MERIENJE KAKOVOSTI . POMEMBEN DEJAVNIK PRoCES AIZBoL劳ľĺł KAKovoSTI v ZDRAVSTVENI NEGI mag. Saša Kadivec, pľof. zdr. vzg. Bolnišnica Golnik - KOPA Splošne gonilne sile spľememb v Svetu So Znaĺle. Te so globalizacija, informacijska revolucija in konkuľenca. Vsak dejavnik ne deluje Sam ZaSe, ampak se dejavniki združujejo in seštevajo, zato je njihov vpliv še večji. Ze sama informacijska revolucija je in bo spremenila vsębino in način oľganizacije dela. Tudi v zdravstvu se tem spremembam ne moremo izogniti. Pozomost naj bo usmerjena v (Brook, 1998): . organizacijo zdravstvenega sistema, . ekonomičnostsistema, . zagotavljanje kakovosti, enakosti in vamosti obravnave, . merjenje zadovoljstva uporabnikov, . oceno izkoľistka ponujenih priložnosti. Kakovost je pomembna kot središče za izboljševanje izdelkov ali storitev, kot stľategija maľketinga in metoda nadzora stroškov. Kakovost se nanaša na izdelke, na ljudi a|i na značilnosti' To so večkľat pojmi, ki so nevtralni, toda v splošnem gľe vedno za neko sodbo vrednotenja v povezavi s kakovosdo. Ko slišimo, da nekaj ali nekdo ima ''kakovost", je to vedno mišljeno v pozitivnem smislu. Vendar Philip B. Crosby (Cľosby, 1980, cit. Marĺ, Giebing, 1994) meni: ''Prva napačna postavka je, da kakovost pomeni odličnost, luksus, sijaj ali teźo... " . Tradicionalni sistem kakovosti ima za cilj minimiziranje negativne kakovosti (slabe stoľitve, izdelki). Zatakśen sistem je najboljše, kaľ lahko dobimo, da ni nič narobe ''nothing wľong'', kar pa ni isto, kot da je vse dobro "anything ľight" (Mazuľ, 1995). Stamatis (Stamatis, 1996) našteva štiľi glavne raz|oge za uvajanje sistema kakovosti: . neustrezno upravljanje in vođenje (pomanjkanje kompetenc, viz1je, načft ovanj a, izobr azb e), , nezmotnost vnosa koncepta kakovosti (pomanjkanje informacij, idej), . konkurenca, . človeški dejavniki (navade, usmerjenost). 25 Sistem kakovosti upošteva štiľi temeljna načela sprememb v zdravstvenem sistemu: . merjenje kakovosti, . usmeritev na uporabnika (bolnika, varovanca), . usmeľitev na intelektualno moč posameznika v organizaciji, . strateško načrtovanje. Tudi v zdravstveni negi je koncept izboljšanja kakovosti pľisoten že dalj časa. Tradicionalna miselnost zagovarja, da je kakovost dela v zdravstveni negi povezana z osebnostnimi lastnostmi medicinske sestre. Tako je bila dobra tista medicinska sestra, ki je bila pokoľna, ubogljiva, poĘežljiva in ustrežljiva. Vendaľ obstajajo infoľmacije, ki so pogosto spľegledane v razpravah o kakovosti v zdravstveni negi. To so zahteve o izvedbi zdľavstvene nege, predhodno postavljenih merilih in merjenju kakovosti. Florence Nightingale v knjigi: What it is and What it is not (Nightingale, 1859, cit. Kitson, Giebing, 1990) opredeljuje podľočja v zdľavstveni negi, ki so morala biti izvajaĺa na sistematičen način: . omejitev hrupa okľog ranjencev, o sestava, kakovost in seľviranje hľane, . kakovost in položaj postelje, źimnice, . zračnost in čistoča sobe ranjenca, . osebna čistoča. Florence Nightingale je v času kĺimske vojne uvedla kontľolo okužb in na ta način zmanjšala umĺljivost vojakov od 3Ż?o na