Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/239 H^Ml"! äfS^ffiS ZAKLJUČNO POROČILO RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem projektu Šifra projekta J5-4281 Naslov projekta RAZKORAK Longitudinalna raziskava kompetenčnega potenciala univerzitetnih diplomantov in razkoraka med aktualiziranimi kompetencami in potrebami na trgu dela v tehniki, izobraževanju in zdravstvu Vodja projekta 20326 Andreja Istenič Starčič Tip projekta J Temeljni projekt Obseg raziskovalnih ur 5430 Cenovni razred A Trajanje projekta 07.2011 - 06.2014 Nosilna raziskovalna organizacija 792 Univerza v Ljubljani, Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo Raziskovalne organizacije -soizvajalke 553 Pedagoški inštitut 581 Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta 1538 Univerza v Ljubljani, Fakulteta za elektrotehniko 2158 Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta Koper 2413 Univerza na Primorskem Fakulteta za vede o zdravju Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 5 DRUŽBOSLOVJE 5.01 Vzgoja in izobraževanje Družbenoekonomski cilj 09. Izobraževanje Raziskovalno področje po šifrantu FOS 5 Družbene vede 5.03 Izobraževanje B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 2.Povzetek raziskovalnega projekta1 SLO Koncept kompetenc, njegovo teoretično modeliranje, ugotavljanje potreb in vrednotenje stanja vzpostavlja nove izzive raziskovanju na področju izobraževanja in meddisciplinarnemu raziskovanju. Kompetence v sodobni družbi niso več opredeljene kot fiksne spretnosti, pač pa kot dinamična kombinacija lastnosti, sposobnosti in vedenja. Koncept kompetenc izraža potencial posameznika, ki se uresničuje v različnih kontekstih in se razvija v procesih izobraževanja, usposabljanja in z delovnimi aktivnostmi na delovnem mestu. Witt in Lehmann pri opredelitvi pojma kompetenc izpostavljata notranjo dimenzijo, ki odraža značilnosti posameznika in zunanjo dimenzijo, ki odraža potrebe in zahteve delovnih procesov (2001). V longitudinalni raziskavi bodo spremljani študenti starih in novih študijskih programov na več točkah v času študija in diplomanti po zaključenem študiju na delovnih mestih, da bi ugotovili, do kakšnih sprememb v procesu učenja prihaja, kako študenti pojmujejo profesionalne kompetence, kako učno okolje vpliva na pristope k učenju in razvoju kompetenc in kako uporabljajo kompetence z vstopom na trg dela. Ugotoviti želimo, kako študenti pojmujejo profesionalne kompetence, kako jih v študijskem procesu razvijajo in kako na ta razvoj vplivajo različna učna okolja ter kako pridobljene kompetence uporabljajo z vstopom na trg dela. Metode merjenja kompetenc tudi predstavljajo pomemben predmet raziskave. V okviru raziskave bo izbran ozek segment generičnih kompetenc, ki so pomembna za vsa vključena področja. Segment bo izbran na podlagi primerjalne raziskave o pomembnosti generičnih kompetenc med študenti in zaposlovalci. Predmet raziskave bo: (1) Razvoj inštrumentarija za analizo potreb in vrednotenje stanja na področju kompetenc diplomantov. (2) Analiza kompetenc in razkoraka med pričakovanji gospodarstva, univerze in študentov ter kompetencami študentov in diplomantov v izbranih področjih tehnike, izobraževanje, psihologije in zdravstva. Cilji raziskave (1) Razvit inštrumentarij za analizo kompetenc in razkoraka med potrebami in stanjem, za ravnanje s kompetencami na različnih disciplinarnih področjih. (2) Longitudinalna analiza kompetenc v tehniki na področju gradbeništva, geodezije in elektrotehnike, v izobraževanju, psihologiji in zdravstvu. Vključeni bodo študenti, diplomanti in zaposlovalci, za opredelitev kompetenc in razkoraka med potrebami in stanjem kompetenc z ozirom na poglede različnih deležnikov. Kombiniran metodološki pristop je nujen, če želimo pridobiti celovito sliko o predmetu preučevanja, saj nam kvantitativni del raziskave omogoča pridobitev podatkov, ki bodo posplošljivi, medtem ko nam kvalitativni del omogoča nabor bolj poglobljenih in informacijsko bogatejših podatkov, ki jih na začetku raziskovalnega procesa nismo uspeli nujno predvideti. ANG The competence concept, it's modelling, needs assessment and evaluation is challenging research in education as also transdisciplinary research. Competences in contemporary society can no longer be described as fixed set of skills; they represent a dynamic combination of abilities, skills and knowledge. Competences are context dependent and reflect person's potential realised in different contexts. It is being developed in the processes of learning, education, training and work based activities. Witt in Lehmann identify in the internal dimension which is reflecting the individual characteristics and external dimension which is reflecting demands of working processes (2001). Longitudinal survey within old and bologna programs will provide longitudinal assessment data during study, after graduation in employment to identify how the competences have been developed, how students perceive professional competences, how learning environment influence students approaches to learning and competence development, how competences are actualised when graduates enter labour market and get employed. Assessment of competences are also an important focus of this study. Within the proposed research will measurement of small segment of generic competences take place. The level of competency acquired will be in the focus of measurement. In this way the topic of this research will also be a psychometric measurement of competencies. The instruments will be designed and developed also as an example how to design competency assessment instruments and as a case to be applied within different disciplines and subject specific competencies. Purpose: (1) The development of instruments for needs assessment and evaluation of competences of graduates. (2) State of the art and analysis of the competences divide among competence needs (in work environments, university and students themselves) and actualised competences (of graduates in the selected fields of technology, education, psychology and health). Objective: (1) Instruments for competence potential assessment and the analyses of divide among needs and realised competences; Instruments will support the competence management in different areas. (2) Longitudinal analyses competence potential in technology in the field of civil engineering, geodesy and electrical engineering, in education, psychology and in health. Participants will be student, graduates and employers. The analysis will cover state of the art and divide/disparity between stakeholders. In the study, different methodological approaches will be combined - a survey study (quantitative approach) will be combined with selected qualitative research methods. A combined approach is necessary to obtain a holistic view about the research object. Quantitative data will allow for generalizability, whereas qualitative data will bring a deeper and informationally richer insight, and possibly provide some findings that could not be foreseen at the beginning of the study. 3.