Bojan BIJGARIČ* izvirni znanstveni čijinek USTAVNA SODIŠČA V SREDNJI IN VZHODNI EVROPI: MED SOJENJEM IN POLITIKO' Povzetek. Ustavna sodiSča v srednji in vzhodni Evropi danes lahko odločajo skoraj o vseh /x>membnej.(ih družbenih vprašanjih. Njihova de iure pristojnost, ki Jim omogoča, da razveljavljajo odločitve demokratično izvoljenih zakonodajnih organov, je primeijalno gledano, zeh Široka. Slovensko Ustavno sodLiče spada med najbolj aktivistična iistavna sodišča v srednji in vzhodni Evropi Široka nstavna in zakonska pooblastila htdi tolmači zeh široko in pri svojem odločanji! pogosto posega (razveljavlja) odločitve demokratično izvoljenega organa • parlamenta Taklen položaj nstavnega sodišča v demokratični družbi odpira vprašanje takoimenovanego protivcčinskega problema ('counter-majohtarian difjicuhy') - to je /)oložaJa, ko organ, ki nima neposredne demokratične legitimacije (nstavno sodišče), 287 razveljavlja odločitve demokratično izvoljenega parlamen- - ta. V jtolitični teoriji je zato pomembno vprašanje, kaj legitimira nstavno sodišče, da razveljavlja odločitve organa, ki ima močnejšo in direktnejšo demokratično legitimacijo. Pris/tevek obravnava in kritično analizira pomen različnih pravnih sredstev pri reševanja 'protivečinskega problema' v sodobni demokratični družbi. Ključni pojmi: protivečinski fuimdoks, kantovski konstitu-cionalizem, stniktiirna nstavna vprašanja, doktrina /x>li-tičnih vprašanj, Holmes, Si$nstein, demokratična pravna razlaga. Uvod Ustavna soaiiilult(mal Own* in Ceninil and HaMcrn Kuri»pc'; Iktwivn hilllu:» and Adjudlcalinn', klgapailnr tmifl lui ttan anl tjiir SchtDiIdžiini/ieaii Hesearch /.«•««/ Ceiilerje hit or/taiiiailor/imittfmi/aj iliie J. t ZI9U7. V kniJO itbilbi jv bil teka /nwtsuiiijen ie im ftnibufiii kon/rmict •Vloga wuat-ncga Midi.Va v poliliCncni itiMcmu KS in v .ikimi.il(i |x>litiki', k! sla p mnvmhni tlfJ? nrgiiiilzimkl mija Teortja tu fmiisui lit S/iiiviisio fjtjIltIiMbri dnilim im litkiillell za driiiheite ivilc v tjiiblj/iiii da razveljavljajo odločitve demokratično izvoljenih zakonodajnih organov, je primerjalno gledano zelo Široka. Širša npr. od pristojnosti večine zahodnoevropskih ustavnih sodišč ali an>eriškcga Vrhovnega sodišča.' Ob zelo široko zapisani pristojnosti je mogoče opaziti tudi zelo aktivistično' naravnano prakso ustavnih sodni Himpl. glej llolma 1993. 21-25. ' Sodni uklivi/vni fjudlcUil acttrum ">/r slrtJnniil /x>>«m ki f ustavni Imrifl nztiaCtiJ« zefn ttmko. recimo ji rtslMnzinnt liilnuiCmjt Imvnih leksior. za ruzhko od .«KlncRa umoumcjcvanti (fiuiu-ial self-rrslmlnfj. bi Imudarja sodnikom stnbiivJSo itzanuu lui zakon oziroma usuivo ter druge uaiularde firuriie razUige \'ei u lem gkj litsner ln>blemlel>nlu(tmMilHicbel 1962. 16-23. VeC a lem/imblemu v primetjalni fimksi. gkj Vishnn 1995. « S lem se Je ukiurfal Sv liahi /957 ' /jcU) zanimlin m izziivlno /w Je razmUijanjc o zdruHtii laiafnega in vrhovnega MxUh'a v eno redmi sodMe. ki hI. poleg funkcije rednega stanja, ofiraiijakt še funkcijo usiavnosoibie prrsvfe 7xt ruz-Itko od '/.DA. /HI bi bih za knnllnenialno Intdicljo, kateri SkM vniJa prlfada bolj primerno, ie bi bllti M fiinkclja koncenirlraiui samo v enem, vrtiovnem sodiVu. in Jo druga, nitja sodiUa. ne bi mogla t^travl-/aiL Slo bi ionj za koncemrirani in ne difuzni sistem ustavnosodue presoje Menim, da bi lakiim ureditev bolj lUnvtMla 'treljo ivjti oblasti' kot 4>buoJvCa ureditev, ki i rh sodne veje deli na dva dela: na vritovno In ustavno sodliie Takina rriitev bi od[mnila Jiotencialne konflikle med obema sodiiiema in pnsftetnia tudi k bol/ trans/iarentnl Jurls/mulencl sodne irfe oblasll kot celote. '(UeflMetze 1957. To p:i seveda ne pomeni, da je bila bilka med zagovorniki akiivisiičnega sodstva in parlamentarni demokraciji bolj naklonjenega sodstva zaključena. Dilemo, ali sploh imeti ustavno sodstvo ali ne, je nadomestilo vprašanje, kako močno ustavno sodstvo \e še zdmžljivo s parlamentarno denjokracijo. Kar lahko z gotovostjo trdimo je, da na to vpraš;mje ni mogoče otigovoriti na povsem sploSen, teoretičen način, ki bi enkrat za vselej, s pretenzijo \'cč)e ali manjše natančnosti, razmejil med pristojnostima ustavnega sodstva in parlamenta. Veliko teoretikov, od Kelsna do Hart Elyja, je skušalo najti "idealno" razmerje mcm pri analizi uporabil tudi več primerov iz primerjalnega prava, predvsem iz pravnih ureditev zahodnoevropskih držav in Združenih držav Anierike. Nebrzdan aktivizem domačega Ustavnega sodiSča je dovolj močan razlog za takšno kritično presojo položiija in moči ustavnega sodstva v demokratični družbi."