1., 2. št. Januar, Februar 1919. Letnik XLU. Cerkveni Glasbenik Glasilo Cecilijinega društva v Ljubljani. Izhaja po enkrat na mesec in velja za celo leto z glasbeno prilogo vred 8 K, za dijake 5 K. Uredništvo iti upravništvo: Pred Škofijo št. 12, I. nadstr. Cerkvenoglasbena liturgika. Fr. Ferjančič. (Dalje.) k) Pater n o s t e r. Pater n oster ali Oče naš so brez dvoma že v najstarejših časih svete Cerkve sprejeli med dele sv. maše; saj je to najlepša molitev, ki jo je sestavil sam Gospod in ki združuje v sebi vse, za kar moramo prositi. Očenaš pri sv. maši omenjajo že najstarejše liturgije; sv. Hieronim trdi, da so ga upeljali že v apostolskih časih. Niso pa molili te Gospodove molitve povsod na isti način in na istem mestu. Ponekod je molilo jočenaš vse ljudstvo; drugod pa so verniki na vsako prošnjo v očenašu odgovarjali z besedico „amen". Le zadnjo prošnjo .,sed libera nos a malo" (»temveč reši nas hudega") je govorilo vse ljudstvo, kar odgovarja še dandanašnji navadi, da namreč pri peti sv. maši v imenu ljudstva poje to prošnjo pevski zbor. OČenaš tudi ni bil pri sv maši vedno na istem mestu, kakor dandanes. Včasih so ga molili še le po lomljenju podobe kruha ali morda še celo po sv. obhajilu. Poje ga mašnik lahko na dva načina: ali na slovesen ali na ferialen način. To se ravna po tem, kakor se tudi oracije in prefacija pojo slovesno ali ferialno. .,Sed libera nos a malo" zapoje pevski zbor sedaj po tradicionalnem načinu tudi v ferialnem tonu ravno tako, kakor na slovesen način. Organist ne sme tudi pri očenašu spremljati mašnikovega petja z.. orgijami. To je razvidno iz „Caeremoniale Episcoporum" in iz odloka S. R. C. 27. januarja 1899. Ko je mašnik prelomil sv. hostijo, zapoje: „Per omnia saecula saecu-lorum" (od vekomaj do vekomaj"), in zbor odgovori: „Amen". In ko mašnik takoj nato trikrat prekriža kelih s koščkom sv. hostije, zapoje: „Pax Domini sit semper vobiscum" („mir Gospodov bodi vedno z vami"), in pevci mu odgovore: „Et cum špiritu tuo" („in s tvojim duhom"). Ta zadnji odgovor se sedaj po tradicionalnem načinu zelo razlikuje od prejšnjega po medicejskem koralu. 1) A g-n u s D e i. Jagnje božje se praviloma poje trikrat, kakor je tudi v misalu in gradualu, in sicer dvakrat na isto besedilo: Agnus Dei, qui tollis peccata Jagnje božje, ki odjemlješ grehe mundi, miserere nobis. sveta, usmili se nas. Tretjič pa se glasi: Agnus Dei, qui tollis peccata Jagnje božje, ki odjemlješ grehe mundi, dona nobis pacem. sveta, daj nam (svoj) mir. Dovoljeno je, da se poje tudi samo prvi in tretji „Agnus Dei", drugi pa se recitira. Pri črnih mašah pa se pri prvem in drugem „Agnus Dei' namesto ,.miserere nobis" reče: „dona eis requiem", („daj jim mir"), pri tretjem pa: „dona eis requiem sempiternam" („daj jim večni mir"). Velikonočno soboto Agnus Dei popolnoma odpade. Nekdaj so peli ta spev duhovniki in ljudstvo skupno med tem, ko so se po prvi predobhajilni molitvi kristjani objemali v znamenje, da nimajo nobenega sovraštva med seboj. Zato