FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO- IZOBRAŽEVALNEM PROCESU Andrej Šprah Kinoteka, Ljubljana Uvod: »vzgoja pogleda« Soočanje z nezavidljivo situacijo perečega pomanjkanja obravnave film- ske umetnosti v slovenskem vzgojno-izobraževalnem procesu nas vselej postavlja pred vrsto zagat, ki le redko pripeljejo do zadovoljivih rešitev. Nerazumljivost odsotnosti filma v šolah, na katero na vseh ravneh zaman opozarjajo že vrsto let, je še toliko večja zaradi dejstva, da v konkretnosti filmska vzgoja vsekakor obstaja, vendar pa poteka daleč od šolskih klopi. Ena ključnih žrtev takšnega manka je splošna izobrazba kot tisti segment védenja, ki zajame najširši spekter populacije in prispeva k njeni »filmski pismenosti«, če se zatečemo k zelo pogojni opredelitvi. Splošna izobrazba v tistem smislu, ki naj bi danes predstavljal izjemno pomembno »aktiv- nost«: »... družbeno nujni del splošne izobrazbe danes morda bolj kot prej postaja izobraževanje za svobodo duha. Vendar tega ne gre dojeti kot še eno kompetenco, ki je dodana nizu drugih. Svobode duha ni brez sposobnosti za konkretno in vselej že umeščeno samoizpraševanje, s katerim si res prisvojimo svoj jaz, in za hkratno raziskovanje tradicije, v katero smo vpeti« (Šimenc, 2007: 21). Sama predpostavka »filmske pismenosti« nas seveda neizbežno pah- ne na negotovo nikogaršnje ozemlje med pojmovanjem filma kot spe- cifične »govorice« z značilnimi gramatičnimi določili na eni strani in na drugi predpostavko, da so gledalci samoumevno sposobni »sprocesirati« informacijsko razmerje slikovnih aspektov reprezentacije dogodkov in objektov brez kakršne koli ustrezne izobrazbe. Izhod iz zagate se ponu- ja v hipotezi, da je zaradi sodobne vseprisotnosti avdiovizualnih vsebin šola prisiljena priti do »soočenja z zunajšolsko realnostjo«, določeno z ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII (2007) ŠTEVILKA 5/6 str. 101-129 102 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 vsenavzočnostjo avdiovizualnega, zaradi česar so tudi učenci vedno bolj »akulturirani v družbeni kontekst, ki je tako rekoč eno s svojimi avdiovizu- alnimi reprezentacijami« (Štrajn, 2002: 31). S tem zavezujoče dileme, kako vzgajati in obenem »razvijati kritično moč razsojanja«, ki so izpostavlje- ne v programskih usmeritvah pričujočega raziskovalnega polja, dobijo še posebej intrigantno refleksivno območje »vzgoje pogleda« (Štrajn), ki se širi daleč onstran zgolj kurikularnih koordinat. V njih namreč ne odzvanja samo vprašanje strategij in sistematik p(r)oučevanja filma znotraj vzgoj- no-izobraževelnega procesa, marveč tudi vprašanje odpiranja prostora svobodnega raziskovanja. Ena izmed pomembnih specifičnosti narave razmerja med filmom in učenci tako predstavlja dejstvo, da so učenci ob vstopu v šolo »... že gledalci filmov (televizije itd.), in v nasprotju z npr. branjem in računanjem jih šola ne more 'šele naučiti' gledati filmov. Kar šola lahko počne, zadeva območje refleksivnosti. Gre za to, da pravi objekt njene pedagoške dejavnosti ni toliko predvsem razlaga in pojasnjevanje tistega, 'kar vidimo', ampak je njen objekt sam pogled, kar je oznaka subjektivne dejavnosti z vsebovanimi učinki delovanja nezavednega in zavednega« (Štrajn, 2002: 31). Prav izhodišče tovrstne »vzgoje pogleda«, ki ne predpostavlja fiksira- nosti v zamejevanje z določili specifičnih normativnih kontrol, nas usmer- ja v prepričanje o dobrodošli odprtosti, v katero se vselej lahko umeščajo aspekti značilnega filmskega »mnogogledja«. Čeprav pogleda ni mogoče »neposredno ujeti v verbalno razlago« (Štrajn), pa si je treba prizadevati za njegovo edukacijo z izjemno pozornostjo predvsem zaradi občutljivosti problematike, ki zadeva pogled, videnja, vizije, perspektive, gledišča ..., in vseh vrst »radovidnosti«, ki so vselej socio-kulturno pogojevane. Zato se je treba vseskozi zavedati dejstva, da vzgoja nikoli ne poteka v vakuumu, brez referenčnega spektra z družbeno-kulturnim kontekstom tako edu- kacijskega procesa kakor samega subjekta p(r)oučevanja. V jedro proble- matike tako postavljamo zavest, da naj bi sama družbena nujnost izobra- ževanja usmerjala k vzpostavljanjem pogojev »svobode duha«, s katero se je mogoče povzpeti nad prevladujoče modele uveljavljenih pedagoških konceptov. Predvsem tistih, ki si prizadevajo za »določitev mesta ciljane osebnosti v družbenem kontekstu« (Štrajn). Tako je tudi vzgoja pogleda svoji podvrženosti načelom demokratizacije, v kateri prihajajo do izraza vprašanja drug(ačn)osti, ki so še posebej pomembna v skup(i)n(sk)osti, kar pedagoški proces vselej je: 103 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU »Kolektivni okvir, ki ga zagotavlja šola, to prakso omogoča v formi, ki se lahko kar najbolj približa razumevanju 'pogleda drugega', kar pomeni, da bi se šola prav prek filmske vzgoje približala temu, da bi opravila s problemom 'razsrediščenega subjekta'« (Štrajn, 2002: 31). Dejstvo je, da je pogled neizmerno dojemljiv za »vizualno kontami- nacijo« (spomnimo se samo antologijskih prizorov analiziranja pogleda iz dokumentarca Češke sanje (2005) 1 ), zato sta izjemno pomembni nje- gova zaščita in »očiščevanje« – seveda ne v smislu pravilnih in napačnih videnj, marveč v pomenu vzpostavitve pogojev za možnosti »neodvisne- ga« gledalskega sodelovanja v filmskem dejanju. Pri tem imamo v mislih predvsem dejstvo, da določena stopnja vizualne (nasploh) in (specifično) filmske izobrazbe gledalcu omogoča razumeti širši družbeni pomen po- dob in je tako tudi »manj dovzeten za njihov vpliv« (Messaris). Končni cilj izmikanja vplivom je seveda možnost svobodnega pogleda. V smislu po- stulata, da če hočemo ljudje resnično videti, potem mora biti naš pogled svoboden. Takšna »vzgoja pogleda« bi potem pogojno lahko dobila status svojstvenega osvobajanja – osvobajanja pred klišeji in vsakršnimi samou- mevnimi, vnaprej predpostavljenimi povezavami, s katerimi so vseskozi zatrpana obzorja naših videnj. V sklopu samega območja refleksije pa seveda prihaja na dan vsa kompleksnost na eni strani filmskega dela kot »sinteze vseh umetnosti« – v smislu, da zajema označevalce večine drugih umetnosti, ko nam lah- ko pokaže slike, predvaja glasbo, pripoveduje zgodbo in da videti svoje fotografsko bistvo ... – in na drugi strani vprašanje filmske recepcije, ki je vselej ujeta v več kot zgolj dvosmerno razmerje med dogajanjem na film- skem platnu in (pasivnim) gledalcem v temi kinodvorane. Tukaj nimamo v mislih samo razvpite Godardove maksime o »obujanju« mrtvih podob na platnu, ki jim življenje vdihne šele gledalčev pogled, marveč predvsem nič manj znamenito predpostavko »treh pogledov« Laure Mulvey. »Obstajajo trije različni pogledi, povezani s filmom: pogled kamere, ki snema profilmski dogodek; pogled občinstva, ki gleda končni produkt; in pogled med osebami znotraj iluzije na ekranu. Konvencije pripovednega filma zanikajo prva dva in ju podrejajo tretjemu, pri čemer je zavestni cilj vedno izločiti vsiljivo prisotnost kamere in preprečiti v občinstvu distanco vzbujajoče zavedanje« (Mulvey, 2001: 288). Intencionalnost, kateri najpogosteje podlegajo določila konvenci- onalne mainstreamovske filmske pripovedi, še vedno prevladujočega modela takšne narativne konstrukcije, ki skuša (najpogosteje uspešno) zanikati prva dva pogleda in ju »podrediti tretjemu« (Mulvey). Končni 104 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 – zavestni – cilj tovrstnih prijemov je dezangažiranost gledalca, ki tako postaja predvsem potrošnik, s katerim je mogoče poljubno manipulira- ti; kar pa seveda ne bi bilo mogoče brez njegovega pristajanja na takšno »ugodje pogleda«. 2 S tem principom, ki temelji na t. i. »nevidni montaži«, je predvsem onemogočena možnost aktivnega »analitičnega« gledanja, saj sta v sami strukturi predpostavljena celovitost (pripovedi) in sklenjenost (sveta). 3 Gre za v polju filmskega (še vedno) prevladujoče idiome »uvelja- vljenih pogledov«, s katerimi se utrjujejo okviri konsenza, proti katerim je treba nastopati s stališča demokratizacije v odpiranju možnosti njihovega prestopanja, ki pa – v šolskih okvirih – nikakor ne predpostavlja odsotno- sti vsakršnega učiteljskega angažmaja in seveda z njim povezane odgovor- nosti. V tem kontekstu je očitno, da tako Štrajnov postulat »vzgoje pogle- da« – v specifično filmsko-izobraževalnih razmerjih – kot tudi Šimenčeva zahteva po »izobraževanju za svobodo duha« – v splošnejšem kontekstu vprašanje »vzgoje za demokracijo« – stopata v dejavni dvogovor z razpra- vami, ki obravnavajo doumevanja vzgoje v občutljivih območjih razmerja med kritičnim mišljenjem in kritičnim delovanjem. To pa so debate, kakr- šne so se, denimo, razplamtele v ZDA po tragičnem 11. septembru 2001 in se med drugim zaostrile tudi ob vprašanjih statusa gibljivih podob ob preučevanju travmatičnih dogodkov (ne samo 11. 9.). Gre za vrsto pere- čih dilem, ki jih izborno ponazarja Henry A. Giroux, ko izpostavi potrebo nujne »etične in politične odgovornosti« vseh udeležencev demokratične- ga vzgojno-izobraževalnega procesa, ki se ne zaustavi zgolj pri razvijanju sposobnosti »kritičnega mišljenja«. »Moja hipoteza je, da pedagogika kritičnega razumevanja ni zadosti. Pedagoški pogoji za kritično delovanje zahtevajo, da študentov za demokracijo ni mogoče vzgajati zgolj z razvijanjem njihove sposobnosti kritičnega mišljenja, temveč tudi s pripravljenostjo, da z dejavno soudeležbo v procesih upravljanja in spoprijemom s pomembnimi družbenimi problemi prevzamejo javno odgovornost« (Giroux, 2004: 124). 4 Prevzemanje javne odgovornosti namreč na tem mestu beremo si- nonimno s Štrajnovim imperativom »odpiranja družbenega prostora za samoidentifikacijo subjekta«, ki jo avtor predpostavlja kot privilegirano dejavnost »vzgoje pogleda«. Razlika med kritičnim mišljenjem in kritičnim delovanjem je v Štrajnovi intervenciji razvidna v zanikanju izhodišča »fi- nalističnega koncepta« filmske vzgoje, ki pripelje do njegove kategorične zavrnitve: 105 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU »Različne zamisli o vzgajanju 'kritičnih osebnosti', ki naj bi jim končno obliko dala prav medijska vzgoja (z vsebovano filmsko vzgojo), zamisli o 'izboljševanju okusa' učencev itd. v svoji vrednostno pozitivni drži razkrivajo zamisel o indoktrinaciji« (Štrajn, 2002: 32). Indoktrinacija tukaj pomeni popolno nasprotje samostojnega mišlje- nja, s katerim se identificira ideal »vzgoje za demokracijo«, kakor ga – v predpostavki pedagoškega procesa kot tistega, ki bo študente opremil z vednostjo in veščinami, potrebnimi za »vero, da je dejanska demokracija resnično mogoča in vredna prevzemanja odgovornosti boja zanjo« – iz- postavlja Giroux. 