* Demokracija je preveč resna stvar, da bi jo lahko v preveliki meri zaupali le volji devetili sodnikov. V prisjjevku izhajam iz stali.^a, da si je Ustavno sodišče prilastilo prevelik del politične moči s tem. da je ^likokrat prekoračilo splošno sprejete "normalne" standarde ustavnosodnega delovanja, ki jih srečamo tako v zahodni Evropi kot v ZDA. To je najbolj očitno v tistih primerih, ko je Ustavno sodi.4če odločalo o stuktumih ustavnih vprašanjih." S strukturnimi vprašanji mislim predv.sem na tiste primere, ko je sodišče odločalo o vprašanjih, ki niso izrecno urejena ne v ustavi niti v katerem od drugih pravnih predpi.sov in je zalo v teh primerih pri presoji uporabljalo različne splošne hi zelo abstraktne pravne koncepte, doktrine tn teorije. Vdor politike v sodno presojo je najbolj pogost in najbolj verjeten prav pri uporabi omenjenih ab.straktnili pravno-konceptualnih kanonov razlage. Trend je .^e toliko bolj zaskrbljujoč, ker ga je mogoče opaziti tudi v nekaterih drugih državah srednje in vzhodne Evrope, hkrati pa dobiva močno "teoretično" podporo zagovornikov kantovskega konstitnciona/izma." V prvih letih tranzicije sta bili najbolj aktivistični ruski in madžarski Ustavni sodišči. Zgodovina ruskega sodišča je danes znana: agresiven aktivizem in nenehno vmešavanje ruskega Ustavnega sodišča v vse mogoče politične spore sta • VH" o lern utej THbe l9Ha ttidnibne/e n leni /{lef HiijfanC 1997: HiigaiiC 1995: m Cerar I997b " iWeitillht dnififlinu a ;H>menskri ftrvce/pfHttibiio distinbctp ii/wnib^i liidi SiiitUelii Citef Siiiisielii 1997. aej S llolmea 1995 pripcljahi do Jcicinovega dekreta, s kaieriin je prepovctlal delovanje ruskega ustavnega sodiSCa." Madž;jrsko Ustavno sotJišie se je nekoliko uklonilo volji parlamenta in je danes manj aktivistično kot pred dvema, tremi leti. Na spremembo v naCinu delovanja madžarskega sodLiča je pomembno vplival pritisk javnosti in parlamenta." Zagovorniki kautoirskega kotistUuciotiaUzma izhajajo iz ideje, da jc ustava, ustavno pravo, stvar "čLstih" načel in nad "umazanimi podrobnostmi" vsakodnevne |)olitike. Zaradi tega zagovarjajo močno vlogo ustavnih sodiSč pri oblikovanju novih u.siavnih demokracij v srednji in vzhodni Evropi. Ustavna sodiSča naj bi, preko svoje jiirLsprudence. odigrala ključno vlogo pri oblikovanju takšnih "čistih" načel ustavnega prava. Zakonodajalcu pa se že vnaprej odreka sposobnost ustvar-jajanja stabilnega in načelnega konstitucionalizma, predvsem z:iradi njegove nagnjenosti k iskanju kompromisov, ki naj bi bili manj "načelni" od "čistih" načel ustavnih sodiSč. TakSno pristransko povzdigovanje pomena ustavnih sodiič je napačno iz več razlogov. Prvič, tudi ustavna sodi^ niso forumi, ki bi bili imuni na pt)litično odločanje, in drugič, njihovo precenjevanje pomeni Lstočasno (neupravičeno) podisi opredeljena zelo skopo ali ohlapno ali pa v sami ustavi ali zakonu sploh niso opredeljena. Gre za abstraktne pravne koncepte, doktrine in načela kot so pravna država, demokratična država, socialna država, tržna demokracija, lokalna samouprava, "pravična" denacionalizacija in podobno." Pri razlagi teh abstraktnih pojmov, o katerih najdemo komaj kakšen stavek v ustavi, sodišča uporabljajo različne ustavne doktrine in teorije, ki niso zapisane v ustavi. Prav zaradi tega je interpretacija strukturnih vprašanj tisto področje, kjer je odločanje ustavnega sodišča najbolj |X)liIično. Ustavne doktrine in teorije so namreč vedno skupek raznih ideoloških in političnih predpostavk o določenem splošnem družbenem pojavu. Bolj kot je ustavni tekst nedoločen in abstrakten, večja je ^rjetnost, da bo sodišče pri odločanju uporabljalo tudi politične kriterije. Kot ugotavlja Unger, abstraktni pojnji kot so predstavniška demokracija, pravna država, tržna ekonomija, člo^kove pravice, nimajo ene .same "nujne" oblike. Cilef itnmidliible KnJesigiiliig Hir KuaHan Court l'J94. 72-H5. " \W o lem. glii Ihiczolav 1992 " CUeJ IMma l'J9S " t« o hiiibreiiiih immeiih itdkiCaiija o uiUiiih yinihumth' rpmUinjUi. gkj HugaiiC lrno samo po sebi. Temu sc ni moč izogniti že zaradi pomenske odprtosti jezika kot sredstva komuniciranja. Vsak realističen pristop k pravni argumentaciji mora vzeti to dejstvo v zakup. Kot dediči Wittgensteinovc pozne niozofijc in učenj ameriških pravnih realistov, dandanes nc moremo več izhajati iz formalistične predpostavke o določnosti pravnega jezika." Tako Wittgensteinova teorija jezika kot tudi "interna" kritika formalizma s strani ameri.