i i “Planinsic” — 2012/10/24 — 10:50 — page 147 — #1 i i i i i i NOVE KNJIGE Gorazd Planinšič: Didaktika fizike – aktivno učenje ob poskusih, I. Mehanika in termodinamika, DMFA - založnǐstvo, Ljubljana 2012, 215 str. Knjiga me je pritegnila s svojo vse- bino s tolikšno silo, da sem jo pre- bral skoraj v celoti že prvi dan po nakupu. Vsa ” nujna“ dela so morala počakati. Ko bi bila iz- dana pred desetletjem, bi mi pri- hranila marsikatero iskanje poti do pravilne in ustrezne razlage. Ure fizike bi bile za moje učence še bolj zanimive in njihovo razumeva- nje naravoslovja bi bilo bolj bogato. Sodobno didaktično literaturo Slo- venci potrebujemo. Gorazda Planinšiča poznamo kot izvrstnega predavatelja, didaktika in odličnega izvajalca fizikalnih po- skusov. V knjigi je uporabil vse svoje izkušnje in znanje, ki si jih je pridobil pri pedagoškem delu, postavitvi poskusov v Hǐsi eksperimentov, vo- denju vsakoletnega seminarja ” Stalno strokovno spopolnjevanje“, delovanju v mednarodnih združenjih in pri pisanju člankov. Knjiga si zasluži, da jo postavi vsak učitelj fizike v svoj kabinet in jo uporablja pri pripravah na pouk. Podnaslov Mehanika in termodinamika obljublja, da avtor snuje nadalje- vanje, za kar bi mu bili vsi hvaležni. V uvodnem delu knjige se je osredotočil na namen in na vlogo izvajanja poskusov pri pouku. Podal je pregledno razdelitev vrste poskusov in opisal, kje in kako jih uporabiti. ” Očetovski nasveti“ so odlični in bodo prihranili učitelju marsikatero razočaranje pri poučevanju in eksperimentiranju. Poudari znano resnico, da si je treba sproti zapisovati dejstva in opažanja pri pripravi pouka in sami izvedbi ter izbolǰsevati izvajanje ur iz leta v leto. Pri poučevanju fizike so pomembna Obzornik mat. fiz. 59 (2012) 4 147 i i “Planinsic” — 2012/10/24 — 10:50 — page 148 — #2 i i i i i i Nove knjige vprašanja učencem. Ta naj bodo nedvoumna in nikakor zavajajoča. Učitelj naj ne odgovarja na vprašanja sam. Posluša naj učenca do konca, tudi če je v zmoti. Vzpodbuja naj razmǐsljanje. Odgovore naj učenci utemeljujejo. Za pravilen odgovor naj pohvali, za napačnega naj vzpodbudi diskusijo, zakaj je nepravilen. Učitelj naj ne izvaja v razredu poskusov, ki jih ne zna razložiti ali jih učenci niso sposobni razumeti. Pozornost naj bo usmerjena na sam pojav. Izid eksperimenta naj opǐsejo učenci. Vsak poskus moramo vrednotiti z očmi poslušalca. Če je le možno, poskus ponovimo. Ponovitve lahko izvajajo učenci. Učenci naj bodo aktivni in naj čim več sodelujejo pri izvajanju poskusov. Če je le mogoče, izvajajmo v šoli realne poskuse in ne virtualnih (računalnǐske simulacije ali posnete poskuse). Vsak poskus je treba dobro pripraviti in se izuriti v njegovi izvedbi. Avtor je pripravil zelo koristen opis pomembneǰsih merilnih naprav in pripomočkov, ki naj bi jih učitelj uporabljal pri pouku. Svetuje, kateri pripomočki so bolj uporabni pri pouku, tako da učitelj ne bi zapravljal denarja za naprave, ki bi obležale v kabinetu. Poučujemo generacije za pri- hodnost, zato naj bi učitelj vključeval in uporabljal sodobne naprave, ne zastarelih, ki jih ni več v splošni rabi. Sodobna oprema nam z digitaliza- cijo omogoča prikaz meritev v realnem času, omogoča obdelavo podatkov in risanje diagramov. Med cenovno dosegljive naprave uvršča: računalnik, vmesnik, merilne sonde, laser, digitalni fotoaparat, infrardeči termometer, svetleče diode. Za