5 Potemtakem je motivacija tovrstnega raziskovanja lah- ko umeščanje v tisto pozicijo, ki nikakor ne zanika legitimnosti »razmer- ja med vednostjo in angažmajem«, v katerem se predpostavlja razvijanje sposobnosti refleksije. Ta predstavlja v primeru filmske vzgoje še posebej občutljivo vprašanje, zlasti ob dejstvu, da imamo pri filmski teoriji opraviti s procesom »aplikacije njenih uvidov za pedagoško interakcijo, ki šele v predpostavljenem učinku proizvede refleksivnost pogleda« (Štrajn). Novi realizem V izhodišču osredotočenja na neposredni predmet naše obravnave zno- traj rabe filmskih konceptov v vzgojno-izobraževalnem procesu je treba poudariti, da nikakor nimamo namena filma »izrabljati« kot sredstvo za doseganje določenega cilja. Naš namen je, nasprotno, izbrano konceptu- alnost obravnavati kot kraj dogajanja, kjer je mogoče zaznavati tako delo- vanje kakor do določene mere tudi že (samo)premišljevanje izpostavljene pojmovnosti. Iz povedanega je namreč razvidno, da je prav zaradi delika- tnosti »območja pogleda« potrebna še toliko večja previdnost pri »kon- ceptualnosti« pristopov k njegovi vzgoji. In zato je smiselno opozoriti na vrsto izhodišč, ki bi lahko prispevala dobrodošlo strateško osnovo za kon- kretizacijo razmišljanj v neposrednosti tematike, ki se nahaja v interesnem žarišču pričujočega premišljevanja: povezave človeka in sveta. Tako bi bilo mogoče izpostaviti vsaj nekatere ključne parametre filmskih reprezentacij samega razmerja oziroma tudi njegove ne-možnosti. Izhajamo namreč iz predpostavke, da se vrsta problemov, ki jih obravnava filmska umetnost, izkazuje za univerzalne dileme človeškega življenja (tudi kadar so na vi- dez povsem parcialnega značaja). To pa so območja, ki so tako ali drugače povezana z vprašanji teoretskih intervencij, s pomočjo katerih posamezne pojmovne sklope in vprašanje njihovega družbenega učinkovanja lahko šele dejavno inkorporiramo v vzgojno-izobraževalni proces. 106 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 »Glede na to, da se v šolski kurikulum na vseh področjih vednosti in znanj vedno 'prevede' teorija, je jasno, da za oblikovanje filmske vzgoje kot šolskega predmeta ni dovolj samo obstoj filma, kinematografa, filmske industrije, televizije itd., dokler tega obstoja, delovanja in učinkovanja refleksivno ne zajame vsaj minimalna teorija« (Štrajn, 2002: 31). Ključnega pomena je potemtakem dejstvo, da se v jedru metodologi- je vzgoje, ki se ukvarja (tudi) s sedmo umetnostjo, soočamo z »analizami pojmov in konceptov, teorij in specifičnih tipov diskurzov edukacijskih ved«. Zato se tudi v pričujočem izvajanju osredotočamo na poskus reflek- tiranja enega izmed konceptualnih izhodišč, ki se zaradi svoje univerzal- nosti dozdeva izjemnega pomena za razumevanje filma nasploh. V mislih imamo, kot rečeno, vprašanje razmerja med človekom in svetom oziroma problem artikulacije tako njune povezanosti kakor razcepljenosti v film- ski reprezentaciji. In sicer v tisti njeni specifični perspektivi, ki si prizade- va za čim večjo »verodostojnost« podajanja življenja »takšnega, kakršno je«. Dejstvo je namreč, da se je pričujoče razmerje oziroma njegova re- prezentacija v filmskem historiatu vselej znašlo v precepu takrat, kadar je prihajalo do ustvarjalnih prevratov, s katerimi so si nove – revolucionarne – avantgardne ali vsaj odporniške pobude prizadevale za preseganje usta- ljenih konvencij: »Na prvi pogled gre vedno za to, da se izumetničeni, obče priznani, sporočilno neproblematični in formalno tradicionalistični tendenci zoperstavi radikalno reducirana, asketsko samotna, angažirana in prevratna nova forma. In prav vsakič ta nova forma oznanja zajetje življenja takšnega, kakršno je: italijanski neorealizem, francoski novi val, novi nemški film, newyorški neodvisni film, vzhodnoevropska osemdeseta, danska devetdeseta. In seveda avtorji – kaj avtorji, ‘politika avtorjev’: Rossellini, Godard, Fassbinder, Cassavetes, Kieslowski, von Trier …« (Pelko, 2006: 61). V zgodovinski cikličnosti izpostavljanja prevratniških strategij pa je (bilo) ob najavljanju novega odločnemu preizpraševanju vselej podvrže- no tudi vprašanje samega estetskega sloga, ki naj bi bil najprimernejši za njihovo realizacijo. Govorimo seveda o realizmu – kar pa ne nazadnje ni zgolj filmska specifičnost, saj nas zgodovina umetnosti pogosto sooči s predpostavko, da je velik del revolucij v umetnosti zaznamoval »povratek k realizmu« – ki v sebi odraža svojo izrazito pojmovno ambivalentnost, če ne celo polivalentnost. Vendar pa je pojmovnost, ki si jo na tem mestu jemljemo za izhodišče, tako realizem nasploh, še posebej pa ena njegovih najaktualnejših variacij, ki se je, če bi se zgledovali po gornjem Pelkovem izvajanju, pojavila kot (zgodovinsko) zadnji impulz med najnovejšimi, z 107 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU zaobseganjem dejanskosti življenja najtesneje povezanimi filmskimi obli- kami. V mislih imamo fenomen novega realizma, o katerem se je začelo razpravljati nekje v sredini devetdesetih let 20. stoletja. Novi realizem je pojem, ki ga povzemamo pri enem od izvirov 6 – na »praktični« ravni pri cineastih, ki so s svojimi deli odgovorni za proces t. i. »družbene prenove« francoskega filma devetdesetih let, na primer Agnes Varda, Bertrand Tavernier, Matthieu Kassovitz, Claire Denis, Laetitia Mas- son, Hervé le Roux, Pascale Ferran, Malik Chibane, Pierre Jolivet, Arno- ud Desplechin, Kerim Dridi, Bruno Dumont, Eric Zonca, Laurent Cantet, Robert Guédiguian, Luc in Jean-Pierre Dardenne …, na teoretski ravni pa v francoski filmski misli, ki je pojem problematizirala znotraj širšega kon- teksta novega »angažiranega« oziroma »političnega« filma v razpravah av- torjev, kot so Jean-Pierre Jeancolas, Franck Garbaz, Emmanuel Burdeau, Jacques Rancière, Serge Toubiana idr. Celotni sklop »prenovitvenega« fil- ma naj bi tako poleg novega realizma zajemal še vprašanje filma obrobja (cinema de banlieue) in problematiko t. i. brezpravnih (sans-papiers), ki je ob koncu devetdesetih na barikadah javnih protestov združila velik del francoskih režiserjev in filmskih delavcev domala vseh generacij. 7 K med- narodni uveljavitvi teorema pa je ob angažmaju domačih cinefilskih imen pomemben delež prispeval tudi del francoskemu filmu naklonjene »za- hodne« teoretske javnosti, med njimi avtorji, ki so pod uredniško taktirko Phila Powrieja združili svoje poglede na sodobni francoski film v zborni- ku French Cinema in the 1990s: Continuity and Difference. Powrie v uvodnem eseju »Heritage, History and 'New Realism'« obrav- nava problematiko novega realizma na osnovi teoretskih intervencij Francka Garbaza in Jean-Pierra Jenacolasa v Positifu št. 434 in 442 leta 1997, kjer oba razmišljata o »tričlenski« sestavi teorema: »Jeancolas, na osnovi Guédiguianove 'militantnosti bližine' (militantisme de proximité; sam ga prevajam kot 'javna politika'), imenuje ta novi realizem 'realnost bližine' (un réel du proximité), sama 'bližina' pa se izraža skozi dvojnost; prisotna je tako v dokumentarnem stilu observacije kakor v samih objektih režiserskih obravnav – ljudi njihovih let, v mnogočem sorodnih z njimi samimi. Intelektualci in brezposelni …, študenti, igralci in skrb zbujajoči klošarji v metroju. Vse to pa navaja, meni Jeancolas, na tretji element 'bližine', na zbližanje z občutkom za socialne spremembe v razpršeni družbi« (Powrie, 1999: 15). Naslednji triadni model v Garbazovi razdelavi pa govori o treh tipih realizma. Prvega predstavljajo filmi konstante, drugega alarmantni filmi oziroma filmi, ki opozarjajo na nevarnost, tretjega pa filmi solidarnosti. Filmi konstante obravnavajo stvari takšne, kot so – ugotavljajo stanje stvari. 108 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 Njihov pristop k izbranim tematikam je neposreden, strog, skoraj etnograf- ski. Alarmantni filmi so izraziteje politično angažirani in s svojim izposta- vljanjem anomalij družbe opozarjajo na njene nevralgične točke, medtem ko filmi solidarnosti z nič manjšo zavzetostjo prispevajo svoj pogled na že »odprte rane« v socialnem tkivu sodobnosti. Kljub določenim termi- nološkim in morebiti tudi idejnim razlikam pa obe triadi druži predvsem tisto, kar naj bi bilo po mnenju Jean-Michela Frodona skupna – čeprav morda manj intenzivna kot v sedemdesetih letih, v »starih dobrih časih« političnega filma »s sporočilom« – značilnost mlajše generacije francoskih filmarjev: očiten socialni angažma v tistih filmih, ki »gredo v korak« s svojo družbeno realnostjo, pa čeprav se pogosto znajdejo v nehvaležni vmesni poziciji med »… etnografsko nepristranskostjo in dramatsko sočutnostjo« (Powrie, 1999: 16). Ne glede na dejstvo, da pri nekaterih starejših filmskih raziskovalcih obravnave sodobnih tokov angažiranega filma mestoma pri- vreva na dan nostalgija po zlati dobi političnega filma, je treba upošteva- ti predvsem specifičnost družbeno-političnih kontekstov, ki se je zaradi razpršenosti in raznorodnosti avtorske geneze posameznih ustvarjalcev v devetdesetih izkazala za občutno bolj heterogeno kot v sedemdesetih. 