Psftnlr dni; Cena 1 Din Ul lil HacianaUsU! (/ sotota in neddfo vatih vsi nacionalne- lisic, Ui st plave! haciOHaUsii! Ddai/sUa ztocnica moča nastati žarišče nacionalne, ideie! Letna naročnina znaša 40-— Din. Uredništvo in uprava v Ljubljani, Selenbnrgova ulica št. 8/1. Račun pri Poštni hranilnici it. 1§.1*0. Rokopisov ne vračamo! Telefon št. 21-0». V Ljubljani, dne 21. oktobra 1933. Stev. 42 — Leto II. IZHAJA VSAKO SOBOTO Prvi strel v hrbet VLADIMIR GORTAN (f 17. oktobra 1929.) V zarji jesenskega jutra je odjeknila pred štirimi leti salva, ki je prinesla smrt borcu za svobodo istrskega 'ljudstva — Vladimirju tioi-tanu. S svojo smrtjo pa je ta priprosti kmečki, Prej nepoznani fant zaživel novo življenje njegovo ime je s streli odjeknilo preko vseg našega planeta, zarezalo se je globoko v srca jugoslovanskega naroda, ki je postavil zr Gortanovo v svetišču naše narodne krvav zgodovine na oltar. Fašizem je v svoji zverinski besnosti postal slep in je pozabil na zgodovinsko dejstvo, da iz prelite krvi rastejo čudežne roze svobode. Pozabil je na zgodovino lastnega naroda, osramotil je italijansko ljudstvo, ki je v preteklem stoletju samo vodilo borbo za svojo svobodo. V svojem velikem svrastvu do vsega, kar je jugoslovanskega, je posebno sodišče videlo pred seboj pet zvezanih in do smrti mučenih fantov, ki so imeli edini greh, da jih je rodila hrvaška mati, katere niso hoteli zatajiti. Za temi fanti pa je videl fašizem še ves naš zasužnjeni narod v Primorju in videl je tudi našo Jugoslavijo. Ko je general Cristini čital obsodbo Gor-tanu, jo je čital tudi nam. Streli, ki jih je Vladimir Gortan dobil v hrbet, so. veljali našemu narodu. Saj tega fašizem tudi ni zakrival. Strupenega žolča so razlivali v velikih množinah po časopisju; v razpravni dvorani pa je bilo slišati prevečkrat naše ime. Sojeni smo bili zato, ker živimo. Kako bi mogla biti drugače obtežilna okolnost Gortanova hrvaška pesom, ki jo je prepeval od svojih mladih nog; kako bi bilo drugače mogoče, da velja za »corpus delioti« navadno sokolsko pero, ki so ga pri preiskavi našli na Gorta-novem domu in je ležalo v Pulju na mizi pred sodniki. Fašizem pa je mislil, da smo narod strahopetcev, da bo naše primorsko ljudstvo klonilo. Fašizem ne pozna zgodovine. Kajti, če bi jo poznal, bi vedel, da narod, ki daje Matije Gubce, Gradnike, Petre Mrko-njiče, Principe in neštete slične junake, zna umirati za svoje ideale; vedel bi, da bo narod, ki je šel preko albanske Golgote, preko Suhega bajerja, Radgone, Kotora, Judenburga in drugih postaj našega križevega pota, znal doprinesti še novih žrtev. Vladimir Gortan je svojo žrtev doprinesel moško in junaško, kot pravi potomec naših borcev za svobodo. Dragocena je za nas ta žrtev. Saj je Gortan s svojo smrtjo povedal nam vsem, svojim rabljem in vsemu svetu, da jo naš narod v Istri popolnoma naš in v svoji veliki zavednosti zvest svojim' prednikom. To je tisti preprosti in neuki kmečki narod Istre, ki je začel v zadnji dobi pred vojno % razvojem svoje prosvete. In vendar, kljub priprostosti, kljub neizobraženosti, je naš istrski seljak odločno zaveden. Tega mo-rairto biti veseli tembolj, ko vidimo, na žalost, da ni nacionalna zavest zadeva naših •urokih mas in da so celo mnogi taki, ki se trkajo na svojo nacionalne prsi, v resnici plitki, tako plitki, da bi ne doprinesli za svoje prepričanje niti najmanjše, kaj šele Gor-tanove žrtve. Brez voditeljev in učiteljev vztraja istrski narod v težki borbi za svoj obstanek in sam obsodi tiste omahljivce, ki se prodajo zatiralcu. Gortana bi si morali vzeti za vzgled vsi tisti, ki znajo zabavljati in zahtevajo od svoje države vse; niso pa pripravljeni dajati ničesar. Priprost kmečki fant jim pokaže, katera je prava, nesebična in požrtvovalna ljubezen do naroda in domovine. Vladimir Gortan je bil tudi v Jugoslaviji. Iskal je dela’ in kruha, a kljub priporočilu Jugoslovanske Matice ga ni dobil. Vrnil se je v Istro, k svojim domačim in s seboj nesel za spomin na svobodno domovino — sokolsko pero. Ni pa nergal, ni obsojal Jugoslavije, ki mu ni mogla dati koščka kruha. Njegova ljubezen je bila prevelika, da bi jo omadeževal na tak način. Ostal'je še vedno zvest borec za svobodo našega naroda, da bo nekdaj tudi preko Istre razprostrl svoja krila naš orel. V tem je veličina njegovega narodnega čuvstva in njegove žrtve. Njegova žrtev pa je pripomogla tudi k temu, da se je jugoslovanski narod spet zavedel, da ima dolžnosti napram bratom onstran meja. Resnica je, da so politične razmere v p redšest o ja n u a rsk i Jugoslaviji zakrivile, da smo v brezplodnih in malenkostnih, zato pa tembolj divjih političnih bojih izrabili vse svoje energije in vse svoje zanimanje. Tako ni ostalo za pozitivno delo ne moči ne časa; naši bratje na Koroškem in Primorskem pa so bili skoro pozabljeni. Pravega jugoslovanskega nacionalista, ki nosi v svojem srcu sanje o Veliki Jugoslaviji od Črnega morja do onkraj Soče, je morala nemarnost nad našimi najbolj perečimi vprašanji obupno boleti. Medtem ko smo se prepirali za prvenstvo, nismo mislili na dve rani, ki zevata na našem narodnem telesu in ki grozita, da izkrvavi naš slovenski del našega naroda. Gortanova žrtev je prinesla v to zablodo dokaj iztreznjenja. Velehrvat je vprašal: »Ka-ko to, da gre naš ,veliki* Hrvat Pavelič v av-dijenco k Mussoliniju baš v tistih dneh, ko Mussolinijeve črne srajce streljajo Hrvata Gor-tana v hrbet?!« Odgovor ni težak in s stokratno slepoto mora biti udarjen tisti, ki ni doumel resnice. Ob Gortanovi smrti so tisoči prej zapeljanih ljudi spoznali, da je jugoslovanstvo vendar le eno in isto. Hrvat Gortan je našel pot ravno tako v slovenska in srbska srca, kakor jo je našel v hrvaška. Vsa Jugoslavija jte dokazala, da je v spoštovanju naših žrtev in v borbi proti zunanjim sovražnikom edina. Tudi v razvoju jugoslovanske miselnosti je Gortanova žrtev doprinesla svoj nemajhen delež. Tudi je Gortan pripomogel in so kasneje njegovi štiri bratje, padli na bazoviški planoti, dopolnili pot k spoznanju jugoslovanskega naroda, da mora biti proti zapadu bolj čuječ in da mora z večjim zanimanjem in s prisrčnejšim čuv-stvom spremljati Golgoto našega ljudstva pod Italijo. Lahko rečemo, da ni Vladimir Gortan šel na Golgoto svojega življenja brezplodno. Njegova sprt je kljub krvavi tragiki in baš zato svetilnik, ki se nam je prižgal zato, da spozna jugoslovanski narod svojo pravo pot in svoj obraz. Gortanova krvava žrtev je porok lepših, svetlejših dni, ki napočijo njegovemu tlačenemu istrskemu ljudstvu in vsej prostrani jugoslovanski domovini. Volitve v Delavsko zbornico ^ Dvakrat smo nacionalisti že preizkusili svoje moči. Pri državnozborskih volitvah in prejšnjo nedeljo pri občinskih volitvah Dva-n " nacionalisti nastopili in dokazali, da "rora vladati v Jugoslaviji nacionalni kura. smemo dopustita, da bi se kdorkoli igral l!scdo našega naroda. Povsod po svetu zmaguje nacionalna fronta. Tudi pri ilas mora bm zmagoslavna, ker le potem smemo res pričakovati, da bo naša mladadržava srečna ni da bo imela najlepšo bodočnost. Ponovno smo že preizkusili svoje moči. Pokazal« am0, da je naša fronta močna, jeklena, nepremagljiva. Nasprotnike naše ideje snio porazili, nismo l'n pa še popolnoma iztrebili. Še dvigajo tu Pa tam glave in čakajo na priliko, da se znova Vržejo v bc rl>o z nami. vo. Listo nacionalnega delavstva in name-ščenstva. Kdor nima volilne pravice, postani agitator za te liste. Opozarjaj drug drugega na volitve. Opozarjaj drug drugega, da ne gre za malenkost, da gre za veliko stvar, za tretjo preizkušnjo nacionalnega prepričanja. Tudi v tem primeru mora zmagati nacionalna ideja, mora zmagati nacionalna fronta. Opozarjamo tudi, da budno pazite na zadržanje nasprotnikov. Onemogočiti je vsako nezakonito in nedopustno agitacijo. Nasprotniki bodo klevetali in blatili vse, kar je resnično dobro in pošteno. S takimi ljudmi opravite najbolje, ako ste za njih besede gluhi in sledite klicu svoje zdrave pameti, ki veleva, da je rešitev vsega zlega le v zdravem nacionalizmu. Ne kličemo vas prvič, ne zadnjič. Klicali smo Vas že večkrat in Vas bomo še klicali, kadar bo potreba. Kadarkoli gre za sveto nacionalno stvar bomo stopali v istih vrstah. Kadarkoli gre za sveto nacionalno stvar bomo vsi storilji svojo dolžnost. Danes Vas kličemo, da izbojujete našemu nacionalno zavednemu delavcu in nameščencu zmago. Da jim pomagate zavojevati rdečo trdnjavo, ki mora postati strogo nacionalna. Delavska zbornica kot eminentno važna socialna ustanova ne sme biti rdeča, ne sme biti klero-ko-numi sifona, ona mora biti nacionalna. Delavska zbornica ne sme biti narodu v sramoto, ena mora biti narodu v čast in ponos. Zato vsi do zadnjega na položaje! Vsi na delo! Storimo svojo dolžnost in pokažimo, da je nacionalna fronta nepremagljiva. Vsi na volišča! Vsi za listo nacionalnega delavstva in nameščenstva, ki je plava. Nacionalisti! V soboto in nedeljo volite vsi nacionalne liste, ki so plave! Nacionalisti! Delavska zbornica mora postati žarišče nacionalne ideje! DELAVCI IN NAMEŠČENCI SOKOLI, KAJ JE VAŠA DOLŽNOST? Volitve v Delavsko zbornico so pred nami. V ta naš stanovski parlament bodo izvoljeni delegati za daljšo dobo in je zato potrebno, da vas, tovariši nacionalisti, opozorimo na sledeče: Pri teh volitvah si stopijo nasproti marksistični internacionalci, krščanski socialci in strnjene vrste zavednega jugoslovanskega nacionalnega delavstva in nameščenstva. Vedeti morate, da ne morete voliti rdeče liste marksistov, za katerimi se skrivajo tudi vsi anacionalni elementi in sovražni nam tujerodci, ki nimajo niti trohice ljubezni za naš narod in ki kažejo to svoje sovraštvo do vsega, kar je jugoslovansko, ob sleherni priložnosti, zlasti v svojih obratih. Prišli so k nam le zato, da si zberejo iz znoja in dela naših ljudi svoje bogastvo, ki ga uporabljajo v tujini za bič, ki naj bi zavladal nad našo Jugoslavijo. Sokoli in strelci ter vsi ostali pristaši nacionalnih organizacij, ali je mar vaš© mesto pri volitvah prihodnjo nedeljo na strani teh izkoriščevalcev našega ljudstva? Ne! Vaša sveta dolžnost je, da greste v neizprosen boj za novo nacionalno borbeno strokovno fronto, ki je z vsem dosedanjim delom povsod pokazala, da je prava, močna in edina zaščitnica vseh nameščencev in delavcev. Ali Vas vsi dosedanji dogodki izven naših državnih mej doslej še niso dovolj izučili? Ali se boste mar pustili še nadalje voditi od majhne peščice marksističnih generalov in se dali vpregati v internacionalni voz, ki so ga zapustili vaši tovariši že vsepovsod? Zveza privatnih nameščencev Jugoslavije s centralo v Zagrebu, ki nosi naslov »Savez privatnih namještenika Jugoslavije«. z vsemi njenimi podružnicami v Dravski banovini je