Napredovanje v peto skupino Po določilih § 258. uradniškega zakona morc učitclj napredovati v peto položajno skupino šele tedaj, ko je star 55 let, ima najmanj 30 službenih let in je zadnja tri leta oce.njen z odlično oceno. Ta določila smo od prvega početka njihove veljavnosti smatrali za ncupravičena in prav zaradi tega se je učiteljsko udruženje borilo za njihovo ukinitev. Ugotoviti je predvsem potrebno, da je z uradniškim zakonom zvanje učitelja ljudske šole razporejeno do petc položajne skupine. Povsem logično bi torej bilo, da bi tudi učiteljstvo, ko prebije tri leta v šesti skupini, smelo pričakovati, da se mu brez posebnih zahtev podeli peta skupina. Toda to načelo velja za vse ostale uslužbence s kvalifikacijami popolne srednje ali strokovne šole — lc učiteljstvo tvori izjemo. Stalno se sprašujetno zakaj ? Učiteljska izobrazba je vendar ista odnosno na isti stopnji — v zadnjem času celo na višji, nego je popolna srednješolska izobrazba. Za sprejem na učiteljišče mora kandidat imeti spričevalo o položeni mali maturi na gimnaziji ali na meščanski šoli. Učiteljsko šolo je moral prej obiskova.ti> štiri leta, sedaj celo pet let. Učiteljeva strokovna izobrazba traja torej sedaj 9 let, in srednješalska 8 let, kolikor je preje trajala tudi učiteljska. V tem torej ni mogoče iskati vzroka zapostavljanju, kajti po predizobrazbi bi z ozirom na uvedbo petega letnika ueiteljske šole, moralo učiteljstvo imeti celo prednost pred ostalimi državnimi uslužbenci s kvalifikacijami popolne srcdnje ali strokovne šole. Toda učiteljev študij ni zaključen s položitvijo usposabljenostnega izpita. Nešteti samoizobraževalni tečaji, ki so nad vse do bro obiskani, strokovna predavanja na naših zborovanjih, vse to je dokaz, da se učiteljstvo v svojem težkem in odgovornem poklicu mora nadalj,e izobraževafi. Toda za to ne zadostujejo samo razni tečaji in predavanja. Potrebna je strokovna literatura. In da obstoja med učiteljstvom potreba in želja po strokovni literaturi je pri nas dokaz v tem, da poleg »Popotnika« obstojata še založbi Slovenska šolska matica v Ljubljani in Pedagoški tisk v Mariboru. Poleg izdaj teh založb si učiteljstvo nabavlja tudi drugo strokovno literaturo. In ker drugim strokam državnega uradništva to ni potrebno, bi bilo s tega stališča učiteljstvo toliko bolj upravrčeno do rednega napredovanja tudi v peto skupino. Čemu so bile torej vnešene omejitve pri napredovanju učiteljstva? Izgleda kakor, da bi bila peta skupina rezervirana samo za tiste, ki iso počasneje študirali — in če upa&tevamo zadnja leta tudi za tiste, ki so morali več let čakati na sprejem v državno službo. — Pri rednem napredovanju, pa čeprav upoštevamo razne zakasnitve, mora priti učitelj v šesto položajno skupino vsaj po 20 službenih letih. Vsaka tri leta mu nato pripada periodični povišek. Ti poviški pripadajo avtomatično, zato moremo povsem upravičeno postaviti trditev, da je učitelj z 29 službenimi le-ti izčrpal že vse možne poviške. In če je tak učitelj nastopil službo z 19 leti, mora čakati še polnih 7 let v VI./3., da si pridobi pravico do pete položajne skupine. Vsi1 navedeni razlogi povsem jasno kažejo, kako neupra^čena, da celo krivična je omejitev, ki jo za učitelje predvideva § 258. urad-niškega zakona. Že večkrat je učiteljsko udruženje skušalo doseči ukinitev teh omejitev in s tem redno napredovainje tudi v peto iSikupinoi. In skoraj neverjetno se sliši — največja ovira uspeha teh prizadevanj so stalne spremembe v resoru prosvetnega ministrstva. Komaj je uspelo prepričati enega prosvetnega ministra in njegovega pomočnika o upravičenosti naših teženj in zahtev, že je prišlo do spremembe v tem resoru. Začeti je bilo treba zopet znova. In tudi danes smo v istem položaju. Naše udruženje je imelo že zagotovila odlo.ujo.ih osebnosti, da se bodo omejitve § 258. uradniškega zakona za napredovanje učiteljstva v peto položajno skupino ukinile. Sedaj pa bo treba iti ponovno na delo in upajmo, da bomo končno vendarle uspelr izvojevati zakonsko določilo o ukinitvi vseh omejitev. Naglasrti moramo ponovno, ako je z zakonom razporejeno zvanje učiteljstva Ijudskih šol do pete položajne skupine, naj mu bo tudi omogočeno napredovanje do te skupine brez vsakih ovir. Kajti ne smelo bi se dogajati', da zaslužni učitelji z doshiženimi 35 leti stopajo v pokoj v šesti položajni skupini.