Simona Špeh VAJE IZ POTROŠNJE, IZBIRE IN POVPRAŠEVANJA Ekonomski tehnik Modul: Sodobno gospodarstvo Vir: innovatorieuropeimassacarrara.wordpress.com Srednja šola Pietro Coppo, Izola Projekt unisVET - učna gradiva Srednje strokovno izobraževanje Ime programa: Ekonomski tehnik Ime modula: SODOBNO GOSPODARSTVO - M 4 Seznam kompetenc, ki jih zajema učno gradivo: RGD1: Racionalno ravnanje, skladno z zakonitostmi sodobnega tržnega gospodarstva. Naslov učnega gradiva: Vaje iz potrošnje, izbire in povpraševanja. Kratek opis vsebine: vaje so namenjene dijakom, ki imajo v izobraževalnem programu modul SODOBNO GOSPODARSTVO. Vsebujejo različne tipe nalog za ponavljanje in utrjevanje snovi pri doseganju kompetenc 1. vsebinskega sklopa: Razvoj in delovanje gospodarstva. Dijak zna predstaviti ekonomski problem, nujnost izbire, upošteva koristnost dobrin, pozna krivuljo povpraševanja in jo zna grafično ponazoriti in analizirati, ugotavlja in razume alternativne stroške različnih ekonomskih odločitev,. Naloge so strukturirane tako, da od dijaka zahtevajo tako teoretične definicije kot tudi aplikativno znanje pri reševanju računskih nalog. Ključne besede: potrošnik, dobrine, izbira, koristnost dobrin, cena, dohodek, premica alternativnih možnosti, premica dohodka, alternativni stroški, povpraševanje, elastičnost, prihodki. Avtorica: Simona Špeh Recenzentka: Veronika Sabadin Lektorica: Mirjam Furlan Brec Kraj in datum: Izola, februar 2011 To delo je ponujeno pod licenco Creative Commons: Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji._ Učno gradivo je nastalo v okviru projekta unisVET Uvajanje novih izobraževalnih programov v srednjem poklicnem in strokovnem izobraževanju s področja storitev za obdobje 2008-2012, ki ga sofinancirata Evropska unija preko Evropskega socialnega sklada in Ministrstvo Republike Slovenije za šolstvo in šport. Operacija se izvaja v okviru operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007- 2013. Razvojne prioritete: Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja, prednostna usmeritev: izboljšanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja. Vsebina gradiva v nobenem primeru ne odraža mnenja Evropske unije. Odgovornost za vsebino nosi avtor. Srednja šola Pietro Coppo, Izola Uvod Cilj zbirke nalog je boljše razumevanje teorije osnovnega ekonomskega problema kot posledice hitrejšega naraščanja potreb po razpoložljivih dobrinah, obenem pa tudi spoznavanje oblik reševanja ekonomskega problema ter spoznavanje koristnosti dobrin in odločanja pri nakupih. Naloge so zasnovane tako, da od tebe sprva zahtevajo poznavanje osnovnih definicij, sledijo računske naloge in naloge, v katerih moraš narisati in razložiti premico alternativnih možnosti potrošnje ter grafično prikazati in razložiti premike krivulje alternativnih možnosti potrošnje kot posledico sprememb različnih dejavnikov. Pri nekaterih nalogah pa boš moral izračunati mejno koristnost dobrine in na podlagi tega razložiti zakon padajoče mejne koristnosti. Pri reševanju nalog ti svetujem uporabo PPT gradiva, ki si ga spoznal pri pouku. Srednja šola Pietro Coppo, Izola KAZALO 1. Vprašanja odprtega tipa...................................................................................5 2. Obkroži pravilne odgovore...............................................................................6 3. Trditve...............................................................................................................8 4. Grafična analiza................................................................................................8 5. Grafična in računska analiza...........................................................................10 6. Računske naloge.............................................................................................11 Viri.......................................................................................................................14 Srednja šola Pietro Coppo, Izola 1. Vprašanja odprtega tipa a) Pojasni osnovno teorijo potrošnikove izbire. b) Kako bi opredelil premico cene? c) Pojasni pojem oportunitetni (alternativni) stroški nakupa. d) Pojasni