MODRA PTICA leposlovna revija, izhaja vsak mesec enkrat na dveh polah (32 straneh). Vsak letnik se prične z decembrom in se konča z novembrom naslednjega leta. Letna naročnina samo na revijo, ki je vključena v redne publikacije Založbe Modre ptice, znaša din 100-—. Posamezna številka din 10-—. Naročniki na redne publikacije prejemajo list kot dopolnilo h knjigam brezplačno. Urednik Janez Žagar. Rokopisi se ne vračajo. Uredništvo in uprava v Ljubljani, Ulica 29. oktobra (prej Rimska cesta) It. 1. Telefon 3163. št. čekovnega računa 15.369. VSEBINA 5. ŠTEVILKE APRIL Anton Podbevšek: življenje in delo Riharda Jakopiča Zima Vresčaj: Cena Miran J are: Pesnik Alojz Gradnik Miško Kranjec: Ni se zgodil čudež Zapiski: Gandhijeva avtobiografija (M. M.) Razno ŽIVLJENJE IN DELO RIHARDA JAKOPIČA K njegovi 70letnici 12. aprila t. 1. ANTON PODBEVŠEK »Človek je toliko vreden, kolikor ima v sebi ljubezni.« Jakopičev izrek Najmanjši intimen dogodek iz življenja vsakega človeka, kaj šele umetnika, je lahko življenjepiscu dragocenejši od splošno znanih doživljajev. Jakopiču je na primer ostal iz njegovega pariškega bivanja v najmočnejšem spominu ubogi vrabček, ki se je prav takrat, ko se je začela razvijati pompozna procesija v notredamski cerkvi, v neki zapuščeni ulici blizu Notre Dame poslavljal v zadnjih vzdihib od življenja. Kakor je bila ta misel zapeljiva, sem se odločil, da bom le tu in tam v velikih obrisih nakazal njegov življenjski razvoj, ki je nedvomno izrednega pomena za umetnostno zgodovino našega naroda. Posegel je vanjo ne le kot umetnik, temveč tudi kot velikopotezen organizator, prisiljen po razmerah, ker pač ni bilo drugega človeka, ki bi opravljal njegovo delo. V njegovo življenje naj nas uvedejo naslednji prizori: V prvi polovici 19. stoletja je živel v Krakovem, v sedanjem ljubljanskem predmestju, ki je bilo takrat še majhno naselje ribičev, čolnar Matej Hren s hčerko Apolonijo. Stanoval je v svoji hiši, ki so ji rekli pri Matevžetu, v ozki Krakovski ulici št. 9. Ko je leta 1841. izdihnil v 75. letu starosti, je Apolonija ostala sama z 191etnim sinom Francetom. Njenega moža, zmerom veselega muzikanta Franceta Jakopiča, iz Gode-ževe družine v Mali vasi, je namreč pobrala jetika že dve leti pred smrtjo njenega očeta. Leta 1840. je pričela podjetna Apolonija trgovati s kislim zeljem. Pošiljala ga je predvsem v Trst, sprva na vozeh, potem po železnici. Po materi je prevzel obrt sin France, ki se je medtem poročil z Nežo Dolžanovo iz Spodnje Šiške. Njemu se je v kratkem posrečilo razširiti trgovske zveze. Vzeti je moral najprej veliko klet na Kodeljevem v najem, pozneje, ko se je iz njegove obrti razvila tovarna, pa je bil primoran, da si omisli lastne kletne prostore. Zato je leta 1869. kupil na javni dražbi na Mirju za 7600 goldinarjev takozvano zidanico sodar-skega mojstra Friderika Viljema Rosta, spremenil jo v ogromno klet in ji prizidal prvo nadstropje. Tri leta kasneje je dokupil še zadnji ostanek bivše križanske pristave v emonskem obzidju — ki so mu rekli grad ali tudi ajdovski gradeč — z vsem pripadajočim posestvom. Apolonijin sin France je sčasoma začel pošiljati kislad daleč čez morje. Odjemalce je našel celo v najjužnejših krajih ameriške celine, kakor 10 137 v Puntos Arenas, znanih po tropični vročini. Dobičkanosni trgovini naj bi se posvetili tudi njegovi otroci, s katerimi pa ni imel veliko sreče. Izmed osmih otrok so mu v kratkem razdobju ostali le štirje pri življenju. Izmed teh sta dve hčerki umrli poročeni po svetovni vojni, sin Josip predlanskim. Ta je sicer po očetovi smrti leta 1904. prevzel tovarno, a jo je že leta 1916. ustavil. Zdaj živi izmed otrok Franceta Jakopiča edino še najmlajši, 701etni Rihard Jakopič. Jakopičeva rojstna hiša v Krakovski ulici št. 11, ki jo je bil kupil njegov oče okoli leta 1860., stoji še danes nasproti nekdanjega babičnega doma. Odtod je hodil Jakopič kot otrok igrat se na Emonsko cesto pred kapelico nasproti vhoda v Krakovsko ulico in še naprej h Gradaščici. Čas, v katerem mu je potekalo življenje »kakor en sam praznik«, pa ni dolgo trajal. Že triletnika je bridko prizadela smrt najljubšega prijatelja pri igrah. Še pomni, kako ga je obiskal v hiši pri Razorcu v Trnovem skupaj z materjo in kako sta se, vedoč, da se za vselej poslavljata, krepko objela in poljubila. Mnogo bolj kot prijateljeva smrt se mu je vtisnila v spomin, tokrat devetletniku, smrt 241etnega brata Franceta, s katerim se je izmed bratov najbolj razumel. Kot inženjer se je bil udeležil . leta 1878. vojne v Bosni in Hercegovini, prehladil se je bil in se vrnil domov jetičen. Pomagala mu niso nobena zdravila. Nekega jutra je prišla mati povedat najmlajšemu sinu: »Brat ti je umrl!