^kih pravnih realistov, sta postavili pod vpraSaj glavno načelo formalizma in sicer, določnost jezika kot medija pravne komunikacije. Zato lahko rcčenio. da je vdor političnega v raz^janje sodišča inherento sojenju kot takemu. Ključno vprašanje, ki se tu odpira je, ali lahko "vdor političnega" na kakiSen način omejimo, zmanjšamo na minimum? Temu vprašanju so namenjene številne ustavne teorije in doktrine, ki jih Holmes imenuje sredstv:i za odločanje o tic-od/očanju." Gre za ustavne doktrine, ki jih oblikujejo različni akterji politične igre, od parlamenta, državljanov, do sodišča samega. V zadnjem primeru govorimo o različnih doktrinah samoomeje-vanja, ko sodišče sledi določenim doktrinam, ki jih prej samo oblikuje, z namenom, da se izogne pretirani politizaciji svojega odločanja. Namen opisanih sredstev je med drugim v tem, da premaknejo ležišče odločanja ustavnih sodišč iz abstraktnih, strukturnih vprašanj na "navadna", konkretna vsakodnevna vprašanja varstva različnih pravic državljanov" S premikom težišča odločanja sodišča na takšna konkretna vprašanja, se zmanjšuje možnost politizacije odločanja ustavnega sodišča. Takšne "klasične" sodne spore, lahko .sodnik rešuje, ne da bi istočasno iskal odgovore na različna konceptualna vprašanja, oziroma ne da bi skušal iskati neko "globoko strukutro" različnih pravnih konceptov in teorij, kot to počne pri reševanju strukturnih vprašanj. Ne smemo pozabiti, da je ^liko konkretnih pravic povsem zadovoljivo opredeljenih že v pozitivni zakonodaji, kar pomeni, da tu sodnik enostavno "uporabi zakon" in ne išče odgovorov na razna konceptualna vprašanja o "pravni naravi" pravičnosti, pravne države, demokracije etc. V nadaljevimju bom natačneje prikazal različna sredstva omejevanja pristojnosti in s tem tudi politične moči ustavnega sodstva, ki so povsem legitimen del pravnega reda večine zahodnih demokratičnih ureditev. • aej IJii/ier J'J'jGa. 7. ' Vei o lem glq Horum 1992. 229.3.V). •atflMnm 1988.20 • Wo lern v Iiemstem kiiileksiu. gh^ Meiiy 1900. 359-37Z vameriStempa .SunsteOi 1996..?«/. Sredstva omejevanja pristojnosti ustavnega sodstva Ex post omejevanje V prvo skupino spadajo sredstva, ki jih jc moč uporabiti potem, ko sodišče že sprejme svojo odločitev. Predstava, da po odioči^•i ustavnega sodišča ni več pravno legitimnih sredstev za spremembo takšne odločitve, je napačna. Ustavni amandma Najbolj enostavno sredstvo je sprejetje ustavnega amandmaja s strani parlamenta. Na ta način parlament razveljavi odločitev sodišča, saj s sprejemom ustavnega amandmaja uredi sporno vprašanje na drugačen način kot je raz.sodilo ustavno sotlišče in kar je ključno, to stori na najvišji pravni ravni, t.j. na ustavni ravni, kateri je zavezimo ludi ustavno sostaviti nad ustavo samo: njegova primarna naloga je, da varuje takšno ustavo, kot jo je sprejel suvereni ustavodajalec. V trenutku, ko bi začelo presojali vsebino proceduralno pravilno sprejetih u.stavnih amandmajev, bi se ustavno sodi.4če postavilo nad ustavo in s tem uzurpiralo politično moč, ki mu ne pripada." Ameriška u-stavna doktrina zavrača idejo, da bi vrhovno sodišče lahko razveljavilo proceduralno pravilno sprejet ustavni amandma. Teoretična podlaga takšnega stališča je načelo, da je pravica spreminjanja ustave superiorna nad pravico .sodne presoje ustavnosti (Holmes, Sunstein 1995, 278). Drugače je v Nemčiji, ki takšno prak.so formalno dopušča. Nemška ustava namreč vsebuje določeno "jedro' temeljnih pravic, ki naj ne bi bile podvržene ustavnim spremembam (člen 79/3 nemške ustave). Omeniti je treba, da jc praksa razveljavljanja amandmajev v Nemčiji izjemno retlka in omejena res samo na nekaj izjemnih primerov Kot sem že omenil, je pri tem vprašanju potrebno ohraniti določeno fleksibilnost in ustavnemu sodišču v res izjemnih primerih, ko bi šlo za poskus odprave demokratične drž;ive, tudi dopustiti možnost, da presoja .skladnost amandmaja z ustavo. To pa ne pomeni, da bi ustavno sodišče lahko presojalo o amadmajih \'sakokral. ko bi menilo, da je predlagan amandma v nasprotju z enim od pravnih načel ali pravnih koncepia\' ustave. Povsem nezdružljivo z načelom ustavnosti bi bilo. če bi sodišče npr. razveljavilo amandma, ki bi spremenil volilni sistem v državi ali amandma, ki bi na kakršenkoli način spremenil organizacijo delitve oblasti v državi (npr. namesto parlamentarnega uvedel predsedniški sistem). Razen v izjemnih primerih, ko bi amandma ogrožal same temeljne demokratične vrednote ustavne ureditve. " Ktjiih irmiijt lil ftotrrbiia tUJočma JMaihlhiosl. ki U usimiiemu sodUCit v doloCenlh Itrimerlh itofiiiifahi. da nuivljaii liuti sam laiatml amandma dre ta primer, k, hI iisiafoila/alec litnvt npr »dfmii-UI (lemrJmillcnn iMrn-no iimlllev m iiivsil dliiaiurv. In podobiir firtmerv. ko blOo za Mino krSliev temeljnih irvdnttsl demobmilCne uslanie iiredinv. Dodali Je irrba dasolurvs Izjemni /irimerl In le izjema ods/ilninega praiila. Več o lem t^ Ackerman l99I.Li-l& sodišče ni legitimirano, da posega v izbiro usiavodujalca o ustavni ureditvi ilržavc. Čc bi ustavno sotliSčc prevzelo takiino vlogo, bi se postavilo ne samo nad su\"erenega zakonotlajalca oziroma ustavodajalca, anipak tudi nad ustavo samo. Postalo bi "super ustavodajalec', ker bi lahko samo sproti kreiralo in spreminjalo vsebino ustave. Kot vemo, ustavno sodi.