59663 s 1 rozai ’ Poduk državnozborske volitve v vojvodini kranjski. Sestavil dr. Ivan Šušteršič, predsednik osrednjega volilnega odbora katoliško-narodne stranke. — Ponatis prepovedan. — Predgovor. Sfifiinoli so slovesni dnevi II. slo- venskega katoliškega shoda. Nepopisnega navdušenja valovi pre¬ plavili so ves slovenski svet — na¬ vdušenja za našo sv. katoliško vero, narodne pravice in gospodarski pre¬ porod našega naroda. Baš sedaj, po tem krasnem shodu, je pa prišla pri¬ lika, da temu navdušenju sledi pri¬ merno dejanJe.Splošne državno¬ zborske volitve so razpisane. Z volilnim listkom vroki naj slovensko ljudstvo demonstrira za ista načela, za katera je s frenetičnim ploskanjem — 2 — in živio-klici demonstrovalo na II. slo¬ venskem katoliškem shodu ob na¬ vzočnosti kardinala rimske cerkve in slovenskih škofov — naslednikov apostolov. Ni dvoma, da stoji ogromna večina slovenskega ljudstva v kato- liško-narodnem taboru. Toda večina sama pri volitvah ne zadostuje za zmago. Treba marveč, da je večina organizovana in da se v postavnem okviru, po določilih zakona, po¬ služuje svoje pravice, odločevati pri volitvah. Zato treba p o znati postavne predpise o volitvah. Treba pa tudi, da večina postopa ne samo postavno, temuč tudi previdno, taktično ume¬ stno in energično. Koder ni večina tako organizo¬ vana in podučena — lahko zmaga manjšina! Z natančnim poznavanjem volilnih postav ter modrim in ener¬ gičnim postopanjem se tudi manjšino pri volitvah zamore peljati do zmage. Iz tega se vidi, kako neprecen¬ ljive važnosti je za poklicane faktorje natančno poznanje volilnega prava in — 3 — pa tistega taktičnega postopanja, ki zamore voditi do zmage. Zato sem sestavil sledeči 'poduk, ki vsebuje vse bistvene točke veljav¬ nega volilnega prava v sistematičnem redu in strogo poljudni obliki, za- jedno pa tudi marsikateri praktični migljej, kako v volini borbi postopati. Poduk je namenjen zaupnikom kato¬ liško-narodne stranke na Kranj¬ skem, pa ni namenjen za javnost. Gospodje zaupniki naj ga toraj zma trajo kot tajnost. Kajti ta poduk naj služi samo naši stranki; če pa ga kedo izda, poslužili bi se ga hitro tudi nasprotniki, s čimur bi zelo trpel uspeh mojega dokaj napornega dela. Poduk obsega najprej „ Poziv za volilce pete kurije potem pa poduk. I. za volitve v kmetskih občinah, II. za volitve v splošni (peti) ku¬ riji in III. za volitve v mestih in trgih. Poduk za volitve v velikem po¬ sestvu glede na razmere ni potreben. Poduk je baš letos posebne važ¬ nosti, ker bodo vse kurije — tudi i«- — 4 kmetske občine in splošna kurija — prvič volile direktno in tajno po listkih. Volilci ne bodo — kakor v prejš¬ njih letih — volili najpred volilnih mož in šele poslednji poslanca, temuč vsak volilec bode kar naravnost z listkom volil poslanca. Ta temeljna sprememba volilnega postopanja ima v posledico, da po¬ stane volilna agitacija in borba bist¬ veno drugačna nego preje. Treba je volilcem pisati glasovnice, treba gledati na to, da gredo vsi do zad¬ njega moža volit, če. tudi n. pr. ni v domači občini nič nasprotstva, ali če tudi je v občini večina sigurno nasprotna. Zmagala bode tista stranka, ki bode v celem volilnem okraju skupaj spravila več svojih volilcev na volišče, pod pogojem, da se gla¬ sovi ne cepijo in da se oddajo pra¬ vilne glasovnice. Vse to je stvar sistematične agitacije in organizacije. Letošnje državnozborske volitve so tem večjega pomena, ker se drugo leto vrše prav po istem načinu — 5 -■ deželnozborske volitve. Izšolajmo se toraj že letos temeljito — potem so nam prihodnje leto brezosebnih težav najlepši uspehi gotovi. Konečno še eno. Naravno je, da tako mala brošurica ne more obse¬ gati vsega, kar jev vsakem možnem slučaju treba vedeti; poduk obsega le najpotrebnej ve, kar zasdostujev nor¬ malnih, nekompliciranih okolščinah. Zato se gg. zaupniki pozivljejo, naj se v vseh dvomnih slučajih obrnejo do osrednjega volilnega odbora pod naslovom: Dr. I v a n S u s t e r š i č, advo¬ kat v Ljubljani. Sprejmejo potem ne¬ mudoma zaželjani posebni poduk, se¬ veda brezplačno. V Ljubljani, septembra meseca 1900. Dr. Ivan Šušteršič. Poziv za volitve splošne (pete) kurije. Državnozborske volitve se prično z volitvijo poslancev splošne kurije, ki se vrši dne 12. decembra letos. Tako določa volitveni razpis de¬ želnega predsedstva z dne 17. septem¬ bra 1900, št. 4113 pr. Sedaj bode ta volitveni razpis razglašen še posebej v vseh občinah po plakatih. Ob enem se poživljajo vsi držav¬ ljani možkega spola, ki zahtevajo zase volilno pravico v splošni kuriji, ne da bi bili vpisani v imenik občinskih volivcev, da naj se naj¬ pozneje v osmih dneh od tistega dneva dalje, ko se volitveni razpis objavi v občini njihovega bivališča, zglasijo pri svojem županstvu in zahtevajo, da se vpišejo med volilce. Takoj torej, ko se volitveni raz¬ pis dežel, predsedstva z dne 17. sep¬ tembra 1900, št. 4113 pr., v občini razglasi, nastopi za zaupnike naše stranke dolžnost, skrbeti za to, da se nemudoma vsi