Australia Post ‘‘“blication No. VAR 0663 Pogledal sem v jamo nedavno skopano, šest čevljev globoko, tri čevlje široko, pogledal sem v postelj človeku postlano, ki meja je mislim letečim visoko. Glasove bridke je srce zdihovalo, roke so se s silo na prsih sklenile, trohljivosti grozno zaklical sem hvalo, da jek so zamolkel dajale gomile. / Simon Jenko/ Moja dežela Naslovna stran : Pri tem znamenju v spomin pokojnim na gričku Slo venskega društva Melbourne v novembru skupno pomolimo za rajne. + + + DEJSTVO, ki ga niti nasprotniki MISLI ne morejo zanikati, je ta, da je naša revija nujni vir vsakemu, ki zbira podatke o avstralskih Slovencih ter hoče o njih pisati poljudne članke ali znanstvene razprave. MISLI so vsa leta bogati — in sprva ter za marsikaj še zdaj celo edini— vir, ki ga je nujno upoštevati. Bral sem že članke raznih poročevalcev, ki so Bog vedi na kakšen račun potovali po A vstraliji, pa se ("iz previdnosti, ker bom doma vprašan," je eden teh pojasnil) ognili našega verskega in kulturnega središča ter seveda poročanja v MISLIH. Kako ozko in enostransko poročanje, ki se je zadnji čas res malo izboljšalo, a prej: kot da bi slovenske cerkve in tudi razne dejavnosti z njimi vred ne obstajale na peti celini. . . Če se ustavimo samo pri novembrski številki: vsako leto objavimo i-mena vseh pokojnih, v A vstraliji u-mrlili rojakov v dobi od novembra prejšnjega leta pa do sedanjega. In še vedno dodajamo imena, za katera zvemo včasih tako mimogrede. Seznam seveda ni popoln in nikoli ne bo, a popolnejšega tudi ni najti. In ker smo že pri tem: spet pozivam vse bralce MISLI, zlasti v krajih, kjer ni rednega obiska slovenskega duhovnika, na sodelovanje. Če ne najdeš pokojnega znanca v Matici mrtvih, sedi in nam pošlji o-snovne podatke: ime in priimek, datum in kraj rojstva ter datum in kraj smrti. Za trud že vnaprej: Bog povrni! — Urednik in upravnik KNJIGE! KNJIGE! KNJIGE! Poštnina v ceni knjig ni vključena, če vam jih moramo poslati po pošti. UČBENIK SLOVENSKEGA JEZIKA, I. DEL (SLOVENIAN LAN GAUGE MANUAL, PART I. je dospel iz ZDA in je spel naprodaj. Žal je drugi del pošel in nove izdaje najbrž ne bo. Izdal Slovenian Research Center of America - Cena 12,- dolarjev. SLOVENSKO SLOVSTVO - BERILO (SLOVENIAN LITERARY READER) A. 1. C eferin (ed.) Cena 11. dolarjev. SLOVENSKE NARODNE PESMI - SLOVENIAN FOLKSONGS A. L. Ceferin (ed.) - Cena knjižice z audio - kaseto vred 6. dolarjev. ANGLEŠKO-SLOVENS KI in SLOVENSKO-ANGLEŠKI SLOVAR v eni knjigi, žepna izdaja. Komac - Škrlj Cena 12,- dolarjev. OBRISI DRUŽBENE PREOSNOVE Knjiga esejev Dr. Marka Kremžarja (Argentina) o preosnovi družbe. Cena 10. dolarjev. LJUDJE POD BIČEM - Trilogija izpod peresa Karla Mauserja iz življenja v Sloveniji med revolucijo in takoj po njej. Zares vredna branja. Cena vsem trem delom skupaj 12. dolarjev. ŠKOF ROZMAN, I., II. in III. del. Obsežno delo dr. J. Kolariča, podprto s številnimi dokumenti. Cena vseh treh zajetnih knjig skupaj je 40. dolarjev. (Posamezne knjige: 7. .9. in zadnja 28. dolarjev.) STALINISTIČNA REVOLUCIJA NA SLOVENSKEM, I del. Odlična študija razvoja dogodkov 1941 1945 v Sloveniji. Spisal Stane Kos, izdala Samozaložba v Rimu. Cena 13. dolarjev. POLITIKA IN DUHOVNIK Zanimivo domače pisana avtobiografija pokojnega izseljenskega duhovnika v Angliji Msgr. Ignacija Kunstlja. Cena 2. dolarja. TEHARJE SO TLAKOVANE Z NAŠO KRVJO Izjave prič o teharskih dogodkih v letu 1945 po končani revoluciji. Cena 2. dolarja. V ROGU LEŽIMO POBITI - Opisuje I 'omač Kovač, priča pokola tisočev po končani revoluciji leta 1945. Cena 2. dolarja. PISMA MRTVEMU BRATU (cena 12,- dol.), topli spomini na brata; PRED VRATI PEKLA (cena 8,- dol.), o zaporih po vojni - F. Sodja CM VOJNA IN REVOLUCIJA Koman Franka Bilk viča na 708 straneh je izšel v Argentini Cena broširani knjigi je 15. dolarjev. ČASOMER ŽIVLJENJA Avtobiografska razmišljanja je zapisal l.ev Detela, Avstrija. Knjiga je izšla v Argentini Cena 13. dolarjev. CERRO SHAIHUEQUE Pisatelj je nas argentinski planinec Vojko Arko iu to ni njegova prva knjiga o gorah. Cena 10. dolarjev. mitli 0 ^ (THOUGHTS) — Religious and Cultural Monthly In Slovenian Language. — Informativni mesečnik za versko in kulturno življenje Slovencev v Avstraliji. — Ustanovljen (Established) leta 1952. — Published by Slovenian Franciscan Fathors in Australia. — Izdajajo slovenski frančiškani v Avstraliji. — U re j uje in up ra vij a (Editor and Manager)FR.BASIL A.VALENTINE,O.F.M.,M.B.E..BARAGA HOUSE 19 A'BECKETT ST.,KEW,V|C. 3101 - Te|. (03)861 7787 - Poštni naslov: MISLI, P.O.BOX 197, K EW, VIC. 3101 — Naročnina za leto 1989 (Subscription) $ 8.— , izven Avstralije (Overseas) $ 15.— ; letalsko s posebnim do govorom. — Naročnina se plačuje vnaprej. — Poverjeništvo MISLI imajo vsa slovenska verska središča v A vstraliji. - Rokopisov ne vračamo.— Dopisov brez podpisa uredništvo ne sprejema. — Za članke objavljene s podpisom odgovarja pisec sam. — Stava in priprava strani (Typing and lay out): MISLI, 19 A'Beck ett Street, K ew, V Ic.31 0 1 — Tisk (Printing): Distinction Printing, 164 Victoria Street, Brunswick, Victoria 3056. Telephone: (03) 387 8488 bpz\Q Smisli O , .1 • > ** in Leto 38 Št. 11 človeške ’ • ' v*. *' ' NOVEMBER 1989 VSEBINA: Svet nam je spomin nanj — Ob 30 - letnici smrti škofa - trpina dr. G. Rožmana — stran 289 Bil si prerok ... - Iz pesnitve Marjana Jakopiča - stran 291 Mir v pravičnosti! — Nadškof dr. A. Šuštar — stran 292 Ob odločilnih trenutkih - Za komisijo Pravičnost in mir Prof. dr. A. Stres - stran 293 Matica pokojnih — stran 295 Moja čudovita mama - črtica — Hema — stran 297 Pesem je spomin — Ob zbirki V. Beličiča -Z. H.- stran 299 Novembrsko domotožje — pesem V. Beličiča — stran 299 Tudi jaz sem rezultat vzgoje — Cilka Žagar — stran 300 Središče sv. Družine, Adelaide — P. Janez — stran 301 Izpod Triglava — stran 302 Sveto pismo v našem slovstvu Juda iz Kariota dramatika Ivana Mraka — P. Tone — stran 304 Središče sv. Rafaela, Sydney — P. Valerijan — stran 306 Premakljivi svečnik, roman — Lojze Kozar — stran 308 Naše nabirke — stran 308 Ali res? - Ob knjigi M. Aaronsa "Sanctuary" — stran 309 Poročilo Macquarie univerze — Prof. K. Goesch — stran 311 Središče svetih Cirila in Metoda, Melb. — P. Bazi lij - stran 312 Z vseh vetrov — stran 314 Kotiček mladih — stran 316 Križem avstralske Slovenije — stran 317 Smeh je zdrav ... — stran 320 V ------------------- Svet nam je spomin nanj l * NOVEMBER nam letos ob mislih na nale drage pokojne prikliče He eno smrt, ki je vredna spomina. Zanima me, ali jo bodo kaj omenili v domovini, kjer za resnico otrdeli režim po desetletjih blatenja in potvarjanja dejstev še vedno noče popraviti vnebovpijoče krivice. Mimo nas v Sloveniji v svetu pa ne sme in ne more iti brez omembe. Letos 16. novembra poteče trideset let, ko je v bolnišnici sv. Aleša v ameriški Ljubljani, Clevelandu, ZDA, zatisnil oti za ta krivični svet naš nekrvavi mucenec, ljubljanski škof dr. Gregorij Rožman. Umrl je v sluhu svetosti in nič ne dvomim, da jih je v trenutku smrti odprl blaženi večnosti. Tam ni več krivic in preganjanja, tam hudobija in sovraštvo nimata več besede, vse je čisto in jasno. Tedaj so se zaključila dolga leta duševnega trpljenja, ki ga je pokojnik naravnost preroško zajel s prvim delom svojega škofovskega gesla: KRIŽA TEŽA . . . Pričel se je drugi del v objemu božje ljubezni: ... IN PLAČILO. Da, Križa teža in plačilo! je bilo pomembno geslo našega velikega škofa-trpina, ki mu doma ob smrti Se zvoniti niso smeli in njegov odhod s tega sveta ni smel biti niti omenjen. Nekaj dni pred smrtjo je škof Gregorij rekel duhovniku, ki ga je obiskal: “. . . Smrt pride kot blagoslov . . . Samo v smrti dobi življenje svoj smisel in pomen in — pripravljen sem. Silno žal mi je človeka, ki ne veruje. Obžalujem ga, ko pride njegova zadnja ura ...” Sama vdanost veje iz teh njegovih besed, kakor je vedno tako predano sprejemal vse krivice in laži, s katerimi so ga blatili v Življenju. In niti v zadnjih urah pred smrtjo nobenega strahu ali težke vesti zaradi “zločinov”, ki mu