marksistična strokovna, organizacija, članica II. internacionale in je v kolaboraciji z marksistično Strokovno komisijo avantgarda marksistične ideologije. To si naj vsak Sokol in vsak član strelskih družin dobro zapomni! Prav tako ni vaše mesto med redkimi ovčicami punktaških voditeljev in slovenskih katoliških separatistov, ki so z vsem svojim nehanjem v mladi zgodovini naše nacionalne države več kot jasno dokazali, da jim ni za smotreno in pozitivno delo v korist vsega naroda in močne Jugoslavije, temveč so iz sebičnih strankarskih ozirov žrtvovali dragocene narodne dobrine propasti in zamudili najlepše priložnosti za napredek celokupnosti. Zasejali so med brate po duhu in krvi prekleto seme sovraštva in izdajstva, nato pa se družili brez vsakega sramu z največjimi narodnimi sovražniki in izdajicami. Naš pokret je sicer še razmeroma mlad, vzklil je pa iz krvi onih stotisočev, ki so s svojimi kostmi na bojnih poljanah pomagali graditi zedinjeno Jugoslavijo. Sokoli in strelci ter vsi nacionalisti! V najkrajšem času vam bo popolnoma jasno, kdo je vaš resničen zaščitnik in kdo vas hoče le še naprej izkoriščati. Samozavest in nacionalni ponos morata slehernega izmed vas, ki ljubite svojo domovino, privesti med nas! Zato posvetimo zadnji teden pred volitvami v Delavsko zbornico vse svoje sile svetemu nacionalnemu boju, iz katerega moramo iziti častno za nas in našomo pri po,megli do največje zmage nacionalnim listam. Predvsem je dolžnost vsega našega članstvo, da gre samo na volišče. Vsi do zadnjega, kdorkoli Ima volilno pravico. Voliti je ta pla- Kot izven- in nadstrankarska nacionalna organizacija se Narodna Odbrana volilnega akta kot takega ni udeleževala, spremljala pa je vse dogodke z veliko pazljivostjo. Brez dvoma je članstvo Narodne Odbrane sodelovalo dne 15. oktobra 1933 z največjo agilnostjo in storilo vse, da so propadle teste takozvanih punktašev. Za nas, nacionaliste ne leži glavni pomen volilne zmage od 15. oktobra 1933 toliko v tem, da je prešlo tako veliko število naših občin v neklerikalne roke, glavni pomen vidimo v dejstvu, da, je zrušena ona dominantna pozricija klerikalizma v naših podeželskih občinah, ki je trajala skozi desetletja in je bila glavna opera vodstvu bivše SLS, kadar je trdilo, da je samo ono upravičeno govoriti v imenu »slovenskega naroda«. Ta donine-ya je sedaj zrušena in pokopana za vedno, to je brez dvoma pridobitev lo. oktobra 1933, katere moramo biti iskreno veseli. Izgovori nasprotnikov na teror in pomanjkanje svobode ne drže. Sicer pa so tii nasprotniki najmanj upravičeni zgražati se nad kakršnimkoli terorjem, saj so si ustvarili pred desetletji svo- jo dominantno pozicijo z najhujšim terorjem kot ga predstavlja izrabljanje vere in cerkve v politične »vrhe. Borba se je vodila pod geslom: za in proti jugoslovanski nacionalni ideji. Teoretično je ta edina zdrava ideja zmagala dne 15. oktobra 1933, bodočnost pa bo pokazala, če je zmagala tudi praksa. Delo v občinskih zasto-pih bo plodonosno le tedaj, če se bodo vsi člani občinskih svetov zavedali, da so prišli "a svoja mesta pod jugoslovansko firmo in bodo iz tega izvajali posledice. Oni ne smejo biti strankarji, ki bodo izrabljali svoje položaje za nagajanje nasprotnikom, biti morajo dobri gospodarji, ki pazijo, da vlada v hiši poleg reda tudi mir in sloga. Dobro gospodarsko delo bo iztrgalo vsem onim voditeljem bivše SLS, ki hočejo danes terorizirati naše ljudstvo, njih glavno orožje in bo temu ljudstvu dokazalo, da je 'bilo od samozvanih voditeljev brez povoda hujska.no in vrženo v afront proti državi in temeljnim smernicam njene uprave. Predvsem pa so dolžni delati v tem pravcu oni člani občinskih zastopstev, ki so včlanjeni v Narodni Odbrani. Zavedajo naj se, da bomo spremljali vsak njihov korak in bodo uživali vso našo podporo pri tem svojem res državotvornem delu. Sovraštva je bilo dovolj, iščimo slogo z vsemi, ki so bili zapeljani, udarimo pa po onih voditeljih, ki so za pel j avali malega človeka in ga hoteli: izrabljati za svoje in tuje svrhe. Dogodki iz najbližje prošlosti nam kažejo, kako minevajo tudi najvažnejši dogodki, če se ni dosledno izvajala ona ideja, ki je te dogodke ustvarila. Datuma 6. januar 1929 in 8. november 1031 sta nam živ dokaz in resno svarilo, kaj je treba storiti in kako se mora postopati po 15. oktobru 1933. Jugoslovanska ideja je ustvarila lepa dneva 6. januar 1929 in 8. november 1931. Jugoslovanska ideja ni nastala na papirju, ona ni dekre-tiirana od zgoraj navzdol, marveč je stoletna tradicija najboljših Jugoslovanov, ona je sad neštetih žrtev, padlih za ustvaritev enotne Jugoslavije in ujedinjenje enotnega jugoslovanskega naroda. Izvajanje te ideje prenese obzirnost napram nasprotnikom, ne prenese pa nobenih kompromisov in nobenega paktiranja z ljudmi, ki so kot voditelji dokazali s svojim delom, da odklanjajo to idejo in da hočejo hoditi svoja pota. Po 15. oktobru 1933 je vsako popuščanje iz kakršnihkoli ozirov nemogoče in nedopustno, sedaj ne sme biti nikogar več, ki bi hotel pridobivati nasprotnike na škodo te naše temeljne ideje in na Pohod „ IDEOLOŠKO - PROGRAMATIČJNA NAČELA JUGOSLOVANSKEGA NACIONALISTIČNEGA AKADEMSKEGA KLUBA »EDINSTVO« I. Uvodno poglavje. Petnajst let po ustanovitvi Jugoslavije se vodi dan za dnem debata o Jugoslovenstvu, o tem ali je jugoslovenska ideologija zmožna življenja ali ne. Mnogi naši javni delavci, ki bi po svojih položajih morali biti oduševljeni borci za jugoslovensko idejo, negirajo ali pa kupčujejo z Jugoslovenstvom. Po 6. januarju 1. 1929. smo vsi pravi in iskreni Jugosloveni upali, da je nastopila no-.va, srečnejša doba za razmah velike in vzvišene jugoslovenske ideje. Ves jugoslovenski narod je pričakoval izboljšanje položaja ter se z veliko večino izrekel za politiko 6. januarja v duhu manifesta našega vzvišenega in viteškega kralja. Za generacijo predvojne revolucionarne jugoslovenske omladine in za nas mlade brezkompromisne jugoslovenske omladince je Jugoslovenstvo izven vsake debate in dvoma. Živimo v času prevelikega moralnega in materialnega kaosa, da bi mogli prepričevati staro generacijo o upravičenosti Jugosloven-stva. Polemizirati z ljudmi preživelih, ozko-grudnih plemenskih političnih nazorov nima smisla, toda brezpogojno je potrebno, da se ■tern ljudem protijugoslovenskega mišljenja in delovanja onemogoči vsak vpliv na dorašča-jočo mladino, katere mišljenje je še v razvoju. Življenjski razvoj jugoslovanskega naroda in države sam bo privedel do tega, da bodo osamljeni in brez vpliva ljudje protijugoslovenskega prepričanja. Ko bo postala mlajša jugoslovensko misleča generacija vodilni či-nitelj v javnem življenju Jugoslavije, se bodo vsi njeni problemi obravnavali s povsem drugega stališča. O Jugoslovenstvu ne bo razprav in debat, Jugoslovenstvo bo privedeno v življenje na vseh področjih narodnega in škodo onih, ki so nosili to idejo ne samo na jezikih, marveč tudi v srcih že pred 6. januarjem 1929. Jugoslovanska nacionalna ideja mora postati skupna last vsega našega naroda, zlasifci našega slovenskega dela naroda in pregaziti je treba brez sentimentalnosti in državniške pameti vsakega, ki skuša oziroma bo skušal ovirati to delo. Pri tej priliki moramo seveda {>oudariti, da ne moremo soglašati s takozvarnimi nacionalnimi listami, na katerih so kandidirali Slovenci skupaj z Nemci. Tipičen primer je KoSevje. Po zadnjem ljudskem štetju ima Kočevje 2/a slovensko večino, občinski svet mesta Kočevje bvi moral biti torej samoslovenski. Iz osebnih motivov in radi osebnih razprtij pa se Slovenci niso mogli zediniti na skupno listo, postavili so dve listi, na obeh listah pa so bili zastopniki kočevskih Nemcev. To je nacionalen greh, ki se ne sme ponoviti nikdar več in pod nobenim pogojem. Naj se uče kočevski Slovenci od koroških Nemcev in italijanskih fašistov, naj se zavedajo, da ni dostojno svobodnega človeka, če poljublja roko, ki ga je tako dolgo tepla. Pred zahtevami nacionalne samozavesti in nacionalnega ponosa padejo vsi obziri, pa naj bodo ti obziri še tako potrebni v interesu ene ali druge partije. Partija je nekaj začasnega in minljivega, narod in država sta pa večni in gorje onemu, ki napravi škodo narodu in državi zato, da koristi partiji. Edinstva*' državnega življenja ter bo s tem izvršen popoln preporod Jugoslavije. V naslednjih poglavjih bomo podali osnovne misli o Jugoslovenstvu in dokazali, da morejo probleme Jugoslavije rešiti samo oni, ki so prežeti z duhom pravega Jugoslo-venstva. II. Jugoslovenski narod. Jugoslovenski narod tvorijo: Srbi, Hrvati, Slovenci in Bolgari. Jugoslovenski narod je nedeljiva krvna, duhovna in moralna zajed-nica vseh Srbov, Hrvatov, Slovencev in Bolgarov ter so njeni moralni in materialni interesi vzvišeni nad interesi poedincev, ki ga tvorijo. III. Jugoslovenstvo. Jugoslovenstvo je občutje iste zgodovinske usode in nerazdeljive bodočnosti jugoslovenskega naroda ter mora biti popolnoma enotna duhovna in moralna zajednica, osnovana na pravi enakosti in dosledno izvedeni enakopravnosti vseh delov jugoslovenskega naroda. IV. Jugoslovenski nacionalizem. Jugoslovenski nacionalizem je višji nacionalizem, ki obsega in potencira vse plemenske nacionalizme jugoslovenskega naroda ter omogoča ustvarjanje velike duhovne in materialne zajednice, katera je edina v stanju, da jamči nacionalno svobodo in neodvisnost, kulturni razvoj in gospodarsko uspevanje vsem plemenom jugoslovenskega naroda. V. Jugoslovenska kultura. Jugoslovenska kultura, obsegajoča srbsko, hrvatsko, slovensko in bolgarsko kulturo, mora biti izraz jugoslovenske narodne duše. izraz pristne slovanske duše in miselnosti. Kot del velikega slovanskega naroda mora jugo- • slovenski narod težiti za tem, da si izgradi svojo enotno jugoslovensko kulturo, se otrese suženjskih okov tuje kulture in miselnosti ter prerodi v slovanskem duhu. Kulture posameznih delov j ugoslovenske-ga naroda naj se razvijajo svobodno, se medsebojno izpopolnjujejo in težijo za tem, da se združijo v eno samo — jugoslovensko, ter tako dajo svoj prispevek veliki slovanski in svetovni kulturi. Nastanek enotnega jugoslovenskega književnega jezika prepuščamo popolnoma naravnemu razvoju, težimo le za tem, da se isti razvije čim prej, smo pa proti vsaki umetni tvorbi, ki bi nas od našega smotra le oddaljevala. Zavedajmo se, da smo Jugosloveni, Slovani in potem šele kaj drugega, iztrgajmo iz svojih duš sledove tuje miselnosti in gradimo neumorno na stavbi velike slovanske kulture. VI. Jugoslovenska država. Jugoslovenska država je nastala na osnovi načela jugoslovenskega narodnega in državnega edinstva kot del zmage nove svetovne demokracije nad srednjeveško fevdalno reakcijo. Jugoslavija ni nastala po milosti diplomatov, ampak