Zgodnja Katollšk cerkven list. Danica izhaja vsak petek na celi poli, in velj& po poŠti za celo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta 2 gld. 40 kr., za četert leta 1 gld. i V tiskaruici sprejemana za leto 4 g« ld., za pol lete 2 gld., za četert lete 1 gl: ako zadene na te dan praznik, izide Dai.ica r da bi za nje ne bilo treba nič sk,čm Tho-mam Chriin, qui et ipse temporibus periculis et procellis pleniš baculum pastoraiem gerebat, quique apostolico suo animi robore, ardenti zelo, nec non magnanimo suo proverbio: „Si terret labor, aspice praeinium", fidem catholicam carissimae nostrae patriae conservavit, ac ,,laetitia et amor Carnioliae" nuneupatur. Clerus Dioeceseos nostrae in atroci hoc serioque mo-mento ardenter exoptat, ut stella praedieta, qu»e inter maximas et lucidissimas in gvro ecclesiae Labacensis corcuscat, praeclarum nempe hoc exemplum, nec non insigne specimen magni episc-»pi ecclesiae Livantinae, veri apostoli Slovenorum, Antonii Martini Slomšek, ejus-que memoria dignum dietum: „Negotium, de quo con-tendimus, aeternitas e3t!" Celsitudinem Tuam continuo comitetur, in laboribus autem, curis et angustiis poten-ter confortet, muniat et erigat. Idem Clerus f-rvidas ad Deum preces fundere nun quam omittet, ut Tibi, nostro Pastori! vivam fidem, assiduam charitatem, coelestem sapientiam ac incon-cussam animi constantiam largiri dignetur , ut teneas baculum pastoraiem super egregia Dioecesi nostra — iunixus Petrae, super qunm Christus Ecclesiam suam aedificavit, id est, Sedi apostolicae Komanae, confisus potenti praesidio Immaculatae Dei Genitric s Mariae, Matris D. N. J. Christi et nostrae Matris, S. Josephi, patroni universae Ecclesiae catholicae, Ss. Hermagorae et Fortunati, patronorum nostrae Dioeceseos, S. Nica!ai, patroni ecclesiae nostrae Cathedralis, S. Joannis Chry-sostomi, patroni Tui, Celsissime, per multos et plurimos annos in honorem omnipotentis Dei, in munimen defen-sionemque S. Ecclesiae catholicae earumque sacerdotum. in salutem quasi quinties centenorum millium animarum ita gerere possis, ut aliquando in fine dierum Tuorum cum gentium apostolo exclamare: „Bonum certamen certavi", divino autem Judici dicere possis: „Domine, neminem horum perdidi, quos tradidisti muhi." Milostni škof so zahvalo naznanili za vosilo, ktero Jim je častito duhovstvo izreklo po prečast. gospodu stolnem dekanu. Sami da živo občuti jo, kako težavna je butara, ktero jim je Gospod izročil že enajsto uro Njihovega življenja, jih poklical na visoko stopnjo v bvo-jem vinogradu, da s stanovitnim prizadevanjem skažejo, če so vredni zaslužiti si daru iz njegove roke. Z brit-kostjo sprejmejo pastirsko palico, zaupajo pa v Boga, ▼ priprošnjo omenjenih ss. patronov, in v pomoč svojih častitih bratov, ktere danes pervikrat pozdravljajo kot svoje todelavce. Nagovore torej najprej kot pomočnike v. č. stolne kapitularje ko cerkveno starašinstvo in sve-tovalstvo škofovo, in zaupajo, da Jim bodo vselej zvesto oa strani. Tako pozdravljajo tudi gg. škofijske svetovalce, učenike mladine, dekane, župnike in druge duhovne kot pomočnike v službi Gospodovi, da bode sleherni na svojem mestu in pomeri svojih zmožnost