List44 Uredništvo in upravništvo izhaja vsaki prvi, drugi in četrti četrtek v mesecu. ir p A,1.,^ Q0 vini in j OftK ! mu je v Gorici, Travnik št. 13 — Nefrankovana Cena zn ceio leto l gl. ta pol leta 50 nov. 1'osa'i e- V Uuliulj Uliti /jOi lllllluljd lOi/Ui pjsma se ne sprejemajo Rokopisi s«1 ne vračajo <•- zne številke ee prodajajo v Šolskih in nunskih ulicah i| glase in naznanila sprejema upravništvo po pogodbi. po 4 nov. / Katoliška stranka z ljudstvom. Osnovala seje nedavno katoliška stranka z ljudstvom — ne pri nas, ampak na Ogerskem, kjer je vladala do zdaj velika vnemarnost in popustljivost. Vlada je bila sicer vedno liberalna in z večine prav brezverska, a znala je svoje protiverske namene tako spretno prikrivati, da so celo odlični cerkveni dostojanstveniki sedeli v liberalnem klubu. Kjer koli si vprašal, povsod si vdobil isti odgovor: ,:Pri nas ni liberalcev ; pri nas smo vsi dobri rodoljubje; hudobnih namenov proti katoliški cerkvi nima ne vlada ne poslanci.“ Iz velike ljubezni do ogerske (madjarske) narodnosti, so zatujevaii katoliška načela in ceikvene pravice v javnem življenju. Kako britko so se motili v dobrem mnenju, pokazali so dogodki zadnjih dveh let. Liberalni gospodje, poprej tako ljube-znjivi in sladki s škofi in duhovščino, so naenkrat vrgli krinko z obraza in pokazali svoje pravo lice. Predložili so nove postave, kar nalašč skovane proti katoliški cerkvi. Mej temi postavami se odlikuje postava o divjem zakonu. Zakon je katoličanom svet, ker je pravi sakrament postavljen od Jezusa Kristusa. Za to sklepajo katoličani sv. zakon v cerkvi, v pričo mašnika, kateri blagoslavlja zakonsko zvezo. Ogerski liberalci pa so naložili katoličanom brezversko postavo, da bodo morali sklepati zakon pred županom, kakor bi se šlo za kako posvetno pogodbo. — Nadalje so sklenili, da Judje imajo vživati iste pravice ko katoličani in Snlej0 sklepati veljaven zakon tudi s kristijani. S to postavo hočejo zanesti brezvtrstvo tudi v družine in tako polagoma pripraviti ob katoliško veio ves narod. Sv. Oče Leo XIII. je te postave vže naprej obsodil in pozval škofe in duhov h« °\ p.a tU(li. vse dobre katoliške rodolju-hn/ i P10t^ liberalizmu. Njegova spod-na beseda je vzdramila duhovnike in ^a. 80 0sl*ovali novo katoliško stianko, ki ilna ^iti vetiI10 z ljudstvom. lavna naloga nove stranke bo 1. braniti sv. vero, da se ne zanese nevera tudi mej ljudstvo, kakor namerjavajo liberalci; 2. bi a niti poštenje in časno b aginjo ljudstva proti judovskim pijavkam, katerim so liberalci dali vse pravice. Iverje ta nova stran« a izjavila, da hoče biti pravična raznim blodnostim, ki prebiyajo v Ogerskej, je po pravici upati, da se nova stranka kmalu «ai«noži in vtrdi. Sklicala je do zdaj vže ec katoliških .'■hodov, na kojih je razvila SV(J program, vdeležila se je pogumno vže vee volitev in ravno kar namerjava izdati Prvoboritelj nove stranke je giot l gld, hrane oko-lo 60 gld., kurjave 70 gld., od svoje hiše v ko ji ne stanuje, vdobiva čistih 90 gld.. od vloge v hranilnici 20 gld. Dohodki se mn bodo zaračunili: 500 -|- 120 -t- 60 -)- 70 -r 90 -|- 20 = 860 gld. in ako nima posebnih stroškov, moral bo plačevati osobni davek od 860 gld. t. j. 7 gld. 50 kr. Oproščeni bodo od osobnega davka r cesar in cesarska rodovina, častniki, ki nimajo drugih dohodkov ko vojaško plačo, nadalje