Katolisk cerkven list. Danica izhaja vsak petek na celi poli, 11 veljd po poŠti za celo Uto 4 gld. Mi kr., za pol leta 2 gld. 40 kr , za cetert leta 1 gld. 10 kr. V tiskaruiei sprejemana za leto 4 gold., za pol leta 2 gld., za četert le * 1 gl; »ko zadene na ta dan praznik, izide Danic* dan poprej. Tečaj XXXI. V Ijubljani 22. svečana 1878._List 8. Zmaf/n Pija MX nad nasprotniki. . Utegnil bi kdo ugovarjati, da ao sv. Oče ranjki papež z drugimi vred večkrat govorili o zmagi sv. Cerkve in so si upanje delali, da Pij IX zmago dožive; kje tedaj ie zmaga?... K temu se mora reči, da zmaga se je ao-egla go tovc. To so s v. lJij IX sami poterdili in očitno izrekli že o svoji škofovski oOletrici, ko so narodi z vesoljnega sveta v nezmernih množicah k njim kar euli v sveto mesto. Kaj so te množice z vesoljnega sveta s tioj n*. znanjaie? To, da ves svet s papežem derži in ne z njih nasprotniki. Ta zmnga je tako velika in siavna, da vsi velikaii, kteri koli so nasprotniki papeža io sv. Cerkve, nimajo skor nikogar v resnici za3e; oni so v nasprotji s katoliškimi kardinali, patrijarhi, nadškofi, Škoti, mae-niki in s katoliškimi narodi po vesoljni *eiiki zemlji. Ali ni to zmag*, da so vsi s papežem? Ali morebiti ne verjamete? Pustite enkrat ljudem svobodo in dajte glasovati: ali zn papeža in s Cerkvijo, ali zoper njega? Vidili bodete, kaj bo odgovorilo čez dve sto milijonov katoličanov. Pa se več. Dajte ukaz, da vsak mora gia-soveti, in pri-»t .vite, da ga bodete trinožili in kaznovali, kdor bo glasoval za papeža in Cerkev: in vidili bodete, kako sramoten bo vaš propad. Velikanska zmaga tedaj je ta, da skrivne družbe in drugi sovražniki z vso zvijačo in potuho, z vso silo vitostjo, preganjanjem in cel6 trinoštvom niso mogli katoliških narodov odverniti, temuč so jih s svojo silovitostjo le še b« 1] v vdanosti do papeža in Cerkve po-terdiii. Nasledek preganjanja je tedaj, da vsi, ki ao zoper papeža in Cerkev, s o se postavili v pošastno nasprotje z naj boljšim delom vsega prebivalstva na zemlji, v nasprotje z vsimi katoliškimi narodi. In to je zmaga. Ce je sovražnikom tako gerdobno nasprotje v čast, če jim je pri tem dobro pri sercu, in če upajo res vse narode ali k sebi spreoberniti, ali pa zmagati in pomandrati, kakor mnogi poskušajo, — to naj sami gledajo! Kaj pa si mislijo po sedanjem življenji doseči po tolikem tlačenji resnice in Božjega razodenja, — to je tudi njih reč! Pij MX po smerti. O papežu merliču bodi se omenjeno tole: Po smerti Pijevi je bilo truplo začasno preneseno v bližnjo sobano, kjer so ga varovale plemenite častue straže, zraven v drugi sobi so pa patri penitencijarji psalme peli in molili. Tukaj je papežev blagajnik Pecci v pričo množili druzih imenitnih gospodov poterdil smert sv. Ooeia, čemur so tuai zdravniki že poprej »pričevanje dali. Ta obred *e opravi tako-le: Kardinal kamerlengo (sedaj Pecci) poterklja s srebernim kladvicem papeža na glavo tnkrat zaporedoma in pokiiče: ,,Sveti Oče Pij aeveti, sveti Oče Pij deveti" itd. Potem se oberne k pričujočim in naznani, da papež so res umerli. Pot'«m mon na g!as psa!m „Iz globočine" in pokr< pi merliča z blagoslovljeno vodč. Viši kamerr.ik potem tudi papežev ,,ribiški pcrstan ' izroči kardinalu kam« rlrngu. Truplo sv. Očeta j" bilo zavito v rudečo svilo in pokrito z belimi pokrivali. Obličje ni bilo več skerčeno od boleč-n,^kazala se je v njem nadzemeljska d-tbrota, kakf ršna se je s tega obličja lesketala v njih življenji. Nekako nebeško smehljanje je sijalo z ustnic, izmed kterih je izhajala beseda, poživljana z duhom Božjim. S® le 9. sveč. ob 10 ao jih lepo opravijt-ne postavili