Novi nadzorovalni organi za istrsko učiteljstvo. (Iz koprskega okraja.) Usodnega udarca, da se je šola iztrgala z državnim šolskim zakonom duhovništvu iz rok, tega udarca ne more preboleti nazadnjaŠka suknja, dasi teče že četrto desetletje, odkar je za vedno u trnila zvezda duhovniške moči in slave na polju ljudskega šolstva. Med temi, ki pretakajo bridke solze po konkordatski dobi, ko je učitelj mežnar tlačanil velemožnemu župniku in kdo ve komu še, med temi objo- kanci je tudi tržaški škofijski ordinarijat (ali po »Sloven- čevi« ortografiji Tržaški Škofijski Ordinarijat). Posebno v zadnjem času, odkar vlada škof Nagl, so se začeli na tržaškem ordinarijatu inte nzivneje boriti z vprašanjem: Kako stopiti ljudskemu šolstvu malo na prste? Mi se prav nič ne čudimo, če se od cerkvene strani tako nastopa. Klerikalno stremJjenje je bilo in ostane vedno enako. Novodobna šola je in bo klerikalizmu vedno hud trn v peti. Škof Nagl dela pač tako kakor mora delati, a čudimo se le dež. š. svetu v Trstu, da si pusti diktirati ukazov od škofijstva, kakor je bil na pr. onile, ki je v podobi odloka dež. šolskega "sveta zagledal luč sveta 1. decembra 1902. po Kristovem rojstvu. Mislimo namreč na znane verske vaje. »Učiteljski Tovariš« je o teh vajah obširneje pisal letos v št. 7. ter prav primerno ožigosal postopanje dež. šolskega sveta. In po vsi pravici I Pero zastaja v roki ob misli, kako kruto se bije s tem odlokom v obraz tozadevnim zakonskim določbam, posebno § 2. državnega zakona z dne 25. maja 1868 1., št. 48 ! Deželni šolski svet je s svojim postopanjem glede verskih vaj pokazal, kako sveti so mu vsi predlogi, ki pridejo iz škofijske palače ; pokazal je še več, to namreč, da imajo ti predlogi v njegovih očeh več veljave kakor pa gori omenjeni paragraf državnega zakona. Človek pride nehote do rezultata, da veljajo zakonske določbe le za to ubogo učiteljsko paro. Nekatere odloke pošiljajo m enda le za to ined svet, da se učiteljstvo ob nje zadeva ter s tem hitro disciplinira ali vsaj izkuša hitro disciplinirati. Odlok dež. šol. sveta glede verskih vaj je za to najjasnejŠi dokaz. S tem odlokom je nastopila za učiteljstvo — v mislih . imamo učiteljstvo koprskega okraja — doba šikaniranja in s tem združenega discipliniranja. Ze večkrat se je pisalo o tem v vrlem »Učiteljskem Tovarišu« pod naslovom »Kršenje zakonov v Istri.« Dr. Nagl je med tem prav pridno delal. Videl je, kako mu gre v klasje žito na dež. šol. svetu ! Slovenski svet je vnovič strmel nad vestjo, da se hoče na enak način šikanirati z verskimi vajatni tudi tržaško učiteljstvo. Samozavednost in stanovski ponos tržaškega učiteljstva sta se odločno uprla tem novotarijam. In na škofijskem ordinarijatu še ne mirujejo. Pred nedavnim časom je ta razposlal svojitn podrejenim župnim uradom dopise, v katerih povprašuje alisein kakose izvršujejo verske vaje od strani učiteljstva. Duhovščina je torej dobila nalog, da strogo poroča o tej zadevi škof. ordinarijatu, oziroma nalog, da (denuncira. Sedaj pa pomislite: V vasi stanuje klerikalno nadahnjen duhovnik. Kako bo ta poročal oziroma je že poroča!, to si lahko vsakdo misli. Kakor v eni vasi, tako bo v drugih vaseh, saj klerikalno scme poganja tudi v Istri svoje najbujnejše kali. Radovedni smo, kaj bi napravil škofijski ordinarijat, če bi se dež. šolski svet predrznil vprašati šolska vodstva, xali izpolnuje duhovščina svoje dolžnosti