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem projektu2 Program projekta je vključeval: (1) teoretični del za analizo obstoječe slovenske in tuje literature, pregled primerljivih raziskav in raziskovalnih inštrumentov na področju kompetenc, projektov in analizo statističnih podatkov (uradne statistike); (2) empirični del z izvedbo terenske študije na reprezentativnem vzorcu študentov in diplomantov vseh fakultet, vključenih v vzorec ter delodajalcev. Terenska študija je izvedena s kombiniranim metodološkim pristopom, tj. izvedbo anketiranja (kvantitativni pristop) in izvedbo izbranih tehnik za kvalitativno zbiranje podatkov. Kombiniran metodološki pristop je omogočal celovit vpogled predmeta preučevanja. Predmet raziskave je bil skladno s programom: (1) Razvoj inštrumentarija za analizo potreb in vrednotenje stanja na področju kompetenc diplomantov. (2) Analiza kompetenc in razkoraka med pričakovanji gospodarstva, univerze in študentov ter kompetencami študentov in diplomantov v izbranih področjih tehnike, izobraževanje, psihologije in zdravstva. Cilji raziskave so bili doseženi (1) Razvit inštrumentarij za analizo kompetenc in razkoraka med potrebami in stanjem, za ravnanje s kompetencami na različnih disciplinarnih področjih. (2) Longitudinalna analiza kompetenc v tehniki na področju gradbeništva, geodezije in elektrotehnike, v izobraževanju, psihologiji in zdravstvu. Za opredelitev kompetenc in razkoraka med potrebami in stanjem kompetenc z ozirom na poglede različnih deležnikov so bili vključeni študenti, diplomanti in zaposlovalci. Organiziranost in izvedljivost projekta je sledila načrtu. Raziskava je vključevala pet fakultet s področij, ki so predmet raziskave, in enega raziskovalnega inštituta (Pedagoški inštitut). Vključene so bile raziskovalne skupine iz tujine poleg predvidene finske raziskovalne skupine Turku University so bile naknadno vključene še: raziskovalna skupina Tampere University Finska in raziskovalna skupina Macquarie University Sydney, Australija. Raziskovalci vseh treh tujih skupin so aktivno sodelovali v projektu, bili so na delovnem obisku v Sloveniji. Skupaj z raziskovalci Tampere University sta bila objavljena dva izvirna znanstvena članka, eden v reviji Nursing Education Today (kategorija A1 po ARRS, Web of Science) in znanstvena monografija izdana na Finskem. V sodelovanju z raziskovalcem na Macquarie University je bil izdan članek v reviji British Journal of Educational Technology (kategorija A1 po ARRS, Web of Science, članek izdan v 2015), ki obravnava kompetence učiteljev: ISTENIČ STARČIČ, Andreja, COTIČ, Mara, SOLOMONIDES, Ian, VOLK, Marina. Engaging preservice primary and preprimary school teachers in digital storytelling for the teaching and learning of mathematics. British journal of educational technology, ISSN 0007-1013, [in print] 2015, vol. XX, no. XX, str. 1-22, ilustr., doi: 10.1111/bjet.12253. [COBISS.SI-ID 6979425], [JCR, SNIP] kategorija: 1A1 (Z, A', A1/2); uvrstitev: Scopus (d), SSCI, MBP; Vključene fakultete so: Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo UL in MB (področje tehnike) in Fakulteta za elektrotehniko UL (področje tehnike), Pedagoška fakulteta UP (za izobraževanje) in Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo (področje psihologije), Fakulteta za vede o zdravju UP, Ul, UM (področje zdravstva). Na vseh področjih raziskovanja imajo raziskovalci vzpostavljene stike na strani uporabnikov (v gospodarstvu in negospodarstvu) in so aktivni člani nacionalnih in mednarodnih stanovskih združenj. Raziskovalci, vključeni v projekt, so vsi sodelovali pri pisanju bolonjskih študijskih programov za vključitvijo spoznanj projekta za namen reakreditacije. Pri oblikovanju študijskih programov so uporabili izsledke raziskave »RAZKORAK«. Objavljeni izsledki v letu 2012 so bili tudi uporabljeni kot referenca v procesu reakreditacije univerze v Ljubljani, kjer so tuji evalvatorji podali priporočilo, da se raziskava RAZKORAK razširi tudi na preostale članice univerze. V priporočilu tujih evalvatorjev je bil izpostavljen tudi model statistično demografske analize praktikantov študentov za uporabo na večji populaciji študentov UL, predstavljen v članku MIKOŠ, Matjaž, JAKLJIČ, Samo, ISTENIČ STARČIČ, Andreja. V okviru raziskave so bila organizirana srečanja s predstavniki zaposlenih o obravnavani problematiki kompetenc. V okviru raziskave »RAZKORAK« so nastala tri diplomska dela: ČENDAK, Liljana. Vpliv medosebnih kompetenc na sodelovanje v negovalnem timu na kirurškem oddelku Splošne bolnišnice Izola = Influence of interpersonal competences to cooperation in a nursing team at the General hospital Izola surgery : [diplomska naloga]. Izola: [L. Čendak], 2014. VII, 38 f., [4] f. pril., graf. prikazi. [COBISS.SI-ID 1536415428] LEBAN, Kaja. Analiza pridobljenih predmetno-specifičnih kompetenc na univerzitetnem študiju Gradbeništvo - Komunalna smer : diplomska naloga = Analysis of the acquired subject-specific competences at the studies of civil engineering in communal course : graduation thesis. Ljubljana: [Kaja Leban], 2015. XII, 129 str., 6 pril., ilustr. [COBISS.SI-ID 6946401] OGRIČ, Nejc. Praktično usposabljanje : problemi dokumentacije znanja in kompetenc, pridobljenih z izkustvenim učenjem : diplomska naloga = Work placement : the problems of documentation of knowledge and competence gained by empirical learning : graduation thesis. Ljubljana: [N. Ogrič], 2014. XII, 66 str., ilustr. http://drugg.fgg.uni-lj.si/. [COBISS.SI-ID 6829921] V okviru raziskave »RAZKORAK« sta bila zaključena dva doktorata Vesna Čuk in Irena Trobec, mentorica izr. prof. dr. Andreja Istenič Starčič, somentorica izr. prof. dr. Nadja Plazar. Obe doktorski raziskavi sta obravnavali kompetence na področju univerzitetnega študija zdravstvene nege. Vesna Čuk je v okviru doktorske raziskave razvila in preizkusila nov model kliničnega usposabljanja študentov. Irena Trobec je razvila model pouka v spletnem učnem okolju za razvoj etičnih kompetenc študentov zdravstvene nege. ČUK, Vesna. Mentorska vloga v kliničnem okolju : razvoj modela izkustvenega učenja v zdravstveni negi: doktorska disertacija. Koper: [V. Čuk], 2014. [17] f., 373 str., graf. prikazi, tabele. [COBISS.SI-ID 1536240324] TROBEC, Irena. Primerjava ustreznosti učnih okolij pri razvijanju etičnih kompetenc študentov zdravstvene nege : doktorska disertacija. Koper: [I. Trobec], 2013. [14] f., 219 str., graf. prikazi, tabele. [COBISS.SI-ID 1536107972] 4.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem projektu in zastavljenih raziskovalnih ciljev3 Raziskovalno delo je potekalo v okviru zastavljenih raziskovalnih ciljev. Namen temeljne raziskave je bil longitudinalni interdisciplinarni pregled stanja kompetenc študentov in diplomantov in aktualiziranih kompetenc v prvih stikih z delovnim okoljem v okviru študijske prakse in pripravništva. Raziskava je bila usmerjena v analizo razkoraka med analizo potreb in stališči delodajalcev in študentov/diplomantov. Program je bil realiziran v celoti, člani raziskovalne skupine so bili pri svojem raziskovalnem delu prizadevni in so se povezovali v Sloveniji in mednarodno. Hipoteze H1, H2 in H3 so bile potrjene. Izsledki kvalitativne raziskave med delodajalci o kompetencah diplomantov in potrebah trga dela so predstavljeni tudi za študente obravnavanih študijskih programov, da bi pripomogli k njihovemu kariernemu načrtovanju in razvoju. Izdelanih je tudi več video predstavitev delodajalcem, ki se jih uporablja na delavnicah za študente na področju kariernega načrtovanja. Na podlagi izsledkov raziskave je bil prenovljen predmet praktičnega usposabljanja s predavanji na področju razvoja kariere. Posebna skrb je bila namenjena raziskovalnim pristopom in razvoju inštrumentarija: MIKOŠ, Matjaž, ISTENIČ STARČIČ, Andreja. Evaluation of competences - Methodology for transcdisciplinary longitudinal study of a gap between graduates' competences and labour market requirements. V: Evaluation in the networked dociety, new concepts, new challenges, new solutions : abstract book : 10th Biennial Conference, October 1 -5, 2012, Helsinki, Finland. Helsinki, 2012. [COBISS.SI-ID 5975649] PODLESEK, Anja, KAVČIČ, Tina. Self-percieved competences among psychology students. Review of Psychology, ISSN 1330-6812, 2014, vol. 21, no. 1, str. 102. [COBISS.SI-ID 55415906] Poleg že objavljeni članki navedenih v poročilu je nekaj del pripravljenih za oddajo: PODLESEK, Anja, KAVČIČ, Tina, ISTENIČ STARČIČ, Andreja: Self-percieved competences of Slovene psychology students. Članek je pripravljen za oddajo v Research in Higher Education, Springer. PODLESEK, Anja, KAVČIČ, Tina, ISTENIČ STARČIČ, Andreja: How students in educaton, health, education, psychology and edngineering percieve the competences and their development. Članek je pripravljen za oddajo v Studies in Higher Education, Taylor and Francis. VONTA Tatjana: Zastopanost potrebnih kompetenc sodobne vzgojiteljice v programih izobraževanja za poklic. Članek bo opozoril na razkorak med potrebnimi kompetencami vzgojiteljice v sodobnem vrtcu in kompetencami, ki so jih vzgojiteljice pridobile v času priprave (izobraževanja za poklic). VONTA Tatjana, Gril Alenka: Are teachers well prepared for challenges of Early Childhood education and care. A case of Slovenia. O razkoraku med potrebnimi in pridobljenimi kompetencami za poklic vzgojiteljice v sodobnem vrtcu. Predvidena objava v European Early Childhood Education Research Journal. Izsledki raziskave so bili diseminirani na več konferencah. 