je bil ta spev prvotno zelo preprost. Dandanes je ostal ta obred objemanja samo pri slovesni sv. maši in sicer le med duhovniki. Tudi ta spev bodi primeroma kratek, zato naj cerkveni skladatelji nikar ne posnemajo nekaterih starih mojstrov, ki so ta spev zelo na široko razpletali ter zlasti pri tretjem „Agnus Dei'' na dolgo in široko uporabljali vse kontrapunktične umetnosti. m) K o m unija. Romunija se začne peti potem, ko je mašnik zaužil presveto Rešnjo Kri. Nekdaj so jo peli tedaj, ko so verniki med sv. mašo prejemali sveto obhajilo; zato je bil takrat ta spev daljši nego je dandanes. Prvotno je bila komunija vedno enaka, peli so namreč stalno 33. psalm „Benedicam Dominum in omni tempore;, (hvalil bom Gospoda vsak čas"). V rimski liturgiji so pa že zgodaj začeli komunijo izpreminjati. Peli so — podobno kakor pri introitu — antifono in na to več ali manj psalmovih vrstic, kakor je obhajilo vernikov trajalo več ali manj časa. Ko so pozneje verniki vedno bolj opuščali sv. obhajilo med sv. mašo, so odpadle tudi psalmove vrstice in ostala je le antifona, ki se sedaj imenuje komunija. Pri črnih mašah se je dlje časa ohranila navada, da so verniki med sv. mašo pristopali k sv. obhajilu; na to nas še dandanes spominja komunija pri črnih mašah, ki ima antifono in verz. Kakor introit se tudi komunija navadno nanaša na pomen praznika. Opustiti se ne sme, pač pa se lahko recitira, kakor to določa naša škofijska okrožnica. Po avtentičnem dekretu 2994 z dne 10. januarja 1852 jo _ sme recitirati tudi en sam pevec na polglasno („submissa voce"). V velikonočnem času mora komunija ob koncu imeti „alleluja". {Dalje prihodnjič.) O izbiranju primernih cerkvenih pesmi za bogoslužje. Stanko Premrl. (Dalje). V 7. in 8. štv. lanskega „Cerkv. Glasbenika" smo obravnavali adventne in božične pesmi. Danes hočemo iti korak dalje in nekoliko premisliti, kakšne pesmi bi bile najprikladnejše 1. za predpost, 2. za post. V predpostnem času obhajamo tri predpepelnične nedelje: sedem-desetnico, šestdesetnico in petdesetnico. Za te nedelje novejša slovenska cerkvenoglasbena književnost nima posebnih pesmi. Pač pa so jih imeli naši prednamci, kot smo tekom te razprave že enkrat omenjali.1) Za današnjo rabo dotične stare pesmi kajpada niso več primerne, niti po napevih, niti po besedilih. Če. bi pa danes dobili novih primernih besedil, lahko rečem, da bi tudi primernih skladb kmalu imeli v obilici. Pri naših sedanjih razmerah je najbolje, če v predpostnem času pojemo Marijine in evhari-stične pesmi.2) Zadnje so posebno prikladne tretjo predpepelnično (pustno) nedeljo, pustni ponedeljek in torek, ko se v mnogih krajih obhaja štirideseturna pobožnost sv. Rešnjega Telesa. Tudi z ozirom na to, da se v predpostnem času in zlasti pustne dni mnogi udajajo grešnemu veselju in uživanju, je prav in umestno, da se v cerkvah vpričo izpostavljenega Najsvetejšega vernikom v primernih evharističnih pesmih kaže pot proti nebesom in se jim vžiga ljubezen do Jezusa, ki nas edini more osrečiti