tisti v občini prebi¬ vajoči polnoletni državljani, ki imajo po zakonu volilno pravico v splošni kuriji, ne da bi bili vpisani v ime¬ nik občinskih volivcev, zglasijo pri domačem županstvu z zahtevkom vo¬ lilne pravice v splošni kuriji, katero pravico morajo eventuelno dokazati n. pr. s krstnim listom, s poselsko ali delavsko knjižico itd. Občinski volilci se bodejo nam¬ reč že na podlagi občinskega volil- skega imenika brez izjeme sprejeli v volilski imenik splošne kurije. Drugi, to je zlasti tisti, ki ne plačujejo nič davka, kakor posli, dninarji, delavci itd., morajo se, kakor rečeno, v S dneh po objavi volitvenega razpisa v občini z zahtevkom volilne pravice zglasiti pri županu. Način, po katerem se bode vo- litveni razpis v občini objavil, je plakatiranje. Mogoče, da se bode smatralo kot zadostno, da je tisti oklic samo nabit na občinski tabli. Zato morajo naši zaupniki v tem oziru vpeljati naj strožjo kontrolo. Kdo vse ima po postavi volilno pravico v splošni kuriji, je razloženo v pod II. sledečem poduku o volitvah v tej kuriji. I. Poduk za volitve v kmečkih, občinah. Volilno postopanje se bode začelo s tem, da se objavi v občini voli- tveni razpis deželnega predsedstva z dne 17. septembra 1900, št. 4113, glasom katerega se volitev poslancev kmečkih občin vrši dne 18. decem¬ bra 1900. Potem se bodejo v vsaki občini razpolovili pri županstvu volilski imeniki, in prične se velevažno reki amaci j sko postopali j e. Ni mogoče, zadostno poudarjati, kako važno je, da se naši zaupniki reklamacijskega postopanja g vso — 9 odločnostjo in vstrajnostjo udele¬ žujejo. Postopanje je skratka sledeče: Župan sestavi imenik kmečkih volilcev, ga razpoloži na javen upogled in objavi to primernim po¬ tom, zlasti s tem, da zadevni raz¬ glas nabije na občinski tabli. Treba torej najstrožje kontrole, kdaj da je zadevni razglas nabit na občinski tabli, ali kakorkoli ob¬ javljen. Posebno stroga mora kon¬ trola biti tam, kjer je župan ali občinski tajnik pristaš nasprotne stranke. Od dne tega razglasa dalje skozi 8 dni ima vsak volivec pravico re¬ klamirati, to se pravi, zahtevati, da se osebe, ki po mnenju reklamanta nimajo volilne pravice, iz volilskega imenika izločijo, ali pa, da se osebe, ki imajo po mnenju reklamanta vo¬ lilno pravico, v volilni imenik vpišejo. Važnost tega se uvidi na prvi po¬ gled. Kolikokrat se nahajajo po po¬ moti nevolilci v volilskih imenikih, na drugi strani pa so izpuščeni vo- 10 lilci! Pogostoma se to godi tudi z,s zle volje. Najdejo se namreč tudi brezvestni župani ali občinski taj¬ niki, ki namenoma volilce naše stranke izpuščajo iz volilskih imeni¬ kov, zanašajoči se na to, da ne bode nihče reklamoval. Prva naloga zaupnikov je te¬ daj, razpoloženi volilski imenik pravočasno in natančno pregledati in potem vložiti potrebne rekla¬ macije. Volilski imenik je potem, kedar je reklamacijski rok potekel, pravo- močen in nobeno jadikovanje nič več ne /omaga. Kdor ni v volilskem imeniku, nima volilne pravice, naj bode potem, kar hoče in naj pla¬ čuje na tisoče davka. Kdor pa se nahaja v volilskem imeniku kot volilen, ta ima brezpogojno volilno pravico, če tudi sicer ni opravi¬ čen voliti. Tu velja stavek: „Vi- gilantibus iura.“ Osobito je treba tudi paziti na to, da so imena volivcev v volilskih imenikih prav pisana. Kajti na 11 podlagi nalašč ali pomotoma na¬ pačno pisanih imen so se pri raznih volitvah že godile najhujše sleparije. Vsaka taka sleparija pa se zabrani naprej, ako zaupniki spolnijo vestno svojo nalogo, pravočasno in pravilno reklamovati. 1. ) Kako se reklamuje? Reklamuje se ustmeno ali pis¬ meno pri županu, tedaj ne pri okrajnem glavarstvu. Kdor ustmeno reklamuje, naj natančno pazi, da se njegovo zahtevanje takoj, natančno in pravilno sprejme na zapisnik, in naj zadevni zapisnik dobro prebere. Najbolje je pa, če se re¬ klamuje pismeno in sicer tako, da se zadevna pismena vloga v pričo dveh prič, ki sta poprej vlogo preči- tali, vloži pri županu. Previdnost zahteva, da reklamant pridrži do- slovni prepis svoje reklamacije. Reklamacija se lahko napravi po spo¬ daj sledečem obrazcu. 2. ) Kdo ima pravico rekla¬ movati? — 12 — Za kmečke volilske imenike sme reklamovati vsak, ki ima v kmečki kuriji v zadevnem volilnem okraju volilno 'pravico. Ne sme torej re¬ klamovati volilec iz drugega volil¬ nega okraja ali pa volilec druge kurije; n. pr. volilec splošne kurije, mestne kurije ali veleposestva ne more reklamovati za volilski imenik kmečke kurije. Pri tem pa volilec nima pravice samo zase, svojo lastno volilno pravico reklamovati, temveč sme reklamovati tudi pra¬ vice drugih. Iz tega sledi, da je ko¬ ristno, kolikor mogoče kolektivno reklamovati. 3.) Kdo odločuje o reklama¬ cijah? O reklamacijah odločuje okrajni glavar. Zoper odločbo okrajnega glavarja pa je dopustna v treh dneh pritožba, o kateri odločuje deželni predsednik; pritožbo je vložiti pri županstvu. — V sledečem podajemo obrazec za pismeno reklamacijo: — 13 — Slavno županstvo v Podpisani vlagam zoper tukajšni volilski imenik za državnozborske volitve v kmečkih občinah sledečo reklamacijo. 