Katollšk cerkven list. Danica izhaja vsah petek na celi poli, in velj& po poŠti za eelo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta 2 gld. 40 kr , za če'rrt leta 1 gld. 30 kr. V tiskarnici sprejemana za leto 4 gold., za pol leta 2 gld.. za četert leta 1 gl; ako zadene na ta dan praznik, izide Danica dan poprej. Tečaj XXX. V Ljubljani 5. prosinca 1877. list 1. Pij MX katoliški mladini. Sv. Oče Pij IX posebno radi govore katoliškim mladenčem, katoliški mladini, in o takih prilikah jim dajejo prav lepih in primčrnih naukov. Govorili so večkrat o liberalizmu, in sicer o tako imenovanem „kato-liškem liberalizmu", to se pravi, o takem liberalstvu, prostomiselstvu, ki so ga sprejeli tudi mnogi izmed katoličanov. Katoličani pa so tisti, ki papeža spoznavajo za svojega naj višega cerkvenega poglavarja, za duhovnega očeta. Katoličanu je torej dolžnost papeža poslušati in mu pokoršino skazovati, verovati, kar Bog skoz njegove usta govori, ker vera uči, da papež je nezmotljiv v tem, kar tiče vero in versko življenje ali nravo in kadar govori kakor učenik vesoljne Cerkve. Govorili so sv. Oče o liberalizmu med drugim francoskim poslancem o svoji 2oletnici mesca rožnika 1871. Pervi udarec tega govora je zadeval Francosko, ker liberalni katolicizem se je na pervo tam razodel v nesrečo za Francosko, za Evropo, pač da, za vesoljni svet, — pristavlja Segur. Skof milgosp Forsad je bral pismo verne vdanosti, ki je imelo nad 2 milijona podpisov. Sv. Oče so poslanstvu čestitali, rekli, kako so vselej ljubili Francosko, potem pa tako-le nadaljujejo: „Ljubi moji otroci, moje besede naj vam jasno povedo, kaj občutim v sercu. Kar vaši deželi škoduje in jo zaderžuje se Božjih blagrov vredno storiti, to so zmešane načela (zmedeni nauki). Izgovoril bom besedo in ne bom je zamolčal: kar se bojim, to niso zaverženci Pariške občine (,,komune"), le ti pravi peklenski vragi, ki po zemlji hodijo, ne, to ni, česar se bojim, pač pa je ta nesrečna politika, ta katoliški liberalizem, ki je postal prava šiba za deželo. Več kakor 40krat sem že rekel in ponavljam še enkrat zavoljo ljubezni, ki jo imam do vas. Kes, to je... kako se že imenuje to počenjanje v francoskem? italijansko imenujemo to „altalena" (gunca)... prav; to je tisto guncanje, ki vero razdira. Ni dvomiti, da smo dolžni ljubezen skazovati in po zmožnosti delati, da pripeljemo zmotene nazaj na pravo pot; pa zato ni treba, da bi bili njih misli." Tukaj tedaj je že zelo dokazana točka, nadaljuje g. Segur. Namestnik Jezusa Kristusa, naj viši verski učenik, šteje katoliški liberalizem za pravo deielno šibo našega stoletja; in pomislite dobro, ljubi moji prijatli, tukaj ne gre za liberalizem brezverskih poiitikarjev, temuč naravnost in edino le katoliških liberalcev, to je za liberalizem kristjanov, mladih dobrih ljudi, ki imajo še vero, kteri molijo, hodijo k spovedi in sv. Obhajilu, se z dobrimi deli pečajo in so pogosto sicer prav pošteni ljudje. Gre tukaj za liberalizem naok<>v; dnevnikov, bukev, časnikov, nekih bolj ali manj odličnih oseb, kterih mi ni treba imenovati, ki so si pa pri vas pridobili slavo razsvetljenih in samosvojnih duhov, ktere množica hvali, in jih občudujejo zlasti mladi ljudje, ki jim sledijo kot svojim bolj ali manj nezmotljivim