271 ZUZ – LII – 2016 Svetovna umetnostna zgodovina Pri obravnavi Steletovega referata K problematiki jugoslovanske nacionalne ume- tnostne zgodovine in njegovega razumevanja umetnostne zgodovine bom upo- števal teoretična izhodišča tako imenovane svetovne umetnostne zgodovine. Le-ta se namreč posebej posveča vprašanjem, o katerih v svojem referatu raz- pravlja Stelè, torej predvsem cirkulaciji umetnostnih del, pomenu umetnostno- zgodovinskih centrov, razumevanju odnosa med centri in perifernimi področji, vlogi umetnostnozgodovinske naracije, vprašanju nacionalnosti v umetnostni zgodovini itd. Pri tem svetovna umetnostna zgodovina kritično evalvira in re- vidira stališča tradicionalne umetnostne zgodovine glede zgoraj naštetih te- matik. V drugem delu članka bom zato pri razpravi o tem, kako je umetnostni sistem, umetnostnozgodovinske centre in nacionalno umetnostno zgodovino koncipiral Stelè, upošteval na tem mestu obravnavana stališča svetovne ume- tnostne zgodovine. Pojav svetovne umetnostne zgodovine lahko povežemo z diskurzom o evropo- centričnosti in hegemoniji umetnostne zgodovine, ki je najbolj prišla do izraza s krizo umetnostne zgodovine v poznih šestdesetih letih prejšnjega stoletja.1 Zazna- movali so jo upor proti znanstvenemu pozitivizmu in poznavalstvu, kritika ikono- grafije ter premik pozornosti z avtorja umetniškega dela na njegovega sprejemni- ka in družbeni kontekst.2 Ta kriza je pripeljala do pojava tako imenovane »nove umetnostne zgodovine« (New Art History), ki s pomočjo različnih kritičnih teorij, feminizma, študijev spolov, marksistične metodologije, strukturalizma, postko- 1 Vrhunec krize je umetnostna zgodovina dosegla z izidom dela Hansa Beltinga Konec umetnostne zgodovine?. Hans Belting, The End of the History of Art?, Chicago 1987. 2 Stephen Murray, The Crisis in Art History, Visual Resources, XXVII/4, 2011, p. 315. Steletov referat K problematiki jugoslovanske nacionalne umetnostne zgodovine in svetovna umetnostna zgodovina blaž zabel 272 BLAŽ ZABEL lonializma itd. prevprašuje osnovne predsodke tradicionalne umetnostne zgodo- vine kot humanistične discipline.3 Od teh teorij je na pojav svetovne umetnostne zgodovine najpomembneje vplivala postkolonialna teorija, ki pa se je v glavnem odvrnila od tradicionalnih področij zanimanja in se usmerila v preučevanje neza- hodnih umetnosti.4 V zadnjih dveh desetletjih se je na podlagi diskurza o globalizaciji kot eden iz- med možnih odgovorov na kritike o evropocentričnosti, hegemonizmu in nacio- nalizmu klasične umetnostne zgodovine pojavila tudi svetovna umetnostna zgo- dovina. Le-ta s tematiziranjem umetnosti kot globalnega fenomena predstavlja alternativo tako klasični umetnostni zgodovini kot tudi postkolonialističnim te- žnjam, saj upošteva umetniško produkcijo, ki se ji posveča tradicionalna veda, in tudi tisto, ki jo tradicionalna veda pogosto zanemarja.5 Za začetnika svetovne umetnostne zgodovine lahko razglasimo Johna Oniansa, ki je leta 1996 v reviji The Art Bulletin objavil članek z naslovom World Art Studi- es and the Need for a New Natural History of Art.6 V članku je avtor določil neka- tere glavne naloge (takrat povsem nove) svetovne umetnostne zgodovine. To sta predvsem razširitev pojma umetnosti in preusmeritev pozornosti na vso svetovno umetniško produkcijo, ki je vizualno zanimiva.7 S tem naj bi svetovna umetnostna zgodovina v predmet preučevanju vključila tudi paleolitsko umetnost, materialno kulturo, etnološko gradivo in nove medije. Nova veda se mora tako osredotočiti predvsem na preučevanje odnosa med materialnostjo in človekom ter vizualno- stjo in človekom, zaradi česar je svetovna umetnostna zgodovina nujno interdi- sciplinarna. Drugi izmed pomembnejših začetnikov nove usmeritve je David Summers z delom Real Spaces. World Art History and the Rise of Western Modernism,8 v katerem problematizira klasično terminologijo in metodologijo umetnostne zgo- dovine ter vpelje svoje lastne osnovne koncepte razumevanja umetnosti. Kljub prelomnosti tega dela pa je Summers zaradi izrazito samosvojega in alternativ- 3 E. g. Jonathan Harris, The New Art History. A Critical Introduction, London 2001. 4 Glej na primer Michael Hatt – Charlotte Klonk, Art History. A Critical Introduction to Its Methods, Manchester 2006. 5 David Hulks, World Art Studies: a Radical Proposition?, World Art, III/2, 2013, pp. 189–200. 6 John Onians, World Art Studies and the Need for a New Natural History of Art, The Art Bul- letin, LXXVIII/2, 1996, pp. 206–209. 7 Onians 1996, cit. n. 6, p. 206. 8 David Summers, Real Spaces. World Art History and the Rise of Western Modernism, London 2003. 