jih je naprtilo krivično sodišče. Ob neki priliki je povedal: “Noben večer nisem pozabil dati blagoslov tudi vsem svojim sovražnikom v domovini. Če imamo mi resnico in nas ona dviga, potem naj ta odpre pot tudi tistim, ki so v zmoti ...” Med njegovimi zadnjimi besedami je bila prošnja: “Molite zame in molite za moje preganjalce, zaradi katerih moram toliko trpeti . . .” Ko se je pričel škofov smrtni boj, je v levici stiskal rožni venec ter poljubljal njegov križ, z desnico pa je podzavestno kar naprej in naprej delil blagoslov na vse strani, dokler ni med molitvijo bolniškega kaplana mirno izdihnil. ROŽMANOVA SKRIVNOST, ... ki jo je v pismu izdal slovenskemu duhovniku 9. nov. 1945, ko je ta ves potrt odhajal od njega in je škofa prosil, naj mu napiše nekaj besed v spomin: . . Ko sem silno težko sprejel crucis pondus (težo križa, kar je tudi prvi del Rožmanovega škofovega gesla - op. ur.) ob posvečenju, v tistih slavnostnih urah je bila moja duša zavita v vihar temnih slutenj — odtod moje škofovsko geslo — tedaj sem Bogu dal sebe na razpolago za vse žrtve, ki mi jih namerava naložiti, edino to sem ga prosil: naj kraljestvo božje ne trpi zaradi moje nesposobnosti in nevrednosti nobene škode. Tedaj sem Bogu daroval tudi sledeče: Naj umrjem v zaničevanju ali pozabljenju, naj bo moj grob neznan, naj me zgodovina še tako črno in krivično slika ali naj ostane tak spomin name v zgodovini ali pa naj ime čisto zgine, da se nikjer in nikdar ne omenja več — samo da bi kraljestvo božje rastlo, se utrjevalo v dušah, samo da bi čim več duš se zveličalo, samo da bi čast božja rastla in se večala. Tako zna umirati samo pravični. Šest dni so se v dolgih vrstah od Škofa Kolmana poslavljali rojaki, ko je ležal ves spokojen na mrtvaškem odru v slovenski cerkvi sv. Lovrenca. Predno so ga odpeljali, so mu dali v krsto pest slovenske prsti, da je bil z njo pokopan dne 23. novembra pri Mariji Pomagaj, na ameriških Brezjah v Lemontu. "Veliko slovensko srce ne utripa več, kot jezero na večer se je umirilo, kot goreča sveča v darovanju se použilo. To veliko slovensko srce, ki ni poznalo ljubezni meja, to blago srce, ki je odpuščalo kot Kristus le zna..." Večjega narodnjaka in zavednega Slovenca , kot je bil pokojni škof Rožman, bi res težko našel med našim narodom. A načrtna propaganda izkrivljenih “dejstev” je znala iz njega napraviti protinarodnega zločinca samo zato, ker je kot nad-pastir hitro spoznal krinko komunizma in njegovo nevarnost za narod. Kar je imel prisilnih zvez z okupatorjem, so bile v pomoč rojakom po zaporih in internaciji, saj je skušal rešiti pred ustrelitvijo celo Toneta Tomšiča, tajnika slovenske komunistične partije. Ko pa je Tomšičeva mati hotela na škofovem sodnem procesu pričati njemu v prid, ji inscenirano sodišče tega ni dovolilo —- kakor je “izgubilo” tudi vse Številne dokumente, zbrane in oddane v škofovo obrambo. Upajmo, da bo le prišel čas — in morda niti ni več daleč — ko bo našemu škofu—trpinu vrnjena ukradena Čast. Žal mi je, a ta spomin na trideseto obletnico smrti moram končati s priznanjem, da je prav za to obletnico tudi iz Avstralije priletela na blagega škofa Rožmana nezaslužena pest blata. V Melbournu je izšla nedavno obsežna knjiga z naslo- Spokojni mir je odseval z obraza škofa Rožmana, ko je ležal pri Sv. Lovrencu v Clevelandu vom: Sanctuary! - Nazi Fugitives in Australia. Napisal jo je Mark Aarons, mednarodno priznani producent dokumentarnih oddaj na ABC. V njej dokazuje, da je Avstralija po vojni postala zatočišče številnih nacističnih zločincev. In za čuda: posebej se spravi v njej tudi na nas Slovence. Škofa Rožmana omenja neštetokrat — seveda kot vojnega zločinca — ter ponavlja o njem krivične obsodbe, ki so mu jih naprtili slovenski komunisti. Izkrivljenih dejstev in polresnic pri tem mrgoli, zato iskreno rečem, da je knjiga pisana zelo enostransko. V mojih očeh je kljub dokumentaciji povsem izgubila na verodostojnosti. Če je v opisovanju oseb drugih narodnosti oz. drugih dogodkov toliko netočnosti kot v poglavjih, ki se tičejo nas Slovencev in naših medvojnih razmer, potem je knjiga dale! od resnice in kaj malo vredna. Res pisana beseda žal ostane in ima svojo moč, za dobro ali za zlo. Glede našega škofa Rožmana en dokaz več, kako se peklo trudi, da bi njegovo ime ostalo umazano. Imam občutek, da se satan celo trideset let po njegovi smrti boji resnice, ki pa bo kontno le zmagala. Mora zmagati, kajti Bog je Res- nica! To daritev sem mnogokrat ponavljal in jo nocoj zopet ponovim: Gospod, sprejmi to žrtvico, če je Tebi všeč in če služi Tvoji časti in zveličanju duš! In če bi zdaj Gospod sprejel to mojo žrtvico? Če bi me "prijel za besedo", ali naj javkam? Ali ne moram le reči: Hvala Ti, sveti Gospod; da se poslužiš mene nevrednega za svoje svete cilje? Hvalimo Gospoda za vse, prav za vse! {. . .) Naj Vam in za Vas še to povem: Imejte vedno in pri vsem samo en cilj: Tvoja čast. Gospod! Tvoja čast v moji duši, v dušah vernikov, v Cerkvi, pri otrocih, pri odraščajoči mladini itd., itd. — samo Tvoja čast, ne moja, ne minljivi cilji, nič nižjega kot neskončno sveti Bog. On Vam bodi cilj in nagib vsemu delu, molitvi, žrtvam. . CR.UCKWPONHUS tv T PH/tMIVM BIL Sl PREROK naši zemlji, ki nekdaj je bila pesem, lastavičje gnezdo tiho, polno sreče in življenja. Zemlja sveta, dih Dobrote, delo večnega Kiparja, ki je klesal snežne gore, ki zrahljal nam je gorice, blagoslovil je vasice — da življenje so rodile. .. Pa prišli preroki tuji, s tujih cest, so v vas slovensko, tuji naši verni duši, tuji našemu življenju . .. Govorili so, da oni, oni — večna so Resnica. Takrat vstal si, Jeremija — Jeremija, knez slovenski. Vstal si, nisi bal se zase, ni bilo te strah obsodbe. V zmedi strašni — prav peklenski — padle so besede jasne, padle so besede glasne: "Dragi moji, vpiti moram, ker ljubezen v to me sili. .. Daj, razsvetli zaslepljence, da spoznajo čas usodni, daj, da vrnejo se k Bogu, k Tebi, Večni, po Mariji/" Mnogi pač so poslušali, mnogi trdi so ostali.. . Ti pa, kakor Jeremija, molil si in v srcu plakal.------- Čas beži, bežijo leta, a nad narodom osveta je krvavi sad rodila. /Iz daljše pesnitve Marjana Jakopiča/ min v provicAO/ti Kanadski Slovenci vsako leto poromajo v Midland, na kraj kanadskih mučencev. Tam so že pred leti postavili križ v spomin našim žrtvam druge svetovne vojne, zlasti vrnjencem iz Vetrinja. Letos se jim je pridružil tudi ljubljanski nadškof DR. ALOJZIJ ŠUŠTAR. Tu so njegove besede za to priliko. Ob njih še mi zmolimo očenaš za pokojne in za naš preisku-šani narod, da bi ga Bog obvaroval novih grozot. NA tem romanju smo povezani s tolikimi našimi rojaki, ki se te dni, pretekle dni in pa tudi prihodnje dni zbirajo na različnih krajih v domovini in po svetu na romanja. So pa nekateri kraji in nekatere priložnosti, ki dajejo romanju še prav poseben pomen. Tak kraj je tu, zaradi kanadskih mučencev in zaradi obiska papeža Janeza Pavla II. In taka posebna priložnost je zato, ker se v spoštovanju spominjamo vseh žrtev, posebno tistih, ki so v plemenitem boju in prizadevanju za krščanske vrednote, za svobodo in za pravičnost žrtvovali svoje življenje, da v veliko primerih niti ne vemo, kjer so našli svoj grob. Vemo pa, da so našli svoje plačilo pri Bogu. Taka romanja pa imajo svoj pomen tudi zato, da se za trenutek ustavimo, da utrdimo svojo vero, svoje zaupanje in svojo pripravljenost vztrajno in zvesto nadaljevati svojo pot. Prvega septembra letos so se zbrali v Varšavi zastopniki vseh velikih verstev, da bi ob 50-letnici začetka druge svetovne vojne molili vsak na svoj način za mir. In geslo tega svetovnega srečanja je bilo: Nikdar več vojne, nikdar več kaj tako hudega, kakor nam je prinesla zadnja vojna! In tudi mi Slovenci hočemo prositi, vse storiti in si prizadevati, da bi se nikdar več ne ponovilo kaj tako hudega, kakor smo doživljali v vojnih in povojnih letih. Zato se hočemo iskreno prizadevati, da bi presegali preteklost, gradili drugačno in boljšo prihodnost. Ko je bilo v Evropi sredi maja letos veliko mednarodno ekumensko srečanje iz vse