občelnikom (Hiigel-manner). Naj bi se vendar noben katoličan, naj bi se nihče izmed vas ne vdal zmoti, naj bi nikdo ne zapiral oči pred lučjo in ušes pred besedo učenika resnice. Pa bote znabiti rekli, to je bil le priprost ogovor, beseda iz trenutka, ki vendar nima prav za prav na-učnega znaka. Brez dvoma, pa vkljub temu imajo te slovesne besede sv. Očeta daleč segajoč pomen, ki ga ni treba dalje vertati, in so tukaj kakor za vvod, za predgovor k vradnim besedam, ki so jih govorili sv. Oče kmalo zaporedoma (namreč o druzih prilikah) katoliški mladini, kteri še prav posebno preti zgorej imenovana „deželna šiba". Pismo Nj. Svetosti papeža Pija IX družbi katoliške mladosti v Milanu. 6. sušca 1873 so sv. Oče zopet povzdignili glas, in sicer ta pot niso bili zadovoljni s tem, da bi bili nevarnost le memogrede in s priprostim papeskim ogovo-rom zaznamovali, temveč z apostoljskim pismom (breve ad hoc — za to priliko) s službenim značajem so zaznamovali katoliški, ali saj tako imenovani liberalizem. Sv. Oče ponavljajo z novo močjo že izrečeno sodbo nad liberalnimi katoličani; sledi naj celo pismo, zakaj vsaka beseda ima svojo vrednost. ,jNašim ljubljenim sinovom, predsedniku in udom družbe sv. Ambrozija v Milanu. Pij IX papež. Ljubljeni sinovi , pozdrav in apostoljski blagoslov. V tih za Cerkev tako žalostnih časih nam je v veliko tolažbo gorečnost katoličanov, kteri previdijo preganjanje svoje vere in nevarnost svojih bratov ter se združujejo, da bi svojo vero očitneje kazali, ki se zato toliko bolj prizadevajo svoje brate nevarnosti rešiti, se z gorečnostjo posvetiti delom keršanskega usmiljenja, in kteri svojo naj veči čast stavijo v to, da se toliko terdneje nas oklenjene in naukom tega učiteljskega stola resnice, tega sredisa katoliške edinosti, toliko ponižneje podveržene kažejo. To obnašanje je zarčs nezmotljivo znamnje otr6k Cerkve. V tem je ona nepremagljiva moč edinosti, ktera sama se zamore ustavljati besnosti, prekanjenosti in derz-nosti sovražnikov. Zares! Kajti kdor koli natanko pre- iskuje znak vojake zoper Cerkev, labko sprevidi, da vse kovarstvo sovražnikovo meri na to, da se podlaga Cerkvi razdene in raztergajo vezi, ki vežejo narode s Škoti iu š: ljudstvo presvetliti, podučiti, civilizirati; pa ga izneverjajoV Ali se ne pravi to spodbijati narodni steber, spoukopovati narodno podlago, Če napadajo narodno vero, brez ktere noben narod na svetu obstati ne more: Versko prepričanje je berv, po kteri narod h di. K*ko zloben mora biti ta, ki mu jo podera! Vzemite komu vse časno dobro, pustite mu vero — on o tane človek; pa dajte komu vse na svetu, vzemite mu vero — in on postane živina. To je zgodovinska resnica, ki j > vsi advokati in doktorji ne overžejo. Učenjaki pa, ki se prederznejo sv. resnico po svoje prekovati, ne zabredejo le v očitne Z"iote, ampak tudi pred vsem umnim svetom sami sebe na smeh postavijo. In glede ljudstva naj smemo prašati: Ali ni zare* obhajalo narodnega prazuika, praznika narodne prosvete in omike svečani dan narodnega omlaji-nja? Tukaj se je skazalo, kdo je pervak, kdo oče ljudstva in kdo njegov dobrotnik. Pokazalo se je pa tudi, kako lažujivo je govorjenje, kako nesramno obrekovanje, in kako hudobno in pošastno natolcevanje, da jezuiti so nevarni. Komu že kri zavre pri besedi jezuit, d» se togoti kakor španjski junec, če vidi kaj rudečega, tako človeče je sprid-^no in spačeno — a planta pedis usque ad verticem — tako, da vse okuži, koderkoli se plazi. (Dalje sledi.) Altar v katoliški rerkri. (Dalje.) 