5.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine4 Raziskovalni program je bil izveden po načrtu. Spremembe so bile le pri sestavi raziskovalne skupine. Na UL FGG se je v letu 2012 jspremenila sestava projektne skupine, iz skupine je odstopil prof. dr. Ziga Turk z odhodom na delovno mesto na ministrstvu. Na novo vključena sta bila Robert Klinc in Samo Jakljič. Nova sodelavca sta bila vključena pri anketiranju in sodelujeta do konca leta 2012. Po vrnitvi na FGG se je Ziga Turk ponovno vključil v delo projektne skupine. Po prenehanju delovnega razmerja na UL FGG sta iz skupine izstopila Samo jakljič in Špela Bagon. Nadomestno so bili vklučeni Goran Turk, Tomo Cerovšek in Miloš Todorovič. Zal je v letu 2013 projekt zaznamoval tragični dogodek in smrt Miloša Todoroviča._ 6.Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine5 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 5960801 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Statistično-demografska analiza praktikantov študentov geodezije v Sloveniji v obdobju 2008-2011 ANG Statistical and demographic analysis of geodesy students apprentices in Slovenia in the period from 2008 to 2011 Dejavniki modeliranja optimalne členitve Slovenije na pokrajine vključujejo opremljenosti regionalnih središč z dejavnostmi ustreznega ranga, med katere sodi univerzitetno izobraževanje in povezanost univerze z Opis SLO gospodarstvom pokrajine in njenimi razvojnimi potrebami pri zagotavljanju enakih možnosti za dostopnost do univerzitetnega izobraževanja. Podatki o regijski gravitaciji študentov in ustreznost regijske porazdelitve organizacij izvajalk praktičnega usposabljanja v odnosu na vse organizacije v Sloveniji so pomemben kriterij kakovosti univerzitetnega izobraževanja. Univerzitetni in strokovni študij geodezije poteka za celotno Slovenijo na Univerzi v Ljubljani. Izvedena je bila primerjava med starimi in novimi bolonjskimi univerzitetnimi in strokovnimi študijskimi programi v obdobju prehoda na bolonjski študij, ko so na Univerzi v Ljubljani istočasno izvajali stare in nove študijske programe (študijska leta 2008/09, 2009/2010, 2010/11). ANG The model developed for evaluating the optimal division of Slovenia into provinces is based on regional centres equipped with activities of appropriate levels, including universities. Connections between universities and the industry of a province are important factors in ensuring equal opportunities to access university education. Information on the regional concentration of students and distribution of organizations providing field placements in relation to all organizations in Slovenia is an important criterion of quality of university education. University and professional studies in geodetic engineering for the entire country is conducted at the University of Ljubljana. A comparison was made between the old and the new university and professional study programmes during the transition to the Bologna study programmes, when University of Ljubljana synchronously offered the old and new study programs (academic years 2008/09, 2009/2010,and 2010/11). Objavljeno v Zveza geodetov Slovenije; Geodetski vestnik; 2012; Letn. 56, št. 3; str. 513-556; Impact Factor: 0.367;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 1.26; WoS: KU; Avtorji / Authors: Mikoš Matjaž, Jakljič Samo, Istenič Starčič Andreja Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 2. COBISS ID 6211425 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Počutje študentov zdravstvene nege ANG Students' well-being in nursing undergraduate education Opis SLO Čeprav je bil model Delovna Zahtevnost-Nadzor-Podpora uspešno uporabljen v številnih raziskavah na področju zdravstva, ni bil model, nikoli uporabljen za vrednotenje dobrobiti študentov zdravstvene nege. Cilj te študije je bil spodbujati blaginjo študentov zdravstvene nege. Cilj je bil, da se preveri, ali je model, primeren za vrednotenje njihovega dobrega počutja. Model je bil izveden in proučevan v dveh pluralnih študijah primera, ki sta potekali v dveh stopnjah. Na prvi stopnji je bilo analizirano počutje študentov, skupaj z zaznanimi ravnmi nadzora, podporo in povpraševanjem za posamezne študente v času njihovega študija. Ti rezultati so bili uporabljeni na drugi stopnji pri vrednotenju predstavljenega modela. Študija je bila izvedena ob koncu študijskega leta 2009/2010 v dveh institucij : Univerza Tampere, Visoka šola za zdravstvo, na Finskem (zavod 1); in Univerza na Primorskem, Fakulteta za zdravstvene vede, Slovenija (zavod 2). Udeleženci raziskave so bili diplomanti zdravstvene nege, ki so končali študij 2009/2010 in prodekana za izobraževanje obeh institucij. Končni vzorec je vključeval 83 študentov v zavodu 1 in 79 študentov v zavodu 2. Čeprav so rezultati v obeh različni, v večina študentov v obeh ustanovah dojema, da imajo študij pod nadzorom in da je le-ta razmeroma nezahteven. Na srečo je študentov, kateri sodijo v rizično skupino, katerih počutje med študijem je razmeroma slabo, razmeroma malo. Ugotovitve pričujoče raziskave kažejo, da je Karasekov in Theorellov model Delovna Zahtevnost-Nadzor-Podpora primeren za ugotavljanje počutja med študijem študentov zdravstvene nege. ANG Although previously the Job-Demand-Control-Support model has been successfully applied in many studies in the field of health care and education, the model was never used for the evaluation of the nursing students' well-being. The aim of this study was to promote nursing students' well-being. The objective was to verify whether the Job-Demand-Control-Support model is appropriate for the evaluation of their well-being. The Job-Demand-Control-Support model was implemented and investigated in a multiple-case study, which consisted of two phases. In phase I the students' well-being along with the perceived levels of control, support, and demand for each individual student during their study were identified. These results were used in phase II, where the usefulness of the presented model was evaluated. The study was performed at the end of the academic year 2009/2010 in two institutions: Tampere University of Applied Sciences, School of Health Care, Finland (institution 1); and the University of Primorska, Faculty of Health Sciences, Slovenia (institution 2). Participants of the study were nursing graduates who finished their studies in 2009/2010 and the Vice-Deans for education of both institutions. The final sample included 83 students in institution 1 and 79 students in institution 2. Although the students' well-being in these two institutions was different, most students of both institutions perceived