68 Razredni pouk 2-3/2014 Nataša Jeras Osnovna šola Šmartno pod Šmarno goro Pouk, ki navduši Hočem znati več – interesna dejavnost za nadarjene in druge učence Uvod V devetletki je posebna skrb namenjena nadarje- nim učencem, to je učencem, ki dosegajo visoke dosežke na enem ali več področjih. Ta področja so intelektualno, ustvarjalno, specifično akadem- sko, vodstveno ali umetniško. Delo z nadarjenimi se začne že v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju v obliki notranje diferenciacije. V drugem vzgojno-izobraževalnem obdobju se nadaljujejo postopki za odkrivanje nadarjenih. Po eviden- tiranju sledi identifikacija nadarjenih in nato še seznanitev staršev in pridobivanje njihovih mnenj. Pri delu z nadarjenimi širimo in poglabljamo te- meljno znanje, omogočamo jim hitrejše napredo- vanje v procesu učenja, spodbujamo razvoj njihove ustvarjalnosti, uporabljamo višje oblike učenja, npr. sodelovalno učenje, upoštevamo njihovo individualnost. Spodbujamo jih k samostojnosti in odgovornosti. Spremljamo njihov napredek, svetovalna služba pa vodi dokumentacijo o nadarjenih učencih in jo hrani v šolskem arhivu. Nastanek interesne dejavnosti Učenci za učenje različno motivirani. V našem šolstvu namenjamo veliko časa temu, da motiviramo učence za učenje, pomagamo učno šibkejšim, včasih pa ob tem pozabljamo na učen- ce, ki so že sami motivirani za učenje, ki želijo znati več. Že v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju poteka evidentiranje nadarjenih učencev, v drugem vzgojno-izobraževalnem obdobju pa nadaljujemo te postopke. Za učence, ki so identi- ficirani kot nadarjeni, pripravimo individualni pro- gram, v katerem predvidimo dejavnosti, s katerimi bomo spodbujali njihova močna področja. S po- močjo notranje diferenciacije jim že pri pouku in Povzetek: V devetletki je posebna pozornost namenjena nadarjenim učencem. V drugem vzgojno-iz- obraževalnem obdobju jim zagotavljamo dodatna znanja v obliki notranje diferenciacije pri dodatnem pouku, seveda pa lahko obiskujejo tudi različne zunajšolske dejavnosti. Pred tremi leti sem se odločila za vodenje interesne dejavnosti Hočem znati več, ki je namenjena nadarjenim učencem in tudi drugim, ki hočejo znati več. Pri interesni dejavnosti pokrivamo različna področja: pripravljamo se na različna tekmovanja, razvijamo ustvarjalnost, sodelujemo med seboj, naše sodelovanje pa se nadaljuje doma s pomočjo postavljene spletne strani. Ključne besede: nadarjeni, interesna dejavnost. I Want To Know More - Extracurricular Activities for Gifted and Other Pupils. Abstract: In the nine-year primary school, particular attention is dedicated to gifted pupils. In the second educational period we provide them additional knowledge in the form of internal differentiation with the help of additional classes, although they can of course also attend various extracurricular activities. Three years ago, I decided to conduct an extra-curricular activity »I want to know more«, which is designed for talented pupils but also for others who want to know more. With extracurricular activities we cover different areas: we prepare for various competitions, we develop creativity and collaborate with each other. Our cooperati- on continues at home with the help of a newly designed website. Keywords: gifted pupils, extracurricu- lar activity Razredni pouk 2-3/2014 69 pri urah dodatnega pouka omogočamo, da delajo zahtevnejše naloge. Pogosto so ti učenci vključeni v različne zunajšolske dejavnosti. Učencem sem želela ponuditi še bolj pestro izbiro dodatnih vse- bin in spremljati njihov napredek. Odločila sem se, da za interesno dejavnost Hočem znati več, ki je namenjena nadarjenim učencem in tudi drugim, ki želijo znati več. Prvič smo z interesno dejavnost- jo začeli pred tremi leti. Namenjena je učencem četrtih in petih razredov. Učenci se za sodelovan- je v interesni dejavnosti odločajo prostovoljno. Kmalu se je pokazalo, da je učencev, ki se želijo naučiti več, veliko, zato smo jih morali razdeliti v dve skupini, posebej četrti in posebej peti