Evrope in iz vseh dežel, je bilo geslo tega srečanja. Mir v pravičnosti! To je tudi naše geslo. Mir v pravičnosti! Za mir v pravičnosti si hočemo prizadevati, oziroma prositi Boga, da bi nam dal svoj mir in da bi nam dal moči, da bi živeli v pravičnosti. Za to pa so pomembni predvsem trije pogoji. Najprej prvi: da si zares prizadevamo, da bi bili plemeniti ljudje, ki spoštujejo vsakega človeka, ki so pripravljeni odpuščati, začeti znova in so pripravljeni drug drugemu pomagati. Plemenitost srca, pa plemenitost duha — nov človek, ki hoče postati drugačen kakor so bili toliki rodovi v preteklosti, ter naše upanje za prihodnost. Tedaj je bila glavna beseda, ki so jo vedno znova ponavljali: spreobrnjenje. Treba je začeti drugače, premagati moramo preteklost. Drugi pogoj, dragi bratje in sestre, pa je, da smo zares pravi, pristni kristjani, za katere križ ni samo simbol, ampak je življenjski program. Ko namreč hočemo po hoji za Kristusom delati to, kar je delal On: odpuščati in vračati tudi hudo z dobrim ter tako premagovati zlo v svetu in prinašati dobro. Boriti se proti nečemu ne zadošča. Treba je, da prinašamo nekaj večjega, nekaj lepšega in to moremo prinašati le, če to vdano prejemamo od Kristusa. In tretja značilnost pa je naša zakoreninjenost v slovenskem narodu, v našem izročilu, v naši kulturi, v naši ljubezni do jezika; do našega majhnega, večkrat tako zelo ponižanega slovenskega naroda, pa vendar naroda, ki ima upanje za prihodnost. Prav v današnjih časih doživljamo marsikakšno znamenje novega upanja in novega življenja. Romanja so simbol življenjske poti in tudi to je upanje, da bo simbol življenjske poti, ko se za trenutek ustavimo, da iz božje besede, iz evharistične daritve, iz medsebojnega prijateljstva budimo novih moči. Da se zavedamo: naša pot, naša resnica in naše življenje je Kristus Gospod in varuje nas na naši poti božja Mati Marija. Zato vas vse povabim, da sedaj v veri v Boga in v božjo navzočnost med nami, skupaj zmolimo za naše rajne, za naš slovenski narod, za vse naše rojake po svetu Gospodovo molitev Oče naš... Bela Ljubljana Zgovorno poročilo o negotovih razmerah v naši rodni domovini nam daje Izjava, ki jo 31. oktobra letos dal (objavila jo je ljubljanska Družina) v imenu komisije Pravičnost in mir njen predsednik prof. dr. Anton STRES. DRUŽBENI in politični razvoj v naši državi poteka v zadnjem času tako, da vzbuja vedno večjo zakrb-ljenost. Rečemo lahko, da prehaja celo v odločilno obdobje. Po eni strani se sicer množijo izjave v prid reformam, demokraciji, pravni državi, spoštovanju človekovih pravic in pluralizma, po drugi strani pa mnogi med tistimi, ki te izraze uporabljajo, ravnajo tako, kot bi ne vedeli, o čem govorijo, ali pa zavestno govore eno, delajo pa drugo. Naj opozorimo samo na nekaj izredno nevarnih pojavov. Na nekaterih območjih naše države se spet množijo politični procesi, s katerimi je, žal, posejana vsa naša povojna zgodovina. Med njimi te dni izstopa proces proti Azemu Vllasiju in soobtožencem (albanskim voditeljem na Kosovu - op. ur.), ni pa edini. Vendar je proces proti Vllasiju med najbolj značilnimi političnimi procesi, s katerimi se bo jugoslovansko sodstvo in ves politični sistem, ki take procese omogoča, ponovno osramotilo pred zgodovino in vsem demokratičnim ter svobodoljubnim svetom. Politični procesi so zloraba prava in sodstva. Z njimi hoče totalitaristični oblastnik v svojem obračunavanju s političnimi nasprotniki ustvariti videz pravičnosti in zakonitosti. Zato so taki procesi v kričečem nasprotju s tem, kar imenujemo pravna država. V njih ne gre za represijo krivice, nasilja ali celo zločina, temveč za represijo drugačnih političnih stališč ali usmeritev, kot so tista, ki jih ima oblast. Vendar ima vsak človek pravico do drugačnega stališča in ga tudi sme širiti. Edino, česar ne sme, je uporaba nasilja ali pozivanje k nasilju. Tako ljudje z drugačnimi političnimi hotenji od oblastnih v demokratični državi niso predmet pravosodne represije. Vse to pa se lahko pri nas dogaja tudi zato, ker so še vedno v veljavi tisti členi našega kazenskega zakonika, ki tako represijo omogočajo. Čeprav vsa naša demokratična javnost in pravna stroka že nekaj časa zahtevata njihovo ukinitev,jih oblast še vedno ohranja. S tem kaže, koliko je verjeti njenim izjavam doma in po svetu o njeni volji po spoštovanju človekovih pravic. Izredno nas skrbijo tudi nekatere nedavne izjave najvišjih predstavnikov naše armade o tem, kaj je za armado pri političnem razvoju naše družbe^ in države sprejemljivo in kaj ne. Mislimo na izjave, ki ne izražajo samo enakopravnega političnega stališča, temveč jih je mogoče razumeti kot grožnjo. Ob njih se zastavlja vprašanje kdo je suveren v naši državi: ljudstvo ali armada. Je armada zaradi ljudi, ali ljudje zaradi armade? Živi armada od ljudi, ali ljudje od armade? Ali ne postaja civilna družba ujetnica armade, če ta odloča, kaj se sme in kaj ne? Gotovo je, da je naša dr- -f&OiEBSL žava v izjemno težavnih razmerah, v katere jo je spravila dosedanja oblast. Toda nedvoumna zgodovinska izkušnja nas uči, da noben vojaški režim, ne na Vzhodu in ne na Zahodu, perečih vprašanj ni rešil, temveč jih je samo zaostril in spravil državo v še hujše stanje. Od armade pričakujemo, da bo spoštovala demokratična hotenja državljanov, in sile, s katero razpolaga, ne bo uporabljala v politični igri. K temu pa je treba dodati še pomemben mednarodni pravni vidik. Mednarodni sporazum o državljanskih in političnih pravicah, ki gaje sprejela naša država že leta 1971, je zelo jasno določen: “Vsi narodi (peoples - ljudstva) imajo pravico do samoodločbe. S to pravico si svobodno odločajo svoj politični status in svobodno zagotavljajo svoj ekonomski, socialni in kulturni razvoj” (čl. 1). S tem je dovolj jasno povedano, da je pravica do samoodločbe trajna in stalna, kakor tudi to, da odloča o sebi narod sam, ne pa o njem njegova armada. Zato v imenu najbolj osnovnih žalitev demokracije in suverenosti ljudstva zavračamo izjave armadnih predstavnikov, če vnaprej postavljajo meje demokratizaciji in suverenemu odločanju ljudi in narodov o tem, kako hočejo živeti. Tudi razprava o političnem pluralizmu prihaja v odločilno obdobje. O demokraciji in političnem pluralizmu lahko govorimo samo tedaj, ko je zagotovljena pravica do združevanja, torej tudi političnega, in ko so vsa politična združenja, ne glede na to, ali so socializem ali ne, enakopravna in imajo enake možnosti, da jim ljudstvo na poštenih volitvah zaupa oblast. Pri tem je odločilno, da je svoboda političnega združevanja neokrnjena in da so vsa politična združenja enakopravna — razen tistih, ki bi zagovarjala sovraštvo med narodi, nestrpnost in nasilje. Tega očitno ne upoštevajo izjave v prid nekakšnemu nestrankarskemu političnemu pluralizmu. V teh kriznih časih vsi skupaj preveč boleče čutimo posledice nekaterih značilnih jugoslovanskih polovičarskih rešitev (med katere sodi tudi tako imenovana dogovorna ekono- mija), da bi se še enkrat dali slepiti z meglenimi in nedoločnimi idejami. Legitimnost vsake oblasti prihaja samo od poštenih volitev in velja za čas, za katerega so bili nosilci oblasti izvoljeni. Vsako prilaščanje trajne legitimnosti in oblasti je v očitnem nasprotju z že omenjeno pravico do samoodločbe. Če naj bi v bližnji prihodnosti res prišlo do poštenih volitev, bo moral na njih vsak politični subjekt imeti enake možnosti, ne samo programske, temveč tudi medijske in finančne. Noben zmagovalec pa si ne bo mogel prilaščati več oblasti kot do naslednjih svobodnih in poštenih volitev. Spričo kritičnih trenutkov, ki jih živimo in jih bomo v bližnji prihodnosti verjetno še doživljali,poziva komisija Pravičnost in mir vse iskrene demokrate v Sloveniji in Jugoslaviji najprej k enotnosti, nato pa k vztrajni ter odločni zvestobi idealom demokracije in celovitega spoštovanja vseh človekovih pravic. Državni organi, posebej še predsedstva republik, pokrajin in federacije, pa so dolžni skrbeti za spoštovanje mednarodnih pogodb in dokumentov, ki jih je podpisala Jugoslavija. Prav zato, ker je naša država podpisnica temeljnih mednarodnih dokumentov o spoštovanju človekovih pravic, med katere sodi tudi sklepni dokument dunajske konference o varnosti in sodelovanju v Evropi z dne 15. januaija 1989, poziva komisija Pravičnost in mir tudi vso demokratično mednarodno, predvsem pa evropsko javnost, naj zastavi ves svoj mnogovrsten vpliv, da bo naša država, ki bi rada obveljala za deželo svobode in spoštovanja človekovih pravic, v celoti spoštovala vse obljube, ki jih je dala s podpisom mednarodnih dokumentov. Ne nazadnje pa se Komisija obrača k vsem vernikom katoliške Cerkve in jih ponovno poziva, naj se pridružijo demokratičnim gibanjem v naši domovini in naj pogumneje ter dejavno podpirajo vsa prizadevanja za resnično in popolno demokratizacijo. Otok Blaški -kinfi nebeški . . . Dolga vrsta imen, ki jih ni bilo v lanski Matici pokojnih. . . Kdo od nas bo prišel na seznam leta 1988 ? Vse bralce MISLI naprošam, da pomagajo s svojimi poročili o naših pokojnih. Le tako bo ta seznam čim bolj natančen in popoln. OPPELT MARJAN r. 11.3.33-Trst + 11.11.88- RMH Melbourne, Vic. KUŽNIK RUDI r. 24. 