storil, kar je treba k rešitvi imenitne naloge, ki jim je dana sa sedanji čas. Pač čutijo težko odgovornost, ki Jih veže pred Bogom, papežem, cesarjem; pa ta odgovornost ne zadeva le samo Njih, ampak tudi pomočnike, butara je tudi na nje naložena itd. Vsim tedaj bode treba delali in se truditi, in v ta namen so sklepaje podelili pričujočim svoj škofovski blagoslov. Po vsem opravilu je zopet duhovstvo v obhodu šlo pred viširoi pastirji v škofijo. Ob dveh so se sošli k pogostovanju v škofiji škofje, vili duhovstvo pa načelniki vradnij in vojašine, med njimi deželni predsednik, dva generala itd., v vsem kacih 60 osčb; v knezoškofijskem semenišu pa ravno tako bliso sto druzih duhovnov ob eni popoldne. Dobro je delo gospodom, kterih mnogi so čez 10, 20, 30 lit zopet enkrat v t-»ki lepi družbi, po tako imenitni slovesnosti zopet enkrat sedeli pri semeniški mizi. Okoli 1 a2. ure stopijo neprevidoma v dvorano novi škof in pozdravijo s prU» rčnostjo vodstvo in pričujoče, raz-odenejo veselje in zahvalo, da se jih je zoper Njih pričakovanje tako veliko število zbralo, ter izrazijo željo, da v taki lepi edinosti in ljubezni, kakor danes, bodo vsi duhovni ostali tudi v prihodnje z Njimi, jih podpirali v Njih težki službi itd. Potem so se vsedli med pričujoče in precej dolgo časa ostali. Čez nekaj časa vstane preč. gosp. semeniški vodja in častni kanonik dr. A. Če baše k in omeni pričujočim, kako imenitna slovesnost je ta dan za duhovne in sa vso škofijo. Popiše ob kratkem, kaj so novi škof sa škofijo že bili in kaj delali skoz 41 lčt ter si velike sasluge pridobili, in kako nam Njih spretnost in vsestranska dosedanja delavnost poroštvo daje za prihod-njost v Njih novi službi, da bodo s apostoljsko gorečnost j) in očetovsko ljubeznijo ukljub nasprotnikom neustrašeno delali za čast Božjo in cerkvene pravice, v blagor duhovšine in vernega ljudstva. Ker je pa v sedanjem sv. Cerkvi nemilem času škofovska palica dvakrat težko breme, hočemo in moramo še zlasti mi duhovni vse Njihove dobre početja po svoji moči podpi rati ter z Njimi neprestrašeno se vojskovati, zraven pa prositi sv. Duha še dalje, kakor danes, da napolnuje mil. novega škofa s svojimi darovi, s pravo modrostjo in močjč in da Njih dela milostno blagoslavlja. Tako upamo in želimo, da bode z božjo pomočjo, po zedinje-nih močeh vera se poživljala in cvetla v naši škofiji itd. V tem sladkem upanji iz serca kliče gosp. vodja: Bog Jih živi, blagoslovi, ohrani mnogo lčt! In razlegal se je navdušen odglas po dvorani. Pred odhodom so milolstni knez in škof še enkrat spregovorili, se sa nspitnico zahvalili in naročili pričujočim, da naj tudi vsem duhovnom, kteri niso mogli priti, sporočč Njih blagovoljnost in pozdrav. Gosti pa so Jim z navdušenostjo živio-klicali med napitnicami in pri odhodu, in ostali so do štirih skupaj. In ko so se glasile še nektere napitnice, so se ločili v posebni zado-voljnosti. VeČ glasov smo slišali, kako modra je bila ta naredba, da so jim kosilo napravili v semenišu skupno, ter se jim ni bilo treba po vsem mestu sem ter tje potikati. Izmed zdravic, ki so se slišale pri obedu v škofiji, naj omenimo le nektere. Ne morejo prehvaliti prelepe napitnice, ki