« Obrnil se je proti zidu in začel jokati. Tisti trenutek se je izvršil v njem preobrat, ki ga opisuje v napovedani knjigi: »Ah poznaš tisto bajtico tam zadaj na dvorišču? Sonce jo rožnato obseva. Tam je umiral moj brat. Jetika, jetika! V najlepši mladeniški dobi, ko je končal študije in se mu je začela kazati jasna bodočnost! O, uboga moja mati, koliko si pretrpela, koliko solz si potočila! Tri otroke si že izgubila, zdaj pa je šel tvoj prvorojeni, najboljši med nami! O mamica, o revica, kako ti je bilo pri srcu. In moj oče! Obmolknil je in niti besedica mu ni šla iz ust. Zamišljen je šel po svojih opravilih. Tiho je postalo v naši hiši. Mene pa je obšla skrivnostna groza, kajti smrt se mi je znova prikazala, segla mi z ledeno roko v dušo in zbudila, kar je dotlej v meni spalo. Tedaj sem spoznal, da je pomladno cvetje že odcvetelo. Dih smrti ga je razpihal. Svet se je spremenil pred mojimi očmi in vse stvari so dobile drugo lice in drug pomen. V meni so se zganile misli in začel sem hoditi svoja pota.« V šolo na Grabnu, ki so jo odprli tisto leto, ko je začel obiskovati prvi razred (1875), je rad zahajal, ker je imel za učitelja srčno dobrega, rjavobradatega Josipa Travnarja, ki je po očetovsko ravnal z učenci. V realki pa ga je takoj začel odbijati učni sistem. Mimo tega je imel priliko spoznavati pristranost profesorjev. Neki profesor, ki je podpiral učence, katerih starši so mu prinašali darove, je povzročil, da se mu je zastudila cela realka. Prva tri leta je še vzdržal v šoli, četrto je začel izostajati od pouka. Mikalo ga je samo še risanje, v katerem ga je poučeval prof. Globočnik. Od njega ni mogel veliko pridobiti, ker se je omejeval na šolsko snov. Koristiti mu ni mogel dosti niti stari Jurij Tavčar, ki je v tistem času, ko so ga najeli Jakopičevi starši, da bi poučeval njihovega sina, že čisto propadel; izvrševal je menda le še napisne deske. Ves pouk Tavčarjev je obstajal v tem, da mu je pokazal, kako se mešajo barve in kako se kopira po predložkih. Za to učenje se ni mogel navdušiti, zato se mu je že po enem letu odpovedal in se je nato sam izpopolnjeval, kakor se je vedel in znal. V peti realki je 151etniku postala šola že tako zoprna, da se ni več zmenil za knjige in da je mesto v šolo odšel rajši kam v okolico, kjer se je izročal sanjarijam, iskajoč drugi svet, ki bi ga zadovoljeval. Seve je potem padel. Padel je tudi v šesti realki. Takrat je dozorel v njem sklep, da se posveti slikarskemu poklicu. Kajti vnemal se je bil za umetnost vobče, posebej za poezijo — biti nam mora žal, da je sežgal zvezek svojih pesmi —- in za muziko. Že kot otrok je rad zahajal na Mirje pod streho zidanice, kjer si je napravil »zvonove« iz železnih obročev od koles parizarjev in je zvonil z njimi. Kakor zatrjuje, se je dalo prav ubrano zvoniti. Sviral je tudi na piščalko, ki si jo je sam izrezljal, na flavto in na citre. Te je hotel celo preurediti, proučeval je razne možnosti, da bi jih izpopolnil. Naposled je dognal, da nastaja iz njegovih načrtov klavir; opustil jih je. Za klavir sam se ni mogel ogreti, ker je vedel, da zahteva precej znanja. Ko pa se je seznanil z gospodično Chernyjevo, s svojo kasnejšo ženo, kar se je zgodilo nekako v istem času, ko se je poslovil od realke, se je sprijaznil z njim, ker se je prepričal, da je klavir edini instrument, na katerega se lahko zaigrajo skladbe velikih mojstrov. Ob njenem igranju na klavir v korarski hiši nasproti škofije, kjer je stanovala pri starših, so se mu odprla ušesa in duša. Zdaj šele je dobil vpogled v pravo glasbo. Ker je imel lep bariton, je poskusil peti. Ni dolgo trajalo in ga je že