1. ) V volilskem imeniku pogre¬ šam sledeče osebe, kojim pristoja volilna pravica, in sicer: Janez Muha, posestnik v . . . št. . . . Miha Trobec, posestnik v. . . št. . . . Jakob Kenda, posestnik v. . . št. . . . 2. ) Nahajajo se v volilskem imeniku sledeče osebe, ki nimajo volilske pravice za kmečke občine, in ki so torej protipostavno vtem imeniku: Janez Skvarča, iz . . . ., št. . ., je svoje posestvo že izročil svo¬ jemu sinu in ne plačuje nikakega direktnega davka. 14 Jakob Komar, v . . . ., št. . je bil kaznovan pred dvema letoma pri sodišču v . . . zaradi prestopka tatvine. Janez Kvas, iz . . . ., št. . . ., je bil pred tremi leti pri deželni sod¬ niji v Ljubljani kaznovan zaradi hudodelstva težke telesne poškodbe. 3.) Ime volilca Janeza Goreč, iz , št. . . ., je v imeniku pod red. št. . . ., napačno vpisano kot „Gobec“. Predlagam, da se osebe nave¬ dene pod 1.) sprejmejo v volilski imenik, osebe pod 2.) iz imenika izločijo, ime volilca pod 3.) pa pra¬ vilno popravi. V dne .... 1900. Ivan Gabrovec, župnik v Da pa je mogoče reklamirati, treba je vedeti, kdo da ima po naših po¬ stavah volilno pravico za kmečke občine, to je v kmečki kuriji. — 15 — Kdo ima volilno pravico v kmečki kuriji? Podlaga volilni pravici v kmečki kuriji je občinska volilna pravica. Kmetski volilski imeniki se sestavijo ob roki občinskega volilskega ime¬ nika. V tem pogledu so razločevati ob¬ čine, ki imajo za občinske volitve tri volilne razrede, in take, ki imajo manj kot tri volilne razrede. V tistih občinah, ki imajo tri razrede, volijo v državni zbor vsi državljani moškega spola, ki so spolnili 24. leto in ki volijo za občinski zastop v I. ali II, volilnem razredu. Razun teh pa še tisti občani, ki plačujejo naj¬ manj 4 gld. ali 8 K direktnega državnega davka na leto. V občinah -z manj kot tremi volilnimi razredi pa imajo državno¬ zborsko volilno pravico tisti po viso¬ kosti letnega državnega direktnega davka zvrščeni občinski volilci, ki plačujejo prvi dve tretjini vsega v dotični občini plačanega direkt- — 16 — nega državnega davka, in razven teh še tisti, ki plačujejo najmanj po 4 gld. ali 8 K direktnega držav¬ nega davka na leto; samo ob sebi je umevno, da pridejo tudi tukaj le avstrijski državljani moškega spola, ki so spolnili 24. leto, v poštev. Prištevati je pa, razun davkopla¬ čevalcev, k volilcem tudi častne ob¬ čane in vse tiste občane, ki imajo po občinskem volilnem redu volilno pravico brez ozira na to, ali plačujejo davek ali ne, kakor n. pr. uradniki, učitelji, duhovniki itd. Direktni državni davki so oso- bito: Zemljiški in hišni davek, pri- dobnina in osebna dohodarina. Pristaviti je še, da ima volilno pravico samo tisti, ki v dotični občini stalno prebiva. Izključeni so torej tisti občinski volilci, ki sta¬ nujejo v drugi občini, in zlasti tudi častni občani, ki ne prebivajo v do¬ tični občini. Sploh izključeni od volilne pra¬ vice, če bi jo tudi sicer vsled svoje — t7 — davčne dolžnosti ali iz drugih vzrokov imeli, so tisti, ki so zaradi katerega¬ koli hudodelstva ali pa zaradi pre¬ stopka tatvine, nezvestobe (pone- verjenja) ali udeležbe pri isti, ali pa zaradi prestopka goljufije sodnij sko kaznovani bili. Ta posledica pa neha pri hudo¬ delstvih večinoma po preteku petih let po prestani kazni, pri prestopkih pa po preteku treh let po prestani kazni. Pri nekaterih hudodelstvih neha imenovana posledica že takoj po pre¬ stani kazni, pri drugih pa še-le po preteku desetih let po prestani kazni. (Poslednje v slučaju, če je bil dotični obsojen na najmanj pet let ječe.) Predaleč bi pa vodilo, če bi hoteli vse te podrobnosti tukaj razlagati. V danem slučaju se lahko dobi takoj poduk pri volilnem odboru. Previdnost veleva, da se v vsa¬ kem slučaju, če je kdo imel kako sodnijsko kazen in pripada k na¬ sprotni stranki, vloži proti njemu reklamacija. Pri odločitvi o tej rekla¬ maciji se bode potem že pokazalo, 2 — 18 — ali ga zadenejo še zgoraj označene posledice ali ne. Izključene so nadalje od volilne pravice sledeče osebe: 1. ki stojijo pod varuštvom ali kuratelo; 2. ubogi, ki dobivajo podporo iz javnih ali občinskih sredstev ali pa, ki so tako podporo dobivali v zadnjem letu pred volitvijo, ali pa, kateri sploh živijo od javne milosrdnosti; 3. osebe, o kojih premoženju se je otvoril konkurz, dokler traja kon- kurzno postopanje. Dodamo tukaj še, kdo da ima ob¬ činsko volilno pravico, ki je, kakor zgoraj označeno, podlaga državno¬ zborski volilni pravici. Občinsko volilno pravico imajo: 1. Tisti občani, ki so avstrijski državljani ter plačujejo od nepremič¬ nega posestva, od obrti ali od pri¬ hodka v občini vsaj že jedno leto direktni davek; - 19 — 2. izmed občanov, naj si že pla¬ čujejo davek ali ne: a) duhovni v dušnem pastirstvu; b) dvorni, državni, deželni urad¬ niki in uradniki javnih zalog (fondov); c) častniki in vojaški družniki s častniškim naslovom, ki so stalno v pokoju ali ki so službo s pridržkom vojaškega čina opustili; d) vojaški družniki (Militarparteien) brez častniškega naslova, naj bodo v službi ali v pokoju, potem vojaški uradniki v službi in pokoju, če ne spadajo k nobenemu vojaškemu krdelu („insoferne diese Personen in den Stand eines Truppenkbrpers nicht ge- hdren“). e) doktorji, ki so dobili doktorstvo na kakem avstrijskem vseučilišču, in ranocelci, ki so v Avstriji dobili svoj diplom; f) predstojniki in nadučitelji v občini nahajajočih se ljudskih šol ter direktorji, profesorji in učitelji višjih učilnic v občini; g) pravilno izvoljeni meščani in tržani, potem častni meščani in občani. 