tu in v večnosti. Zelo porabne in dobrodošle za te prilike so pesmi; „Poznate dom? na zemlji ne stoji- (Potočnik, v zbirki Rihar renatus", prir. dr. Kimovec), „Jezusa ljubim, njemu le služim" (Hribar, Slava Bogu, Premrl C. Gl. 1917), „Tebe, Jezus, ne pustim" (Foerster, Cec. I.), „0 Jezus, ves moj blagor ti,-' „Komu srce naj dam? posvetnim ne željam" (Jattner, Slava Jezusu), »Verni, srčno pred oltar" (Pogačnik), „0 sladki Jezus, moje vse" (Savinšek; obe pesmi v zbirki „Slava presv. Evharistiji"), „0 kje se bomo tolažili, kadar nam dušo bega svet" (dr. Kimovec, v zbirki „Srce Jezusovo, vse hvale najbolj vredno") in mnogo podobnih. Postni čas pričenja s pepelnico. Posebnih pesmi za ta dan nimamo, vsaj novejših ne. Pa tudi med starejšimi poznam edino Gerbičevo (Lira J) Poglavitna tozadevna zbirka je L. Dolinarje va: Napevi za pesmi v nedelje celega leta, v Ljubljani 18->9 in 1862. Besedila teh 55 pesmi se drže ponajveč evangelija, posegajo pa tudi v cerkveno bogoslužje ali razlagajo skrivnosti posamnih nedelj. Pesmi so precej dolge; največ jih je po 10 do 12 kitic, krajše se gibljejo od 6 do 9, najdaljše pa od 15 do 17 kitic. Končna kitica ima vselej razun parkrat za podlago molitev (oracijo) dotične nedelje. Včasih so te pesmi radi peli. G. župnik Langerholz od sv. Lenarta nad Škofjo Loko nam sporoča, da se njegova mati še dobro spominja tistih „viž." Na vsak način so prednamci v tem pogledu hvale vredni, lahko si jih vzamemo za vzgled, kako je.treba za bogoslužje izbirati primernih pesmi. 2) Kadar se ena ali včasih tudi obe predpepelnični nedelji obhajata pred Svečnico, treba kolikortoliko upoštevati tudi še božično dobo ali vsaj dotične godove, ki bi se še takrat obhajali (Jezusovo Ime, Sv. Družina). / Sionska, 1866, II. z v.), ki je žal že nekoliko zastarela.1) Zato je najbolje poslužiti se koj ta dan splošnih postnih pesmi. Pri tem pa upoštevajmo — kolikor pač razmere pripuščajo — sledeči red. Kot prve naj pridejo na vrsto pesmi, ki naznanjajo postni čas in vabijo k pokori, tako n. pr. pesmi: „Kristijani, postni čas se nam oznanjuje" (Rihar-Sicherl), „0 grešnik,- zdaj odpri srce" (Hribar, Cecilija I. 70, Sattner, Postne pesmi št. 3, Premrl, C. GI. 1917), dalje iz P. Ang. Hribarjevih postnih :'št. 2, 3, 6, potem prelepa staroslovenska „Spokorna" (Cec, I. 72), ki se poje ali v zboru ali še bolje enoglasno, v zadnjem slučaju event. v F-molu. V nadaljnem poteku posta naj se k prej imenovanim pesmim privzamejo pesmi o Jezusovem trpljenju. Semkaj spada kot prva, pa tudi sicer najbolj udomačena ljudsko cerkvena „Daj mi, Jezus, da žalujem," ki se poje v zboru v F-duru, enoglasno bolje en cel ton nižje. Dalje pesmi: „Tam na vrtu Oljske gore" (Cvek, Rihar-Sicherl, Sattner), „Glej, o grešnik, grehi tvoji" (Rihar-Kimovec, Hladnik, Sattner), „Oh, kako te vidim, Jezus mili?" (Hribar), „0 vi svi, ki mimo greste" (Rihar-Kimovec, Sattner), „Milo, milo Jezus prosi s križa za sovražnike" (Hribar, Sattner, Hladnik, Premrl), „H križu svetemu stopite, Jezus