delo z noveǰsimi pripomočki se učitelji srednjih šol uspo- sabljajo v okviru Stalnega strokovnega spopolnjevanja (http://sss.fmf.uni- lj.si/index.php?mode=1&sub=1), učitelji osnovnih šol pa na seminarjih Pedagoške fakultete. Mehanika in termodinamika sta obdelani po temah učnega načrta. Pri vsaki temi avtor povzame bistvena dejstva, ki naj bi jih učenci spoznali. Za učitelja so zlata vredna opozorila na težave učencev in dijakov pri razu- mevanju posameznih pojmov in na njihove predstave o pojmih in pojavih. Predstave, s katerimi pridejo učenci k pouku, se pogosto ne ujemajo s fizi- kalnimi (npr. teža in masa). Svetuje, kako poučevati, da učenci postopoma zgradijo pravilne predstave. Ali ste vedeli, da je vzgon posledica gravitacij- skega privlaka? Toplota je proces in ne stanje ali lastnost telesa. Knjiga privlači s konkretnimi poskusi. Na izbranih primerih predstavi način kako obravnavati posamezna poglavja. Opis izvedbe je podrobno opi- 148 Obzornik mat. fiz. 59 (2012) 4 i i “Planinsic” — 2012/10/24 — 10:50 — page 149 — #3 i i i i i i Didaktika fizike – aktivno učenje ob poskusih san skupaj z natančnimi nasveti, na kaj moramo paziti pri pripravi samega poskusa. Omeji se na preproste poskuse, ki so nazorni, zanimivi in jih dijaki lahko ponovijo in izvedejo sami tudi doma. Zagovarja aktivno sodelovanje učencev. Avtorjev način, kako pripravi in izvede poskus, je sodoben, marsikdaj že raziskovalen. Vsak poskus ima dodatek z raznimi možnostmi razširitve, variacijami in dopolnitvami. Mnoge poskuse avtor obdela v veliko možnih variantah, da si jih učitelj lahko prilagodi svojim ciljem in potrebam. Hkrati daje možnost dijakom, da poskus obdelajo samostojno v obliki seminarskih nalog. Vedno opozori na podrobnosti, ki lahko pomembno vplivajo na izid poskusa. Dijake vzpodbuja, da sami razložijo izid poskusa, in predlaga dodatne poskuse, s katerimi lahko ovržemo tipične napačne razlage. V po- skusih ǐsče pogosto tudi humor in presenečenja. Pri prebiraju knjige se bo učitelj pogosto zavedel, kje vse je napačno ravnal pri demonstraciji poskusov. Knjiga vzbudi pri bralcu razmǐsljanje, kako bi posamezni poskus izvedel in izpopolnil, katere poskuse bi še lahko prikazal za bolǰse razumevanje snovi. Za poskuse Planinšič pogosto uporabi material in predmete, ki jih kot neuporabne mečemo v smeti. Za razlago pogosto uporablja primere iz vsakdanje uporabe, ki so slikovita ilustracija posameznih zakonov. Poznani primeri pomagajo k razumevanju zakonov, še bolj pa so napotek k pravilnim predstavam dogajanja in pomoč za pomnjenje posameznih teoretičnih zaključkov. Knjiga kaže na avtorjev izvrsten pregled čez didaktično literaturo. Že med tekstom opozarja na uporabno literaturo, kjer najdemo izvorne podrob- neǰse informacije. Seznam literature na koncu knjige obsega kar osem strani. Veliko predstavljene literature je slovenske, za kar zasluži avtor pohvalo. Če potrebujem poskuse za svoja občasna poljudna predavanja, samo prelistam knjigo, in že je nabor poln. V knjigi sem dobil tudi veliko idej za svojo zbirko nalog Znam za več, Fizika 8 in 9, izdano pri založbi Rokus. To knjigo smo učitelji fizike potrebovali, kar dokazuje, da je bila prva naklada razprodana v manj kot letu dni. Težko pričakujemo že nadaljevanje. Knjiga je bila ponatisnjena in jo lahko kupite pri DMFA – založnǐstvo po članski ceni 23,99 EUR. Stane Arh Obzornik mat. fiz. 59 (2012) 4 149