spremljala Chemyjeva, ko je pel pesmi Mendelssohna, Schuberta, Schumanna, Loweja —- ki ga je bil posebno vzljubil — in pesmi še drugih veličin. Videti je bilo, da bo po sedmih letih odvratnega obiskovanja realke konec temnih, mračnih dni, ko je nosil, po svoji lastni izjavi, zgolj strup v sebi. Oče mu je bil zgradil na Mirju, kamor so se preselili iz Krakovske ulice, v prvem nadstropju podolgovate zidanice prostoren atelje — menda sploh prvi atelje slovenskega slikarja v Ljubljani — ki je v bistvu ostal isti do današnjega dne. Oče mu je tudi obljubil, da ga bo vzdrževal ves čas njegovih študij na akademiji na Dunaju, kamor je odpotoval prevesel jeseni leta 1887., ker je komaj čakal, da se priuči sredstev, s katerimi bi mogel oblikovati, kar se mu je porajalo v duši. Že dolgo je bil opazoval svetlobne pojave: kako se na primer skozi meglo, po kateri slovi Ljubljana daleč po svetu, prikažejo hiše. Toda naj se je še tako trudil, da bi naslikal pokrajino v nekakem stanju: v megli, v soncu, v dežju, ali v snegu, tedaj pod vplivom naturnega dogajanja, se mu to ni posrečilo. Na Dunaju je doživel približno isto razočaranje kot na realki. V akademiji je vladal trdno ustaljeni manirizem, ki ni dopuščal nobenega poleta. To je bil za mladega akademika, ki si je bil nauke na akademiji vse drugače predstavljal, v zvezi s tem, kar je zapazil v puhlem velemestnem življenju, tako hud udarec, da je nekega dne pri kosilu omedlel. Priti je moral ponj brat Josip iz Ljubljane. Doma so zdravniki ugotovili, da je — božjasten. Potrt in brez upanja, da bo še kdaj ozdravel, je bil prisiljen, da ostane doma. Kljub napadom, ki so se vrstili v presledkih od enega do treh mesecev, ni klonil, temveč se je jeseni prihodnjega leta se celo odločil, da se odpravi nazaj na Dunaj. Hotel je ustreči staršem, ki so želeli, da se jim sin izšola. Ker je nerad zahajal na akademijo, se je skušal, premišljujoč o svoji mizeriji, potolažiti s tem, da je začel obiskovati razstave, koncerte in gledališča. Zdoma je odhajal zmeraj v bojazni, 10* 139 da se bo zdaj zdaj zgrudil, vendar je čutil v sebi toliko moči, da si je ponavljal: »Naj se zgodi, kar hoče, jaz grem!« Kakor doma so ga tudi na Dunaju pustili stari mojstri hladnega. Zazrt vase se ni mogel poglobiti v njihova dela, odbijajoča ga že po svoji zunanji obliki. Ko so ga vprašali na neki razstavi v Kiinstlerhausu, katera slika se mu zdi najboljša, se je brez oklevanja odločil za sliko nekega slikarja, predstavljajočo skupino otrok pri kopanju. Začudili so se in ga prosili, naj jim razloži, kaj mu je všeč na njej. »Tu je občutil življenje, ki se godi na prostem!« jim je odvrnil. »Tega življenja si niso izmislili ljudje po svojih estetskih zakonih!« Še in še jim je razlagal, srečen, da mu je slika odkrila, da je na pravi poti. Tovarišem pa slika ni ugajala; preveč so bili pod vplivom tradicije. V njem se je nakopičilo v zadnjih letih toliko doživetij, da so prekipevala v njem. Še vedno pa jih ni znal zadovoljivo prikazati na platnu. »Morda je Monakovo tisti kraj, kjer bom mogel doseči, kar hočem?« se je vpraševal. Po Monakovem je zakoprnel, čim je bil zvedel, da je tam središče umetnosti in umetnikov ter da vpliva umetnost v nasprotju z Dunajem, kjer se je zanimal zanjo le ozek krog udeležencev, tudi na množice. Pripovedovali so mu, da je pouk na tamošnji akademiji mnogo bolj svoboden kot na Dunaju. Tu so se učenci morali vpisovati v letnike, ki jih je bilo treba po vrsti dovršiti, v Monakovem pa pri poedinih profesorjih, ki si jih je vsakdo sam izbral in ki so poučevali učence vseh štirih letnikov hkrati, česar se je veselil vsak količkaj stremljiv učenec. Na Dunaju je še vzdržal do konca šolskega leta, da je mogel napraviti potrebne izpite. Jeseni leta 1889. ga najdemo že v bavarskih Atenah ob Izari. Tam je našel starejša tovariša Ažbeta in Vesela, ki sta živela v Monakovem od leta 1884. in imela takrat kot absolventa akademije z zelo dobrimi spričevali brezplačno vsak svoj atelje v Komponierschule prof. Wagnerja. Za sprejemni izpit na akademiji je izvršil glavo in akt, nakar se je vpisal v šolo prof. Rauppa, ki je slikal pokrajine in žanrske prizore. Pri Rauppu je