Bog na njem visi" (Rihar-Sicherl, Premrl), Jezusove rane (Rihar, Hribar) „Skrij me, Jezus, v svete rane," (Hribar) in podobne.2) Pesem sv. križevega pota, ki spada tudi med pesmi o Jezusovem trpljenju, treba v toliko ločiti od drugih, ker je ne pojemo pri sv. maši, ampak samo pri pobožnosti sv. križevega pota. Glede napeva za to pesem sem mnenja, da je najbolje vstrajati pri znanem ljudskem. Posebno skupino med postnimi pesmimi tvorijo pesmi v čast sv. križu. Pojo se lahko cel postni čas, posebno prikladne so od tihe nedelje dalje; to pa zato, ker tudi cerkev v svojih duhovnih dnevnicah še le od tega časa dalje v postu moli himen v čast sv. križu „Vexilla Regis prodeunt." Od naših znanih pesmi bi prišle v tem oziru v poštev predvsem „Zastava kraljeva vihra" (Rihar, Premrl), Sv. križ (Vavken, Hribar) „0 sladki sv. križ" (Hribar, Hladnik, Premrl), „O sveti ti moj križev les" (Hribar). K postnim pesmim spadajo tudi takozvana »Očitanja" (Improperia). V kolikor mi je znano, sta jih na slovensko besedilo uglasbila do sedaj L. Dolinar (v novejšem času objavil dr. Kimovec v zbirki »Rihar renatus", zelo učinkujoča skladba) in Foerster (Foersterjeva skladba je doživela že dvojno izdajo). Cerkev moli Očitanja pri bogoslužju veliki petek; temu dejstvu primerno naj se tudi pevski zbori te veličastno resnobne pesmi poslužujejo raje proti koncu kot v začetku postnega časa. Pri event. petju Veliki petek zvečer, kot se to v mnogih krajih hvalevredno in vspodbudno 1) Na tem mestu si dovoljujem omeniti še nekaj drugih pesmi iz Gerbičeve Lire Sionske, ki so tudi priča za to, kako so naši prednamci bili skrbno pozorni glede primerne izbire pesmi za razne prilike cerkvenega leta. V Liri Sionski nahajamo poleg prej imenovane pesmi za pepelnico tudi sledeče bolj redke pesmi: za Svečnico, za kva-terno nedeljo, za cvetno nedeljo, za križev teden, za angeljsko nedeljo, za vernih duš dan, za zahvalno nedeljo in za Posvečevanje cerkve. 2) Lepa enoglasna postna pesem je Spohrova v E-molu: »Trpljenje Jezusovo", ki jo je prinesel „C. Gl," 1. 1879 v 2. št. Upravništvo ..C. Glasbenika" razpolaga še s precej številnimi iztisi ta pesmi. (Iztis po 20 vin.) vrši v spomin Jezusovega trpljenja in smrti in v počastitev sv. Rešnjega TSlesa, izpostavljenega v božjem grobu, so umestne predvsem pesmi o Jezusovem trpljenju in smrti, pesmi na čast sv. križu, — tudi kaka splošna postna pesem bi ne bila odveč, — posebno prikladne so dalje prej omenjena Očitanja in na vsak način tudi kaka evharistična pesem. Za Veliki četrtek zvečer pa je za kako event. uro molitve pred Najsvetejšim ali sicer kot pesem pri ljudski pobožnosti zelo primerna stara, a še vedna lepa, prisrčno mila Levičnikova „Večerja zadnja je minila." V postnem času — na cvetni petek — se obhaja god Žalostne Matere božje. Njej na čast imamo in pojemo posebne pesmi (Rihar, Foerster, Hribar, Premrl, Adamič in drugi). Pesmi na čast Žal. M. B. so umestne tudi sicer ves čas v postu, druge, zlasti izrazito vesele Marijine ta čas