273 ZUZ – LII – 2016 nega pristopa manj vplival na nadaljnji razvoj svetovne umetnostne zgodovi- ne. Tako je Oniansov poziv k razširitvi pojma umetnosti in tematiziranju njene globalne prisotnosti, torej obravnavi umetnostne produkcije po vsem svetu, v vseh časovnih obdobjih in vseh medijih, ostal glavno vodilo svetovne umetno- stne zgodovine. S kritiko evropocentričnosti umetnostne zgodovine je povezano tudi razume- vanje lokalnih, nacionalnih in globalnih vidikov umetnosti in umetnostne zgodo- vine. James Elkins v delu Is Art History Global?9 lokalnost umetnostne zgodovine prepoznava v institucionalnem prevladovanju discipline na zahodu, posredni re- zultat lokaliziranosti pa je povezanost te discipline z različnimi nacionalnimi in regionalnimi identitetami. V tem smislu so najočitneje motivirani umetnostno- zgodovinski pregledi in kanoni, ki pogosto nekritično poveličujejo nacionalnost neke skupnosti in/ali zahodni imperializem.10 Nacionalnost ima tako poseben po- men za razvoj umetnostne zgodovine kot vede in pogosto predstavlja integralni del njenega razvoja, ki ga lahko opazujemo v različnih umetnostnozgodovinskih pregledih in teoretičnih izhodiščih umetnostnozgodovinske vede. Kot ugotavlja Matthew Rampley, nacionalna umetnostna zgodovina uvaja idejo o homogenosti umetniške produkcije nekega področja, reproducira politično-ideološke meje neke države oziroma nacije, pogosto ideološko opredeljuje različne kulturne transferje in konstruira umetnostnozgodovinsko naracijo, ki ustvarja vtis neprekinjene tra- dicije.11 Posebej pa je treba poudariti tudi vlogo umetnostne zgodovine pri obliko- vanju identitet različnih narodov, pogosto v državah, ki še niso bile javno priznane na svetovnem političnem prizorišču.12 Svetovna umetnostna zgodovina je pri svojem preučevanju še posebej pozorna na tematiziranje nacionalnosti in lokalnosti v umetnosti, saj poskuša umetnostno produkcijo zajeti in razumeti predvsem s stališča njene globalne prisotnosti. In 9 James Elkins, Is Art History Global?, New York 2007, pp. 3–23. 10 Mónica Amor et al., Liminalities. Discussions on the Global and the Local, Art Journal, LVII/4, 1998, pp. 28–49; Michael Camille et al., Rethinking the Canon, The Art Bulletin, LXXVIII/2, 1996, pp. 198–217; Paul Crowther, Defining Art, Creating the Canon. Artistic Value in an Era of Doubt, Oxford 2007; Russell Ferguson, Can We Still Use the Canon?, Art Journal, LVIII/2, 1999, p. 4. Za natančen seznam in analizo različnih kanonov glej tudi Anna Brzyski, Partisan Canons, Durham 2007. 11 Matthew Rampley, Construction of National Art Histories and 'New' Europe, Art History and Visual Studies in Europe (edd. Matthew Rampley et al.), Leiden – Boston 2012, pp. 231–246. 12 Za odnos med periferijo in centrom v umetnostni zgodovini nemških narodov (tudi v povezavi z dunajsko šolo) glej predvsem Ján Bakoš, Discourses and Strategies. The Role of the Vienna School in Shaping Central European Approaches to Art History and Related Discourses, New York 2014, pp. 148–167. 274 BLAŽ ZABEL ker je tematizacija globalne umetnostne produkcije s stališča tradicionalne ume- tnostnozgodovinske metodologije praktično neizvedljiva, je svetovna umetnostna zgodovina razvila posebne metodološke prijeme in se posvetila novim področjem raziskovanja.13 Kot smo že omenili, se nova veda posveča prehistorični umetnosti, ki jo je tradicionalna umetnostna zgodovina pogosto zanemarjala.14 Za svetovno umetnostno zgodovino sta nadalje pomembni medkulturna primerjava in in- terkulturalizacija. Medkulturno primerjavo lahko razumemo kot neke vrste oddaljeno primerjavo, torej kot primerjanje dveh ali več različnih umetniških spomenikov, umetnikov, šol, konceptov, estetik itd., ki izhajajo iz kulturno različnih okolij. Namen takšne vrste raziskave ni iskanje morebitnih vplivov, temveč oblikovanje novega pogleda oziroma novih ugotovitev, prevpraševanje tradicionalno sprejetih tez, raziskovanje medkulturnih razlik in podobnosti itd.15 Kot primer lahko navedem pregled umetnostne zgodovine Juliana Bella Mirror of the World,16 ki se posveča predvsem nezahodni umetnostni produk- ciji in primerjavam med različnimi kulturami ter posebej opozarja na pogo- stokrat zamolčane in netematizirane vplive drugih kultur na že kanonizirane spomenike in umetnike. Podobno kot medkulturna primerjava tudi interkulturalizacija med seboj pri- merja različne umetnostne spomenike, avtorje, šole itd., vendar pa se pri tem osre- dotoča predvsem na različne medkulturne vplive. Slednjih ne razume kot tradici- onalno pojmovane enosmerne vplive, ampak kot dvosmerni umetnostno-kulturni transfer. Tako naj bi svetovna umetnostna zgodovina osvetlila predvsem tiste vi- dike medkulturnega transferja, ki so bili pogosto prezrti ali pa načrtno zamolča- ni. Kot primer takšne raziskave lahko omenim delo Davida Carrierja A World Art History and Its Objects,17 v katerem avtor posebno pozornost nameni predvsem netematiziranim vplivom tujih kultur na evropsko ter recepciji in razumevanju drugosti v evropski umetnosti. 13 Glej Wilfried van Damme – Kitty Zijlmans, Art History in a Global Frame. World Art Studi­ es, Art History and Visual Studies in Europe (edd. Matthew Rampley et al.), Leiden – Boston 2012, pp. 221–222. 14 Posvečanje najstarejšim umetnostnim manifestacijam je posledica Oniansovega poziva k razši­ ritvi pojma umetnosti. 15 Seveda ima medkulturna primerjava številne problematične aspekte in veliko avtorjev, predvsem tistih, ki izhajajo iz postkolonialnih teorij, zagovarja, da medkulturne primerjave niso mogoče. 16 Julian Bell, Mirror of the World. A New History of Art, New York 2007. 17 David Carrier, A World Art History and Its Objects, University Park, Pennsylvania 2008. 