ostal samo nekaj mesecev, ker je spomladi leta 1890. začel zahajati v Ažbetov krožek. Ažbe je bil namreč izstopil iz akademije in je prevzel na Jakopičevo prigovarjanje in še nekaterih mladih ljudi korekturo v ožjem krogu. Da bi Ažbe vzdržal, so mu najeli atelje, plačevali mu modele in ga honorirali za njegov trud. Ta obrat, v katerem so se v skupnem delu tovariško izpopolnjevali, je trajal kaka dva meseca, nakar so se jeli priglašati učenci v tako velikem številu, da je mogel Ažbe brez skrbi ustanoviti javno šolo. Ažbetovo šolo je obiskoval Jakopič z daljšimi presledki 3 do 4 leta. Kakor se je dobro počutil v njej, bi bilo vendarle napačno misliti, da ga je družilo z Ažbetom isto umetniško stremljenje. V čem sta ste razlikovala, je sam povedal, ko je razmišljal o Ažbetovi umetnosti: »Ne pred-očuje vsakdanje lepote stvarjenja, ne draži z vsakdanjim trpljenjem, ne sili v realno življenje. Majestetično naj se vzdiguje umetnost nad zemljo — nad stvarjenjem. To je tista umetnost, ki se imenuje ,višja ali visoka umetnost'. Njegova šola je šola lepote in njegova umetnost je ,princip lepote, aristokracija v umetnosti'. Ažbe slika vse, kjer mu je dana prilika, z lepo obliko doseči harmoničen efekt. Naj slika kar koli si bodi, povsod se kaže neka eleganca — tudi če je predmet umotvora slučajno — kmečki genre. Ažbe si svoje predmete izmisli in jim daje lepo obliko, da napravi slika harmoničen vtis v linijah, formah in barvah. Vse pa se godi v zaprtih prostorih. Nisem še videl od njega slikane krajine ali figure v plein-airu.« Jakopič je bil jasno spoznal vrednost dotakratnega umetniškega ustvarjanja. Umetniki so ustvarjali šablonsko, po okusu občinstva, ki ni imelo več pravega odnosa do umetnosti. Njihove podobe niso imele skoraj nič osebnostnega v sebi, bile so puste in prazne, narejene brez notranjega umetniškega zagona. Bile so z eno besedo kiči. Vsak, kdor je znal gledati, je lahko uvidel, da je prišla umetnost na kant. Umetnost je bilo treba zopet najti. Kaj tedaj storiti? Jakopiču, ki se je že od svojih otroških let gibal v naturi in ki je že od vsega početka iskal možnosti, po svoje se umetniško izražati, ni bilo težko odgovoriti na vprašanje: Kdo mi bo pomagal? Natura mi bo pomagala! je bil preprosti odgovor. Neutrud-ljivo je risal in slikal po živem modelu — to mu je bilo mogoče šele v Monakovem, ker so na Dunaju v prvem letniku razpolagali povečini z mavčnimi odlitki — vendar ni obstal pri njem, ker ga je gnalo tudi v pokrajinsko slikarstvo. Namesto da bi slikal po takratni navadi v zaprtem prostoru, se je bil napotil v naturo, ki mu je kmalu zaživela v barvah, ki jih ni videl še na nobenih slikah. Z lahkoto se je mogel prepričati, da v naturi stalnih barv sploh ni. Pod vplivom luči in ozračja se nenehno spreminjajo, zrak se trese in vsaka stvar izgublja svoje konture. Kako vse to upodobiti? Tako, kakor je videl. Natura mu je pričela roko voditi. Nastajal je čisto njegov, oseben kolorit, ki se je bistveno razlikoval od starega, mrtvega načina slikanja, ki so se ga tako privadili, da so ga smatrali za edino pravilnega. Medtem ko so stari stremeli bolj po oblikovanju predmetov in so jim bile barve zgolj sredstvo za njihovo poživljanje, kar se pravi, da so ustvarjali bolj kiparsko kot slikarsko, je bilo Jakopiču bolj do oblikovanja raznih življenjskih prikazni. S tem niso prišle barve le do večje veljave, temveč so postale glavno sredstvo takega oblikovanja. Ta njegov razvoj so opazili že leta 1892. v Monakovem na razstavi njegovih del v Kunstvereinu. Wolfova umetniška oporoka našemu umetniškemu naraščaju, o kateri je Ažbe sanjaril, tega razvoja — kakor pozneje tudi razvoja Jakopičevih tovarišev — ni mogla ustaviti. Preveč je bilo v njem hotenja, postaviti se na lastne noge in se ločiti od tradicije, preveč živa je bila v njem zavest, da je Wolfova oporoka zgrajena ne na lastnih, marveč na tujih vzorih. Tudi je lahko sprevidel, da skuša Ažbe pravila Wolfove umetnosti teoretično uveljaviti, a da je sam stremel za drugimi cilji, ki pa jih ni mogel doseči, ker mu je zmanjkalo moči. Bil je pač bolj umetniški uživalec kot samostojno ustvarjajoč umetnik. V Monakovem je Jakopič