v krvavi borbi in revoluciji, po volji jugoslovenskega naroda, na ukaz zgodovine in potrebe nove Evrope. Eshaestvo kot zanikanje narodnega in državnega edinstva Jugoslovenov se je izkazalo za škodljivo ter je radi tega napredek mlade jugoslovenske države mogoč le na osnovi: en narod, ena država. Jugoslovenski unitarizem edini omogoča ostvaritev edinstvene moderne države in ugodno rešitev vseh problemov Jugoslavije. VII. Problemi Jugoslavije. Problemi Jugoslavije -ne obstojajo v Slovenstvu, Hrvatstvu, Srbstvu, Bolgarstvu, ka-toličanstvu, pravoslavju i. p., nego v naslednjem: a) v pravilni nacionalni in kulturni vzgoji najširših plasti jugoslovenskega naroda; b) v pametni socialni in gospodarski politiki; c) v samoupravni razdelitvi države na banovine v pogledu financ, narodnega gospo-darsta in šolstva; d) v pravilni rešitvi problema med mestom in vasjo, med delom in kapitalom; e) v racionalizaciji agrarnih pridelkov; f) v nacionalizaciji industrije; g) v osvoboditvi našega narodnega gospodarstva od izkoriščanja s strani tujega internacionalnega in domačega anacionalnega kapitala; Zmaga Tako je pri nas v običaju, da vedno vsako stvar tehtamo, kakor bi vedno hoteli biti trgovci in se je šele potem močno oprimemo, ko vidimo njen očiten uspeh. Tega pa mora biti kcnec. Jasna so naša načela, da jasnejša 116 morejo biti. Tisoči so zanje padli v grob, tisoči trpeli in tisto trgovsko tehtanje gotovih idej: ali zmagajo ali ne zmagajo, je kakor strup, ki okuža naše duše. Prvotno preganjanje peščice, njeno blatenje in sramotenje, metanje polen pod noge, mine, ko ta prvotna peščica ljudi z zdravimi nazori zmaga. Potem je vse z njo, vsi tisoči zaslepljencev, ki so še nedavno govorili proti njej. To so ljudje, ki neprestano obračajo plašč po vetru, ki neprestano trgujejo z vsemi mogočimi idejami in iščejo povsod le osebne Naš notranjepolitični problem PREDAVANJE DR. STANKA JUUA NA VEČER PRED OBČINSKIMI VOLITVAMI V LJUBLJANSKEM RADIU Moja predavanja se običajno bavijo z zunanjepolitičnimi problemi, kakor se pojavljajo v razvoju našega časa od tedna do tedna. Danes na predvečer občinskih volitev v Sloveniji se mi pa zdi tako predavanje nekam neprimerno, zato sem si dovolil malo izjemo in skušal bom orisati v glavnih obrisih, kolikor pač dovoljuje kratek čas pol ure, naš notranjepolitični problem, predvsem z zgodovinskega in gospodarsko-političnega stališča. Jutrišnje volitve se vrše še vedno v znamenju boja za ali proti novi politični poti, ki vodi jugoslovanski narod od prepada, do katerega je zašel v prvih desetletjih povojne dobe — za ali proti edinstvu Jugoslavije. L. 1918. ob občem narodnem navdušenju je sicer bilo podoba, da nam bo ostala ta borba prihranjena, izkazalo se je pa, da so posledice sto in stoletne zgodovine še vedno tako močne, da razvoj ne gre tako gladko svojo pot naprej, kot je tedaj izgledalo. To je nam treba najprej povdariti, ker dogodki onega časa so nam jasno pokazali, da so človeške strasti tako slepe, da so pripravljene uničiti, ne ozirajoč se na levo in desno na dobro in slabo, tudi največje dobrine. če [»gledamo zgodovino, vidimo, da obstoja od začetka en iu edini jugoslovenski narod. Za časa Justinijana so se množice na Ji h skupnih prednikov nagrmadile' na levem bregu dolnjega toka Donaive, od koder so potem prodrle v Tratijo in Panonijo. Stari kronisti ne znajo povedati o kakem razcepljenem jugoslovanskem narodu, o Srbih, Hrvatih in Slovencih. Bizantinci Siliče«, Zonares in Konstantin Porfirogenet, ki nam služijo kot glavni viri naše rane zgodovine, omenjajo Srbe in Hrvate »kot Srbe, ki se jih imenuje tudi Hrvate« ali pa .»Hrvate, ki se jih imenuje tudi Srbet. Za časa križarskih vojn nosijo Srbi in Hrvati skupno ime »skla-vk in Benetke jih nazivljejo z enotnim imenom »skiavonk. Za poseben narod Slovencev pa nikdar nihče ni vedel. Tako je ostalo do srede 19. veka, 'do tedaj svet ni delal razlike med narodnostjo Srbov in Hrvatov in Slovencev. Toda naše starodavno plemstvo je začelo kmalu po prihodu v te kraje kazati gotove anarhične tendence. Namesto da bi si ohranili enotno državo, začenjajo posamezni velikaši ustvarjati lastne kneževine Srbov, Hrvtov in Slovencev ter kasneje Bolgarov, ki dobivajo že tedaj neko separatistično obeležje, od katerih ima pa vsaka gotova imperialistična stremljenja, ker skuša objeti ves jugoslovanski narod. V teh poskusih pokažeta slovensko in hrvaško pleme najmanj življenske sile ter najmanj eks-panzivne moči in rimska kurija, ki skuša dobiti nadmoč nad carigrajsko cerkvijo, jih kratkomalo zaduši, posluživši se v to svrho najprej vojaške sile Frankov in kasneje Ogrov. Medtem časom dobita srbska in bolgarska država od Bizanca potrjeni svoji narodni cerkvi iu pokažeta znake močnega odpora. Zato ostaneta le ta dva naroda kot prava tekmeca za vodilno vlogo v srednjeveškem ujedinjenju Jugoslovanov. Po daljših bojih pade pa že v srednjem veku odločitev med Bolgari in Srbi na stran Srbov. Ko uderejo Turki v Evropo, se jim zopet Srbi najtrdovratneje upirajo. Kader se začenja umik turške invazije, je bilo zopet srce Srbije — Šuma-dija — ki je prva posvetila vse sile zedinjenju vseh Jugoslovanov v enotno in krepko jugoslovansko državo. Sicer je imel tedaj tudi Zagreb tendence, zavzeti vodilno vlogo med jugoslovanskim narodom. Če je pa hotel to doseči, je moral otresti avstrijski jarem in ker tega ni mogel ali ni hotel storiti, je izpadel iz tekmovanja. V tem času 8e P®javi v tekmi za jugoslovansko ujedinjenje Srbiji mnogo nevarnejši nasprotnik — Bolgarija. Takoj po berlinskem miru, ki prinese Bolgariji neodvisnost, začenja moderna bolgarska država svojo bortvo proti Srbiji za prvenstvo v zedinjenju Jugoslovanov. Ta borba močno spominja na ono med Avstrijo in Nemčijo v procesu uedinjenja nemškega naroda in končuje tudi na isti način. Ravno tako kot je Prusija, ki leži bolj v osrčju nemškega naroda, premagala in izrinila iz Reicha Avstrijo, tako je tudi Srbija, ki zavzema centralno mesto med Jugoslovani, po dolgi in krvavi borbi, ki traja celih 40 let, odrinila od Jugoslavije obmejno Bolgarijo. Ne smemo pa v tej epopeji pripisovati vseh uspehov le delovanju zemljepisnih zakonov, ki delujejo v prilog Srbije, temveč tudi psihološkemu dejstvu, da je Srbija dosegla te uspehe po naravnost nadčloveških naporih. Po svojem duhu in svujih karakternih kvalifikacijah, so igrali Srbi ▼ jugoslovanskem življenju izredno vlogo in tvorijo zaradi tega tudi po naravnih zakonih hrbtenico jugoslovenske države. V tej usodi* borbi med Srbi in Bolgari za prvenstvo med Jugoslovani pa, kakor rečeno tudi Hrvati niso stali ob strani. Nekako okrog 1. 1830. se pokažejo v Zagrebu želje, uediniti jugoslovanski narod pod vodstvom Zagreba. Toda, ko se Srbija uveljavlja vedno močnejše in očitnejše kot ju gosi. Piemont, izgubi Zagreb nado, da bi mogel v uedi-njenji Jugoslaviji igrati glavno vlogo. Tedaj iz-najde Starčevič tako zvano hrvaško pravo in z njim hrvaški separatistični nacionalizem, ki zavrže enotno Jugoslavijo in določi črto Zemun—Kotor kot mejo srbstva in hrvatstva. Ta črta pa je bila nenaravna in čisto umetno ustvarjena, odgovarjala je edino načrtom predvojnega neinškutarskega in madžaronskega Zagreba, ki se mu je v teh časih običajno pridruževalo tudi zagrebško hrvaško meščanstvo. Ta umetna delitev jugoslovanstva na vzhod :in zapad je igrala usodno vlogo v naši notranji zgodovini in današnje razmere so naravna posledica tedanjih bud>impeštanskih in dunajskih mahinacij. Po uedinjenju pristopi k tem tedencam še slovenski klerikalizem, ki se sicer kaj rad tolče na svoja prša in zatrjuje svoje jugoslovanstvo, česar mu pa ne moremo verjeti, ker dejstva kažejo drugače. Neizpodbitno dejstvo je namreč, da je klerikalizem stranka duhovščine, ki je organizirana pod oblastvo papeškega Rima v najbolj centralistični hierarhiji, kar jih še danes ima svet. Ta papeški Rim pa je izrazito anacionalna ustanova, ki stremi za svojimi lastnimi smotri, katerih cilj je oblast nad svetom. V izvajanju te politike je Rim zlasti na našem ozemlju vodil tisočleten boj proti bizantinski cerkvi, ki si je skupno z Rimom lastila Balkan, stroške te borbe smo morali pa nositi mi. Odkar je bil spor rešen v 11. veku s cerkvenim razkolom, zapadna cerkev budno pazi, da si ohrani vsaj zapadni del Balkana in čim je začelo hrvaško kraljestvo proti koncu 11. stoletja koketirati z Bizancem, mu položi vsemogočni papež Gregor IV. takoj nogo na tilnik. Popolnoma isto politiko vodi rimska cerkev še danes, ker njena politika se v tisočletjih ne izpremlnja, stremeč vedno za istim idealom. Če že ni mogel papeški Rim preprečiti razbitje veiekatoliške Avstrije, se »ediaj trudi, da doseže v Jugoslaviji, ki je prevzela dedidščino Avstrije v severozapadnem Balkanu vsaj dualistično državno obliko z razdelitvijo na pravoslavni vzhod in katoliški zapad, ker računa, da bi na ta način lažje obdržal na jugoslovanskem ozemlju svoje pozicije, še boljše pa h) v osvoboditvi domače politike od korupcije in demagogije; i) v zlomu anacionalnih velekapitalistov; j) v pravično izvedeni socialni zaščiti vsh stanov jugoslovenskega naroda; k) v pravični razdelitvi vseh materialnih dobrin. VIII. Integralna (velika) Jugoslavija. 'Notranji in zunanji sovražniki Jugosloven-stva naj si bodo na jasnem, da je jugoslovensko in balkansko vprašanje končno rešeno v smislu ustvarjenja integralne (velike) Jugoslavije. Dokler ne bo v osrčju Balkanskega polotoka nastala ena sama velika moderna jugoslovenska država, ne bo miru na Balkanu in zemljelačni tujec bo žel uspehe in zmage radi nesloge Jugoslovenov. Na Balkanskem polotoku je mesto za eno samo veliko jugoslovensko državo, ki bo obsegala vso jugoslovensko zemljo in ujedinila vse jugoslovenske brate. Vsako pleme jugoslovenskega naroda je danes postavljeno pred odločitev, da vodi ali jugoslovensko politiko v smislu ustvarjanja integralne (velike) Jugoslavije, ki bo edina jamčila za srečnejšo in boljšo bodočnost vseh svobodnih in tudi danes še nesvobodnih Jugoslovenov, ali pa da vodi separatistično politiko ter tako shm tujim velesilam kot orodje njihove protislovanske borbe. IX. Zaključno poglavje. Mi, jugoslovenska nacionalistična omla-dina, gledamo na vse probleme našega naroda in države z zgodovinskega stališča ter smo nedostopni katerimkoli sugestijam preživelih političnih demagogov in šarlatanov. Poslušamo samo glas naše zgodovine, ki kliče vsem Jugoslo venom: »Če ste nesložni in needLni, doživljate najtežje poraze, če ste složni in ujedinjeni, doživljate največje zmage! Ali boste eno — Jugosloveni — ali vas pa sploh ne bo! Za nas mlado jugoslovensko mislečo generacijo in za vse prave Jugoslovene je Jugoslovenstvo kategorični ukaz naše zgodovine. Jugoslovenski narod in država bo prebolela z lahkoto vse težave sedanjega težkega časa, v katero so jo privedli nezreli politiki. Od ljubezni do svojega naroda in velike države, od požrtvovalnosti naše in predvojne revolucionarne jugoslovenske generacije je odvisno, da težke pogreške sedanjosti in bližnje preteklosti popravi in stopi na mesto sedaj vladajoče stare generacije protijugoslovenskega mišljenja in delovanja. V Ljubljani, dne 15. oktobra 1933. je naša koristi. Z njimi pridejo omahljivci, ki vedno čakajo končne zmage. In pri vsem tem trpi ideja sama, ki se mora boriti proti tolikim, ko je njen smoter tako očiten in jasen, da ni nobeno omahovanje na mestu in bi morala takoj zmagati. 