4. Tudi zastran lege ali kraja, kjer imajo stati altarji, imamo cerkveno določilo. Stati ima altar v katoliški cerkvi na vzvišenem kraji. Dve, tri in kjer to ni mogoče, mora vsaj ena stopnjica peljati do altarja. Pri velikem altarji smejo biti tudi več kot 3 stopnjice. Verhna stopinja, na kteri med sv. daritvi jo stoji mašnik, m >ra biti jako prostorna, široka kake 4 čevlje, da pri poklekovanji čez n» podersne noga. Tudi morajo biti altarne stopnjice ob straneh proste, ne vzidane v kak zid; in vsaj veliki altar bi moral biti tako fO-,tavijen, da se zamore iti krog in krog njega, ker pri • b.edu posvečevanja altarja pravi Pont. Kom.: „P»uititex n»ouit septies tabulam Altaris." 5. Kar se tiče števila altar je v, je re-. da so že od nekdaj po cerkvah postavljali tudi po več altarj<*v, aii preveč in nepotrebnih altarjev v eni cerkvi ni nikoli poterdila sv. Cerkev. Ze za časa Kanila Velikega je izrekel nek cerkveni zbor: ,.Altaria supertina per r^'-le-sias paroehiales omnino tollantur, cum singulis ccch-siU non convcntualibus ad plus tria sufficiant." Tudi po določilih sv. Karola Boromeja naj bi navadne cerkve imele Ie po tri altarje. V novejših časih so jeli po cerkvah jako pomnoževati število altarjev in velikrat brez potrebe Bolje bi bilo, da bi stalo v cerkvi !e toliko altarjev, kolikor jih je neogibno p< trebnih in naj bi ti bili lepši, čedniši. Nepotrebni altarji napravljajo nepotrebne stroške in jemljo prostor, kterega večidel manjka po vseh farnih cerkvah na deželi. Tudi je ukazala sv. Cerkev gledati, da se ne poškodvajo altarji, ali da ne zgube celo blagoslova. Ted aj je paziti, oa se pri kakem popravljanji altarja ali snažen ji ne vtare ali ne odpre pokmvec, h kterim ao zadelani sv. ostanki svetnikov, - ali da se verhna maziljena plošča ne zlomi, ne vtare, da se ji ne odkruši kak vogal z vdelanim znamnjem sv. križa vred, — ali da se verhna posvečena plošča ne odterga od spodnjega zidu, ker vsled vsega tega je altar ,,eksekriran", zgubi p isvctitev. Kako zoperno je gledati v kaki cerkvi, kjer pri altarih . d. kaj popravljaj o ako delavci, zidarji, cerkovnik kar z debrlimi škornji teptajo in stopajo na golo in posvečeno altarno ploščo. Kaj tacega bi se ne smelo nikoli zgoditi, in „si Altare ascendendum sit, calcei vel crepidae sunt exuendae, ct Altaris mensa panno vel coronis est tegenda," pravi Ornat. eccl. cap. 50. Po cerkvenih pravilih bi moral biti tudi vsaki altar ločen od ljudstva po posebni ograji. , Deceret cjuidem quodlibet Altare, praesertim si in eap«:ila aliqua, quae janua caret, collocatum sit, sepire et munire clatro fer-reo." (Ornat. eccl. cap. 55.) Stare cerkvene določila so celo ukazovale, da ima biti altar posebno med sv. mašo ob straneh zadelan s pregrinjali. To dandanes ni več ukazano, pač pa je v?aj ua to gledati, da bi se altarji, če je moč, ne postavljali na take kraje, kjer ljudstvo mašnika med sv. daritvijo od obeh strani obdaja in mu naravnost v t svečniki s svvČami in da ga vidi med sv. maš > tudi ljudstvo p;> ceravi. — Med svečniki je prostor za ss. podobe, za ss. reiik ije in za cvetlice. Posode s cvetlicami na altar postavljati med svečnike je privoljer.o, k<*r Caerem. Episc. pravi: ,,VascuIa eum flosculis. tronoibu-?'