2* - 20 - Temu je pristaviti, da se na Kranjskem, vsled obstoječih poseb¬ nih razmer večinoma priznava v ob¬ činah ne samo nadučiteljem, temveč vsem ljudskim učiteljem volilna pra¬ vica, vendar je v danem slučaju, če se smatra kot umestno, poskusiti z reklamacijo. — Postopanje po končanem re¬ klamacijskem postopanju do dneva volitve. Po končanem reklamacijskem po¬ stopanju postane volilski imenik pra- vomočen, to se pravi, volil bode na dan volitve samo tisti, ki je pra¬ vilno vpisan kot volilec v volil- skeni imeniku, drug nihče. Potem, ko so volilski imeniki pravomočni in v zmislu reklamacij¬ skih odločb urejeni, dobi vsak v volilskem imeniku vpisani volilec dve od okrajnega glavarstva iz¬ dani listini in sicer: a) volilno legitimacijo (legiti¬ macijski list) in b) glasovnico. — 21 — Obe te listini se dostavita vsakemu volilen v stanovanje. — Posebej je opomniti ad a) Volilna legitimacija (legiti¬ macijski list), izdana od okrajnega glavarstva, vsebuje zaporedno šte¬ vilko dotičnega volilskega imenika, kraj, dan In nro pričetka volitve in pa ob kateri uri se bode gla¬ sovanje sklenilo. Nadalje ime in bivališče volilnega opravičenca (vo- lilca). Stvar zaupnikov je, paziti na to, da prejme vsak naših volilcev v resnici legitimacijski list. Kajti ta list je treba pri volit vi pokazati in če ga kdo ne pokaže, ga komi¬ sija lahko izključi od glasovanja. Treba torej gledati, da legitimacijo vsak dobi in jo tudi dobro shrani, in nikomur ne da iz rok, naj jo kedo zahteva pod katerokoli pre¬ tvezo. Legitimacija se navadno po po¬ sredovanju občinskega urada dostavi v stanovanje volilca. ve bi pa kdo najpozneje 24 ur pred dnevom — 22 — volitve ne dobil še legitimacije, naj gre sam po njo k okrajnemu glavarstvu; če bi pa bilo razglašeno, da se legitimacije dobe pri županstvu, potem naj gre k županstvu po njo. Na vsak način je polagati največja važnost na to, da je vsak volilec naše stranke pred dnevom volitve v posesti pravilne legitimacije (le¬ gitimacijskega lista); ad b) Glasovnica mora biti opremljena s pečatom tistega okraj¬ nega glavarstva, ki je izdalo legi¬ timacijo. Drugačna kakor taka od okraj¬ nega glavarstva izdana glasovnica je popolnoma neveljavna. Če bi kdo glasovnice pomotoma ne dobil, ali če bi se mu glasovnica zgubila ali pokončala, naj se oglasi za drugo glasovnico pri okrajnem glavarstvu, na dan volitve pa pri volilnem komisarju, kjer dobi novo glasovnico. Zaupniki morajo torej upeljati strogo kontrolo in sicer najbolje po zaupnih možeh v posameznih vaseh - 23 — o tem, da vsak volilec sprejme pravilno legitimacijo in glasov¬ nico s pečatom okrajnega glavar¬ stva in skrbeti za to, da noben volilec teh listin ne da iz rok. Zadnje dni pred volitvijo za¬ dene zaupnike sicer nadležna ali ne¬ izogibna naloga, glasovnice naših volilcev izpolniti z imenom ha- šega kandidata. Pri tem naj pazijo, da se vpiše v vsako glasovnico po¬ polnoma natančno in razločno celo ime, stan in bivališče kandidata tako, kakor bode objavljeno v za¬ devnem volilnem oklicu našega centralnega volilnega odbora. Ako se v tem oziru pripeti kaka pomanjkljivost ali pomota, nastopi nevarnost, da glasovnica postane neveljavna zaradi nerazločne oz¬ načbe kandidata. Na primer: Ime „Ivan Krek" se lahko ponavlja na Kranjskem, torej se glasovnica, ki se glasi samo na ime „Ivan Krek“, ali tudi „dr. Ivan Krek" lahko, zlasti ako je volilna komisija nasprotna, proglasi kot neveljavna. Nemogoče — 24 — pa je to, ako se glasovnica glasi na: „Dr. Ivan Krek, profesor bogoslo¬ vja, v Ljubljani. 44 Potem je kandidat tako jasno označen, da pri vsej zli volji ne more nihče najti povoda, proglasiti dotično glasovnico kot ne¬ veljavno. Ko se izpolnujejo glasovnice, so vsi naši volilci točno in odločno opozoriti na to, da naj se na dan volitve že takoj ob pričetku voli¬ tve zglasijo na volišču in prinesejo seboj volivno legitimacijo in iz¬ polnjeno glasovnico, — ter da naj ne glasovnice, ne legitimacije iz no¬ benega vzroka ne dajo iz rok prej, nego na dan volitve volilni komisiji, kjer bodejo legitimacijo pokazali, glasovnico pa oddali-, tako bode onemogočena vsaka sleparija od strani nasprotnih agitatorjev. Navadno ne bode kazalo nič dru- zega, nego hoditi od hiše do hiše in pisati glasovnice ter dajati vo¬ livcem zgorajšnji poduk. Previdnost zahteva, da se gla¬ sovnice naših