tudi doumel, da ne gre pri slikanju toliko za obliko, kolikor za umetnikovo notranje prepričanje, ki ga kaže s pripomočki, ki so mu najbližji, da gre samo za tisto, kar ga žene, združeno s tehničnimi izsledki, in ne za »realno resničnost«. Če gresta dva slikarja slikat eden in isti predmet, ga bosta vsak drugače naslikala. Nihče ne ve, kakšna je »absolutna resničnost«. Vsak čuti le, kako učinkuje nanj, in to potem naslika. Leto dni po Jakopičevi razstavi v Kunstvereinu so priredili v Monakovem razstavo francoski impresionisti, imenovani tako po Monetovi sliki »Impresija — vzhajajoče sonce«, razstavljeni leta 1874. na prvi razstavi francoskih neodvisnih slikarjev v Parizu. Skupaj z nemškimi slikarji, kakor z Liebermannom, Uhdetom, Zornom in Ziigelnom, so razstavili Monet, Pissarro in Lisley. Ko si je Jakopič ogledal njihova dela, je ugotovil, da so njegove težnje slične njihovim težnjam. Tudi ti slikarji so hoteli gledati naturo s svojimi očmi, razlikovali pa so se od njega po tem, da so že našli sredstva za svojo govorico, on jo je pa še iskal. O tem dognanju je potem pisal v domovino Jami, s katerim je prijateljeval: »Videl sem sliko nekega Claudea Moneta, ki je že dosegel, kar hočeva midva.« Monakovo se je Jakopiču tako priljubilo, da mu je postalo kot izrazito umetniško mesto od 1890 do 1900 druga duhovna domovina. Vendar ga je vsako pomlad prignalo domotožje v Ljubljano, jeseni pa ga je začelo vleči zopet nazaj. V njegovem ateljeju na Mirju so ga od časa do časa obiskovali ljubljanski umetniki, ponajveč slikarja Grilc in Lehmann in kiparja Puch-reiter in Gangl, oba učitelja na obrtni soli v stiškem dvorcu. Čeprav so med seboj prijazno občevali, se niso skladali. Jakopič si je bil svest, da nima nič skupnega z njimi in da odrašča zunaj v tujini nov rod s čisto nasprotnim pojmovanjem umetnosti. Iz spoznanja, da je treba »pripraviti tla, iz katerih naj bi rasel najlepši narodov cvet — umetnost«, se je začel Jakopič ukvarjati z načrtom umetniškega društva, ki naj bi prirejalo razstave in podpiralo mlade talente. Društvo se je res ustanovilo in je takoj prvo leto svojega obstanka, jeseni 1900, priredilo I. umetniško razstavo. Kakor je bilo pričakovati, se je Jakopič že na tej razstavi močno razlikoval od tovarišev. Kako je vplival na občinstvo, je videti iz pisanja Ažbetovega učenca dr. Zamika: »Rihard Jakopičeva umetnost je takorekoč Ahilova peta našega občinstva. Ne ve, kaj bi poreklo k tem bujnim slikam.« Raz-mišljujoč o Jakopiču je sodil: »Jakopiča je narava bogato obdarila s čutom za barvo; barva mu je začetek in konec vsega slikarstva. Večinoma nastopa s krepkimi, bučečimi fanfarami, kot pravi oboževalec svetlobe, kot luminist, svojih tonov ne meša na paleti, ampak navadno stavlja čiste ali malo lomljene barve drugo poleg druge naravnost na platno. To zahteva od gledalca, da ima sam stvarjajoče oko, da ne vidi stotero raznih barvastih pik, ampak da zna v svojem očesu sam zediniti mnogotero v jednoto. Posledica tega svojskega umotvora je seveda, da se mora gledati bolj od daleč. Slika pa zaradi nemešanih barv pridobi zelo mnogo, kajti nikdar ni mogoče z barvami, mešanimi na paleti, doseči toliko neposrednosti in ognja. Gotovi slikarji gredo celo tako daleč, da razkrajajo vse predmete in vse barve v stotine malih barvastih pikic; in to tkz. pointilliranje dela včasih čudeže. Človek bi mislil, da je slikar ujel nekaj sončnih žarkov ter jih pomešal med barvo, in sedaj se ti tresejo v slikanem zraku in drevju na podobi... Gotovo je Jakopič eden prvih naših talentov.« Francoske slikarje, ki so prvi opazili igro luči in barv v naturi, so že na prvi umetniški razstavi 1874 proglasili za zmešane, neuke in predrzne umetnike, ki znajo slikati samo spake. Na drugi razstavi 1876 so se jim splošno rogali in se jim posmehovali. Ugleden kritik Albert Wolf se je izrazil o njih: »Za požarom v operi se je pojavila nova nesreča. Pravkar so odprli razstavo, kjer baje vise slike. Vstopil sem in mojim osuplim očem se je pokazalo nekaj strašnega. Pet ali šest prismuknjencev, med njimi ena ženska, se je zbralo, in so razstavili svoja dela. Videl sem pred njimi valjati se ljudi od smeha; meni je krvavelo srce. Takozvani umet- niki se imenujejo uporniki, impresionisti. Kos platna, barvo in čopič jemljo; zmečejo sem in tja nekaj barvnih pack in zapišejo spodaj svoje ime. To je približno ista zaslepljenost, kot bi norci nabirali po poti kamenčke in bi si domišljali, da so našh bisere.