vsi tisti ki imajo lhenj ko 600' gld. čistih dohodkov. Pri nas na Ooriškem, zlasti na deželi, bode le malo kedo plačeval osobni davek, ker je pri nas vrlo ma- lo posestnikov ali obrtnikov ali trgovcev, ki bi imeli 600 gld. čistih dohodkov. Res da imajo nekatere družine več dohodkov ko 600 gld, morda 1000 gld.. ali za družine velja posebno olajšanje. Ako v družini delajo in živijo vsi skupno, bode le gospodar plačaval osobni davek od dohodkov cele družine. Za vsakega svojih, ki mu pomagajo delati (za ženo za odrasle sinove-in hčere, strijce) bodo mu odpisali 150 gld. od dohodkov. N. pr. oče B. ima ženo in tri odrasle sinove, ki pridno delajo pri hiši in živijo skupno. Celo premoženje nese na leto okolo 1200 gld. Oso lini davek bodo plačaval le oče B. in sicer od 600 gld., kajti 4 krat po 150 gld. se mu bo odštelo. Ne bode se mu pa odpisavalo stroškov za stanovanje ali za hrano in obleko družine. Ako pa žena in otroci ali sploh družina gospodarju ne pomagajo kakor n pr. uradnikom, trgovcem i. t. d., tedaj bodo zniža i osobni davek gospodarju, ako ima dohodkov menj ko 20^)0 gld. in otrok več k<> 4 — v mestih broječih več ko 10.000 prebivalcev več ko 2 otroka — in sicer za v-sakega otroka — od 4 naprej — 'Uo davka N pr. oče C. v Gorici ima 6 nepreskrbljenih otrok in ženo in ima čistih dohodkov 1500 gld., od kojih bi moral plačavati 20 gld. osobnega davka, a plačaval bo le 1<> gld. — Tudi se bo poštevalo gospodarjem očetom nekatere druge stroške, kakor stroške za odgojo otrok, za vboge sorodnike, za trajne bolezni v hiši, za obresti dolgov i. t. d. Da, v posebnih okoliščinah se bode ta davek čisto odpisal, namreč revnišim gospodarjem, ki nimajo vseli dohodkov več ko 675 gld. Osobni davek bo treba plačavati povrh drugih davkov n. pr. povrh zemljiškega davka, ali povrh dobitkovine ali dolio-darine, toda pri določitvi osobnega davka se bodo ti davki odšteli od dohodkov. Davek je progresiven t. j. od večili s^ot se bo plačevalo razmerno mnogo več ko od malih. N. pr. o>lski svet goriški in minister mu je odgo voril, da se je pri volit vi ravnalo, postavno in ni nikakega povoda nadaljnemu postopanju. Dva milijona gld. zahteva finančni minister več k proračunu za podporne doklade državnim uradnikom najnižjih treh plačilnih vrst in učiteljem, in potem še 950.000 gld. za podpore drugim državnim služabnikom. Socijalistiške agitacije so zasledili tudi že pri armadi posebno na Ogerskem, kjer so našli več anarhističnih listov v vojašnicah in kantinah. spise za ljudstvo v „ervackom“ jeziku, kakor to najbolje dokazuje „Razvoj istrijan-ski“ iz 13. stoletja, to je spis, v katerem so rečene tri oblasti določile meje in postavile mejaše, koliko komu gre v tej zapadni Istri. Da Istra s tem ni prenehala biti še krvatska dežela, dokazuje okolnost, da je slavni ban hrvatski Toma Bahač ob koncu 16. stoletja šel osebno sam k cesarju takrat nemškemu in kralju hrvatskemu, da se pred njim pritoži čez svetnike krone, ki so Istro odtrgali od hrvatskega kraljestva. In slavni ban hrvatski Peter Zrinjski je tirjal in zahteval Istro zase in za svojega sina. Tudi sam takrat nemški cesar in kralj hrvatski iz slavnega rodu Habsburgov je smatral Istro za del hrvatskega kraljestva. — Nad velikim delom zapadne Istre dobili so bili namreč Benetčani neko oblast, s tem, da so šiloma primorali mesto za