their studies as low strain, placid, and only some of the students in both institutions had a high risk of malaise. Objavljeno v Churchill Livingstone; Nurse education today; 2013; Vol. 33, iss. 6; str. 692-697; Impact Factor: 1.456;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 1.017; A': 1; WoS: HB, RZ, RZ; Avtorji / Authors: Tuomi Jouni, Aimala Anna-Mari, Plazar Nadja, Istenič Starčič Andreja, Žvanut Boštjan Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 3. COBISS ID 50779746 Vir: COBISS.SI Naslov SLO EuroPsy v Sloveniji ANG EuroPsy in Slovenia Opis SLO EuroPsy-evropski certifikat iz psihologije predstavlja izobraževalni okvir in minimalne standarde za usposabljanje psihologov v različnih evropskih državah. V tem okviru se za vstop v samostojno prakso zahteva eno leto supervizirane prakse. V Sloveniji supervizirana praksa do sedaj ni bila urejena. Članek predstavlja projekt, katerega cilj je vzpostavitev mentorstva in razvoj modela izobraževalnega programa za mentorje in študente, ki sodelujejo bodisi v okviru pripravništva ali supervizirane prakse. Koraki v izobraževalnem procesu so predstavili: razvoj kompetenčnega pristopa in načrtovanje nalog, dejavnosti v praktičnih okoljih, strukturirana refleksija in ocena kompetenc študentov in mentorjeve vloge. Predstavljena je evalvacija projekta in smernice za izobraževalne programe za supervizirano prakso. ANG EuroPsy - European Certificate in Psychology represents an educational framework and minimum standards for training of psychologists across different European countries. Within this framework, a year of supervised practice is required for entry into independent practice. In Slovenia, supervised practice has not been regulated until now. The paper presents a project which aimed at establishing a mentoring network and developing a model of education program for mentors and students involved either in internship or supervised practice. Steps in the educational process are presented: Acquiring the competence approach and task planning, hands-on activities in practical settings, structured reflection, and assessment of students' competences and mentors' role. The project is evaluated and some guidelines for education programs on supervised practice are outlined. Objavljeno v Hogrefe & Huber;EFPPA; European psychologist; 2012; Vol. 17, no. 4; str. 337-340; Impact Factor: 0.794;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 1.622; A': 1; WoS: VJ; Avtorji / Authors: Podlesek Anja, Zabukovec Vlasta Tipologija 1.03 Kratki znanstveni prispevek 4. COBISS ID 54053474 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Item context effects on Big five personality measures ANG Item context effects on Big five personality measures Opis SLO Postavka specifičnosti in kontekstualni pokazatelji so eden od možnih virov merjenja napak pri merjenju osebnosti. Izraz referenčni okvir predstavlja implicitni ali eksplicitni kontekst, ki vpliva na posameznikove odgovore, medtem ko odgovarjanje na posamezne postavke. Članek obravnava posledice standardizacijo kontekstualnega razumevanja postavk psihometričnih značilnosti »Big Five personality measures«. Čeprav je zelo povezano, ukrepi vezani na kontekst lahko povzročijo različne osebnostne profile v primerjavi s splošnimi ukrepi. Poleg tega različne vrste kontekstualizacije osebnostnih vprašalnikov lahko vplivajo na razvrstitev v profile osebnosti. Postavka kontekstualizacija lahko vpliva tudi na zanesljivost osebnostnih mer, čeprav učinek ni povsem jasen in različne študije poročajo o različnih učinkih. Ko je kontekst konceptualno pomemben za kriterijske spremenljivke, dodatni element specifičnost lahko vpliva tudi napovedno veljavnost. Raziskovanje doprinese nekaj potencialnih koristi za merjenje osebnost ob podpori kontekstualnih pokazateljev. Na konec smo razpravljali o potencialnih učinkih in omejitvah kontekstualno povezanega merjenja osebnosti. ANG Item specificity and contextual cues are one of the potential sources of measurement error in personality measures. The term frame of reference represents an implicit or explicit context that affects individual%s answers while answering personality items. The paper discusses the consequences of standardizing the contextual understanding of items on the psychometric characteristics of the Big Five personality measures. Although highly related, contextspecific measures can result in different personality profiles compared to general measures. Furthermore, different types of contextualization of personality questionnaires can result in different personality profiles. Item contextualization may also affect the reliability of personality measures, even though the effect is not entirely clear and different studies report different effects. When the context is conceptually relevant to the criterion measure, adding item specificity may also affect predictive validity. Research therefore implies some potential benefits for personality assessment through using context specific measures. However, there are still some open questions, namely contextualised measures can also be susceptible to potential distortions, which are further described in this paper. At the end we discuss potential implications and limitations of context-related personality assessment. Objavljeno v Naklada Slap; Review of Psychology; 2013; Vol. 20, no. 1-2; str. 23-28; Avtorji / Authors: Mlinarič Vesna, Podlesek Anja Tipologija 1.02 Pregledni znanstveni članek 5. COBISS ID 6793313 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Razvoj etičnih kompetenc v zdravstveni negi: spletno okolje v primerjavi s tradicionalnim učnim okoljem ANG Developing nursing ethical competences online versus in the traditional classroom Da bi odgovorili na sodobne izzive, ki zahtevajo avtonomno odločanje v različnih delovnih okoljih, je bil izveden pedagoški eksperiment, da bi Opis SLO ANG ugotovili pripravljenost in odzivnost sedanje organiziranosti visokošolskega študija zdravstvene nege v Sloveniji. Primerjali smo uspešnost aktivnih učnih metod v spletnem učnem okolju (eksperimentalna skupina) in v tradicionalni učilnici (kontrolna skupina), in njihov vpliv na etične kompetence študentov zdravstvene nege. Hipoteza 1 (eksperimentalna skupina bo uspešna in bo imela dobre dosežke v razumevanju in uporabi etičnih načel) je bila potrjena na osnovi začetnega in končnega testiranja. Hipoteza 2 (glede na študente, aktivne metode učenja v spletnem učnem okolju v eksperimentalni skupini imajo pozitiven vpliv na razvoj etičnih kompetenc) je bila potrjena. Pedagoški eksperiment je bil podprt z večkratno študijo primera, ki je omogočila poglobljeno analizo odnosa učencev do aktivnih učnih metod v obeh okoljih. Študija je vključevala študente prvega letnika zdravstvene nege (n = 211) vseh vpisanih študentov (N = 225), na Univerzi v Ljubljani in Univerzi na Primorskem v študijskem letu 2010/2011. Med obema učnima okoljema ni bilo bistvene razlike učenje v obeh okoljih je imelo pozitiven vpliv na učenje. Rezultati analize kažejo, da sodelovanje z aktivnimi metodami učenja v skupini omogoča razvoj etičnih kompetenc in s njimi povezanih komunikacijskih sposobnosti, medosebnih spretnosti, sodelovanja in kritičnega mišljenja. Aktivne metode učenja v primerjanih okoljih, omogoča razvoj znanja na višji ravni, ki ga opredeljuje sposobnost kritičnega mišljenja in refleksivnega odziva, jedro etičnih kompetenc. Študenti razvijejo etične kompetence z aktivno udeležbo v skupinskem delu, igri vlog in razpravi, in ni razlike med spletnim in tradicionalnim učnim okoljem. V zdravstvu, je ključnega pomena sposobnost sprejemanja samostojnih odločitev in ravnanje v različnih komunikacijskih situacijah in kontekstih, v katerih so moralne