10. 36 - Zg. Globodol pri Mirni peči + 16. 11.88- Westmead (S), NSW HEITMAN HILDA r. Vidonja r. 24. 10.31 — Serdica v Prek m. +J25. 11.88- ? Sydney, NSW BOBEK JOŽEF r. 19. 3. 05 — Reka, Istra + 29. 11.88 — W.Footscray (M), Vic. URŠIČ FRANC r. 17. 5. 23 — Štorje pri Sežani + 2. 12. 88 - Mackay, Old. PEVC SIMON r. 29. 8. 14 - Žiče + 6. 12. 88 - Watson (C), ACT ISKRA ANTON r. 10. 2. 27 — Nova vas pri Jelšanah + 15. 12. 88 — Bellpark (G), Vic. STOCK GROZDAN EGIDIO r. 4. 1.34 - Marezige pru Kopru + 23. 12. 88 - Blacktown (S), NSW TROHA IVAN r. 23. 6. 20 - Babno polje + 23. 12. 88 - Noble Park (M), Vic. ROVTAR CILKA r. Turk r. 23. 10. 26 - Hajdina + 28. 12. 88 — Burnie, Tas. PUSTA VRH FRANC r. 28. 3. 13 — Borovnica + 29. 12. 88 - Hall (C), ACT LAH FRANC r. 22. 9. 13 — Dobovo pri Ponikvi + 30. 12. 88 — Sunshine? (M), Vic. MAVRIČ IVAN r. 28. 8. 42 — nekje pri Celju + 8. 1.89 — Camperdown (S), NSW *?5 novembra 1988 novembra Kratice pri kraju smrti, če je ta okraj mesta: (A(Adelaide; (B) Brisbane; (C)-Canberra; (G) Geelong; (M)-Melbourne; (N)-Newcastle; (P)-Perth; (S)-Sydney; (W( Wollongong. POŽAR ANTON r. ? (54 let) - Pivka + 17. 1.89 - Liverpool (S), NSW BOELCKEY ŠTEFAN r. 27. 9. 11 — Lendava, Prekm. + 20. 1. 89 — Melbourne, Vic. PEER RUDOLF r. 16. 4. 12 - Ptuj + 6. 2. 89 - Auburn (S), NSW MUSOLINO ANGELA r. Mermolia DOLENC DORA r. Cergolj r. 1. 10. 33 — Slivje pri Kozini + 8. 3. 89 — Brisbane, Old. PEČNIK SONJA r. 28. 9. 69 — ? Melbourne, Vic. + 24. 3. 89 — King lake West, Vic. MOHORKO JOŽICA r. Nunčič r. 27. 10. 38 — Cerovi log (Šentjernej na Dol.) + 1.4.89- RMH Melbourne, Vic. r. 30. 1. 1899 - Selo (Ajdovščina) DEVETAK MARIJA r. Sulič + 7. 2. 89 - Fitzroy (M), Vic. C E K JOŽEF r. 18. 12. 36 — Hrušica pri II. B. + 8. 2. 89 - Mareeba, N. Old. TERLIKAR STAN IS LA V r. 21. 5. 30 — Logje pri Kobaridu + 8. 2. 89 — Clayton (M), Vic. PO ROPAT LJUBICA r. Bakin r. 22. 6. 46 — Mirkopolje ? + 10. 2. 89 - Barrack Hts (W), MALJEVACIVAN NSW r. 24. 6. 34 — Skalnica (Jelšane) + 12. 2. 89 - East Keilor (M), Vic. ČANČER LUKA r. 13. 10. 09 — Loke, Sv. Jurij ob Taboru (Savinjska dol.) + 19. 2. 89 — Wodonga, Vic. KLEMENČIČ MIHA r. 14. 8. 27 - Tržič na Gor. + 25. 2. 89 — Melbourne, Vic. KERN PETER r. 24. 6. 35 - Ljubljana + 5. 3. 89 — Alice Springs, N.T. SMODEJ ANTON r. 30. 9. 19 — Gabrje pri Celju + 7. 3. 89 — South Coast, NSW r. 24. 2. 09 — Prvačina + 2. 4. 89 - Westmead (S), NSW Tl N DALE MICHAEL r. 29. 4.51 - Sydney, NSW + 2. 4. 89 - ? (S), NSW BROŽIČ IVANKA r. Šuštar r. 3. 5. 33 — Trpčane + 17. 4.89 — Hoppers Crossing (M), Vic. SALAMON FRANC r. 16. 8. 30 — Kal obje + 24. 4. 89 — Herberton, Qld. URLEP TONI r. 19. 12. 31 — Črešnovec (S. Bistr.) + ? Zadnje dni apr. - Albury, NSW STOLIČ REBEKA r. 2. 5. 89 - Fairfield (S), NSW + 2. 5. 89 - Fairfield (S), NSW BAZA LUKA NDREW JOHN r. 3. 5. 89 — W.Footscray (M), Vic. + 3. 5. 89 — W.Footscray (M), Vic. M E LIN EC RAFAEL r. 1. 10. 25 — Trnovo pri II.Bistr. + 4. 5. 89 - Penrith (S), NSW STOJKOVICH MICHAEL RICHARD r. 17. 6. 65 — Melbourne, Vic. + 4. 5. 89 — Wantirna (M), Vic. BIZJAK PETER r. 28. 1.06 — Podbrdo (Prim.) + 13. 5. 89 - Bulla (W), NSW DUBROVIČ BOJA N (AL FONZ) r. 17. 3. 22 — Ljubljana + 13. 5. 89 — G/en Waver ley (M), PERPAR VIKTOR Vl°' r. 25. 12. 25 — Ljubljana + 17. 5. 89 — Darlinghurst (S), l\ISW VUK IVAN r. 4. 5. 40 — Velika Polana, Prekm. + 23. 5. 89 — Keilor Down (M), Vic. SDRAULIG BRUNO r. 8. 1.23 — Zverinac, Ben. Slov. + 24. 5. 89 — Research (M), Vic. SALMIČ MARIJA r. Urbanč r. 18. 4. 1897 — Brege (Leskovec) pri Krškem + 28. 5. 89 — St.John's Park (H), OZIMIČ STANKO r. 17. 8. 37 — Slov. Bistrica + 29. 5. 89 - Woden V. (C), ACT SR E BOT AVGUŠTINA r. Samsa r. 19. 9. 05 — Ravnice pri Stari Sušici (Košana) + 31. 5. 89 - Woodville (A), SA CERKOVNIK STANKO r. ? (40 — 42 let) — Izola, Istra + v začetku jun. 89 — Sydney, NSW SELJAK MAJDA r. Kovačič r. 6. 9. 44 — Horje - Fram + 6. 6. 89 — Belmont (G), Vic. NAGODE FRANC r. 31. 3. 37 — Gornji Logatec + 18. 6.89 — Auburn (S), NSW BON IVANKA r. Rotar, vd. Povh r. 25. 9. 17 - Klenik + 21. 6. 89 — blizu Karlovca, Hrv. PRETNAR JULIJANA r. Zima r. 21. 2. 06 — Jesenice + 21. 6. 89 — Dandenong (M), Vic. URDIH FRANC r. 10. 4. 08 — Sele pri Gorici + 21.6.89 - Alfred H.,Melb., Vic. ŠKEVIN MILENA r. Korobin r. 25. 7. 13 - Ajdovščina + 23. 6. 89 — Hobart, Tas. BAJC DEAN ALEXANDER r. 16. 6. 89 — Geelong, Vic. + 29. 6. 89 — Geelong, Vic. GORJUP EDVARD r. ? 1933 — Bukovica pri N. Gorici + 1. 7. 89 - Orange, NSW ŠINKOVEC VILJEM r. 23. 9. 16 — Poljane pri Cerknem + 1. 7. 89 - Norlane (G), Vic. TRUDEN LUDVIK r. 14. 7. 12 — Nadlesek pri St.trgu + 7. 7. 89 - ? Canberra, ACT ROTH MAKS r. 10. 1. 27 - Čakovec + 13. 7. 89 - R.B.H., Brisbane,Old. BORA K IVAN r. 24. 6. 31 — nekje blizu Ptuja + 18. 7. 89 - North Altona (M),Vic LAVRENČIČ MARIJA r. Lavrenčič r. 31. 8. 13 — Logje pri Kobaridu + 14.8.89 — W.Footscray(M) ,Vic. BRNE ANTONIJA r. Baričič r. 30. 4. 29 — Podgraje + 23. 8. 89 - N. Altona (M), Vic. BČH/vf TONI r. 4.3.31 — Sv. Jurij ob Pesnici + 6. 9. 89 — Si/. Jurij ob Pesnici PRISTOV MARIJA r. Kržišnik r. 2. 8. 24 —Črni vrh nad Polh. gr. + 8. 9. 89 - Woodend, Vic. KENDA MARIJA r. Brnjek r. 21. 9. 21 — Volčanske Rute (Tolmin) + 9. 9. 89 - Concord (S), NSW SUHOR ANTONIJA r. ? r. 7. 5. 27 - Dovško pri Senovem + 11.9. 89 - ? Adelaide, S/4 ŽUŽEK ANTON r. 5. 8. 37 — Juršče (Knežak) + 15. 9. 89 — ? Canberra, ACT ŠEREK TONI r.6.1.51 — Missiones, Argentina + 17. 9. 89 - Kew (M), Vic. URH IVAN r. 11. 9. 21 — Ljubljana + 18. 9. 89 - Woden Valley (C)rACT SVETINA ZORKA r. Bolčič r. 21. 1.21 — Prešnica pri Kozini + 21. 10. 89 — ? Melbourne, Vic. C RT ALIČ MARTINA r. 10. 4. 69 — Ljubljana + 22. 10. 89 - Belpost Hill (G), Vic. GUBIČ ROZALIJA r. Lesič r. 24. 5. 05 — Trtkova, Prekm. + 31. 10. 89 - Bellpost Hill (G),Vic. MA TIČI POKOJNIH DODANI: V lanskem seznamu je bil po pomoti izpuščen VODOPIVEC FRANC r. 17. 9. 21 — Dornberk + 29. 1. 88 —Britbane, Old. POPOVIČ HELENA r. Mihalič r. 24. 4. 1899 — Lemerje v Prekm. + 21. 10.88 — Picton, NSW COPI FRANC r. ? 1927 — Trnovo pri Soči + ? sept. 88 — Ballarat, Vic. JEVNIKAR ANTON r. 18. 1. 13 — Ljubljana + 19. 1. 88 - ? Adelaide, SA LAI ANGELA r. Šajn r. ? 1900 — Juršče (Knežak) + 14. 3. 78 — ? Sydney, NSW BEZJAK IVAN r. 12. 7. 29 - ? + 19. 9. 75 — Geelong, Vic. HLEDE LJUBICA r. Martinovič r. 6. 6. 24 — Bosanski brod + 4. 6. 74 — Melbourne, Vic. KOMAR JOŽEF r. ? (65 let) - ? + 7. 6. 70 — Geelong, Vic. POVH PRIAMO r. 1. 10. 28 — zlizu Trsta ? + 15. 2. 