Zvo. Bila je Strog Zagovornik sistematičnega zbiranja podatkov v Zdravstveni negi, s kateľimi se lahko oceni uspešnost negovalnih aktivnosti. Uporabliala je raz|ična področja vrednotenja, tudi analizo stroškov in koľisti. V Sloveniji se v zadnjih letih povečuje zanimanje za kakovost v zdravstvu in zdravstveni negi. Pojavljajo se posamezni članki o aktivnostih, ki vodijo do boljše kakovosti. Postalo je znano, da se kakovost ne bo razvila brez zagotavljanja osnovnih elementov, ki so: . oblikovanje in izpolnjevanje dokumentacije zdľavstvene nege, . ustľezna in učinkovita organizacija dela, . lastno strokovno izobraźevĄe, . raziskovanje v zdravstveni negi, . skrb za delovno okolje, . razvoj informacijske podpore, . komunikacija in sodelovanje z ostalimi zđravstvenimi delavci' Ż6 Današnja vizija kakovosti zdľavstvene nege temelji na teoriji zdravstvene nege in je usmeľjena k doseganju najboljših izidov pri varovancu in jih tudi meri. Ključ kakovosti je v ľazumevanju zahtev za vsak element procesa. Razlog za nastanek nezadovoljstva uporabnika v odnosu je v stopnji, do katere lahko vplivamo ali zadovoljujemo uporabnikove zahteve. Kakovost mora biti definirana v besednem izrazu pričakovanja ali doseganja nekega izida, ki ga določi upoľabnik. Razumevanje kakovosti zvid1kabolnika, se je s časom spreminjalo. Še nedavno je bil standard: postelja na oddelku s skupno kopalnico in WC - jem, za bolnika povsem sprejemljiv. Danes vedno več bolnikov zahteva enoposteljne sobe, telefon, TV. Meľa kakovosti je odvisna od zahtev uporabnika' Upoštevajoč široko raznolikost uporabnikov, pričakovanja in prepľostost v določanju, kaj kakovostje, lahko ľečemo: Kakovost = izpolnjevanje zahtev ĺn pľičakovanj uporabnika Gaucher in Coffey (Gaucheľ, Coffey, 1990) pľiporočata, da morajo biti uporabniki vedno neposľedno vključeni v definiľanje obojega: zahtev in pričakovanj teľ merjenja kakovosti. V sistemu vodenja kakovosti razlikujemo med pojmi: . ocenjevanje kakovosti (quality assessment), . zagotavljanje kakovosti (quality assuľance), . stalno izboljševanje kakovosti (continious quality impľovement). ocenjevanje kakovosti je postopek, pri kateľem z uporabo primeľnih metod in izbranih meril, primerjamo med seboj opľavljeno in dogovoľjeno zdravstveno oskĺbo. V zdravstveni negi pomeni primeľjavo med nudeno zdravstveno nego in izbranimi, postavljenimi hôrili in śtandaidi. Šele ko ocenimo kakovost, láhko oblikujemo sistem zagotavljanja kakovosti, ki pľipomore k izboljšanju in doseganju želenih ciljev. Zagotavljanje kakovosti je pľoces, ki zajema sistematično opisovanje, merjenje, vrednotenje in izvajanje ukrepov za izboljšanje kakovosti. Zagotav|janje kakovosti ni enkĺatno, dokončno dejanje' temveč stalen pľoces, ki zahteva stalno izboljševanje lastnosti izdelkov ali storitev (Kitson, Giebing, 1990). Stalno izboljševanje kakovosti je proces, ki sledi stopnji ocenjevanja in zagotav|janja kakovosti teľ odpľavlja ugotovljene ovire oziromatežave in dviguje kakovost na višjo raven. Zagotoviti moramo vse pogoje, da proces zagotavljanja kakovosti preide v proces stalnega izboljševanja kakovosti' V želji