275 ZUZ – LII – 2016 Med različnimi metodologijami velja omeniti tudi kartografski pristop, in sicer deli začetnika te discipline Johna Oniansa Atlas of World Art18 in The Art Atlas.19 Onians svetovno umetnost predstavi kronološko, vendar z enakomerno globalno zastopanostjo po regijah. Tako v različnih časovnih periodah relativno enako po- zornost nameni umetnostnemu dogajanju na evropskih tleh (kjer ne pozabi vklju- čiti tudi Vzhodne Evrope in »obrobnih narodov«), v Afriki, Pacifiku in Aziji ter Južni in Severni Ameriki. Bolj teoretsko se razmerja med prostorom in umetno- stjo v tako imenovani »umetnostni geografiji« loteva Thomas DaCosta Kaufmann v Toward a Geography of Art.20 V delu avtor pokaže, kako je tradicionalna ume- tnostna zgodovina povezavo med umetnostjo in prostorom pogosto nekritično iz- rabljala v nacionalistične in celo rasistične namene. Ob tem kritično revidira tudi tradicionalno razmerje med umetnostnozgodovinskimi centri in periferijo. Avtor na primer pokaže, kako je tradicionalna umetnostna zgodovina državam centralne Evrope pogosto odrekala pomembno umetnostnozgodovinsko vlogo in jih pred- stavljala kot periferna področja. Svetovna umetnostna zgodovina se posveča tudi temam, ki so se prvotno raz- vile v sklopu preučevanja sodobne globalne umetnostni, a je njihove raziskovalne pristope mogoče prenesti tudi na starejša zgodovinska obdobja. Preučevanje glo- balnosti namreč predpostavlja razumevanje umetnosti kot svetovnega fenomena z upoštevanjem recepcije umetniških del, njihove reprezentacije, distribucije itd. Za preučevanje tako postanejo pomembne prav mreža umetnostnega dogajanja in njene različne pojavnosti.21 Med njimi najvidnejšo vlogo igrata preučevanje ume- tnostnega trga in muzeologija, saj umetnostni trgi in muzeji pogosto predstavljajo globalno prisotnost umetnosti, njihovo preučevanje pa tako upošteva medkultur- no izmenjavo in hermenevtiko.22 Med pomembnejše naloge svetovne umetnostne zgodovine pa lahko štejemo tudi umetnostno historiografijo, ki posebej prevprašuje nacionalno paradigmo sta- rejših umetnostnih zgodovinarjev. Raziskovalci tako v delih starejših umetnostnih zgodovinarjev raziskujejo evropocentrične ali celo rasistične predpostavke, politič- no vlogo umetnostne zgodovine, vlogo umetnostne zgodovine pri utemeljevanju 18 John Onians, Atlas of World Art, Oxford 2004. 19 John Onians, The Art Atlas, New York 2008. 20 Thomas DaCosta Kaufmann, Toward a Geography of Art, Chicago – London 2004. 21 Hans Belting, Contemporary Art as Global Art, The Global Art World. Audiences, Markets, and Museums, Ostfildern 2009, pp. 1–27. 22 Van Damme – Zijlmans 2012, cit. n. 13, p. 229. 276 BLAŽ ZABEL nacionalnosti različnih narodov, odnos umetnostnih zgodovinarjev do neevropske umetnosti, kako so starejši umetnostni zgodovinarji razumeli umetnostne vplive in medkulturni transfer itd. Pri tem velja omeniti revijo Journal of Art Historio- graphy, ki je v spletni različici začela izhajati leta 2009,23 in povsem novo zbirko založbe Routledge Studies in Art Historiography. Pričujoči prispevek se uvršča prav v to področje zanimanja svetovne umetnostne zgodovine. Referat K problematiki jugoslovanske nacionalne umetnostne zgodovine France Stelè (1886–1972) velja za začetnika in utemeljitelja slovenske umetnostne zgodovine kot akademske discipline. Njegov prispevek K problematiki jugoslovan- ske nacionalne umetnostne zgodovine je bil objavljen leta 1955 v Zborniku za ume- tnostno zgodovino,24 pravzaprav pa gre za referat, ki ga je Stelè leta 1954 predstavil na zborovanju jugoslovanskih umetnostnih zgodovinarjev v Beogradu. V tem delu bom obravnaval Steletovo razumevanje umetnostne zgodovine, koncept centra in periferije, ta koncept povezal z dogajanjem v dunajski šoli, obravnaval Steletov od- nos do umetnostne vede, v zaključku pa bom spregovoril še o nacionalnih predpo- stavkah odnosa med centrom in periferijo ter o procesu centraliziranja periferije. Tradicionalna umetnostna zgodovina je sistem umetnostne produkcije pogosto koncipirala kot razmerje med centrom in periferijo. V grobem lahko to razumeva- nje opišemo takole: tradicionalna veda razume umetnost kot zgodovinski sistem, ki se razvija v umetnostnozgodovinskih centrih (torej pri največjih narodih zaho- dne Evrope), od koder se umetnostni stili, tehnike, materiali in vzorci postopoma širijo na periferna področja. Le-ta te vplive bolj ali manj sprejmejo, jih pasivno po- navljajo ali pa preoblikujejo na sebi lasten in specifičen način.25 Takšno razumevanje umetnostnega sistema je pri Steletu mogoče najizrazite- je prepoznati v delu Oris zgodovine umetnosti pri Slovencih. Kulturnozgodovinski poskus, v katerem slovensko umetnost pojmuje kot izraz homogene skupine posa- 23 https://arthistoriography.wordpress.com (21. 12. 2016). 24 France Stelè, K problematiki jugoslovanske nacionalne umetnostne zgodovine, Zbornik za ume- tnostno zgodovino, n. v. III, 1955, pp. 225–231. 25 E. g. Rampley 2012, cit. n. 11; Enrico Castelnuovo – Carlo Ginzburg, Storia dell‘arte itali- ana. Parte prima. Materiali e problemi. I. Questioni e metodi, Torino 1979. Cf. Foteini Vlachou, Why Spatial? Time and the Periphery, Visual Resources: an international journal on images and their uses, XXXII/1–2, pp. 9–24. 