pojem mejna koristnost dobrine in navedi primere. e) Kako se spremeni potrošnikova izbira, če se spremeni njegov dohodek oziroma cena dobrin? f) Kaj pomeni cenovna elastičnost povpraševanja? Kaj pa je dohodkovna elastičnost? g) Zapiši formulo in pojasni kakšen predznak ima križna elastičnost, če sta dobrini substituta. h) Obrazloži in nariši shemo tržnega povpraševanja. Na primer: v razredu izdelajte tržno povpraševanje za določeno dobrino. Srednja šola Pietro Coppo, Izola 2. Obkroži pravilne odgovore a) Mejna koristnost je • korist, ki jo daje vsaka dodatna enota dobrine. • korist, ki jo dobimo z eno dobrino. • korist, ki jo dobimo ob uporabi obeh sobri. • zadovoljstvo potrošnika oziroma celotna koristnost. • naraščanje zadovoljstva potrošnika ob povišanju enot dobrin na razpolago. b) Premica cene pomeni • število enot dohodka, ki ga ima potrošnik. • zadovoljstvo, ki ga ima potrošnik ob uporabi dobrine. • kombinacijo cen in dohodkov. • najboljšo strukturo nakupa za potrošnika. • noben odgovor ni pravilen. c) Marko je navdušen košarkaš in rad hodi v kino. Izbira med dvema dobrinama, vstopnicami za kino in vstopnicami za košarkaške tekme. Cena vstopnice za kino je 4 evre, cena vstopnice za tekmo pa 3 evre. Če bi svojo žepnino porabil le za nakup vstopnic za kino, bi jih lahko kupil 12 na teden. Koliko vstopnic za ogled košarkaške tekme bi lahko kupil, če bi svojo žepnino porabil za nakup teh vstopnic? • 36 • 48 • 9 • 16 • noben odgovor ni pravilen. d) Naj bosta px in py ceni dveh dobrin, R pa je potrošnikov dohodek. Premica cene se vzporedno premakne proti izhodišču, če: • se px in py zvišata za 5%. • se px zviša za 5%, py pa za 10%. • obe ceni se zvišata za 5% in tudi dohodek se poviša 5%. • potrošnik spremeni svojo odločitev. Srednja šola Pietro Coppo, Izola e) Kateri od naslednjih dvojic sta med seboj komplementarni: • Nalivno pero in kemični svinčnik. • Tipkovnica in računalnik. • Čoln in rešilni pas. • Stojalo za svetilko in svetilka. • Športni copati in sandali. f) Katere od naštetih dobrin imajo cenovno neelastično povpraševanje? • Bencin. • Dijamanti. • Kruh. • Poletne počitnice. • Cigareti. g) Individualno povpraševanje za dobrino A je sledeče: Povpraševanje potrošnik 1 potrošnik 2 potrošnik 3 potrošnik 4 Cena v € enote A A A A 2 50 - - - 3 60 60 90 120 4 80 70 100 150 5 100 80 120 150 6 140 90 130 160 Tržno povpraševanje po dobrini A, če je cena 4 €, je: • 10 enot. • 150 enot. • 400 enot. • 440 enot. • 580 enot. Srednja šola Pietro Coppo, Izola 3. Trditve Na črtico ob vsaki trditvi zapiši, če je trditev pravilna oziroma napačna. a) Ce se dohodek poveča, se poveča tudi povpraševanje po dobrinah. b) Če se cena dobrine zniža, se premica cene vzporedno premakne. _ c) Koristnost dobrine pomeni sposobnost zadovoljitve potrebe. ___ d) Vse možne kombinacije dobrin se nahajajo pod premico cene._ 4. Grafična analiza a) Grafično ponazori premik premice cene, če se potrošnikov dohodek najprej: a) zniža, potem pa b) zviša. Srednja šola Pietro Coppo, Izola b) Potrošnik ima na razpolago 120 €. Cena dobrine x znaša 10 €, cena dobrine y pa 12 €. Grafično ponazori premik premice cene, če se cena dobrine x poviša z 10 € na 20 €, dohodek in cena dobrine y pa se ne spremenita. Srednja šola Pietro Coppo, Izola Y X 5. Grafična in računska analiza a) Spodaj je ponazorjena krivulja povpraševanja. Izberi dve točki, A in B, ki ležita na krivulji, in obrazloži zakon povpraševanja. Q b) Za vsak naveden primer zapiši enačbo in nariši premico cene, pri čemer sta p1, p2 ceni dobrin 1 in 2, R pa je dohodek. Srednja šola Pietro Coppo, Izola P c) Zapiši enačbo in nariši premico cene, če je p1=4, p2=2, R=20, kjer sta p1, p2 ceni dobrin 1 in 2, R pa je dohodek. Enačba: Ponazori, kako se premakne premica cene, če: a) se cena p2 podvoji, b) inflacija povzroči dvig obeh cen in dohodka za 50 %. 6. Računske naloge a) Cena p1, neke dobrine je 700 denarnih enot, povpraševanje q1, po tej dobrini pa znaša 100. Cena se poviša na 750 denarnih enot, povpraševanje pa pade na 60 enot. Izračunaj cenovno elastičnost povpraševanja. (ALTERNATIVNISTROŠKI - ker ne moremo zadovoljiti vseh potreb naenl