|u'» odoriteris seu serico contextis studiose orna!* adhiOeri poterunt." Vidimo, da to privoljenje velja ie od pravih, rastečih, natornih cvetlic in pa od tacih, ki so umetno narejene iz svilnatega blaga. Najdemo pa časih po altarjih cvetlic, da bi veliko bolje in lepše biio, ko bi jih ne bilo nič, namreč velikanske maroga-tc papirnate šope ali celo lesene. V nekterih krajih ceio svetnikom na glavo pokladajo šopov in vencev in jim )ih v r< ke vtikujejo, ali na roko navezujejo. Naj bi se taito skušalo odpraviti: ni cerkveno Lepo je pa in privoljeno, kjer zamo-ejo ob nedeljah in praznikih ozališati altar s pravimi, rastečimi cvetlicami ali z na-ton.: m zelenjem. Ural sem, da so po mnogih katoliških občinah na Anglrškem vstanovljene družbe deklet, kterih namen je skerbeti, da je veliki altar vsako nedeljo oza lišau a piavimi cvetlicami in zileniem. ^Konec na=l.) Ogled po Slovenskem in dopisi. Iz Ljubljane* v (BožiČnica v hiralnici in pri rokodelskih pomočnikih. Škofova pridiga zadnji dan leta.) V god nedolžnih otročičev zvečer je bila Vincencijeva družba v novi hiralnici sv. Jožefa napravila kaj prijetno in koristjo božično veselico, ktero so s pričujočnostjo počastili milgosp. Škof, deželni poglavar, mestni gospod župan in druga znamenita gospoda. Milgosp. škof in družbeni predsednik dr. Oogola sta povzdignila veselico s primernimi govori o Vincencijevih družbah in o ubož-nosti. Mladina pa je družbo razveseljevala z lepim petjem. Obdarovanih je bilo blizo 30 dečkov z obleko in drugimi rečmi — vse iz dobrotnih rok, zlasti iz neke neimenovane, kterim vsim Bog poverni tisučerno njih velikodušnost! Eden ljubljanskih tergovcev je podaril družbi raznoterih reči za božične veselice, ktere ste o tej priliki dvč mali gospodičini gospodi prodajali kakor na „bazaruu (teržišču) ter ste izkupili zopet okoli 80 gl., kakor slišimo, in vse to pride zopet ubožnim v korist. Novega leta večer pa so imeli gospodje rokodelski pomočniki svojo letno, prav veselo božičnico s petjem, deklamacijami in budno smešnim igr. kazom. Pričeli so bili božičnico milostni gospod knez in škof z daljšim govorom, v kterem so z ozirom na cerkveno leto in sv. Jožefa hvalili in oserčevali pošteni rokodelski stan. Velika je bila množica pričujočih in prav dobro so se obnašali. Poštenje takim rokodelcem! Hvala gospodom, ki jim p->m< č skazuj^jo, da se čedno olikujejo za potrebe sedanjega in prihodnjega življenja! Na starega leta večer so v stolnici sv. Nikolaja pridigali milostni škof dr. Janez Krizostom. Eden po-slušaveev nam je izročil naslednje verstice o njih govoru : Pomenljivo je bilo, ko stopijo duhovni višji pastir na lečo, krog ktere je bila natlačena množica poslušalcev zbrana, kajti počil jc bil glas, da bodo zadnji dan leta milg. knezoškof imeli sklepni govor. — Izvolili so izrek iz 35. psalma: ,,Kaj je človek, da se ga spominjaš Vu — ter so temelito dokazali cilj in konec od Boga vatvarjenega človeka. Spodbijali so mnenje brezvercev, ki hud"bno kvasijo, da se je svet po naključbi sam od sebe