^če za tak.^no funkcijo nima niti demokratične niti strokovne legitimacije. NiLsprotno, sodišCe je dolžno varovati in spoštovati obstoječo ustavno ureditev. Kot ugotavlja Holmes, zgledovanje pt) Nemčiji in njenem kanto\skem konstitucionalizmu ter pretirano močnem Ustavnem sodBču, ki lahko razveljavlja proceduralno pravilno sprejete amandmaje, ni najlxjljSe za države v tranziciji: razvoj demokracije je verjeten le ob močni vlogi demokratično izvoljenega precistavnika ljugoje. v katerih parlament lahko uporabi to pravico." Iz u.stavne presoje so lahko izvzete le določene taksativno na.^lctc pravice. Takino izzvzetje velja i>et let in -se po izteku tega obdobja lahko obnovi. Tu gre v bistvu za kvalificirano obliko zakonodajnega veta nad odločitvami ustavno.sodne veje obhisti. ReSitev je relativno nova nidi za kanadsko ustavno ureditev in je zato verjetno prezgodaj, da bi o njej izrekali kakršnokoli kategorično oceno. Komentatorji ponujajo močne argumente za in proti takšnemu ustavnemu inštitutu. Kar je v tem trenudznanjc zelo pomembno, ker spreminja ravnotežje moči med ustavnim .sotli.ščem in pariamentom, oziroma odpira razne vmesne oblike kombiniranja načela ljudske suverenosti na eni strani in vladavine ustavnega sodstva na drugi. Kanad.ski primer krepi moč parlamenta, ne da bi v celoti odpravil ustavno sodst\'o. S tem vzpostavlja neko vmesno, kompromisno pot med trdim stališčem o absolutni nadvladi zakonodajalca in konceptom o vsemogočnem sodstvu, ki lahko razglasi vsak akt parlamenta za protiustaven. Sprememba inierpretacije (razlage) zakonov Tretji način spremembe odločitve ustavnega sodišča ic Sprememba načina razlage zakona, o katerem je že razsojata ustavno sodišče. Gre za takoimenovane "statutory interpretation* otlločbe - to so primeri, ko sodišče pri svoji presoji tudi sproti razlaga nej;isne ali manjkajoče zakonske določbe." Takšna praksa je zelo razširjena v ameriški ustavni ureditvi, kjer Kongres lahko sprejme zakon, ki na nov, drugačen način uredi določeno vprašanje, o katerem je že razsodilo Vrho\'no ali dnigo sodišče. Kongres sprejme drugačno vsebino zakona, ki ga je sodišče v določenem primeru razložilo na način, ki se Kongresu ne zdi ustrezen. Kongres ^čkrat izlKija tudi iz argumenta "spremenjenih dejstev", ki narekujejo novo razla- * M*' o kaiuubkl untlui t lii i2iii{ii/ah. gkj Ht>gg 1992. H9l 'JOI. Moiun zugMWiiit kanadske «re-Hlliv iia Km /KHiriKfu Je harmnbti lintfattr KVt/rr r sam ne bi ubral enake strategije v primerili, ko ga k temu nc bi izrecno pozvalo Ustavno sodišče, ampak bi na ta način reagiral na tiste dele odločita Ustavnega sodišča, ki sc mu ne bi zdele (več) ustrezne bodisi zaradi nekih novih dejstev, ki jih ni bilo ob sprejetju odločbe Ustavnega sodišča, bodisi zaradi pravne šibkosti argumenta Ustavnega sotlLšča. Vedeti moramo, da ustavna sodišča ne odločajo vedno o enako pomembnih primerih. V nekaterih odločbah sodišče zgolj razlaga zakon, v drugih pa odloča o vsebini ustavnih pravic. V primerih odločb, kjer sodišče primarno ra/Jaga zakon, ni razlogov, ki bi parlamentu prepreče^'ali nadaljno dopolnjevanje ali spreminjanje že sprejete zakonske razlage ustavnega sodišča. Drugače je pri ti.stili odločbah, s katerimi sodi.ščc odloča o obstoju določenih ustavnih pravic. Tli parlament nima možnosti, da bi spreminjal, po redni zakonodajni poti, vsebine takšnih u.stavnih pravic. Prav zaradi t;ikšne razlike med opisanima vrstama odločb, ameri.'^ka ustavna teorija ločuje med "ustavnimi" in "zakonskimi" odločitvami atiierLškega Vrhovnega sodišča. Povečanje Hevita sodnikov Četrti možni način vplivanja na odločanje ustavnega sodišča je povečanje števila sodnikov sodišča. Ob znani ustavni krizi v 30 letih v ZDA, ko je predsedniku Rooseveltu nenaklonjeno Vrhovno sodišče kot za slaw razveljavljalo zakone, s katerimi je Roosevelt hotel realizirati program New Deal, je Roosevelt Kongresu predlagal takoimenovani "court packing plan".