so jo prevsvišeni nadškof Golmajer naredili sv. Očetu, ki so novega škofa poterdili in postavili in so torej prečastit-ljivi gospod posvečevalec v dolžnost si šteli se jih najprej spomniti. Povzeli so zgodovino papestva Pija IX, Njih mučenstvo, ter so omenili med drugim, kako so takrat, ko so bili sedanji papež izvoljeni, jih tudi liberalni Italijani prestavljali, kako jih povzdigovali. Kmali pa so pokazali, da to je bila le hinavšina, ker že čez tri leta so bili sv. Oče prisiljeni v Gaeto bežati pred liberalci. Popisali so tudi naslednje terpljenje in sedanje Pijevo jetništvo, povzdignili preimenitue Njih lastnosti, kterih tudi nasprotniki tajiti ne morejo, ter so sklenili v tem pomenu in z nado: da med tukaj pričujočimi pa noče nobeden biti hinavec, ampak vsi odkri-toserčno vdani sv. Očetu, torej: Slava Piju IX! — Pristavimo naj tukaj, da se tudi sicer čudijo moči, dušni in telesni gibčnosti prevzviš. vikšega škofa v toliki starosti. — Novi škof so omenili zgodovino Ljubljanske škofije, ki jo je vstanovila preslavna habsburška rodovina, začetnica neštevilnih dobrih naprav, in so torej napili svitlemu cesarju Frančišku Jožefu. Deželni predsednik je napil milostnemu novemu škofu. Kerški knez in škof so napili duhovšini Ljubljanske škofije in so med drugim boje opomnili, da večkrat, ko so imeli opraviti z duhovni od tod, bolj so spoštovali duhovšino Ljubljanske škofije. Milostni veliki gosti so jeli v ponedeljek odhajati, in sicer dopoldne o '/«11 sta, spremljana od mil. škofa in nekterih gg. kanonikov, odšla škofa lavantinski (na Jezero) in kerški, popoldan pa teržaški, v torek dopoldne pa ravno tako prevzviš. nadškof Golmajer na Gorenjsko na obiskanje mil. gospoda škofa V idmar j a, v svoj rojstni kraj Radolico, na Brezje itd. PrlnCIpI EpIsCopo DICo saLVteM — BenVenVtVs. Tožilo v hebrejskem, latinskem in slovenskem jeziku je novemu milostnemu škofu daroval naš sloveči jesikoslovec, profesor Št. Kocančič v Gorici. Imenovano je „Šir pašut1', canticum simplex, priprosta pesem, in pristavljene so filologiške pojasnjenja. It Istre. O svojem času je bilo povedano v Ranici", da bodo to poletje dvakrat duhovne vaje, posebno is tega namena, da bi se duhovni v sedanjem sv. letu duhovno obnovili, ter ljudstvo s toliko veči gorečnostjo k pobožnosti in svetosti napeljevali. Perve duh. vajeno bile od 31. avgusta do 3. septembra. Vdeležilo se jih je 38 duhovnov teriaške-koperske škofije, med njimi ,,delegatu s episcopi" pred. gosp. dr. J. Sneider. Pri-četkom je bilo naznanjeno, da so sv. Oče papež berzo-javno podelili blagoslov vsim, ki se bodo vdeieiili duh. vaj. Preč. g. dr. Šneider so potem prebrali pismo mil. škofa gosp. dr. Dobrila, ki še v Poreču bivajo. Izrekli so veselje, da ae je toliko dahovnov sošlo v Kopni; obžalujejo pa, da jim nujne opravila ne dopustijo vdeležiti se duh. vaj. in prosijo Boga ea obilen blagoslov in milost; vse pričujoče prešerno pozdravljajo. Vodil ie vaje v celi škofiji dobro snani, pobožni in goreči duhoven v. 6. g. Fr. Petronio, častni kanonik in župni oskerbnik sostolne cerkve v Kopni. Govoril je gladko in izverstno latinščino: pervi večer kot vvod o potrebi duh.vaj; potem 3 dni vsaki dan