ali iz druzih stvari naredil, in dokazali so, da je Bog človeka vstvaril in ga postavil kralja nad vse stvari, ktere sme in mora rabiti za orodje, da doseže edini cilj in konec svojega izveličanja. Pojasnili so, da je človek v resnici kralj vseh stvari, glede duše, ki bo na unem svetu vekomaj živela, in filede telesa, ki ga bo obudil k novemu življenju On, ki je pervak vstajenja, ki pravi, da je sam „vstajenje", in te prednosti nima nobena druga stvar. Obžalovali so, da veliko ljudi, in posebno tudi izmed mladine, zgreši in zapusti svoj cilj, ki se enako napulinjenim ar.gelj- m povzdigujejo čez Boga in čez stvari, s,*be in stvari za bogove stavijo, išejo r ebes v stvareh, pa namesto nebes le puhlost, praznoto in grenkobo najdejo, ker ne išejo nebes tam, kjer so v resnici. Kristus molči k mnogoterim napakam, toda nastopil bo čas, da bo grozovito spregovoril in v pričo svojih nebeških porotnikov izrekel sodbo čez nje. Večkrat je t rkal na serca z blagrom in z nesrečami, in prosil je, da naj bi mu odperli; pa velikrat smo mu vstop odrekli. Prav ginljivo so sklenili: O Jezus, priveži z vezmi svoje ljubezni nas in v.ie tiste, ki se bodo prihodnje leto iz tega sveta ločili, da se bodo tebe oklenili, in jih boš potegnil k sebi v nebesa. Iz Šentvida nad Ljubljano. (Cerkveno petje.) Ker se je začelo tako veselo in splošno gibanje v naši domovini o cerkvenem petji, ker se jc že mnogo govorilo in pisalo o tem, kako bi se dalo cerkveno petje in oziroma tudi orgljanje zboljšali in na pravi cerkveni podlagi vstanoviti, naj sprožim tudi to željo, da bi povsodi, kjerkolj imajo dobre pevske moči — in tacih krajev pri nas na Slovenskem ni malo — popri jeli se prav odločno pravega cerkvenega petja in orgljanja, in naj bi o svojem časi tudi poročali, kaj so peli in orgljali. Tako bi mlačni in merzli postali goreči in serčni; leni pa, ki le pravijo: bomo že, bomo že, bi se vneli za to prelepo umetnost na cerkvenem glasbinem polji. Pri nas na našem malem cerkvenem koru smo letos na sveti večer in potem na sveti božični praznik slišali le petje v pravem cerkvenem duhu in ravno tako orgljanje. Na sveti večer po zahvalni pesmi, ta čas ko so se gg. duhovni v zakristiji napravljali za sv. mašo, so na koru zapeli prav staro pa vravnano božično: ,,Narodil *) se Božji Sin, radujmo se". To je kaj prijetna božičnica starega cerkvenega duha. ,,Tantum ergo" je bil od Jos. Gr. Zangl-na in „Missa brevis" od J. B. Moliton a; za vlogi pa graduale: „Tecum principium in die virtutis tuae" in Offertorium „Hodie nobis coelorum Rex" od J. B. Benz-a. — Petje je bilo pravilno, posebno nam je všeč bil graduale in „Agnus Dei": to dvoje so peli brez spremljevanja z orgijami. — Pri veliki maši so kaj lepo peli koralni „Tantum ergo", in popoldne lepe, s koralnimi melodijami primerno vpletene latiuske litanije. Pevcev je pelo osem, in sicer 1 sopran, 3 alti (mali dečki), 2 tenora, in 2 basa. Orgljanje je bilo, kakor navadno, le cerkveno, zlasti pri veiiki maši edino le cerkvene skladbe od raznih umetnikov iz 15. in 1(3. stoletja. Znano je, da hvala za orgljanje in petje gre zlasti našemu znanemu slikarju g. Miroslavu Tomcu, ki zdaj orglja in petje vravnava. Bog ohrani pevcem stanovitnost in dobro voljo, da bi peli le take skladbe