8 Logična posledica je dejanska raznovrstnost v načinih angažiranosti – kar sugerirajo tudi obravnavane triade – ki pa temeljno enotnost vendarle združujejo pod skupnim imenovalcem lastnosti, izborno opredeljene v metafori režiserja Karima Dridija: »… v naših filmih mora biti razvidno politično, socialno in humanistično stališče. To je namreč način boja, ki sem si ga izbral; brez neobhodne militantnosti hočem snemati filme s sporočilom. Filme skušam ustvarjati kot protitelesca, s katerimi se borimo proti virusom« (Powrie, 1999: 17). Kategorija družbenega angažmaja je torej ključna predpostavka, ki jo ves čas srečujemo ob opredelitvah pojma filmski novi realizem. Ob vseh pomembnih osredotočanjih na makro in mikro ravni perečih družbenih aspektov pa je v teh zavzemanjih – skupaj s poglavitno misijo »ozavešča- nja« – očitno izpričano tudi dejstvo širše zaznavnega fenomena »vračanja (k) realnosti«, ki je zaznamovalo razsežen spekter umetnostnih iskanj ob tradicionalni fin de sièclovski heterogenosti ustvarjalnih pristopov. Tako ne preseneča dejstvo, da se je ob razpravljanju o novem realizmu zno- va dodobra razplamtelo vprašanje realizma kot filmskega sloga, saj so se tudi v njegovi »inkarnaciji« na prelomu kinematografskega stoletja skozi novo presvetljavo spet zaostrile dileme, ki segajo mnogo širše od konte- ksta socialnega aktivizma in so skozi celotno zgodovino sedme umetnosti v fenomenu realizma razkrivale enega najbolj zapletenih in problematič- 109 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU nih, hkrati pa izrazito trdovratnih filmskih konceptov. 9 V mislih imamo predpostavko, da je (bil) film zaradi svojega »analoškega značaja«, torej podobnosti tistemu, kar kaže, zaradi »evidenčnega statusa« in izvorne po- vezanosti z neposrednostjo realnosti oziroma zaradi sposobnosti repro- duciranja »vizualnih podrobnosti« življenja in sveta, ki zajema tako njuno prostorsko kot časovno komponento – gibanje in trajanje – po letu 1927, pa tudi njun zvočni ambient, zgodovinsko pogosto obravnavan kot eden najprikladnejših medijev reprezentacije realnosti. V sklopu celotne sfere umetnosti, kjer realizem predstavlja dominantno obliko reprezentacije v evro-ameriški kulturi, je (bila) tako filmu samoumevno zagotovljena pred- nostna pozicija med množičnimi mediji, ki jim je (bil) zaradi izrazitega inte- resa kapitala namenjen skokovit razvoj. Hkrati pa je prav pojav vztrajnega vračanja realističnih pobud v prelomnih trenutkih kinematografske zgo- dovine, in z njimi pogojevanega prevrednotenja fenomena filmskega rea- lizma, katalizator predpostavke, da le-ta nikakor ne more biti edin(stven) i, homogeni, enoznačni način reprezentacije, temveč da gre za izrazito heterogeno estetsko kategorijo, ki v svojih posameznih strategijah vzpo- stavlja specifično razmerje z realnostjo – predmetom njegove konkretne obravnave. Tako je ob dejstvu, da se realizem najpogosteje izpostavlja kot način reprezentacije realnosti, ki je podvržen principu »zdravega razuma« in v službi dominantnih ideologij, vselej treba upoštevati argumente, ki ga, nasprotno, obravnavajo kot družbeno progresivno ter prevladujočim idejam in vrednotam opozicijsko ustvarjalno prakso. 10 V takšni večplastnosti je še posebej značilno vprašanje materialnih filmskih izraznih sredstev – podobe in zvoka, ki sta predmet nenehnih modifikacij v stopnjevanju tehnološkega napredka: »Realizem se je vedno zdel dobitek realnosti – v odnosu do predhodnih načinov reprezentacije. Ker se zaradi tehnoloških inovacij ta dobitek nenehno prenavlja, je prav takšna nedokončnost tudi v dejstvu, da realnosti ne bo moč nikdar doseči.« (Aumont, et. al., 1992: 109). Pričujoča podmena predstavlja pravšnjo iztočnico za nujno dopol- nilo, da je vprašanje realizma samo eno izmed tematskih določil znotraj razsežnega razmerja med filmom in realnostjo, ki je v širšem kontekstu vselej uravnavano na podlagi soodnosnosti človeka in sveta. Živa priča slednjega je zagotovo neposredni kontekst dogajanj na teritoriju kinema- tografije v devetdesetih, najznačilneje opredeljenih s širšimi tendencami »novega svetovnega filma« (Škafar), ki se v veliki meri posvečajo vnovič- nemu vzpostavljanju izgubljene vezi med človekom in svetom; vezi, ki je, po prepričanju dela sodobne filmske misli, na čelu z Gillesom Deleuzom, 110 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 s svojim pretrganjem zaznamovala enega ključnih prelomov v razvojnem procesu modernega filma. Na svetovnem filmskem zemljevidu je tako mogoče zaznati vrsto ža- rišč, kjer poteka dejavna reafirmacija vprašanja razmerja človeka in sveta. Ob že omenjenih evro-ameriških lokacijah – predvsem na območjih neod- visne produkcije – je treba informativno omeniti vrsto (gibanjsko tesneje ali ohlapneje določenih) pobud na vseh meridianih sveta, od novega iran- skega filma, tajvanskega novega filma, nekatere hongkonške ustvarjalce in večji del predstavnikov šeste generacije režiserjev s celinske Kitajske, tu in tam predstavnika ali predstavnico Japonske oziroma Vietnama, novi argentinski film ter seveda danski film na čelu z Larsom von Trierjem in Dogmo 95. Čeprav pogled na geostrateški zemljevid razporeditve sil v tem novem kinu kaže izrazito prevzemanje ustvarjalnih pobud s strani cinea- stov, ki ne izvirajo iz evro-ameriške naveze – slednja je, družno z nekateri- mi izjemnimi posamezniki z »Vzhoda«, zgodovinsko predstavljala vztrajno in kontinuirano gonilno silo filmske inventivnosti in inovativnosti – pa bi težko rekli, da takšna »prerazporeditev sil« predstavlja korak nazaj, v pred- moderno stanje, ki bi ga pogojevala filmska »nepopolnost« kinematogra- fij tako imenovanega »tretjega sveta«. 11 Nasprotno, lahko bi predpostavili, da gre za prenovo filma na podlagi določenih posebnosti, ki skozi svojo specifičnost razkrivajo tiste segmente najbolj propulzivne med avdiovizu- alnimi umetnostmi, ki so bili v njej vseskozi navzoči, vendar pa so ostajali globoko v senci prevladujočih tendenc, tako da so šele skozi njihovo raz- slojevanje ter izčrpanost dobili možnost polne artikulacije. Seveda je treba poudariti, da je izpostavljeni vidik zgolj eden izmed dveh bistvenih momentov, ki sta v devetdesetih zaznamovala (u)smer(itev) razvoja svetovnih kinematografij. Kajti na drugi strani – gledano s per- spektive »Zahoda« pa bržkone prej na prvi – je v prednostni poziciji pred- vsem fenomen hiperrealnosti, ki se stopnjuje skozi izrazito ekspanzivnost novih tehnologij in obljube skorajšnje popolne podvrženosti »analogne« kinematografske podobe vrtincem tokov virtualnosti. Pri tem ne gre samo za vprašanje tehnološke inovativnosti, saj so digitalne aparature že lep čas sestavni operativni dejavnik tudi velikega števila tistih cineastov, ki še ve- dno prisegajo na filmska razmerja v konvencionalnem pojmovanju real- nosti, temveč za bistveno bolj odločilen problem prerazporejanja težišč moči na osnovi tendence po totalni globalizaciji in razvrednotenju filma na raven instantnega, svoji spremljevalni, izrazito potrošniško naravnani infrastrukturi ekvivalentnega konzumnega artikla. V tem procesu se zno- traj mainstreamovske produkcije nove tehnologije – paradoksalno – upo- 111 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU rabljajo predvsem za dosego stopnje »čim večje realističnosti« podob, ki so še vedno strukturirane po načelih klasičnega pripovednega filma. Vse- kakor obstajajo tudi izjeme, ki se z raziskavami možnosti tehnoloških radi- kalizacij zavzemajo za stopnjevanje kreativnih potencialov filma, ne pa za večanje njegove komunikativnosti. Vendar pa se dejanska inovativnost na polju vizualnih tehnologij – prav tako paradoksalno? – iz kinodvoran vse pogosteje seli v umetnostne galerije. Prav premik težišča filmske inventiv- nosti od tradicionalnih »centrov moči« na filmsko »periferijo« na eni strani, na drugi pa dejstvo, da se »tehnološka avantgarda« na polju vizualnih razi- skav s svojimi projekti iz kina množično seli na računalniške spletne strani in pa na območja, kjer se nove vrste tehnološko generiranih podob preiz- kušajo v vlogi razstavnih artefaktov, priča tako o zaostrovanju krize kakor o stopnjevanju prenovitvenih tendenc »analognega načina (re)prezenta- cije«, ki še vedno obvladuje večino filmske produkcije. Obenem pa navaja na misel, da ima vztrajanje pri predpostavki »vračanja realnosti« bistveno globlji pomen, kot je zgolj revitalizacija določenih kreativnih konceptov. Gilles Deleuze o razmerju človeka in sveta Z odločnimi težnjami po re-kreiranju se tako soočamo, kadar govorimo o avtorskih imenih, gibanjih ali nacionalnih grupacijah, ki so s pomočjo im- perativa zajetja življenja v njegovi dejanskosti, kljub izraziti heterogenosti v svojih ustvarjalnih principih, zaslužni za specifično obliko upora proti globalizaciji in banalizaciji informacij – tako v »formah avdiovizualnega« kot v »strukturiranju vsakdanjosti« (Rodowick) – ki temelji na načelu ob- nove izgubljene vere v svet. To pa je predpostavka, ki jo Gilles Deleuze obravnava kot bistveni potencial moderne kinematografije – ko bo spo- sobna preseči svojo lastno slâbost. 12 »Dejstvo modernosti je, da v ta svet ne verjamemo več. Ne verjamemo več niti v tisto, kar se nam dogaja, kot da bi nas ljubezen, smrt, zadevala le še napol. Nismo mi tisti, ki ustvarjamo kinematografijo; svet je ta, ki je videti kakor slab film. Godard je o Nenavadni tolpi dejal: 'To so ljudje, ki so resnični, svet pa je dejanska odpadniška skupina. Svet je tisti, ki sam zase producira filme. Svet je tisti, ki ni več sinhron; oni imajo prav, oni so resnični in predstavljajo življenje. Oni živijo preprosto zgodbo; svet okoli njih je tisti, ki živi slab scenarij.' Vez med človekom in svetom je pretrgana. V prihodnje mora postati prav ta vez predmet vere: to je nemogoče, ki se lahko obnovi edino znotraj verovanja. Vera se ne naslavlja več na drugačen ali preoblikovan svet. Človek je v svetu, kakor da bi bil v čisti optični in zvočni situaciji. Odpor do vsega, česar je bil človek oropan, je mogoče nadomestiti zgolj z verovanjem. Edino vera v 112 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 svet lahko človeka ponovno poveže s tistim, kar vidi in sliši. Ne zgolj svet, temveč vera v ta svet, ki je naša edina vez, je tisto, kar mora film snemati. Pogosto so se spraševali o naravi filmske iluzije. Povrniti vero v svet – takšna je moč modernega filma (ko ne bo več slab)« (Deleuze, 1989: 171–72). Deleuzova klasifikacija modernega filma je zasnovana na konceptu podobe-časa, ki se je vzpostavil skozi krizo klasičnega filma, filma podobe- gibanja oziroma njene najreprezentativnejše oblike podobe-akcije; krizo, ki je zajela svet po kataklizmi druge svetovne vojne in se razmahnila v univerzalno socio-kulturno sfero. 