dvakrat dopoldne, dvakrat popoldne o raznih dolžnostih dušnega pastirja tako temljito in serčno, da je beseda nehotč do serca segla. Zadnje jutro pred občnim sv. obhajilom o stanovitnosti v dobrem se je tako milo in ganljivo častiti govornik priporočal molitvi pričujočih, da se je vsako oko moralo solziti. Da bi se sv. Očetu hvaležne skazali za podeljeni blagoslov in jih v tolikih britkostih nekoliko razveselili, je bilo sklenjeno jim poslati pismo vdanosti v imenu duhovnov, ki so se duhovnih vaj že vdeležili in onih, ki bodo 13. do 17. t. m. pri drugih duh. vajah. Pri tej priliki se bodo poslali darovi sv. Očetu, kar so jih do-tiČni duhovni darovali. Častiti oo. frančiškani, v katerih samostanu so se vaje obhajale, so bili tako prijazni, postreiljivi in gostoljubni, davso po pravici zaslužili pohvalo velečasiitega gosp. dr. Šneiderja. Mnogo dobrega semena se je imenovane dni v Kropu sejalo. Mili Oče nebeški dodeli, da bi bilo padlo na dobro zemljo in bi obilen sad obrodilo! Bog ohrani premnoge lčta v blagor cele škofije ▼erlega vodnika duh. vaj p. n. gosp. Fr. Petronija! Iz Valdifije V južni Ameriki, 17. jul. 1875. Hvala lepa za Danico! Prejel sem pa se le it 7 in 8; potem it. 9 brez 10. Zadnji it. ste bile 15 in 16. Prosim prihodnjič napis tako-le napraviti: Via Liverpool, MagManes (ali če hočete) Via Hamburg, Magellan es P. Max von Cilli, ap. Miss. zn Valdivia, Chile, Siidamerika. Večidel so Evropejci krivi, da se pisma in časniki sgubč. Če jih ravno v nos ne dregne, čez ktero mesto naj reč pošljejo, so marsikteri poštarji tako nevedni, da pismo v čisto ptuje kraje poiljejo. Tako sem dobil pred kratkim pismo iz Švice, ktero je po Francoskem, Belgiji, Nemškem okoli hodilo, dokler ga ni vender poštar v roke dobil, kteri je na verh napisal „Via Liverpool, Msgellanes". — Obljubil sem Vam kaj o cerkvenih zadevah pisati, pa dozdaj še tega storil nisem, ker mi je nekaj znanje tukajšnih zadev po manj kovalo, nekaj pa tudi 2 zadnja meseca sem vedno ali na poti bil, ali pa s drugimi rečmi opravke imel, da nisem mogel potrebnih reči nabirati. Zdaj pa, ker sem — kakor upam — na stanovitno sta-liše prišel, bom ložej kaj za „Danico" storil. *) — Do-godbe moje zadnje pa so tele: V Santjsgu sem ostal tako dolgo, da sem se španj-skega jezika za silo privadil. Pervikrat sem v tem jeziku pridigoval velikonočno nedeljo. Še me je malo vilo, ker nisem izmed tistih, ki se pridige od besede do besede poprej navadijo, ampak le več reči po verhu premislim in pozneje pridigujem. To pa je v jeziku, kterega še kdo popolnoma ne zna, zelo težavno; posebno, ker je ta jezik laškemu in romanskemu in tudi latinskemu (ktere sem dozdaj znal) zlo podoben, in je že peti bil, v kterih sem pridigoval. Tudi spovedovati sem bil za veliko noč že začčl, in tako sem se dozdaj toliko španj-skega privadil, da za navadne potrebe duhovske si že prav lahko pomagam. — Ali ne v ipanjskem jeziku mi je bilo odločeno misijonariti. Že v začetku svojega do- *) Bomo posebno hvaležni; prosimo večkrat kaj. Vr. hoda sem bil za Nemško odločen. — 18. majnika tedaj sem iz Santjaga odrinil in se v 4f/c uri v Valparaizo na morji pripeljal; tukaj sem en dan počakal, se 20. majnika zjutraj na morje podal in sem se 4 dni proti jugu peljal. Pervi in zadnji dan smo imeli hud vihar; pa vender sem se srečno 24. zvečer pripeljal v kraj, kamor sem bil odločen; kraj se imenuje „Valdivijau.