za izboljšanjem kakovosti moľamo uvesti sistem, ki bo učinkovit in bo dajal ustľezne rezultate. Nekateri avtorji (Gaucher in Coffey, 1990, ovľetveit,7999, Stamatis, 1996) govorijo o modelu izboljšanja kakovosti. Strategija modela se imenuje FoCUs PDSA. Ż'7 Model ni namenjen menjavi obstoječega modela kakovosti v ustanovi, pač pa pospeševanju izbolj šanj a kakovosti. organizacije morajo pľi uvajanju spľememb ugotoviti, katere spremembe pripomorejo k izboljšanju kakovosti. Ideje za spľemembe lahko dobimo na več načinov: kĺitično razmišljanje, timsko ustvarjanje idej, opazovanje procesa, pomoč stľokovne literature. Glavna načela mođela: . najti proces' ki gaje potrebno izboljšati, . oblikovati tim, ki pľoces dobro pozna, . analiziľati potek pľocesa, . najti vzroke zavariacijo procesa, . zbrati del procesa za izboljšanje. V Bolnišnici Golnik - KOPA v zdravstveni negi uporabljamo model PDSA že od lęta 1997. V modelu izvajamo stľokovni nadzor negovalnih aktivnosti, kjer ugotavljamo probleme, ki se pojavljajo v zdravstveni negi in skladnost izvedene zdravstvene nege S postavljenimi standaľdi in z uvedenimi spremembami. Na podlagi ľezultatov izvedęmo ukľepe za izboljšanje ľezultatov ocenjenih aktivnosti: oblikovanje novih standaľdov zdľavstvene nege, organiziranje malih delavnic' dopolnj evanj e negovalne dokumentac ije, izobr aźevanj a ipd. oceno kakovosti naľedimo z opazovanjem določenega kaza|ca kakovosti ali s pregledom dokumentacije. Rezultati so predstavljeni v gľafični in pisni obliki na straneh bolnišničnega intľaneta. Tľend ľezultatov spremljanja standardov v letih uvajanja sistema kakovosti naľašča (leta 1998 - Ż37o,(eta200I - 887o). 'l'udi pľimerjava bolnikovih odgovoľov v anketi pokaŽe na večanje zadovoljstva z bivanjem v bolnišnici. Statistično pomembno se je povečalo zadovoljstvo bolnika z nekaterimi dejavniki, kot so: spľejem na oddelek, dajanje pojasnil in infomacij' čistoča oddelka. Vse naštete ugotovitve lahko potľdijo vpliv sistema izboljšanja kakovosti na zdľavstveno nego in na zadovoljstvo bolnika. Literatura: 1. Brook C. Motivation foľ improvement in quality:personal and intemational peľSpectives. int j Quai Heaith Care i998;i0:469-iŻ. Ż' Marr H, Giebing H. Quality Assuľance in Nursing. Bľitish library Cataloguing in Publication Data. Edinburg: Campion Pľess,1994. 3. Stamatis DH. Total quality management in healthcaľe. Chicago: Irwin pľofessiorral publishing, 1996. Ż8 4. Mazur G. Elicit service customer needs - Using software engineering tools. The sęventh symposium on quality function deployment. Novi Michingan, june 11- 13,1995. 5' Kitson A, Giebing H. Nursing quality assurance in practice: Utľecht: RCN / CBO publication. Nr.264, 1990. 6. Gaucheľ EM, Coffey R. Tľansfoľming healthcare otgaĺizations - how to achieve and sustain organizational excellence. San Francisco: Jossey Bass Publisheľs' 1990. 7. ovľetveit J. Integrated quality development in public healthcaľe. oslo: The norwegian medical association, 1999. 8. Langley G, Nolan KM, Nolan TW, Norman CL, Provost LP. The impľovement guiđe. San Francisco: Jossey Bass Publishers, 1996. 29