mesto, pripoznati jih (za gospodarje.) V drugi polovici 17. stoletja hotel je iineci kralj Leopold pod seboj vso Istro : zato je zahteval od Benetčanov njihov del in to edino na temelju hrvatskega državnega prava. -— Benečani so se poplašili ; oni Isti e niso nikoli smatrali za svojo pravo deželo, imeli so jo od danes do jutri, držali so jo ko molzno kravo, katero treba tim jače izmolzti danes, čim negotovej-še je bilo, ali jo bodo mogli še jutri. Oni se niso brigali za dobrostan naroda v pokrajini, ne hrvatskega ne italijanskega; skrbeli so samo za svoje ljudi, katere so v Istro pošiljali kot upravitelje in za ple menite družine. Sekali so naše gozdove, tesali ladje, rabili naše mladeniče v vojski. O porotnikih v Celovcu in Celju je posl. dr. Gregorčič stavil interpelacijo pravosodnemu ministru rekoč, da je mej porotniki mnogo takih, ki ne razumejo slovenskega jdzika. (Neke glave menda mislijo. da pred porotnike pridejo le nemški hu-dodelniki). Listina isterskih porotnikov je zagledala luč sveta in italijanski listi nagla-šajo s posebnim zadoščenjem, da se je u-streglo pritožbam Italijanov, iu da so iz nje izginila imena raznih slovanskih agitatorjev. Tako hvalisanje ni ugodno za istrske Hrvate, in zato sta posl. Spinčič in Laginja predložilainterpelacijo državnega zbora pred-sedništvu, v kateri zahtevata pojasnila o načelih katera so vplivala na sestavo te listine, ker je pri drugem sestavljenju oče-vidno palo število porotnikov, ki so bili poprej spoznani sposobnimi za posel porotnika in ki so vešči obema deželnima jezikoma. Deželnozhorske volitve v Istri bodo 16. maja t. 1. za kmetske občine, za mesta dne 20. maja, za. veleposestvo dne 24. maja. Hrvatje in Slovenci se pridno pripravljajo iu upajo precejšnih uspehov. Radovedni smo pa, kako se bodo obnašala c. kr.^, vlada v Trstu. Škofovska konferenca. 19. t. m. zbrali so se ogrski škofje pod predsedstvom kardinala Vassary-ja v posvetovanje, da določijo stališče katero naj zavzamejo nasproti cerkveno —politiškim zakonom. — 21. t. m. bilo je v magnatmi zbornici na dnevnem redu glasovanje o vladnem načrtu -zakona o svobodnem izorševanju vere. Eni trde, da je bilo več glasov za načrt, drugi pa, da jih bilo nianje. Treba bi bilo novega glasovanja, a zbornični predsednik je drugi dan izjavil, da jih je bilo enako za 4n proti, on pa da svoj glas za vladni predlog, ki je s tem vsprejet. Tako se dela v svobodni Mažarski cerkvena politika! — Na predlog grofa Esterhazy-ja, je bil tretji odstavek ki pravi, da je brezverst.vo dovoljeno s 126 proti 118 glasom odklonjen, in slednjič ves načrt brez te točke v-sprejet v tretjem branju. Svoboda na Mažarskem. Rumunci bi svojemu nepozabnemu rodoljubu Janku radi postavili spominek, ali minister za notranja opravila je to prepovedal, in zaukazal, naj oblasti konfiskujejo nabrani denar in nabiratalje tožijo kot puntarje. Ko je kralj Leopold zahteval tudi oni del Istre, v katerem so oni gospodarili, so se prestrašili, ker so tudi oni dobro vedeli, da jo kot hrvatski ban more imeti. Ko so vladali Benetčani, razsajale so po zapadnih krajih Istre, posebno v Puljščini in l’ore-ščini. kužne bolezni, ki so pobrale tudi naše ljudstvo po vaseh, a še več meščanov, tako da je imel Poreč n. pr. komaj sto prebivalcev. Takrat se pa Beneška vlada ni obrnila do italijaske dežele za ljudi, temveč