volilcev v zadnjem — 25 — trenutku pred volitvijo še enkrat revidirajo in tako zadobi popolna sigurnost, da ni noben volilec postal žrtev kake zmote ali sle¬ parije. Ponavljamo konečno še enkrat: Vsak volilec prinesi seboj na vo¬ lišče volilno legitimacijo in gla¬ sovnico. Ne enega, ne druzega ne sme doma pustiti. Volitev sama. Volitev vrši se, kakor smo že povdarjali, tajno po listkih. Vsak volilec ima oddati glasovnico, na ka¬ teri bodi natančno zapisana tista oseba, katero hoče voliti kot držav¬ nega poslanca. Dan, ura in kraj volitve označen je natančno v volilni legitimaciji. V vsaki občini, ki šteje po zad¬ njem ljudskem štetju iz leta 1890. več kakor 500 prebivalcev, se bode volilo doma, t. j. v občini sami na v legitimaciji označenem kraju. - 26 V večjih občinah sme okrajno gla¬ varstvo določiti več volišč indoločiti, v katerih voliščih da volijo volilci iz jednega ali druzega kraja. To pa se mora v občini pravočasno in kraju primerno razglasiti. Zaupnike zadene dol&nost na to paziti in volilce pravo¬ časno primerno poučiti. Občine s 500 ali manj prebi¬ valci pa se navadno zložijo skupaj s sosednimi občinami istega sod¬ nega okraja. Kje da take skupaj zlo¬ žene občine volijo, to določi deželni predsednik v sporazumu z deželnim odborom. Volilci se zglasijo ob določeni uri na volišču. Razim razpisa v legiti¬ maciji ne prejme volilec od urada nobenega povabila. Zato je stvar zaupnikov gledati na to, da vo¬ lilci sigurno ob pravem času pri¬ dejo na volišče. Volitev vodi volilna komisija v navzočnosti volilnega komisarja. Volilni komisar je lahko vsaka poljubna oseba, katero okrajno gla¬ varstvo imenuje volilnim komi- — 27 — sarjem. To je bistveni razloček od prejšnjega postopanja, ko je volilni komisar vedno bil uradnik okrajnega glavarstva. Sedaj pa to po novem volilnem redu ni več mogoče, ker se bode na jeden dan volilo v več sto občinah. Zato se bodejo zaseb¬ niki imenovali kot volilni komisarji. Volilna komisija pa se sestavi sledeče: Občinski zastoj dotične občine, v kateri se voli, imenuje tri člane volilne komisije. Volilni komisar sam pa tudi tri člane. Na ta način določenih šest članov komisije voli z absolutno večino gla¬ skov sedmega člana volilne komisije. Ce pa ni mogoče na ta način doseči večine in sicer tudi ne pri ponovljeni volitvi, potem imenuje volilni ko¬ misar tudi sedmega člana volilne komisije. Vsi člani volilne komisije morajo biti volilci; nevolilci so izključeni. Občinski zastop kakor tudi volilni komisar morata torej člane komisije vzeti iz vrste volilcev. — 28 — Volilna komisija vodi volitev in odločuje z večino glasov ne glede na to, koliko jih glasuje. Če se glasovi enako razdele, odločuje glas predsednika volilne komisije, ki sicer ne glasuje. Volilna komisija odločuje o dopustitvi glasovanja ali pa o veljavnosti oddanih glasov v sledečih slučajih: a) Če nastane pri glasovanju dvom o osebni istoti volilca; b) če nastane vprašanje o ve¬ ljavnosti ali neveljavnosti posa¬ meznih oddanih glasov; c) ako kdo ugovarja proti vo¬ lilni pravici kake v volilski ime¬ nik vpisane osebe pri volitvi sami; tak ugovor pa je dopusten samo tako dolgo, dokler dotična oseba svoje glasovnice ni oddala in samo v slučaju, da se je pri dotični osebi po pravomočnosti volilskega ime¬ nika pripetil kak slučaj, kateri raz¬ veljavi volilno pravico, n. pr. če je dotični volilec po pravomočnosti volilskega imenika bil sodnijsko kaznovan zaradi kakega hudodelstva, — 29 — ali radi prestopka tatvine, nezvestobe ali goljufije, ali prišel v konkurz itd. Volilna komisija mora o vsakem ugovoru takoj sklepati, predno se še volitev nadaljuje. Pritožbe zoper odločitev vo¬ lilne komisije ni. Volilni komisar ima skrbeti za to, da se pri volitvi vzdržuje mir in red in da se strogo varujejo do¬ ločila volilnega reda. Volilni ko¬ misar ne sme dopustiti, da bi vo¬ lilna komisija prekoračila svoj delokrog. Od tistega trenutka dalje, ko je določen pričetek volitve, ne sme vo¬ lilni komisar dovoliti, da bi v volil¬ nem prostoru samem kdo volilce na¬ govoril. Legitimacij a opravičuj e vsacega volilca, da sme vstopiti v volilni prostor (v volilno dvorano). Ce bi se ob pričetku volilne lire ne zglasilo toliko volilcev, kolikor jih je treba, da se konštituira volilna komisija, potem prevzame volilni - 30 — komisar sam vse pravice in ves delokrog volilne komisije. Potem, ko je volilna komisija se¬ stavljena, prečita predsednik volilne komisije zbranim volilcem nekatera določila volilnega zakona in jim raz¬ loži način glasovanja s pozivom, da naj svoje glasove po svojem prostem prepričanju brez vsakega samoprid- nega ozira oddajo. Nato se prične oddajanje glasov. Vsak volilec sme volitile osebno. Pooblastila so izključena. Kdor ne pride sam na volišče, izgubi vo¬ lilno pravico, tudi če je na primer zadržan po bolezni ali kakorkoli. Preden se prične oddajanje glasov, prepriča se volilna komisija, da je posoda, v katero se bodejo dajale glasovnice C„urna“) prazna. Potem oddajo svoje glasovnice