13 Seveda gre pri tematizaciji koncepta podobe-časa za izrazito kompleksno problematiko; dotaknili se je bomo zgolj v segmentu razmerja filma in misli, ki ga sam Deleuze postavlja na ključno mesto vprašanja «filmske duše« ob obravnavi ustvarjalne izčrpa- nosti podobe-akcije, ko poudarja, da je bila: »… kriza, ki je pretresla podobo-akcijo, odvisna od številnih vzrokov, ki so se polno izkazali šele po vojni in od katerih so bili eni družbeni, ekonomski, politični in moralni, drugi pa bolj notranji sami umetnosti, še zlasti literaturi in filmu. Našteli jih bomo kar počez: vojna in njene posledice, opotekanje 'ameriškega sna' v vseh njegovih vidikih, nova zavest o manjšinah, vzpon inflacije podob hkrati v zunanjem svetu in glavah ljudi, vpliv literarnih eksperimentiranj z novimi modusi pripovedi na film, kriza Hollywooda in nekdanjih žanrov … Seveda se še naprej delajo filmi SAS' in ASA': največji komercialni uspehi gredo vedno po tej poti, vendar ne več tudi duša filma. Filmska duša zahteva vse več in več misli, čeprav misel začenja razkrajati sistem akcij, percepcij in afekcij, iz katerega se je dotlej film hranil« (Deleuze, 1989: 265). 14 Razcep, kot ga obravnava Deleuze, je torej nastopil po vojni in se na evropskem filmskem teritoriju uresničil z italijanskim neorealizmom okrog leta 1948, nadaljeval s francoskim novim valom okoli leta 1958 in mladim oziroma novim nemškim filmom okoli leta 1968, v Združenih dr- žavah Amerike pa je potekal skozi avtorske dosežke zunajhollywoodske produkcije vse do konca sedemdesetih let. Najznačilneje ga je opredelje- vala izguba orientacije človeka v situaciji, na katero ni znal več »reagirati«, in v prostorih, ki jih ni znal več »opisati«. V vojnih grozodejstvih razoseblje- ni individuum in razrušeni svet (zaznamovan z nedoločljivimi prostori opustošenih naselij ali mest v fazi obnove, z razseljevanjem, z opustelimi, a vendarle obljudenimi območji) sta se lahko konstituirala le še skozi svo- jo razpuščenost in izpraznjenost, skozi »blodna gibanja« in »neodločenost o svojem delovanju« (Vrdlovec). Ob vseh teh zunanjih vzrokih, ki so neizbežno vplivali na spremem- be, pa so prerojevanje povojne kinematografije v veliki meri pogojevali tudi notranji vzgibi »re-kreiranja« njenih stvaritvenih pogojev. V njih se je 113 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU med drugim izoblikovala nova vrsta filmskega lika: iz akterja se je prelevil v svojevrstnega gledalca, ki dogajanje »… zgolj registrira, namesto da bi reagiral nanj. Bolj kot ujet v dejanje je prepuščen neki viziji, bodisi da ona preganja njega ali on njo« (Deleuze, 1991: 3). Podoba takšnega razpršene- ga in razvezanega sveta, naseljenega z novo raso »očarljivih in ganljivih oseb«, ki se komajda še odzivajo na dogodke, pa čeprav tako odločilne, kot je »izdajstvo ali celo smrt«, je postala podoba-čas; podoba, ki je v na- sprotju s podobo-gibanjem opredeljena z izginjanjem senzo-motoričnih vezi, ki so predstavljale zagotovilo kontinuitete kot temeljnega elementa podobe-akcije. »In zahvaljujoč temu razrahljanju senzo-motorične vezi je postal čas osebno, 'tisto malo časa v čistem stanju', tisti, ki je vzniknil na površino ekrana. Čas ne izhaja več iz gibanja. Pojavlja se v samem sebi in sam poraja lažna gibanja. Od tod pomembnost lažne kontinuitete v modernem filmu: podobe niso več povezane z racionalnimi rezi in s kontinuiteto, temveč se na novo vežejo skozi pomene lažne kontinuitete ter iracionalne reze« (Deleuze, 1989: XI). V takšnih pogojih se situacija ne nadaljuje več v akcijo oziroma reak- cijo v skladu z zahtevami podobe-akcije. Nastopijo čiste »optične in zvoč- ne situacije«, na katere »protagonisti« ne zmorejo več reagirati, pač pa se prepuščajo trenutnim vzgibom v popolni indiferentnosti do morebitnih posledic svoje (ne)dejavnosti. Novonastale čiste optične in zvočne podo- be, ki se ne morejo razviti v akcijo, potrebujejo za svojo realizacijo pov- sem drugačna razmerja, kot jih je v podobi-gibanju opredeljevalo linearno pojmovanje časa v zaporednosti trenutkov, ki izhajajo drug iz drugega. In obrat, ki ga tukaj predpostavlja Deleuze, je v samem dejstvu, da se mora za vznik podobe-časa aktualna podoba konstituirati onstran »posrednih« povezovanj ter stopiti v neposredno relacijo s svojo lastno virtualno po- dobo kot tako. Znotraj tovrstnega razmerja se zasnavlja »dvolična, hkrati aktualna in virtualna podoba«, ki jo Deleuze poimenuje podoba-kristal in predstavlja najčistejšo obliko podobe-časa. 15 »'Podoba kristal' prinaša direktno repre- zentacijo časa kot v vsakem trenutku razcepljenega na sedanjost in pre- teklost: 'podoba kristal' tako nenehno izmenjuje dvoje različnih slik, ki jo sestavljajo – aktualno (objektivno) sliko sedanjosti, ki mineva, in virtualno (subjektivno) sliko preteklosti, ki se ohranja« (Vrdlovec, 1987: 26). V pri- čujoči nenehnosti podvajanja sedanjosti v dve smeri – »od katerih se ena vzpenja v prihodnost, druga pa pada v preteklost« (Pelko) – tudi ni več mogoča povezava med realnim in imaginarnim, temveč obstaja le še ne- razločljivost obeh v njuni stalni izmenjavi. Tolikšne modifikacije privedejo 114 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 do »vladavine nedoločljivega«, ki jo moderni film vpeljuje z metodama odklonskih gibanj in iracionalnih rezov. V prvi gre za gibanja brez smeri oziroma središča, pri drugi pa za situacijo, ko z rezom ne dobimo več dela ene ali druge podobe, ampak zaporedje sekvenc tvori serije, med katerimi pa ni vzročnosti oziroma sosledja, temveč rez, vrzel, razprtje … Interval se osvobodi, razcep pa osamosvoji. Nove povezave se zasnavlja- jo na iracionalnih rezih, vendar ti vnovični spoji ne predstavljajo doda- tne, drugostopenjske vezi, marveč način originalne, specifične povezave med raz-vezanimi podobami. Mednje se prebija zunanjost, ki nadomesti koncept celote in poraja misel, ki se sooča z notranjostjo – »nezamisljivo oziroma ne-mišljeno, globljo kot vsakršen notranji svet«. Tako ne obstajajo več nikakršna »… gibanja ponotranjanja ali povnanjanja, integracije ali diferenciacije, temveč le še konfrontacija zunanjosti in notranjosti, neodvisna od razdalje – ta misel zunaj sebe in to ne-mišljeno znotraj misli. To je nesklicljivo pri Wellesu, neodločljivo pri Resnaisu, nerazložljivo pri Straubih, nemogoče pri Marguerite Duras, iracionalno pri Sybebergu« (Deleuze, 1989: 278). V konceptu podobe-časa je pod udarom tudi »model resnice«, ki ga nadomeščajo »moči lažnega kot postajanja«. V njih se medsebojna raz- merja v režimih podobe uravnavajo tako s stališča deskripcije, ki je lahko organska ali kristalna, s stališča naracije, ki je lahko resnična ali lažna, kot tudi s stališča zgodbe, ki je lahko verodostojna ali potvorjena. V slednjem primeru, ki sega onstran deskripcije in naracije, naj bi bile v najsplošnej- šem zajete relacije subjekta in objekta ter njihov razvoj, v katerem pride »model resnice« do polnega izraza skozi njuno uravnoteženje. Vendar pa se v modernem filmu značilno ruši tudi meja med subjektom in objek- tom, kar je morda še najočitneje razvidno znotraj modifikacije razmerij med igranim in dokumentarnim filmskim principom (»fikcionalnim fil- mom« in »filmom resnice«, kot ju opredeljuje Deleuze) oziroma odnosno- sti »resničnega« in »lažnega« v tej specifični situaciji. V tem sorazmerju se je kljub nenehnemu izpodbijanju fikcije s strani filma, ki je pretendiral na resnico, vse do začetka šestdesetih let ohranjal in povzdigoval »ideal resni- ce, ki je bil odvisen od filmske fikcije kot take«. Film si je resda prizadeval za kljubovanje uveljavljenim fikcionalnim principom s pomočjo realnosti, ki jo je bil sposoben zajeti ali odkriti, vendar pa se je v realnem, ki je na- domestilo fikcijo, ohranil »model resnice«, ki je bil še vedno zavezan in pogojevan z načeli fikcije. »Film še ni odkril, da je ideal resnice najgloblja fikcija v srcu realnega, kot je dokazal Nietzsche. Resničnost zgodbe je še naprej ostajala utemeljena v fikciji« (Deleuze, 1989: 149). 115 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU Čeprav je na formalni ravni prihajalo do izrazitih sprememb, pa so do- ločila zgodbe ostajala nespremenjena, ker se s fikcionalnim bistvom njene resničnosti ni zgodilo nič usodnega. Prelom, ki je nastopil v viharnih šest- desetih, se ni osredotočil neposredno na razmerje med fikcionalnim in realnim, marveč na vprašanje zgodbe same, ki je s svojimi spremembami odločilno vplivala nanju. Pod udarom se je znašla predvsem fikcionalnost v svojem naravnem razmerju podložnosti do vnaprej določene resnice, ki neizogibno izraža dominantno ideologijo in stališča »gospodarjev«. Obrat tako ni pomenil izločenja fikcije, temveč njeno osvobajanje izpod jarma »modela resnice«, v katerega je bila ujeta, in vnovično odkrivanje »fabula- cijske dejavnosti«, ki se je temu modelu upirala: »Fikciji se ne upirata ne realno in ne resnica, ki je vedno resnica gospodarjev in kolonizatorjev; upira se ji fabulacijska dejavnost ubogih, kolikor daje lažnemu moč, ki iz nje dela spomin, legendo in pošast. /…/ Filmu ni treba doseči identitete ene osebe, realne ali fiktivne, skozi njene objektivne in subjektivne vidike. Doseči mora postajanje realne osebe, ko se ta spravi 'fikcionirati', ko vstopi v 'flagrantni delikt legendiranja' in tako prispeva k iznajdevanju svojega ljudstva« (Deleuze, 1989: 150). 16 Z vprašanjem »… mesijanskega poziva k 'novemu ljudstvu', [ki] je v bistvu le klic po drobnih trenutkih kreativne misli, umetnosti in znanosti …« (Pelko, 1997: 93), pa z območja filmskega teritorija vodi neposredna povezava do Deleuze-Guattarijevega vprašanja Kaj je filozofija?, ki si ga francoska filozofa zastavljata v istoimenski monumentalni razpravi. 