vrednote in etična senzibilnost bistvenega pomena. In order to respond to the contemporary challenges that require autonomous decision-making in different work contexts, a pedagogical experiment was conducted to identify the readiness and responsiveness of current organisation of nursing higher education in Slovenia. It compared the successfulness of active learning methods online (experimental group) and in the traditional classroom (control group) and their impact on the ethical competences of nursing students. The hypothesis set in the experiment, hypothesis 1 (the experimental group will be successful and will have good achievements in comprehension and application of ethical principles) was confirmed based on pre-tests and post-tests. The hypothesis tested by the questionnaire, hypothesis 2 (according to the students, the active learning methods online in the experimental group have a positive impact on the development of ethical competences) was confirmed. The pedagogical experiment was supported by a multiple-case study that enabled the in depth analysis of the students' attitudes towards the active learning methods in both settings. The study included Slovenian first-year nursing students (N = 211) of all the enrolled students (N = 225) at the University of Ljubljana and University of Primorska in the academic year 2010/2011. No significant difference was found between the two learning settings and both had a positive impact upon learning. The results of the content analysis show that the students' active engagement with the active learning methods in the group enables the development of ethical competences and the related communicative competences, interpersonal skills, collaboration and critical thinking. Active learning methods in the settings compared, online and the traditional classroom, enabled the development of a higher level of knowledge defined by the ability of critical thinking and reflective response, the core of ethical competences. Students develop ethical competence through active engagement in a group work, role play and discussion, and there is no difference between online or traditional learning settings. In the healthcare, it is crucial for providers to be capable of making autonomous decisions and managing various communication situations and contexts in which the moral attitudes and ethical sensibility are essential. Objavljeno v Edward Arnold; Nursing ethics; 2014; Letn. 34, št. XX; str. 1-15; Impact Factor: 1.093;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 1.017; A': 1; WoS: RZ, RZ; Avtorji / Authors: Trobec Irena, Istenič Starčič Andreja Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 7.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati projektne skupine6 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID 520301849 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Kompetence zdravstvene nege ter opredelitev strategij razvoja kompetenc na dodiplomskem študiju zdravstvene nege ANG Competence in nursing practice and strategies for the development of competences in the undergraduate nursing curriculum Opis SLO Uvod: Obseg znanja, ki ga medicinske sestre potrebujejo pri svojem delu, se stalno povečuje in s tem se spreminjajo tudi njihove kompetence. Naloga izobraževalnih ustanov je usposobiti diplomante za učinkovito soočanje z vse kompleksnejšimi zahtevami delovnega okolja in družbe. Osnovni namen pregleda literature je bil preučiti kompetence zdravstvene nege ter vpliv učnih metod na razvoj kompetenc. Metode: Opravljen je bil pregled literature, objavljene v obdobju 2000 do 2012. Uporabljene so bile baze podatkov CINAHL, Medline, ERIC, Academic Search Premier in Health Source: Nursing/Academic Edition, dostopne preko podatkovnih zbirk EBSCOhost/EIFL Direct, vzajemna bibliografska-kataložna baza podatkov COBIB.SI, relevantne spletne strani strokovnih organizacij zdravstvene nege ter elektronski in drugi tiskani viri. Rezultati: Identificiranih je bilo pet opisnih kategorij: kompetence zdravstvene nege, podlage v kompetence usmerjenega učenja, učenje in razvoj kompetenc, učenje v kliničnem okolju ter spremljanje in ocenjevanje kompetenc. Diskusija in zaključek: Preučevanje kompetenc v zdravstveni negi je aktualna tema, saj so ključne pri opredelitvi sposobnosti, spretnosti in znanj, ki jih medicinske sestre potrebujejo za zagotavljanje učinkovite in kakovostne zdravstvene nege. ANG Introduction: The expanding knowledge necessary to perform nursing care entails higher standards of nurses' competences. The mission of educational institutions is therefore to educate lifelong learners who have knowledge and skills relevant to ever changing and complex working and social environment. The primary purpose of the literature review was to examine the nursing competences and the influence of competence-based pedagogy on teaching outcomes. Methods: A literature review was conducted using the CINAHL, Medline, ERIC, Academic Search Premier and Health Source: Nursing/Academic Edition, accessible via EBSCOhost/eIFL Direct, Catalogue bibliographic database COBIB.SI, relevant Web sites of nursing professional organizations and other printed and electronic sources. The sources consulted were published in the period between the year 2000 and 2012. Results: The review yielded the identification of five descriptive categories: nursing competences, basis of competence-centered learning, learning and competence development, learning in the clinical environment, and monitoring and assessment of competences. Discussion and conclusion: Since competences are relevant for defining the core aptitudes, skills and knowledge necessary in quality nursing care delivery, they have become a subject of common research and investigation. F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v Šifra prakso Objavljeno v Zbornica zdravstvene nege; Obzornik zdravstvene nege; 2014; Letn. 48, št. 4; str. 310-322; Avtorji / Authors: Trobec Irena, Čuk Vesna, Istenič Starčič Andreja Tipologija 1.02 Pregledni znanstveni članek 2. COBISS ID 6765153 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Prenova študija vodarstva in okoljskega inženirstva na UL FGG ANG Refurbishment of the study programme on water management and ecological engineering at UL FGG Opis SLO Leta 1998 smo na Fakulteti za gradbeništvo in geodezijo Univerze v Ljubljani uvedli prvi univerzitetni program tehniškega varstva okolja v Sloveniji, in sicer je to bil štiriletni univerzitetni študijski program Vodarstvo in komunalno inženirstvo (VKI). Program se je leta 2009 preoblikoval v nov bolonjski dvostopenjski študijski program Vodarstvo in okoljsko inženirstvo (VOI) po shemi tri plus dve. Prispevek prikazuje prenovo študijskega programa VOI ter nakazuje smeri modernizacije in internacionalizacije univerzitetnega študija okoljskega inženirstva na UL FGG in na Univerzi v Ljubljani. Opravljena je bila analiza primerljivih študijskih programov univerzitetnega študija s poudarkom na vodarstvu in okoljskem inženirstvu. Prispevek tudi analizira organizacijsko umeščenost okoljskega inženirstva na odličnih svetovnih univerzah s področja tehnike in inženirstva, kjer je povezava gradbeništva in okoljskega inženirstva v skupen oddelek pogosta oblika organiziranosti. ANG In 1998, Faculty of Civil and Geodetical Engineering at the University of Ljubljana introduced the first ever technical studies in environmental protection in Slovenia, namely the four-year university studies Water Management and Communal Engineering. In 2009, the study VKI was transformed into a new Bologna two-stage study program Water Management and Environmental Engineering, after the scheme 3 (Bachelor) plus 2 (Master). The paper presents the refurbishment of