je prosila ljudi v Dalmaciji, Bosni Hercegovini, Črnigori, naj se naselijo v Istri. Prišli so naselniki, ne kakor tujci, ampak kakor domačini, iz jedne hrvatske zemlje v drugo. Za hrvatsko zemljo je Istro smatral tudi cesar, in kralj Franc I- v začetku tega stoletja, koje za ljudstvo Istre izdal molitvenik v hrvatskem jeziku. Tudi avstrijske oblasti so imele Istro za hrvatsko še do leU 1848.. ter označile narod Istre kot hrvatski, Itaiijane v nji pa samo kot goste. Le poslednjih deset let se je postopalo tako, da so Italijani postali tolikani predrzni da so Istro razglašali za italjansko, Hrvate pa, domorodce, kot goste, delavce, prite-peljence. S tem je dovolj dokazano, da Hrvati imajo svojo zgodovino v Istri, prav znamenito zgodovino, kulturno zgodovino, da so v Istri dvakrat izvrševali najkulturnejšo nalogo, ki more biti Oni so dvakrat, kakor je te dni dr. Bartoli rekel v Rovinju, Hrvati so dvakrat naobljudili Istro, ko je bila popolnoma opustošena in uničena. Po „Slovencu“. Svobodna volitev na Mažarskeni. Teh dni je bila volitev državnega poslanca v Nitri, kjer je proti vladnemu možu kan-didoval mož katoliške stranke. Vlada jn> nagromadila 2000 vojakov, ki so stražili no ulicah in volišče popolno obkolili. Zmagal je vladni pristaš, a zdaj ga je sram sprejeti tako poslanstvo, in vsled tega pride do novih volitev. Vnanje države. Rim. Sv. Oče Leo XIII poslali so katoliškemu voditelju na Ogerskem grofu Ferd. Zicliy-ju pismo, o katerem govori naš uvodni'članek, a dne 18. t. m. so pri kon-zistoriju govorili o boju ogerskili katoličanov proti civilnemu (divjemu) zakonu, kateri imenujejo krivični zakon, s katerim je onečeščena nravnost in Ogerska postavljena v nevarnost. Bismarkova slava. Nemški državni zbor je s 163 glasovi proti 140 odklonil predlog predsednikov, naj bi se častitalo Bismarku za njegov 80 letni rojstni dan. ki bo 1. aprila. Predsednik je odložil pred-sedništvo. Nasprotno so glasovali centruin (katoličani), Poljaki in ljudska stranka. 1 n pri vsem tem najde se jih celo v Avstriji, ki očitno delajo za proslavljenje Bismar-kovo, ko bi moralo biti vsakemu znano da je ravno Bismark vsekal nnjhnjše rane naši ljubi Avstriji!!! — Raznoterosti. Nesposobnost krajnih šolskih svetov. Piše se nam: Velika ovira ljudskih sol so današnji krajin šol. sveti, oziroma zastopniki voljeni iz občine. Pritožbe so občne. Častne izjeme so redke. .Dokler urejuje kak pameten človek, recimo duhovnik ali učitelj opravila domače šole, je v šoli red in napredek, drugače gre rakovo pot. Če vlada kak trmast ali hudoben starešina. Poglejmo si le en primer! Od občine se izbere prav rado v to take, ki ne znajo ne brati ne pisati, ali pa kakega modrijana — češ, ker pozna vse paragrafe, bo ložeje učitelja v kozji ro°-ugnal, ce se morda ravno kakemu puhloglavem do tal ne uklanja. Taki udje nimajo ne srca ne dobre volje za šolo, 'a se tudi ne dado prepričati. Kako se godi dalje ? — P*'i prvi priliki si zbero udje načelnika. Duhovnik in učitelj sta v manjšini. Jčitelj navadno odda glas duhovnu, duhovni pa se odtegne glasovanju, ker pozna ko-Tarstvo tega ali onega. Tako se obč. zastopniki volijo inejsebojno, dado glas sami sebi, ter vladajo in počenjajo svojevoljno brez duhovna in učitelja. Sej se ne drži, šol. zamude se pušča v nemar. Otroci pojenjajo po poteh, v cerkvi in šoli, kar