manj. Praznik sv. Jožefa, ki se redno obhaja v postu, naj dobi svojo posebno prazniško pesem; ravno tako praznik Oznanjenja Device Marije, bodisi da se praznuje v postu ali pozneje. S tem bi bile pesmi za postni čas pravzaprav obdelane. Toda še nekaj važnega imamo dostaviti, nekaj, kar je zlasti za primerno izbero pesmi v postu velikega pomena. Poleg pravih postnih pesmi, kot smo jih gori razpostavili v štiri vrste, imamo namreč tudi med drugimi pesmimi, zlasti med masnimi in e v h a r i s t i č n i m i nekatere postnim slične ; ali da se bolje izrazimo: pesmi s postnimi motivi. Mašne s postnim motivom so zlasli razni Vstopi, ki so vobče spokornega značaja, nekateri bolj, drugi manj, vsi pa gotovo toliko, da se ravno postnemu času močno prilegajo. Med masnimi pesmimi, v kolikor nam jih podajajo pri nas znane zbirke, se nekatere tudi po svojem glasbenem značaju lakorekoč ponujajo, za porabo v postu. Take so n. pr.: v Foersterjevi Ceciliji vstopi maš št. V,, VIII., XII, in XV. Med ostalimi masnimi pesmimi raznih naših domačih skladateljev omenjam zlasti Sattrierjevo v C-molu (Hribar-Sattner, Slava Bogu, št. 20, v pozneje samostojno izdani zbirki št. 14). Še krepkejše postne motive nahajamo med e v h a r i s t i č n i m i pesmimi, In kako bi jih tudi ne? Saj je presv. Evharistija veden spomin Jezusovega trpljenja in smrti, prav isto Jezusovo Telo, ki je bilo na križu umorjeno in ki se pri daritvi sv. maše dan na dan neštetokrat vnovič na nekrvav način daruje za rešenje vseh ljudi. Kako naravnost tipične so v tem oziru n. pr. sledeče pesmi: „Bodi moljeno, češčeno, Rešuje Jezusa Telo, ki na križu umorjeno, si odprlo nam nebo," ali „0 glejte božje Jagnje, za nas preliva kri, na križu glavo nagne, do smrti že medli," ali „Jezik, poj skrivnost častito, hvali Jezusa Telo,, sv. Rešnjo Kri prelito, ki je svet odkupljen ž njo, ko je s smrtjo grozovito rešil Jezus vso zemljo," ali konec prve kitice pesmi „Ti, o Jezus srčno mili": „Rod brezsrčni te je križal, za naš greh si smrt trpel." Opozarjam zlasti na krasno Foersterjevo pesem „Kesanje" (Cec. II. 19), ki imam, odkar jo poznam, od nje vtis, čemu neki tu sameva, ko bi se tako lepo podala med druge postne pesmi v I. del Cecilije, kjer bi jo marsikdo brezdvomno prej kot tako opazil in o primerni priliki porabil. Dr. Kimovec je eno izmed svojih pesmi v čast Srcu Jezusovemu naravnost nazval „Postno" (št. 2) Zato jo na tem mestu kot tako tem lažje omenjam in priporočam. Primerni blago s 1 o v n i s postnimi motivi sta n. pr.: „Glej, o Jezus, ljudstvo zbrano" (Rihar renatus, št. 2) in 4. kitica pesmi „Pridi molit", ki se prične: „Spokorjenja daj solze, grehov zbriši nam dolge." Kar sem omenil zgoraj glede mašnih pesmi, da si jih za postni čas izbirajmo prikladne tudi po njih glasbenem značaju, to se pravi: mirne, bolj strogega sloga, event. v molu, velja samo po sebi umevno tudi glede ostalih katerihkoli pesmi. Kakor vselej med cerkvenim letom, tako je pa treba tudi v postu ozirati se še na kake slučajne