razred. Kaj ponuja interesna dejavnost Hočem znati več Interesna dejavnost je razdeljena na posamezne sklope. Vsak sklop izvajamo približno mesec dni. Večina sklopov je vezana na pripravo na posamez- na tekmovanja (matematična, literarna), drugi pa ponujajo vsebine, ki razvijajo druga, predvsem ustvarjalna področja. Ugotavljam, da je največ za- nimanja vsako leto za slikanje na svilo in izdelavo svojega filmčka oz. izdelavo spletne strani. V le- tošnjem letu bomo izdelavo spletne strani v petem razredu povezali z družboslovnim področjem (Moj domači kraj). Na novo bosta dodana tudi naravo- slovni in tehnični sklop. Menim, da je prav, da se učenci sami odločajo, katere vsebine bodo obisko- vali, zato imajo že na začetku leta možnost, da se prijavijo na interesno dejavnost za vse šolsko leto ali pa se prijavijo samo na posamezne sklope. Pri- bližno polovica vseh prijavljenih obiskuje krožek vse leto, ostali pa izpustijo nekatere sklope, ki jih ne zanimajo. Letni načrt dejavnosti Mesec Vsebina Dejavnosti September Logika Rešujejo naloge iz logike (individualno ali v skupini). Oktober Hitro računanje Bober Urijo se v hitrem računanju na spletni aplikaciji Lefo. Urijo se v računalniškem razmišljanju in računalniški pismenosti na portalu Bober. November Cankarjevo priznanje Samostojno preberejo knjigo. Poustvarjajo (individualno ali v dvojicah). December Hitro računanje Urijo se v hitrem računanju na spletni aplikaciji Lefo. Januar Hitro računanje Urijo se v hitrem računanju na spletni aplikaciji Lefo. Slikanje na svilo Poslikajo rute v tehniki s soljo in tehniki z vrvicami. Poslikajo silhueto v konturni tehniki. Februar Delamo poskuse Načrtujejo poskus. Pripravijo vse potrebno za izvedbo poskusa (priprava materiala in natančnih navodil). Izvajajo poskuse, ki so jih pripravili sošolci. Vrednotijo poskuse, ki so jih pripravili sošolci. Marec Matematični izziv Rešujejo matematične naloge iz preteklih obdobij (individualno ali v skupini). April Igrajmo se gledališče Ogledajo si predstave v Pionirskem domu, v katerih nastopajo Učenci. Skupaj izdelamo dramsko besedilo na določeno temo. Izdelek iz lesa ali kartona Načrtujejo izdelek, izdelajo skico in načrt. Izdelajo izdelek po svojih zamislih. Maj Izdelajmo svoj film ali spletno stran Izdelajo filmček v programu Movie Maker. Oblikujejo svojo spletno stran na temo Moj domači kraj. 70 Razredni pouk 2-3/2014 Srečujemo se enkrat tedensko po eno šolsko uro. Seveda pa se s tem naše učenje ne neha. Namen naših srečanj je navdušiti učence za določene aktivnosti, sami pa lahko glede na svoje sposob- nosti in interese nadaljujejo učenje tudi doma. V ta namen sem oblikovala spletno stran http:// hocemznativec.weebly.com/index.html, ki učence opozarja na dodatne aktivnosti. Na njej najdejo povezave do različnih zanimivih vsebin, na njej tudi zbiramo posamezne izdelke učencev in jih de- limo z drugimi. Moj cilj je, da pri interesni dejav- nosti zasledujemo čim višje taksonomske stopnje, torej poskušamo čim večkrat pridobljeno znanje in izkušnje uporabiti za samostojno ustvarjanje. Slika 1: Naslovnica spletne strani Vsebina posameznih sklopov Logika Septembra se pripravljamo na tekmovanje iz logike, zato se pri urah interesne dejavnosti učimo reševati različne vrste logičnih nalog. Rešujejo jih individualno ali v skupinah. Učenci drug drugemu predstavljajo svoje strategije reševanja. Nekateri se zadovoljijo z reševanjem takih nalog, drugi pa želijo več, zato se lahko preizkusijo tudi v izdelavi podobnih nalog. Na eni od takih ur smo se naučili reševati gobeli- ne. Učenci so jih z navdušenjem reševali, nekateri med njimi pa so jih izdelali tudi sami. Objavila sem jih na spletni strani, da so jih lahko rešili tudi drugi učenci, če so želeli. Slika 2: Gobelin – izdelek učenca Slika 3: Rešitev gobelina Seveda pa sem učencem na spletno stran dodala tudi različne povezave, da so se lahko z nalogami iz logike spopadali tudi doma. Hitro računanje, Bobrček Oktobra se pripravljamo na tekmovanje v hitrem računanju in na tekmovanje Bobrček. Na obe tek- movanji se pripravljamo v računalniški učilnici s pomočjo spletnih aplikacij. Pri urah interesne de- javnosti se seznanimo z vpisom v aplikacije in na- činom reševanja, učenci pa se lahko prek povezav, ki jih najdejo na spletni strani, pripravljajo tudi doma. Namen tega sklopa je urjenje računanja na pamet in razvoj digitalne pismenosti. Pristop je zelo individualen. Obe aplikaciji omogočata, da učenci napredujejo s svojim tempom. Ko dosežejo stopnjo, ki presega njihovo matematično znanje, jim pomagam, da usvojijo nove strategije in lahko Razredni pouk 2-3/2014 71 napredujejo. V aplikaciji Lefo se njihov napredek sproti beleži. Tako lahko učenci sami ves čas spremljajo svoj napredek. Pri Bobrčku pa po vsaki rešeni nalogi dobijo povratne informacije, kar prav tako omogoča sprotno spremljanje napredka. V prejšnjem šolskem letu smo dosegli lep uspeh na obeh tekmovanjih, saj se je četrtošolcu uspelo uvrstiti na državno tekmovanje v Bobrčku (ka- tegorija 4.–6. razred), petošolcu pa na državno tekmovanje v živo v hitrem računanju, na katerega se uvrsti le 16 najboljših v državi. Obe tekmovanji sta mednarodni. V letošnjem letu je učenec iz pe- tega razreda dosegel zlato priznanje na državnem tekmovanju Bobrček (kategorija 4.–6. razred). Slika 4: Aplikacija Hitro računanje Slika 5: Aplikacija Bobrček Cankarjevo priznanje Vsako leto se pripravljamo tudi na tekmovanje za Cankarjevo priznanje. Del priprav opravimo v okviru pouka in dodatnega pouka, pri interesni de- javnosti pa se pripravi posvetimo bolj intenzivno in poglobljeno. Predvsem se posvečamo poustvar- janju. Na podlagi priporočil, ki jih pripravijo na Zavodu RS za šolstvo, pripravim naloge, ki učence spodbujajo k razmišljanju o prebranem delu in ustvarjanju. Pripravljene naloge delim z drugimi mentorji (http://www.zrss.si/?rub=8531). Učence spodbujam, da delo, ki ga začnejo v šoli, nadalju- jejo doma. Nekatere izdelke objavimo, da so na voljo tudi drugim učencem. Ta sklop je navadno najmanj obiskan, vendar pa učenci, ki jih zanima tovrstno ustvarjanje, sodelujejo zelo intenzivno. Slikanje na svilo Vsako leto je najbolj obiskan sklop, ko slikamo na svilo. Učenci imajo zelo radi novosti, radi ustvar- jajo. Pri interesni dejavnosti spoznamo nekaj osnovnih tehnik slikanja na svilo. Učenci vse izdel- ke odnesejo domov, fotografije izdelkov pa objavi- mo na spletni strani, da učenci lahko občudujejo tudi izdelke svojih sošolcev. Prvo leto se učenci spoznajo z novimi tehnikami in slikajo enake izdelke, drugo leto pa se glede na svoje interese in sposobnosti učenci sami odloča- jo, kaj bodo izdelali. Z vsakim učencem se pogo- vorim o njegovih željah in mu po potrebi pomagam pri izvedbi. Po končanem sklopu pripravimo razstavo izdelkov. Slika 6: Slikanje na svilo Delamo poskuse Pri tej delavnici učenci samostojno s pomočjo literature in mentorja načrtujejo eksperiment. Izberejo, kaj želijo preizkusiti, pripravijo ustrezne pripomočke in material ter izdelajo natančna navodila. Poskus izvedejo in zapišejo ugotovitve. Poskus pripravijo tako, da ga lahko izvajajo tudi ostali učenci. Na koncu pregledamo in primerja- mo ugotovitve. 72 Razredni pouk 2-3/2014 Slika 7: Poskusi Matematični izziv Marca se spet posvetimo različnim matematič- nim izzivom. Na skupnih urah se pripravljamo na tekmovanje za Vegovo priznanje. Rešujemo naloge, ki so bile na tekmovanjih v preteklih letih. Učenci delno naloge rešujejo samostojno, večji del časa pa namenjamo temu, da drug drugemu predstavljajo različne strategije reševanja. Pri reševanju nalog učenci sodelujejo. Moja vloga pri teh urah je predvsem v posredovanju informacij o pravilnih rezultatih. V skupinah poskušajo tudi sestavljati podobne naloge, sošolci jih rešujejo in tudi vrednotijo. Igrajmo se gledališče Aprila se podamo v svet gledališča. V okviru inte- resne dejavnosti si ogledamo nekaj kratkih pred- stav učencev v okviru festivala gledaliških sanj v Pionirskem domu. Pred ogledom se pogovorimo z učenci, na kaj vse naj bodo pozorni pri ogledu predstave. Po ogledu vrednotimo, analiziramo besedila, ocenimo