* BLsivo tega predloga je bil predlog Kongresu, da poveča število sodnikov Vrliovnega sodišča, kar bi Rooseveltu, ob dodatni nastavitvi reformam bolj naklonjenih sodnikov, omogočilo preglasovanje tistih sodnikov, ki so nasprotovali New Dealu. Se pretlen je Kongres imel možnost odločati o Roo.sevellovem predlogu, so odstopili koaservativni sodniki, ki so najbolj nasprotovali New IX-alu. Zaradi tega je Roosevelt odstopil lj znana je doktrina političnih vprašanj." Gre za sotlno oblikovano doktrino, s katero sodišče postavi kriterije, na podlagi katerih presoja ali gre za "jiolitično zadeN-o", in če ugotovi, da obravnavana z;tdeva pred.stavlja politično vprašanje, sodišče o zadevi ne odloča in jo bodisi vrne zakonodajalcu ali drugemu predlagatelju ustavnega spora. Doktrino političnih vprašanj uporabljajo tako ameriško vrhovno sodišče kot tudi pomembnej.ša evropska ustavna sodišča." Naj-ix>mcmbnje pri doktrini političnih vprašanj je, da sodišče vnaprej oblikuje določene standarde, po katerih potem presoja, ali je neka zadeva preveč politična in zato tudi neprimerna za sodno odločanje. Ameriško vrliovno sodišče je takšne standarde najbolj jasno artikuliralo v zade-" vi Baker v. Carr (1962)". Sodnik Brennan, avtor odločbe, je opredelil šest glavnih elementov te doktrine. Za "politično zadevo" gre: - če ustava jasno poverja določeno pristojnost drugi veji oblasti, - če ni primernih sodnih standardov za sodno odločitev v takšni zadevi, - če z;ide\'a terja nujno uporabo takojšnje politične presoje, ki očitno spada v domeno nesodne diskrecije, - če sodišče ne more odločiti o zadevi, ne da bi istočasno izkazovalo nespoSto\'a-nje do ostalih vej oblasti, - če gre z;i močno ("nenavadno") potrebo po spo.štovanju obstc^eče politične odločitw, - če grozi potenci:ilna "osramotitev" oblxsti z večjim številom odločitev (različnih vej oblasti) o isti zadevi. Ce sodiSče ugotovi, da je v zade\'i, ki jo presoja, prisoten kateri od navedenih elementov, zavrne odločanje o takšni zadevi. Doktrina političnih vprašanj se uporablja potem, ko sodišče določeno zadevo že sprejme v obravnavo in jo zato " t« o tem tthi IMma » V« o Itj drJtliiiU /(fcy /fetUiin 1976: 7Hfte tOHK 96-107; o ii/eiiem fKimfiiu za diimMo pmku, gltj Hugam 1995. " o iifmmht le t/oktniiv v Semi^t g/ef KhUn 1966: In Currlr 199.1. 170-171. "369U..S. 1H6(I962). ne smemo mešati z inštitutom "\vrit of certiorari", ki predstavlja posebno dLskrcti-jsko pravico Vrhovnega sodišča, tla izbira zadeve, o katerih Ixj odločalo." Kot vemo, ameriško Vrhovno .sodišče v enem letu odloča največ o 150 do 200 skrtino izbranih primerih. Doktrina političnih vprašanj .se uporabi šele potem, ko sodišče opravi selekcijo primerov, o katerili to odločalo. Zaradi tega uporaba te doktrine ni preveč pogosta in jo so}ktrina ima pomembno vlogo tudi v jurisprudenci nekaterih ustavnih sotli.šč v srednji In vzlitxlni Evropi, kjer se .stnlniki vse bolj zavedajo pomena i>menjenc doktrine za legitimnost delovanja ustavnega stxlstva. Čeprav standardi doktrine političnih vprx4anj nLso matematične formule, menim, da scxlišču omogt)čajo dovolj natančne kriterije za zavračanje txilt>čanja o listih zadevah, ki so po svoji vsebini tako izrazito politične, da o njih ni mogoča nepristranska in nevtralna sodna presoja. Ker gre pri doktrini političnih vprašanj za samoomejitev sodišča in ne za kakšne stantlartle, ki bi bili netxlvisni od sodišča " H*" o lem gfe) Oiiiitlivr l'JJ6.10/, mi sodnih Kruic oCUa fKrtiic 1996, 2H-29X da v luiSem /imrnem firostoru 'sadim timeniln- mxillnt'. ki lutf tu hi bile primerne za iiaSa itn Sodnik Krivic ima »• mislili Jimli'sem dtihnnu fxililiinih vfmilan/, za kaiero fmiii. da prt nas ne /iride t' pnUev. ker lui/ hi domaČe tttdIKe bilo doHiio ohraitumui tir zaitetv. ki so mu predtolene čr pustim ob strani defstfo, da stotnik Krivic očitno nI mznmel s/iomčita mo/e krinke odločbe IJsiavnega sodUCa o rv/erendiimstnh Inidaninh. kfer fpmtanjedoktrinelioliličnih vfmlan/sfiloh ni retet-anino, lahko poivm firedivem lo, da sodnik Krnic očitno ne loči met! doktrino/»tliik'nih f/imlanj in O/Hsanim diskrecijskim srvdslivm -ifnl i^ceniorari' če bi Jo razumel. fKjiem bi dojel da doklriiui /lolt-ličnih fpraS/inJ ni nikakrien injeb r I-tropi, saj p uporablja ludi iiemlku Ustarno sodISče. lui kaien/fia se sodnik Krivic tako zelo rad sUiatJe Currie natančno nafa/a pnmere. ko jc nemSbo stidliče u/wiuMm to doktrino (Currie t99i, I7lt-t?t. ofi .U9) Drugič. Krliičetv poziuitunfepnmer)tdnena fimtviJe tiidi drugače očitno zelo iibko. saj se s/iraSuJe a 'zdruHjniair nehuenh luijvlilitiieffih prarnih ieonj na/Usanih s sirani amenSkih atlorjev kol sta tlnger in .Einstein, z naiu pravno uredUiijo Če hi sodnik Krnic botje poztud l>nmerJalno /jn»n. hi lahko vedel, da gre za najvfilivne/ie svelovne teoretike, ki Jih vsi lidneJU evro/tski tetirellkl omenjajo In Jim tudi priznavajo fxtmembno liogo /ih nizimtvah o evropskem /irtivti