« — Šele 20 let pozneje, okoli 1896, so se začeli za te slikarje zanimati ljubitelji umetnosti. Toliko osupljivo novega so pokazali v svojih delih. Nekaj podobnega so doživeli na II. umetniški razstavi tudi Jakopič, Grohar, Jama in Sternen. Na prvi razstavi so jih dogodki, ki jih izčrpno obravnavam v »Ivanu Groharju«, še obvarovali gotovega poraza. Sedaj 1902, ko so odprli razstavo na tihem, brez krika in vika, trdno odločeni, da se ne dajo več politično izrabljati, so vsi složno padli po njih, skrivajoč se za psevdonime. »Mrtvo, vse je mrtvo na tej razstavi!« je razlagal nekdo v tržaški »Edinosti«. »Secesija, impresija! Sami novi pojmi, ki se širijo nekaj malo let sem po slovenski javnosti, a da bodo kdaj pri nas razstave takih umotvorov, da bodo tudi naši domači slikarji znah metati barvo na platno, kakor meče zidar omet na steno: o tem ni sanjal najbrž niti Prešeren, ko je v svoji idealnosti prerokoval, da se bodo vremena Kranjcem kdaj zjasnila! Je pa že razstava v Gradcu čisto drugačna!« — V »Novicah« je neki —r opozarjal na Cankarjev roman »Tujci«. »Druga slovenska umetniška razstava je priča, da je Cankar pisal golo resnico. Ti naši umetniki so se odtujili narodu popolnoma in nimajo na sebi nič slovenskega. Uspeh II. slov. umetniške razstave je mučno razočaranje!« Najbolj so se ljubljanski malomeščani razburjali nad Jakopičem. \ tem oziru je značilno poročilo nekega Simplicissimusa, ki je označil Jakopiča »kot najbolj osovraženega umetnika pri nas«. Isti neznani pisec je pojasnjeval: »Izvestni krogi, ki se sicer za umetnost še toliko ne zmenijo, kot za lanski sneg, občutijo dejstvo, da je Jakopič sploh na svetu, kot osebno žalitev in ob vsaki priliki nanj in na tiste, ki ga ne zasmehujejo, izlivajo cele sode smrdljive zakotne modrosti.« Po drugi umetniški razstavi so se »kozolčarji«, kakor so zaničljivo začeh imenovati Jakopiča in njegove tovariše, raztepli na razne kraje; vendar so ostali združeni s skupno zamislijo, da so »za dolgo časa opravili in da morejo začeti nanovo v domovini šele potem, ko so se izkazali in se uveljavili v tujini.« Po Jakopičevem načrtu naj bi najprej nastopili v prestolnici na Dunaju. Jakopič se je v ta namen obrnil pismeno na znani umetnostni salon Miethke, ki se je takoj odločil, ko se je zglasil pri njem Grohar in mu pokazal nekaj slik. Ker je Miethke želel, da bi nastopih kot organizirana skupina — Slov. umetniško društvo je bilo po brezvestni gonji nad Groharjem smrti zapisano — so bih prisiljeni ustanoviti klub, ki so mu iskali ime s pravim »Galgenhumorjem«. Izmed njih je na primer Grohar cele mesece trpel kakor brezposeln delavec brez prihrankov. Komaj da je mogel živeti pod streho. Topla hrana mu je bila po cele tedne neznana in suh kruh mu je bil včasih delikatesa. Ko so pripravljali razstavo, so bili vsi skupaj brez sredstev, tako da so smatrali goldinar za veliko vsoto. Jakopič in njegovi tovariši so pri Miethkeju razstavili večinoma dela, ki jih je naša javnost obsodila na II. umetniški razstavi v Ljubljani in jih zaradi njih opsovala s »tujci«. Na Dunaju so ista dela vzbudila senzacijo. Za razstavo so se ogreli tudi kritiki, ki jim je vtis slovenske umetnosti tako rekoč proti njihovi volji izsilil navdušenje. Razstava jim je pomenila odkritje nove dežele. Vsi razstavljalci so jim bili krepki talenti, ki mnogo obetajo in ki jim je »zanaprej določiti v umetniški karti naše monarhije lastno mesto«. Zdelo se jim je »nekaj izrednega, s kako globokim čustvom je izražen nacionalni moment v njihovih umotvorih«. »Pri nekaterih slikah,« so pisali, »lahko govorimo vprav o narodnem slikarstvu.