ali kaj enakcga. Krika in vpitja po blagoslovljenih listih slovenskih bi ne bilo ne konca ne kraja. Ves Izrael bi bil na nogah. In zopet bi imeli priliko slišati, oziroma čitati, kako ncčuven atentat se je izvršil nad svetimi pravicami Bogu in narodu zvesto vdane duhovščine. Nedolžni § 134. novega učnega reda z zahtevo, da mora katehet od Šolskega vodje sprejeti pripombe o enotnih načelih pouka, je pretresel zidovje klerikalne stavbe širomJAvstrije, in po vseh duhovskih listih je grmelo, pred nekoliko meseci tako, da bi človek res kmalu mislil na prokletstvo in nedogledne posledice, ki bodo nastale zaradi nedolžne zahteve, po kateri se katehet mora udeleževati domačih učiteljskih konferenc. Mi pa trdimo in bomo trdili, da v šoli vladaj učitelj in edino le učitelj, kakor naj vlada v cerkvi duhovnik, med katerega zadeve se učiteljstvo ni najmanje ne mara vtikati. Tako je torej dobil precejšen del istrskega učiteljstva v duhovščini nove nadzornike, ki naj opravljajo pri učiteljstvu delo, slično onemu policijskib organov. In ti slovenski učitelj ! Če hočeš živeti v milosti na ordinarijatu v Trstu, skrbi najprej, da živiš v največji pokorščini in brez primerni vdanosti s svojim domačim župnikom. Ako si od tega zavržen, prideš takoj v nemilost pri višji duhovski inštanci, ki ji bodo vestno poročali o vsakem tvojem koraku. Ali se bo začela sedaj za te doba discipliniranja — kdo ve? Vsa znamenja kažejo, da je tako. Morda je škof Nagl prevzel za nekaj časa posle dež. šol. sveta, da reformira ljudsko šolstvo v Istri in na Tržaškem ? Morda 1 Škof Nagl pa naj bo vsled tega prepričan, da se učiteljstvo ne pusti komandirati od nepoklicane strani, pa naj klerikalni »Novi list«, ki sistematiško koplje slovenski in slovanski zavesti svojih bralcev zadnji grob, še tako kvaka in hujska naše Ijudstvo proti učiteljstvu. Roko proč od učiteljstva I Kaj ne vidite zaslug, ki si jih je pridobilo za probujanje narodne zavesti na tržaških kakor istrskih tleh ? Vi seveda teh ne vidite. Klerikalizmu za narodni napredek sploh prav nič mari ni. Po cerkvah se čuje danes največ o kongrui, poberu, misijonih, o darilih za duše v vicah itd. namesto da bi naše dnhovništvo, ki ima narodnost svojo kaj rado na jeziku, tudi kaj dejanskega storilo za narodov dobrobit. Lepi časi so tedaj nastopili za učiteljstvo, odkar ga vladajo v duhu omenjenih verskih vaj. Vsak zadnji kaplan bo smel stikati za njegovim hrbtom ter ovajati posameznike, kakor in kolikor bo hotel. Kakor čitamo v št. 16. letošnjega »Tovariša«, je dosegel tržaški škof pri dež. šol. svetu že toliko uspeha, da se sme dogovarjati z dež. šol. nadzornikom o premestitvi definitivnega učiteljstva. Potemtakem mu manjka edino še to, da izdaja in podpisuje dekrete v imenu deželnega šolskega sveta. Prepričani smo, da bi se potem ne bila dogodila ona napaka v dekretu, s katerim so imenovali nekega učitelja zaradi verskih vaj — torej škofu gotovo nepriljubljenega — učiteljem — voditeljem na dveh enorazrednicah v dveh bližnjih vaseh. Pazno stoji učiteljstvo na straži. Z bistrim očesom opazuje, kaj se vse dogaja v javnosti, pa tudi z vso skrbnostjo sledi dogodkom, ki se vrše za kulisami šolskih oblastnij pa tudi škofijskega ordinarijata. Naj se stvar obrača kakoržekoli hoče, izjavljamo, da ima danes uČiteljstvo toliko življenske eneržije v sebi, da ne dopušča, dabi mustopale napotosebe, kisov tonajmanjpoklicanel Y.