in pesmi, ki so cerkve vredne, Bogu na čast in v spodbudo vernemu ljudstvu. Iz Adrijanopelna. (Šolsko in misijonsko sporočilo mašnikov vstajenja Jezusa Kristusa.) Minulo leto bo ostalo znamenito v zgodovini našega vstava. Odpuativši latinske rejence, ki so letno odgojnino plačevali, smo se pečali samo z odgojo bulgarskih otrčk. Ti otroci so revni in tedaj v vsih potrebah nam pripušeni; šteti smo mogli do zdaj tudi le na pomoč blagih dobrotnikov, in hvala Bogu, nismo se motili v svojem zaupanji. Vsled nehanja latinske šole se je, se ve, tudi glavno število učencev zniž .io: zato si je pa bulgarska šola dobro opomogla, kar s" tiče obiskovanja šole in tudi glede na njeno sedanjo vravnavo. Leta 1874 5 smo imeli 58 učencev in to število je narastlo lani na G8. V notranji šoli jih je bilo predlansko leto 30, in njih število se je minulo leto zvišalo na 44; med temi jih 5 plačuje. Poleg navadnih predmetov, ki se navadno uče v rednih vstavih, v naši bolgarski šoli tudi skerbimo za živeče jezike; francoščina se podučuje v \sih razredih po eno uro na dan, da se vsak učenec dokončavši gimnazijo izuri v tem jeziku. Tudi nemščina, ki na Jutrovem dan na dan prihaja bolj koristna in potrebna, je med našimi šolskimi nauki. Z vstanovljenjem semenišča je naša šola doveršena in je poglavitni vstav bulgarsko-zedinjen^ cerkve. Pošiljajo nam otroke iz mnogih in zelo od-jaljenih krajev *) Nekoliko Čuden tekst! Naj se gloda tudi na besede, da so v domačem dulni in poslušaveeiu prebavljive! potlej je opati sadu. Vr. Macedonije in Tracije, kakor tudi iz več mest tistih krajev, n. pr. iz Kasanlik a, Haskenj-a in iz Kustedil-a. Naj veče veselje nam je pa to, da še razkolniki nam svoje otroke izročujejo, dasiravno jim očitno povemo, da se vseskozi katoliško odgojujejo. Brez vsa-ktere sile od naše strani se ^preobračajo razkolniški otroci po poduku in dobrem zgledu katoliških učencev kar sami od sebe. Večkrat starši res nekoliko nasprotujejo tem spreobračanjem, pa namesto da bi to kljubovanje škodovalo, še le pripomore k razširjanju resnice. V duhovnem oziru so tudi šolske poskušnje pokazale dober vspeh in so sploh priča, da se učenci za poduk čversto prizadevajo in so dobro napredovali. 12. julija, teden po poskušnji, smo razdelili darila, to leto na tihem brez posebne slovesnosti zarad politiških ho-matij. Izmed 55 učencev, ki so bili pri poskušnji, jih je bilo 7 obdarovanih in 10 pohvaljenih. To leto se prične tretji gimnazijski razred; peti pro-gimnazijski razred bomo tudi ohranili z nekterimi učenci. Letos smo napravili G šolskih sob; 2 bomo imeli za začetne šole, 2 za gimnazijo in 2 za pro-gimnazijo. Poleg tega ima naš vstav tudi 2 kabineta za naravoslovne vede, enega namreč za naravoslovje, enega za liziko in kemijo, ter prostorno dvorano za godbo in petje. Tudi naša bukvarnica za učence iu učenike v vstavu in v semenišču se je zelo pomnožila. S pomočjo dobrote Božje in p > blagoslovu namestnika Kristusovega na zemlji je naš vstav ob koncu minulega šolskega leta, kakor smo že omenili, dosegel že davno zaželeni namen; pričeli smo namreč duhovsko semenišče za Bulgare, zakaj štirje naših naj starejših učencev (trije iz Tracije iu eden iz Macedonije) so sklenili postati rnašniki. Že davno smo opazovali poklic