277 ZUZ – LII – 2016 meznikov, »ki imajo neke skupne duševne poteze in katerih duševno življenje se javlja v veliki meri na soroden način«.26 Po Steletovem mnenju nacionalna ume- tnost nastaja kot mešanica nacionalnega duha in mednarodnih umetnostnih to- kov. Stelè nacionalni duh razume kot »spodnji tok«, ki je lasten nekemu narodu in je »konservativen, retrospektiven, vsebujoč ostanke tisočletne kulturne preteklosti mase«.27 Ta tok avtor Orisa povezuje predvsem z ljudsko umetnostjo kot najčistej- šim izrazom narodovega umetnostnega hotenja. Drugi oziroma zgornji umetnostni tok pa je po svojem bistvu »mednaroden in občečloveški« ter nima na sebi ničesar narodnega. Glavni nosilci mednarodnega umetnostnega toka so »med primitiv- nimi narodi kolonizatorji, dalje cerkev, aristokracija, do velike mere tudi država in pogosto socialne skupine«.28 Razmerje med spodnjim in zgornjim tokom Stelè razume kot enosmerno gi- banje kulturnih vplivov iz umetnostnih centrov proti perifernim področjem: »Ta kulturni [tj. mednarodni] tok pljuska iz osredja naroda, ki ga je ustvaril, preko njegovih mej do drugega, ki doživlja podobno stanje in podobno stremljenje, pljuska pa pri tem tudi preko tako imenovanih kulturno neaktivnih skupin in nepretrgoma vpliva tudi nanje.«29 Kot je razvidno iz citata, se »mednaroden in občečloveški tok« razvija v narodih, ki pripadajo umetnostnozgodovinskemu centru. Od tam ta tok pronica in vpliva na periferne narode in kulturno neaktivne skupine. Sistemu centra in periferije je seveda podvržena tudi slovenska umetnostna pro- dukcija. Po Steletovem mnenju se je namreč ljudska umetnost na prostoru dana- šnje Slovenije s tokovi višje razvitih narodov začela združevati šele s pokristjanje- vanjem, s čimer je slovenska umetnost postala del »zahodnoevropskega kulturnega okrožja«.30 Naloga slovenske umetnostne zgodovine je torej raziskovanje spome- nikov, pri katerih je mogoče prepoznati vplive mednarodnih umetnostnozgodo- vinskih tokov. Slovenska umetnostna zgodovina torej lokalno gradivo vrednoti glede na to, v kolikšni meri ustrezna kriterijem umetnostnozgodovinskih centrov. Stelè svoj referat K problematiki jugoslovanske nacionalne umetnostne zgodovi- ne začenja s trditvijo, da je umetnostna zgodovina zgolj ena disciplina, »celotna po 26 France Stelè, Oris zgodovine umetnosti pri Slovencih. Kulturnozgodovinski poskus, Ljubljana 1966, p. 22. 27 Stelè 1966, cit. n. 26, p. 24. 28 Stelè 1966, cit. n. 26, p. 25. 29 Stelè 1966, cit. n. 26, p. 25. 30 Stelè 1966, cit. n. 26, p. 29. 278 BLAŽ ZABEL metodi in po spoznavnih ciljih«,31 ter da je nemogoče govoriti o več nacionalnih umetnostnih zgodovinah, razen kadar govorimo o omejenosti predmeta preučeva- nja. Resnična znanost namreč »ne more biti odtrgana od resničnega življenja, časa in kraja, kjer se razvija, temveč se realizira v neštetih časovno in krajevno, kar po- meni tudi nacionalno postavljenih delnih problemih in po njih služi kraju, času in družbi, v kateri se razvija, pomagajoč jim do aktualnih spoznanj«.32 Umetnostna produkcija je torej lahko lokalna, saj služi »družbi, v kateri se razvija«, ter je časov- no, krajevno in tudi nacionalno specifična. Vendar pa je za umetnostno zgodovino bistveno, da lahko te nacionalne zamejitve umetnostne zgodovine delujejo zgolj v kontekstu umetnostne zgodovine kot mednarodne, obče in enotne vede. Ta dvodelna delitev razumevanja umetnostnozgodovinske vede Steletu omo- goči nadaljnji razvoj ideje o centru in periferiji. Ker je umetnostna zgodovina eno- tna veda, to pomeni, da jo opredeljujejo predvsem kriteriji centra. Po drugi strani lahko govorimo o zgodovinskih specifikah posameznih časovno, krajevno in na- rodnostno zamejenih področij, torej predvsem perifernih področij. Vendar pa je dolžnost umetnostne zgodovine ta periferna področja vrednotiti in preučevati v skladu z univerzalno vedo, torej v skladu s kriteriji, ki so se izoblikovali v centru umetnostnega dogajanja. Takšnemu koncipiranju odnosa med centrom in periferijo lahko sledimo tudi v Steletovih kritikah dveh različnih pristopov umetnostne zgodovine. Prvega bom za namen te razprave imenoval periferni pristop, drugega pa pristop centra. Naj- prej Stelè kritizira periferni pristop, ki ga imenuje tudi »znanstveno diletantstvo« in »napačni nacionalizem«. Ta pristop po njegovem mnenju »presoja vse z oz- kega, samoljubnega stališča«, precenjuje nacionalno umetnost in pretirava z njeno pomembnostjo. Ob tem umetnostno gradivo deli na »naše« in na »nadležen do- kument tujega kulturnega vpliva« ter lokalno umetnostno produkcijo vrednoti kot boljšo in večvredno od tiste, ki izraža vplive umetnostnih centrov.33 Kot primer Stelè navede diskreditacijo »visoko kvalificirane srednjeveške dalmatinske ume- tnosti«, ki jo »napačni nacionalizem« razume kar kot »pečat spomenikov našega kulturnega suženjstva«.34 Glavna težava nacionalizma v umetnostni zgodovini je torej zanikanje različnih tujih vplivov in poudarjanje lastne kulturne produkcije. Tradicionalna umetnostna 31 Stelè 1955, cit. n. 24, p. 225. 32 Stelè 1955, cit. n. 24, p. 225. 33 Stelè 1955, cit. n. 24, p. 227. 34 Stelè 1955, cit. n. 24, p. 227. 279 ZUZ – LII – 2016 veda razvoj umetnostnega sistema razume kot produkcijo umetnostnih centrov, ki svoj vpliv širijo proti perifernim področjem. Na perifernih področjih se ti vpli- vi nato spojijo z lokalnimi značilnostmi, naloga umetnostne zgodovine pa je prav preučevanje vplivov centra na lokalno umetnost. Če umetnostna zgodovina tuje vplive (torej predvsem vplive iz centra) zavrača, je torej takšna umetnostna zgodo- vina »nacionalistično napačna«. Kot primer takšne napačne umetnostne zgodovine Stelè navaja ugotovitve srbske umetnostne zgodovine o »predgiottovski anticipaciji renesanse v srednjeveškem srbskem slikarstvu«. 