69 — ? Melbourne, Vic. “KAM pa greste? Saj še ni dve, "me je ustavil nejevoljen glas vratarja. Sprva nisem dojela, kaj misli s tem. “Obiski so šele čez eno uro!’r je neprijazno dodal. Počasi sem se obrnila. Seveda, ob sobotah so obiski šele ob treh. Na to nisem pomislila. Srce mi je stiskala skrb. Že vse od jutra je rastla v meni. Ure so se vlekle v neskončnost. V tej bolnišnici že tretji dan leži mama. Človek, ki je bil ob meni dan in noč, vsa leta, ki sem jih preživela. Vsa moja pot je prepletena z njeno. Kako naj zdaj naenkrat hodim sama? Solze so se mi usipale brez prestanka. Nisem jih mogla ustaviti. Pred dvema dnevoma sem govorila z zdravnikom. Zadnja preiskava ne pušča nobenega upanja. To je začetek konca. “Trenutek resnice je najhujši, ” mi je rekla prijateljica zdravnica. “Takrat pravzaprav že izgubiš človeka, ki ga imaš rad. Ko se zaveš, da ni nobenega upanja več, da je konec poti. ” Nisem prav verjela. Nisem hotela verjeti. Najino slovo sem si drugače predstavljala. Ko bo izžrpana od starosti sedela v kotu kuhinje, ji bom stregla. Če bo obležala, bom skrbela zanjo. Imeli bova še veliko časa... Sprva ni kazalo slabo. Izvidi so bili v mejah normale za njena leta. Pravzaprav so bili kar dobri Čudila sem se. Preveč sem jo poznala in vedela sem, da je nekaj narobe. Vsem tistim izvidom nakljub. Nekaj v nji se je vztrajno podiralo in tega ni bilo mogoče ustaviti. Kljub dobrim napovedim in kljub njeni volji do življenja. “Ne morem domov, dokler sem tako bolna," mi je rekla pred dnevi. “Kaj pa boš z menoj? ” Takrat še nisem vedela prave diagnoze. Vendar sem želela, da se vrne domov. Videla sem, da ji ne dajejo več injekcij. Samo tablete. Te bi lahko jemala tudi doma. Ona pa je prišla sem, da bi jo pozdravili. Verjela je, da bodo lahko nekaj napravili. Doslej se je še vedno sama pobrala, če jo je bolezen kdaj za nekaj dni položila v posteljo. Zdaj pa je bila nekam brez moči. Ampak tukaj so zdravniki. Prijazni so in veliko jih t ' ' At**'*' 'fr v je. Nekaj bodo že ukrenili, da se ji bodo spet vrnile moči. Ko sva odhajali, se je z vso težo opirala name. Bolnica v postelji poleg njene je zajokala. Doma je bilo vse čisto, oprano in pospravljeno. Kot ob velikih praznikih. Saj tudi še nikoli ni bila mama tako dolgo zdoma. Bilo je kot praznik, ko se je vrnila. Ni hotela takoj v posteljo. Bog ve katera notranja moč jo je držala celi dve uri v kuhinji. Sedela je za mizo, v njenih očeh je bila svetloba. Hvaležno je po-užila hrano, ki sem ji jo pripravila, in se upirala slabosti, ki jo je zajemala. “Pot me je zdelala,” je rekla, kot da se opravičuje. Ni bila vajena, da bi ji kdo stregel. Vedno je bila ona tista, ki je stregla in se razdajala. Ko se je izgubila v kratkem, nemirnem snu, sem sedela ob nji in roke so mi zatrepetale. Se sem čutila njeno izčrpano telo v njih, njena duša pa, kot bi že hodila svojo pot in je nisem več mogla dohiteti. V dneh, ko sem se vrgla na delo, da bi pripravila čim lepši dom zanjo, me je nekajkrat presunila bolečina: saj morda ne bo več prišla. Ne bo vedela, da sem vse to naredila zanjo. Vedno je veliko dala na take reči. Za hip me je obšlo veselje, ko sem začutila, da jo je ganila moja pozornost, vendar je hkrati prišlo spoznanje, da to ni tisto kar si želim. Rada bi ustavila čas. Rada bi ga zadržala za vsako ceno, ga napolnila z vsem tistim, kar mi je v letih, ki sva jih preživeli skupaj, ušlo iz rok. Želela bi ji predvsem dopovedati, da jo imam rada dosti bolj, kot sem ji znala pokazati v življenju. Kako je bilo vendar nespametno pehanje za svoj prav, za vse tiste neštete malenkosti, ki jih sebično terjamo zase, ne meneč se za bolečino drugega! Toliko vsega je ostalo nedorečenega, tolikokrat sva hodili druga mimo druge in se ni- čudovita, Na ielu vesolja sta življenje in smrt zapisana z enako velikimi Irkami . . . Jaka Čop, Viharniki sva videli! Toliko svetlih trenutkov, veselih utrinkov srca sva izgubili! “Ne računaj na to, da boš molila, kadar boš bolna, ” me je večkrat opozarjala. Zdaj sem doživela resničnost teh njenih besed. Ona, ki je vsak prosti trenutek držala rožni venec v rokah, je zdaj z naporom zmogla preprosto večerno molitev. Prve dneve je bilo kot bi jo obsijalo sonce. Kljub bolečinam, kljub slabosti je bila vera v življenje močnejša. Tudi meni je bilo lepo. Bila je doma in bili sva skupaj. Ves čas sem imela samo zanjo. Zdaj, ko gledam nazaj na tiste dneve, vem, da so bili najbogatejši v mojem življenju. Nikoli prej nisem šla tako globoko vase, nikoli se nisem tako iskreno, otroško vdano obračala k Bogu. Ne, nisem ga prosila, naj naredi čudež, naj mamo ozdravi. Čudež je bil zame spoznanje, kako čudovito mamo mi je dal. Nisva se dosti pogovarjali. “Zdaj je prepozno,”je tiho rekla neki večer. Da. Dostikrat bi se bila rada pogovarjala, pa nisem imela časa zanjo. Preveč mi je bilo besed v službi, med ljudmi. Doma sem hotela imeti mir. Zdaj šele sem mnoge stvari prav razumela. Čutila sem vse njene stiske, vso tiho bolečino mater, ki se ji otrok odtujuje in hodi svoja, dostikrat napačna pota. Vse bi dala, ko bi se moglo kaj popraviti. Pa nisem mogla storiti ničesar več.. . Ko je duhovnik v njeno sobico priklical Boga, je mama zbrala poslednje moči. Potem se je zdelo, da jih ne potrebuje več za ta svet. “Ne bom se več pozdravila, ’’je mirno rekla tisti večer. Molčala sem. Samo oči so preplavile solze in neslišno kapale na njeno odejo. Moralo jo je hudo boleti, vendar ni tožila. Zagotovo ji je moč dajala molitev in trpljenje dolgih, hudih let, da je mogla s tolikšno vdanostjo in mirom nositi svoj križ do konca. Čutim, da sva si zdaj bliže kot takrat, ko je še živela. Povezuje naju križ njenih zadnjih dni in hvaležna sem Bogu, da sem smela ta zadnji košček poti iti skupaj z njo, da sem smela ob njej doživeti dotik Njegove roke. . . HEMA Božja njiva bo enkrat tudi moj in tvoj zadnji dom . . . ... Ko je Hitler razpel svoje megalomanske peruti čez Evropo, je Rožman neprestano govoril o nevarnosti s severa. Očitali so mu, da je črnogled. On pa /e rad ponavljal:",Boste že videli, vi jih ne poznate.'' Prišla je vojna, Slovenija je bila razkosana. Začelo se je trpljenje, ki ga najbrž nihče med nami ni tako občutil kakor škof. Kakšne krivice so mu delali po vojni, ko so ga hoteli očrniti, da je pripravljal okupacijoI Lahko bi rekel le, da je nekako onemel ob tej strahoti, in ko so začeli prihajati begunci z Gorenjske in Štajerske, je bila njegova edina skrb pomagati tem ljudem. Zato se je tudi ponižal in po štirinajstih dneh popolne izolacije vzpostavil stik s Italijani predvsem zato, da bi prosil, naj beguncev ne vračajo Nemcem. /Iz članka dr. Stanislava Leniča v Družini, 12.11.89/ . . . Nekoč mi je tudi sam — ko sva šla k visokemu komisarju z listo, seznamom pritožb in prošenj, za koga vse bo interveniral in prosil, da ga izpustijo iz zapora, iz internacije itd. — ko se je ustavil sredi Zvezde, rekel:''Gospod tajnik, poslušajte me. Po vojni me bodo morda obsojali, da sem bil kolaboracionist, da sem sodeloval z okupatorjem, toda nihče ne ve tega, kar čutim v svoji notranjosti, kakšen odpor do okupatorja čutim, ko stopim pred njega, toda ponižam se samo zato, da bi reševal ljudi.'' To, glejte, je bila nekakšna deviza vsega njegovega življenja in delovanja med okupacijo . . . /Iz pogovora z dr. Stanislavom Leničem, Nova revija, nov. dec. 1987/ Pesem je spomin KADAR nekdo praznuje rojstni dan, se ga prijatelji spomnijo s primernim darilom. Pri tržaškem upokojenem profesorju VINKU BELIČIČU pa je bilo baš obratno. Za svojo 75-letnico, ki jo je praznoval 19. avgusta 1988,je on podaril slovenskemu narodu celotno zbirko svojih pesmi z naslovom: Pesem je spomin. Zbirka vsebuje 215 naslovov, ki predstavljajo Vinkov pesniški razvoj od 1932 do 1986, razdeljen v dva dela: Prva in Druga domovina, z razmejnim tragičnim letom 1945. Bolest, ki jo občuti vsakdo,ko izgubi ali mora zapustiti domovino proti lastni volji, je še mnogo bolj povečana v srcu pesnika, kateremu je domovina, njene lepote in bridkosti, vir pesniškega navdihnjenja in oblikovanja. Verjetno se ne motim, če trdim, da prof. Vinko Be-ličič vsa leta ni zapustil tržaškega ozemlja, čeprav mora živeti tam kot “nedržavljan” Ostal je v Trstu iz enega samega razloga — ostati blizu rodne domovine in ohranjevati slovensko ozračje, ki ga Trst s svojimi okoliškimi slovenskimi vasicami nudi slovenski manjšini. In ta odločitev ostati na robu domovine ni bila zaman. Današnja kulturna razgibanost med Tržaškimi Slovenci dokazuje, da je požrtvovalnost in nenehno kulturno