17 V njej obravnavani koncept »novega ljudstva« oziroma »postajanja ljudstva« predstavlja brez dvoma enega ključnih momentov znotraj fenomena »od- pora do sedanjosti«, v katerem se zaostruje tudi vprašanje razmerja med kreacijo – kot svobodno ustvarjalno dejavnostjo – in komunikacijo – kot sredstvom proizvajanja in vzdrževanja konsenza. V jedru pojmovanja same kreativnosti, opredeljen s prepričanjem, da »kreacija ni komunikaci- ja, temveč odpor« (Deleuze), se nahajamo v vrtincu tistih teženj, s katerimi si tako misleci kakor ustvarjalci prizadevajo za preseganje ključnega, uni- verzalnega manka sodobnosti, ki ga poudarjeno prizivata Deleuze in Gu- attari: »Ne manjka nam komunikacije, nasprotno, preveč je imamo: manj- ka nam kreacije. Manjka nam odpora do sedanjosti« (Deleuze, Guattari, 1999: 112). Če se zdaj vrnemo k razmerju filma in misli v Deleuzovi klasifikaciji podob, lahko sklenemo, da je moderni film razvil nova razmerja z mislijo v treh bistvenih vidikih: 116 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 »… razvezanost celote oziroma totalnosti podob zaradi zunanjosti, ki se vriva mednje; izbris notranjega monologa kot celote filma v zameno za svobodni pol-premi govor in vizijo; zabrisanje enotnosti človeka in sveta zaradi preloma, ki nas zdaj pušča le še z vero v ta svet« (Deleuze, 1989: 187–88). Ne torej vera v drugačen – transcendenten ali transformiran – svet, temveč v ta svet in njegove »moči transformacije«, ki predstavlja tudi za- snovo preoblikovanja vere same; ta se ne zateka več k nadčutnemu, tem- več se naslavlja na tel(esn)o in njegova razmerja z mislijo v njihovi po- tencialnosti izražanja lastne dovzetnosti za spreminjanje. »Transformacija verovanja kot volja do moči je afirmacija časa in njegove moči postajanja ter vere v življenje, ki ga je mogoče preoblikovati z aktivno in kreativno voljo« (Rodowick, 1997: 192). Prenos težišča verovanja iz drugo-svetnega v ta-svet pa se ne nanaša zgolj na vprašanje vere, temveč ima z zaostrovanjem imperativa vdora zu- nanjosti tudi povsem konkreten značaj »odporniškega dejanja«, ki ga De- leuze, družno z Guattarijem, razglaša v moči filozofije znotraj konteksta njenega odpora proti stopnjevanju razvoja informacijsko-komunikacijskih omrežij in tehnologij, s katerimi se globalizacijski apetiti korporativnega kapitalizma po prevladi razpredajo v sleherno interesno sfero, neodvisno od njene lokacije na karti sveta. In po prepričanju Deleuza je »… prav področje filma tisto, na katerem prihaja do najbolj radikalne kritike informacije«. V situaciji popolnega in- formacijskega nadzora, ki mu načeluje televizijski medij, kjer so nove kon- trolne sile postale neposred(ova)ne in direktne, je treba »… začeti borbo v samem srcu filma, pripraviti film do tega, da jo sprejme za svoj problem, namesto da bi se z njo srečal zgolj od daleč: to je tisto, kar je storil Burroughs v literaturi, ko je vidik nadzorovanja in nadzornikov nadomestil z vidikom ustvarjalcev in njihovo avtoriteto« (Deleuze, 1995a: 75). V filmskem razmerju s svetom je odločilnega pomena dejstvo, da so pravzaprav edina sredstva, ki jih imamo na voljo za restavriranje nju- ne – prekinjene ali poškodovane – povezave, prav tista kinematografska sredstva, ki so razcep povzročila, kajti »film sam ima še vedno neskonč- no možnosti«, kot pravi Deleuze v predgovoru k Daneyjevim Filmskim dnevnikom. Zato se je smiselno vprašati, ali niso določeni, proti izteku stoletja vse bolj zgošče(va)ni, manevri preizpraševanja filmskega razmerja s svetom v bistvu že težnja v razvoju sodobnega filma, da se prav posebna pozornost namenja vračanju izkušnje oziroma povezave med telesom in svetom, kreaciji novih vizualnih in zvočnih podob, ki bodo – oziroma so 117 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU že – sposobne povrniti telesno razmerje s svetom, izgubljeno v »kaosu klišejev«. »Potemtakem, kot dokazuje Deleuze, film ne more intervenirati neposredno v svet, niti sprožiti transformacije tega sveta v drugega, verjetno pa je edino sredstvo, ki ga imamo na voljo za obnovo naše vere – nenavadni optimizem, ki ga je mogoče formulirati takole: nadaljevanje vere v film kljub vsemu, celo ponavljajočim se 'neuspehom' filma samega navkljub, pomeni vero v aktualizacijo sveta takšnega, kakršen je« (Lambert, 2000: 280). Prav vera v film sam – v umetnostno vrsto, ki se je v trenutni situaciji silovitega naraščanja proizvodnje podob mainstreamovske kinematogra- fije, »premosorazmerno z drastičnim upadom njihove kakovosti«, kot bi rekel Gustav Deutsch, znašla v nezavidljivem položaju – je edino jamstvo za vnovično »overovitev« njegovega statusa umetnosti, ki ima s svetom ne- posredno so-razmerje. To pa je tudi pozicija, ko se – po pretrganju vezi, ki se je v določenem historičnem trenutku zazdela za vselej izgubljena – v novih konstelacijah avtorskih vizij, zgoraj izpostavljenih pod oznako novi svetovni film, izpri- čuje radikalna revitalizacija nekaterih, za prenovo odločilnih konceptov; tistih pravzaprav, ki naj bi jih dejstvo stopnjevanja »tehnološkega neurja« na eni in brutalnost popolne »prefabrikacije emocij« skozi načela tržne logike na drugi strani dokončno izbrisala z obličja filmske dejanskosti v situaciji milenijske »prelomnosti«. Govorimo o vprašanju ko-relacij, ki v bistvu niso nič revolucionarno novega na zgodovinski sinusoidi – uvodo- ma izpostavljenega – cikličnega oživljanja problematike odnosa filma in sveta. Pomemben delež prenovitvenih trenutkov v razvoju kinematogra- fije je (bil) namreč utemelje(va)n na zaostrovanju vprašanj, povezanih s filmskim dostopom do življenja v njegovi neposrednosti, saj je fenomen »vračanja (k) realnosti« predstavljal standardno strategijo določenih pre- vratniških gibanj ali angažiranih posameznikov. Toda njegova vztrajnost se je morda bolj izražala v raziskavah realnosti in njenih socio-kulturnih silnic na eni strani, v samem eksperimentiranju s »tehnologijami direktno- sti« pa na drugi kakor v samoumevnosti zavzemanja za tisto filmsko moč obnove vere v svet, ki jo je zagovarjal Deleuze; moč, ki jo danes, v situaciji »radikalne negotovosti«, Gregg Lambert opredeljuje kot eno izmed mo- žnosti na listi nezavidljivih odločitev sodobnega človeka: »V vsakem primeru smo /…/ soočeni z neznosno izbiro: ali naj nadaljujemo življenje na način, ko ni mogoče več verjeti ničemur, kar vidimo in slišimo (posledica izgube vsakršne povezave s svetom), ali pa naj aktivno razvijamo razlog vere v svet, naseljen z norci, zaupanja vrednimi ljudmi in sleparji. Obnovitev naše zveze 118 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 s svetom, vendar s predpostavko konstantne čuječnosti nad klišeji in ready-made povezavami – to so naloge filma, ki dandanes vznika iz takšne nove situacije misli« (Lambert, 2000: 280–81). Prišli smo torej do tiste – možne – spremembe, ki (lahko) vpliva na samo pojmovanje sveta »takšnega, kakršen je«. Nemalokrat se je namreč imperativ »zajetja sveta« upravičeval od drugod, ne pa iz – in zaradi – sve- ta samega, zato je tudi določanje razlogov, ki bi omogočali preseganje njegove »univerzalne shizofrenosti«, ostajalo odprto. Tako ne preseneča, da Francesco Casetti v svojem pregledu filmskih teorij v letih od 1945 do 1995 ob obravnavi Deleuzove taksonomije podob zapiše: »Če obstaja pri- hodnost filma kot tudi drugih umetnosti, potem ta vodi (Bazin?) v srce življenja« (Casetti, 1999: 287). Videti je, da se je z osredotočenjem na svet, takšen, kot je, brez potrebe po zunanjem alibiju za njegov pomen, prav v devetdesetih zgodil pomemben korak v tisto smer, ki omogoča »… rekon- strukcijo življenja in tudi rekonstrukcijo filma kot medija ter umetnosti, ki pretendira na resnico« (Škafar, 1999: 31). Jean-Luc Nancy in samoprenova sodobnega filma Poleg zgoraj izpostavljenega jedra novega realizma v območju sodobne francoske kinematografije se v našem širšem interesnem območju, zame- jeno z uvodoma izpostavljenimi dejavniki kot poroštvom inventivnosti ter inovativnosti, pokaže, da obdobje milenijskega preloma premore vrsto filmskih teritorijev, močno zaznamovanih tudi z imperativom svobodne ustvarjalne dejavnosti. Gre za območja, ki, kot rečeno, sovpadajo pod do- volj splošno oznako novi svetovni film. A čeprav sama sintagma izvira iz izraza »New World Cinema«, ki v analogiji s fenomenom »World Music« su- gerira predvsem etnografske vidike in »eksotiko« t. i. tretjega sveta, še zda- leč ne gre za filmska raziskovanja lokalnih ezoterik. Kajti v besedni zvezi je ključnega pomena dejstvo novosti, z vsemi značilno filmskimi konotacija- mi na zgodovinsko težo predpostavke novega. Hkrati pa so izpostavljeni tudi vidiki (nad)nacionalnega, ki v pričujočih socio-kulturno-ekonomskih okoliščinah splošne globalizacije dobivajo povsem svojstvene razsežno- sti. Zato opredelitev pojmujemo predvsem kot oznako revitalizacije pro- gresivnega filma, ki se iz nekdanjih evro-ameriških »centrov moči« preme- šča širom zemeljske oble. Takšen preporod je mogoče opaziti v estetskih, kulturnih in družbenih zavzemanjih tako znotraj posameznih nacionalnih kinematografij kot v delih dislociranih »prostih strelcev«. Njegova temeljna 119 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU določila na eni strani zajemajo vsakršne oblike političnega protesta, kriti- ke vladajočega reda in njegovih teženj po stopnjevanju nadvlade, na drugi strani pa so odločilnega pomena prizadevanja za »konstitucijo ljudstva«, ki ga pojmujemo v širokem smislu skupnosti svobodnih posameznikov. Eno najpomembnejših kakovosti sodobnega angažiranega filma tako predsta- vlja boj za samozavedanje, za odpor in osvoboditev ljudstev, ki so žrtev kolonializacije, deteritorializacije, eksila, etničnega čiščenja, totalitarnih režimov ali brezobzirnosti tržne ekonomije ... Sam boj pa se izraža tako v neposrednih filmskih obravnavah dejavnosti ogroženih družbenih ak- terjev oziroma njihove nezavidljive vsakdanjosti kot tudi skozi posredne – simbolne ali alegorične – oblike artikulacije, ki sedanji dobi zagotavljajo historično perspektivo. Seveda so oblike in načini aktivizma kot sestavnega dela ustvarjalno- sti novega svetovnega filma vsaj toliko heterogeni, kolikor je večplasten sam ustroj njegovih dejavnikov. Bistveno je predvsem dejstvo, da izpriču- jejo neusahljivo potrebo po družbenem delovanju, ki je zaznavna tako v filmskih kot tudi kinematografskih dejstvih. Torej v znotraj-filmskih dejav- nikih, kjer je vzpostavljanje aktivnega dialoga s historiatom same umetno- stne vrste enakega pomena kot odkrivanje njenih novih kreativnih mo- žnosti, in v zunaj-filmskih razmerjih, v katerih je – med drugim – že vštet tudi družbeni, politični in ideološki domet konkretnega filmskega deja- nja. V tematskih naravnanostih so vidiki posameznih opustošenj tesno zvezani z njihovo izvorno družbeno strukturo, kar pa ne pomeni, da pod skupni imenovalec ne bi mogli zvesti izrazito raznorodnih avtorskih vizij z vseh vetrov sveta. Tako lahko podoben