se Jiro zljubi; u^e se postajati in igrati v času !J0^Je Pi'e(l cerkvijo, za zgled so jim b alo? Snežilo je 13krat in palo je snega za 7 m. visoko. Ljudje so prijemali od tal za telegraiične žice; toda g. inženirja ni bilo nikdar na Predelu med tem časom. Zdaj pa je snega že premalo; cesta ju večinoma že kopna in ljudje ne morejo si Pripraviti drv domov. Vis. namestništvo je Z(laj zagotovilo plačo možem po 80 kr., že- na™ P® po 60 kr. Kdor prosi, dobi; kdor molči trpi. ^uden puščavnik. Iz Novakov pri etičnem nam pišejo: Na Poreznu se je naselil lansko poletje neki mož iz Grahovega, «a je pripravljal oglje. Postavil si je iz brun ogljarsko kočo, in čujte ! „bajta“ se je možu tako priljubila, da je nikakor ne more zapustiti. Celo letošnjo zimo prebiva na visokej planini sam. ter pridno plete peharje na kolenu. Debel sneg mu je kočo večkrat popolnoma zametel, kajti tam gori je do tri sežnje snega. Živež mu donašajo delavci, ki vlačijo oglje s planine. Ne vem ali je celo žimo videl cerkev ! Kaj ne da je »zal“ ta naš „puščavnik“ ? ! Trst-Istra. f Marija Nabergoj, soproga vrlega Y°nioljuba posl. I. Nabergoja je vmrla dne 15- t. m. Pogreb je bil sijajen. Bog tolaži Potrtega soproga. .. Vmeščenje preč. gosp. Ant. Lupe-ne> kot župnika pri sv. Mariji Pomočnici Ostari sv. Anton) se je izvršilo dne 19 t. m. reč- g. kanonik P. Martelanc je imel primeren nagovor. . ,. Pitna voda v Trstu. Kakor poročajo ■ lsti dovolila je c. kr. vlada tržaškemu me- stu, da sme odtakati vsaki dan od 6. ure zjutraj do 6 zvečer 12.000 kub. metrov vode iz Bistriškega potoka v II. Bistrici na Kranjskem. Župani iz okolice II. Bistrice so se proti temu pritožili in upamo, da bo njih pritožba imela zaželjen uspeh, da bodo namreč Tržačani vodo pošteno plačali in domačine odškodovali. Vode pa prav res želimo tržaškemu prebivalstvu. Služba II. računarskega preglednika pri dež. odboru isterskem je razpisana do 15 aprila t. 1. •Razprava odložena G. Jakič, urednik „Pensiero Slavo", je prosil, naj se njegova stvar razpravlja pred drugimi porotniki. Vsled tega je bila obravnava odložena. Podporno in bralno društvo v Trstu je imelo v minulem letu 4511 gld. 31 kr. dohodkov in 3542 gld 91 kr. stroškov. Društvo ima rednih udov 427. Društvo bo imelo reden občen zbor 4. aprila ob 3 pop. Vživanje konjskega mesa v Trstu se širi. Dasi je v našem mestu razmerno majhno število mesnic, v katerih se prodaja konjsko meso. vendar se je prodalo letos (do 20. t. m.) na drobno že 276 zaklanih konj, to je skoro po 4 konje na dan. I to je menda dokaz rastočega gmotnega napredka, ali pa : rastoče bede ? „Ediiiost.“ Hudiče izganjal je več let za dober dobiček neki Novak iz Sežane, 74 let star dedec. Zaprli so ga v Trstu dne 19. t. m. Knj iževnost. Alleluja! Velikonočne pesni. — Za mešan zbor zložil Iga Hladnik, op. 22. Ime g. skladatelja vže zadošča, da z veseljem pozdravljamo novo delo i/, njegovih rok. V napevih veje nekaj, kar ni prisiljeno, priučeno, skovano, mariveč vse je poljudno, milo, prijetno; akord se zlija v akord vrsteč se melodično drug za drugim. Česar se rado pogreša v drugih skladbah g. skladatelja, nahaja se v tem delu: enolične dur-e lepša tu pa tam rahli moli! So pa napevi, dasi za isti čas, zares mnogolični. „ Regina coeli“ razveselila bo mnog zbor na deželi. — A vse pohvale vredna sta „ Slavospev zveličarj