ustvaijanje Vinka Beličiča ter še nekaterih drugih beguncev iz leta 1945 rodilo bogate sadove. Tudi oni, ki pisatelja in pesnika Vinka Beličiča ne poznajo osebno ter so prišli z njim v stik le preko njegovih številnih stvaritev v poeziji in prozi, so morali ob branju začutiti Vinkovo belokranjsko dobrot-no$t in mehkobo srca. A čeprav je v njegovem umetniškem razpoloženju mnogo otožnosti (Češminovi rdeči grozdiči mi zgoščajo v prsih spomine . . . bridkost mi zapira oči), vendar zmaguje v njem vera v bodočnost (Nova pomlad za obzorjem budi se! Primem kupico zlatega vina.) Ta tipična belokranjska narava se zrcali v Beličiče-vem pesniškem jeziku kot v snovi, ki jo obravnava. Beličičeve stvaritve ne vznemirjajo bralčevo srce, temveč ga polnijo z ljubeznijo do domovine, narave, sočloveka in vsega lepega, ki ga je Stvarnik namenil v naše dobro. Ena 'najglavnejših lastnosti, ki razlikuje pesnika od drugih umetnikov, je njegova pripravljenost odpirati lastno srce in deliti najintimnejše občutke z znanim in nepoznanim bralcem, dobro se zavedajoč, da se na ta način izpostavljajo nerazumevanju ali celo obsodbi. Zdi se mi, da Slovenci vse premalo cenimo to pesniško radodarnost, s katero posredno in neposredno obogatevajo naše lastno dozorevanje. Prepričan sem, da je zbirka Pesem je spomin lepo dopolnilo poprejšnjih Beličičevih del in da bo pogosto tolažilna prijateljica bralcem v urah samote. Vinkotu iskrene čestitke in zahvala za ustvaijena dela s toplimi željami, naj bi njegovo srce pelo. dokler ga Gospod ne združi s svojci in sosedi. Z. H. NOVEMBRSKO DOMOTOŽJE Poslednji suhi listi plešejo po zraku: z njimi se igra poredni veter kot otrok. Iz gozda onkraj njiv odmeva pritajeni zvok, kot hrepeneča pesem se izgublja v mraku. Na polju klecnile noge so siromaku trudnemu, na razoranih licih mir globok leži. Na nebu časi v večni krogotok lijankston 232 Cranbourne Road, 781 2115 na USLUGO V ČASU ŽALOVANJA Mentone 93 2460 —:—rO—i kOriCtlt MIH MLADIH ________________________________I DRAGI OTROCII Tokrat je v G a I e r i j i mladih spet na vrsti eden naših sydneyskih obetajočih mladeničev. To je GEOFFREY POTEPAN, ki živi s svojo mamo Ivanko r. Černe in doma iz Gorice v sydneyski mestni četrti Condell Park. Rojen je bil 27. septembra 1956 v St.Margaret Hospitalu, Darlinghurst. Oče, po rodu iz Male Bukovice, je izgubil življenje pri delu že pred dvajsetimi leti, ko je bil Jefferey še otrok. Gotovo ga je v letih doraščanja zelo pogrešal. Geoffrey je obiskoval najprej osnovno šolo župnije sv. Brendana v Bankstownu, nato se je v istem kraju vpisal v De La Salle College, le zadnji dve leti srednje šole je bil na Benilde High School, prav tako v Bankstownu. Po odlično opravljeni maturi je bil sprejet v Strathfield Catholic Teachers College ter se po triletnem študiju usposobil za učitelja osnovne šole. Nato je fant nadaljeval študije na Macquarie univerzi v Sydneyu in po enem letu prejel diplomo (Education), s katero sme poučevati na srednjih šolah. Ker zaradi razmer ni mogel dobiti učiteljske službe, se je začasno zaposlil pri zavarovalnici, kjer opravlja delo z naslovom "Superannuation Consultant", vendar upa, da bo kmalu dobil učiteljsko mesto, za katerega je žrtvoval toliko let študija ter se zanj usposobil kot odličen študent. Geoffreyu iskreno čestitamo k lepemu študijskemu NAJ ČUJE NAS... NAJ ČUJE NAS PRESVETI BOG IN ZEMLJE KROG! NAJ TROBOJNICE SVOBODNO VIHRAJO, DUŠE HVALNICE RADOSTNO IGRAJO: MIR V DEŽELI! NAŠE GESLO JE - SAJ SINOVI SMO SLOVENIJE, NAŠE LEPE, SLAVNE MATERE; V SLOGI BRATSKI HVALI NAJ BOGA VSA SLOVENIJA! /Ena domobranskih pesmi neznanega pesnika in skladatelja/ uspehu in mu želimo obilo božjega blagoslova v njegovem poklicnem delu ter sploh v življenju. Čestitamo pa tudi mami, ki je sama kot vdova lepo vzgojila sina ter mu s trdim delom omogočila tudi dobro šolsko vzgojo, s katero mu je zagotovila dobro bodočnost. Saj mu je s svojo marljivostjo poskrbela vseskozi katoliško vzgojo, četudi ni imela rožnatega položaja. Dragi striček! Smiliš se mi, ker Ti je gotovo dolgčas, ko te puščamo čakati na naša pisma. Velikokrat si se že pritožil, pa menda nič ne zaleže, saj ne vidimo nič več pisem natisnjenih v Kotičku. Tudi jaz sem z mamo vedno rada prebrala Kotiček, pisala pa Ti nisem še nikoli. Saj gotovo razumeš, da se je težko spraviti k pisanju slovenskega pisma. Tudi zdaj se ne bi, če bi mi mama ne dala ultimata: “Če se ne boš potrudila in pisala stričku v Misli, ti ne bom več pomagala brati Kotiček!” To je pomagalo in tu je moje skromno pismo. Morda bo opogumilo še druge slovenske o-troke, da bodo bolj mislili nate. Prejmi zvrhan koš pozdravčkov! Pozdravlja Te tudi moja mama. — Laura Kos, 13 let, Shepparton, Vic. o KMZ£M AVfTRALiKt HOYiNUL OBVESTILO SLOVENCEM Iniciativni odbor konference zdomskih Slovencev v Kanadi je — kot mnogim ostalim listom — tudi nam poslal v objavo sledeče: Slovenski zdomski rojaki z velikim zanimanjem spremljamo politične premike v matični domovini. V luči teh dogajanj seje letos na študijskih dneh v Dragi pri Trstu osnoval Iniciativni odbor slovenskega svetovnega kongresa s sedežem v Celovcu. Ta korak nas je opogumil, da smo pričeli razmišljati o obliki nadstrankarskega slovenskega narodnega predstavništva, ki naj bi pred svetovno javnostjo predstavljal Slovence. V ta namen smo 22. septembra 1989 ustanovili iniciativni odbor konference zdomskih Slovencev v Kanadi, s sedežem v Torontu. 27. septembra bo v slovenski zgodovini zaznamovan kot odločilni mejnik. Slovenski parlament je v Ljubljani z ogromno večino izglasoval važne ustavne amandmaje in s tem nakazal svetovni javnosti slovenske zahteve. Izglasovani ustavni amandmaji bodo v prihodnosti oblikovali slovensko politično, kulturno, pravno, socialno ter gospodarsko življenje. Prav to nas je nagnilo k odločitvi, da bomo skušali posredovati naša razmišljanja vsem zdomskim, zamejskim ter matičnim Slovencem, naj bodo to posamezniki ali organizacije, novo- ali staronaseljenci. Krajevne konference zdomskih Slovencev naj bi omogočile povezovanje Slovencev širom po svetu, istočasno pa bo njihova naloga informirati javnost o slovenski problematiki. “Razmišljanja” o organizaciji in idejni problematiki zamišljenega svetovnega kongresa bomo posredovali slovenski javnosti vseh treh Slovenij v prihodnjih dneh v obliki brošure. Enotna miselnost in enoten pristop na področju slovenske suverenosti, demokratičnega političnega pluralizma ter svobodnega gospodarstva, bo merilo naše slovenske strpnosti, družbene politične zrelosti, gospodarske daljnovidnosti, predvsem pa merilo naše narodne zavesti, čeprav smo geografsko oddaljeni ali celo rojeni zunaj matične Slovenije. Dolžnost in potreba nas vseh je, da 30 odstotkov Slovencev, živečih zunaj meja matične države, prisluhne zgodovinskim premikom in enotno pomaga Slovencem doseči narodno osamosvojitev. “Obvestilo Slovencem” končujemo s prijateljskim pozdravom in z željo, da bi tudi v matični domovini zavladala Jeffersonova misel: Vlada ljudstva . . . po ljudstvu ... za ljudstvo ... V Torontu, 1. okt. 1989 KANADSKA KONFERENCA ZDOMSKIH SLOVENCEV ZAHVALA — Preko naših Misli bi se želeli iz srca zahvaliti vsem, ki so nam kakor koli pomagali ter nam nudili roko v pomoč in tolažbo ob nenadni smrti dragega sina, brata in strica TONIJA ŠEREKA. Najlepša hvala patru za mašo zadušnico in vse ostalo, sestram za lepo petje in gospe Dragici Geltovi za ganljive besede slovesa ob odprti krsti. Prav iskrena hvala vsem, ki ste prisostvovali molitvi rožnega venca na predvečer in pogrebni maši ter potem spremili našega dragega Tonija na njegovi zadnji poti. Bog Vam vsem stotero povrni! Žalujoča družina ŠEREK Kew, Victoria CARRARA, QLD. — V nedeljo 5. novembra letos je imelo Avstralsko - slovensko društvo PLANINKA redni piknik na svojem zemljišču (“Slovenski hribček mu pravimo) v Cornubiji. Saj je menda bralcem že iz prejšnjih poročil znano, da imamo tam klubske prostore in balinišče, pa tudi kapelico smo postavili z imeni pokojnih rojakov iz vsega Queenslanda. To znamenje je blagoslovil ljubljanski