— Valdivija je mesto, ki ima čez 6000 prebivalcev, kterih skoraj polovica je Nemcev. Mesto je 2 uri vožnje a parnikom od morskih okrajin, ob globoki reki, ravno pod 40. stopnjo južne sirokosti. — Nemci so semkaj priili leta 1848 do 1850, in so večidel Prusjani, Virtem-bergerji, sploh severni Nemci. Po veri so večidel lute-rani, pa vender je med njimi tudi nekaj katoličanov is raznih krajev. Pa naj bodo že luterani ali katotičani, za vero se malo pečajo. Veliko med njimi jih je, ki so bili leta 1848 v politiško rogoviIstvo zapleteni, in ao semkaj se umaknili; ne iiejo druzega kakor si denarja pridobiti; luterani nimajo ne tempeljna ne pastoija, svoje mertve sami zakopavajo kakor —--. Katoličani pa so tudi z njimi vred zlo raerzli postali, posebno ker do leta 1861 še duhovna tukaj ni bilo, da bi bil njih jezik razumel. Tega leta je prišel kakor misijonar semkaj neki P. Tadej, kapucin iz Parskega, kteri je tukaj bil do leta 1^68. Tega leta se je hotel domu podati, je pa pri Antiljskih otokih za „rumeco" merzlico na barki umeri in bil v morje pokopan. (Če namreč kdo na barki umerje, ga v žakelj zavežejo in k njemu kanonsko kuglo, da ga na dno potegne, ter ga v morje spustijo.) Za njim je prišel v Valdivijo P. Florencijan, Tirolec, kteri je do leta 1872 tukaj bil. Ali zmiraj le manj in manj je bilo za katoličane opraviti, tako da ta pater ni hotel več tukaj biti, in ga je prednik drugam poslal. Skorsj 3 leta ni bilo tedaj katoliškega duhovna ▼ Valdiviji. Čeravno so katoličani sploh zlo merzli, vendar nekteri so bili zelo žalostni, ko so brez vse Boije besede, brez nauka ostali, in so škofu, ko je lansko leto sem prišel, to tožili. — Škof Ankudski (na otoku Čiloe 42.°), kteremu so ti kraji podložni, se oberne zopet do prednika našega reda, in prednik mu obljubi mene aa to delo odločiti, kakor hitro da bo mogoče (jaz sem bil takrat ravno na morji med Evropo in Ameriko). Pridem v Santjago in zvedil sem kmalo svoj določeni kraj. Res sem poslan bil in prišel 24. majnika v ta kraj. — Ali Škof je hotel, da se reč prav vravna, in mogel sem se 2. junja k njemu odpeljati. Zopet sem bil na morji, ali popotovanje je le 14 ur terpelo; Ankud namreč je pod 42.° na pervem velikem otoku, kteri so proti Magelanski cesti tik jnine Amerike v Tihem oceanu. Cele 3 tedne sem ostal pri tem škofu, in potem ko sva v prostih urah se vse natanko pogovorila, je on Nemce v Valdiviji is zavese ondotne fare izločil in mene za pervega samostojnega fajmoštra Nemcev dekretiral. Pa ne samo s katoličani imam opraviti, temuč po tukajšnih od papeža poterjenih postavah tudi s krivoverci; če hočejo namreč, da imajo njih zakoni vladno veljavo, in da so njih otroci za der-žavljane Čilenske spoznani, morajo otroke pri rojstvu ▼ posebne farne bukve (ne v bukve katoličanov) dati vpisati, in pri zakonih pred menoj si zakonsko zvestobo obljubiti. (Tudi za to so posebne bukve.) Tudi so Nemci v Valdiviji napravili nemško šolo s 5 razredi, v kterih se pa nič