tih štirih mladenčev za duhovski stan in smo tedaj pričakovali od njih zdaj storjeni sklep. Ker pa še niso dosti terdni v latinščini, se bo pervo semeniško leto porabilo zlasti za nauk v tem jeziku, da se bodo pozneje z boljim vspehom zamogli dalje učiti. Stanujejo v posebni, od drugih poslopij ločeni hiši, in se v vsem odgojujejo tako, kakor | o drugih duhovskih semeniših v Evropi. Se drugo tolažbo, po kteri smo tudi že dolgo hrepeneli, smo v minulem letu pervikrat dosegli, da smo namreč s fajmoštri katoliškega zedinjenja obhajali duhovne vaje. Te svete vaje smo opravljali v postu; vdeležili so se jih trije mašniki, en dijakon in eden naših neduhov-nih bratov, ki je bil ravno končal novinstvo (novicijat). Slaboten je sicer ta začetek, pa vendar tako velika in važna novost na Jutru, da ae zato moramo srečne šteti. Posebno znamenito jc pri tem tudi še, da se je neki oče s svojim sinom vdeležii tih duhovnih vaj. Oče, ki je po spreobernjenji (iz razkolništva) p stal mašnik, je fajmošter, sin je pa ravno omenjeni neduhovui brat našega reda. Pozneje, že v počitnicah, je prišel še en fajmošter duhovne vaje opravljat, ker v svojo žalost ni mogel priti k njim v postu. (Konec nasl.) Misijonske sporočila r. I*. Valjavca. XXII. Sv. posla nje v Sentjurjt na, Štajerskem. od 15.—24. prosenca ls71. Pervi izlet iz Repen j 1. 1871 nam je bil na Štajersko mesca prosenca. Debel sneg je pokrival gorenjsko lepo stran in občuten mraz je preveval hrib in dol, so-sebno 14. prosenca pri odpotvi naši v Sentjuri. Komaj je Človek roke in noge čutil na vozu, škripalo je pod snemi kakor v nar hujem mrazu perve zime. Tedaj smo bili veseli, da smo složno v toplem vlaka si mogli po volji noge stegniti. O. Stare, ki je pervič iz Repenj sel na poslanje, je nama z o. Doljakcm po poti s svojo veselostjo dolgočasno vožnjo kratil. Ravno z mrakom ■mo prišli v Šentjuri, kjer je pod nogami škripalo kakor na Kranjskem, po cesti in stezah polzelo, da si človek ni bil nobene stopinje svest. To bo pač žalosten misijon, bi si bil kdo mislil. Kdo si bo pač upal pri taki polski poti, pri toliki zimi k župm cerkvi? Štajerci, ženske in otroci, so vsi skorej letinsko oblečeni. In v temi k 6. maši — kdo oddaljenih pojde? A jako bi se bil zmotil, ki bi bil tako sodil Šent-jurčane in Sentjurčanke. Vse je prišlo, in to ne le zjutraj, tudi ob desetih in popoldne je bila cerkev, iz ktere so zavoljo večega prostora klopi djali, polna domačih. Vse se je terlo v svetišči šentjurskem o milostnem času svetega poslanja, celo ptuji so od vsih bližnjih krajev tako pritiskali k govorom, da so se v resnici ljudje komaj gibati mogli po cerkvi. Pri stanovskih podukih je bilo posebno veiiUo ljudstva in vidilo se je, da je Štajercem naš način misijona prav dopadel. Koj so hotli po skončanem šentjurskem misijonu imeti ljudje misijon v Vojniku, v Dramljah. Župnika iz Dramelj so tako nadlegovali, da jim je z leče slovesno obljubil: tudi on hoče prositi sv. misijona, kar je zares tudi storil. Da p<>božni ženski spol po Stajerskom rad Božjo besedo posluša in k spovedi hodi, mi je bilo že davno znano, da bi pa moški, sosebno mladenči, tako goreči bili, ne bi bil verjel, ko bi tega sam v Sentjurji ne bil vidil. Moški so stali pri spovednicah kakor stene, v