« Posameznike jim je bilo še težko razpoznati, ker je »skupno pokrajinsko obiležje močnejše od individualne diferenciacije«, vendar jim je bil največji umetnik Jakopič, v čigar slikah so zasledili »resen, svetosten ton, ki podeljuje slikam značaj doživetja«. Z dunajsko razstavo, ko so nam Nemci povedali, da smo brez tradicije v upodabljajoči umetnosti, smo se zavedli, da smo dobili šele z Jakopičem in njegovimi tovariši svojo narodno, slovensko umetnost, s katero smo se uvrstili med druge kulturne narode. Z dunajsko razstavo pa nam »Savani« niso koristili samo kulturno, temveč tudi politično, ker so — če smemo verjeti Otonu Župančiču — podprli premnogo naših zahtev s temeljitejšimi razlogi, nego leta in leta klavrne kramarske politike, ki se lovi brez vesla in krila za slučajnostmi«. Po dunajski razstavi so razstavljali »Savani« z velikim uspehom v Beogradu (1904 ob priliki kronanja kralja Petra I.) na Dunaju (1905), v Londonu in v Sofiji (1906), na Dunaju in v Trstu (1907). Tega leta je Jakopič odprl v Ljubljani slikarsko šolo, ki jo je vodil do začetka svetovne vojne. Hoteč navezati slovenske umetnike, živeče v raznih krajih v tujini, na domovino in ohraniti narodu lastno umetnost, obenem pa v ozkem stiku s takratnimi hrvaškimi in srbskimi umetniki ustvarjati kulturne vrednote, ki naj bi bile v korist Jugoslaviji, je 1908 zgradil v Ljubljani na lastne stroške razstavni paviljon in je priredil v njem od 1909 do 1923 — ko je moral zaradi naraščajočih dolgov prodati paviljon ljubljanski mestni občini — 25 umetniških razstav slovenskih, hrvaških, srbskih in čeških umetnikov. V Ljubljani je tudi po prodaji paviljona razstavljal skoraj leto za letom. Poleg tega se je udeleževal s tovariši umetniških razstav izven Slovenije: v Varšavi in v Krakovu (1908), v Zagrebu (1910), v Rimu (1911), v Beogradu (1912), v Parizu (1919), v Chicagu (1926), v Novem Sadu in v Pragi (1927), v Zagrebu in v Barceloni (1929), NE SPREGLEJTE! @ VELIKA NOVOST Vabilo na subskribcijo velike in pomembne vsakemu Slovencu potrebne knjige, ki je pravkar v tisku POLITIČNA ZGODOVINA SODOBNE BOLGARIJE ki jo je napisal bivši bolgarski minister Kosta Todorov Poslovenil pa Vekoslav Bučar Kosta Todorov, bivši bolgarski diplomat in za časa vlade Aleksandra Stam-bolijskega poslanik kraljevine Bolgarije v Beogradu, je v tem delu opisal politične razmere po osvoboditvi Bolgarije izpod turškega jarma. Podrobno opisuje dogodke, ki so dovedli na bolgarski prestol hessenskega princa Aleksandra Battemberga in pa nečaka ruskega carja za kneza. Z izredno živahnostjo opisuje nastanek trnovske ustave in prvih bolgarskih političnih strank. Abdikacija kneza Battemberga in sile, ki so dovedle na prestol Ferdinanda Koburškega, so tukaj prvič opisane s stališča mednarodnih in notranjepolitičnih dogodkov. Spretno je opisal vzroke balkanskih vojn, spletke mednarodne diplomacije okrog najvišjih narodnih predstavnikov, da je Bolgarija stopila na stran centralnih sil in nerazpoloženje širokih ljudskih mas nasproti onim, ki so pognali Bolgarijo v nesrečo. Kot politik, ki je med vojno nekaj časa presedel skupaj z Aleksandrom Stambolijskim v sofijskem zaporu in se po svetovni vojni aktivno udeleževal kot predstavnik Stambolij-skega agrarnega gibanja, pa tudi kot uradni bolgarski diplomat v inozemstvu mednarodnih političnih razgovorov, obširno opisuje Stambolijskega reforme, ideje in tudi činitelje, ki so povzročili padec vlade »kmetskega tribuna« in njegovo tragično smrt. Izredno zanimivo so popisani dogodki po smrti Stambolijskega, delovanje bolgarskih vlad do nastopa državnega udara Kimona Giorgijeva leta 1934., kakor tudi velika vloga makedonske revolucionarne organizacije v bolgarskem notranjem in zunanjem političnem življenju. Knjiga Koste Todorova se Čita kot napet roman ter bo slovenskega čitatelja v preprosti obliki seznanila z mnogimi zanimivimi političnimi vprašanji, s katerimi naj bi se seznanila vsa slovenska javnost, da bi razumela veličino zbliževalne politike Jugoslavije in Bolgarije. Knjiga obsega preko tri sto velikih strani. Izšla bo vezana v platno in v polusnje. V subskribciji bo knjiga znatno cenejša kakor pozneje v knjigotrštvu. Založba si pridržuje pravico, da subskribcijo vsak čas zaključi, zato jo naročite, dokler veljajo še nižje cene. Knjiga stane v subskribciji: v platno vezana.......din 120 v polusnje vezana......din 150'— Pozneje bo stala knjiga: v platno