angažma pripisujemo, recimo, von Trierjevemu »idiotskemu projektu«; zavzemanju za povračanje zatrte kolektivne identitete skozi vidike »odrešenja narodove duše« filipinskega monumentalista Lava Diaza; Jia Zhang-kejevim nomadskim rockerjem kot novemu plemenu kitajske demokratizacije; odkritim težnjam po eman- cipaciji svobodomislenih iranskh žensk v opusu Rakshan Bani-Etemad; Sembenejevim upornicam proti nevzdržnim zakonitostim okostenelega plemenskega patriarhata; analizi nacionalne biti skozi dialektiko mesta in podeželja v delih tajvanskega novovalovca Hou Hsiao-hsiena; raziska- vam razmerja med tradicijo in neizbežnostjo napredka v kontemplativ- nih družinskih freskah japonske intimistke Naomi Kawase; pa seveda tudi »evropskemu kontekstu« v že omenjenem Guédiguianovem ali Canteto- vem sondiranju poskusov de-sindikalizacije francoskega delavstva ali ob- robnežem z odstavnega tira evropske »prosperitete« finskega minimalista Akija Kaurismäkija ..., če izpostavimo zgolj nekaj naključnih opozicional- 120 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 nih akterjev. Dejstvo je, da imamo pod črto opraviti s tisto vrsto angažma- ja, ki ga izborno ponazarja premisa Vlada Škafarja iz analize filma Idioti (1998), kjer poudarja, da von Trierjev projekt predstavlja »… poskus družbenopolitičnega aktivizma – idiotskega terorizma, ki smisla svojega obstoja nikakor ne more črpati 'iz sebe', marveč za svoj obstoj nujno potrebuje ustrezno družbeno klimo, na katero lahko projicira svoje ideje« (Škafar, 1999: 31). Če se zdaj osredotočimo na specifičenost določenih procesov »samo- prenove« sodobnega filma – natančneje tistega njegovega segmenta, ki ne glede na (upo)rabo tehnoloških inovacij, s katerimi se je v mnogočem redefiniral status same podobe, vztraja pri raziskavah razmerij človeka in sveta – ne moremo mimo ene ključnih raziskav, ki ga skušajo detektirati na osnovi podrobne analize enega samega konkretnega filmskega opusa. V mislih imamo študijo o iranskem režiserju Abbasu Kiarostamiju – s po- sebnim poudarkom na njegovem filmu In življenje teče dalje (1991) – The Evidence of Film, ki jo je podpisal Jean-Luc Nancy. 18 Ta namreč Kiarostami- ja postavlja na pozicijo enega ključnih nosilcev in »odločilne priče« aktual- ne filmske prenove, ki naj bi ji bili priča od devetdestih let naprej: »Film je bil umetnost imaginarnega (ali mitskega) in bil je semiologija (kombinatorika znakov – 'govorica' se je reklo). /…/ Medtem ko filmska dela še vedno ustrezajo tema dvema različnima opredelitvama, se jima odzivajo ter ostajajo razpeta med njiju, pa prav zdaj postajajo tudi drugačna oblika prezentacije; takšna, kakršna je v resnici tudi že bila od samega začetka, a se šele dandanes razkriva v svoji dejanskosti. Ali natančneje: film postaja umetnost pogleda, ki jo omogoča in pogojuje svet, ki se nanaša le sam nase in na svojo resničnost: prav zato In življenje teče dalje zavzema posebno mesto v Kiarostamijevem dosedanjem opusu. Obrača se na življenje v njegovi naključnosti in prehajanju, v prehajanju, ki ne vodi drugam kakor proti smrti; obravnava nenavadne in boleče sestavine življenja, kot so rojstvo, ljubezen, spremljanje tekem svetovnega nogometnega prvenstva, ali snemanje filma« (Nancy, 2001: 18). Čeprav pri Nancyjevi problematizaciji (samo)prenove filma v turbu- lentnih okoliščinah iztekanja stoletja ne gre za tektonske premike tolikšnih razsežnosti, kot jih je Deleuze predpostavil v dejstvu »kopernikanskega obrata« na prehodu iz klasičnega v moderni film, in čeprav Nancy zave- stno dosledno zožuje območje svojih raziskav na eno samo eksemplarič- no cineastično ime (mestoma mu eksplicitno sopostavlja avtorska imena kot, recimo, Hou Hsiao-hsien, Claire Denis ali Edward Yang), pa je pred- postavka vseskozi-že-prisotne drugačnosti v biti filma samega na moč podobna Deleuzovi metodi obravnave koncepta podobe-časa. Oziroma tistemu njegovemu principu, v katerem je izpostavljen latentni, zgodovin- 121 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU ski obstoj filmske podobe-časa, ki pa je potrebovala specifične pogoje, da je prišla do svojega dejanskega izraza. Za ponazoritev takšne teze podaja Deleuze kar nekaj primerov »pred-navzočnosti« podobe-časa, na primer neposredno občutenje časa »v čistem stanju« skozi Ozujeva tiho-žitja ozi- roma pilow-shots ali pa »izmuzljivost« Dreyerjeve Gertrud v enigmatično- sti planov lažne kontinuitete in odklonskih gibanj: »Seveda so bili [plani lažne kontinuitete] vselej tam, v filmu samem, kot tudi odklonska gibanja. Toda kaj je povzročilo, da so prevzeli specifično novo vrednost do stopnje, ko Gertrud ni bila razumljena tedaj in jo celo še danes zgrešeno dojemajo? Izbiramo lahko med poudarjanjem kontinuitete kinematografije kot celote ali naglaševanjem razlike med klasičnim in modernim filmom. Potreben je bil moderni film, da smo prišli do novega razmejevanja celote kinematografije kot že zasnovane iz odklonskih gibanj in planov lažne kontinuitete. Direktna podoba- čas je fantom, ki je vselej oblegal film, vendar je bil potreben moderni film, da je ta fantom dobil telo« (Deleuze, 1989: 41). Tako kot je Deleuza vodilo prepričanje, da je bil potreben moder- ni film, ki je omogočal redefiniranje kinematografije v njeni celovitosti, s tem pa tudi odkritje dejstva v njej ves čas prisotne vsebnosti določe- nih elementov, značilnih prav zanj, je tudi Nancy mnenja, da se je (pre) nov(itven)a filmska forma lahko pojavila šele takrat, ko so zanjo nastopili ustrezni pogoji. Nancy skuša definirati novo esenco filma, ki naj bi bila sicer vseskozi že navzoča, a potrebna je bila filmska (pre)razporeditev razmerja med človekom in svetom, da je, rečeno z Deleuzom, dobila telo. Ključna sprememba v obravnavanem razmerju izvira iz Nancyjevega obra- ta, po katerem se temeljni »manko« sodobnega sveta, izražen v krilatici, da »svet nima več nobenega smisla«, v resnici izkazuje za njegovo prednost. Izguba pomenskosti kot posledica procesov modernizacije, ki naj bi bila najizrazitejša hiba pričujočega sveta, je v Nancyjevih očeh odločilna za vzpostavitev novega – seveda šele takrat, ko se zavemo, da je mogoče pre- seči tisto, kar je bilo (po)dajano kot manko oziroma neuspeh. V toku zgo- dovinskega razvoja kinematografije je klasični film vzpostavljal razmerje z vnaprej opredeljenim svetom, ki je bil deležen svoje filmske strukture glede na odnos do določene pomenskosti, medtem ko se je moderni film soočil s situacijo razkroja vezi med človekom in svetom, kar je vplivalo tudi na razvrednotenje vsakršne pomenskosti. In prav dejstvo »izgube kot temeljnega manka« je postalo središčni predmet njegove obravnave – s pomočjo strategij dekonstrukcije »klasičnih oblik« oziroma s formalnim naglaševanjem same odsotnosti vsakršnega pomena. 122 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 Nancy pa utemeljuje svoje raziskave sveta na predpostavki, da je tisto, kar nastopi pred sleherno pomenskostjo, kar je »tostran ali onkraj vsake pomenskosti«, smisel sveta. Svet tako ne more biti prostor pomenskosti, temveč je smisel tisti, ki je »pred pomenskostjo in jo presega«. »Svet, ki ga Nancy označi tudi z 'il y a', kar naj bi pomenilo isto kot 'je', namreč že sam po sebi razkriva torišče smisla. Že samo to, da nekaj je, pravzaprav celo samo to, da svet je, izraža smisel. Sveta torej ne gre več interpretirati in mu (pri)dajati kakršnega koli smisla, temveč gre poslej za to, da vstopimo v ta smisel, v ta dar smisla, kar svet je« (Hribar Sorčan, 2001: 112). 19 Preseganje tistega, kar je bilo pojmovano kot manko, dobesedno omogoča dostop do sveta, občutje neposrednega filmskega razmerja s svetom. Na podla- gi takšne zasnove sveta se tudi film osvobaja svoje obsedenosti z izgubo pomena in se spoprijema z življenjem samim. Vseskozi prisotno, a šele prek obravnavane koncepcije na novo razkrito, naravno stanje filma po- temtakem ni reprezentiranje (vnaprej) predpostavljenega sveta niti repre- zentiranje izgube pomenskega sveta, temveč podajanje navzočnosti sveta samega. Sveta, ki se nanaša zgolj sam nase in na svojo resničnost. »Kiarostami ni zgolj samo še en nov avtor. Svoj pečat je vtisnil tudi kot privilegirana priča tega dogajanja, zavedajoč se, da se film prenavlja, kar pomeni, da se znova približuje tistemu, kar je in kar ga je še vedno vrnilo v igro. Tisto, kar se z njim spreminja, je svet, kultura sveta in njegovo obličje; spreminja se tisto, kar imenujemo 'civilizacija'. Ne gre zgolj za, v duhu vulgarnega in reakcionarnega platonizma zasramovano, 'civilizacijo podobe'. Drugačen svet prevzema drugačne oblike in si prizadeva biti v njih izražen. Kiarostami ni sam: obstajajo številni drugi stili in raznolikosti pogledov. Toda vsi imajo opraviti s poudarjanjem filma, ki ima znova značilnosti svojega pričevanja; ta svet vpliva sam nase, čeprav ne privede do sklenitve. Film (z njim pa tudi televizija, video in fotografija – vsi v Kiarostamijevih filmih igrajo vlogo, ki ni naključna) omogoča pričevanje vidne oblike sveta, oblike ali smisla« (Nancy, 2001: 12). Tisto, kar je po Nancyjevem mnenju ključno dogajanje na pragu no- vega stoletja, je afirmacija kinematografije: na neki način gre za afirmacijo filma skozi film sam. V samoreferencialnosti sveta – kjer odsotnost po- menskosti ne predstavlja več manka, saj je takšno stanje način obstoja sve- ta – je ta novi film predvsem umetnost pogleda, prek katerega »svet sam sebi povrača svojo realnost in resnico svoje skrivnosti«, in podobe, ki se »odpira v realnost«. 