nar lepšem redu do zadnjega. Veliko smo jih mogli pri vsem t- m pa še doma med govori spovedati, kajti niso rooirli kwi nikakor na versto priti. P. Stare je sosebno veliko storil, če ni v cerkvi, re pa doma spo-vedoval možake, ralader.ee in Nikodeme. Predzadnji dan sv. poslanja pa sami knezovladika k svojim ovricam p< gledat pridejo. Perva pot jim je bila v cerkev govor poslušat, druga popoldne vspoved-nico. Lepšega pač ni v čedi, kakor kedar viši pas'ir sam svoje ov k— na pašo pelje. Kar je ran cga Slom-šeka v ljudstvu nepozabljivega storilo, je bilo to, da je tolikanj rad 7. mitro na glavi >n s pastirsko svojo palico v roki svojo «Vdo povsrd nagovarjal, se v vsaki du hcvniji v spovednicn vsedai. Kako j'» bilo torej šentjursko 1 udstv ' ve-eio svojega vladika viditi v spovednici, od svnjt\irega pastirja zvt ličanske nauke sprejemati. Komaj je prišel in ga je ljudstvo vidilo pred oltarj-m gov« r po-lušati, je bilo že zanj vneto. Ko se jim na leči reče, glejte ljubezen svoiega visega 1 r.stirja do vas -- prišli so k vam, ker vas radi imajo, k sv- jim ovčičam na milijon. In kakor bi bil pokojni Slomšek pred njimi, jih j«» jok zagnal. Popoldn«- pa je blia silna goječa »»koli škof<»ve spovednice, ter se ljudst.o okoli stoječe, b jč .s - zt svoj prostor, ni hotlo, ne m glo v svojo škod i / mc-ta ganiti, ne na 1> vo i.e na desno, ne nazaj ne nap:« j Vladika s< se terdno deržali reda sv. poslanja: poslušal: so govore, spovedovaii ko zadnji du hovn«-v d-» osmih zvečer. Veseli s » bili pri večerji, pra-ša!i, kedaj naj mašujejo drugo jutro. Prevzamejo žup nikovo mašo ob (» zjutraj in celo sv. Obhajilo bi bili radi svojim ovčicam delili, ko bi koj p > m*ši z blagoslovom ne bilo govoia. Po govoru zajuterkujejo, grejo zopet v spovednico in nei.ehoma spovedujejo do sklepa sv. maše, ki je bila zadnja pred blagoslovljen jem misi jonskega križa. O poii enajstih jih čakamo v župnem domu, da nam misijonski križ blagoslove. Ker niso imeli seboj mitre, so celjski opat svojo v Šentjuri poslali, ktere pa nečejo več djati na glavo, ko jo je njih viši pastir na glavi imel, temuč so jo poklonili župniku šentjurskemu g. Hašniku v spomin na sklep misijona. Tako je tudi to sv. poslanje še tudi iz tč strani imenitno postalo: ima namreč zdaj Šentjuri mitro, pa brez glave, na ktero bi se smela devati. Čez nekoliko časa se zasliši hoja po stopnicah šentjurske župne hiše: vladika grejo, spremljani od svojih dostojanstvenikov. — Lepo jih je bilo viditi v vladikovi opravi, z mitro na glavi, s pastirsko palico v rokah. Resnobno-prijazno stopa viši pastir sredi svojih duhovnov, proti misijonskemu križu. Vstavi se pred lepo razpelo, moli in peva obredne molitve in blagoslovi misijonski križ. Ljudstvo gleda veselo začudeno svojega pastirja molijočega, blagoslovljajočega. Vzdigne se križ, kterega mladenči neso. O svetičnem sprevodu *e sliši miiozvučni glas priterkavajočih zvonov, pevkinj in duhovnov. Nosi se zastava slavna, starodavna, zmago-nosna: sv. križ, kraljevo znamnje, nebeški ključ, na svoje me-to. Pogled lep, veličasten, pa tudi mil, da človeka solza posili. O. Stare je jokal pri tem pogledu vpričo ljudstva brezmnožcega, tako, da si je obraz z obema rokama mogel zakrivati. -- Križ je postavljen, sklepni govor je r