pevske možnosti. Letos n. pr. ko se ravnokar vrši tolikanj dalekosežno važna in pomembna mirovna konferenca v Parizu, in ko še precejšen del naše jugoslovanske zemlje ječi pod pritiskom poželjivih in nenasitnih sovražnikov, je vsekakor umestno, da prosimo še vedno Boga za mir in da zato semtertje — tudi v bližnjem postu — med običajne postne pesmi eno ali drugo pesem za mir vložimo.]) (Prih dalje.) Nekoliko statistike o orgijah v ljubljanski škofiji. Sestavil S t a n k o Premrl. (Dalje.) Istočasno z Malahovskim je v Ljubljani živel in deloval orgljarski mojster Fran KsaverDev. Rojen je bil 2. sept. 1. 1834. v Mokronogu, umrl v Ljubljani (v frančiškanski župniji) 18. aec. 1. 1872. Poročila, ki sem jih zasledil o tem orgljarskem mojstru, vedo povedati sledeče. Njegovi soprogi je bilo ime Terezija, doma je bila z Vač, roj. 1. 1822. ter umrla v Ljubljani (v Kravji dolini, sedanji Radeckega cesti št. 1.) 24. sept. 1881. Prvo stanovanje Devovo v Ljubljani je bilo na Poljanah št. 5,2) pozneje pa je imel svojo delavnico in najbrž tudi stanovanje nekje na Bregu blizu Židovske ulice ob vodi.3) Predno je Dev prišel v Ljubljano, je kot izdelovatelj orgelj bival nekaj časa v Sevnici na Štajarskem. Tamkaj se je pri Devu učil orgljarstva Janko Vrabec,4) ki je napravil več manjših orgelj po Dolenjskem; o njem pozneje več. ]) Če bi hoteli- peti kje mojo „Daj nam mir, Go.spod" (C. Gl. 1917.2), pa bi se jim štiriglasni stavek zdel pretežek, svetujem pesem prestaviti v C- ali Cis-mo! in jo peti enoglasno. 2) Podatke mi je sporočil g. Janko Kessler, magistratni nadoficijal v Ljubljani, za kar se mu na tem mestu prav lepo zahvaljujem. 3) To je bila potemtakem tista hiša na Bregu ob Ljubljanici, ki je stala tamkaj kot prva izmed hiš, ki so jih po potresu I. 1895 podrli. *) Podatke glede Devovega bivanja v Sevnici mi je sporočil g. H. Bukovvitz, župnik v Mokronogu. Čudno je pri tem to, da se v Sevnici danes Deva nihče več ne spominja. A končno je tudi to umljivo, če pomislimo, da je od takrat preteklo približno 60 let in da je Dev v Sevnici bival le malo časa. Dev je napravil sledeče, še sedaj se nahajajoče orgije v ljubljanski škofiji: v Spodnji Idriji in na Brdu okrog 1. 1860., v Beli peči (Wei6enfels) in na Planini pri V i p a vi 1. 1861., v Kropi 1. 1862, v Dragatušu in v Št. Vidu pri Vipavi 1. 1863., na Leskovcu (podružnica šentjanške župnije) 1. 1868.,') v Šmarju 1. 1869. in na Robu V 1871. Tudi prejšnje orgije v Vipavi so bile Devovo delo. Zunaj Kranjskega so Devove orgije — kolikor znano — v Podgrajali pri Ilirski Bistrici iz 1. 1862. in v Sv. Križu pri Rogatcu 2) iz 1. 