pomožni škof Jože Kvas ob priliki svojega obiska pri nas pred nekaj leti. Do lanskega leta nas je v začetku novembra redno obiskoval slovenski duhovnik iz Sydneya, da smo se ob kapelici z molitvijo skupno spomnili svojih pokojnih rojakov. Lansko leto to žal prvič ni bilo mogoče zaradi preobremenjenosti obeh patrov v Sydneyu. Smo pa zato imeli novembrsko pobožnost na Hribčku v začetku decembra, ko je bil po dogovoru nekaj dni med nami na obisku pater Bazilij iz Melbourna. Letos pa smo bili žal za to novembrsko priliko zopet sami, brez našega dušnega pastirja, zato smo molitve za pokojne rojake tudi imeli sami.Takole smo na prvo novembrsko nedeljo opravili spomin naših pokojnih: V SLOVENIJI imam nepremičnino, ki bi jo rada prodala ali zamenjala. Sicer še ne popolnoma dokončana hiša (vodno in električno napeljavo že ima) je visokopritlična in na lepem kraju, osemnajst kilometrov iz Ljubljane proti Vrhniki (Podpeč, Jezero). Poslopje ima 360 kv. metrov, pripadajoče zemlje pa je za 765 kv. metrov. Za podrobnejša pojasnila kličite lastnico na telefonsko številko (03)366 2034. J Melbournskim Slovencem se priporota J j KAMNOSEŠKO PODJETJE - V1ZZINI MEMORIALS Proprietor: Giovanni Verga > • 9 TRAWALLA AVE., THOMASTOWN.VIC. > J Telefon: 359 5509 J ; doma: 478 5375 in 478 4726 < Nagrobne spomenike izvriujemo po dogovoru. > , Garancija za vsako naJe delo I , Po kosilu smo se v skupini odpravili k našemu znamenju. Tam je gospa Marica Podobnik glasno vodila molitev rožnega venca za duše pokojnih. Prebrali smo nam vsem v opomin še Prešernov sonet “Memento mori” in dodali še novo slovensko himno, Prešernovo “Zdravljico”, v slovenščini in angleščini. Prav na koncu sporeda pa smo prvo kitico nove himne tudi zapeli. Tako je prvič zadonela na našem Hribčku, gotovo pa ne zadnjikrat. Le naj se uvrsti v našo vsakoletno tradicijo spomina pokojnih in molitev zanje pri znamenju. Upajmo, da bo v prihodnjih novembrih le med nami spet slovenski duhovnik. Najlepše pa bi seveda bilo, ko bi dobili na tem koncu Avstralije svojega dušnega pastirja, ki bi skrbel za rojake dežele sonca. Prav lepe slovenske pozdrave vsem rojakom širom avstralske celine! — Jože Vah HOBART, TAS. — Spofočiti moram, da sem letos v juniju izgubil svojo blago zakonsko družico Mileno: umrla je v HRHospitalu 23. junija. Pokojnica je bila rojena leta 1913 v Ajdovščini v družini Korobin. Dolgo vrsto let sva živela v srečnem zakonu in jo zelo pogrešam. Dolgčas mi je, saj sem ostal naenkrat sam v hiši in za vsa ženska dela. Morda bi se našla kaka starejša ženska oseba, ki prav tako kot jaz potrebuje družbo. V moji hiši bi dobila brezplačno stanovanje in hrano, da bi le skrbela za gospodinjstvo. Javite na Misli! — Jerko Škevin, po rodu iz Dalmacije. SAN FRANCISCO, Ca., ZDA — Gotovo ste tudi v Avstraliji zasledovali poročila o hudem potresu, ki je bil prejšnji torek (17. okt.) popoldne v našem delu Kalifornije. Na našem hribu ob robu mesta ni bilo posebne škode, južno od nas pa so ljudje reveži. Uradno je ugotovljeno nad sedem bilijonov dolarjev škode. Ne ravno daleč od nas je umrlo pod razvalinami 39 ljudi, pa točnega števila žrtev še ne vedo, ko to pišem (25. okt.). Elektrike, telefona in vode ni bilo več ur, ponekod več dni. Danes sem slišala na radijskih novicah, da se govori po Avstraliji, daje San Francisco popolnoma porušen. To pa ne drži. Novinarji radi napravijo novice bolj zanimive, s tem pa izgubijo na resnici. A vsekakor hvala za zanimanje in skrb, ki mi jo je v pismu izrazil p. Bazilij, urednik naših priljubljenih Misli. Tudi ko-perski škof Metod Pirih, ki je bil med nami nekaj dni v avgustu, nam je poslal pismo s sočutno vsebino. Moja bivša učenka iz Severne Kalifornije mi je telefonirala, čim je dobila telefonsko zvezo, kako je z menoj. Ponudila se je, da pride in mi pomaga, če potrebujem kako pomoč. Potem je tudi takoj telefonirala v Južno Kalifornijo,kjer sem službovala kot učiteljica 23 let, naj ne bodo v skrbeh za svojo bivšo učiteljico. Tam so nabrali mnogo živeža in raznih potrebščin ter vse odpeljali v Santa Cruz in v Watsonville. Večje trgovine z živili v San Franciscu in Oaklandu so tudi prispevale težke tovornjake hrane. Tukajšnje misijonske sestre matere Terezije, ki imajo vedno polne roke dela z lačnimi iri zapuščenimi, v sedanjem položaju niso mogle storiti dosti več; so pa drugi priskočili, ki drugače mislijo le bolj nase. Pismu dodajam razglednico Oaklandskega zalivskega mostu. (Žal je zaradi rdečkaste barve — prikazuje most ob sončnem zahodu — ne moremo uporabiti za tisk. Op. ur.). Promet se vrši po enem vodu v eno smer, po drugem v drugo. Del gornjega poda med dvema podpornikoma se je zrušil na spodnjega. Ponoči so žični loki med podporniki in tudi podporniki sami krasno razsvetljeni ter je z okoliških pobočij krasen razgled na most, na mesto, na zaliv in na zahodni del Oaklanda. Tam seje zdaj zrušil neki nadvoz in pod seboj pokopal avtomobile z ljudmi vred. Med njimi naj bi bila tudi ena naša župljanka, po rodu Filipinka. Vsaki dan ob petih odpelje z avtom iz Oaklanda. Na dan potresa — po posebnem božjem var- SLO VENI A N FUNERAL SER VICE A F.D A 724 5408 //.<7a*~4 e/ej 72 3093 Sydneyskim Slovencem v času žalovanja 24 ur dnevno na uslugo: v velikem Sydneyu, na deželi v Canberri A.C.T., kakor tudi pri meddržavnih ali prekomorskih prevozih pokojnih. stvu — pa je odšla že ob štirih. Nenavadno zanjo, a prav to jo je rešilo. Kaj pa Slovenci v San Franciscu? Ob tem zadnjem potresu letos, hvala Bogu, nismo utrpeli posebne škode ali smrtnih žrtev. V severnem delu mesta, ob zalivu blizu Pacifika (“Marina District”), kjer je svet bolj peščen, se je nekaj poslopij popolnoma porušilo, druge hiše in zlasti stopnišča so pa močno razpokana. Dolgo bo trajalo, da bo spet varno tam stanovati. Začasno je ustavljen promet po 13.2 km dolgem za-livnem mostu (Bay Bridge), ki veže San Francisco proti vzhodu z zalivskim mestom Oaklandom in s celino. Pravijo, da bo popravljen že do konca novembra. Med tem časom pa morajo zgoščene vrste vozil ob jutrih in večerih potrpežljivo “drveti.” preko Golden Gate mostu proti severu, ali pa po treh manjših mostovih, ki vežejo južni del našega mesta s celino. Slovenci in Hrvati, ki bivajo na krasnem polotoku južno od San Francisca (Santa Cruz in Watsonville), so z ostalimi prebivalci utrpeli več škoda, a brez človeških žrtev. Ob tem potresu (manjši sunki se še vedno ponavljajo) ni naša slovensko-hrvaška cerkev imela posebnih poškodb. Nekaj malega je popadalo na tla in se razbilo in majhna, skoraj nevidna razpoka se je pokazala. Petje slovenskega cerkvenega zbora je bilo tri nedelje bolj šibko, ker je bil pevcem iz Oaklanda in okolice (to pa je ena tretjina zbora) promet otežkočen. In na dan po potresu smo bili le trije pri zahvalni maši v naši cerkvi. Sem pa gotova, da se je mnogo molitev dvigalo k Bogu za pomoč v stiski in v zahvalo od tistih, ki niso bili prizadeti. Med te srečne se štejemo tudi tukajšnji Slovenci, hvala Bogu! Ta potres pa je oživil spomin na grozote tukajšnjega potresa leta 1906. Takrat se je porušilo kar tri četrtine San Francisca in ker so počile plinske cevi, je uničevanje povečal še strašen požar. Naši starejši rojaki se tega še spominjajo. Takrat je med drugimi stavbami zgorela tudi edina slovensko-hrvaška cerkev na ameriškem zapadu, zgrajena tri leta prej. Nekaj Slovencev je takrat zbežalo v Oakland, večina pa se je zatekla na bližnji hrib na jugu mesta, kjer so ne-katerii rojaki imeli svoje preproste domove med pašniki in lepo urejenimi vrtovi. Po tistem potresu je na tem hribu bivalo poleg nekaj Italijanov, Rusov in drugih kar 95 odstotkov Slovencev, Imenoval se je Portrero Hill (portrero je španska beseda za pašnik), dobil pa je tudi naše domače ime, ki seje ohranilo do danes: Kranjski hrib. Zdaj je tam že bolj malo Slovencev, ker so se zaradi preureditve mesta morali izseliti v druge predele, največ spet na pobožja okoliških hribčkov. Od tam še radi prihajajo v slovensko cerkev, ki so jo zgradili na novo takoj po potresu leta 1906, leta 1912 pa povečali, ali bolje: zgradili