'Naša državna tvorba potrebuje zvestih državljanov, prežetih z ljubezinijo do sleherne pedi s krvjo pridobljene domovine. Borbe za črkopise, za vseslovenske pravice so tako brezpredmetne, da o njih sploh govoriti ne bi bilo treba. Toda, če pogledamo, kdo se skriva za vsem tem slepomišenjem, moramo samo obžalovati tiste uboge, ki se’ dado pod to krinko zavesti. Saj so ti vseslovenci že tolikokrat pokazali, kako ljuba jim je slovenska zemlja, ko so jo prodajali nemškemu in ita- bi bilo dobili seveda samostojno Slovenijo, ki se je od nekdaj smatrala za privatno domeno klerikalcev. Iz vsega tega sledi, da diferenciacija, ki so jo iznašli najprej na Hrvatskem in potem v Sloveniji, in ki se kaže posebno močno po vojni, pri nas ni objektivno potrebna ali neizogibna, ter je le plod naše dolgoletne nesrečne zgodovine, nima pa korenin v čustvih naroda in njegovem organičneni razvoju, še manj pa v njegovih stvarnih potrebah. Ta plemenski nacionalizem je celo v nasprotju z interesi posameznih plemen in z interesi Jugoslavije kot take. On je umetno delo, ustvarjeno no Hrvaškem edinole v interesu meščanskega Zagreba, v Sloveniji pa iv interesu katoliške cerkve. Žal« predstavljajo ti umetno napihovanj nacijonaliznu anahronizem, ki nosi že od svojega začetka znake histerije in neke tendence uničevanja. To histerijo sta desetletja podpihovala Dunaj in Budimpešta, ker je bila v interesu njihove politike. Slikala sta Srbijo kot inferijorno v vseh ozirih in vpliv tega delovanja se kaže podzavedno še vedno pri delu jugoslovanskega prebivalstva, ki je nekdaj živel pod habsburško monarhijo. Strup, ki ga je nemški Dunaj ubrizgal v naše narodno telo, deluje še vedno, čeprav njegovo ubijajoče delovanje izgublja nekako na svoji moči. Dr. Korošec, dr. Maček in dr. Trumbič so izrabljajoč to nesrečno mentaliteto, zahtevali separatistično ureditev države, čeprav ni mogoče države na svetu, kateri bi te vrste organizacija manj odgovarjala kot ravno Jugoslaviji. Jugoslavija se namreč nahaja na najvažnejšem in najbolj obiskovanem križišču Evrope, kjer so se vršile tisočletne borbe najmočnejših svetovnih sil za nadoblast in v tem položaju je Jugoslavija .izpostavljena neprestani in največji nevarnosti, da se zdrobi pod pritiskom močnejših zunanjih sil, danes predvsem Nemčije in Italije, če si da neke vrste elipsno obliko z več političnimi centri. Kljub vsem tem očividnim dejstvom pa vidimo, da so pri nas še vedno žive ideje preteklosti. Vzrok je iskati v tem, da se ideje razvijajo mnogo počasnejše kot pa materijelne prilike življenja. Na to nazadnjaško psihologijo merijo danes sovražne zunanje in zaslepljene notranje sile, ki s prarnmii gesli vlečejo za sabo tudi del kmečkih mas, in s tem hote ali nehote ustvarjajo položaj, ki je nele škodljiv, temveč celo za naš obstoj eminentno nevaren. V kolikor se tiče zgodovinskega procesa, je vprašanje odnošajev med jugoslovanskimi plemeni lijanskemu vplivu. Pokazali so že svoj obraz, ko so lahko delali, kar so hoteli, ko se je vršilo preganjanje na debelo, ko se je namesto delalo, samo narod zavajal pod grožnjo večnega pogubljenja, ko je prav radi njih pojemala narodna zavest, razen res redkih idealnih izjem. Kako se je napravilo s Polabskimi Slovani, kako Morelijem in Drohom, kako % gla-goljaši v Dalmaciji itd. Primerov je brez števila. Tujci so sneli križ s stene in stopili z njim med Slovane, za križem pa je romal meč, potem zatiranje, kakor za časa Nerona. Prav križ, ki bi moral vsem nuditi njihove najosnovnejše pravice, je iste pogazil, ker si Je prilastil gotov kros ljudi za dosego svojih interesov. Križ je postal privilegij izbrancev, množice so mu morale slepo slediti. Križ ni govoril o lepoti, temveč je neprestano poveličeval Pekel. Srednji vek je to temeljito dokazal, dokler se niso začeli narodi prebujati in so spoznali, da je resnični križ čisto nekaj drugega, kakor umazana kupčija. Takrat so se prvič porajala narodnostna gibanja, ki so jih vzbudili svobodomisleci in Jim hoteli dati resnični obraz. Lepota in resnica sta nastopili svojo zmagoslavno pot, nobeden jima ni mogel zavreti poti, zakaj ideje, ki so izraz resnice in jim ni do kupčije, imajo bodočnost pred seboj. Še so padale žrtve; plačanci in odpadniki, ladajice, so za judeževe groše in zveneče ime prodajali Jugoslovane, junake, ki so v naj-hujsi dobi neustrašeno bili veliko laž naravnost v obraz, čeprav so za to želi nezahvalo. Ramenoma se je slikal njih boj malenkosten, orezpredmeten, da se je zavajalo že itak mlač- D. D. Lončarevič: ne ljudi in slabiče v še večjo mlačnost in od-padništvo. Zato je pa danes potrebno, ko jugoslovanska ideja s svojimi velikimi cilji, da doseže edinstvo od Triglava do Balkana, prodira že v majhne gorske vasi, da vse naše velike heroje, ki so se borili proti kupčevalcem, odpadnikom, germanstvu in italijanstvu, primerno proslavimo. Mlačneže je treba ogreti, zapeljancem odpreti oči. Vse proslave morajo zajeti ves narod, da se opoje vse celice s pravim nacionalizmom. To je jugoslovanska narodna ideja, torej ideja nas vseh, ki smo državljani velike Jugoslavije. Zato je dolžnost vseh, da se z ognjem oprimejo te ideje in kot ogromna armada enako čutečih in mislečih stvorimo tisto, kar so rušili naši predniki. Ves narod jugoslovanski mora zajeti prapor naše nacije, da zastrme oni, katerim smo tm v peti in jim dokažemo, da so naše moči sveže, ne-zmagljive, skaljene že v neštetih borbah, da so vihar, ki bo zrušil trhlo stavbo in zgradil na jugu Evrope nepremagljiv zid Slovanstva. Mi gremo naprej, očistiti hočemo plevel, malenkostne borbe zajeziti in na osnovi kraljevega manifesta zgraditi enotnost. Križ kup-čevalcev ni z nami, temveč križ naših dedov, ki so se borili proti kupčevalcem. Brat mi mio, koje vere bio: pravoslavec, katoličan, musliman, protestant, samo, da mu je naša državna tvorba svetinja, katere ne pusti nikomur in pred nikomur blatiti. Naša Drava državna tvorba pa je samo ena, edina, večna, nespremenljiva: Edinstvena Jugoslavija pod žezlom zvezde Karadjordjevicev. Tri plemena, en mogočen narod, zaupajoč v svojo bodočnost. samo gosti več da smo ih mi u tolikoj meri oduševili da su se rešili da ostanu ovde. Tada im je naravno lako da pomoču nesavesnih advokata i činovnika dodu do potrebnih dozvola za boravak pa čak i prelaska u po-danstvo. To je pojava koja se svakodnevno hiljadama puta ponavlja. P o red toga čitave legije unutrašnjih neprijatelja pomažu tim ne-zvamim »gostima« u izaiošenju blaga stečeno-ga u našoj zemlji. Članovi Narodne odbrane, vi koji ste ra-stureni po svima slojevima društva, obratite pažnju na Strance! Oni su danes za nas mnogo opasnijii no u danima rala kada je njihovo kretanje i delovanje bilo pod nadzorom vlasti i javnosti! U ‘istoj meri u ko jo j su stranci za vreme rata opasni vojsci oni su danas opasni narodnoj radinosti i uppšte narodnoj privredi. Amerika, zemlja neogranioenih mogučno-sti davno je zatvorila granioe za one koji se žele nastaniti. Kod nas je takode nastala ne-odložna potreba da se zaustavi nadiranje stra-naca. Jedna sirota seljačka zemlja ne može ishraniti čitave arrnije belosvetskih avanturista koji ne ralom i motikam več kafanskim razgovorima i nesavesnim špekulacijama oduziimaju blago narodu. Treba biti načisto da su orni stranci, koji su istiniti prijatelji ovog naroda, van granica ove zemlje. A oni mnogobrojni naši »prijatelji« koji su se toliko »žrtvovali« te su čak došli u našu nekulturnu sredinu samo da bi nas »oplenili« i »kultivi-sali« da su to najbezobzimiji eksploatatori bez trunke prijateljstva i savesti, često ljudi vrlo sumljive prošlosti te su zato i morali na-pustiti svoju otadžbinu. Njihovo blagostanje i poslovni uspeh počivaju na našoj zavadenosti i medusobnem nepoverenju. Oni zato neumorno truju naše društvo intrigama, rušenjem naših velikana i svih naših vrednosti. Mnogi naši ljudi su se začudili kada su, došav u Beč na operaciju culi iz usta starih savesniih le-kara: »Zašto ste došli ovamo kada imate u Beogradu Janka i Marka, odlične lekare, moje učenike, kojima se nauka može ponositi.« Agenti hotelski i raznih sanatorija seju nepo-verenje protiv naših lekara, agenti velikih stranih industriskih preduzeča seju nepovere-nje protiv naših inžinjera, strani trgovci ruše kredit našim trgovcima i tako redom na svaki stalež se baca kamenjem. Jugoslavija 6e bitii bogata tek onda kada svaki njej gradanin bude bogat. Danas invazija stranaca ide na to da svaki Jugosloven bude siromašan. Taj pokret koji ide sigurnem uništenju našeg naroda snažno je potpo-mognut kobnom zabludom da su strancd nama dobronamerni prijatelji. Sačuvaj me Bože prijatelja, od neprijatelja sačuvaču se sam. Zmaga je naša. V. film nase zeimie Si Stranci u našoj zemlji Sačuvaj me Bože prijatelja a neprijatelja se i sam sačuvati. — Ova duboka narodna istina i suviše imalo se prima k znanju. Na-Jočito šii roko grudi plemeniti slovenski narodi izloženi su eksploatisanju od nesavesnih stra-oaca jer su i suviše gostoljubivi in suviše po-verljivi. Ma koliko da je bilo strašno ratno vreme ono je ipak za nas imalo jednu dobra stranu: postojale su granice. Danas medutim kvarno može se reči, da granice ne postoje: Stranci čitavim armijama upadaju u našu zem-l|u oduzimajuči hleb trgovcu, zanatliji, indu-sWjalcu, intelektualcu i svima onima koji •maju koliko toliko sigurno izdržavanje. Je-vnenvu uedinjenju. v, ^pprav so, kakor rečeno, odnošaji med jugoslo-i m ?■ Plemeni v bistvu že rešeni, bodo gotovo 1: . še nekaj časa svoj odmev v političnem živ- nju Jugoslavije, ker predstavljajo problem, ki Tia bro in pravilno reši lahko edino le čas. Treba ust*1 .