člani volilne komisije. Nato sledijo drugi volilci. Predsednik volilne komisije prevzame od vsakega volilca glasovnico, ki bodi skupaj zganjena tako, da se ne vidi, koga dotičnik voli. — 31— Vsak volilec mora, ko oddaja svojo glasovnico, pokazati tudi svojo legitimacijo (legitimacijski list). Predsednik volilne komisije gla¬ sovnico prevzame in vsako posebej položi v urno in pazi samo na to, da ne odda kdo več kakor jedno gla¬ sovnico. Položiti pa mora glasovnico ravno tako zganjeno v posodo, kakor jo je od volilca sprejel. Dokler se oddajanje glasov vrši, nima nihče pravice pogledati, kaj da je na glasovnici zapisano, tako da ne more nihče vedeti, koga da je ta ali oni volil. Če je kdo glasovnico izgubil ali pa, če se mu je pokvarila, naj se zglasi pri volilnem komisarju, kjer dobi novo glasovnico. Veljavne so pa samo tiste gla¬ sovnice, katere je izdalo okrajno glavarstvo in opremilo s svojim pečatom. Glasovnica torej, ki ni opremljena s pečatom pristojnega okrajnega glavarstva, nima nobene vrednosti. — 32 — Ob določeni uri se volitev sklene. Toda tisti volilci, ki se ob sklepu sa volitev določenih ur nahajajo še v volilni dvorani, smejo kljub preteku volilnih ur še oddati svoje glasove. Nadaljnim volilcem je pa uhod v dvorano od tega časa dalje zabranjen. Če je n. pr. bila volitev določena od 8.—12. ure, potem se točno ob 8. prične, a točno ob 12. uri sklene Toda tisti volilci, ki so ob 12. uriše navzoči v volilnem prosto¬ ru, smejo še vedno svoj glas oddati. V volilni prostor se pa po 12. uri ne dopusti nihče več. Torej ob 12. uri bode v tem slučaju volilni komisar zabranil nadaljnim volilcem vhod in dopustil samo še navzoče volilce k glasovanju. Ko so tudi ti glasovali, se odda¬ janje glasov sklene. Iz predstoječega se razvidi, ko¬ lika važnost je pokladati na to, da se volilci naše stranke že takoj ob pričetku določene ure zglasijo na volišču. To je važno iz dveh ozirov. — 33 — Prvič zato, da se zamorejo naši volilci upoštevati pri sestavi vo¬ lilne komisije. Drugič pa zaradi tega, ker potem zaupniki tem lažje kontrolirajo, so li vsi naši volilci že oddali svoje gla¬ sove in potem eventuelno še lahko do sklepa volilnega časa pripeljejo zaostale volilce na volišče, pri čemur jim lahko pomagajo vsi tisti volilci. ki so že oddali svoje glasovnice. Po¬ slednji so potem sploh na razpolago za agitacijo. 0 agitaciji med volitvijo samo ni veliko treba reči. Zaupniki mo¬ rajo gledati na to, da vsi naši vo¬ lilci oddajo pravilno izdelane glasov¬ nice; skrbeti za to, da zaostali volilci, še pravočasno pridejo na volišče; paziti na to, da se od nobene strani ne krši zakon; pridobivati volilce od nasprotne stranke, jih eventuelno na¬ govarjati, da odidejo, ne da bi oddali svoj glas itd. To vso mora dati trenu¬ tek in je velike važnosti skrbeti za to, daje zadostno število agilnih ljudij kot agitatorjev na razpolago. 3 — 34 - Potem, ko je oddajanje glasov zaključeno, se vrši štetje glasov ali skrutiniranje. Predsednik volilne komisije naj¬ prej pomeša v urni glasovnice, nato jih vzame vse skupaj ven in prešteje, konštatujoč, koliko glasov je sploh oddanih bilo. Potem, ko so glasov¬ nice preštete, odpira en član vo¬ lilne komisije posamezne glasov¬ nice in jih po vpogledu odprte iz¬ roča predsedniku, ki vsako glasno prebere in izroči tudi drugim članom komisije na vpogled. Dva člana ko¬ misije zabeležujeta oddane glasove. Po končanem skrutiniranju ob¬ javi predsednik volilne komisije razmerje glasov, na kar se podpiše volilni zapisnik in volilni spisi iz¬ ročijo volilnemu komisarju. Zaupniki naj prisostvujejo raz¬ glasili! razmerja glasov in naj isto takoj brzojavno naznanijo ured¬ ništvu ..Slovenca” v Ljubljani, zato, da bode vodstvo stranke pravo¬ časno obveščeno o razmerju glasov v posameznih občinah. Prosimo go- — 35 — spode zaupnike, da naj tega ni¬ kakor in pod nobenim pogojem ne opuste. Na zahtevanje povrne zadevne stroške volilni odbor. Konštatiranje konečnega izida volitve. Volilni spisi vseh posameznih občin enega volilnega okraja pošljejo se konečno tistemu okrajnemu glavar¬ stvu, v kojega okolišu leži glavni volilni kraj, to je tisti kraj, na ka¬ terem se konečno seštejejo vsi v posameznih občinah oddani gla¬ sovi, na podlagi zapisnikov dotič- nih volilnih komisij, in se konečno zračuni, kdo daje izvoljen. Glavni volilni kraji (glavna volišča) so ozna¬ čeni pri spodaj navedenih volilnih okrajih. Na glavnem volišču dotični uradnik sešteje glasove, katere je gla¬ som zapisnikov posameznih komisij dobil v posameznih občinah jeden ali drugi kandidat in ob roki tega računa konštatuje skupno razmerje glasov, odnosno kdo da je poslan¬ cem izvoljen. 