DELEGATSKI ŽAROMET Gospodarjenje vobčini v letu 1980 invobdobju 1976—1980 Ocena: uspešno! Sorazinerno visoka rast dohodka, ob hkrati visokih stroških, skromna rast zaposlovanja, veliki izvozni uspehi, zaostajanje osebne pora-be za rastjo dohodka, ob tein pa visok prirast akumulacije bi bili glavni poudarki o uspehih gospodaijenja v občini Ljubljana-Siška v letu 1980. Ob tem pa so bili cilji srednjeročnega plana 1976—1980 v glavnem vsi uresničeni. Takšna je bila tudi osnovna ugotovitev na seji zbora združenega dela skupščine občlne Ljub-ljana-Siška dne 25. marca 1981. • Občina Ljubljana-Šiška zaključuje leto 1980, hkrati pa obravnava tudi rezultate ce-lotnega srednjeročnega obdobja 1976—1980. Znano je, da si je občina za obdobje 1976— 1980 zasl.avila cilje, ki niso bili skromni in ki so kazali na dokaj smelo spremembo v nači-nu gospodarjenja. Če najprej pregledamo ures-ničevanje planiranih ciljev,. potem ob realiza-ciji uspehov v letu 1980 pridemo do končnega podatka, kako smo gospodariii v preteklem ob-dobju. družbeni plan 1981—1985, pri katerem je bi!a v zadnjih dveh letih opažena splošna aktiv-nost delavcev, delovnih ljudi in občahov v času njegovega nastajanja. • Ze uvodoma srno omenili, da je uspeh go-spodarjenja v letu 1980 pripomogel k temu, da smo plansko obdobje 1976—1980 uspešno za-ključili. Zato naj temu dejstvu naiklonimo tudi nekaj več pozornosti. V gospodarstvu občicie Ljubljana-Siška, ki ima 84.000 prebivalcev !er 30.518 zaposlenih v gospodarstvu ter 3,458 za-poslenih v negospodarstvu (ob koncu lela 1980), je v 198 organizacijah združenega dela v gospodarstvu ustvarjen družbeni proizvod v realni višini 5*'^ Skupaj z vsemi 33.976 delav-ci, zaposlenimi v občini, je uslvarjen narodni dohodek na prebivalca v višini okrog 6.600 do-larjev. • Realizacijo posameznih postavk v lefu 1980 prikazujemo v smislu določil zakona o združenem delu, ki kazalce v glavnem prika- Kazalci: — realna rast družbenega proizvoda — realna rast zaposlovanja — realna rast družb. produktivnosti dela — planirana slopnja izvoza — planirana stopnja uvoza — realna rast osebnih dohodkov • Z ukrepi lekoče ekonomske politike je skupščina občine Ljubljana-Šiška z vsakoletno resolucijo (smernicami) določila višje stopnje rasti od planiranih, kar zlasti velja za realno rast družbenega proizvoda, ki je bila za leto 1977 in 1978 planirana z več kot 6 odstotki letne rasti. Za leto 1980 pa je bila zaradi ob-jektivnih ekonoraskih okolnosti določena 4"\s stopnja rasti. Če pa pregledamo realizacijo za celotno obdobje, potem vidimo, da smo dosegli višjo realno rast družbenega proizvoda, kot smo jo načrtavali. Še večja vrednost pa je v tem, da se nam sedaj v strukturi družbenega pro-izvoda pojavlja zaposlovanje s 30%, družbe-na produktivnost pa s 70 %, kar je ugodneje, kot smo pričakovali, oziroma načrto-vali. Da smo v celotnem obdobju z izvozom pokriii uvoz, je drugo pomembno dejstvo. Če bi iz uvoznih tokov izločili uvoz zemeljskega plina (plinifikacija SRS), bi bili rezultati pokrivanja še ugodnejši. • Še med izvajanjem srednjeročnega plana smo se v občini lot.ili izdelave planskih doku-mentov za obdobje 1981—1985 ter z analizo razvojnih možnosti, zlasti pa široko organizi-rano razpravo in strokovnimi posveti oprede-lili cilje naslednjega srednjeročaega obdobja 1981—1985, ki jih predfetavljamo: • Iz leh usmeritev je videti, da srao pred-videli nekoliko skromnejšo rast družbenega proizvoda. Ob tem sklepu smo poiskali potrdi-tev v zvezi z naraščajočo dražitvijo energije in surovin, saj je predvideno, da bo šlo sko-raj polovico prirasta v fizični proizvodnji za pokrivanje podražitev. • Skupščina občine Ljubljana-Šiška je aa 38. skupnem zasedanju dne 25. 3. 1981 sprejela zuje kot udeležbo na delavca. Ti kazalci so naslednji: Indeks — dosežen dohodek na vložena sredstva 102 — delež akumulacije v dohodku 122 — dohodek na delavca 135 — doseženi čisti dohodek na delavca 134 — poprečni izplačani OD na dejavca 121 — stopnja akumulativne sposobnosti 125 — stopnja reproduktivne sposobnosti 113 — doseženi dohodek v primerjavi s planom 103 — doseženi OD v primerjavi s planom 103 • Če te podatke primerjamo s splošnimi po-datki osnovnih finančnih rezultatov v gospo-darstvu občine nasploh, si oglejmo še nasled-nje podalke: . Indeks — celotni prihodek ' - 1^9 — porabljena sredstva - 140 — doseženi dohodek . 158 — doseženi čisti dohodek 137 — razporejena sredstva za OD -» 127 -— razporejena sredstva - '-, • za skupno porabo " 132 — akumulacija 168 • Morda bi bilo za zaključek tega poroča-nja potrebno opozoriti na to, da novo zapo-slovanje poleka v zelo skromnem obsegu. V celotnem gospodarstvu smo zaposlili vsega 220 delavcev, kar pomeni, da je s stopnjo 0,1 v gospodarstvu ter 3,1 v negospodarstvu d^ge-žena poprečna stopnja 0,6 novega zaposlova-nja. Na ta skromen olbseg je močna vplival tudi v letu 1980 sprejet Dogovor o družbenem usmerjanju delitve dohodka, ki je predvideval zaostajanje rasti osebnega dohodka za dohod-kora. V resoluciji za leto 1980 smo se opredo-lili za 25-odstotno zaostajanje rasti osebnega dohodka za rastjo dohodka. Če to primerjamo z našo občino, potem je zaostajanje doseženo 29 "'o v poprečju. • Visoka udeležba narodnega dohodka iia prebivalca pa je v tem, da imamo v občini, oziroma v Sloveniji višjo udeležbo zaposleaih v aktivnem prebivalstvu. S tem v zvezi se tucli realnost rasti družbenega standarda kažedru-gače kot v občinah, kjer je delež zaposlenih v aktivnem prebivalstvu nižji. Usmeritev v pri-hodnje torej kaže, da se zadrži družbeni stan-dard na ravni iz leta 1980, oziroma, da bo v rasti osebnih dohodkov zagotovljeno nadome-stilo za vse podražitve življenjskih stroškov. Franci Stare