®e nekaj časa, da se lepo koordinirajo vse V;'rjajoce sile Jugoslavije, da dobi vsaka svoje i, . n° mesto in da slednjič med tem časom g*5 ne.i° neke iluzije in gotovi predsodki, ki danes Tin.Ve(bK) obvladujejo duhove v naši domovini. i^Unio pa, da, ta čias ni več daleč. r)Q,..,'r> ffle-danju naSega problema z gospodarsko- iivr1 .Sa staliSča se spomnimo, da obstoja vse ciJ*nJe človeStva iz kratke formule »panem et Vft»enses \^r,uh in *Kre. Umetnost, veda, filozofija, n« 1 ln ,vs.e v bistvu le igra, h kateri Uinorno m iskajoče teži človeška duša. Potreba Sia -i i nad vsemi temi pojavi, je kruh in kadar ^mnjkii kruha, tedaj prenehajo tudi igre ali pa “egenemrajo. Prvo takvh uger predstavlja v našem ^ranjeni žaljenju, demokracija, ki RluJi danes za rii Prepa tako rada zajaha opozicija. Vsi kazal?10’ d'a, se 16 Jugoslovanska demokracija po- raa{r‘ J>QP'tlll0nia nezdrava m nezrela ter nedo- Pl'onada * Ua,logi 111 ]° , .V0 Pr*Pe'ljala na rob AnnrlttSiro rlpinnkracna ir* smo kar (la V- nrisi !’g!(JŠka demokracija je rabila stoletja, J >. , lSla do svoje današnje popolnosti, mi pa it presadili to komplicirano rastii-čud”i “,''“i"utleSa vrta na našo trdo ledino. Ni. kd», i ! JU8°slovanska demokracija ni znata . ** I (lohrn rln1_ •• t .. : «mn1n tinKonn -_ in dobro delovati, ker ni imela nobene vzgoje ilk-toi Poskusne dobe. Bila je v resnici le C,?1'Ura I^btičnih strank, ki je temeljila na siste-^ fokifikaoiji narodne volje. Bila je čisto ko Vlvn*> diktatura, ki je nosila le hinavsko krin-*i>ok ,n?kradie- Sai ie ena glavnih lastnosti de-ac>je jamstvo osnovnih človečanskih pravic racjj droits de 1’homme«, kakor jih naziva dekla-jaitiit ail°°8ke revolucije, ki jih je uzakonila. To ottj w° .^e I)a “nel v jugoslovanski demokraciji le ’ 1(1 je bil pripadnik vladajoče stranke, ne pa oni opozicije. Vzgledov za to trditev bi naštel vsak lahko več kot dovolj. Ta demokracija, pod katero se je skrivala diktatura, je imela poleg tega še ono nagnjenje k anarhizmu, ki se kaže kakor sem omenil pri starem jugoslovenskem plemstvu. Že staro srbsko carstvo je postalo žrtev takih krvavih notranjih razprtij in slično se je zgodilo hrvaškemu kraljestvu. Enega za drugim so strli ne močnejši, toda enotnejši nasprotniki in jih potem na tihem likvidirali. Ta anarhičen instinkt, ki se je ohranil tekom stoletij v jugoslovenskem narodu, je pod demokracijo začel zopet slaviti svoje orgije, ki so skoraj ugonobile državo. Končno je demokracija tudi borba idej. V jugoslovenski demokraciji pa iščemo zaman tako borbo idej, načela in programi so bili tam le podrejenega pomena. Bilo je vse polno strank, ki so predstavljale naravnost političen mozaik, vendar so vse imele skoraj isti program. Pri tem je pokazala ta jugoelovenska demokracija še popolno nerazumevanje za gospodarske in socialne probleme. Zanjo ni pomenilo baviti se s politiko, reševati gospodarske državne in socialne probleme, temveč le dobro živeti z ine-šetarenjem svojega političnega vpliva. Glavno pravilo, če hoče demokracija dobro funkeijonirati, da večina vlada, a opozicija kontrolira, ni pri nas nikdar delovalo. Ker vlada je diktirala, opozicija je pa obstruirala, obe sta pa med sabo vodili neke vrste guerila-vojne. Ni čuda zato, če se je večina jugoslovenskega naroda naravnost oddahnila, ko je kralj tej demokraciji porezal malo peruti in ji odkazal njeno pravo mesto. Ne circenses, temveč kruha je torej največje vprašanje Jugoslavije. Danes to vprašanje kruha ne straši 1« po Jugoslaviji, temveč tudi drugod po svetu. Ono postaja vesoljni problem, ob katerem so prisluhnile vse države sveta od največje do najmanjše. Težave, ki danes drže v škripcih Jugoslavijo, so zato splošnega značaja in le odsev splošne svetovne gospodarske krize, katere mrzlica trese ves svetovni organizem. Čeprav ima ta kriza pri nas neke posebne znake, nima posebnega jugoslovenskega značaja, ona je v glavnem pojav in odtenek svetovne krize, katere krči tresejo danes gmotne in duhovne temelje zapadne civilizacije. Zato je danes v Jugoslaviji bolno vse, kar ni narodno našega in kar smo si izposodili od zunaj oki je s etvorbo Male antante dobilo svojo natrdnejšo in trajno podlago; hkratu pa je bila s tem omogočena uporaba istih metod. Ta zveza, pa je tudi utrdila pot še bližjemu medsebojnemu sodelovanju ter sistematičnemu razvoju. Stvorjena torej sprva kot protiutež madžarskim reviaonističnim in iredentističnim težnjam, je v najnovejši dobi prešla tudi na aktivno politično delovanje. Danes predstavlja Mala antanta v zvezi e Francijo in Poljsko, čili faktor, ki odločilno posega v politični razvoj vse Srednje Evrope, ter neporušljiv protiutež vsaki revizionistični in »napadalni« politiki, tvori silo, tki s svojo gospodarsko ter vojaško močjo, s kadrom sposobnih diplomatov, v gltavnem pa z dosledno enotnostjo v nastopih v srednjeevropski ter mednarodni politiki, daje najboljše garancije, da se sedanji srednjeevropski red na njeno škodo ne bo izpre-menil, deluje obratno za njegovo očvrstitev, hkratu pa je in bo ostala tudi v naprej trdna garancija za mir v Evropi. Predno preidem na hisfcoriat stvorbe Male antante, naj omenim, da je imela že pred vojno svojega predhodnika. 10. avgust 1895. se je skoro po triletnih skupnih naporih in kljub vsem zaprekam, ki jjih je postavljala ogrska vlada, sestal v Budimpešti kongres zastopnikov Slovakov, Rumu-nov in Srbov, ki so stvorili ob tej priliki zvezo, v kateri so bili po štirje predstavnika vsakega teh treh narodov. Cilj te zveze je bil, stvoriti enotno fronto proti raznarodovalnim težnjam Madžarov, ter s protesti in informacijami opozoriti inozemstvo o nevzdržnem stanju teh narodnih skupin v ogrski kraljevini. Bila je to torej Mala antanta po Ogrih tlačenih narodov, ki si je nadela nalogo, braniti svoja najosnovnejša nacionalna prava. Ideja stvorbe Male antante ni bila torej nič novega. S pozitivnim delom se je pričelo takoj po končani vojni. Odnosi med Jugoslavijo in Čeho-slovaško so bili že preje 'prijateljski, vezala je obe državi tudi krvna vez, ki je postala1 še čvršča po oni upeli intervenciji Masaaryka v znanem zagrebškem velizdajniškem procesu, inscenaraneirt na osnovi krivotvorjenih dokumentov. Poleg tega je pa že preje med obema narodoma vladalo tesno politično sodelovanje, tako pred vojno, posebno pa še med vojno. Težje je šlo z Rumuni. Do leta 1928., ko je zmagala liberalna struja, so bile v Rumuniji na krmilu politične stranke stare kraljevine, ki eo Čehoslovake gledale vse prej kot prijazno, kraj tega je pa še obstojal nerešen spor radi Karpatske Rusije. Z druge strani so pa bile radi Banata v ostrih sporih z Jugoslavijo. Glavna zasluga, da je kljub tej nepovoljni atmosferi le prišlo do stvorbe zveze, gre pa brez-dvoma velikemu Rumunu Take .Ionescu, človeku velikih sposobnosti na političnem polju. Ta je takoj uvidel, da je edina rešitev za Rumune, da se priključijo zapadu in je pred vojno z vsemi silami delal na tem, da pretrga Rumunija zivezo z Avstro-Ogrsko. Njegova je tudi zasluga, da je ob priliki avstrijske napovedi vojne Srbiji po grofu Berivh-toldu 28. julija 1914. dosegel, da je Rumunija ostala v tem sporu nevtralna, kakor je sklenil državni svet sklican v Sinajti proti naziranju kralja Karola, ki je hotel, da se postavi na stran centralnih sil. Težki časi so prišli sedaj nad njegovo domovino, toda kljub temu ni izgubil vero v zmago Velike antante. Da je torej Velika Rumunija končno le vstopila v Mala antanto je v glavnem njegovo delo, pri čemur pa ne smemo prezreti mnogih drugih narodnjakov, ki so zasledovali isli cilj. Ti so bili: Jone J. C. Bratianu, Maniu, Vajda Voe-vod in dr. Prvi konkretni predlog k stvorbi Male antante je sprožil dr. Beneš v svojem pismu z dne 5. ja nuarja 1920. tedanjemu ministrskemu predsedniku Vajdi Voevcdu, ki je bil v načelu tudi sprejet. Obravnaval naj bi se takoj po povratku Vajde Voe-voda iz inozemstva. Toda do razpravljanja je prišlo šele pod naslednjo vlado generala Averescua, v katero je vstopil Take .Ionescu junija meseca 1920. kot zunanji minister. Toda politični položaj Rumunije je bil ravno tedaj še kaj zapleten. Čete Rdeče armade so vdrle preko Dnjestra, da nanovo zavojujejo Besarabijo, z Ogri je bil radi rumunake vojaške intervencije, ki je segala skono do Budimpešte položaj sila napet. Nerešeno je še bilo vprašanje Banata; Rumuni so bili nadalje nezadovoljni z mejo proti Karpatski Rusiji, vrhu tega ao pa prišli navzkriž z za-padnimi velesilami pri vprašanju manjšin. Toda Take Jonescu ni obupal. Zedinil se je z dr, Bene-šem radi meje (po medsebojni zamenjavi nekaterih področij), zadovoljil se je z začrtano mejo v Banatu, izboljšal končno odnose z velesilami in vse je kazalo, da je tako odstranil poslednjo zapreko, ki je z romunske strani še ovirala pot stvorbi Male antante. Prvotno je sanjal o zvezi z Rumunijo, Poljsko, čehoslovaško, Jugoslavijo in Grčijo, ki naj hi bila pretežno obrambne narave. O tem načrtu je že 1918, razpravljal v Parizu in I.ondrmu z Benešem, Venizelosom in Pašičem, ki so v glavnem zasledovali isli cilj. Ravno tako leta 1917. v mestu .!assy ter leto dni pozneje v Parizu z Massarykom. Toda naletel je v sami Rumuniji na trake težave, kot jih ni pričakoval. Tej ideji združitve v Malo antanto sta namreč nasprotovali dve čvrsti •politični struji in to, gerimnofilsko usmerjena stranka, čvrsto ukoreninjena v pretekli narodovi ilrncm na iz notranie-Dolitičnih ozirov ter osebnega nasprotstva do Take Jonescua. Tudi se je zdelo, da sam knalj Ferdinand ne simpatizira preveč s to idejo. Toda s sijajnimi govori v parlamentu, podprtimi z jasnimi dejstvi, z mnogimi časopisnimi članki, si je znal pridobiti vedno več pristašev. Podčrtaval je, da se vse države z identičnimi političnimi interesi morajo združiti v enoten blok ter stvoriti na ta način zvezo, ki bo zmežna solidarno nastopiti v zaščito svojih interesov, a sposobna tudi preprečiti vsak poizkus spremembe faktičnega stanja. Njemu sta pogumno stala ob strani posebno Titulescu in Derussi, a tudi mnogi drugi. 14. avgusta 1920. je podpisal dr. Beneš v Beogradu z Ninčičem pogodbo, v kateri si čehoslova-ška in Jugoslavija zagotavljata medsebojno pomoč v slučaju, da napade Ogrska katero obeh držav, in to iz lastnega nagiba in ne da bi bila izzvana. Prvi korak k ostvaritvi ideje Male antante je pa bil oficielni obisk Beneša v Bukarešti štiri dni za tem, kjer je razpravljal o načrtu z Take Jonescuoni in Averescuom. Rezultat teh razgovorov je bil nekak protokol (do podpisa kontrakta torej še ni prišlo), kjer si obe državi, analogno pogodbi med Jugoslavijo in čehoslovaško, obljubljata medsebojno pomoč v slučaju madžarskega napada. V jeseni 1920. je odpotoval Take Jonescu v Rim, Pariz in London^ da razprši nezaupanje velesil v Malo antanto ter da utemelji njeno nujnost. Po teni uspešnem potovanju je obiskal Prago, odtod se je pa napotil naravnost v Varšavo, kjer se je trudil, da razčisti meglo nezaupanja med Čehoslovaško in Poljsko. Še predno je bila podpisana končna pogodba o stvorbi Male antante, je Rumunija v enotnem energičnem nastopu skupno z .Jugoslavijo, Čehoslovaško in Italijo preprečila prvi poizkus bivšega cesarja Karla, ko se je 27. marca 1921. hotel vrniti na Madžarsko. 