3* — 36 — Poslancem je izvoljen tisti, ki je v celem volilnem okraju skupaj dobil nadpolovično večino oddanih glasov. Stvar naših zaupnikov je, da rezultat tega štetja v glavnem vo¬ lilnem kraju takoj brzojavno na¬ znanijo uredništvu „Slovenca*. Stroške povrne volilni odbor. Ako pa ni nihče izmed kandidatov dobil pri volitvi nadpolovične večine oddanih glasov, potem se vrši Ožja volitev. Radi možnosti ožje volitve je po¬ treba, da vsi volilci svoje volilne legitimacije tudi še po volitvi shra¬ nijo. Gospodje zaupniki naj strogo na to pazijo in volilce natančno o tem pouče. Na morebitni razpis ožje vo¬ litve inoraj o zaupniki skrbno paziti. Glasovnice za ožjo volitev se dobe pri volilnem komisarju. Ožje volitve se smejo udeležiti tudi taki volilci, ki se prve vo¬ litve niso vdeležili. — 37 — Pri ožji volitvi so veljavni samo tisti glasovi, ki so oddani sa jedno tistih dveh oseb, ki sta prišli v ožjo volitev. Vsak drug glas je ne¬ veljaven. — Zaupniki morajo toraj strogo paziti, da se v tem pogledu ne pripeti kaka zmeda. Lahko se n. pr. pripeti, da se od nasprotne strani naši volilci begajo s tem, da se jim reče: „Složimo se za ožjo vo¬ litev, ne volimo ne jednega ne dru¬ gega protikandidata, temuč soglasno tretjo osebo.“ Stvar zaupnikov je paziti, da se tak manever prepreči. Ako se razglasi, da se vrši ožja vo¬ litev med A in B, je vsaka glasov¬ nica, ki se ne glasi na jedno teh dveh oseb, neveljavna, ravno tako, kakor da se ne bi bila oddala. V slučaju ožje volitve zadene torej gospode zaupnike dvojen trud, ker morajo skrbeti, da volilci še enkrat pridejo polnoštevilno na volišče; pa ne samo to, gledati morajo, da še nove volilce pridobijo ali pa nasprotne odvračajo, kajti pri ožji — 38 — volitvi je še bolj kot sicer vsak po¬ samezni glas največje važnosti. Iz predstoječega popisa volilnega postopanja se razvidi, kako velike važnosti je, da se v vsaki občini vsi volilci naše stranke brez iz¬ jeme volitve udeležijo. Preje, po starem volilnem redu je bilo to dru¬ gače, ko so se volili v kmetskih ob¬ činah samo volilni možje, koji so potem volili šele poslanca. Takrat v občinah, kjer so volilci bili jedno- glasno za volilne može naše stranke, ni bilo potreba večje udeležbe vo- lilcev, da so le potem volilni možje vsi šli poslanca volit. Slično je bilo v slučaju, da je bila v občini močna nasprotna večina, tako da je bila zmaga naših volilnih mož popolnoma izključena. V tem slučaju so naši volilci z mirno vestjo doma ostali. Sedaj je pa stvar popolnoma dru¬ gačna. Vsak posamezen glas ima svojo veliko vrednost in važnost, in čim več je volil cev naše stranke v posameznih občinah, tem bolj - 39 — je potreba, da vsak brez izjeme odda svojo glasovnico na volišču, kajti z velikim številom glasov iz jedne občine pobijemo nasprotne večine v celi vrsti drugih občin. Ravno tako se uvidi iz tega, kako važno je, da gredo naši somišljeniki vsi do zadnjega moža tudi v tistih občinah volit, kjer so v manjšini, in naj si bode v kaki občini tudi en sam volilec naše stranke, drugi pa vsi nasprotni, je vendar njegova dolžnost, da svoj glas odda, ker pri konečnem skupnem štetju v glavnem volilnem kraju ravno jeden glas lahko odločuje na jedno ali drugo stran. Pri direktni volitvi pride vsak posamezni volilni glas do veljave. To se ne sme nikdar pozabiti. Volilno akcijo treba torej organi- zovati tako, da bode udeležba od strani volilcev naše stranke tako velika, kakor je sploh objektivno mogoče. V to ime bode kazalo, da se postavijo po vseh posameznih vaseh vsake občine zaupni možje, — 40 — ki bodo imeli nalogo skrbeti za to, da iz vsake vasi zadnji mož pride odločilni dan na volišče, ter pri¬ nese seboj volilno legitimacijo in pravilno izpolnjeno uradno gla¬ sovnico. Gospodje zaupniki se pro¬ sijo, da naj take volilne odbore takoj organizujejo. Seveda je pa ta organizacija lahko različna po razmerah kraja in drugih okoliščinah. V sledečem navajamo kmetske volilne okraje, v kojih vsakem se bode volil po jeden poslanec. 1. volilni okraj: Sodni okraji ljubljanska okolica, Vrhnika, Litija, Zatičina, Ribnica in Vel. Lašče^ZažmZ volilni kraj Ljubljana. 2. volilni okraj: Sodni okraji Postojna, Ilirska Bistrica, Senožeče, Vipava, Logatec, Cirknica, Lož in Idrija; glavni volilni kraj Postojna. 3. volilni okraj: Sodni okraji Kranj, Škofja Loka, Tržič, Kamnik, Brdo, Radovljica in Kranjska gora; glavni volilni kraj Kranj. — 41 — 4. volilni okraj: Sodni okraji Rudolfovo, Krško, Kostanjevica, Čr¬ nomelj, Metlika; glavni volilni kraj Rudolfovo. 5. volilni okraj: Sodni okraji Kočevje, Trebnje, Žužemberk, Radeče in Mokronog; glavni volilni kraj Kočevje. Iz tega se razvidi, da kmetske občine volijo pet poslancev v državni zbor. Kmetski volilni okraji sestajajo iz sodnih okrajev, is katerih pa je i sv seti tista mesta in trge, ki tvorijo mestne volilne okraje. Katera mesta in trgi da so to, se razvidi iz spodaj sledečega poduka o volitvah v mestni kuriji. II. Volitve v splošni kuriji. Splošna kurija voli na Kranjskem jednega poslanca v državni zbor. Cela vojvodina Kranjska je torej j eden sam volilni okraj, obsezajoč vse občine, kmetske in mestne. — 42 — Reklamacijsko postopanje vrši se natančno tako, kakor za kine tske občine. Samo po sebi se umejei da je k reklamaciji sa splošno ku rijo opravičen vsak volilec splošne kurije. Kdo