keršanskega nauka ne uči! Tudi te otroke, kar je katoličanov, ki so v tej šoli, bom mogel v ker-šanski veri podučevati. Tu vidite tedaj ob kratkem moj duhovni vinograd. — Katoličanov mojih je kakih 500; ali tudi se deleč drugam bo včasi potreba iti, kjer med Valdivijo in Puerto Monte, kjer so 4 nemški jezuiti, je 4 do 5 dni hoda (jezdariti). Kraj naš je slo rodoviten; zima, ktero sdaj imamo, nima nikdar snega, je kakor pozna jesen v vaših krajih. G«>rkom£r nikdar manj ne kaže kakor -f- 3°, pa tudi poletje zavoljo velikratnega deževanja vroče ni; tako, da grozdje sploh dozoreti ne more. Imamo pa sadja, jabelk, hrušk, sliv zadosti; — namesto vina pijačo sadno pijemo, ktera je prav zdrava. Mesto ima dosti usnjarskih fabrik in pivarnic, kterih izdelki se na ptuje prodajajo. Fabrikantje so le Nemci. Iliše so vse lesene z enim nadstropjem, tudi cerkev ie lesena. Boste rekli: Zakaj? Zavoljo močnih in pogostih potresov. Potres je pri nas tako pogosto, kakor pri Vas gromenje; za male se nikdar ne zmenijo. Vtem pol leti, ko sem v Oilenski republiki, sem narmanj 10—12 potresov občutil, nektere majhne po noči sem tudi prespal. Naj hujši je bil pretekli božični dan v Santjagi in 12. junja v Ankudi. Zadnji je bil tako močen, da sem v železni postelji, ktera na nogah kolesca ima, iz enega kota spavnice v druzega priderdral. Jezuitovska kolegija v „Buenos Ajresu" je zopet sezidana (popravljena). Čez kaka 2 meseca bom pa od „Čile-a in tukajsnih okolišin" kaj več pisal. Vam se v molitev priporočivsi vse znance pozdravljam. P. Maks, misijonar. JMariJa nasa ve tinti Pomočnica. (Dalje.) T* ko je tedaj češenje do Marije naše vedne Pomočnice, ker ona zadobi kristjanom sveto čednost molitve, varna pot se zagotoviti srečne smerti. Marija, naša vedna Pomočnica, po sveti priprošnji svoje častivce na srečno smert pripravi, jim še celo po posebnih tolažilih zadnje ure posladi. To spričuje med drugim kmečka žena iz papeževih deržav, ki je bila šla v Rim v cerkev sv. Alfonsa, kjer je izvirna podoba Marije vedne Pomočnice, da bi tukaj opravila svoj« cešenje. Ko jo nekdo praša, kaj jo je iz dal ave pripeljalo, odgovori: „Jaz še nisem bila nikoli v tej cerkvi: pa moj mož, Bog mu daj dobro, mi je rekel, da se tukaj časti milostna podoba z imenom : ,,Nasa ljuba Gospa vedne pomoči". Prišla sem se Sriporočit varstvu pre-ivete Device, ker spoznala sem, a veliko premore. M«»j mož, ki je v kratkem umeri, jo je prav zvesto častil in ona mu je zlasti v zadnjih dneh posebne milosti delila. Nekoliko pred svojo smertjo veselo zakliče: „Blaženo Devico vidim tukaj meni na strani!" Ta prikazen mu je bila tolika tolažba, da je bilo viditi, kakor bi bil na vse bolečine, še celo na amert pozabil. Potem pa se je ločil iz sveta tako mirno in Bogu vdan, da ne moremo dvomiti nad njegovim sveličanjem. O, da bi tudi meni Marija, naša vedna Pomočnica, tako smert od Boga sprosila! O Marija, naša vedna Pomočnica! tudi jaz želim, da bi me ti ob moji smertni uri s svojo pričujočnostjo poterjevala in tolažila. Toda vem, da to posebno milost le tistim skazuješ, ki so ti v življenji otročje vdani in ki te vsaki dan z zaupanjem na pomoč kličejo. Dodeli tedaj, o milostna Gospa, da ne