BRALNA ZNAČKA - MERILO KULTURNEGA RAZVOJA Tudi v naši občinski zvezi prijateljev mladine ima akcija bralne značke pomembno mesto. Z vso resnostjo jo pripravljamo in izvajamo. Imeli smo sestanke s knjižničarji in mentorji bralne značke. Pred kratkim smo organizirali seminar za učitelje razrednega pouka in slaviste - mentorje bralnih značk na osnovnih šolah. Odziv na seminar, katerega pobudniki so bili tudi sami učitelji, je bil izredno skromen. Od pričakovanih več kot 100 učiteljev se jih je odzvalo Ie22. Presenečeni smo skupaj s predavate-Ijem, asistentom na Filozofski fakulteti prof. Igorjem Saksido. posvetili del serni-narja razpravi o vzrokih tako slabega od-ziva. Problematiko tega posveta, pa tudi ugotovitve s prejšnjih sestankov, želimo posredovati javnosti. ker menimo. da sta kvaliteta in množičnost izvedbe letošnje akcije vprašljivi. Učenci vse manj berejo in vse več gle-dajo televizijo in videoposnetke. Otroci so vse preveč sami. Starši pa jim največkrat, zaradi Ijubega miru. to celo priporočajo. Prepričani so, da se tako otrok celo izobra-žuje. Raziskave so pokazale ravno na-sprotno. Otroci vse manj razmišljajo in se pogovarjajo. zanemarjajo materni jezik... Enačijo se z video junaki, ki počenjajo vse kaj drugega, kot jim priporočajo starši in učitelji. Pri tem so udeleženci posveta po-sebej opozorili na nekatere oddaje RTV Slovenije, v katerih celo gojijo popačene dialekte ter se vedejo in oblačijo skrajno neokusno. Če že morajo predvajati take oddaje. naj jih pozneje, ko otroci več ne gledajo televizije. Financiranje akcije je nedorečeno. Fi-nancerji sicer nenehno zatrjujejo, da so sredstva za dejavnosti zagotovljena. V šoli SADJARJI! Kmetijska svetovalna služba, enota Ljubljana Moste-Polje, Dobrunje (tel.: 484-231), vabi na praktični prikaz REZI SAD-NEGA DREVJA, ki bo 27. fe-bruarja ob 15. uri v drevesnici na Studencu. Praktični prikaz bo vodil inž. Matjaž Maležič. OBČINSKA ZVEZA PRUATEUEV MLADINE UUBUANA MOSTE-POUE LJUBUANA. Proletarska 1 VABI - UPRAVNIKA - EKONOMA DOMA - KUHARICO -VODJO KUHINJE - 3 POMOCNICE KUHARICE - PERICO-SIVIUO - ČISTILKO Od kandidatov pričakujemo ustrezno izobrazbo in delovno prakso za opravljanje opisanih del. Imeti morajo pozitiven odnos do otrok in govuriti slovensko. Ob-vezno morajo imeti tudi izpit iz higienskcga minimuma in ustrezni zdravniški pregled. Uom bo predvidoma obratoval od junija do sredine septembra. Ker bomo štcvilo delavcev sproti prila-gajali številu otrok, so zaželeni mlajši upokujenci, s katerimi bomo sklenili pogodbo o delu. Če ste interesent, pokličite na tele-fon 447-272. Prijave z dokazili sprejema Občin-ska zveza prijateljev mladine v 8 dneh po objavi oglasa. jih pe dejansko ni. Vodstva šol zatrjujejo, da jih ne prejemajo, da imajo komaj za plače in je tako akcija odvisna od odnosa posameznega učitelja. Učitelji slovenskega jezika so nezado-voljni tudi z odnosom družbe do njihovega dela. Zato izgubljajo voljo za večje angaži-ranje. Pri tem niso primarni pregledi pis-nih izdelkov, čeprav je tega več kot pri drugih učiteljih. Pomerabno je, da inorajo poleg rednega spremljanja strokovne lite-rature prebirati še veliko druge literature, ki je predvidena v akciji bralne značke. Literatura je različna, od stripov. tako imenovane lažje literature. do proznih in pesniških tekstov. Učitelj mora razmisliti, kako bo »izpraševanje« izpeljal, saj je kla-sično poročanje neučinkovito tako za raz-voj bralne kulture kot kulturnega razmi-šljanja in vedenja. Namen akcije ni in ne sme biti le število prebranih del. Bolje je, da otrok prebere manj knjig in se je sposoben o vsebini pogovarjati in razpravljati z učenci in uči-teljera. se nauči upoštevati drugačna sta-lišča. o njih razmišljati in si brusiti um. To je bistvo celotne akcije. Zato akcija ne sme biti za učitelja zgolj tehnično opravilo, temveč ustvarjalno in odgovorno dodatno delo. V tem vidijo učitelji maternega je-zika svoje poslanstvo in vrednost večjega obsega svojega dela v šoli, ki ni ustrezno vrednoteno. Končno akcija bralne značke po svoje nadomešča tisti primankljaj, ki ga je povzročila ukinitev ene ure slovenskega jezika. Zmanjka nam časa za ustvarjalni dialog med učenci in učitelji in ni čudno, da ugotavljamo pomanjkanje pogovorne kulture. odnosa do knjige in na sploh kul-turnega vedenja in razmišljanja. Akcija je sicer za učence prostovoljna, a ni in ne sme biti prostovoljna za učitelja. Učitelj je dolžan akcijo vzpodbujati in širiti na ravni, ki je primerna sposobnostim in interesu učencev. S tem bomo dobili širok krog izobraženih in kulturnih bralcev in hkrati tudi tako imenovano »diaraantno konico«. Ta sicer ni cilj akcije bralne značke, je pa njena logična posledica. • Težave nastajajo tudi z nabavo značk, plaket in nalepk. Cene skokovito naraš-čajo in glede na svoj pomen nimajo nika-kršnih olajšav. Vprašanje je, če bomo to sposobni vzdržati. Prepričani smo. da tega ne smemo preložiti na ramena staršev. Premalo je storjeno tudi za svečano pode-litev značk. S tem zmanjšujemo vrednost akcije. Učitelji želijo razdeliti plakete že na začetku šolskega leta. Razdelili bi jih svečano ob navzočnosti staršev in tako osveščali tudi starše. Prepričani smo, da akcija mora živeti tudi v bodoče in da je to dolg naše družbe do maternega jezika, zato ji pomagajmo s svojim ravnanjem vsi, tudi starši! MARTIN ROZMAN