kostume, sceno. Namen teh ur interesne dejavnosti ni učenje dramatizacije, pač pa poglabljanje v to, kako napisati scenarij, določiti kostume, predvideti sceno. V naslednji uri se lotimo pisanja svojega dram- skega besedila. Določimo temo, izberemo vloge, zbiramo zamisli, učenci pišejo osnutke. Četrto- šolce je navdušil ogled učne ure v Slovenskem šolskem muzeju, zato je nastala dramatizacija Šola nekoč, ki smo jo z mojim razredom predstavili tudi na končni prireditvi za starše. S petošolci smo pri- pravili vezno besedilo za zaključni nastop druge ga triletja. Zamislili smo si, da bo prireditev povezova- la Pika Nogavička. Besedilo smo pripravili glede na vsebino točk posameznega razreda. Tudi to besedi- lo smo potem uporabili na zaključni prireditvi. Vsa ustvarjena besedila smo objavili na spletni strani, da so bila dostopna vsem učencem in uči- teljem, ki so jih potrebovali. Učenci, ki ugotovijo, da jim je tovrstno ustvarjanje blizu, se v višjih razredih lahko odločijo za izbirni predmet gledališki klub. Izdelajmo svoj film ali svojo spletno stran Ta sklop učenci zelo težko pričakujejo. Željni so novega znanja in pri usvajanju novih spretnosti in znanj zelo hitro napredujejo. S četrtošolci se maja naučimo izdelati svoj filmček v programu Movie Maker. Naučimo se sestaviti posnetke in fotografije, vstaviti prehode, dodati zvok, izdelati naslovno in zadnjo stran. Učenci napredujejo s svojo hitrostjo, učijo se tudi en od drugega. Ker so učenci izdelovali filme, v katerih so predstavljali sebe, smo se odločili, da jih ne objavimo na spletni strani. Letos bomo za izdelovanje filmčkov izbrali temo, ki ne bo osebna in jih bomo lahko objavili na spletni strani. S petošolci smo se lani preizkusili v izdelovanju preproste spletne strani s pomočjo brezplačne spletne aplikacije Weebly. Izbirali so si najrazlič- nejše teme, povezave smo dodali na našo skupno spletno stran. Učencem sem dala osnovna navo- dila, nato pa so raziskovali sami. Izdelajmo svoj izdelek iz lesa ali kartona Pri naravoslovju in tehniki v četrtem in petem razredu izdelamo nekaj izdelkov iz kartona ali lesa. Nekateri učenci imajo tovrstno ustvarjanje zelo radi. Pri pouku delamo po že pripravljenih načrtih, pri interesni dejavnosti pa si učenci sami zamislijo svoj izdelek, načrtujejo, katere materiale bodo uporabili, izdelajo načrt izdelka in na koncu tudi izdelek. Tu lahko pokažejo vso svojo ustvar- jalnost in iznajdljivost. Slika 8: Izdelek Razredni pouk 2/2010 73 Razredni pouk 2-3/2014 73 Za konec Pri izvajanju interesne dejavnosti Hočem znati več se vedno znova potrjuje dejstvo, da so učenci radovedni, željni znanja in novih izzivov. Prav je, da spodbujamo njihovo zavzetost in jo usmerjamo. Pri interesni dejavnosti smo veliko manj omejeni kot pri pouku, zato se lahko bolj prilagodimo že- ljam in osebnemu napredku posameznika. Nadar- jeni učenci lahko še bolj razvijajo svoje zmožnosti. Pomembno pri delu z učenci se mi zdi tudi to, da se po koncu skupne ure interesne dejavnosti delo ne konča, ampak je šele začetek nekega procesa, ki se nadaljuje doma. Vir 1. Žagar, D. idr. (1999). Odkrivanje in delo z nadarjenimi učen- ci v osnovni šoli. Ljubljana. Zavod RS za šolstvo. Pridobljeno 25. 1. 2014 s http://www.zrss.si/pdf/210911135740_ssd_ nadarjeni20koncepto%C5%A1.pdf. PRVA HIŠA Kaj je naša prva hiša? Mamin trebušček? Naše telo? Vesolje? Z ritmičnimi igrami smo s svojimi telesi spreminjali prostor, potem pa iz popotniških palic in ogrinjal naredili preprosto prebivališče in v njem poslušali pravljico o nenavadnem bivališču, zelo primernem za poslušanje pravljic. Delavnica je bila izvedena 15. 4. 2011 v Hiši arhitekture v Ljubljani pod vodstvom arhitekta Ire Zorka. 74 Razredni pouk 2-3/2014 ALI JE KAJ TRDEN MOST? Po predstavitvi mostov skozi zgodovino, materiale in oblike smo gradili mostove iz različnih materialov. Preizkušali in ugotavljali smo, zakaj je en most trdnejši kot drugi. Delavnica je bila izvedena 22. 10. 2010 v Hiši arhitekture v Ljubljani pod vodstvom arhitektov Kaje Lipnik Vehovar in Arneta Vehovarja.