Učiteljski tovariš Stanovsko politiško glasilo J. U. I/. — sekcije sza dravsko banovino v Ljubljani »■ A^n^l nvilA/l/l DM/vcu^tf/f.. === UrednUtvo im uprava: Ljubljana, FranHikaneka mliea 6/1. Rokopisov ne vrmiamta. Nefrankimnih pisem mm sprejemamo. Izhaja vsak četrtek. Naročnina letna j+lesecna [9mM.M.1J%J%M. A*A Ual/CICI« = 600^ za inozemstvo 80 Dim. Člani akcije J. U. U. plalajo list s Uanarin». Oglati po merniku im dogemoru, davek posmbm. Poit. iek. rmi. 11.1SX Tmlef on 3112 Učiteljstvo in javno življenje Vse naše javno življenje izgleda kakor hotel, v katerem kipi in vre samih idej. Ob gibanju in vrenju teh idej pa plava na površju ideja — pena. Plavati mora na vsak način na površju. Ideja demokracije nasprotuje ideji močne avtoritativne osebnosti, stanovsko gospodarstvo, liberalizmu, konservativnost nasprotuje naprednosti, avtonomija centralizmu itd. Vsaka izmed teh idej vsebuje kompleks gospodarskih, kulturnih in socialnih vprašanj — a jedro vseh ie socialno vprašanje, kako rešiti življenjski obstoj množice ljudi, ki nimajo ničesar razen golega življenja, in kako zajeziti čimdalje večie število te množice Recepti za ozdravljenje tega zla so različni. Eni so prepričani, da so edini lek Maltusovt teorije. drugi so mnenja, da je treba vse pobe-siti, tretji dajejo na gnojno rano obliž miloščin. Eni mislijo, da ie treba kapital koncentrirati — drugi si delajo iluzije o raiu brez kapitala. Slika tega vrenja in kipenja je vidna v gorski vasi. v filistrskem trgu in nebotični-škem mestu. Čuti in vidi jo vsak. ki ne hodi no življenjski Doti z zavezanimi očmi in za-mašenimi ušesi. Največkrat pa idei sploh videti ni, le zgoščena pena pokriva kipeči kotel. Težko je človeku spoznati se v takem kaosu, a še težje je najti pravo orientacijo! In kako stoji ob tem kipenju naš učitelj? Miren in tih je. Sključen, včasih z ustrojenim hrbtom, stopa po razorani brazdi. Mirno orje, koplje, seje in kljub vsem oviram socialnega in političnega značaja vzgaja nov rod. rod. ki bo vedel, kaj je lastno ognjišče, lastna država. Dobro se zaveda, da mora dovršiti zgodovinsko nalogo, vzgojiti jugoslovansko miselnost, vzgojiti duhovno in ne samo politično edin-stvo. Temu cilju je Dosvečeno njegovo delo v zatohli šolski sobi in večerno delo ob brleči svetiljki v krogu vaške, odraščajoče mladine. Vzgojiti mladega državljana v samozavestnega in samostojno mislečega Jugoslovana z najboljšimi moralnimi vrlinami, je in bodi prva ideja, s katero se peča in pečaj naš učitelj. Življenje pa gre svojo pot naprej in kotel kipi in vre — na vrhu pa se nabira čimdalje več pen. Ali naj naš učitelj prezre to kipenje in vrenje? Ne, že zaradi gori podčrtanega namena, za katerega deluje v in izven šole, zaradi samega sebe, ker je del organizirane človeške družbe, se ne sme zaviti v togo »kajmimarstva«. O vseh panogah gospodarskega, kulturnega in socialnega življenja, ki pulsira po državnem organizmu pri nas in drugod, mora biti naš učitelj vsaj v splošnem poučen. Vse ideje, ki vro v kotlu sedanjega javnega življenja, mora naš učitelj dobro poznati. Zato naj stopi pogumno k temu kotlu, brezobzirno naj odstrani pene, da bo videl, kaj vre in, kipi. Če ga pena malo obrizgne, ali para nekoliko osmodi, nič ne de. Težave bodo kmalu minile. Razultat takega postopka mora biti le ta>, da se otresemo onega hlapčevstva, ki ie madež na našem stanovskem telesu. Ne igrajmo samo sramotne vloge priganjačev, ki vpijejo in kričijo takrat kadar se jim ukaže. Žalostno je pri tem namreč to, da vpijejo taki priganjači le proti onim, ki so na poti gospodom, ki nas prijazno pogledajo le takrat, kadar hočejo plavati na površju. Priti moramo do spoznanja, da je učitelj edini pravi in tudi prvi prosvetni delavec med narodom. To njegovo poslanstvo je v absolutnem nasprotstvu s hlapčevanjem onim, ki poznajo učitelja le kot klin na lestvi po kateri plezajo navzgor. Otresti se moramo takega gledanja na naš stan s tem, da si ustvarimo lastne poglede na vse javno življenje. Biti temeljit poznavalec, strog in objektiven opazovalec današnjega javnega življenja je in bodi namen in tudi naloga našega učitelja. Pa velja to samo za učitelja? Ne tudi učiteljica se mora zanimati za javno življenje. Iste službene dolžnosti, isti življenjski pogoji in končno zahteve ženskih organizacij po enakopravnosti silijo v to. Emancipacija žensk ni v tem, da posnemajo moške v njihovih najslabših razvadah, ampak v tem, da se v družbi moža. s katerim tvori celoto, ramo ob rami borijo za zboljšanje splošnih moralnih vrlin naroda, ki jih ravno danes tako malo opažamo. Ženskam, ki jim je v družbi moža, to je v družini