the VKI studies and indicates the directions of modernisation and internationalisation of university studies in environmental engineering at UL FGG and the University of Ljubljana. An analysis of comparable university study programmes focused on water management and environmental engineering was conducted. The paper also analyses the organisational embedment of the field of ecological engineering at excellent world universities in the field of technology and engineering, where the connection between civil engineering and ecological engineering into a joint department is a common organisational form. Šifra F.04 Dvig tehnološke ravni Objavljeno v Zveza društev gradbenih inženirjev in tehnikov Slovenije; Gradbeni vestnik; 2014; Letn. 63; str. 210-217; Avtorji / Authors: Mikoš Matjaž, Istenič Starčič Andreja Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 3. COBISS ID 2195580 Vir: COBISS.SI Naslov SLO EuroPsy in kompetence psihologov ANG EuroPsy and competencies of psychologists Prispevek predstavlja evropski certifikat iz psihologije (EuroPsy) in kompetenčni pristop, ki ga je vpeljal ta certifikat. EuroPsy uporabnikom in delodajalcem zagotavlja ustrezno raven izobrazbe, strokovne usposobljenosti in etičnega ravnanja psihologa. Prikazu kompetenčnega modela EuroPsy, ki opredeljuje dvajset primarnih in devet usposobitvenih kompetenc, pomembnih za delo psihologa, sledi predstavitev razvojne Opis SLO narave kompetenc, pomena ustrezno izvedene supervizirane prakse za razvoj kompetence do ravni, ko posameznik lahko samostojno, brez nadzora izvaja psihološko dejavnost, in pomena mentorjevega ocenjevanja kompetenc kot mehanizma za nadzor vstopa v samostojno izvajanje dejavnosti. Pregled prednosti in pomanjkljivosti uporabe kompetenčnega modela EuroPsy se sklene v pozivu svetovalnim delavcem v vzgoji in izobraževanju, naj izkoristijo kompetenčni model kot podporo poklicni identiteti in kakovosti svetovalnega dela. ANG This paper presents the European Certificate in Psychology (EuroPsy) and the competency approach, which was introduced by the certificate. EuroPsy provides to users and employers ensures an adequate level of education, professional qualifications and ethical behavior psychologist. The model of EuroPsy competence model, which defines twenty nine primary and enabling competences relevant to the work of psychologist, is followed by the presentation of the nature of competence development, the importance of properly performed supervised practice to develop competences to a level where an individual can independently without supervision carry out psychological activity, and the importance of mentors assessment of competence as a mechanism to control entry into an independent implementation activities. The advantages and disadvantages of using competence model EuroPsy is concluded in the call counselors in education to take advantage of the competence model to support the professional identity and quality of counseling. Šifra F.31 Razvoj standardov Objavljeno v Zavod Republike Slovenije za šolstvo; Šolsko svetovalno delo; 2013; Letn. 17, št. 3/4; str. 47-57; Avtorji / Authors: Podlesek Anja Tipologija 1.04 Strokovni članek 4. COBISS ID 512328249 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Zahtevnost študija in pogledi študentov ANG On hyvä, että opetus on vaativaa, että siis oppii opiskelijoiden näkemyksiä opintojen aativuudesta Opis SLO Poglavje v znanstveni monografiji obravnava problematiko zahtevnosti študija zdravstvene nege. Gre za kvalitativno raziskavo, kjer so bili intervjuvani Finski in Slovenski študenti zdravstvene nege. Njihova mnenja smo zbrali s pomočjo vprašalnikov, ki so vsebovali vprašanja odprtega tipa. V slednjih so študenti v obliki kratkih spisov izrazili svoje mnenje, kaj je za njih zahteven študij. Analiza podatkov je pokazala prisotnost treh ključnih kategorij, ki so tesno povezane s t.i. modelom Zahtvenost-Nadzor-Podpora, ki sta ga opredelila Karasek in Theorell. ANG This chapter in the scientific monograph deals with the problems of complexity of nursing study process. It is a qualitative study, where were interviewed Finnish and Slovenian students of nursing. Their opinions were investigated by questionnaires, which included open questions. Data analysis revealed the presence of three key categories that are closely associated with this model Demand-Control-Support, which were identified Karasek and Theorell. Šifra F.24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Objavljeno v Tampereen Yliopistopaino Oy; Opiskelijat korkeakoulutuksen näyttämöillä; 2012; Str. 192-210; Avtorji / Authors: Tuomi Jouni, Žvanut Boštjan, Äimälä Anna-Mari Tipologija 1.16 Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji 5. 1 COBISS ID 1536240324 J Vir: COBISS.SI Naslov SLO Mentorska vloga v kliničnem okolju ANG Mentor role in clinical environment Opis SLO Doktorska raziskava izvedena na področju specialne didaktike zdravstvene nege obravnava področje kliničnega usposabljanja v zdravstveni negi. Doktorska disertacija obravnava vlogo mentorstva in izkustvenega učenja pri kliničnem usposabljanju kot podlagi za oblikovanje modela, ki prispeva k razvoju pedagoške prakse visokošolske izobraževalne organizacije in klinične prakse kliničnih zavodov. Klinično usposabljanje je prepoznano kot ključno učno okolje, v katerem študenti vzpostavljajo svojo profesionalno identiteto in razvijajo kompetence. Namen doktorske disertacije je ugotavljanje uspešnosti in učinkovitosti izkustvenega učenja v povezanosti z razvijanjem mentorske vloge in kompetenc študentov v kliničnem okolju. V okviru doktorske raziskave je bil razvit nov model kliničnega usposabljanja za študij zdravstvene nege v Sloveniji na Univerzi na Primorskem. ANG Doctoral research conducted in the field of special didactics nursing area deals with clinical training in nursing. Doctoral dissertation examines the role of mentoring and experiential learning in the clinical training as a basis for devising a model that contributes to the development of pedagogical practices of higher education organization and clinical practice clinical institutions. Clinical training is recognized as a key learning environment in which students build up their professional identity and develop skills. The purpose of this dissertation is to determine the efficiency and effectiveness of experiential learning in connection with the development of mentoring roles and competences of students in the clinical setting. In the context of doctoral research a new model of clinical training for nursing studies in Slovenia at the University of Primorska was developed. Šifra F.24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Objavljeno v [V. Čuk]; 2014; [17] f., 373 str.; Avtorji / Authors: Čuk Vesna Tipologija 2.08 Doktorska disertacija 8.Drugi pomembni rezultati projetne skupine7 Anja Podlesek: - predsednica Nacionalnega odbora za podeljevanje certifikata EuroPsy - evropskega certifikata iz psihologije od leta 2012 dalje. - do leta 2013 koordinatorka za bolonjski proces na Oddelku za psihologijo FF UL. Pripravila je vlogo za akreditacijo študijskih programov prve stopnje in druge stopnje Psihologija. - Od leta 2013 dalje dopisna članica odbora Board of Educational Affairs pri Evropski zvezi psiholoških združenj (EFPA). - od leta 2015 dalje vodja projekta Supervizirana praksa psihologov. Tatjana Vonta - leta 2013 vključena v mednarodno skupino ekspertov za pri pravo dokumenta, ki opredeljuje kakovost servisov za otroke do tretjega leta starosti in v tem okviru opredeljuje tudi kompetence izvajalcev te dejavnosti. Vesna Čuk - 2013-predstojnica katedre zdravstvene nege na UPFVZ; - od 2014 članica rektorske konference - članica Etične komisije na Univerzi na Primorskem. - aktivna tudi v organih na Zbornici-Zvezi in Komisijah Ministrstva za zdravje. Članek avtorjev Andreje Istenič Starčič, Mare Cotič in Mateja Zajca je Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije (ARRS) izbrala kot izjemni dosežek v znanosti za področje družboslovja, izobraževanja leta 2012. ISTENIČ STARČIČ, Andreja, COTIČ, Mara, ZAJC, Matej. Design-based research on the use of a tangible user interface for geometry teaching in an inclusive classroom. British journal of educational technology, ISSN 0007-1013, sep. 2013, vol. 44, no. 5, str. 729-744, ilustr., doi: 10.1111/j.1467-8535.2012.01341.x. [COBISS.SI-ID 9276500], kategorija: 1A1 (Z1, A'', A', A1/2); uvrstitev: Scopus (d,h), SSCI, ERIHB, MBP; Andreja Istenič Starčič je prejela za leto 2014 nagrado sklada za znanstveno odličnost Univerze na Primorskem. 9.Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine8 9.1.Pomen za razvoj znanosti9 SLO_ Študija, ki povezuje več disciplinarnih področij pri proučevanju kompetenc študentov in diplomantov in primerjavo le-tega s potrebami na trgu dela v Sloveniji je omogočila razvoj inštrumenta in longitudinalno empirično proučevanje. Doprinos raziskave je v povezovanju univerze z gospodarstvom in negospodarstvom. Razvite aktivnosti in procesi bodo povečevali prožnost in odzivnost univerze pri kurikularnem načrtovanju in izvedbi študijskih procesov na potrebe trga dela in odpravljanje razkoraka na tem področju. Predvidevamo, da bodo posledično vplivala tudi na potrebne aktivnosti univerz (fakultet) za zmanjševanje tveganj, da bi se izobraževalo diplomante, ki nimajo ustrezno razvitih kompetenc, ki jih trg dela potrebuje. Področje visokošolskega študija je sicer v zadnjih letih deležno večje pozornosti raziskovalcev, vendar pa v Sloveniji potekajo večje raziskovalne aktivnosti le ob posebnih spremembah, kot je bila npr. Bolonjska prenova. Namen pričujoče raziskav je vzpostaviti kulturo trajnega spremljanja in proučevanja študijskih procesov v odnosu do potreb uporabnikov, ki bi posledično vplivala na mikro učno situacijo. Raziskava je usmerjena v obravnavo razkoraka med potrebami na trgu dela in kompetencami, ki jih imajo diplomanti, ki vstopajo na trg dela. Izdelan inštrumentarij za analizo kompetenčnega potenciala, je omogočil naprednejše ravnanje s kompetencami znotraj strokovnih področij in omogočal celovit odnos in pregled v okviru vzpostavljenega pojmovanja kompetenc in procese, ki spremljajo razvoj kompetenc. Odgovornost univerze za rezultate se kaže tudi v prizadevanjih na področju analize pojmovanja profesionalnih kompetenc študentov in diplomantov, ki naj bi postale sestavni del rednega letnega ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti ob sodelovanju z uporabniki v gospodarstvu in negospodarstvu. V okviru raziskave so oblikovani inštrumenti omogočali sodelovanje univerze z uporabniki na področju kompetenčnega potenciala. Inštrumenti so razviti za vsa področja obravnavana v okviru raziskave. Izsledki študije si prizadevajo za nove poglede na obravnavo kompetenc in kontekstov ter procesov, ki spremljajo kompetenčni razvoj in uporabo kompetenc. Predstavljeni so pregledi na opredelitve in pojmovanja kompetenc, ki se v okviru dosedanjih znanstvenih spoznanj odražajo na disciplinarno vezanih pojmovanjih kompetenc v okviru družboslovnih znanosti, tehnike, psihologije in zdravstva. Izsledki študije so temeljili na obravnavi kompetenc v povezovanju notranjih značilnosti (pri posamezniku) in zunanje opredelitve kompetenc (potrebe delovnih procesov) (Witt in Lehmann, 2001), ki omogočajo vez med univerzo, ki pripravlja posameznika za vstop v trg dela in uporabniki na trgu dela. ANG The study, which links several disciplines in the study skills of students and graduates and a comparison of it with the needs of the labor market in Slovenia has developed instruments and conducted a longitudinal empirical study. The research findings enable the universities to obtain instant feedback on the competencies of graduates. Contribution of research links universities with industry and non-economic in establishing processes of regular annual activities in the career centers of universities. Developed activities and processes could increase flexibility and responsiveness of universities in curriculum planning and implementation of study processes to market needs and reduce the gap in this area. We anticipate that this will on a long term result in an impact on the necessary activities of universities to reduce risks to the educated graduates who have not adequately developed skills that the labor market needs. Studies in the field of higher education received in recent years increased attention of researchers, but in Slovenia, major research activities were conducted only at specific changes, as such Bologna process. The purpose of this research is to establish a culture of sustained monitoring and research of study processes in relation to the needs of users, which in turn would affect the micro-teaching situation. The survey findings tackle the gap between labor market needs and competencies held by graduates entering the labor market. Responsibility of universities in the results (Accountability) is also reflected in efforts on analysis of the concept of professional competence of students and graduates, which should become an integral part of an annual assessment and quality assurance in cooperation with users and non-commercial sector in the economy. The research instruments developed facilitate the participation of universities in the field of competence assessment. Instruments have been developed for all areas addressed in the context of research. The results of this study stimulate new perspectives on competencies and the contexts and processes that accompany competence development and their application in work environments. It includes a review of definitions and conceptions of competence, which is in the current state of scientific knowledge, reflecting on the notions of discipline related competencies in the social sciences, engineering, psychology and health. The results of this study are based on competency framework connecting internal (characteristics of the individual) and external characteristics of competences (needs work processes) (Witt and Lehmann, 2001), which allow a link between the university, when preparing individuals for entering into the labor market and needs of the labor market. 9.2. Pomen za razvoj Slovenije10 SLO_ Uporabniki v gospodarstvu in negospodarstvu, panožnih združenj in zbornic ter zavodov za zaposlovanje kažejo interese za poglobljeno proučevanje kompetenc in razkoraka med ponudbo in potrebami. Razviti inštrumentarij je bil vpeljan v redne letne procese vključenih fakultet. Sodelovanje univerze z deležniki, ki je bilo vzpostavljeno v času bolonjske prenove je smiselno ohranjati. Univerza je pri oblikovanju študijskih programov avtonomna in nosi družbeno odgovornost. Za uspešno opravljanje svojega poslanstva mora imeti razvito sodelovanje z vsemi deležniki. Izvedena raziskava zagotavlja konkretne inštrumente za sodelovanje. Izsledki so pomembni za oblikovalce politike visokega šolstva in pisce študijskih programov. Pedagoški delavci v visokem šolstvu uporabljajo izsledke projekta in povratne informacije dobljene ob rednih letnih analizah pri kurikularnem načrtovanju in poučevanju. Izsledki so bili uporabljeni v procesu priprave študijskih programov za reakreditacijo v letu 2014. Posredni pomen raziskave je predvsem v potencialnem vplivu, ki ga ima raziskava dolgoročno na dialog med gospodarstvom, negospodarstvom, zavodom za zaposlovanje, univerzo in drugimi deležniki in sodelovanje pri sprejemanju odločitev. Posredni doprinos raziskave je k zmanjševanju razkoraka med potrebami trga in kompetencami diplomantov, kar bo vplivalo na globalne družbeno ekonomske procese. Izvirnost zasnove raziskave je v povezovanju raziskovalcev iz različnih znanstvenih področij, ki bodo sodelovali pri oblikovanju znanstvenega inštrumentarija za analizo kompetenc in bo imelo hkrati univerzalnost in specifičnost. Pripomoglo bo k opredeljevanju posebnih značilnosti procesov povezanih s kompetencami značilnih za disciplinarna področja in skupnih značilnosti procesov povezanih s kompetencami na vseh področjih. ANG Users in the economy and non-commercial sector, industry associations and chambers of commerce and employment show interest in-depth study of competencies and the gap between supply and demand. The findings are used in the processes of human resource development and business processes. Developed instruments have been introduced in the regular annual processes of involved universities. Cooperation of the University of stakeholders, which was established during the Bologna reform is reasonable to maintain. The university is in the development of curriculum autonomous and bear social responsibilities. To successfully fulfil its mission, must have developed cooperation with all stakeholders. The proposed research provides concrete instruments for cooperation. The indirect significance of the research is primarily in the potential impact that the study has in long term on the dialogue between industry, non-economic sector, employment services, universities and other stakeholders in decision making. The findings have been implemented for policy makers and designers of higher education courses and curricula in the re accreditation process of study programes. The indirect contribution of the research is to reduce the gap between market needs and competencies of graduates, which will affect the global socio-economic processes. The originality of design research is to link researchers from different scientific disciplines that have participated in the development of scientific instruments for the analysis of competencies and reflect both the universality and specificity. It will contribute to defining the specific characteristics of the processes associated with the competencies specific to the disciplinary areas and the common characteristics associated with competencies in all areas. Developed instruments for the analysis of potential competence enable the advanced management competencies within the professional fields and allow a comprehensive review of attitudes and perceptions within an established competence and processes that accompany the development of competencies. 10.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Cilj F.01 Pridobitev novih praktičnih znanj, informacij in veščin Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.02 Pridobitev novih znanstvenih spoznanj Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.03 Večja usposobljenost raziskovalno-razvojnega osebja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.11 Razvoj nove storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F 18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F .19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F . 20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F 24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 v F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 v F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 - Uporaba rezultatov 1 - F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj DA NE Rezultat 1 v Uporaba rezultatov 1 - F.35 Drugo Zastavljen cilj DA NE Rezultat Uporaba rezultatov Komentar ll.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visokošolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja O o o o G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja o o o o G.01.03. Drugo: o o o o G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu O O O O G.02.02. Širitev obstoječih trgov o o o o G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje o o o o G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije O O O O G.02.05. Razširitev področja dejavnosti o o o o G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost o o o o G.02.07. Večji delež izvoza o o o o G.02.08. Povečanje dobička o o o o G.02.09. Nova delovna mesta o o o o G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih O O O O G.02.11. Nov investicijski zagon o o o o G.02.12. Drugo: o o o o G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti O O O O G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti O O O O G.03.03. Uvajanje novih tehnologij o o o o G.03.04. Drugo: o o o o G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja o o o o G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja o o o o G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije in javne uprave O O O O G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti o o o o G.04.05. Razvoj civilne družbe o o o o 1 G.04.06. Drugo: o o o o G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete O O O O G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj O O O O G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura O O O O G.07.02. Prometna infrastruktura o o o o G.07.03. Energetska infrastruktura o o o o G.07.04. Drugo: o o o o G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva O O O O G.09. Drugo: o o o o Komentar 12.Pomen raziskovanja za sofinancerje11 Sofinancer 1. Naziv Naslov Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 13.Izjemni dosežek v letu 201412 13.1. Izjemni znanstveni dosežek 13.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki • so z vsebino zaključnega poročila seznanjeni in se strinjajo vsi soizvajalci projekta Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba i vodja raziskovalnega projekta: raziskovalne organizacije: Univerza v Ljubljani, Fakulteta za Andreja Istenič Starčič gradbeništvo in geodezijo ZIG Kraj in datum: Ljubljana |i6.3.2015 Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2015/239 1 Napišite povzetek raziskovalnega projekta (največ 3.000 znakov v slovenskem in angleškem jeziku) Nazaj 2 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega projekta in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikost pisave 11). Nazaj 3 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikost pisave 11) Nazaj 4 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine v zadnjem letu izvajanja projekta, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, to navedite. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikost pisave 11). Nazaj 5 Navedite znanstvene dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 6 Navedite družbeno-ekonomske dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Družbeno-ekonomski rezultat iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat projekta ... - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 7 Navedite rezultate raziskovalnega projekta iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 6 in 7 (npr. ni voden v sistemu COBISS). Največ 2.000 znakov, vključno s presledki. Nazaj 8 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja Nazaj 9 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 10 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 11 Rubrike izpolnite / prepišite skladno z obrazcem "izjava sofinancerja" http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/, ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija -izvajalka projekta. Nazaj 12 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega projekta v letu 2014 (največ 1000 znakov, vključno s presledki). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROJ-ZP/2015 v1.00a 8A-F6-66-D1-A7-7E-40-61-D6-AF-C5-A1-FF-D1-C6-6F-F4-7B-6E-F4