ihttilnl evropski fikm^ llal>ermas (ttabermas tW6) na/ilie četo knjigo o Jiravu m pravni leonjt. kfer ničkolikuknit ohnttnnava argumente navedenih avtorjev, in izrecno /loiijan, da so več kot samo rele vantni za eirofakl Jmivni Jmator. sodnik Krivic /la bi rad slovenski /avnosii povedal, dti teoretdti Ungftrejevega m Sunsletnove]^ krnit niso nelevantni za .'itoveiii/o (sitJf Meg lega me Se obdotti, da fmy dajam dezinformacije' gfede tlotočenllt oblik neposredne demokracije O tem si sodnik Kntic kihko ivč prvhvnr v en! najbtjjiih (mmer/tilndi tludi/ o neposredni demokraciji IHutler. Kanney 1994 S2-.IU ki navaja ločne fuimerv ujiurabe institutov, ki jOi o/ilsu/em Ker sodnik Krnic zaUjuči««/ čtanek z 'nastv tom', da naj fmberem "ie kakino dodamo knjigo' o omenjenih /mihlemlh. IH mu rad odgiHvnl. da naj sodnik Krivic čimprej obUče kakino vtč/o in bo^ ofiremeljeno univerztietmi kn/lttilco, bodisi v XtXA bodisi v titmpi. kjer sc ho lahko /irefmčal da Je o ziulevah o katerih [lolemtzlra. napisanih te veliko razprav, ki Jih Sfjdnik Knvic očitno Se m imel pnioinost frrbrail - (^ej Hugfinč 199 f. ' COeJ Currie 199.1 297 sninegn, je lolik« bolj pomembno, kako načelno jc sodišče pri spoš(ov~anju postavljenih standardov. .Sprejetje te doktrine s strani domačega ustavnega sodišča bi prak.so le tega približalo sodobnim evropskim trendom in kar jc najpomembnej.še, sodišču samemu bi omogočilo, da .sc izogne otiločanju o najbolj delikatnih političnih vprašanjih, kar bi ix>sledično povečalo legitimnost odločitev sodišča v očeh demokratične javnosti. Poleg doktrine političnih vprašanj obstaja še cel niz podobnih sodno izobliko-vaniii doktrin, katerih glavni namen je preprečevanje odločanja o zadevali, ki po s\-oji vsebini nLso "primerne" za sotino odločanje. Skupno ime za te doktrine je "nonjusticiability" doktrine. Najbolj znana je "case and controversy" doktrina", po kateri so SN-ojo abstraktno pristojnost in v zadnjih enjena z različnimi političnimi in ilruglmi ab.str.ikt-nimi zadevami, ki po svoji vsebini spadajo prej v pristojnost zakonoilajalca kot pa sodi.šča." V določbah o pristojnosti .sprožanja ustavnih sporov namreč velikokrat zasledimo pravila, ki poslaiKem in nekaterim drugim političnim organom zelo olnj.Sujejo možnost sprožanja ustavnih sptrebno izkazovati pravnega interesa, ki se zahteN-a za "navadne" pobudnike ustavnega spora." Menim, da bi glede pravice sprožanja sporov morali veljati za vse enaki pogoji oziroma standardi: tudi poslanci in ostali preillagatelji u.staviiega spora bi monili izkazali povsem določen in dmenilo občutno zmaaSanje različnih abstraktnih spirjnja sporov, ki jih bodo obravnavala (Sunstein 1988). Dovolj natančna doktrina pravnega interesii lahko |K>membno prispeva k preusmeritvi .sodišč od abstniktnih k konkretnim sporom. Domače ustavno sodišče doktrino pravnega interesa že upf>rablja.'' Kar bi kazalo spremeniti je krog subjektov, na katere se ta doktrina nana.ša. Kl/lix> urejene fmiice prtuimeznllHi, dti dlrvklnu liaga svcfe prlittihe im iium-iui toditia (nlir Hiilnanja. Knmunlta In ileliiimi Kim/ti). Je dumača urednev na lem /ludnKlu zadtnvljlva Stiuvnstf) uslaiiui «idUCe ima pri utiavni imuiH» moffoie črto /irrtirt>b.segata. NemSko ustavno sodišče je v najpomebnejši odločitvi o tej problematiki zapisalo, da v mogledi na ekonom.sko leorijo.»" S temi besedami sodnika Holmesa je sodišče prekinilo obtlodje takoimenovanega "lochnerizma" in ekonomski regulaciji vse do danes pustilo lx)lj ali manj proste roke." Tak.šno prakso bi morala upoštevati tudi ust3\-na sodišča v srednji in vzhotini Evropi, ki prepogosto razsojajo o zelo kompleksnih in ob.sežnih ekonom-skih reformah. Obsežne strukturne ekonomske reforme se na dajo vkleniti v togo logiko ustavnih pravic, ampak terjajo dosti bolj fleksibilen in policentričen pristop." Stil pravne argumentacije Nič manj pomembno sredsrvo za omejeN-anje pristojnosti ustavnih sodišč je način pravne argumentacije, ki ga sodišča uporabljajo. Kot sem že uvodoma omenil, ustavna .sJ(KIM ' are za uhdnhfe ziiaiiv kol -bichuemem • imeiiofaua po lu^bu// riianem pnmeru tt lejffi tibdiit/a. v bautvm Je UKltiie mifrljatih zaltoti o km)iem detm iurm Času. ker bi krtil ^ngotlbetio »rtbodit -l.fKhiuertzem Je Urit diikaz. kaku sudUie lahku nutitipuUnaJo z uporabo tplniiiih pmitilh doktrin In kon-(etnov. \feC o krtilkl liK-hnerizma gle/Sunsteln fJtt? " dre za frVrii» mnenje sodnika llnimesa. v katerem Je astro kniziral odkičilef lodOCa v primeru Ijoctiiier if. Seu- ibrk. fJH l/m (IVOfJ » VeC o odntau amvnikejtu \'rtu»niegfi sodilCa do ekonomski/i tJinHaiil. glej Easterbrook l'JH4. " znana Je t-^ller/eDa distinkct/a