1865. Poročila v Zgodnji Danici" in v „Novicah" Devove izdelke zelo hvalijo; večinoma beremo, da se je Dev „izkazal mojstra" bodisi v mehaniki, bodisi v intonaciji. Prireditelju te statistike so izmed Devovih del znane zlasti orgije v Št. Vidu pri Vipavi, ki jih kot tamošnji rojak dodobra pozna, in orgije na Brdu pri Lukovici. Obojne so izredno voljno, mehko, zelo prikupljivo intonirane; jako lepi so posamni izpremeni, pa tudi cele orgije pojo veličastno ubrano, brez vsake rezkosti in kričavosti. Franc Goršič, orgljarski mojster v Ljubljani, je bil rojen 21. okt. 1836 v Ljubljani (Krakovo 18) kot tretji sin trnovskega organista Martina Goršiča in Trnovčanke Marije roj. Lukek. Orgljarstva se je najprej učil pri Rumplju v Kamniku, kjer je vstopil 14 let star kot vajenec, potem je bil malo časa pomočnik pri Malahovskem v Ljubljani in končno sedem let pri Karlu Hesseju na Dunaju. Zlasti tu je imel priliko marsikaj videti in se naučiti. Kot Hessejev pomočnik je v svojem opravilu obhodil dosti krajev po Ogrskem, Sedmograškem in drugod. Povsod, kjer je delal, so mu dajali najboljša spričevala. L. 1864. je prišel kot mojster v Ljubljano. 11. nov. 1867. se je poročil z Marijo Kovšca iz Planine pri Rakeku. Prvo orgljarsko delavnico je imel pri „Planinšku" pri trnovski cerkvi v Krakovem št. 72 (na levi strani Gradašice pri mostu).3) Drugo delavnico je imel v Trnovem pri „Jurčku", tretjo v svoji lastni hiši v Razpotni ulici št. 6.4) V zadnjem stanovanju je umrl, in sicer za sladkorno boleznijo 29. avg. 1898. S Francom Goršičem se pričenja vrsta novejših slovenskih orgljarskih mojstrov. Franc Goršič spada brezdvomno med naše najboljše domače orgljarske mojstre, kar smo jih kedaj imeli. Kol izbornega mojstra in zlasti kot prvovrstnega intonaterja so ga cenili njegovi vrstniki — in to doma, 1) O teh orgijah so pisale „Novice" (1868, str, 394): „Matevž Skopore, posestnik in velik dobrotnik, jc letos sam tej lepi cerkvici nove orgije z 9 spremeni kupil, ki jih je Franc Dev, orgljar iz Ljubljane, prav lične za oko in prijetne za uho in močnega glasu naredit in faranom prav ustregel." 2) Pri teh orgijah, ki so bile večje delo — imele so J6' principa], — je imel Dev po sporočilu g. Jožeta Mehleta, nekdanjega pomočnika pri orgljarskem mojstru Malahovskem, izgubo. Hkrati sporoča g. Mehle o Devu še sledeče. Z Malahovskini nista bila prijatelja. Dev ni cenil delo Malahovskega. Rekel je, da so že stare krave pozabile, kar zdaj Malahovski dela. M. ga je tožil. Dev ie moral pred komisijo žalitev preklicati. Dev je delal dobre piščali, sapnike pa ne. s) Dotična hiša danes ne stoji več; podrli so jo po potresu. Nazadnje je imel tamkaj delavnico mizarski mojster Sever. *) Po Goršičevi smrti se je ondi nastanil orgfjarski mojster Milavec. M,1 kot v tujini; — nič inanj ga cenimo in občudujemo danes, koga že dvajset let krije hladna ruša. Goršič je napravil tekom 34 let 66 orgelj. Njegova še danes stoječa dela v ljubljanski škofiji so sledeča: v Trnovem v Ljubljani (prvo delo) 1. 1864, v Stari L o k i in v Žali ni 1865, pri podružnici sv. Roka (župnija Planina pri Rakeku) in v Domžalah 1866, v Grahovem pri Cirknici invSlavini 1867 (grahovske je prenovil JVUlavec 1908), na Polici 1868, v Dolenji vasi pri Ribnici 1869, pri frančiškanih v Ljubljani 1870 (predelal in povečal Mauracher 1902), v Hotedršici 1871, v Št. Jurju pri Kranju 1872, v Ribnici 1874, >v,