odmerjen že po naravi gotov delokrog. bi moral biti analogno odmerjen isti delokrog tudi v višje organizirani družbi. Ako pa hoče naša žena to doseči, mora to tudi zahtevati, kjer pa ni zahtev, tudi ni dajatev. Tudi naše tovarišice naj stopijo s čistim srcem, z gotovim ciljem v našo družbo v krog opazovalcev in ocenjevalcev našega javnega življenja. Ne mislim s tem, da se mora že vsakdo izmed nas vtikati v vsako lokalno vaško politiko in se z njo mazati. Hočem samo poudariti, da mora imeti vsak naš tovariš in tovari- šica zadevno širše obzorje, da sta poučena o vseh perturbacijah v človeški družbi. Vsakokraten, v tem smislu na zborovanju podan splošen pregled o novostih v človeški družbi, bi imel za posledico, da bi se ustvarila med V nedeljo, 17. t. m. je bil v Ljubljani občni zbor Zveze društev »Šola in dom«. Občnega zbora so se udeležili delegati in de-legatinje iz večjih krajev naše ožje domovine ter zastopniki profesorskega društva, društva učiteljev meščanskih šol in jugoslovanskega učiteljskega udruženja, ki jih je pozdravil predsednik Zveze dr. Lončar z željo, da bi bilo sodelovanje staršev in učiteljstva v korist naši mladini. Zvezni tajnik, profesor Čopič, je podal obširno poročilo o poslovanju Zveze in društev v pretekli dobi. Iz tega poročila posnemamo, da so delovala posebno dobro društva v Mariboru, Kranju in Ptuju, kjer so direktorji srednjih ter upravitelji meščanskih in osnovnih šol složno sodelovali s starši za izboljšanje pouka, predvsem pa vzgoje našega naraščaja. V letu 1934. se je ustanovilo društvo »Šola in dom« v Murski Soboti. Društvo v Li- nami nekaka enotnost v nazorih, ki bi vodila k moralni okrepitvi nas samih in potom nas k okrepitvi našega ljudstva k rešitvi preje označene zgodovinske naše naloge. K. L. tiji je sodelovalo z drugimi činitelji, da se je ustanovila v kraju meščanska šola. Ljubljansko društvo je priredilo tri predavanja za starše v Ljubljani, tri v ljubljanskem radiu ter razstavo otroških risb. Zveza je ob počitnicah s podporo občine ljubljanske in kraljevske banske uprave organizirala pod vodstvom brezposelnih učite-ljev klonili njegovemu spominu. II. Po odmoru je bilo redno zborovanje. Tov. predsednik je pozdravil novovstopivše člane. Sledilo je predavanje tov. Klemenčiča, v katerem je obrazložil praktično uporabo šte-vilnice 1—100. Tov. Zeilhofer je referiral o matičnih listih, katalogih in prevodnicah, v katerem je prikazal polno nepraktičnosti in pomanjkljivosti, ter je bil sprejet predlog, da se naj pri sekciji zastavijo vse sile za to, da dobimo čimprej zopet nazaj matične liste in izkaze, kakor je bil sklep letošnje banovinske skupščine. Proračun sekcije se odobri, a pozicija za »Učit. tovariša« in »Popotnika« naj ise obdrži v smislu sklepa banov, skupščine. Članarina za SŠM se bo še nadalje pobirala po poverjeniku. Dopisi so bili prečrtani in obravnavani. Prihodnje zborovanje bo v februarju. Petrovič Simon, s. r., Šeško Ivan, s. r., predsednik. tajnik. + JUU — SRESKO DRUŠTVO V KAMNIKU je zborovalo dne 9. febr. 1935. v Domžalah. Navzočih je bilo 88 članov. 1. Tov. Pero Horn je predaval o državljanski vzgoji. Zanimivemu predavanju je sledila živahna debata. 2. Predsednik tov. Ostanek je pozdravil tov. Arriglerja, sres. šol. nadzornika in nove članice. Nato je podal poročilo o zboru predsednikov sreskih društev ter prečital došle dopise. 3. Sprejeti so bili soglasno sledeči pred- logi: a) Za »socialni fond« bo prispeval vsak član 3 leta po 10 Din. b) Prosimo kraljevsko vlado, da se z vso odločnostjo zavzame za pritožbo Koroških Slovencev, vloženo pri »društvu narodov«, saj je naš vladni zastopnik ob času plebiscita obljubil, da Jugoslavija ne bo nikoli pozabila na Slovence na Koroškem. Obenem prosimo, da se pri eventualnem sklepanju prijateljske pogodbe z Italijo, zagotovi našim zatiranim bratom v Italiji, kulturnega človeka vredno življenje. c) »Učiteljski dom« v Ljubljani prosimo, da čimpreje izda Atlas za osnovne šole, v katerem bi bili zemljevidi: dravske banovine, Jugoslavije, Balkanskega polotoka, Evrope in obe poluti. d) Sekcija naj se zavzame na merodajnem mestu za to, da banska uprava ne bo črtala raznih postavk v proračunih kraj. šol. odborov, ki so bile že itak s težavo priborjene v korist šole. Zborovalci so ob zaključku počastili spomin pokojnega senatorja dr. Valentina Rožiča. J. Ostanek, preds. J. Trobiš, tajnik. + JUU — SRESKO DRUŠTVO MURSKA SOBOTA je zborovalo dne 16. februarja v Murski Soboti. Udeležilo se je 57% članstva, t. j. 79. Tov. Štubel je otvoril zborovanje in ča-stital tov. Velnarju k imenovanju za sreske^a šol. nadzornika ter tov. Škergetu, ki