vezana........din 160 v polusnje vezana.......din 200•— Naši naročniki naroče knjigo lahko tudi na štiri obroke po din 30'— ali celo na šest obrokov po din 20'—. ZALOŽBA MODRA PTICA V LJUBLJANI Pesniška zbirka Alojzija Gradnika Večni studenci je bila nagrajena z letošnjo literarno nagrado mesta Ljubljane. To odlikovanje je zelo dvignilo zanimanje občinstva za to prekrasno zbirko. Čitatelje opozarjamo, da je bila natisnjena v zelo majhnem številu izvodov in je zato pričakovati, da bo knjiga v kratkem razprodana. Kdor jo želi imeti, naj jo naroči takoj. Na razpolago je še samo v platno vezana izdaja, med tem ko je luksuzna v usnje vezana izdaja razprodana. Cena v platno vezani knjigi je za naše naročnike din 48'— (za nenaročnike din 60'—). NAGRADE za pridobivanje novih naročnikov Nagrade, ki veljajo od 12. februarja pa do preklica so sledeče: Kdor pridobi enega novega naročnika na naše redne publikacije, si lahko izbere za nagrado eno izmed sledečih knjig, mehko vezano. KNUT HAMSUN BLAGOSLOV ZEMLJE Roman. KNUT HAMSUN POTEPUHI Roman. WALTER SCOTT IVANHOE Roman, EMIL LUDWIG NAPOLEON Biografski roman. FÜLÖP MILLER ¡VETI SATAN Biografija. LYTTON STRACHIY KRALJICA VIKTORIJA Biografija. MADEL0N LUL0F8 GUMIJEVE PLANTA2E Roman s Sumatre. PROSPER MERIM«® SENTJERNEJSKA NOC Roman. JACK LONDON DOLINA MESECA Roman. 8IGRID UNDSBT JENNY Roman. V. BLASC0 IBANES KRVAVE ARENE Roman. SINCLAIR LEWIS ARROWSMITH Roman MAK3IM G0RKIJ TRIJE LJUDJE Roman. D. H. LAWRENCE SINOVI IN LJUBIMCI Roman. PEARL S. BUCK DOBRA ZEMLJA Roman o Kitajski. HEINRICH MANN VELIKA STVAR Roman. JORDAN JOVKOV 2ANJE C Roman Iz bolgarskega življenja. (Samo v platno vez.) ANDRÉ MAUROIS OBDOBJA V LJUBEZNI Roman. IVAN A. GONCAROV OBLOMOV Roman. OTTO WEININGER SPOL IN ZNAČAJ Roman. JACK LONDON MARTIN EDEN Roman. VLADIMIR BARTOL AL ARAF Zbirka novel. EARL CAPEK POGOVORI Z MASARYKOM knjiga o velikem človeku filozofu in državniku (Samo v platno vez.) JANKO LAVRIN DOSTOJEVSKI, NIETZSCHE, TOLSTOJ Tri Študije. IVAN 8. TURGENJEV POMLADNE VODE OČETJE IN SINOVI Dva romana. THAMES WILLIAMSON ZEMLJA MI JE POVEDALA Eskimski roman. JOHN GALSWORTHY SAGA O FORS YTIH Trije romani. Za vsakega novega naročnika polijemo en roman v mehko vezan. Kdor pridobi dva nova naročnika, si lahko izbere dve izmed gori naštetih v mehko vezanih knjig ali pa eno v platno vezano. Kdor pridobi tri naročnike, si lahko izbere izmed gori navedenih knjig tri v platno vezane ali dve v polusnje vezani. Kdor pridobi štiri nove naročnike, si lahko izbere izmed gori navedenih knjig štiri v platno vezane ali tri v polusnje vezane. Kdor pridobi pet novih naročnikov, si1 lahko izbere izmed gori navedenih knjig pet v platno vezanih ali štiri v polusnje vezane. Kdor pridobi šest novih naročnikov, si lahko izbere izmed gori navedenih knjig sedem v platno vezanih ali pa pet v polusnje vezanih. Kdor pridobi sedem novih naročnikov, si lahko izbere izmed gori navedenih knjig osem v platno vezanih ali pa šest v polusnje vezanih. Kdor pridobi osem naročnikov, si lahko izbere izmed gori navedenih knjig devet v platno vezanih ali pa sedem v polusnje vezanih. Kdor pridobi devet naročnikov, prejme lahko izmed gori navedenih knjig devet v platno vezanih ali osem v polusnje vezanih. Kdor pa pridobi deset naročnikov, ei lahko izbere dvanajst izmed gori navedenih v platno vezanih knjig ali deset v polusnje vezanih. Te nagrade bomo začeli razpošiljati s 1. aprilom. Razumljivo je, da jih bomo lahko poslali samo tistim, ki bodo pridobili zares zanesljive in plačujoče naročnike in ki bodo imeli tudi sami poravnane vse že zapadle obroke. — Naročilnice za pridobivanje novih naročnikov so priložene reviji. Opomba: Kdor si je pridobil pravico, da dobi za nagrado v mehko vezano knjigo, pa bi želel imeti knjigo v platno ali v polusnje vezano, jo lahko dobi, če doplača razliko v ceni med v mehko in v platno ali v polusnje vezano knjigo. ZALOŽBA MODRA PTICA V LJUBLJANI Salda-konte, štrace, journale, šolske zvezke, mape, odjemal-ne knjižice, risalne bloke itd. nudi po izredno ugodnih cenah Knjigoveznica Jugoslovanske tiskarne v Cjublfcmi Kopitarjeva 6 2. nadstropje Doto za Vašega otroka g0 in Pr'hranl