35 Nato se Stelè posveti kritiki pristopa centra, torej umetnostnozgodovinskemu raziskovanju, ki koncepte centra nekritično prenaša na lokalno gradivo. Najosnov- nejša težava je že sama terminologija, predvsem »uveljavljeni zgodovinsko slogov- ni termini«, na primer »romanika, gotika, renesansa, barok itd.«, enako pa velja za »polpreteklo umetnostno zgodovino«, na primer za »impresionizem«.36 Ti termini niso povsem ustrezni za jugoslovansko umetnostno zgodovino, ampak jih mora- mo nujno prilagoditi posameznemu gradivu. To po Steletovem mnenju velja celo za »severozapadne dele Jugoslavije, ki so tisoč let živeli v tesnem stiku z zapadno kulturo«.37 Primer zgodovinsko slogovnih terminov je torej jasna kritika pristopa k umetnostnozgodovinskemu materialu s stališča centra in brez upoštevanja speci- fik lokalnega področja. Pri svojem raziskovanju mora torej umetnostna zgodovina nujno upoštevati lokalne specifike in ne sme zapasti želji po nekritičnem enačenju umetnostne produkcije z umetnostno produkcijo centra. Jugoslovanska umetnostna zgodovina je zaradi zgodovinskih okoliščin bistveno razdrobljena. Tako je nacionalna veda po Steletovem mnenju mogoča izključno s topografskim raziskovanjem.38 Šele topografska podoba »nam bo neprisiljeno po- kazala važne in jasne rezultate o vlogi nadnacionalnih tokov, o njihovem pronicanju med nas, o središčih, ki so se pri tem uveljavila in o posebni karakteristiki v tem okviru doma doseženega. Dala pa nam bo tudi ključ do pravilnejšega vrednotenja 35 Stelè 1955, cit. n. 24, p. 229. Pri tem ima Stelè v mislih razpravo o paleološki renesansi. 36 Stelè 1955, cit. n. 24, p. 229. 37 Stelè 1955, cit. n. 24, p. 229. 38 Pomen topografij je treba razumeti v povezavi z nacionalno težnjo, posebej ker je bila v sklopu dunajske šole umetnostnozgodovinska topografija razvita kot izrazito imperialistična metoda, ki se je pogosto uporabljala predvsem za vzpostavljanje nacionalne identitete in prevlade. Glej Matthew Rampley, Art History and the Politics of Empire. Rethinking the Vienna School, The Art Bulletin, XCI/4, 2009, p. 453; cf. Matthew Rampley, The Vienna School of Art History. Empire and the Poli- tics of Scholarship, 1847–1918, University Park, Pennsylvania 2013. 280 BLAŽ ZABEL naših spomenikov.«39 Ta analiza seveda vključuje preučevanje odnosa lokalnih po- javov do mednarodnih evropskih umetnostnih tokov, predvsem tako, da pri pre- učevanju nacionalnega materiala upoštevamo, kako »smo mi sprejemali in resor- birali ter svojemu razpoloženju ustrezno prikrajali mednarodne tokove in vplive soseščine«.40 S tem Stelè jugoslovansko umetnost postavi na periferno področje glede na glavne evropske umetnostne tokove. Naloga nacionalne umetnostne zgo- dovine je torej ugotoviti, kje in kako je umetnostna produkcija centra vplivala na naš periferni položaj, ter s pomočjo topografij pokazati na »jasne rezultate o vlogi nadnacionalnih tokov, o njihovem pronicanju med nas, o središčih, ki so se pri tem uveljavila in o posebni karakteristiki v tem okviru doma doseženega«.41 Povedano drugače, naloga jugoslovanske nacionalne umetnostne zgodovine je preučevanje perifernega področja glede na odnos do umetnostnozgodovinskega centra Evrope. Zgoraj sem predstavil Steletov koncept razumevanja nacionalne (torej sloven- ske in jugoslovanske) umetnostne zgodovine, ki preučuje periferno gradivo glede na estetske in vrednostne kriterije centra. Naloga umetnostne zgodovine je torej v topografsko raziskovanje zajeti čim več gradiva, ki ga je nato treba smiselno po- vezati z »mednarodnimi tokovi«, torej s tokovi, ki so iz centra pronicali na peri- ferna področja. V nadaljevanju bom to koncepcijo povezal s širšim kulturnozgo- dovinskim kontekstom, torej predvsem z dunajsko umetnostnozgodovinsko šolo. Kot je znano, je France Stelè leta 1912 doktoriral na dunajski univerzi pod mentorstvom Maxa Dvořáka. Stelè v več spisih jasno poudari, da je umetnostno zgodovino kot eksaktno znanost utemeljila prav dunajska šola in da jo je torej treba razlikovati od umetnostne vede (Kunstwissenschaft) kot filozofsko spekulativne.42 Diskurz o umetnostni zgodovini in umetnostni vedi sega pravzaprav v konec 18. in začetek 19. stoletja, pomembno pa je, da je prav razlikovanje med obema veda- ma v nemško govorečem prostoru začelo odpirati nekatera vprašanja, ki se danes pojavljajo tudi v sklopu svetovne umetnostne zgodovine. Če naj bi se umetnostna zgodovina osredotočala predvsem na zbiranje zgodovinskega gradiva ter se zana- šala na primarne vire pri preučevanju specifičnih spomenikov in umetnikov,43 pa 39 Stelè 1955, cit. n. 24, p. 230. 40 Stelè 1955, cit. n. 24, p. 230. 41 Stelè 1955, cit. n. 24, p. 230. 42 Glej predvsem France Stelè, Diskusija o vprašanjih metode. Umetnostna zgodovina – zgodo­ vinska stroka, Zgodovinski časopis, 6–7, 1952–1953, pp. 809–811; France Stelè, Polemika. Sloven­ ska zgodovina umetnosti v sodobnem zrcalu, Naši razgledi, XIX/11, 1970, p. 332. 43 Rampley 2013, cit. n. 38, pp. 18–21. 