med bifiolanilml In pohceiumtilml šport Hni naj bi bili bolj /irlmenu za praiiio reieimije. ker Jih Uiife reiujemo z uporabo boutme. aluili. pravne logike imllcentncnl /mMeml fta lusj bi bili laife rvUjni z u/>ombo Instrumenialne laclonahuail. ki Jo ufiorab-IJaJo imditem uprarnl In zakonodajni organi COeJ htiter /97« drvižbcncga življenja, kar posledično pomeni, da so sodniki tisii, ki morajo, preko interpretacije prava s pomočjo iloktrin in konceptov, ustavo nenehno dopo edino pravilna razumevanja problemov, ki so po svoji naravi Izmikajo takšni exposlfacto racionalizaciji. Kol .sem že omenil, je tu ključno spoznanje sodobne antl-necesl-larne teorije'*, da pojmi In koncepti kot so demokracija, trg, pravna država, človekove pravice, nimajo neke nujne ali logične globoke strukture. Ravno n;isproino, saj omenjena teorija razkriva, da obstaja več možnih načinov defini- " f.nr za Vngerjem deflnict/ii VeC glej Utifter VJ9(ki. " Idejo o koiUtiinenliiotll vfinuv je nafinAj raziM IJnger (Hej Viifter IVJOa. ft M " jn»ov in pravnih struktur. S tem, ko jim nadenemo teoretično lasado, v bi.stvu zanikamo pluralnost njihovih oblik in z;mikanio prisotnost političnega momenta pri oilločanju soitL^ča. Demokratičen antipod takSnega, pretirano konceptualnega pristopa k pravu, je pragmatičen in na analogiji, kot temeljni metodi pravne interpretacije, utemeljen način cxiločanja pravnih prolilemov." 'lak-^en, teoretično nepreienciozen pristop priznava kontingentno naravo pravnih .struktur in s tem omogoča rekonceptua-liz;icijo (xlnosa med socLstwm in demokratično javnostjo. Ker je pravo bLst\x;no manj konceptualno kot nas pravna teorija uči, je |x>trcbno pravno razlago demokratizirati. To pa lahko dosežemo .samo tako, da zmanjšanto monopol pravnikov pri razlagi prava in s tem, da demokratično |avno.st bolj aktivno vključimo v priK-es interpretacije prava. Kot pravi Unger, sodstvo naj bi postalo predvsem partner in "tehnični" xsistent demokratične javnosti pri razlagi prava, kar istočasno pomeni, da bi s tem izgubilo svoj privilegiran položaj vrhovnega interpréta prava. Ena oti |x>sk*dic pragmatične razlage prava bi bila v vzpostavitvi dialoga n>erov bilo bolj iz|x>stavljeno demokratičnemu pritisku, saj bi svoje odločitve moralo naslavljati predvsem na drž;ivljane, na njihove ideale in interese, in manj na kiHVtt-teoretiCue koiice/He in doktrine. Morebitni napačnosti odločitev sodi.<ča bi tako hitreje in lažje sledil odgoN'or demokratične javno.sti, kar bi verjetno prisililo .sodst\'o. da Se enkrat pretehta Ixstno odločitev*. Kumulativna posledica opisane preraz|xjreilit\x' vlog in načina pravne razlage bi bila v-ečja ilemokratičnost pravnega diskurza. Ideja demokracja bi tako postala vodiliK) tehnično pomagalo pri razlagi prava. Primer takšne demokratično naravnane pravne interpretacije so vse tLste otiločbe stHlišč, kjer le ta pri s\-oji razlagi upoštevajo tudi splošno mnenje demokratične javnosti. Dolîcr primer so odločbe nemškega in ameriškega .sodišča o pravici tk) alxirtusa.'* Obe .si.tal, lia rasIKiif irligljv m drugI iHigfrdi lut uvl. mzItCna nbrarttamfo ifiruJtiii/e zaCelba iiW/riiya ftic »• U/i/fr. 4IO lis ll.i (t97.V. /Jtnimnti nnfmiiii o ndiiam lazMiiili rrHgi) m drugih attuviiili iiaziinif lia ijiniiaii/e ziiCeitri thl/eiiia lu »iihuiih profulh Im/iliiiKifah sla imfnutla DutirlHii iii IHbr n\>rtiii IWi .tS-Vl. Ihbr f/^jn. 5J-7A izognila izključujoči logiki pravnih konceptov oziroma doktrin, ki bi recimo določale, da se življenje /jčne z rojstvom in je neilotakljira in da je zato vsak poseg v zaro no prispevajo k demokrati/.aciji pravnega diskurza. Ustavnim .sodiščem omejujejo možnost, da bi po.stala edini in zadnji orakelj pravne "rcsnice". Zmotno je mnenje vseh tistih, ki pravo prikazujejo kot privlegirano tlomeno pravnikov, ki ninui veliko skupnega s [x}litičnim življenjem clružlx' kot celote. En Yale Univcrslly Press. Hugarič, Bojan. 1994. .Sodna presoja asiavnosii v ZDA in l-vnipi: med praRmailzm. Zbornik /naastvcnih ra/.prav Pravne fakultete Univerze v l^ubljani, Mr35-52. Itugarič, Ik)ian. 1995. Ustavru> .vxlstvt> in (ali) parlamentarna Ucmukracifa: o doktrinah pravnega intcn.*sa in političnih vpra.Aanj Zbornik znanstvenih ra/.prav Prawc fakuhcic Univerze v Muhljani, IVIetnik, sitAyS'i. ItUKariC, Ikijan. 1996. Zakaj je pravni d/1997. Mr.953-96H. Ccrar. Miro. 1997b. Kclativi/cm u.s(avnoKa üodi.^a. Razglcdi. Sl12. 11.6. 1997. Cohen William, Varat. Jonathan. 1993. Oiastitutional Uw; Ca.scs and Material. 9th Edition. Wc,stbiiry. New York. The Houndalion Prcs.s. Ciirric. David. 1993- The 0>astitution of the Federal Republic of Germany. ChicaRo. London, tlniwrsiiy of Chicago Press. Dahl. RobcTt. 