Pred nami je skratka ena med zanimivejšimi preglednimi deli o razmerah v sodobni evropski etnologiji. Nekateri prispevki so v pričujočem prikazu bolj poudarjeni, predvsem tisti, ki osvetljujejo najaktualnejše razmišljanje in ki se zdijo vznemirljivi tudi za slovenske etnologe. tngrid Slavec prev. op.: 1. V seriji Etimología che Paperbneks izhajajo predvsem priročniki in uvodi v etnologijo. Poleg omenjenega zvezka so izšla še na-sledoja dela: Hans Fiscner: Ethnologie — Eine Einfilhrung Miehel Panoff, Mlcttel: Ta- se henui ¿ir i erb učit der Ethnologie — Dégriffé und Definitionen zur Einführung. (Razširjena nova izd.) Wolfdietrich Schmied-Kow-warzlk, Justin Stagl: Grand-fragen der Ethnologie — Beiträge zur gegenwärtigen Theorie-Diskussion Walter Hirse hb erg. Alfred Ja na ta: Technologie und Ergologie in der Völkerkunde. (î. popr. izd. v 2 zv.) Justin Stagl: Kulturanthropologie und Gesellschaft — Eine iwlssenscnaftssozioiogl-sene Darstellung der Kultu ran thro pologi e und Ethnologie. (2. popr. in razäir. izd.) 2. V na Si etnološki teoriji in praksi terminološko ne ločujemo etnologije Slovencev od npr, etnologije zu naj evropskih kultur; vedno govorimo o etnologiji in njene predmete določamo z regionalnim oziroma narodnostnim pridev- nikom. Bistveno različna teoretska in terminološka tradicija na nemSko govorečem območju tako razločevanje zahteva, ko gre za razpravo o etnologiji oziroma strokah, kakršni sta etnologija Nemcev in etnologija čezmorskih ljudstev, zato ohranjam v besedilu izvirna termina, Čeprav pri nas običajno vse tuje etno-grafije, antropologije In narodopise prevajamo v etnologijo. Ohranjanje terminološki h razločkov Je nujno zaradi pomenske dl-ferenciranostl tako označenih pojmov. 3. Gre predvsem za različne nacionalne in tudi znotraj nacionalne etnološke «Šole«, ki sicer vse sodijo v etnologijo, kakor jo ra-7„umcmo pri nas, se pa ločijo v poudarkih različnih tem in pristopov: gre torej za razloCke v etnološki vedi. Franc MerkaČ in Marija Jurič O VAŠKEM VSAKDANU Celovec, Drava, Slovenski znanstveni institut, 1984, 112 str, , (Disertacije in razprave; 7.) Povz. v nem. Slovenski znanstveni inštitut v Celovcu je začel leta 1979 v založništvu celovške založbe Drava izdajati knjižno serijo Disertacije in razprave (Dissertationen und Abhandlungen). Objavljeni zvezki posredujejo znanstvena spoznanja poglobljenih obravnav različnih tem, ki so tesno povezane z življenjem, zgodovino in kulturo slovenske narodnostne manjšine na Koroškem, in so zanimiva za vse, ki se kakorkoli strokovno ukvarjajo s Koroško in koroškimi Slovenci. Doslej so v zbirki izšli naslednji zvezki: 1. Vida Obid: Die slowenische Literatur in Kärnten seit 19tj. (11)79) 2. Fran Zwitter: Die Kärntner Frage. 1979 3. Avguštin Malle: Die Stötten i sefte presse In Kdrrtifirt IMS—1300. (19T9) 4. Mirko Messner: Preith ov Voranc und die Bauern, f 1930) 5. Janko Pleterski: Eiemenie und Charakter Die plebiszitären Entscheidung 1920 in Kärnten, asm 6. Rudolf Vouk: Popis slouenskifi uiritkui-stičnih sol do leta lsis (Bestandsaufnahme der Kä-rantner u t raqttls tischen Schulen bis 1918. (19B0) 7. i'rance Merkač in Marija Jurič: O uačkem vsakdanu. (1934) a. Urban Jarnik: Andeutungen über Kärntens Cermanisterung (Pripombe o germanizaciji Koroške). (1935) Iz zoženega etnološkega vidika je v tej vrsti v branje Še posebej priporočljiva sedma knjižica. Gre namreč za nekakšno monografijo podjunske vasi Dob pri Pliberku. Že naslov napoveduje etnološke raziskovalne cilje in spoznanja, ki sta Jih avtorja zapisala takole: »Cilji proučevanja so bili spoznavati življenjski svet vaščanov: kako in v kakšnih razmerah živijo, s kakšnimi problemi so soočeni, skratka, kako izgleda vsakdanjost vaščanov doma, pri delu, v prostem času, pri kulturnem in družbenem življenju; kako so živeli va-ŠČani prej, kako živijo danes; kašne šege, navade, tradicije gojijo na vasi; kako poteka gospodarski razvoj predvsem v kmetijstvu, kako se vaš č a ni narodnostno opredeljujejo, kakšni so socialni odnosi kako se spreminjajo norme in vrednote. Iz tega že jasno sledi, da more raziskava nuditi le več ali manj bežen vpogled v življenjski svet vaščanov in nujno ostaja fragmen tarični priaz.« {str, 5) Pisca sta se zavedala zahtevnosti in pomena svojega dela. Kot edini ploden način raziskovanja se jima je pokazala terenska delovna metoda — življenje v vasi, navezava stikov z domačini, prepuščanje besede pripovedovalcem, ki niso bili omejeni z vnaprej pripravljenim zaporedjem vprašanj, ali: »Pomemben vidik najinega pristopa do vaščanov je bil ta, da sva se hotela učiti od njih. Zato sva si pustila razlagati to in ono, kot so pač sami hoteli. Seveda sva se tudi aktivno vključevala v pogovor in ga sooblikovala, posebno Še s specifičnimi in dopolnilnimi vprašanji. Zanimivo je, da so bili posamezni pogovori precej različni tako po vsebini kot Po dolžini in so vsebovali posebnosti pripove-dovalca/ke. To dejstvo sva doživljala kot potrdilo za ugoden oziroma relativno pravilen pristop k vaščanom in jih nisva stiskala v kak metodološki korset.« (str, 5, 6) Ob tem je treba omeniti, da so bili vsi pogovori snemani in so v besedilu transkribirani v narečni obliki. Metodična izhodišča so tako omogočila predvsem dvoje: prvič, da je bilo mogoče iz pogovorov izluščiti tiste teme in probleme, ki najbolj določajo življenje Doblanov, in drugič, da je bilo mogoče iz zapisov pogovorov oz. njihove jezikov-Ile podobe razmišljat) tudi o jeziku, njegovi vl°gi in povezanosti z Narodno pripadnostjo in zavestjo. V Prvem poglavju (Socialne razmere in socio- ekonomske strukture in razmere) je vas Dob predstavljena v gospodarskem in socialnem pogledu (podpoglavja: Kmetje in polkmetje ter njihova zemlja. Položaj polkmetov, 2Lvinoreja, Poljski pridelki, Dedovanje, Cesta in železnica. Arondacija, Organizirano društveno življenje na vasi, Športni klub Dob, Izgradnja infrastrukture v vasi). V vasi živi 200 ljudi (leta 1982; več kol polovica je mlajših od 30 let) v 47 gospodinjstvih, od katerih je 25*/» čisto kmečkih, 27 °/