281 ZUZ – LII – 2016 so se predstavniki umetnostne vede posvetili predvsem odkrivanju splošnih zako- nitosti umetnosti in so torej umetnost dojemali precej bolj globalno.44 V krogu dunajske umetnostnozgodovinske šole je ta razkol potekal predvsem na relaciji Strzygowski – Riegl.45 Nekatere ugotovitve Strzygowskega so namreč zelo podobne stališčem današnje svetovne umetnostne zgodovine, na primer nasprotovanje evropocentrični humanistični tradiciji, propagiranje primerjal- nega pristopa pri preučevanju umetnosti in zanimanje za neevropske kulture.46 Rampley poskuša revidirati klasični pogled na dunajsko šolo, ko v delovanju ter raziskovanju predvsem Eitelbergerja in Riegla (pa tudi na primer Wick- hoffa) opozarja na nacionalistične in evropocentrične težnje. Tako Eitelberger kot Riegl sta na primer umetnost Dalmacije povezovala z beneško umetnostjo, Slovanom pa sta odrekala zmožnost umetniškega ustvarjanja.47 Podobno pro- blematičen je Rieglov odnos do neevropske, predvsem azijske umetnosti, saj temelji na imperialističnih evropocentričnih predpostavkah (na primer v delu Vprašanje stila [Stilfragen], v katerem Riegl zagovarja helenistični izvor islam- ske umetnosti),48 ki se pogosto odražajo tudi v vrednostnih sodbah o neevrop- ski umetnosti kot manjvredni. Wickhoff pa je na primer zagovarjal grški izvor kitajske umetnosti.49 Podoben odnos do neevropske umetnosti je mogoče zaslediti tudi pri Steletu. Stelè v delu Umetnost zapadne Evrope. Oris njenih virov in glavnih dob njenega razvoja svoje razlikovanje med centrom in periferijo poveže z razliko med civi- liziranimi in neciviliziranimi kulturami. Pri tem našteje umetnostne dejavnosti nekaterih drugih narodov: islamsko, indijsko, kitajsko in japonsko umetnost, ki so razmeroma samostojne, vendar se vedno bolj podrejajo privlačnosti zahodnoevrop- ske umetnosti, ter afriško, indonezijsko in polinezijsko umetnost, ki so še vedno na svoji najprimitivnejši stopnji razvoja.50 44 Ulrich Pfisterer, Origins and Principles of World Art History – 1900 (and 2000), World Art Studies. Exploring Concepts and Approaches (edd. Kitty Zijlmans – Wilfried van Damme), Heidel­ berg 2008, pp. 69–89. 45 Georg Vasold, Riegl, Strzygowski and the development of art, Journal of Art Historiography, V/2, 2011. 46 Pfisterer 2008, cit. n. 44, pp. 81–82. 47 Rampley 2009, cit. n. 38. 48 Alois Riegl, Stilfragen. Grundlegungen zu einer Geschichte der Ornamentik, Berlin 1893. 49 Rampley 2009, cit. n. 38. 50 France Stelè, Umetnost zapadne Evrope. Oris njenih virov in glavnih dob njenega razvoja, Lju­ bljana 1935, p. 6. 282 BLAŽ ZABEL Povsem drugačno je prepričanje Josefa Strzygowskega, ki je pogosto nasproto- val evropocentričnosti dunajske šole (pri čemer seveda ne smemo pozabiti, da je pri svojih prepričanjih izhajal iz rasističnih predpostavk o arijski rasi, h kateri je prišteval tudi Slovane in »arijsko Perzijo«).51 Kljub rasističnim prepričanjem pa je na primer zagovarjal neodvisnost razvoja anatolske in sirske umetnosti od hele- nizma, lahko ga prištevamo med začetnike preučevanja islamske umetnosti, veliko časa pa je posvetil tudi študiju umetnosti slovanskih narodov.52 Prevzem »strogo znanstvene« umetnostne zgodovine kot vodila za preučeva- nje perifernih umetnosti je bil pravzaprav značilnost vseh manjših narodov av- stro-ogrske monarhije. Le-ti so umetnostno zgodovino pogosto uporabljali prav za utemeljevanje svoje nacionalnosti. Bakoš našteje več razlogov, ki so pripeljali do te na videz paradoksne situacije: dunajska šola je ponujala odlično izhodišče za premislek o lokalni in globalni umetnostni zgodovini, predvsem pa o odnosu centra do periferije, tako da so lahko umetnostni zgodovinarji premišljevali o po- ložaju periferne nacionalne umetnosti v primerjavi z razvojem umetnosti v cen- tru. Kavzalnost zgodovinske razlage je nadalje omogočala razlago partikularnih umetnostnih spomenikov v povezavi s centralnimi tokovi in v odnosu do njih. Po drugi strani pa je znanstvenost dunajske šole onemogočala zapadanje v romantični nacionalizem, preveč spekulativno interpretacijo in iracionalni nacionalizem ter s tem dvigovala vrednost umetnostni zgodovini kot eksaktni vedi in eksaktnemu potrjevanju nacionalnosti. Bakoš tako zaključuje, da so različne nacionalne ume- tnostne zgodovine prevzele mehanizme in metode, s katerimi je svojo nadvlado ves čas utemeljevala tudi avstro-ogrska monarhija, ter jih obrnile v svoj prid, torej v potrjevanje lastne nacionalnosti.53 Da je Stelè umetnostno zgodovino prav tako razumel kot vzvod potrjevanja nacionalnosti, je v referatu K problematiki jugoslovanske nacionalne umetno- stne zgodovine najočitneje opaziti v (že prej omenjeni) kritiki periferne umetno- stne zgodovine, ki »celo visoko kvalificirano srednjeveško dalmatinsko umetnost proglaš[a] kar kratko za italijansko in ji daj[e] pečat spomenikov našega kulturnega suženjstva«.54 Kot primer pravega umetnostnozgodovinskega pristopa k dalmatin- 51 Margaret Olin, Art History and Ideology. Alois Riegl and Josef Strzygowski, Cultural Visions. Essays in the History of Culture (edd. Penny S. Gold – Benjamin C. Sax), Amsterdam 2000, pp. 151– 170. 52 Rampley 2009, cit. n. 38; Vladimir P. Goss, Josef Strzygowski and Early Medieval Art in Croa­ tia, Acta Historiae Artium, XLVII/1–4, 2006, pp. 335–343. 53 Bakoš 2014, cit. n. 12, p. 134. 54 Stelè 1955, cit. n. 24, p. 227. 283 ZUZ – LII – 2016 ski umetnosti Stelè nekoliko kasneje navaja Ljuba Karamana: »Bolj važno kakor vprašanje, kako so vodilne in sosednje kulture vplivale na našo, je namreč vpraša- nje, kako smo mi sprejemali in resorbirali ter svojemu razpoloženju ustrezno pri- krajali mednarodne tokove in vplive soseščine. Že kulturno skromna Slovenija je zato zelo zgovoren dokaz; tembolj Dalmacija, kjer je Ljubo Karaman prišel do iz- redno zanimivih zaključkov.