20 Je umetnost samolastne prezence sveta brez njegove sovisnosti s pomenskostjo – oziroma potrebe po opredeljevanju do nje, kar je predstavljalo omejitve tako klasične kakor tudi moderne in post- moderne kinematografije. Pričujoča Nancyjeva intervencija – po njegovih lastnih besedah – ne želi biti teorija filma, temveč predvsem izraz občut- 123 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU kov ob tem, kar se dandanes dogaja na filmskem področju. In tisto, kar je v tem pogledu bistveno, je Nancyjevo vztrajanje pri načelu pričevanja filma, prežetega z imperativom umetnosti, ki lahko »priča le kot umetnost bivanja v svetu« … V tem pa tudi delimo Nancyjevo prepričanje o »novem začetku«, o »odpiranju oči (ali pogleda)«, v katerem je mogoče odmeve sprememb s filmskih prizorišč širom zemeljske oble zaznati znotraj pre- novitvenih novo-realističnih spodbud. Opombe [1] V mislih nimamo samo izjemnih investicij, ki jih za propagandne in marketinške potrebe namenjajo analizam in izpopolnjevanju mehanizmov »atrakcije pogleda«, marveč tudi dejstvo, da so za ogromen delež mainstreamovske filmske produkcije ter medijskega entertainmenta, infotaimeneta, edinfotainmenta itn. ciljna publika – čeprav se pretvarjajo, da v resnici merijo na odraslo populacijo – v bistvu otroci in mlajši mladoletniki. In da je torej navidezno »nevtralen« pristop zasnovan na »zapeljevanju« otroškega pogleda; po eni strani zato, ker je v svoji vizualni »nedolžnosti« najbolj dovzeten za vrsto dražljajev, po drugi pa zato, da si »pri-vzgoji« pogled bodočega potrošnika in konzumenta instantnega fast-food podobarstva. [2] Gérard Wajcman v svojih raziskavah umetnosti 20. stoletja na eno njenih ključnih mest uvršča imperativ »aktivacije pogleda«, ki ga postavlja nasproti sodobni preobloženosti in preobjedenosti z instantnim podobarstvom, ki je privedlo do popolne gledalske »dezaktiviranosti« in »dezangažiranosti subjekta«. Odgovornost zanjo pa pripisuje tako posredovalcem kakor sprejemnikom takšnih podob. Slednji postajajo obsedeni z »ugodjem za oči«, ki jih obvaruje pred vsakršno napetostjo, vsakršno aktivnostjo – tudi pred najmanjšim »napenjanjem oči«: »To pa tudi krepi spremljevalno iluzijo, da je – z izjemo (komajda) perverznega voajerja ali vohuna – gledati nekako več kot pasivno opravilo, tako nevtralno, da celo sploh ni aktivnost. Ne zločin ne spolni akt, ne biti priča, nič od tega, tudi nič drugega, pravzaprav čisto nič, le neko polno zadovoljstvo, le krma za oči, basanje s podobami za hitro potešitev. Seveda pa gledalci pri tem niso žrtve, temu dremavemu prebavljanju podob dajejo več kot svoj pristanek« (Wajcman, 2007: 192). [3] Govora je seveda o fenomenu klasičnega realističnega filma, poimenovanem tudi brezšivni oziroma presojni realizem, ki je bistveno zaznamovan s tendenco, da bi se s pomočjo filmskih tehničnih možnosti in ustroja pripovedi kar najbolj zabrisala predpostavka iluzoričnosti filma in ustvaril čim prepričljivejši vtis realnosti. Tega je mogoče doseči predvsem s striktnim upoštevanjem narativnih strategij in konvencij, zasnovanih za prikrivanje dejstva skonstruiranosti prikazovanega sveta in ustvarjanje »popolne realnosti«. »Klasični film evocira vzpostavitev fikcionalnega sveta, opredeljenega z notranjo koherenco, verjetno 124 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 in linearno vzročnostjo, psihološkim realizmom in videzom prostorsko časovne kontinuitete« (Stam, Burgoyne, Flitterman-Lewis, 1992: 188). [4] B. Ruby Rich je v svoji analizi neobhodne transformacije filmskih študij po 11. septembru povsem neposredna v svojih »akcijskih predlogih«: »V tem hipu je izjemnega pomena pretresti kurikulum in poiskati povezave, ki nam lahko pomagajo pri usmerjanju naših študentov k ravni razumevanja, ustrezni trenutku, ki je pri mnogih povzročil stanje intelektualne paralize in zanikanja« (Rich, 2004: 113). [5] Na specifičen vidik »vzgoje za demokracijo« opozarja tudi Šimenc, ko izpostavlja vprašanje »skupnosti raziskovanja« kot specifične odprte kode, v kateri je demokracija tako rekoč neposredno na delu: »Skupnost raziskovanja kot taka pomeni pripravo na demokracijo. V njej poteka dialog, v katerega so vsi prisotni (razen učitelja kot bistvene izjeme) enakopravno vključeni. Če ga povežemo z diskusijo, ki predhodi odločanju v demokraciji, skupnost z demokratično diskusijo modelira demokracijo. Na drugi strani pa prav zato, ker gre za vzgojo za demokracijo, (vsebinske) demokratične vrednote niso sprejete, temveč so v diskusiji predmet premisleka. V nekem smislu gre tudi pri tem za modeliranje demokracije, saj se tudi v demokraciji ne odloča samo o tem, kdo bo zasedel prazno mesto oblasti, temveč implicitno tudi o tem, ali bo še naprej ostalo načeloma prazno« (Šimenc, 2007: 154). [6] Francoski film devetdesetih seveda nima »ekskluzivne« pravice do samega pojma novi realizem, saj se je ta pojavil na različnih delih filmskega zemljevida. Enega izrazitejših realističnih izbruhov najdemo v ameriškem »črn(sk)em« filmu devetdesetih – v delih kot npr. Fantje iz soseščine (Boyz N the Hood, 1991), Juice (1992), Menace II Society (1991), Straight Out of Brooklyn (1991) ipd. – najpogosteje poimenovanem novi realizem ali novi črni realizem. Podrobneje glej: Diawara, 1993: 3–25. [7] Konkretna obravnava problematike celotnega sklopa novega francoskega angažiranega filma bi v pričujočem kontekstu predstavljala preobsežen korak vstran, zato v ilustracijo podajamo zgolj besedilo tematske najave mednarodne konference »Film in angažma: očrt predanosti v francoskem filmu« na Nottingham Trent University, septembra 2002: »Čeprav so v osemdesetih in zgodnjih devetdesetih ortodoksni levičarski protesti skoraj izginili iz zavesti francoske javnosti, se je na vrhu družbene in politične aktivnosti skozi skoraj vse preteklo desetletje krepila pozicija političnega protesta in odpora do neo-liberalizma in njegovih teženj po popolni nadvladi. Takšen preporod je bil močno opazen v estetskih, kulturnih, ekonomskih in institucionalnih zavzemanjih sodobne francoske kinematografije. Tako v političnem aktivizmu skupnosti filmskih ustvarjalcev (od cinema de banlieue do sans-papiers, 'novega realizma' in naprej) kot tudi pri vključevanju filma in videa v dejavnosti ogroženih skupin in marginalnih glasnikov (od mouvement social prek anti- globalističnih protestov do proti- in sub-kulturnih skupin) se je družbena tematika znova uveljavila kot primarna usmeritev francoskega filma, ki se na dogodke ni samo odzival, temveč je tudi usmerjal javno razpravljanje.« O razsežnosti boja za pravice brezpravnih (sans-papiers) – priseljencev 125 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU brez dovoljenj za bivanje – oziroma boja skupaj z njimi pa pričajo podpisi devetinpetdesetih filmskih režiserjev pod peticijo proti regresivnemu Debréjevemu imigracijskemu zakonu, ki so jo v nadaljevanju privzeli tisoči umetnikov in liberalnih intelektualcev, sama akcija pa je kulminirala v številnih družbenih pobudah in demonstracijah stopetdesettisočglave množice 22. februarja 1997. Peticijo sta sestavila prvopodpisnika Pascale Ferran in Arnaud Desplechin, podpisali so jo v največji meri mlajši cineasti kot Assayas, Audiard, Denis, Kassowitz, Klapisch, pa tudi nekateri starejši kot Breillat, Chéreau, Miller ali Tavernier; pozneje so se jim pridružili tudi »staroste« kot Chabrol, Corneau, Godard, Lanzmann in predstavniki generacije osemdesetih – Charef, Chatiliez, Chibane idr. Posebno »cinefilsko« težo fenomenu brezpravnih dodaja dejstvo, da se je prvič v novejši zgodovini določena nepartijska politična akcija začela na pobudo filmarjev – prvotno peticijo »Manifesto 1997« so namreč podpisali izključno filmski režiserji – ki so v preteklosti seveda pogosto sodelovali v političnih protestih, vendar praviloma kot »pridruženi člani« večjih skupin, ki so vključevale predvsem humanistično-družboslovno in pisateljsko srenjo. [8] O tem, recimo, razpravljata tudi Will Higbee, z obravnavo fenomena »družbenega preloma« v filmih Mathieuja Kassovitza, ali Martin O'Shaughnessy, ko izpostavlja raznovrstnost pristopov k perečim družbenim vprašanjem: »Če je bila ključna karakteristika francoskega filma po letu 1995 vrnitev družbenega, pa različnost njihovih scenarijev nakazuje, da je družbeno kot tako razcepljeno na vrsto raznoterih potez. Takšna fragmentacija vprašanja družbenega nas vsekakor navaja na vnovičen premislek razumevanja angažiranosti. Medtem ko je nekatera zavzemanja mogoče povezovati s širšo kritiko ekonomskega sistema kot osrednjim vidikom njihove politiziranosti, pa druga bojevanja (na primer za pripoznanje manjšinskih skupnosti) zagotovo ne morejo vsega podrediti gospodarskim aspektom oziroma se osredotočiti zgolj nanje« (O'Shaughnessy, 2003: 195). [9] »V soočenju s takšno prodorno vero v foto-mimezis se je treba zaustaviti in vprašati: kaj je vodilo željo, ki tako trdovratno postavlja kamero na prestol resnice v interpretaciji? Jasno je namreč, da simbioza med kamero in realizmom predstavlja prej izhodiščno točko kot pa končni cilj. 'Realizem' je sporen koncept in konstantno trpi za krizami identitete v enaki meri kot znotraj lastne zasnove jemlje v okrilje različne in pogosto spremenljive tendence. Razločevanje med 'esenco' in 'videzom', ki se je izkazalo za tako trpežno v filozofiji, je imelo pogost odmev v estetiki znotraj ponavljajočega se razcepa med 'ekspresionizmom' in 'čistim' realizmom. Dejstvo, da obe strani tega argumenta trdita, da imata edinstveno moč nad realnostjo – glede na predpostavko, ali je realizem zasnovan kot rekonstrukcija pojavov, ki predira 'golo površje' stvari, ali kot popolna zvestoba pojavom, ki sama razkriva esencialno resnico – je manj znak zmede znotraj koncepta kot pa odraz konfliktnega območja njegove zasnove« (McQuire, 1998: 15–16). [10] Pojem »progresivnega filma« obravnavamo v kontekstu opredelitve Roberta Philipa Kolkerja, še zlasti v tistih poudarkih, s katerimi opozarja, da gre za film, »… ki spodbuja čustvene reakcije in intelektualno soudeležbo, ki je zavezan 126 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 zgodovini in politiki ter kulturnim raziskavam, ki terja zavezo tudi od svoje publike; za film, ki nakazuje smeri sprememb, če že ne sveta, pa vsaj načina pogleda nanj« (Kolker, 2001: 2). [11] Če se ilustrativno opremo zgolj na avtorsko figuro Abbasa Kiarostamija – kot enega ključnih nosilcev prenove sodobnega filma – vidimo, da se v analizi njegovih mojstrovin slikovito preplete prenekateri »zahodnjaško-vzhodnjaški« koncept: Vlado Škafar tako ob raziskavi »Kiarostamijev MacGuffin« samo zasnovo MacGuffina obravnava kot »… posrečeno sprego zahodnjaškega principa percepcije, katerega arhetipska struktura je detektivka, iskanje ključa, ki vodi do rešitve oziroma cilja, ter vzhodnjaškega principa, katerega arhetipska struktura je potovanje, kjer cilj ni toliko pomemben kot pot do njega« (Škafar, 2002: 82). Gilberto Perez vidi v Irančevem