je prejel kot prvi jugoslovenski gostitelj znanih strato-sfernih letalcev belgijsko odlikovanje. Nato je podal obširno situacijsko poročilo. O prizadevanjih in načrtih nove društvene uprave je govoril tov, tajnik. Nato se je po daljšem razpravljanju o reorganizaciji naših zborovanj porazdelilo članstvo po sledečih odsekih: a) knjižnični odsek: Horvat Bela (poverjenik), Kos Franja, čječeva, Horvatova in Blažič; b) odsek za stanovsko politična, šolsko-upravna in pedagoška vprašanja ter za gospodarsko in izvenšolsko delo: Hribar (poverjenik), Titan Josip, Škerbinc, Hari Dionilz, Frahm, Horvat Fr., Sosič, Berdon, Furek, Podobnikova, Cjakova, Praunseisova in J. Kramberger; c) ženski odsek: Kos Leopoldina (pover-jenica), Jezovškova, Bračkova, Horvatova, Mlekuževa, Modičeva. Gabrijevčičeva, Tor-karjeva, Beljanov in Benkova; č) odsek za obmejno šolstvo in narodno-obrambna vprašanja: Weit (poverjenik), Tur-kova, Verteš, Gabrijelčič, Lajne, Tomšič. Poverjeniki skličejo čimprej v najprimernejših krajih sestanke, na katerih se formirajo podrobneje posamezni odseki, določijo delokrogi in poslovanje. Seveda je tudi ostalo članstvo vabljeno k sodelovanju v odsekih po lastni izbiri. Snujoča se društvena strokovna knjižnica se začasno (do dozidam, j a nove šolske stavbe v Murski Soboti) namesti na šoli v Krogu. Za socialni fond Viteškega kralja Aleksandra I. Zedinitelja prispeva društvo 1000 dinarjev. Kdor ni prispeval na zborovanju, pošlje v ta namen po položnici 10 Din. Važen je zlasti sklep, da se predajo odvetniku a/ni člani (-ice), ki dolgujejo društvu večje zneske in po prejemu ponovnega opomina ne nakažejo vsaj prvega obroka odplačila starega dolga in letošnje članarine. Ako pa do 28. junija ne poravnajo celotnega dolga, se poleg tega še črtajo iz društva. V kratkem, a strokovnjaškem in stvarnem predavanju je tov. Titan Josip govoril o semenskem krompirju, njega izroditvi in boleznih. Prečitani so bili dopisi. V zadevi dijaških knjižic, šolskega lista in izvenšolskega dela v zvezi z napredovanjem so bili odposlani z zborovanja sekciji širše argumentirani predlogi. Sledilo je zanimivo predavanje tov. Leo-poldine Kosove o osnovah gospodarskega zemljepisa. Premotrila je zgodovino človeštva in civilizacije v zvezi z geografskimi či-nitelji, ki spričo napredka in odkritij niso ostali neizpremenjeni. Za krasno uspelo predavanje je žela tovarišiea polno priznanje članstva. Na predlog tov. Krambergerja se je zborovanje priključilo resoluciji za vrnitev dra-ginskih doklad, ki je bila sprejeta na zborovanju učiteljskih društev v Beogradu. Z velikim odobravanjem ie sprejelo poročilo, da je izvršni odbor napravil v tej zvezi vse korake na odločilnih mestih. Savli Andrej, tajnik. Miro Štubel, preds. + JUU SRESKO DRUŠTVO V ŠOŠTANJU je zborovalo dne 9. februarja 1935 v Šoštanju. Navzočih 87.7%. Pred prihodom na dnevni red pozdravi tov. predsednik vse članstvo. Prečitani so bili došli dopisi. Obširneje smo se bavili z reorganizacijo naših zborovanj. Po dolgotrajni prav živahni debati smo sklenili, da bomo poizkusili vzbuditi zanimanje in živahnost članstva za vse tekoče in važne zadeve pri zborovanjih s formiranjem sledečih odsekov: 1. Odsek za kulturno skrb in povzdigo vasi ter javno udejstvovanje, vodi tovariš Mencej. 2. Šolsko upravni in pedagoški odsek, vodi tov. Bratkovič Anton. 3. Stanovsko politični in gospodarski odsek, vodi tov. Stopar. 4. Odsek za ženska vprašanja, vodi tov. Trobej Marica. Vse članstvo smo porazdelili v odseke, ki bodo ob priliki zborovanj samostojno delovali in o delovanju poročali na posebnem skupnem zborovanju. Tov. Mencej je v dobro zasnovanem predavanju govoril o temi: »Opazovanje učencev z ozirom na psihopatološke in duševno defektne pojave v zvezi z eksperimentom.« Dokaz potrebe takih vprašanj je bilo zanimanje članstva pri predavanju in v nato se vršečem razgovoru. Prihodnjič bomo zborovali v Velenju. R. Macarol, zapisn. I. Vrečko, preds. —mm »Naš glas« govori v zadnji svoji štev. o veliki nakladi »Našega roda«, o porastu števila izvodov v primeri z lanskim letom in končuje notico takole: »Naš rod« je gotovo najbolj razširjeni slovenski mesečnik, kar zaradi svoje izbrane vsebine in okusine opreme ter izredno nizke naročnine ni čudno. »Mladinski matici«, ki ga izdaja in vsi naši učiteljski organizaciji je k doseženim uspehom zares treba čestitati. —mm »Ljubljanski zvon« o publikacijah Mladinske matice. Zadnja številka »Ljubljanskega zvona« prinaša 4 strani dlolgo oceno o naših rednih publikacijah. V uvodu govori kritik Vinko Košak o skromnosti naše mladinske literature do povojnih let, ki je naravnost vpila po ustanovitvi posebne organizacije za izdajanje mladinskih knjig. Po zaslugi) Ijudskošolskega uči-teljstva je prišla k življenju Mladinska matica — pravi kritik dalje — in obžaluje le, da ni podobne organizacije vsaj še za učence nižjih srednjih šol. V nadtaljnjem govori o organizaciji, podjetnosti in veliki nakladi publikacij ter pripominja, da so pripomogle k temu ogromnemu razmahu M. M. nizke cene, dobra organizacija pa tudi kakovost knjig, ki je v primeri z drugimi izdajami po večini prav dobra. Po tem uvodu ocenjuje K. prav na drobno »Kresnice«, o katerih pravi, da so posebno za vzgojitelje velike vrednosti. O prispevkih v »Kresnicah« pravi, da so mnogovrstni, tako snovno kakor tudi po zrelosti. Mnogo je v njih neposrednosti, prisrčnosti in otroške odkritosrčnosti, fantovske prešernosti in dekliške čuvstvenosti, presenetljive otroške bistro-sti in zdravega humorja pa tudi šolske priučene učenosti. Vse najdeš v tem malem svetu, celo krizo in prva trpka spoznanja socialnih krivic današnjega sveta. Nato citira v celoti »Morilca«, ki1 ga je napisal fantiček iz poboljševalnice in kot primer že zrelega pisma pa odlomek sni«!» »Moja mati«, ki ga je napisal M. Slabe iz Šiške. Od mladih ilustratorjev omenja v prvi vrsti Tomaža Kvasa, pa tudi Tomaža Tro-jerja in Marijana Ozvaldia. Ob zaključku priznava urednikoma »Kresnic« že samo za posrečeno misel te knjige vse priznanje in želi, da bi se s takimi poskusi še nadaljevalo. Jezik. V začetku mi je bil jezik tuj — nerazumljiv. toda hitro sem se ga priučil in spoznal, da mi je bil nerazumljiv največ radi melodije, ritma in brzine. Težkoče delajo tudi nekatere slovniške posebnosti. Otroci so me v šoli parkrat prosili, da jim povem nekaj po slovensko. Čudno je človeku govoriti v svojem jeziku pred ljudmi, za katere misli, da ga ne razumejo. Tudi meni je bilo spočetka neugodno. Iskal sem, kje naj pričnem, no pa sem kar predavanje nadaljeval slovenski. Stavek za stavkom. Malo so dečki nagnili glave, da bi bolje čuli — pa so razumeli, nekateri takoj, drugim so pojasnjevali sošolci. Pogodili so takoj da ima njihovo narečje neverjetno mnogo sličnih besed 6 slovenskimi, le da je razlika samo v enem glasu. Naš »o« je v nekaterih njihovih besedah »a« pa so besede lahko razumljive, četudi morda malo čudno zvenijo: raka, pat. gaba. gaska itd. Interesantno je stopnjevanje pridevnika. Rabi se skoro izključno le komparativ, ki se tvoi;i enostavno s predpono »po«. Na pr. golem (velik) pogolem (večji) za redke Superlative vstavljajo pred komparativ še »još« na pr. još pogolem (največji). Interesantno je tudi to, da naši »čevlji«, ki se že na Kolpi spremene v »cipele« in ostanejo »ci-pele« vse do Skoplja, so zopet »čevlji«. Lep dokaz nekdanjega skupnega jezika. 0 priliki izleta v Skoplje sem govoril z nekim domačinom, ki je prepotoval skoro ves svet in govori več jezikov. Opozoril sem ga na frapant-ne sličnosti obeh jezikov, pa mi je raztolma-čil. da mu je to znano. »Ni čuda. da imamo iednake izraze — pa kultura je po Čirilu i Metodiji preko nas došla varno.« Tako je tudi bilo — samo moramo upoštevati tisočletno turško tlačanstvo, katerega Posledice se poznajo še sedaj. Zaradi teh posledic zasluži ta pokrajina posebno v prosvetnem oziru prav posebno pažnjo. a matica Tudi z Bevkovima »Tovarišema« je kritik zadovoljen. O Bevku pravi, da je mnogo-stranski. Uveljavil se je posrečeno v umetniški prozi, v ljudski povesti in v zadnjih letih še v mladinski književnosti, ki je dobrih pisateljev še najbolj potrebna. Bevku je glavno fabula, ki jo skuša podati v pisateljsko kolikor mogoče dovršeni obliki. To daje njegovim spisom izrazit ljudski značaj. Prav tak je tudi v svojih mladinskih spisih. Skrbno izogibajoč se osladnemu moraliziranju skuša podati otroku zanimivo fabulo v kolikor mogoče jasnih potezah ter živem in resničnem jeziku. Tudi ilustracije Ksenije Prunkove se zdijo kritiku v svoji preprostosti in šegavosti prav prisrčne, želel bi le, da bi bil še bolj poudarjen socialni milje, v katerem se zgodba odigrava. Kardeljevo »Potovanje skozi čas« — pravi — da je izpolnilo precejšnjo vrzel v našem poljudno-znanstvenem mladinskem slovstvu in želi da bi M. M. nadaljevala s podobnimi razpravicami tudi prihodnja leta. Manj zadovoljen je s »Kapljicami«, kjer mu ni lepa misel niti: slikarsko niti pesniško dovolj dobro izvedena. Šolski radio —r XX. teden. V torek 26. februarja bo predaval g. prof. France Capuder: »Pravljica in življenje«. Predavatelj bo popeljal mladino iz resničnega vsakdanjega življenja v pravljični svet, v svet sanj in želja. Pokazal bo, kako ta svet dojemamo v mladosti in kako se vračamo vanj tudi v poznejših letih vedno znova, pa ga ne moremo več doživljati v celoti. Z recitacijo iz realistične povesti in iz motiva \a pravljičnega sveta bo pokazal osnovne razlike med pravljico in življenjem, med dvema svetovoma, ki sta oba bogata in lepa in ki šele oba skupaj tvorita to, kar razumevamo pod resničnim življenjem. V petek 1. marca bo predaval g. prof Emil Adamič: »O jugoslovenski glasbi in sicer o početkih in razvoju glasbe pri Srbih in Hrvatih«. Srbska in hrvatska narodna pesem kažeta veliko sorodstvo, istotako so si zelo slični narodni plesi. Na podlagi narodne melodije in ritmike so gradili Srbi in Hrvatje svojo umetno glasbo. Ta je v glasbenih tvorcih nove in najnovejše dobe dobila močne propagatorje, ki so, po vzgledih severnih Slovanov: Rusov, Poljakov in Čehoslovakov ustvarili svojevrsten stil jugoslovenske glasbe. Predavatelj bo svoje izvajanje ilustriral z gramofonskimi ploščami. —r V kmetijskem radiu bo ob 7.30 v nedeljo 24. februarja predaval g. Ivo Zaplotnik: Zatiranje rastlinskih škodljivcev in bolezni. —r V nacionalnih urah bodo zvečer ob 19.30 naslednje oddaje: Ponedeljek 25. februarja: Odstavitev bana Kuena od hrvatskega zbora; g. Marjanovič. (Prenos iz Zagreba.) Torek 26. februarja: Stevan Nemanja; g. prof. Stanojevič. (Prenos iz Beograda.) Sreda 27. februarja: Zgodov. sloga našega naroda; g. prof. Popovič. (Prenos iz Beograda.) Četrtek 28. februarja; Politični pregled; g. Denič. (Prenos iz Beograda.) Sianovska organizacija JUU - VELIKEGA UČITELJSKEGA ZBOROVANJA. ki bo 9. marca 1935. v Ljubljani, se bo udeležilo tudi JUU — sresko društvo v Logatcu, kakor je sklenil odbor tega društva na svoji zadnji seji dne 15. t. m. Zdaj je prijavljenih že 8 sreskih učiteljskih društev. Dnevni red zborovanja bo naslednji: 1. Počastitev predsednika ČSR g. Tomaža Masaryka ob njegovi 85 letnici. 2. Predavanje dr. Mihaj-la Rostoharja. profesorja Masarykove univerze v Brnu v ČSR o sodobni metodi čitalnega pouka. 3. Resolucija. = JUU — SRESKO UČIT. DRUŠTVO MARIBOR L. BR. bo zborovalo v soboto dne 9. marca ob pol 10. uri v Nar. domu v Mari- + JUU — SRESKO DRUŠTVO ŠKOFJA LOKA je zborovalo v soboto 9. febr. 1935. v risalnici šole kralj ai Aleksandra v Škof j i Loki. Zborovanje je otvoril predsednik Vojteh Debel j ak in uvodoma najiskreneje pozdravil vse v okraj novodošle tovarišice, ostalo učiteljstvo, ki je kljub snežnim neprilikam pose-tilo zborovanje v nad vse častnem številu, gosta iz Ljubljane tov. Ivana Kocijančiča in Josipa Kobala in prosvetnega referunta tovariša Vinka Zahrastnika. Zborovanje je potekalo v duhu gospodarskih teženj učiteljstva. Sprva je prečital tov. tajnik Košca Franc zadevni referat tovariša Hrena, potem pa je poročal obširno o važnosti učiteljskih gospodarskih ustanov tov. Ivan Kocijančič, ki je naglašal nujno potrebo osamosvojitve učiteljstva tudi na gospodarskem polju. Njegovim zanimivim in poučnim izvajanjem so sledili prisotni z razumljivo pozornostjo, potem pa je govoril tov. Josip Kobal. Najprej o smotrih PRK in o njegovem razmahu v dravski banovini in nato o Učiteljskem domu v Ljubljani. Zatem so bili izvoljeni trije odseki: Gospodarski pod vodstvom tov. Janka Kokalja, šolsko-upravni pod vodstvom tov. Jakoba Ro-jica in stanovsko politični pod vodstvom tov. Vojteha Debeljaka. ISklepi: Državno nameščtenstvo naj se oprosti plačevanja kuluka, uradnikom, ki se ne okoriščajo z nabavljalnimi zadrugami naj bo omogočeno, da dvignejo takoj svoj vplačani delež, raznovrstne zbirke po šolah naj se čim bolj omeje, sedanji katalogi in Knjižice za učence narodnih šol naj zamenjajo zopet Izkazi in Matični listi. Prihodnje zborovanje bo v soboto 9. marca v Ljubljani. F. Košca, tajnik. V. Debeljak, preds. + JUU — SRESKO DRUŠTVO SLO-VEN J GRADEC je zborovalo v soboto dne 9. februarja 1935. v Slovenjgradcu. Od 47 članov je bilo navzočih 37, t. j. 78.72%. Predsednik tov. Kopač Leopold je otvoril zborovanje in podal obširno poročilo o zborovanju predsednikov sreskih učiteljskih društev, ki je bilo dne 9. januarja t. 1. v Ljubljani ter o stanju in delovanju učiteljske organizacije. Tajnik tov. Iglar Rajko je poročal o do-šlih dopisih. — Učiteljstvo je z zadovoljstvom vzelo na znanje dopis »Društva kmet. strokovnjakov za drav. ban.«, s katerim obljublja izdajo res potrebne in gotovo vsakemu učitelju dobrodošle knjige o kmetijskem pouku. — Referat o »učiteljskem gospodarskem dnevu« je prevzel tov. Klugler Ivan. šolski upravitelj v Podgorju. — Glede reorganizacije zborovanj se bo razpravljalo na prihodnjem zborovanju. Tovarišica Smolnikarjeva je v svojem globoko zajetem in zanimivem referatu razpravljala o čuvstvu manjvrednosti. Prihodnje zborovanje bo 6. aprila v Slovenjgradcu. Tajnik: Predsednik: Iglar Rajko. Kopač Leopold. Inoszem&lco šolstvo in učiteljstvo PROSVETNI PRORAČUNI RAZNIH DRŽAV Internacionalni biro za vzgojo v Ženevi je objavil prosvetne proračune raznih držav, ki jih prinašamo v sledeči 'tabeli: Celokupni proračun Prosvetni proračun Odstotek Albanija . . . 27,927.000 3,250.147 11,8% Alberta . . . . 54,354.733 7,549.275 13,9% Argentina . . . 968,308.000 136,417.600 14,1% Avstralija sred. . 139,429.320 10,702.956 7,7% Avstralija južna 347,692.216 50,403.364 14,4% Avstrija . . . 1.092,500.000 31,625.000 2,9% Belgija . . . . 1 536,601.751 139,554.970 9,1% Bengalija . . . 130,185.900 14,775.284 11,3% Bolivija . . . . 89,363.040 8,189.154 9,2% Bolgarska . . . 195,795.725 30,807.742 15,7% Čile..... 88,522.080 16,754.520 18,9% Čehoslovaška 974,436.012 118,174.805 12,1% Dancig . . . . 78,637.530 16,315.770 20,7% Danska . . . . 245,430.722 44,798.664 18,2% Egipt..... 508,476.100 51,071.483 10,0% Ekvator . . . . 17,227.000 3,145.100 18,2% Estonija . . . . 52,661.658 5,966.481 11,3% Finska . . . . 206,936.290 30,652.962 14,8% Francoska . . . 10.238,704.837 713,348.046 6,9% Grčija . . . . 267,000.090 20,029.653 7,5% Gvatemalija . . 24,746.072 3,585.000 14,5% Hajti..... 19,162.577 1,109.806 5,8% Honduras . . . 46,200.000 6,192.000 13,4% Irska..... 594,122.720 108,460.980 18,2% Islandija . . . 8,305.323 1,153.473 13,9% Italija .... 5.433,850.400 454,446.400 8,4% Japonska . . . 2.604,000.000 229,792.500 8,8% Jugoslavija . . 792,624.000 57,066.005 7,2% Kina..... 1.346,044.924 66,444.117 4,9% Kosta Rika . . 11,089.250 2,164.950 19,3% Kuba..... 257,376.000 36,199.500 14,0% Letonija . . . 133,532.807 19,669.715 14,8% Litva..... 127,917.458 19,829.357 15,5% Luksemburg . . 50,805.288 4,883.593 9,6% Madras .... 13,983.945 2,357.587 16,8% Madžarska . . . 524,049.050 68,382.600 13,1% Meksiko . • • 178,911.400 23,318.220 13,0% Nizozemska . . 1.523,896.010 321,892.746 21,1% Norveška . . . 312,081.090 45,860.700 14,7% Nova Zelandija . 303,264.890 31,744.186 10,4% Ontarijo . . . 254,623.350 40,056.789 15,7% Panama .... 39,101.370 8,653.260 22,1% Pruska .... 4.886,413.629 884,928.429 18,1% Perzija . . . . 101,380.892 8,254.030 8,1% Poljska . . . . 1.419,884.482 188,266.322 13,2% Portugalska . . 311,892.000 29,571.366 9,5% Rumunija . . . 724,828.500 115,564.500 15,9% Salvador . . 21,849,896 1,815.360 8,3% 102,988.940 3,014.020 2,9% Španija . . . . 1.965,643.396 143,491.996 7,3% Švedska . . . . 576,296.240 116,872.080 19,9% Švica: Bale . . . 67,323.262 13,436.697 19,9% Bod ... 44,000.000 9,291.000 21,1% Ženeva . . . . 44,456.677 10,277.197 23,1% Ziirich . . . . 105,665.258 21,452.285 20,3% Turška . . . . 417,663.245 20,383.860 5,6% Urugvaj . . 185,467.009 31,000.000 16,7% Venecuela . . . 137,348.286 8,979.100 6,6% Gornja tabela ne more služiti kot abso- lutno merilo izdatkov za prosvetne namene. V večini kulturnih držav gradijo in vzdržujejo šolska poslopja občine. Ponekod plačujejo občine tudi učiteljstvo. V tej tabeli niso upoštevane privatne šole, ki jih je ponekod zelo mnogo. Kljub temu pa se iz tabele razvidi koliko žrtvujejo posamezne države za svoje šolstvo in prosveto. Bolgarsko šolstvo (Priobčuje Viljem Kus.) (Nadaljevanje.) ŠOLSKE ZGRADBE. Ako potujemo po bratski Bolgariji, vidimo iz železniškega vagona ali avtomobila, da so v vseh večjih občinah nove šolske zgradbe, ki se bistveno razlikujejo od svoje revne okolice. Povsod se nahajajo šole že na zunaj v prav dobrem stanju, tako, da ie le težko uge-niti. ali imamo pred seboj novo ali že starejšo zgradbo. Šele z vstopom v šolo se prepričamo v kakšni stavbi smo. Starejše šole so izdelane iz stlačene ilovice z večjimi ali manjšimi kamni. Opaža se tudi, da so posvečali zadn jim delom zgradb le 'malo skrbi. Zato so zadnji deli šolskih poslopij tako žalostni, kakor so sprednji razkošni in bogati. Skoraj novsod je okrog šol mnogo prostora. Niti v Sofiji se ne štedi s prostorom za šolske zgradbe. zato so tu šole povsod na zraku in šolska mladina ima v odmorih dovolj prilike, da se osveži. Povojne zgradbe so v pretežni večini prav smotrno zgrajene. Da posamezna nova šolska poslopja ustrezajo povsem svojemu namenu, vzdržuje bolgarska vlada posebne šolske in-ženjerje, ki si ogledajo vsak kraj, kjer se namerava graditi šola, ugotovijo na licu mesta Poljoprivredna karta kraljevine Jugoslavije je pravkar izšla v merilu 1 : 500.000 v velikosti 160 X 180 cm. Na tej karti je označena naša država v njeni administrativni razdelitvi na banovine. Na njej so zabeležene najvažnejše proge železniške, vodne in avijonske, vse reke, vsa važnejša mesta in trgi, zgodovinske in kulturne znamenitosti, samostani in prosvetne ustanove, posebno pa pridobitvene ustanove (industrija). V tehničnem pogledu predstavlja ta karta rezultate, ki do sedaj pri nas še niso doseženi. Izdelana je v desetih barvah ter Vam nudi najpopolnejši pregled. Nalepljena na platnu s palicami velja 350 Din. UČITELJSKA TISKARNA • LJUBLJANA registrovana zadruga z omejeno zavezo Frančiškanska ulica 6 — podružnica: Maribor, palača Banovinske hranilnice zahteve vaščanov in izdelajo načrt, ki je za dotični šolski okoliš prikladen. Nekatere starejše šole so pa v resnici pre-razkošne. V to skupino spada dekliška gimnazija v Varni. V tej zgradbi je poleg šole nameščen tudi znamenit muzej. Monumental-na zgradba, ki nas spominja nekoliko na palačo kr. banske uprave v Ljubljani, je obdana od prostornega krasnega starega parka. Iz balkona se ti nudi krasen razgled na morje in del mesta. Druge šole, posebno nove. pa so nopolnoma preproste, zelo okusne in prikup-ljive. Izjemo seveda delajo strokovne šole, ki se ponašajo s svojim luksusom in arhitektonsko dovršenostjo. Notranjščina šol je večinoma zelo čemerna in stroga. Pretežna večina šol ima v učilnicah popolnoma gole stene, kar napravi na našega obiskovalca čuden vtis. Samo v naprednejših šolah, posebno pa v šoli svetega Klimenta v Varni, so učilnice prav ukusno okrašene. Navadno pa so po vseh šolah hodniki prenatrpani s slikami in raznimi učnimi pripomočki. Pohištvo je zelo preprosto in večinoma nepremakljivo, kakor to dobimo tudi v raznih predelih naše kraljevine. Samo v reformnih šolah in v laboratorijih imajo mize in stole. (Dalje prih.) Novosti na Knjižnem trgu —k O letošnjih knjigah Slov. Šol. Matice. III. Dr. Valter Bohinec: Geografija sodobne Evrope. I. snopič (108 str.). — Nova znanstvena knjiga je v našem kulturnem življenju vsikdar velik dogodek. Še posebe velja to za »Geografijo sodobne Evrope«, ki jo je napisal priznani geograf dr. Valter Bohinec ini jo je pravkar izdala naša agilna Slovenska Šolska Matica. Razen šolskih učbenikov namreč doslej še nismo imeli slovenskega priročnika, ki bi obravnaval geografijo Evrope. Zdaj je izšel prvi, 108 strani obsegajoči zvezek te mnogo obetajoče knjige. Avtorjev spis je samostojno delo. B. povsod upošteva zadnje tehtne izsledke tujih in domačih geografov. Nikjer suhoparno ne našteva golih dejstev, temveč zajema posamezne geografske pojave tako, da opozarja na njihove vzroke in posledice. S tem pa vzpodbuja bralca k lastnemu razmišljanju in ga navaja k samostojnemu opazovanju podobnih dejstev. Knjiga podaja snov analitično in sintetično obenem — je torej v pravem pomenu metodična in vzgojevalna ter bo v njej našel mnogo bodrilnega vsak izobraženec, a prav posebno še vzgojitelj mladine. V pričujočem delu je najprej podan pregled evropskega kontinenta, za tem Balkanski ¡polotok kot geografska celota in končno, zlasti obišrno in temeljito, fizikalna geografija naše države. Obravnavana snov je vsebinsko izčrpna. Poglavja so razvrščena v logičnem redu, tekst je povsod jasen in razumljiv, ponekod ga ponazorujejo skrbno izbrani diagrami, skice in pokrajinske slike. Uvodoma nas avtor seznanja z imenom, mejo in velikostjo Evrope. Ta mu je pred vsem drugim kulturno-geografski pojem. — »Dasi ji je zasvetila prva baklja kulture iz Azije in Afrike, je to, kar je sprejela od vzhoda, v dolgem razvoju samostojno preoblikovala v današnjo vseevropsko kulturo tako, da je postala sama svetilnik za vso zemljo in vse narode«. Sledeča poglavja obravnavajo členovitost, tektonske enote, postainek posameznih gorovij, nižin in kotlin ter njih preobrazbo po vnanjih silah. Glavne tipe podnebja ponazoruje 5 zaporednih diagramov, ki te vabijo k medsebojnemu primerjanju in lastnim sklepom. Zelo temeljita je slika o rastlinstvu in živalstvu, ki se je izpreminjalo tudi v historični dobi in sicer največ po zaslugi človeka. V poglavju o prebivalstvu B. odločno zavrača nazore modernih »rasistov«. Kajti v »zemljepisnem, kulturnem in političnem oziru so narodi mnogo važnejši od ras. Saj so oblikovali usodo Evrope v preteklosti in jo oblikujejo tudi v sedanjosti; rasne skupine pa, ki jim vrhu tega zaradi ponovnega mešanja in križanja zelo težko določimo meje, ne pridejo do pravega izraza«. Prav tako je opis Jugoslavije podan na nov, svojski način. In šele s to knjigo smo dobili geografski oris naše dtomovine z evropske perspektive. Da se naša država in posebe vsa slovenska zemlja, brez ozira na državne meje, dokaj podrobno opisuje, to vrednost knjige samo povečava. »Geografija sodobne Evrope« se zato po vsej pravici lahko smatra hkratu za naš domoznanski spis. Prvo poglavje o Jugoslaviji obravnava lego in mejo. Govoreč o meji omenja avtor tudi mejni zid med Sušakom in Reko, »ki nasilno deli poleografsko enoto in je posebnost ne le Evrope, temveč na svetu vobče«. V drugem poglavju (o naši obali in njeni členovitosti) se upošteva že nova razvrstitev naših otokov. karšno zagovarja beograjski univ. prof. B. Ž. Milojevič. Najtemeljitejši in tudi naj-samostojnejši pa je goropisni pregled. Tako je na pr. našemu alpskemu ozemlju odmerjenih kar 6 strani. A tudi vsa ostala gorstva naše države niso nič skopeje orisana. Opis Dinarsko-helenskega gorskega sestava — Bohinec upošteva najnovejše izsledke geologov, ki zanikajo obstoj samostojnega Sarsko-pind-skega gorstva — je tako nazoren in pregleden, kot ga doslej še nimamo ne v domači ne v tuji literaturi. In vendar je to gorstvo, ki obsega velik del naše države, po krivici premalo znano v tujini in pri nas. Saj na pr. le malokdo ve, da sta se na tem ozemlju »Piva in Tara vrezali v triadne apnence s pravimi kanjoni, kakršnih sicer Evropa ne pozna. Kamjon Tare je dolg 90 km in sega 800 m globoko prav do paleczojske podlage«. Z vodopisnimi razmerami in sicer z opisom Jadranskega morja se prvi zvezek zaključuje. Kdo ne bi težko pričakoval drugega, v katerem bo dr. Bohinec nadaljeval in zaključil opis naše kraljevine ter obdelal tudi druge južnoevropske države. Zlasti pa bi utegnil bralca mikati oris Bolgarije, kajti v uvodu obeta pisatelj, da hoče posvetiti posebno pažnjo slovanskim deželam. ik. —k Pedagoški zbornik in Prirodoslovno in duhoslovno psihologijo je ocenil v prejšnji štev. »Učit. tov.« g. V. Brumen. —k Ciril Pregelj: Mladinski zbori III del, zbirka dVo-, tro- in četveroglasnih za narodne, meščanske, srednje in učiteljske šole ter glasbene zavode. — Samozaložba. Cena 25 dinarjev. Pod tem naslovom je izšla meseca januarja t. 1. lična pesmarica kot nadaljevanje zbirk istega izdajatelja »30 triglasnih zborov I. del, 30 triglasnih zborov II. del in Triglasni mladinski zbori. (Založba Kleinmayr & Bam-berg). Ciril Pregelj, učitelj in pevovodja v Celju nam je znan poleg zgoraj omenjenih pesmaric še posebno po svojih »Nageljčkih«. S to poslednjo zbirko pa nam je uredil 33 mladinskih zborov, ki naj bi služili predvsem svojemu namenu ob priliki šolskih proslav, akademij, državnih in narodnih praznikov, jadranskega tedna, materinskega dne itd. Zbirka prinaša namreč po redu: 6 pesmi o kralju in domovini, 2 pesmi o našem morju, 3 pesmi o materi, 133 narodnih pesmi različne vsebine. 1 venček slovenskih mladinskih narodnih pesmi in 5 umetnih. Naj več pesmi {18) izvirnih in harmonizi-ranih je prispeval izdajatelj sam, 7 E. Adamič, po 2 V. Žganec in Fr. Klančnik. po 1 pa Zl. Špolj ar, O. Dev, A. Gostinlčar in B. Smetana. Večina pesmi je troglasnih, le dve sta dvoglasni s spremljavo klavirja. Pisane so vse zelo solidno in ne zahtevajo od izvajalcev ne intonačnih 'ne ritmičnih posebnosti-Odlikujejo se posebno pesmi E. Adamiča, pa tudi izdajatelju samemu se je prav lepo posrečilo napisati nekaj izvirnih pesmic in har-monizirati nekaj narodnih. Enako tudi ostali.. Škoda le, da zbirka ne prinaša še himne o sv. Savi in pa državne himne. S tem bi bil res zbrani ves material, ki je potreben za šolske proslave in podobne dneve. Vendar pa ima ta pesmarica prednost pred drugimi s tem, dia imamo material zbran vsaj za večino prilik in nam ni treba brskati po drugih pesmaricah. Prepričani smo, da bodo posebno tovariši posegali po pesmarici, kjer bo vsakdo prav gotovo nekaj našel za svoj zbor. Kakor rečeno se pesmarica naroči pri izdajatelju in založniku samem. —k »Naš val.« Kako uženeš motilce čistega radijskega sprejema ti pove nova številka »Našega, vala«. V strokovnem, a poljudno pisanem članku, ki je opremljen s po-jasnjujočimi risbami, nas pisec uvaja v vse motnje pri radiju. Ta članek nas seznani tudi z zakonskimi predpisi, ki strogo zabranjujejo motenje radijskega sprejema z različnimi električnimi napravami. O glasbenem sporedu radijskih postaj je prispeval članek profesor L. M. Škerjanc. — Mesečna naročnina 12 Din. Pišite na naslov: Radijska revija »Naš val«, Ljubljana. FR. P. ZAJEC I s p r • 1 a ■ optik Lfmb{/anm, Stari trg t priporoča: naočnike, ščipalni-ke, barometre, toplomere, risalno orodje, mikroskope, foto-aparate itd. Velika zaloga raznih ur, zlatnine in srebrni-ne. Ceniki brezplačno. UGODNOST! Damske galoše Din 70 Moške galoše Din 75 Damski snežni čevlji Din 100 Moški snežni čevlji Din 110 ♦ ANTON KRISPER, LJUBLJANA MESTNI TRO 2« « STRITARJEVA ULICA S