«55 Pri tem je imel Stelè najverjetneje v mislih delo Umjetnost u Dalmaciji. XV. i XVI. vijek56 iz leta 1933, ki ga je leto kasneje tudi recenziral v reviji Dom in svet57 ter je v tem času veljalo za najizčrpnejšo študijo o dalmatinski gotski in renesančni umetnosti. Karaman, prav tako Dvořákov učenec, je v več delih (predvsem v po- vezavi s starohrvaško in dalmatinsko umetnostjo) razvijal tezo o svobodnem pe- rifernem okolju. To idejo je najtemeljiteje predstavil v delu O djelovanju domaće sredine u umjetnosti hrvatskih krajeva,58 ki pa je izšlo šele 9 let po obravnava- nem Steletovem referatu, torej leta 1963. Kljub vsemu je Karaman idejo o svobo- dnem perifernem okolju zagovarjal v več delih, prvič pa jo je nazorneje predstavil v delu Iz kolijevke hrvatske prošlosti leta 1930.59 Umetnostnozgodovinski sistem deli na tri področja: na umetnostnozgodovinske centre, svobodno periferno oko- lje in provincialno umetnost. Glavni razvoj umetnosti seveda poteka v umetno- stnozgodovinskih centrih, provincialna področja to umetnost zgolj pasivno reci- pirajo in poustvarjajo na nižjem kvalitetnem nivoju, svobodno periferno okolje pa je področje, ki je ravno dovolj oddaljeno od umetnostnozgodovinskih centrov, da umetnostnih vplivov ne poustvarja slepo, ampak jih preoblikuje v novo in izvirno umetniško tvorbo. Bakoš o Karamanu zapiše: »Ne glede na to, da Karaman zagovarja specifično vlogo in pomen območij zunaj centrov, predstavlja implicitno apologijo univerzali- stičnega centralizma dunajske šole, saj ideja o specifičnem ali celo izvirnem bistvu umetnosti provinc in periferij implicira idejo o univerzalnem in linearnem razvoju umetnostne zgodovine.«60 Ideološko prepričanje o centru in periferiji je torej mo- goče prepoznati tudi v koncepciji svobodnega perifernega okolja, saj je umetnostna 55 Stelè 1955, cit. n. 24, p. 230. 56 Ljubo Karaman, Umjetnost u Dalmaciji. XV. i XVI. vijek, Zagreb 1933. 57 France Stelè, Ljubo Karaman: Umjetnost u Dalmaciji; XV. i XVI. vijek, Dom in svet, XLVII/8–10, 1934, pp. 549–550. 58 Ljubo Karaman, O djelovanju domaće sredine u umjetnosti hrvatskih krajeva, Zagreb 1963. 59 Ljubo Karaman, Iz kolijevke hrvatske prošlosti, Zagreb 1930. 60 Bakoš 2014, cit. n. 12, p. 140. 284 BLAŽ ZABEL produkcija vrednotena glede na estetske kriterije centra. Bistveno pa je, da je ta- kšno prepričanje tako Karamanu kot Steletu pravzaprav omogočalo utemeljevanje nacionalnega momenta v umetnostni zgodovini.61 Kot smo videli že zgoraj, je Stelè umetnostni sistem razumel kot vpliv centrov na periferna področja, ki te vplive preoblikujejo v skladu s svojim narodnim duhom na specifičen in izviren način. V tem smislu lahko razumemo tudi Steletovo sopostavljanje Slovenije in Dalmaci- je v prej navedenem citatu. Umetnostna produkcija obeh področij združuje vzor- ce umetnostnega centra ter krajevne, časovne in predvsem nacionalne specifike. Zaključek: nacionalna umetnostna zgodovina kot centraliziranje periferije V analizi referata K problematiki jugoslovanske nacionalne umetnostne zgodovine sem ugotavljal, da Stelè umetnostni sistem razume kot proces prenosa vzorcev iz centrov umetnostnozgodovinskega dogajanja na njegova periferna področja. Peri- ferija vplive iz centra sprejme in jih preoblikuje v skladu z duhom naroda, rezultat preoblikovanja pa je izvirna umetnost, ki sledi vzorcem centra, a obenem izkazuje lokalne specifike. Posledica takšnega koncipiranja umetnostnozgodovinskega sistema pa je obe- nem tudi težnja po centraliziranju periferije, torej premiku perifernega področja v umetnostni center. Takšno prepričanje je pri Steletu mogoče prepoznati v njegovem delu Umetnost zapadne Evrope. Oris njenih virov in glavnih dob njenega razvoja. Avtor v uvodu zapiše: »Slovenci smo kulturno zasidrani v zapadni Evropi. Ta za- vest je vzrok, da se v pričujočem spisu omejujem na pregled glavnih razvojnih dob zapadnoevropske umetnosti. Saj je zapadnoevropska umetnost tista umetnostna oblika, v kateri se že tisoč let izživlja tudi umetnostno stremljenje in ustvarjanje našega naroda. S tem, da njo bližje spoznamo, ustvarjamo posredno tudi temelje za boljše razumevanje svoje kulturne preteklosti in njenega rodovnika.«62 V pre- 61 Cf. Ivana Nina Unković, Odraz nacionalne ideologije i kulturnog nacionalizma u djelima Ljube Karamana, Kulturna baština, XXXV, 2009, pp. 263–282. 62 Stelè 1935, cit. n. 50, p. 5. Steletovo težnjo po centraliziranju slovenskega umetnostnozgodovin­ skega gradiva je mogoče prepoznati tudi v njegovih raziskovalnih naporih, predvsem pri raziskovanju gotskega in poznogotskega stenskega slikarstva. Stelè namreč slovensko stensko slikarstvo raziskuje in utemeljuje predvsem na podlagi vplivov iz umetnostnozgodovinskih centrov. Glej France Stelè, Monumenta artis Slovenicae I. Srednjeveško stensko slikarstvo, Ljubljana 1935; France Stelè, Geo­ grafski položaj gotskega slikarstva v Sloveniji, Ephemeridis Instituti Archaeologici Bulgarici, XVI, 1950, pp. 205–212. Pomembno je, da je Stelè svoja dognanja objavljal tudi v glasilih iz umetnostno­ zgodovinskih centrov, s čimer je svoje ugotovitve o centralni vlogi umetnosti slovenskega geograf­ 285 ZUZ – LII – 2016 gledu zahodnoevropske umetnosti je zahodna Evropa torej