23. aprila 1921. je bila končno podpisana obrambna pogodba med Take Jonescuom ter čehoslovaškim poslancem v Bukarešti Veverko. Slično pogodbo je podpisal potem Take Jonescu 7. junija istegia leta s Pašičem v Beogradu. S tem pa' je bil postavljen Mali antanti pravni temelj. Zvezi so bile že takoj v začetku obstoja po-stavljene razne zapreke. Vendar pa je še isto leto žela svoj prvi uspeh: preprečila je gladko namen eks-cesarja Karla, ki je tedaj drugič poizkusil vrniti se na Madžarsko ter dosegla od Ogrske obvezo, po kateri se vsi člani habsburške hiše za vedno izključijo z madžarskega prestola. Mala antanta kot politična enota torej obstoja in mora toliko časa obstojati tudi v naprej, dokler bo trajala potreba in dokler bo- v interesu v njej včlanjenih držav, da v srednjeevropski ter mednarodni politiki nastopajo solidarno in enotno kot eno telo, kot sila1 sposobna ter zmožna braniti svoje težnje, svoje potrebe in svoje zemlje. In ravno kot politična enota je danes Mala antanta velesila, ki radi svoje moči in važnosti soodločuje o vsaki evropski ter internacijonalni akciji. Politični dogodki zadnjih dveh let so naim pa pokazali, da se ona te svoje moči dn važnosti tudi zaveda, hkratu pa svoje velike misije kot proboriteljica za mir v Evropi — pod čijo idejo se je posredno tudi »tvorila — kar je od dneva svojega postanka in kar bo tudi v bodoče. V slučaju vojne se prikazuje Mala antanta skoro kot avtarkična enota,. Tesno medsebojno sodelovanje držav Male antante na političnem polju, je kmalu dovedlo tudi do skupnega konstruktivnega gospodarskega delovanja. To se je pojavilo ne le kot nujno in naravno z ozirom na že obstoječe čvrste medsebojne po^ litične zveze, marveč prav tako iz želje, da se tudi na ta način osigura obstoj novega reda, kakor v srednji Evropi, na drugi strani pa, da s tem dokaže svojo življenji-, o silo. To gospodarsko sodelovanje pa izvira tudi iz naravnih potreb ekonomskega razvoja vseh teh treh zemelj. Posebno široko področje pa nudi sodelovanje na kulturnem polju. Med Cehoslovaki in nami že itak vladajo prisrčni odnosi, tu in tam deluje vedno več ljudi, mož in žena kot nositelji, pospe-ševatelji ter progovorniki ideje kulturnega sodelovanja. Isto nalogo izvršujejo tudi razne institucije. Ravno tako uspešno se razvija medsebojno upozna-\wnje umetnosti ter vseh kulturnih in socialnih ustanov med Cehoslovaki in Rumuni. Kar se nas, Jugoslovanov tiče, pa moram žalibog ugotoviti, da se je dosedaj pri nas v to svrho jako malo storilo, da je torej področje kulturnega sodelovanja z Rumuni še skoro čisto neizčrpano. Treba je torej, da se v obeh zemljah čimpreje izvede tozadevna propaganda in da se ob razumevanju obeh vlad ustanove no'.r<>bne institucije, ki bi izvrševale ta program. Njih delovanje naj pa ne bo usmerjeno le na navezanje obojestranskih etikov polom potrebnega študija na kulturnem polju, posebej na področju umetnosti in narodne umetnosti, marveč naj upošteva v prvi vrsti veliko važnost, ki jo ima v tem pogledu turistika, s tem, da sistematično ter po programu izvršuje obojestransko agitacijo. Želja ie vseli Jugoslovanov, da se čimpreje preide k delu v tej smeri, a naše upanje počiva na visokošolski mladini. S kongresi študentov Male antante in ž njimi zvezanimi medsebojnimi ekskurzijami, je storjen vsekakor prvi korak. VSEM NACIONALNIM DRUŠTVOM! Klub jugosl. akademikov iz Trsta, Gorice in Istre v Ljubljani (prej klub primorskih akademikov) javlja, da ima pripravljen kader predavateljev a temo: Rapallo. Imenovani klub apelira na vsa nacionalna društva, da prirede sama ali pa s sodelovanjem kulturnih društev na 13. obletnico rapallske pogodbe spominske večere. Ker pade letos 12. november na nedeljo, bi bil primeren čas za komemoracijo ali predvečer, t. j. v soboto a.i pa nedeljo popoldne. Društva, ki žele predavatelje, naj ®e javijo dim prej. . . V 15. letu osvobojenja in ujedmjenja s® moramo spomniti tudi onih, ki ječe pod ja*" mom italijanskega fašizma. Bratje! Dolžnost nas veže! Izvršimo jo! Klub jugosl. akademikov iz Trsta, Gorice *# Istre v Ljubljani, šelenburgova ulica 7/1* Ob naši severni in predvsem zapadni meji bomo nikdar dovolili mirnega sožitja ne Tiska tiskarna Merkur (predstavnik Otmar Mihalek). Vsi t Ljubljani Odgotorni urednik Miroslav Mateltt. - I«daja za Narodno »brambno tiskovno zadrugo, r. z. * o. Ernest Vargazon ‘Dvilcga „ri*c>hc>clu“ Društveno poročilo »Vzajemne pomoči" NAŠEMU ČLANSTVU Potom dnevnikov smo že obvestili svoje članstvo, da je kr. banska uprava v Ljubljani odobrila naša nova pravila, ki so bila sprejeta na izrednem občnem zboru od 8. septembra 1933. S tem je zaključena doba zastoja v delovanju Vzajemne pomoči, ki je trajala od februarja 1032 dalje. Takrat je kr. banska uprava v Ljubljani odredila revizijo poslovanja naše pomožne blagajne in danes lahko rečemo, hvala Bogu, da je bila ta revizija odrejena. Iz iraznih poročil je naše članstvo itak že obveščeno, v kakšnem stanju se je nahajala takrat naša pomožna blagajna in kakšno je bilo gospodarstvo takratnega načelstva Vzajemne pomoči. Nočemo rekrimi-nirati danes, ko je ta doba za nami in ko stojimo pred novim podvigom te naše pomožne blagajne, poudariti pa moramo, da je spravilo delovanje bivšega načelstva to našo ustanovo na rob propada in je napravilo^ bivše načelstvo iz te ustanove, ki bi bila morala biti eminentno socijalna, vir dohodkov za posamezne člane tega načelstva. O vsem tem bo govoril^ itak še sodišče in prav nič ne dvo-jnimo, da bo izrek sodišča ustvaril v tej tako žalostni in gospodarsko tako dalekosežni zadevi popolno jasnost. Vzajemna pomoč ni bila ustanovljena za to, da bi vršili posamezniki potom nje razne spekulatvine posle, nakupovali zemljišča in trgovska podjetja, vlekli visoke nagrade in tako uiprav nesmiselno razmetavali denar, katerega jim je zaupalo članstvo v najboljšem prepričanju, da bo ta denar porabljen v resnici le za podpiranje članstva. Obnovitev takih razmer je pod novim načelstvom in pod novimi pravili Vzajemne pomoči nemogoča. Današnje načelstvo se zaveda težke naloge, katero je prevzelo, zaveda se pa tudi svoje velike odgovornosti napram članom in napram celotni javnosti. Vsled tega je brez nadaljnjega sprejelo predlog kr. banske uprave v Ljubljani, da prisostvujeta odborovim sejam s pravico komisarjev zastopnik kr. banske uprave kot upravni jurist in poseben strokovnjak iz zavarovalno-tehniške stroke. Novo načelstvo noče delati nobenih tajnih in nedopustnih transakcij, ono hoče vršiti svoje delo pod kontrolo javnosti in je zato le veselo in zadovoljno, ker bodo storjeni vsi sklepi in ukrepi vedno le v navzočnosti teh dveh strokovnjakov in zaupnikov kr. banske uprave v Ljubljani kot nadzorne oblasti. Že to dejstvo samo na sebi nudi članstvu popolno garancijo, da se bodo sredstva Vzajemne pomoči v bodoče porabljala res samo v sooijalne svrhe, to je za podporo onih malih ljudi, ki so se zatekli pod okrilje naše pomožne blagajne, ji zaupali svoj denar in pričakujejo od nje podporo takrat, ko bo nastopil slučaj zavarovanja. Sedanje načelstvo je moralo prebroditi precej težak križev pot, da je doseglo odobritev novih pravil Vzajemne pomoči. Koliko je bilo intervencij s strani raznih nasprotnikov, kakšne osebe so se vse zavzemale za to, da nova pravila ne bi bila odobrena, o tem ne bomo govorili podrobno. Ugotavljamo le to, da so še danes na delu gotovi faktorji, ki rovarijo v Ljubljani in Beogradu proti sedanjemu vodstvu naše pomožne blagajne in proti onim temeljnim smernicam, ki vodijo in bodo vodile današnje načelstvo v borbi za ozdravljenje in okrepijenje Vzajemne pomoči. Vemo, da ti faktorji še ne bodo prenehali s svojimi intrigami, vemo, da bodo našli še vedno sredstva, s katerimi bodo lahko najeli tu in drugje razne posredovalce, vemo pa tudi, da bodo ostali vsi ti poskusi brezuspešni. Delo naših prednikov nam je najboljši vzgled, kako ne smemo delati. To delo naših prednikov pa nam daje tudi najmočnejšo pobudo, da bomo šli in zmogli težko pot in dosegli s podporo našega članstva in kr. banske uprave v Ljubljani kot nadzorne oblasti skupni cilj vsega članstva, to je: krepko, dobro upravljano in vodeno, predvsem pa res pošteno in sooljaino Vzajemno pomoč. Finančno stanje naše pomožne blagajne je danes skrajno težko, saj so bili zapravljeni milijoni na način, ki je koristil le posameznikom, ne pa naši ustanovi in njenim članom. Stanje je bilo tako obupno, da so nam tesni in dobrohotni ljudje svetovali likvidacijo Vzajemne pomoči. Ta nasvet smo odklonili in ga odklanjamo tudi danes. Vzajemna pomoč je pomožna blagajna malega našega človeka, ki je v njo investiral visoke zneske. Likvidacija te pomožne blagajne bi pomenila skoraj 100 % izgubo vsega tega denarja. Mi pa nismo prevzeli vodstva te pomožne blagajne v svoje roke, mi se nismo lotili tega težkega dela zato, da likvidiramo. Izvoljeni smo bili v načelstvo na občnem zboru, z izvolitvijo nam je članstvo naložilo nalogo, da ozdravimo to našo skupno Vzajemno pomoč, z izvolitvijo smo to nalogo tudi prevzeli. Kot častni možje vemo, da je treba dolžnosti izvrševati vestno, zato odklanjamo misel na likvidacijo in bomo storili vse, da bo najširša javnost prepričana že v najkrajšem času ne samo o naši dobri '•olji, marveč tudi o naši moči in odločnosti, da dosežemo na vsak način in za vsako ceno svoj namen. Ureditev finančnega stanja Vzajemne pomoči zahteva radikalnih ukrepov, če hočemo rešiti vsaj to, kar se še da rešiti. Vsled tega je znižalo sedanje načelstvo: a) vsa posmrtninska zavarovanja, ki so bila sklenjena še pred revizijo in po starih pravilih za zneske nad 10.000 Din na fiksnih 10.000 Din, zvišalo pa pri teh zavarovanjih čakalno dobo na dve leti, b) vsa zavarovanja za doto, sklenjena po starih pravilih za zneske preko 25.000 Din na fiksnih 25.000 Din in zvišalo čakalno dobo na 5 let. Ta dva ukrepa sta bila brezpogojno potrebna, če nismo hoteli uničiti večine svojega članstva. Naj sledi dokaz: v času od 1. februarja 1032 do 30. septembra 1933 se je dogodilo toliko zavarovanih smrtnih slučajev, da bi morali plačati naši člani za te smrtne slučaje ca. 42,000.000 Din posmrtninskih prispevkov. Če bi se nadaljevalo poslovanje po principih bivšega načelstva in starih statutov, bi morali plačevati naši člani samo na posmrt-ninskih prispevkih ca. 2,300.000 Din na mesec! Člani naj si izračunajo sami, kako bi zmogli ta ogromna bremena. Sedanje načelstvo ve, da bi članstvo tolikih bremen ne zmoglo. Večina članov bi morala radi te preobremenitve odstopiti, člani bi tekom časa izgubili vsa svoja vplačila in tako bi bila Vzajemna pomoč v najkrajšem času uničena. Vemo, da je naše