1957 Deci.sion-.MakinK in a Democracy: The Supreme a)urt as a National I'tjIicy-MakcT, Journal of Public Uw. vol.6. 279-295. Dieize, Goiffried. 1957. Judicial Review in l-urope, Michigan Ijw Review, vol.55. sjr.539-54>i. I)wx>rkin. RonakL 1993. Life's IX)niinion: An ArgunK-ni Ahtmt Abortion. Kuihana-sia, and Individual Freedom. New York Alfred Knopf. l-:asterbrtx>k, Frank. 1981 Foreword: The a>urt and the i-conumic .System. Harvaitl Liw Re\'iew. w>l.9«. sir.-l-éo. Ivskridge, William. 1991. Overriding .Supreme Own .Sjatutory Interpretation lX'ci.sions. The Yale Ijw Journal, vol.101, .str 33M55. Fuller. U)n. 1978. The Fornvs anti l.imiis of Adjudication. Harv;itxl Ijw Rev iew. vt>l.92. .str 353409. Gunther. Gerald. 1991. Constitutional Ijw: TVvelfth Kdilion. We.sthury. New York, The Foundation Pa>.s.s. Habcrma.s. Jürgen. 1996. Ikiween Faixs and Norms: Contrihutioas to a Discourse Theory of l-iw and IK-nuxraty Cambridge. The .MIT Pre.ss. Henkin. Ix>uis. 1976. Is There a -Political Que.siion' Dtxirine?, The Yale Uw Journal, vt>1. 85 str 597. Hogg. Itter. 1992. Coaslilutional Uw of Canada: Ttiird l-dition. Ontario. Carswvl. Holmes, .Stephen 1988. Gag Rules or the Politics of Omi.ssion, v J KLsier. R Slagstad. ur, 0>n.stituiionalisni and IX-nxxraty Cambridge. Cambridge Univeniity Pa-Ks. Holmes, Stephen. 1993 hack to the Drawing JJoard. Kxit Kuropean Cnastitutonal Review, Winter 1993..•itr2l-25. Holmes. Stephen 1995. Conceptitins of Democracy in the Draft Consiiiutitins of Po.si-Communi.st Countries, v »Crawford, ur. Markel.s. .States, and Democracy: The l\>litical Kcononty of P(»i-0)mmuni.st Traasformation. Doukler We.stview Prcs.v Holmes. .Stcplien, Sunstein. Ca.s.s. 1995. The Politics .)f Coastitutional Rc-vision in l-a-stern Fuwipe, v l.evin.son, .Sanford. ur. Responding to Imperfection: The Thet)ry and Praciice of 0>n.siiluli<)nal Amendment. Princctcm, New Jersey. Princeton Uniwrsity Pres.s. Horwitz. Morton 1992. The Traasformation of the AnK-rican Uw. 1870-1960: The CrtsU of Ix'gal Orthodoxy New York, Oxford. Oxford Unlveisity Prc.sjt. Klein, Fricxirich. 1966. Hundesvi.-rfa.vsungsgertchi und richterliche Heurteilung politischer Fragen, 10. Krlvic, MatevA. 1996. Varijiv nad, s«)hotna prikiga. 27julij. 1996. l.uk.I.XUlI, .Spring, sir 273-3M. Ogus, Anihony. 1990.1'nipcrty Kight.s and Freedom of lxx>nomlc Activiiy, v Hcnkln. Louis, Ro.scnilial, Albert, ur., Coasiituiionalisni and Rlgiits: The Influence of the United .Staic.s Constitution Abroad. New York. Columbia University Press. Par/olay, Pctor. 1992. Judicial Review of the Compensation l.aw in Hungary. Michigan journal of International l.aw, vol.13, ■'tr lUsner. Richard. 1983. The Meaning ofjudicial Self-Restraint. Indiana Uiw Journal. v«)l.59,1-24. Rorty. Richard. 19H9. Contingeny. Irony, and .Solidarity Cambridge. Cambridge Untwniity Pres-s Ro.senberg. Gerald. 1993. The Hollow Hope*: Can Courts Hring About Sn.stituiional Review, Summer/Fall 1994, .str. 72-85. Schlink. Ik:rnhard. 1993. German OiaMitutiunal Culture in Tran.sition, Cardo/.o l.aw Review. vol.14, str 711-736. •Schwanz, Herman. 1993. The New Courts: An Overview. Kast l-urupean -Coastitutional Review, wil.2.. Spring 1993. str 28-32. Sullivan, Kathleen. 1995. Constitutional Amendmeni.s. The American Prospect, no. 23 (Hall 1995), .Mr 20-27 Sunstein, Ca-ss. 1987. Uxrhner's U-gacy 0>lumbia Ijw Review, vol 87. str 873-919. Suastein, Ca.ss. 19K8. .Standing and the Privaii/.ation of Public Uw. 0>lunihia l.aw Review, vol. 8«. .-«r 1432-1481. Sunstein. Ca.vs. 1996. U-gal Rc;i.soning and Political 0>nnict. New Yj>rk. Oxford. Oxford University Pres-s. Sunstein. Ca.ss. 1997. The U-gitimacy of Coivstitutional Courts: Notes n.stltutional TTieoric-s. The Yale I.aw Journal, vol. 89. .str. 1063-1080. Tribe. Uurence. 19««. American Corutitutional Law: Second l-diiion. Mineola. New York The Foundation Press. Tribe. I.aur(!nce. 1990. Abonion: The Clash of Absolutes. New York. U>ndon. W. W. Norton tic 0)mpany. lUshnet. Mark. 1995. Policy Distortion and IX'mucratic IX-bilitation: Comparative Illumination of the Countermajoritarian Diniculty. Michig;ui luiw Review, vul.94. str245-301 Unger. Roberto. 1987 False Neceiwity: Antl-Neceiwitarian Social Tlieory In the Service of Radical Democracy Cambridge. Cambridge University Press. Unger. Roberto. 1996a. What Shoukl Legal Analysis BeconK-?. New York, I.ondon Verso. Unger. Rtjberto. 1996b. Ix-gal Anal>'sis as Instituiional Imagination. .Modern Law Review, vol 59. str 1-23. Weik'r. Paul. 1984. Rights and Judges In a DemcxTacy A New Canadian Version. Journal of Uw Reform, viA 18.51.