no- L. & E. K. Bayside Printing Service Slovenska tiskarna Poročna naznanila — Listke za konfete Krstne Listke — Zahvalne Kartice Vizitke — Pisemske Glave Ter vse vrste knjig in računov. Lastnik Lojze KovacicT ^ Very Reasonable Prices * A.H. 551 7451 -K { 89 CLARINDA ROAD. OAKLEIGH SOUTH 3167 + ★★★★★★★★★★★★★★★★★★■fr***************** HEIDELBERG CABINETS FRANK ARNUŠ PTT. LTD. Priporočamo se melbournskim rojakom za izdelavo kuhinjskih omar in drugega pohištva po zmerni ceni. 7 LONGVIEW COURT, THOMASTOWN 3074 (Bundoora Industrial Park) TEL.: 465 0263 A H. : 459 7275 vo. Takrat je slovensko-hrvaška župnija štela nad 6.000 duš.Skozi desetletja pa se je seveda število vernikov zelo zmanjšalo. Prisrčne pozdrave uredniku in vsem njegovim sodelavcem in seveda vsem bralcem Misli, ki tudi mene razveseljujejo sleherni mesec! — Zvesta naročnica Angela Gospodarič. PERTH, W. A. — Kot vsako leto zopet pošiljam za naročnino in dar v sklad, obenem pa se iz srca zahvaljujem za naše drage Misli. Redno jih prejemam in me vedno zelo razveselijo. Pred dvema letoma ste oznanili tudi moj zlati jubilej : 14. november je moj dan. Letos bo že 52 let preteklo od moje poroke. Res, kako hitro beži čas! Iskreno vse pri Mislih in vse bralce pozdravlja Gina Terezija Gesmundo in mož Anton. Med žeparji: "Včeraj sem nekomu vtaknil roko v žep, pa mi je, baraba, ukradel uro z roke." KDO BI VEDEL POVEDATI . .. ... kaj gotovega o JAKOBU VODOPIVCU, ki je bil rojen leta 1921, Petelinje, župnija Pivka, v Avstralijo pa je prišel leta 1949. Umrl naj bi pred kakimi dvajsetimi leti, točne letnice in datuma pa žal ni, kakor tudi nista znana domačim kraj in vzrok njegove smrti. Po tem sprašuje Jakobova sestra Marija Čelhar, ki živi na Pivki. Hvaležna bo za sleherno sporočilo, ki bi ji pomagalo preko MISLI priti do podatkov o bratovi smrti. SMEH JE ZDRAV CELČ OB SODOBNI LJUDSKI MODROSTI. . . /Uvoženo k nam iz Slovenije/ + Smešno je, če človek brez vesti reče, da ima čisto vest. + Čas je, da pokopljemo ideale, saj že zaudarjajo! + Vsak začetek je težak, zlasti začetek konca. + Čim bolj je oblast ljudska, tem težje jo je iztrgati iz rok posameznikov. + Pomanjkanje ovaduhov in policajev je nevarnost za oblast, njihov presežek pa za ljudstvo. + Zgoraj je vse po starem, spodaj je pa še hujše. + Neomajno zaupajo ljudstvu. Zato so mu obrnili hrbet. + Dolgo smo hodili po stopinjah tistih, za katerimi se je izgubila vsaka sled. + Kako se bodo bosonogi razveselili, ko bodo zvede- li, da so že štiri desetletja na pravi poti. + Če delavski razred ne bi imel hrbta, se mnogi ne bi imeli na kaj naslanjati. + Ne more biti drugače, saj so nam voli in troti obljubljali, da se bosta cedila mleko in med. REŠITEV “KRIŽ KRAŽ”-a v prejšnji številki: 1. smola; 2. mrčes; 3. očrnitev; 4. leninist; 5. Asi-nara;6. tiran; 7. desant; 8. avt. Rešitev so poslali: Jože Grilj, Lidija Čušin,sestre v Slomškovem domu, Ivan Podlesnik. Francka Anžin in Marija Špilar, Jože Petrovčič, Ana Kos, Jože Štritof. —Žreb je izbral Lidijo Čušin. Mlad kavalir vedno znova in znova prosi za ples zelo ljubko mlado damo. Ko spet plešeta, ji pove tole: “Zanimivo: vsak ples, ki ga plešem z vami, se mi zdi krajši od prejšnjega .. .” Mlada dama pa odgovori:“ Zanimivo to ravno ni, res pa je. Veste, vodja orkestra je moj mož.” Melbournskim rojakom je na uslugo ZOBNI TEHNIK — DENTAL TECHNICIAN \ LUBI PIRNAT • 18 WKIIX;WAY AVE., BURWOOD, Vic. • Telefon: 288 4159 : Izdelava umetnega zobovja in vsa popravila. ' Full denture service and repairs. I “Le zakaj morajo biti dekleta bolj lepa kot pa so pametna? ” “Veš zakaj? Ker fantje kar na splošno bolj gledajo kot pa mislijo.” Križanka (Ivanka Žabkar) Vodoravno: 1. oseba, ki najema in plačuje za delo; 7. v Evropi pomladna rastlina; 8. od rose moker; 11. dežela na polotoku obTrstu; 12, v začetku; 14. skupina ptic; 16. tujka za zdravljenje; 19.pripadnik posebnemu delu človeštva; 22. angleška utežna mera; 24. domača žival; 25. obdelan kos lesa; 26. prvotna dežela bivanja. Navpično: 1. sladek sadež; 2. vijoličaste barve; 3. nič priljubljena žival; 4. moško ime; 5. del rastline; 6. storitev, vrednost; 9. kraj na Japonskem; 10. državna blagajna, tudi državno premoženje nasploh (iz latinščine); 13. pozno; 15. prevozno sredstvo; 17. popustiti, pomiriti se; 18. glavno mesto Turčije; 20. kraj na Štajerskem; 21. posoda za prenos vode; 21. neradodaren; 23. nobena stanovanjska stavba ni brez njih. Rešitev pošljite do 6. decembra na uredništvo! dol. KRAŠKI IZLIVI Pesmi Marcele Bole. Melbourne. C ena 7. ISKANJE Pesmi Petra Košaka. Melbourne. Cena 3. dol. CVET LJUBEZNI Pesmi Ivana Lapuha, Melbourne. Cena 4. dol. SVETO PISMO NOVE ZAVEZE v prikupni žepni izdaji. Z opombami in kratko ra/lago te/ko razumljivih mest. Cena 6. dolarjev. KRISTJAN MOLI je naslov molitvenika s 305 stranmi. Cena 5. dol. HVALIMO GOSPODA je zbirka ljudskih cerkvenih pesmi (z notami) v obliki molitvenika, z dodatkom stalnih mašnih in drugih molitev. Cena je 5. dol. Ista pesmarica v skrajšani obliki stane 2. dol. HOJA ZA KRISTUSOM je knjižica v obliki molitvenika, ki obsega nesmrtne spise Tomaža Kempčana. Cena 5. dolarjev. SHEPHERD OF THE WILDERNESS Angleški življenjepis misijonarja Baraga v žepni izdaji. Spisal Bernard J. Lambert. Cena 2. dol. DREAM VISIONS Cankarjeva knjiga "Podobe iz sanj’’ v odličnem angleškem prevodu. Slovenian Research Center . USA. Cena 12,-dol. MEN WHO BUILT THE SNOWY O življenju ob graditvi Snowy Mountains projekta napisal v angleščini Ivan Kobal. Cena 8. dol. THE GLIMMER OF HOPE (Svit upanja) Izšla v angleškem jeziku v samozaložbi pisca Jožeta Komidarja, N.S.W. Obsega spomine na Loško dolino med revolucijo in razmišlja o komunizmu. Cena b. dol. THE SLOVENIANS FROM THE EARLIEST TIMES - V angleščini je napisala slovensko zgodovino Dragica C.elt. S številnimi slikami o-premljena knjiga je izšla v Melbournu. Cena 22. dolarjev. Imamo še več knjig našega matičnega, zamejskega in zdomskega trga. a LEPOTE SLOVENSKIH CERKVA je monumentalna knjiga z 283 barvnimi posnetki. Avtor slik je Jože Anderlič, besedilo pa je napisal dr. M. Zadnikar. Cena 49,- dol. GORIŠKE MOHORJEVKE 1989 so še na razpolago za ceno 30,—dol. ZAPOJMO, FANTJE! je naslov žepni izdaji narodnih in ponarodelih pesmi, ki jih pojemo navadno v veseli družbi. Izdal je pesmarico izseljenski duhovnik C. Turk v Nemčiji. Vredna je cene 5. dolarjev. SLOVENSKO AVSTRALSKO DRUŠTVO CANBERRA Inc. pozdravlja vse rojake in bralce MISLI s prisrčnim vabilom: KADAR SE MUDITE V CANBERRI, OBIŠČITE NAS! Vsem rojakom in njih prijateljem sporočamo: naš IX)M. poznan pod imenom TRIGLAV, na Irwing Street, PHILLIP (CANBERRA). A (' I.. je odprt gostom \sak dan (vključno sobote, nedelje in praznike, razen velikega petka in večera božične vigilije) od 1 1.30 a.m. do I 1.45 p.m. Nas barje odprt (»d I 1.30 dopoldan dnevno ter nudi tudi številne slovenske pijače. Kuhinja servira okusno domače pripravljeno hrano vsak dan od šestih do devetih zvečer, ob nedeljah pa tudi od poldne do dmge ure in od šeste ure zvečer. KADAR SE MUDITE V CANBERRI DOBRODOŠLI V SLOVENSKEM DOMU! Pri nas Vam bo tudi vselej kdo na razpolago za ra/ne informacije o Canberri in okolici Naša telefonska številka: (062) 82 1083. A AUSTRALIAN FOR ALL YOUR TRAVEL REQUIREMENTS: AIRLINES TOURS CRUISES COACHES ACCOMMODATION TRAVEL INSURANCE PLEASE CONTACT: ANGIE - CHARLES - or ERIC GREGORICH DONVAL RAVEL DONVALE TRAVEL 1042 1044 Doncaster Road, EAST DONCASTER, Victoria 3109 Telefon: 842 5666 Lic. No: 3 0 2 1 8 SLOVENIJA VAS PRIČAKUJE POLETI DO LJUBLJANE, ZAGREBA, TRSTA in DUNAJA /enako do RIMA, BEOGRADA, FRANKFURTA .. ./ Zelo dobre ekonomske prilike za obiik lepe Slovenije in vseh strani sveta . 'DONVALE rRAVE L Pokličite ali obiščite na! urad zu podrobnejša pojasnila, da Vam lahko pomagamo pravočasno dobiti polni list in jugoslovansko vizo! Ne pozabite, da je že od leta 1952 ime GREGORICH dobro poznano in na uslugo vsem, ki se odpravljajo na potovanje! PRIDEMO TUDI NA DOM! F.RIC IVAN GREGORICH DONVALE TRAVF.I. 1042—1044 Doncaster Road, KAST DONCASTKR, Vic. 3109 Telefon: 842 5666