opustim noben dan se priporočati tvojemu svetemu varstvu; zlasti mi dodeli, da ae v vsih nevarnostih, dušnih in telesnih, k tebi zatekam. Ako bi pa ob moji smertni uri, zarad prevelike nevrednosti moje, ne bila pri moji smertni postelji, se boi pa gotovo s višave nebeške name ozerla in mi po-lajševala strašni smertni boj, in slednjič do praga večnosti moji revni duši naproti prišla, jo peljala pred bož-jega Sodnika. (Dslje nasl.) Cret in sati zveste molitve. Naj serČnejŠi zahvala naši ljubi Gospej preštetega Serca! Deklica 41etna je bila bolna v gerlu — bres upanja, da bi se ozdravila. Začeli smo pa opravljati 9dnevnico k naši lj. Gospej, in bilo ji je precej boljše, ter je zdaj čisto zdrava. Ker sem bil obljubil po Danici naznaniti, s tim spolnim svojo obljubo. V Ljubljani 3 kim. 1875. A. B. Listek za raznoterosti. Pastirski list V slovenskem in nemškem jeziku za duhovščino, svetovno in redovno, je te dni razposlan. Letošnji primicijanti, ki dobe v saboto zadnje po-svečenje, bodo obhajali svoje nove maše vsi 18. nedeljo po binkoštih t. j. 19. septembra, in sicer naslednji čč. gg.: Matija Gerzin v Černomlji; Jožef Golmajer v Ko-vorji; Jožef Lavtižar v Kranjski gori; Janez Brence v Lescah; France Cerovšek v Smariji; Jožef Resnik v Blagovici; Gothard Rot v Ternovski cerkvi v Ljubljani; Jakob Sušnik v cerkvi čč. gg. Uršulinaric v Ljubljani. Nt Piežganji bode v nedeljo novi župnik č. g. M. Zupan vmesten. Osem romarje? is romaric, ki so šli v torek iz Istre čez Učko goro na Tersat; je bilo od 12 tolovajev strahovito oropanih vsega denara, kinča, celo obleka je bilo z njih tergana. Bodite previdni popotniki! V Samoboru, 6. septembra. Z žalostnim sercem naznanjam, da moj dragi oče Janes Mdrgreiter so mi v Gospodu zaspali 4. tega mesca ob petih v jutro, v 83. letu svoje starosti, kterih 40 let so pri trudnem rudarskem delu v Idriji preživeli, in sicer po kratki bolezni prevideni s svetimi zakramenti za umirajoče. Ker so bili ranjki v nekterih samostanih znani, zato jih serčno in iskreno priporočujem svojim sobratom, vsim njihovim znancem in prijatljem v spomin pri svetih mašah in v pobožno molitev. Idrijčanom pak, svojim rojakom, kteri so jim zadnjo čast skazali, in jih do hladnega groba spremili, iz serca želim in sakličem: Bog plati! R. I. P. P. Jožef Kalas. Margreiter, mašnik iz reda sv. Frančiška. Iz Celja. 1. sept. so bili postavljeni v deržavi kranj-sko štajarski reda čč. oo. kapucinov naslednji mašnikiin 11 redovnih bratov, čč. oo.: Friderik lnglič, gvard. v Celje; Ladislav Čuček, direktor bratovšine sv. Uršule, v Celje; Donat Šuster v Celje; Justin Slapar v Kerško; Jakob Jeršin, lektor v Schwannberg; Jerolim Massar, gvard. v Lipnico; Fulgenci gvard. v Irdning; Honorij v Wolfs-berg; Morus v Wolfsberg; Natanael v Knittelfeld. Nunske dekliške šole se pričn6 16. tega mesca. Zapisovanje je 13., 14. in 15. MMobroini darovi. Za novo napravo bolehnih v Ljubljani: G. A. P., duhoven v počitku, blizo 40 gl. st. d. v sr. — C. g. Joi. Lavrič 2 gl. Za sv. Očeta: Iz št. Vida 4 st. dvajsetice po g. J. Str. — V dober namen 1 gl. 50 kr._ Odgovorni vrednik: Loka Jeran. — Tiskarji in saloiniki: Jožef Blaznikovi dediči v Ljubljani.