ima v splošni kuriji vo¬ lilno pravico? V splošni kuriji ima volilno pra¬ vico vsak saniopraven državljan moškega spola, kije spolnil štiri¬ indvajseto leto; in sicer voli v tisti občini, v kateri je od dne razpisa volitve nazaj računano vsaj šest mesecev stalno prebival. V splošni kuriji ima torej volilno pravico vsakdo ne glede na to, ali plačuje kaj davka ali ne. Razume se, da v splošni kuriji volijo tudi vsi taki, ki imajo razun tega tudi še v drugi kuriji, v kmetski, mestni ali v veleposestvu volilno pravico. Izključeni so le tisti, ki so, kakor je popisano v poglavjn o kmetskih — 43 — volitvah, sploh izključeni od volilne pravice, n. pr. zaradi kazenske, ob¬ sodbe, zaradi konkurza itd. Vse listine, katere kdo potre¬ buje v ta namen, da dokaže svojo volilno pravico v peti kuriji, so koleka proste. Glede volitve same velja mu- tatis inutandis vse to, kar velja glede volitev v kmetskih občinah. Volilo se bode torej, kakor v kmet¬ skih občinah, direktno s glasovni¬ cami v posameznih občinah, pred volilnimi komisijami, v pričo volil¬ nega komisarja itd. Konečni izid se zračuni v Ljubljani. Glede reklamacij je le še omeniti, da uvodom tega poduka objavljeni poziv, oglasiti se tekom osmih dni - po objavi volitvenega razpisa v do- tični občini pri županstvu, ni tako razumeti, kakor da bi potem odpadlo posebno reklamacij sko postopanje. Stvar je marveč sledeča: Na podlagi občinskih volilskih imenikov in pa oglasil v zmislu uvo- — 44 — dom navedenega poziva se bodo šele sostavili volilski imeniki pete ku¬ rije in razpolovili na upogled. Potem je še vedno čas in prilika tekom osemdnevnega roka rekla- movati volilno pravico za splošno kurijo. Iz tega pa nikakor ne sledi, da naj se kedo zanaša na rekla¬ macij skop o stopanj e. Prav je marveč, da se volllski opravičenci zglasijo že takoj na prvi poziv. V reklama¬ cijskem postopanju naj se potem pod vodstvom zaupnikov le še po¬ pravijo morebitne pomanjkljivosti. Kakor pri volitvah za kmečke občine, tako je tudi pri volitvah v splošni kuriji polagati največja važ¬ nost na reklamacijsko postopanje; potem na kontrolo, da dobi vsak volilec pravočasno volilno legiti¬ macijo, in glasovnico, potem na pravilno spolnovanje glasovnic in kontrolo istih do zadnjega hipa; konečno na agitacijo na dan volitve same in zlasti na to, da se našivolilci v vsaki občini polnoštevilno volitve udeležijo. — 45 — III. Volitve v mestih in trgih. Mesta in trgi odpošljejo tri držav¬ ne poslancem sicer po sledečih okrajih: 1. Volilni okraj: mesto Ljubljana. 2. Volilni okraj: gorenjska in notranjska mesta in trgi in sicer: Postojna, Idrija, Vrhnika, Lož, Rado- Ijica, Tržič, Kamnik, Kranj in Škofja Loka; glavni volilni kraj Postojina. 3. Volilni okraj dolenjska mesta in trgi in sicer: Rudolfovo, Višnja gora, Krško, Kostanjevica, Črnomelj, Metlika, Kočevje in Ribnica; glavni volilni kraj Rudolfovo. Vsak teh okrajev pošlje enega poslanca v državni zbor. Glede volilne pravice, reklamacij¬ skega in nadaljnega volilnega posto¬ panja velja mutatis mutandis tisto kakor je opisano glede volitve v kmečkih občinah. V vsakem teh označenih mest in trgov se bodo razpoložili volilni imeniki, v vsakem teh mest in trgov se bode posebej — 46 — volilo, direktno z listki. Končni izid se bode proglasil v glavnem volil¬ nem kraju. Razume se, da je k reklamaciji v mestni kuriji opravičen le mestni volilec dotičnega mestnega okraja. Na reklamacije je polagati naj¬ večja važnost, ravno tako tudi na agitacijo za volitve same. Naša stranka bode v vseh mestnih okrajih postavila lastne kandidate, in torej bode v vseh mestih in trgih resna volilna borba. Za to borbo se pa treba že naprej pripraviti, zlasti sč skrbno udeležbo pri reklamacijskem postopanju. Za volilno postopanje v Ljubljani sami veljajo deloma nebistveno dru¬ gačne določbe, nego v drugih mestih in trgih. Teh posebnih določb pa tukaj ni treba razlagati, ker bode v Ljnbljani vodil volilno borbo osrednji volilni odbor neposredno. - 47 - Dodatek. Povdarjali smo že, da se mora v glasovnico natančno vpisati ime in naslov kandidata. Drugega se v glasovnico ne sme nič vpisati. Zlasti postane glasovnica neveljavna, če se v njo zapiše kak pogoj ali pa naro¬ čilo izvoljencu. Neveljavna je tudi glasovnica, vkateri ni kandidat jasno označen. Taki neveljavni glasovi se sploh ne štejejo, kakor da bi jih ne bilo. Toraj: V glasovnice vpišite na¬ tančno ime, stan in naslov kandidata — druzega pa prav nič. Tako se izognete vsaki nevarnosti, da bi se glas proglasil neveljavnim. Sklep. Volitve se glasom razpisa dežel¬ nega predsedstva z dne 17. septembra 1. 1900, št. 4113/pr., vrše po sledečem vsporedu: I. Splošna kurija: dne 12. de¬ cembra 1900. — 48 - II. Kmetske občine: dne 18. d<^ cembra 1900. ’ III. Mesta in trgi: dne 3. janu¬ arja 1901. IV. Veleposestvo: dne 7. janu¬ arja 1901. Somišljeniki! Spravite zadnjega moža na volišče. NARODNA IN UNIUERZITETNA KNJIŽNICA Izdalo in založilo katoliško-politično društvo v Ljubljani. — Tisk Katol. tisk.