RUSKI PROFESOR O ŽENSKEM VPRAŠANJU NA SLOVENSKEM.2) PRIOBČIL R. D. LJUBLJANA. Znani slovanski lingvist profesor J. BaudouindeCourtenayjel. 1872—73. v spisu »Nektere opazke ruskega profe- sorja« v g-oriški »Soči« opisal utise, ki jih je prejel o Slovencih, potovaje po naši ožji domovini. Pri tem se je precej obširno izrazil tudi o ženskem vprašanju na Slo- venskem. Ker bode ta spis pač malokomu več pristopen, upam, da ustrežem cenjenim čitateljkam »Slovenke«, ako podam nekaj glavnih misli iz njega. G. profesor omenja, da je povsod na- hajal mnogo več pameti in zaupljivosti med ženskami,^) nego med moškimi, ako- ravno se pri Slovencih, kakor tudi skoro pri vseh evropskih ljudstvih, šteje ženske navadno kot primadone med domačo ži- vino, in meni, da to zaničevanje žensk mora postajati vedno večje vsled uredbe seda- njih evropskih konstitucij in vsled uvedbe občne vojaške dolžnosti. Z uvedenjem kon- .stitucije so dobili moški svobodščine in privilegije, da zamorejo samo oni voliti in voljeni biti, dočim je to ženam zabranjeno. -) Nek.ntere izraze obdržal sem tako, kakor jih; rabi g. pisatelj. ^ Ta prispevek bo mnogim baš sedaj dobro do- i šal, ko biva slavni Ruš zopet med Slovenci. Op. ur. ' Občna zgodovinska resnica pa je, da kadar je eden del človeštva bolj priviligiran in dobi več predpravic in svobodsčin, tedaj pada drugi v še večjo odvisnost od prvega. Splošna^vojna dolžnost jači v možkih ži- valske instinkte in vzbuja v njih še moč- nejšo zavest svoje fizične moči. Da so intelektualne moči popolnoma ednake pri moških kakor pri ženskih, imel se jc pisa^ telj priliko prepričati, kakor pravi, pri vsakem koraku. Da si ženske prirojeno pamet veliko zvestejše hranijo nego moški, se razvidi že iz tega, da ne pijejo toliko i a da sploh ne zapravljajo tako rade pri- rojenih moči. Da pa ženske, kar se tiče višje omike in poznanja občnih zadev, stoje na nižji stopinji kakor moški, temu se ni čuditi) ker jih moški spol vedno odstra- njuje od šole in javnega življenja. Baudouin de Courtenay navaja potem slučaj nekje iz Kranjskega, kjer je neki gospod prišel iz bližnjega trga pijan in strašno hud. Da si ohladi jezo, je začel grdo p.sovati svojo deklo — ker je poza- bila dati kokošim zobati. Ko si je drznila njegova sestra ugovarjati, da dekla ni ničesar kriva, počel je i sestro zmerjati z najgršimi psovkami ter ji nazadnje grozil z zaušnicami. In vse to vpričo vseh hlap- cev in dekel in vpričo njega, tujca, zna- nega le nekoliko ur. Ako se je plemeniti gospod tako obnašal proti svoji sestri, kaj pa si moramo misliti o preprostih kmetih? Sicer pa pravi pisatelj, da je večkrat imel priliko opazovati več surovosti med »omi- kano« gospodo, nego med neolikanimi kmeti. To zaničevanje žensk, ki se vsak ko- rak pojavlja v praktičnem življenju, ima globok temelj v naziranju moškega spola. Ženska ima samo toliko veljave, kolikor je potrebna za moške. Tako n. pr. moramo ženske sicer omikati, pa ne zaradi njih samih, ne zaradi tega, da bi razsvetlili njih um in jim dali v roke orožje, s kate- rim bi si zamogle pridobivati vedno bolj , 181 neodvisno stališče in razširjati okrožje svo- jega delovanja, ampak le z oz'rom na po- sestnike žensk, na moške, t. j. le radi tegfa, da se iz ženskega spola rekrutirajo naše matere, sestre, žene, ljubice itd., ki gotovo uplivajo na moške, s katerimi pri- dejo v bližnjo dotiko. V domačem življenju bodi toraj ženska kuharica in perica, v javnem pa eksaltirana pupa, ki bi s svojo lepoto naj navduševala in spodbujala moške k pogumnemu delovanju za domovino, omiko in svobodo: — to bi bili naj idejali žensk po zgoraj omenjeni teoriji. Ravno tako moramo skrbno odgojevati kravo, ker nam daje, dokler živi, mleka, kopajo zakoljemo, skuhamo iz nje juho, napravimo pečenko, itd., a nepobitna resnica je, da čimbolje je mleko, juha in pečenka, timveč moči zadobi oni, ki jih uživa! Moški je v prirodi sploh kralj vsega, ženska pa njemu podložna stvar ; v državi je državljan samo moški, ženska mu je sužnica in robotnica. Ženske same so se s svojim sedanjim položajem že tako sprijaz- nile, da se. jim zdi, popolnoma opravičen in neobhodno potreben.Ravno tako se suženj privadi sužnosti, da se mu zdi ne- mogoče drugače živeti, ter da se strahoma obrača od onega, ki mu ponuja svobodo ! Pisatelj zaključuje svoj članek z nadejo, da bodo z ene strani pogumne ženske ne- prenehoma tirjale ednakopravnosti, z druge pa, da bodo čut pravičnosti in svobodna omika vzbujali v možkih vedno več nag-, njenosti, zadostovati opravičenim tirjatvam žensk. . Priznati se mora, da je sloviti ruski učenjak precej trpko označil podrejeno stališče slovenske žene. Toda mar li temu ni tako ? Še sedaj mora hoditi žensko gi- banje trnjevo pot, a pred 30 leti ni bilo v nas niti govora o opravičenosti ženskih ^) Ne sme se pozabiti, da je citirani članek bil pisan pred 30 leti. tirjatev. Zatoraj moramo biti g. Baudouinu, ki se še sedaj gorko zanima za kulturno življenje Slovencev, le hvaležni, da se je že pred toliko leti glede tega vprašanja postavil na tako resnicoljubno stališče. ¦.i 182