ijL^T-jsusni. MimiMUMl Dollševizem v liiCi span shih flogotihov. V nagovoru, kl ga je imel papež Pij XI, li. sepjtembra v gradu Castelgandolfo na špansk« begunce (škofe, duhovnike, redovnike in redovnice), je najprej pohvalil junaštvo. Spanakega duhovniStva in redovnistva ter ostro obaodilVM grozodejatva, kl so jlh razbeanell sovražnlki krščanstva izvršill na spanskih tleh. Nato J« osvetlil glavna činitelje brezbožnižke borbe, daljne In bllžnje vzroke ter poudaril nauk tai opomin za ves svet. V naslednjem glavne rnisl' znamenitega papeževega govora. -' Satanska agitacija. Divjanjo, morenje In požiganje v španijl je plod aatanske agitacije, ki naraerava tako klanje uprlzorltl po vsej zemljl. Te slle so pokazale, kaj znajo, 2e v Ruaijl, na Kitajakem, v Mehlkl In drugod. Sedaj ao te slle po satanskih pripravah uapele, da zanetijo plamen najneuamlljenejšega sovraštva v Spaniji, kjer so uprizorlle krvavo preganjanje proti katoliški verl In cerkvl. To je sad svetovne, nepreatane, satansko zvite propagande (agitacije, razšlrjevanja), ki sl hoče osvojitl vea avet, da bi vae duše oborožila in povedla v napad zoper vsako človeškb in božjo oblast, ki aloni na podlagl krščanske morale in kulture in ki bo morala uspeti, ako ae jl ne bodo poatavili naaproti tiatl ki so zaradi osebnih in strankarskih koriatl, zc radi medsebojne zavisti in sporov ter sebičm strankarske, narodne in državne politike že to liko zamudili, da se niao pravočaano postavil' t»j propagandi v bran. Volk v ovCji koži. zalostni dogodkl v Spaniji so šola tn nauk 78 Evropo in ves svet. Evropa, ki jo po vojni že itak pretreaajo zmede in preobratl, naj bi ac zavedla, kako zelo so ogroženl temelji vaakegs i-eda in vsake kulture aploh. Savražnik je terr nevarnejši, ker prihaja s hlimbo. Približuje sc tudl 'katoličanom ter jim ponuja avoje sodelo\'anjo s in-etvozo, da od njih ne zahteva, da b: Bprejeli načela boljševiake propagain.de; naj se pridružijo samo njegovemu praktlčnemu deluna gospodarakem In socialnem polju. Kakor da bl bilo mogoCe ločiti gospodarskl red od moralnega reda in sodelovati na praktičnem polju 8 to pogubno zmoto brezbožnega soclalizma, ne da bi se navzeli njegovega brezbožnega nauka! Ta propaganda se Je kakor volk preoblekla v ovčjo kožo, hlineč nekako strpnost do katolicizma samo za to, da prevari ln razorožl krlstjane ln Vea svet, da bl ga lažje razruSlla. To vidimo sedaj na zgledu gpanlje, kar je pač lzmodrilo vse katollčane, ne pa še ostalega sveta. Liberallzem predhodnik boljševlzmu. Dogodki v Spaniji dajejo Evropi Se nek drug dragocen nauk, ki bo lahko prinesel dragocene Badove. To je resnica, ki je zdaj postala vsem Jasna, tudi tistim, ki so prej blli udarjeni s slepoto. In ta resnica je: edina prava ovira boljfievlskega nauka in dela je krščanski nauk ter krščansko življenje, kakor ga uči in zahteva katollška cerkev. Kdor se proti katoliSki cerkvl ln veri bori in se trudi, da bi preprečil njene blagodejne učinke na posameznika, na družino, &a narod in na državo, ta se nehote pridružuje prevratnim silam boljševizma z lstim žalostnlm uspehom za človeško družbo ln za lasten narod. Boljsevizem je mogel doseCl svoje uspehe le, ker mu je pripravljal tla oni liberalizem, kl je ločil med katoliško vero ta političnlm udejstvovanjem, hoteč vero izpremenitl v golo nabozhjaštvo, ne da bl ji pustll svobodo, da se IzdejBtvuje po avoji zveličavni morali in njenl porvečujoči sili tudi v družabnem organizmu drutlne, občine, države, naroda In tako dalje. Kdor Btavlja ovlre polnemu razvitku krščanake vere V dejanskem življenju ljudstva, ta pospešuje 1n bdpira pot vplivu In delovanju prevratnlh sil sodobnosti. Cerkev ni krlva. V zadnjih dneh s« aliSl očltek, da se je katollška cerkev pokazala kot preslaba ln neučinkovita proti zlim posledlcam boljševizma. Protl temu je treba ugotoviti: NaCela, kl jlh katoliSka vera in cerkev uCi, so vsa usmerjena v to, da bl vsak posameznlk živel v skladu s krščanBklm moralnlm zakonom, da bl bilo poavečeno družinsko življenje, da bi se apoštovalo doatojanatvo človeške oaebe in aoclalna pravlčnost, El daje vaakemu svoje In aebični Interes podreja Bkupnl koristi. Katoliška cerkev učl božji izvor družbene oblastl, dostojanstvo dela ter svetoat socialne vzajemnosti vseh Ijudl, prožete z duhom božje ljubezni. Sedaj pa vprašamo: Kaj naj cerkev še storl, če omogoča, uči in zahteva ter nudl vaa sredstva, da se taka družba med Ijudml uatanovl in vzdržuje po gorl Imenovanih načelih, ki so vsa usmerjena v resnlčnl blagor človeške družbe? Mar je cerkev kriva, da se ta načela ne izpolnjujejo, Ce ae slepota in zloba takim načelom upirata in če ravno tistl, kl vo3ijo boj proti cerkvl ln ji take očitke delajo, jerkev ovirajo v njeni svobodi, da bl se mogla ta načela vseskozi privestl do prakse! Cerkev pač v takem slučaju ne more storitl ničeaar Srugega, kakor da tako stanje obžaluje, da pro- ti temu proteatira in da moli razavetljenja za vse one, ki vsak njen korak k uresničenju kraljestva socialne pravice ovirajo, In kaj storl sv. cerkev, če državnl oblastniki sami to cerkev zanemarjajo, jo ponlžujejo in njen vpllv na javne zadeve zmanjšujejo ter ga akušajo sploh onemogočiti? Kaj naj cerkev storl, če ta država aama vzdržuje šolo, iz katere se izganja krščanski pouk, če se ona oropa svobode, vsak drugi nauk, ki v resnici družbo revolucijonlra, pa ae od zgoraj pospešuje in trpl ter se celo puatl, da ga časopiaje rŁzširja, hvall in povzdiguje, medtem ko akuša krSčanstvo prlkazati kot neaodobno in celo državi škodljivo? In kaj naj rečemo k temu, če so mnoge države, kl mladlno naravnost odtegujejo vplivu cerkve in če se na ta način v mladini podlfajo vse ovire, kl jih je poatavila vera in cerkev. najhujšlm strastem, lz katerih izvira potem v človeškl družbl razdejanje največjlh moralnlh Ui aoclalnih vrednot. Dom duhovnth vaj pri Sv. Jožefu nad Celjem. Tečaj za žene bo od aobote 26. septembra do 30. septembra. Tečaj je namenjen za žene Iz Trbovelj, prlglasijo ae pa lahko tudi Se druge. — Za dekleta od sobote 10. do 14. oktobra. Svetozar Pribičevič f. 'Aleksander Zaimis. JNa Dunaju je.nmrl B91etni Zaimis. zadnji predsednik grške republike.