članstvo trezno in presodno in bo vsled tega odobravalo navedene naše ukrepe. Le potom njih je možno ozdraviti Vzajemno pomoč, le na podlagi takih ukrepov moremo članstvu nuditi in zasigurati vsaj del tega, kar se jim je prvotno nudilo na papirju, pa se je izkazalo neizvedljivo ne samo vsled že od vsega početka zgrešene kalkulacije, marveč še bolj vsled ogromnih izgub, ki jih je utrpela naša pomožna blagajna po krivdi bivših svojih voditeljev. Brez dvoma bo to naše članstvo ne samo odobravalo to naše postopanje, marveč nas tudi podpiralo s točnim izpolnjevanjem svojih obvez napram naši pomožni blagajni. Saj je to zavod, ki naj služi predvsem interesom članstva ter naj nudi temu članstvu pričakovano podporo takrat, ko je to članstvo podpore najbolj potrebno. To naše članstvo obstoja v pretežni meri iz malih ljudi brez premoženja, ki morajo dvakrat obrniti vsak dinar, predno ga izdajo. Posamezniki so šibki in ne pomenijo vsak zase ničesar. Če pa bodo ti naši člani povezani s skrajno disciplino in največjo vdanostjo skupni ideji in instituciji, potem bo ta institucija — naša Vzajemna pomoč predstavljala tako močan zavod in tako močno socijalno ustanovo, kot si jo želi naše članstvo in kot jo želi ustvariti sedanje načelstvo. Pojdimo torej s složnimi močmi na složno, skupno delo. Načelstvo. * Člani »Vzajemne pomoči« reg. pomožne blagajne v Ljubljani, se opozarjajo, da bodo prejeli v najkrajšem času 3 poštne položnice in sicer eno za zaostanke na vpisnini, članarini in prispevkih. Celotni znesek bode označen na prvi strani položnice. Ostali dve položnici pa služita za redne mesečne prispevke za november in december 1933. Nadalje je treba plačati prispevke, ki so bili izplačani za smrtne slučaje pred in za časa likvidacije. Zaostalo članarino do 1. aprila 1932. se terja za zavarovani znesek, kakor se je zavaroval. Od 1. aprila 1932. pa do 1. oktobra 1933. pa članarino le od (tiste vsote, kakor je predvidena po novih pravilih pod točko §-a 3. V svrho zamenjave starih polic naj člani iste predlože čimprej, da se jim izdajo nove. Zamenjava se bo izvršila po možnosti takoj, najkesneje pa v teku enega leta. Vsled tega se članstvo vljudno naproša, da je strpno radi vročitve novih polic, ker iz tehničnih ozirov ni mogoče tega ogromnega dela izvršiti preje. Člani, ki do sedaj še niso podali točnih podatkov o zavarovancu, naj store to čim-preje. Od članarine pa, ki so jo vplačali nekateri člani že sedanjemu načelstvu za celotne zavarovane zneske, se jim bode preveč vplačana razlika vpisala v dobro in poračunala na rednih mesečnih prispevkih. Vsi nadaljni podatki so pa razvidni iz izvlečka novih pravil. Izvleček iz pravil »VZAJEMNE P0M0CI« registrirane pomožne blagajne v Ljubljani, osnovale na podlagi zakona od 16. julija 1892., drž. zak. št. 202 ex 1892, odobrenih z odlokom kraljevske banske uprave Dravske banovine v Ljubljani VIII. St. 5357—21 z dne 7. oktobra leta 1933. Splošna določila. 8 1. Ime in sedež blagajne je: »Vzajemna pomoč«, re8. pomožna blagajna v Ljubljani. Delokrog blagajne obsega ozemlje Dravske banovine. Namen blagajne: A. Izvajanje zavarovanja za slučaj poroke v korist 3 oseb po točki o S?-a 1. 0(1 16. 7. 1892. B. Izvajanje zavarovanja za slučaj smrti (pogrebnine) po točki 2, 8-a L zak. od 16. 7. 1892. Člani pa morajo zavarovati pogrebnino Judi svojim zakonskim drugom in ožjim v njih rodbinski zvezi ali vsaj v razmerju pogodbenega m dejanskega podpiranja živečim sorodnikom z nji-"Pyim pismenim pristankom, glede katerih morajo “•ti podana vsa ona svojstva za vstop v blagajno sakor za vstop člana. Spekulativna zavarovanja kakršnekoli vrste so nedopustna. Članstvo. § 2. Izreden ilan blagajne postane vsakdo, kdor Plača enkraten prispevek Din 100 (sto dinarjev). Ustanovni ilan blagajne postane vsakdo, kdor Plača enkraten prispevek Din 200 (dvesto dinarjev). Prispevki izrednih in ustanovnih članov se smejo uporabljati izključno za podporo siromašnim članom, ki nimajo pridobitne zaposlitve, in za °bčne koristne in dobrodelne namene, na primer za ustanavljanje čitalnic, knjižnic itd., za to vrsto ohodkov in izdatkov vodi blagajna posebne raču-ne in posebne knjige. Reden član blagajne postane vsaka samouprav-sta»mebaT' ki sklene zavarvanje po določilih tega tniii v. kolikor zavarovani sklene ena oseba, za toliko članov ona šteje. iio. dosego rednega članstva je plrebna lastno-J)0?P*sana pristopna izjava (zavarovalna po-nuoba), katera mora vsebovati: a) Ime, priimek m fn naslov pristopajočega člana (kontrahenta). > locne rojstne podatke, spol, stan, poklic, naslov r: Pri zavarovanju za slučaj smrti tudi opis 7 ravstvenega stanja — osebe, katero hoče Član varovati (zavarovanca) z obrazložitvijo potrebe »varovanja (preskrba, sorodstvo, skupno gospo-r njstvo, skupno gospodarstvo itd.), c) Vrsto in zavar°vanja (zavarovano glavnico) in naslov pl6?6 (namenbenika), kateri je blagajna dolžna izdati zavarovano glavnico po nastopu zavarovala dogodka. Za odklonitev članstva blagajna ni dolžna navajati vzrokov. Blagajna sme zahtevati na stroške člana dokaze o rojstnih podatkih in zdravstvenem stanju zavarovanca, kakor tudi o drugih podatkih, ki so potrebni za sklenitev zavarovanja. Članstvo in zavarovanje se prične z dnem sprejema po^ načelstvu blagajne, ako je do tedaj vpisnina plačana. V nasprotnem slučaju pa z dnem plačila vpisnine. članska izkaznica služi kot dokaz članstva in sklenjenega zavarovanja. V njo se beležijo vsi bistveni podatki o članstvu in zavarovanju, članska izkaznica mora vsebovati izvleček splošnih in zavarovalnih pogojev. Duplikat za izgubljeno in amortizirano člansko izkaznico izda blagajna proti povrnitvi stroškov. Članstvo in zavarovanje preneha: a) S smrtjo, izstopom in izključitvijo člana (kontrahenta). V teh slučajih sme zahtevati član oziroma njegov pravni naslednik 50% vsakokratnih premijskih rezerv kot odkupnino, ako je zavarovanje obstojalo najmanj polna tri leta. V slučaju smrti člana se sme tekom 4 mesecev z odobritvijo blagajne zavarovanje nadaljevati po določilih tega statuta, b) Z nastopitvijo zavarovanega dogodka. Kapitalizacija in upostavitev zavarovanja ni dopustna, pač pa sme član dobiti posojilo do višine odkupnine. Obresti za posojila se plačajo letno naprej. Izključitev člana se sme izvršiti samo: a) Ako kljub dvakratnemu opominu ne izpolni v predpisanem terminu Članskih dolžnosti, b) Ako je dosegel članstvo na podlagi neresničnih bistvenih podatkov. V tem slučaju izgubi član vse pravice in po tem statutu v korist blagajne, ako zavarovanje ni obstojalo polna 3 leta. V slučaju dokazane prevare izgubi član vse pravice po tem statutu brez ozira na trajanje zavarovanja. Stroški opominov obremenjujejo Člana. Zavarovalni pogoji. 8 3. Zavarovana glavnica znaša pri zavarovanju: A. Za slučaj poroke: v razredu I. Din 5.000'— v razredu II. Din 10.000'— v razredu III. Din 15.000'— v razredu IV. Din 20.000-— v razredu V. Din 25.000'— Karenčna doba za dosego zavarovane glavnice znaša pri zavarovanju: A. Za slučaj poroke 5 let. B. Z slučaj smrti 1 leto. V drugem letu zavarovanja plača blagajna samo polovico zavarovane glavnice. Od tretjega leta dalje izplača blagajna celo zavarovano glavnico. Karenčna doba se računa od dneva, katerega določi načelstvo v članski izkaznici. Višina vpisnine znaša pri zavarovanju: A. Za slučaj poroke 1% zavarovane glavnice. B. Za slučaj smrti po sledeči tabeli: Razred in zavarovana glavnica Pristopna I. II. III. IV. V. starost let 2000 4000 6000 8000 10.000 20-24 17 34 51 68 85 25-29 19 38 57 76 95 30-34 22 44 66 88 110 35-39 25 50 75 100 125 40-44 29 58 87 116 145 45-49 33 66 99 132 165 50-54 37 74 111 148 185 55-59 42 84 126 168 210 60-64 48 96 144 192 240 65—70 53 106 159 212 265 Višina mesečne članarine znaša po sledeči tabelah: A. Zavarovanje za slučaj poroke: Razred in zavarovana glavnica Pristopna I. II. III. IV. V. starost let 5000 10.000 15.000 20.000 25.000 0 13 26 39 52 65 1 15 30 45 60 75 2 16 32 48 64 80 3 18 36 54 n 00 4 20 40 60 80 100 5 23 46 69 92 115 6 26 52 78 104 130 7 29 58 87 116 145 8 34 68 102 136 170 9 40 80 120 160 200 10 48 96 144 192 240 preko 10 60 120 180 240 300 Članarina se plačuje mesečno v naprej in sicer najkasneje do 10. vsakega meseca: za mladoletnike do izpolnjenega 16. leta starosti, za polnoletne Polnih 5 let. V vsakem slučaju traja plačevanje članarine najmanje polnih 5 let. Po tem terminu postane zavarovanje premij prosto. Po 5 letih odkar je zavarovanje postalo premij prosto, mora blagajna zavarovano glavnico izplačati tudi v slu-čaju, da se zavarovanec ni poročil, B. Zavarovanje za slučaj smrti: Razred in zavarovana glavnica B. Za slučaj smrti: Pristopna I. II. III. IV. V. v razredu I. Din 2.000'— starost let 2000 4000 6000 8000 10.000 v razredu II. Din 4.000'— 20-34 2 4 6 8 10 v razredu III. Din 6.000 — 35—44 3 6 9 12 15 v razredu IV. Din 8.000-— 45-49 4 8 12 16 20 v razredu V. Din 10.000-— 50-54 5 10 15 20 25 Ista oseba sme biti večkrat zavarovana, ven- 55-59 7 14 21 28 35 dar vsota vseh zavarovanih glavnic ne sme pre- 60-64 9 18 27 36 45 segati zneskov V. razreda. 65-70 11 22 33 44 55 Članarina se plačuje mesečno v naprej in sicer najkasneje do 10. vsakega meseca do smrti zavarovanca. Višina mesečnih zavarovalnih prispevkov se določi vsako leto posebej in sicer z ozirom na prijavljeno število porok in smrtnih slučajev ter bilančno stanje blagajne. Višina zavarovalnih prispevkov se mora odmeriti tako, da ima blagajna v vpisanih članarinah in zavarovalnih prispevkih po principih zavarovalne tehnike in verjetnostnega računa polno kritje za vse zavarovalne obveznosti po tem statutu, kakor tudi za upravne stroške. Mesečni zavarovalni prispevki se razdele med člane sorazmerno njihovi članarini. Za potrebe smrtnih slučajev prvega leta se mora predpisati dodatek članarine v višini največ polovico Članarine. Blagajna sine predpisati pri posameznih izjemnih slučajih posebne mesečne premije mesto članarine in zavarovalnih prispevkov. Posebne premije se določijo ob sklepu zavarovanja enkrat za vselej in sicer po principih zavarovalne tehnike in verjetnostnega računa z ozirom na kvaliteto rizika. Plačevanje članarin, prispevkov in premij se začne 1. dne v mesecu po sklenitvi zavarovanj. Dokler članstvo ne preneha, oziroma dokler zavarovanje ne postane premij prosto, je član dolžan plačevati vse predpisane prispevke, premije članarine. Zastava, cesija in obremenitev članskih pravic se sme izvršiti samo z vednostjo blagajne. Izplačilo zavarovane glavnice izvrši blagajna takoj, čim dobi dokaze ob stroških člana o nastopu zavarovanega dogodka in o izpolnitvi vseh članskih dolžnosti (predložitev članske izkaznice, poročnega lista, rojstnega lista, mrliškega lista, potrdil o plačevanju zadnjih mesečnih članarin, zavarovalnih prispevkov, premij itd.). Zavarovana glavnica se ne sme izplačati osebi, za katero je sodno dokazano, da je zakrivila smrt zavarovanca, ali pa da je bila soudeležena pri njej. V tem slučaju zapade zavarovana glavnica v celoti blagajni. Zastava, cesija in zaplenitev zavarovane glavnice po njeni zapadlosti nima pravne moči, razen v slučaju alimentacij in v njihovi višini. Zastaranje: vse pravice iz tega zavarovanja zastarajo v 3 letih po zapadlosti. Vsa vplačila (vpisnine, članarine, zavarovalni prispevki itd.), se morajo izvršiti direktno pri blagajni ali pa potom Poštne hranilnice. Kakršnakoli vplačila potom zaupnikov so nedopustna. Način volitve delegatov: Volitve delegatov razpiše načelstvo pred potekom poslovne dobe ter odredi dan volitev in dan štetja glasov. Istočasno z razpisom volitev razpoloži imenik članov — volilnih upravičencev — po stanju določenega dne, ter imenuje volilno komisijo. Volilno komisijo vodi predsednik načelstva ali njegov namestnik. Razven njega so v komisiji še 4 člani, ki jih izbere načelstvo izmed blagajničnih članov, kateri pa niso niti člani načelstva niti nadzornega odbora. Reklamacije proti volilnemu imeniku je vložiti tekom 8 dni po razpoložitvi. Če ee zahteva opis volilca, mora reklamacija vsebovati datum in Številko tozadevne Članske izkaznice. Proti rešitvi reklamacij po volilni komisiji ni ugovora. Med potekom reklamacijske dobe in dnevom štetja glasov inora preteči najmanj 10 dni. Voli se z nadpolovično večino z obveznimi kandidatnimi listami. Kandidatne liste morajo biti pisane na službenih tiskovinah, ki so na razpolago pri volilni komisiji. Kandidatne liste z imeni kandidatov in označbo vrstnega reda vsakega kandidata morajo biti predložene volilni komisiji tekom reklamacijske dobe. Kandidatna lista mora obsegati 24 kandidatov in 24 namestnikov. Na kandidatni listi smejo biti pisane samo osebe, ki imajo volilno pravico. Kandidatno listo mora predložiti najmanj 50 volilcev. Predlagatelji morajo lastnoročno in čitljivo podpisati kandidatno listo, enako tudi kandidati izjavo, da soglašajo s svojo kandidaturo, oziroma morajo priložiti Jako izjavo kandidatni listi. Podpisi oziroma izjave kandidatov se ne štejejo v število predlagateljev kandidatne liste. Kandidatne liste, ki ne odgovarjajo gorenjim predpisom, mora volilna komisija razveljaviti. Ravno tako se morajo razveljaviti kandidatne liste, glede katerih se ugotovi, da nosijo ponarejen podpis in to tudi, če bi bila listina že potrjena in objavljena. Kandidatne liste nosijo ime prvo navedenega kandidata. Kandidatne liste morajo biti potrjene in objavljene najmanj 8 dni pred volitvijo, odnosno dnevom štetja glasov. V istem roku morajo biti volilcem dostavljene glasovnice, ki jih izpolnjene vrnejo volilni komisiji najkasneje do opoldne dneva, katerega se vrši štetje glasov. Glasovnice morajo biti opremljene tako, da je zajamčena tajnost glasovanja. Ako je bila vložena saino ena kandidatna lista, veljajo v slučaju njene potrditve v isti navedeni kandidati in namestniki kot izvoljeni ter odpade razpošiljanje in oddajanje glasovnic. 0 izvršeni volitvi se sestavi zapisnik, katerega podpišejo vsi člani volilne komisije. Zapisnik mora obsegati rezultat glasovanja, imenik izvoljenih kandidatov in njihovih namestnikov. Glasovnice se morajo zapečatene shraniti do prihodnjih volitev delegatov. Delegatom in namestnikom izda načelstvo legitimacije, s katerimi se jim da pravica udeležbe na občnem zboru. Mandat' delegatov prestane: 1. Ako izgubi volilno pravico. 2. Ako se odreče mandatu. 3. Ako umre. 4. Ako enkrat neupravičeno izostane od občnega zbora. 5. Ako ga načelstvo radi delovanja proti interesom ali ugledu blagajne izključi. Proti izključitvi je dopusten priziv na občni zbor, kateri končno-veljavno odloča. V takih slučajih stopi na 'izpraznjeno mesto po vrstnem redu najbližji namestnik. Volitve delegatov se izvrše vsakih 5 let. Občnemu zboru je pridržana pravica: 1. Voliti člane načelstva. 2. Voliti člane nadzornega sveta. 3. Voliti razsodišča. 4. Končnoveljavno sklepati o bilanci, letnem poročilu in razrešitvi članov načelstva, nadzornega odbora in razsodišča. 5. Sklepati o spremembi statuta in o razpustu blagajne. 6. Sklepati o načinu upravljanja premoženja in dotaciji vseh fondov. 7. Določevati odškodnine članom načelstva in nadzornega odbora. Vsak član ima pravico občnemu zboru staviti predloge z nasveti, katere morajo javiti načelstvu najkasneje 8 dni pred občnim zborom. Dotični člani se smejo udeležiti občnega zbora in svoje predloge zagovarjati in utemeljevati. Občen zbor je sklepčen, ako je navzoča vsaj polovica vseh delegatov. V nasprotnem slučaju je sklicati ponovno občni zbor tekom 14 dni z istim dnevnim redom, ki je sklepčen ne glede na število navzočih delegatov. Ponovni občni zbor se sklicuje na isti način kot občni zbor. Tozadevno veljajo določila prvega odstavka §-a 5. tega statuta. Delegati zastopajo na občnem zboru vse člane blagajne. Prehodna določila. § 14. Prevedba dosedanjih članov »Vzajemne pomoči« se izvrši ex offo in sicer po načelu, da se vse pridobljene pravice v okviru tega statuta ohranijo. Vsaka stara članska izkaznica se nadomesti z novo in sicer takole: dosedanje zavarovane glavnice se nadomestijo z novimi in sicer pri zavarovanju: Glavnice Glavnice Glavnice Glavnice Glavnice Glavnice Za slučaj poroke : Din preko 25.000'— preko 20.000'— preko 15.000'— preko 10.000'— preko 5.000'— izpod 5.000'— Din v V. razred na 25.000'— v IV. razred na 20.000'— v III. razred na 15.000'— v II. razred na 10 000'— v I. razred na 5.000'— ostanejo neizpremenjene. B. Za slučaj smrti: Din Din Glavnice preko 10.000'— v V. razred na 10.000'— Glavnice preko 8.000'— v IV. razred na 8.000'— Glavnice preko 0.000'— v III. razred na 6.000'— Glavnice preko 4.000'— v II. razred na 4.000'— Glavnice preko 2.000'— v I. razred na 2.000'— Glavnice izpod 2.000'— ostanejo neizpremenjene. Prevesti se morajo tudi oni dosedanji člani, kateri so prekoračili 70. leto starosti, kakor tudi oni, ki nimajo pismenega pristanka od strani zavarovanca po §-u 1. odst. 2. tega statuta. Prevedba dosedanjih članov se mora izvršiti v enem letu od dneva, ko stopi ta statut' v veljavo. Vračunanje zavarovanih let: Vsakemu članu se vračuna ob izstavitvi nove članske izkaznice v zavarovanje čas od dneva, ko je prijavil svoječasni vstop k »Vzajemni pomoči«. Temu skladno se morajo računati karenčne dobe. Za čas od 1. IV. 1932. pa do dneva, ko stopi ta statut v veljavo, plačajo člani staro članarino po novih razredih. Višina mesečne članarine dosedanjih članov znaša pri zavarovanju: A. Za slučaj poroke po tabeli §-a 3. tega statuta. B. Za slučaj smrti brez ozira na starost zavrovanca 1% nove zavarovane glavnice. Višina mesečnih zavarovalnih prispevkov dosedanjih članov se določa po prvi bilanci, katera se mora predložiti kr. banski upravi v odobritev. Višina terjatev pasivnih članov, katerih zavarovani dogodki so nastopili v času od 1. IV. 1932 do dneva, ko stopi ta statut v veljavo, se določi po prevedbi z ozirom na nove razrede. Tekom 20 mesecev mora blagajna izplačati polovico vsake posamezne terjatve. Pri izplačevanju pridejo oni člani najpreje na vrsto, katerih zavarovani dogodki so se najprej dogodili, za ostalo polovico terjatev mora blagajna sestaviti sanacijski načrt tekom 20 mesecev. Cene kmetskih pridelkov drugod (Majhen pregled) »Poročilo »Bavarske kmetske zbornice« poroča o bavarskem kmetijstvu za mesec september 1033 in pravi, da žitna kupčija ni bila posebno živahna, kajti nihče se noče prenagliti, ker ima biti objavljen pravilnik zakona o ureditvi trga in cen kmetskih pridelkov v nameri, da se ščiti pridelovalca pred izkoriščanjem. Poročilo navaja, da so se cene za pivovarski ječmen in za oves izboljšale. Na živinskih trgih je prigon narastel, kljub temu pa so zaradi vladnih ukrepov cene ostale trdne. Samo za slabša teleta je cena samo-posebi razumljivo slaba. Cene masla so trdne, isto tak o mleka, cene sira pa še niso ugodne. Cene za jajca so se vstalile. iNa berlinskem trgu je sredi oktobra 1. 1. cena za 100 kg na debelo za: pšenico .... po $18—340 Din, pivovar, ječmen . po 342—354 Din, pšenično moko . po 558—576 Din. Jedilni krompir je v Nemčiji, .ker ga prideluje v masah, v ceni do 70 Din za 100 kg. V iMonakovem so bila sredi oktobra 1033: pitna, štamplirana jajca na debelo po 1‘50 do 2 Din komad; bavarska kmetska jajca na debelo po 1'50 Din komad; bavarska v apno vložena jajca na debelo po 1'30 Din komad; sveža tuja jajca iz vzhodnih držav na debelo po 1'50 Din. V nadrobni prodaji so bila bavarska kmetska jajca skoraj po 2 Din, inozemska po Din 1'60 do 2'—, farmska .pa po Din 2'34 do Din 2-61 komad. Surovo maslo je 13. t. m. notiralo v Berlinu na debelo: prvovrstno po 45'36, drugovrstno po 4T20 Din kg. Koncem septembra t. 1. so bile cene na živinskem trgu v Berlinu v Kolnu za prašiče za vole za krave (debele) za teleta kg povprečno po Din 16'38 Din 16-38 Din 10-— — Din 8-50 Din 6'84 Din 13-14 — Pri preračunavanju nemške marke v dinarje smo vzeli za podlago: 1 marka = 18 Din. To stanje in izboljšanje cen beležimo zato, ker je sistematična briga vlade za ureditev kupčije, trga in za izboljšanje cen na korist pridelovalca prinesla vidna izboljšanja in si nemški kmet obljublja boljšo bodočnost. Po stanju naših navedb je možno presojati, kakšne izkupičke dosegajo naši izvozniki. Koliko pa pri nas kmet dobi za svoje pridelke, čeprav jih porabnik končno le drago plača. Vsaka resna, sistematična briga rodi uspeh! Trgovina in nadonalizem Nacionalna trgovina je igrala vedno in povsod veliko vlogo v političnem življenju narodov. Zlasti je izvozna trgovina pijoniir in propagator nacionalne gospodarske ekspanzije, ona je afinnator narodnega imena in proizvodov. Izvozna trgovina utrja teren in ustvarja oporišča; njenemu delu sledijo priseljevanje narodne manjšine in izza njih ua-stajajo politična vprašanja. Za vse te stopnjo razvoja najdemo lepe primere v zgodovini sko-ro vseh narodov. Pa tudi na notranjem tržišču pripada nacionalni trgovini nič manj važna vloga. Zavedno nacionalno trgovstvo vršii odlično nalogo l>ospeševanja gospodarske aktivnosti, iskanja načinov in možnosti, da se vnovčijo dobrine, ki so na kmetih, daleč ni naj bodo stalno obveščeni, kako dela njihov denarni!" zavodom zaupani denar, kdo in kako g® upravlja itd. To delo pa lahko uspešno vr”1 samo močna organizacija vlagateljev sami11' Zato javite takoj svoj pristop k društvu po d°' pisnici, nakar vam pošljemo pravila, člansk0 izkaznico in položnico za nakazilo članarino (20 Din letno). Imamo podjetja, ki dobivajo državne dobave, zaposlujejo pa izključno tuje inozemske moči