filmskem razvoju nujen proces cineastovega »neposrednega vključevanja v predstav(lje)no realnost«: »Kiarostami je z izjemno naravnostjo izpeljal premik od naturalizma v modernizem, od reprezentacije realnosti k reprezentaciji kot sestavnemu delu realnosti, kot sredstvu reprezentacije« (Perez, 1998: 269). Jean-Luc Nancy pa med drugim razpravlja o specifični naravi koncepta pomena v Kiarostamijevih filmih: »Pomen ni niti narativen niti teleološki ali ponavljajoč. Morda sploh ne gre za 'pomen', ali pa se morda od 'pomena' ohranja samo 'smisel' oziroma usmerjeno pomenjanje: sledimo poti ali iščemo način. Vendar pa je, v sozvočju z mnogimi modrimi vzhodnimi in zahodnimi nauki, način sam po sebi že resnica, in pojem metode (pomeni pot ali način iskanja nečesa) ima vlogo njihovega filozofskega povzetka« (Nancy, 2001: 54). [12] Deleuze se sklicuje na Godardovo pojmovanje filma kot »slabega prostora«, ki predstavlja dokaj zapleteno problematiko, izvirajočo iz novovalovskega razočaranja nad filmom ob dogodkih iz leta 1968, ki so pomenili potrditve sumov o filmu kot o »amoralnem in neustreznem prostoru«, o prostoru »zločina« in »magije«. Podrobneje glej: Daney, 2001: 28–33. [13] S konceptom podobe-akcije Deleuze pravzaprav opredeljuje vprašanje filmskega Realizma (z veliko začetnico), ki pa ga v kontekstu razpravljanja o modernem filmu obravnava kot »stari realizem«. Na začetku poglavja o podobi-akciji v knjigi Podoba-gibanje tako pravi: »Lotevamo se področja, ki ga je laže določiti: izpeljana okolja postanejo neodvisna in veljajo sama zase. Kakovosti in potence se ne razstavljajo več v poljubnih prostorih, ne naseljujejo več izvirnih svetov, temveč se neposredno aktualizirajo v geografsko, zgodovinsko in socialno določenih prostorih-časih. Afekti in pulzije se kažejo le še utelešeni v vedenjih, v obliki čustev ali strasti, ki jih urejajo in kvarijo. To je Realizem. /…/ Realizem kratko malo vzpostavlja tole: okolja in vedenja, okolja, ki aktualizirajo, in vedenja, ki utelešajo. Podoba-akcija predstavlja razmerje med obojim kakor tudi vse različice tega razmerja« (Deleuze, 1991: 186). [14] Deleuzovi formuli reprezentacije SAS' in ASA' obravnavata »veliko« in »malo« formo podobe-akcije. Formula SAS' vodi od izhodiščne situacije prek individualne akcije do spremenjene situacije; je organska in spiralna ter zajema predvsem velike kinematografske žanre. Princip ASA', ki iz akcije prek situacije privede k novi akciji, ni globalen in spiralen, temveč lokalen in eliptičen, zajema pa 127 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU prvenstveno komično dimenzijo filmskega na čelu z burlesko. Podrobneje glej: Deleuze, 1991: 186–230. [15] »Pri raziskovanju strukture [podobe-kristala] je Deleuze značilno 'nesistematičen', kot bi že na ravni analize želel pokazati, da smo stopili v radikalno drugačen univerzum od tistega, kjer je čutna percepcija sprožila gibalno akcijo, vmes pa se je praviloma rodila še afekcija. Zadeve so zdaj bistveno bolj 'messy', hkratnost aktualnega in virtualnega lahko opazujemo pri tako različnih primerih, kot so zrcalo (ali je odsev v zrcalu res samo virtualna podoba?), igralec (kako aktualizirati virtualno v sebi?), ladja (njena 'dvolična struktura presojnega krova in mračnega podpalubja), končno pa tudi pri delu v delu, bodisi v obliki zasnutka nečesa, kar se bo še razvilo, bodisi v obliki čistega zrcaljenja v delu« (Pelko, 1997: 27). [16] Vprašanje koncepta fabulacije – oziroma Deleuzove rabe principa legendiranja (»f lagrant délit de légender«), ki ga je izmojstril znameniti kanadski dokumentarist Pierre Perrault – je v svojih raziskavah Deleuzovih filmskih konceptov koncizno razdelal Stojan Pelko v monografijah Očividci ter Pogib in počas, še posebej v razdelku »Legendiranje« prve ter poglavju »Trajektoriji libida« druge navedene knjige. Podrobneje glej: Pelko, 1994: 60–62 in Pelko, 1997: 69–98. [17] »Ljudstvo je notranje mislecu, saj gre za 'postajanje ljudstva', kolikor je mislec notranji ljudstvu kot nič manj neomejeno postajanje. Umetnik in filozof sta nesposobna ustvariti ljudstvo, lahko ga le pozivata z vsemi svojimi močmi. Ljudstvo se lahko ustvari le v neznosnih mukah in se ne more več ukvarjati z umetnostjo ali filozofijo. Toda tudi filozofske knjige in umetniška dela predstavljajo nepredstavljivo vsoto trpljenja, ki daje slutiti prihod nekega ljudstva. Druži jih, da se upirajo, upirajo smrti, sužnosti, neznosnemu, sramoti, sedanjosti« (Deleuze, Guattari, 1999: 114). [18] Nancy je prepričan, de je prehajanje v novo stoletje odločno zaznamovano tudi s prelomom znotraj filmske umetnosti, ki ga najbolj reprezentativno izpričuje prav Kiarostamijeva kinematografija, v kateri je »… očitna nedvoumnost filmskega pogleda kot upoštevanja sveta in njegove resničnosti. Ta kinematografija (ne omejuje se samo na Kiarostamijevo ime, čeprav on najbolje služi mojemu namenu kot primer in simbol) izpoveduje takšna načela, kakršna prihajajo na plan tukaj in zdaj, ob prelomu stoletij in po desetletjih gibljivih slik trasirajo novo pot filma …« (Nancy, 2001: 14). [19] »Nancy že v knjigi L'oubli de la philosophie (Galilee, Paris 1986) začenja svojo filozofijo smisla z mislijo, da smisel ne izvira iz neke interpretacije sistema pomenov, kajti že interpretacija sama spada v sistem, v pomenski kozmos. Vendar ta misel, poudari Nancy, ne pomeni, da ni nobenih drugih dejstev, ki so interpretativna. Nakazuje le, da je dejstvo že zajeto v interpretativnem območju pomena, kar velja še zlasti tedaj, ko smisel zdrsne pod gospostvo pomena. A samo dotlej, dokler ne premislimo reprezentacije do skrajnih meja pomenskosti kot take« (Hribar Sorčan, 2001: 112). [20] »Kiarostami podobe in znake vsepovsod nadomešča s pogledom. Ali natančneje: pravzaprav ne 'nadomešča' ničesar v toliko, v kolikor podob in znakov ne izganja, temveč jih mobilizira, usmerja proti pogledu, pogled pa proti realnemu. 128 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 Pogled: preciznost v kadriranju, v senzibilnosti filmskega materiala, v osvetlitvi – letni čas, obdobje dneva, avto, ujet v prežo objektiva (skratka, nič drugega kot film …, toda, rečeno drugače: film, ki je intenziviran, gnan od znotraj proti bistvu, ki ga v veliki meri oddaljuje od reprezentacije in usmerja v prezenco; in 'reprezentacija' tako razkriva svoje dejansko delovanje). Prezenca ni več stvar vidnega; podaja se v spopadu, skozi nemir ali zaskrbljenost« (Nancy, 2001: 30). Literatura Aumont, J., Bergala, A., Marie, M., Vernet, M. (1992). Aesthetics of Film. Austin: University of Texas Press. Casetti, F. (1999). Theories of Cinema: 1945–1995. Austin: University of Texas Press. Daney, S. (2001). Filmski spisi. Ljubljana: Slovenska kinoteka. Deleuze, G. (1989). Cinema 2: the Time-Image. Minneapolis: University of Minnesota Press. Deleuze, G. (1991). Podoba-gibanje. Ljubljana: Studia humanitatis. Deleuze, G. (1995a). Negotiations: 1972–1990. New York: Columbia University Press. Deleuze, G., Guattari, F. (1999). Kaj je filozofija? Ljubljana: Študentska založba. Deleuze, G. (2000). The Brain Is the Screen: An Interview with Gilles Deleuze. V Gregory Flaxman, (ur.), The Brain Is the Screen: Deleuze and the Philosophy of Cinema, str. 365–375. Minneapolis: University of Minnesota Press. Diawara, M. (1993). Black American Cinema: The New Realism. V Manthia Diawara, (ur.), Black American Cinema, str. 3–25. New York: Routledge. Giroux, H. A. (2004). Pedagogy, Film, and the Responsibility of Intellectuals: A Response. Cinema Journal, 43(2), 119–126. Higbee, W. (2005). The return of the political, or designer visions of exclusion? The case for Mathieu Kassovitz’s 'fracture sociale' trilogy. Studies in French Cinema, 5(2), 123–135. Hribar Sorčan, V. (2001). Estetizacija resnice in smisla pri Jean-Lucu Nancyju. Filozofski vestnik, XXII(3), 109–128. Kolker, R. P. (2001). The Altering Eye: Contemporary International Cinema (Online Edition). http://otal.umd.edu/~rkolker/AlteringEye/ Lambert, G. (2000). Cinema and the Outside. The Brain Is the Sreen: Deleuze and the Philosophy of Cinema, 253–292. McQuire, S. (1998). Visions of Modernity: Representation, Memory, Time and Space in the Age of the Cinema. London: SAGE Publications. Mulvey, L. (2001). Vizualno ugodje in pripovedni film. V Ksenija H. Vidmar, (ur.), Ženski žanri: spol in množično občinstvo v sodobni kulturi, str. 271–289. Ljubljana: ISH. Nancy, J. L. (2001). The Evidence of Film: Abbas Kiarostami. Bruxelles: Yves Gevaert Publisher. O’Shaughnessy, M. (2003). Post-1995 French cinema: return of the social, return of the political? Modern & Contemporary France, 11(2), 189–203. 129 FILMSKI KONCEPTI V VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNEM PROCESU Pelko, S. (1994). Očividci: filmski pogledi. Ljubljana: Problemi – Razprave. Pelko, S. (1997). Pogib in počas: podobe Wima Wendesa. Ljubljana: ISH. Pelko, S. (2006). Podoba misli. Ljubljana: Študentska založba. Perez, G. (1998). The Material Ghost: Films and their Medium. Baltimore: The John Hopkins University Press. Powrie, P. (1999). Heritage, History and 'New Realism'. V Phil Powrie, (ur.), French Cinema in the 1990s: Continuity and Difference, str. 1–21. Oxford: Oxford University Press. Rich, R. B. (2004). After the Fall: Cinema Studies Post-9/11. Cinema Journal, 43(2), 109-115. Rodowick, D. N. (1997). Gilles Deleuze's Time Machine. Durham, London: Duke University Press. Stam, R.,Burgoyne, R., Flitterman-Lewis, S. (1992). New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Ppost-structuralism and Beyond. London, New York: Routledge. Šimenc, M. (2007). Didaktika filozofije. Ljubljana: Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani. Škafar, V. (1999). O dogmi – II. O idiotih: (druga stran podobe). Ekran, XXXVI(3/4), 29–31. Škafar, V. (2002). Kiarostamijev MacGuffin. V Simon Popek, Andrej Šprah, (ur.), Drugi film »tretjega sveta«: 12. mednarodni kolokvij filmske teorije in kritike, Ljubljana, 2001, str. 81–90. Ljubljana: Slovenska kinoteka, Revija Ekran. Štrajn, D. (2002). Vzgoja pogleda. Ekran, XXXIX(7/8), 30–32. Vrdlovec, Z. (1987). Lepota prevare. Ljubljana: Partizanska knjiga. Wajcman, G. (2007). Objekt stoletja. Ljubljana: Društvo za teoretsko psihoanalizo.