prepoznana kot ume- tnostnozgodovinski center, naše področje pa je s tem centrom močno povezano. Bistvo Steletovega pregleda evropske umetnosti je torej prav spoznavanje umetno- stnih centrov, ki bistveno vplivajo na slovensko umetnost. Vendar pa ima takšna koncepcija nacionalne umetnostne zgodovine še dodatno predpostavko, namreč da je lokalno gradivo, ki je recipiralo vzorce umetnostnega centra, le-te preoblikovalo na dovolj kakovosten in izviren način, da ga lahko uvr- stimo v sam umetnostnozgodovinski center. Naloga umetnostne zgodovine je torej dokazati dvoje: prvič, da je umetnost nekega področja posebna specifika naroda in narodovega duha, ter drugič, da umetnostna produkcija tega naroda ustreza kva- liteti umetnostnozgodovinskega centra. Tako naj bi nacionalna umetnostna zgo- dovina lokalno gradivo, ki na narodnostno specifičen način preoblikuje vplive iz centra, povzdignila na nivo kvalitete umetnostnih centrov, s tem pa neko umetnost dejansko umestila v sam center umetnostnega sistema. Pri nacionalni umetno- stni zgodovini gre torej za proces nacionalno osnovanega centraliziranja periferije. Takšno pojmovanje vloge nacionalne umetnostne zgodovine je značilno pred- vsem za narode, ki so svojo nacionalnost morali utemeljevati. Umetnostna zgodo- vina je bila pogosto koncipirana in obravnavana kot veda, ki sodeluje pri utemelje- vanju nacionalnosti novonastalih držav.63 Enako velja na primer za literarne vede, ki so imele v Evropi vodilno vlogo pri samoutemeljevanju narodnih identitet. Pri nas je to vlogo najvidneje odigral Anton Ocvirk s svojim razumevanjem primerjal- ne književnosti in odnosa perifernih narodov do literarnih centrov.64 V tem članku sem z analizo referata K problematiki jugoslovanske nacionalne umetnostne zgo- dovine poskušal pokazati, da je na podoben način tudi France Stelè umetnostno zgodovino utemeljeval kot nacionalno vedo, ki mora umetnostno gradivo na slo- venskem geografskem področju povzdigniti na raven umetnostnozgodovinskih skega prostora poskušal razširiti tudi v akademskih centrih. E. g. France Stelè, Die mittelalterli­ che Wandmalerei in Slowenien im mitteleuropäischen Rahmen, Südostforschungen, XVI/2, 1957, pp. 284–297. 63 Bakoš 2014, cit. n. 12, pp. 125–147; Rampley 2012, cit. n. 11; Matthew Rampley, Introduction. The Vienna School beyond Vienna. Art history in Central Europe, The Journal of Art Historiography, XIII/1, 2013; Nenad Makuljević, The political reception of the Vienna School. Josef Strzygowski and Serbian art history, The Journal of Art Historiography, XIII/1, 2013; Nenad Makuljević, Art History in Serbia, Bosnia­Herzegovina and Macedonia, Art History and Visual Studies in Europe (edd. Matthew Rampley et al.), Leiden – Boston 2012, pp. 461–472; DaCosta Kaufmann 2004, cit. n. 20, pp. 154–186. 64 Glej Marko Juvan, Prešernovska struktura in svetovni literarni sistem, Ljubljana 2012, in Marko Juvan, Slovenjenje svetovne književnosti od Čopa do Ocvirka, Svetovne književnosti in obrobja (ed. Marko Juvan), Ljubljana 2012, pp. 277–295. 286 BLAŽ ZABEL centrov. Tako lahko Steletovo koncipiranje umetnostne zgodovine razumemo kot oblikovanje nacionalno utemeljene akademske discipline, ki lokalno oziroma naci- onalno gradivo umešča v sam umetnostnozgodovinski center, s čimer slovenski na- rod utemeljuje kot umetnostno enakovreden centralnim narodom zahodne Evrope. 287 ZUZ – LII – 2016 France Stele’s Essay on Yugoslav National Art History and World Art Studies SUMMARY In the article, I analyse France Stele’s essay K problematiki Jugoslovanske nacionalne umetnostne zgodovine (On Yugoslav National Art History) published in 1955. I first pre­ sent a literature review of world art studies, especially the beginnings of world art studies and their relation to the so­called ‘new art history’, post­colonialism, and glo­ balisation. I proceed with a discussion of the role of nationality and nationalism in traditional art history and present how world art studies attempt to overcome nation­ alistic paradigms. I also discuss methodologies with which scholars of world art re­ search art in the global perspective. In the second part of the paper, I analyse France Stele’s essay K problematiki Jugoslovanske nacionalne umetnostne zgodovine (On Yugoslav National Art History). I begin my analysis with a discussion of the centre­periphery paradigm in Stele’s conception of art history as presented in the essay and his other works. I further discuss Stele’s relation to the Vienna school of art history, where he finished his doctoral thesis in 1912 under the supervision of Max Dvořák. The school greatly influenced his understanding of art history as an academic discipline, espe­ cially his understanding of non­European art and his conception of centres and pe­ ripheries of artistic development. Stele’s position on both questions in the essay can be further demonstrated on two levels; first, by analysing his relationship towards Strzygowski and Kunstwissenschaft, and second, by looking at his reception of Ljubo Karaman’s conception of “free peripheral environment”. In the conclusion, I discuss how Stelè used the centre­periphery paradigm in order to conceive a national history of art the aim of which is to promote national, Slovenian art and demonstrate that it can be valued as equal to art in other artistic centres of Europe.