občinstvu v počeševanje, v vsem papeškem velioavvu, v beli volneni obleki, z rudečo moceto, obšito s herrae-linino in s papeško kapo na glavi. V snežnobelih r kab so deržali križ, ki je bil njih tolažilo v zadnjih trenutkih. Ride na obrazu prečastitljivega jetnika so kazale pravičnega, ki je v Gospodu zaspal. Vse to je bilo še v papeževem dvoru, še predenj so jih prenesli v Sen-petersko stolno cerkev, kjer so ležali tri dni in je ves Rim skupaj germil ]ih kropit, molit za nje in jih se enkrat vidit. Velik del Rimljanov Pija IX ni več vidil, odkar so bili postali jetnik v Vatikanu. Sv. Očetu Piju IX za slovo. Oh zajokaj, solnce milo, Bleda lunica žaluj! Vseh nebeških zvezd število Grozno zgubo objokuj! Grenka smert je zasadila V svetega Očeta ost, Na miTjone sere pahnila Je v nezmerjeno britkost! „Dež, ne roaa, ne pomoči Vaa, o hribi Gelboč!" Tako David v tugi vroči, Se groze, zaklical je; Kako pa mi v boju atrašnem Hočemo ae vtolažit' ? Ker leži na odru plašnem Pij, naš up in zmage škit. K Tvojim nogam pribežali So ljudje vsega sveti, Ki tolažbe so iskali Od Očeta svetega; Bodi knes al' kmet priprosti, V Rim se rad satekel je; Nibče bres sladkč radosti Ni od Tebe vernil se. Tvoje serce vedno bilo Je zavetje vseh sirčt, In brezbožnim pa odkrilo Krivo stezo grešnih zmot. Res, da kelh terpljenja piti Moral si vse žive dni; Pa v ljubezni venec viti Siajsal je življenje Ti. Oh, al da Bogu Be smili! Zginil je veselja čas, Dnevi slave so minili, Tvoj obledel je obraz; Vgasnil je pogled iskreni, Ko zatisnil si oči, Tvojih ustnic glas medeni S Tabo v hladni zemlji spi. Zdaj pa vere luč posije V moje serce, polno ran, Da bom papeža Marije Zopet vidil sodnji dsn. Ob, da tam bi, Oče mili! Veselili se s Tebo, Tam se bolj in bolj ljubili, Kjer solsč več ne tek6! Jožef Virk, Ločki. Na groba Pija I I. *) „Vi atc svetilo svetu. Mesto, ktero stoji verhi gore, ue more »e zakriti-'. Mat. 5, 14. t Nad osemnajst sto let je, kar je hodil po svetu Ooi, ki je sam o sebi mogel reči: „Jaz sem pot, resnica in življenje" (Jsn. 14, 6.); ki je sodniku, kteri je čezenj smertno obsodbo izrekel, odgovoril: „Jaz sem za to rojen, in sem za to prišel na svet, da pričam o resnici" (Jan. 18, 37.) Tukaj je tedaj resnica, ktero bi človek tako rad zvedil; tukaj je resnica, ktera človeku edina prinese mir, ako jo veruje in spolnuje. Ali kje jo najdemo danes? Isti Gospod Jezus Kristus rekel je svojim apostolom: „Vi ste svetilo svetu. Mesto na gori ne more se zakriti." Svetloba resoice mora nam tedaj prihajati z g*»re; mora razsipati svoje žarke z mesta, ki je zidano na gori, — z mesta, ki se ne mere zakriti, temuč ga vsaki lahko vidi in najde. Ktero pa je to mesto? — To mesto imenuje se katoliška Cerkev, poznana po vesoljnem svetu. — A višava, pečina, skala, na ktero je zidano? Ta skala imenuje se Peter. Izmed vseh apostolov došla je sv. Petra naj veči čast in oblast. Čujmo, kaj sv. evangelij o tem pripoveduje: ,,Ko je Jesus prišel v okolico Cezareje Filipove, vprašal je učence svoje, rekoč: Kaj govorč ljudje, kdo ~) Ta snis smo hvaležno prejeli iz Štajerskega. Intimas gratias. Vr. da je Sin človekov? A oni rečejo: Eni govorijo, da si Janez Kerstnik; drugi, Jeremija ali kteri prerokov. Reče jim Jezus: Kaj pa vi mislite, da sem jaz? Simon Peter odgovori in reče: Ti si Kristus, Sin živega Boga. Na to odgovarjajoč Jezus reče: Blagor tebi, Simon, sin Jonov; kajti meso in kri nista tebi tega razodeia, ampak Oče moj, kteri je v nebesih. In jaz tebi povem: Ti si Peter, in na to skalo bom zidal svojo Cerkev, in peklenske vrata je ne bodo premagale. In dal ti bom ključe nebeškega kraljestva: kar koli boš zavezal na zemlji, bo zavezano tudi v nebesih, in karkoli bos razvezal na zemlji, bo razvezano tudi v nebesih." — (Mat. 16, 13.) S temi besedami obljubil je Jezus edinemu Petru izmed vseh apostolov, da bo na njem zidal svojo Cerkev. Kar je poslopju temeljni kamen, to je Cerkvi verbovni predstojnik. Še več, edinemu Simonu je Jezus premenil ime v Petra, hoteč s tem reči, da ima namen z njim nekaj posebnega storiti. Izročivsi Jezus sv. Petru ključe nebeškega kraljestva, obljubil mu je s tem naj večo oblast; kajti kar je on imel zavezati ali razvezati na zemlji, imelo je tako biti tudi v nebesih. Takrat, ko je Jezus namenil k svojemu nebeškemu Očetu verniti se, rekel je, dasi tudi so bili drugi apostoli pri njem, edinemu Petru: Peter, ali me ljubiš bolj kakor le ti? Odgovori mu: Gospod, ti veš, da te ljubim. Odverne mu (Jezus): Pasi moje jagnjeta. Reče mu zopet drugič: Simon Jonov, ali me ljubiš? Odgovori mu: Gospod, ti veš, da te ljubim. Veli mu: Pasi moje jagnjeta. Reče mu v tretje: Simon Jonov, ali me ljubiš? Peter postane žalosten, da ga je tretjič vprašal: ali me ljubiš? in mu odgovori: Gospod, ti vse veš, ti veš, da te ljubim. Veli mu Jezus: Pasi moje ovce!" (Jan. 21, 15.) Pomen tej naredbi je, da samo sv. Peter ima biti naj viši glavar vsi Cerkvi, duhovnom (ovce) in svetnim (jagnjeta), da kakor dobri pastir nahranuje ovce in jagnjeta na pasi čistega, nepokvarjenega, neoskrunjenega božjega nauka in vodi jih k zveličanju. Niso dobili vsi apostoli tega odlikovanja; samo sv. Peter je odlikovan s tem neprevarljivim (negoljufivim) pastirstvom. Bog ga je s svojo milostjo storil na neki način deležnika svoje modrosti, da oznanujoč vero kot poglavar Cerkve ne more zabloditi (zaiti) od večne božje resnice. Se pred svojim terpljenjem rekel je Jezus bv. Petru: „Simon, Simon, satan vas je poželel, da bi vas presejal kakor pšenico, toda jaz sem prosil za te, naj ne jenja tvoja vera; in ti, kadar se boš nekdaj spre-obernil, poterdi svoje brate (Luk. 22, 31.). Tukaj Jezus prerokuje, da bodo apostoli (in njihovi nasledniki škofje) skušani v veri; ali sv. Peter se tega ne boji. Jezus je za njega posebej molil, ter mu za to izročuje službo, da po svojem vterjenji po sv. Duhu poterjuje v sv. veri svoje brate apostole in jih edvrača od zmote v nauku sv. vere. Ta oblast, ki jo je Jezus izročil sv. Petru, prešla je tudi na vse njegove naslednike. Kajti oblast, ki je izročena sv. Petru, mu ni izročena iz druzega razloga kakor zavoljo Cerkve; ker ima pa Cerkev obstati do konca svetd, je to očitno, da ima tudi ta oblast stalna biti. To oblast imel je do 7. svečana v rokah Pij IX. — Rodil se je pred 85 leti od grotovske hiše Mastaj Feretti v mestu Sinigaliji na Talijanskem. Pri kerstu bilo mu je dano imč Janez Marija. Prestopil je bil že v 86. leto svojega življenja. — Kot mladeneč odmenil je bil grof Janez Marija Mastaj Feretti posvetiti se vojaškemu stanu; ali vsled slabega zdravja ni mogel svoji želji zadovoliti. Bilo je namreč nekega lepega dnč mesca vinotoka 1797, ko se mladi petletni grof veseli v zeleni prirodi; prišel je na rob brega pri ribniku. Poln veselja gledal je v vodi drobne ribice, posegnil z roko za ribico, odsklizne se in ko bi trenil — evo ga v vodi, v kteri se vtapija. Tukaj izpolni se izrčk: Če m večji je nevarnost, tem bližji je pomoč Božja. Mladi Mastaj zakriči straha; strah zasliši hlapec Gvido, prihiti k ribniku in reši dečka gotove smerti. Ta prigodba ni ostala brez nasledkov za malega Janeza; bil je vsled tega bledega lica, b-lehav; ce!6 zdravniki bo rekli, da je to bil vzrok bolezni, ki se je pozneje pokazala. Kaki d: