Didakta 197 59 V prispevku je predstavljena joga za otroke oz. pravljična joga, ki jo v našem vrtcu (natančneje v enoti, kjer delam) izvajam že 4. leto, kot del rednega programa in predstavlja dodano vrednost le-temu. Naši otroci namreč rastejo v času »drvečega« življenja in stres občutijo včasih celo bolj, kot ga občutimo odrasli. Ker pa stremimo k čim bolj zdravemu načinu življenja in hkrati sledimo sodobnim trendom, smo pri nas našli rešitev v pravljični jogi, ki se je izkazala za mnogo več kot zgolj sprostitveno vadbo. Sprostitvene dejavnosti, kot je pravljična joga, vključujejo domišljijo, gibanje, zvoke, barve, telesni stik in svet čutil, zato je prav, da jih vnašamo v pedagoško delo v vrtcu. JOGA V VRTCU - DODANA VREDNOST IN OBOGATITVENA DEJAVNOST Nataša Kramer, dipl. vzgojiteljica in učiteljica pravljične joge za otroke, Vrtci občine Žalec KAJ JE PRAVLJIČNA JOGA? Joga za otroke je drugačna od joge za odrasle. Položaji so drugačni od položajev, ki jih delajo odrasli jogiji, predvsem zato, ker je otroke treba igrivo zvabiti v položaj in jih spodbuditi, da nekaj časa v njem vztrajajo. Otroška telesa so prožna, dihajo globoko in spontano skozi nos, imajo dobro telesno držo in popolnoma odprt odnos do življenja - so naravni jogiji (Božič 2012). Joga ne pomeni le to, da telo zapletamo v vozle, temveč da raztezamo poleg telesa tudi misli, odkrivamo, kdo pravzaprav smo, in razvijamo lastne zmogljivosti - ob tem pa se tudi zabavamo (Baptiste 2007). Ker se otroci v predšolski dobi težje osredotočijo na neko dejavnost, ki traja dlje časa, jih v svet gibanja popeljemo skozi igro in domišljijske predstave - s pravljično jogo. Vaje izvajamo na igriv, otrokom bližji način. Njihovo pozornost pritegnemo s pravljicami, posnemamo različne živali, pravljične junake ter uporabljamo prispodobe iz vsakdanjega življenja. V pravljični jogi vsaka asana postane pravljični lik, ki ga spretno vpletemo v zgodbo (Trplan 2015). Pravljična joga je vodena vadba, posebej oblikovana za otroke od najne- žnejše starosti naprej. Če dojenčkovo telo v asano postavi njegova mati, potem malčkovo telo v asano zvabi pravljica. Otroci se spoznavajo s svojim telesom, naučijo se osnovnih jogijskih poz in preprostih dihalnih tehnik ter se ob tem odlično zabavajo. Zato je tudi bolj pomembna sama pot kot pa cilj (Božič 2012). Pravljična joga poudarja nenasilen in spoštljiv odnos do sveta, soljudi in do samega sebe, poudarja prisotnost v danem trenutku, predvsem pa poudarja pozitivnost in netekmovalnost - na uri joge se ne primerjamo, ne tekmujemo in ne presojamo (Božič 2012). Joga je primerna za otroke zato, ker med igro in zabavo (Arula 2012): • izboljšuje moč in gibljivost otrok, • prispeva k dobremu delovanju celotnega telesa: okostja, živčevja, krvnega pretoka, prebave, dihalnega sistema, hormonskega in mišičnega sistema, ohranja oz. vrača prožnost hrbtenice, • gradi koordinacijo in ravnotežje, • otroka uči zavedanja lastnega telesa in njegovih omejitev, • pomaga uzavestiti okolico, • spodbuja sodelovanje z drugimi, • uči sproščanja in zmanjšuje stres, • se osredotoča na dihanje, • uravnoveša telo in misli, • pripomore k stabilnosti in umirjenosti otrok, • razvija samodisciplino in samo-nadzor, • poveča čustveno moč, samozavedanje in gradi pozitivno samopo-dobo brez tekmovalnosti, • otroka uči sprejeti sebe in svoje pomanjkljivosti ter drugačnost drugega, • spodbuja sočutje in spoštovanje vseh živih bitji, • spodbuja ustvarjalnost. ELEMENTI PRAVLJIČNE JOGE • DIHANJE • ASANE • PRAVLJICA • GLASBA IN AFIRMACIJE • PRIPOMOČKI (blazine, glasba, zvončki, slike, plišaste igrače, sveča, rutice, ...) KAKO IZGLEDA URA PRAVLJIČNE JOGE? Ura pravljične joge lahko traja do 45 minut, vendar smo jo v vrtcu, zaradi drugih obveznih dejavnosti, strnili na 20-30 minut v starejši skupini in na pribl. 10-20 minut v skupini mlajših otrok. Pri jogi uporabljamo blazine (vsak ima svojo). Uvod naredimo z različnimi dihalnimi tehnikami, temu sledi ogrevanje, ki vsebuje aktivne družabne »joga« igre, in jedro, katerega sestavljajo asane, povezane v smiselno, pravljično celoto; v zaključnem delu se sprostimo in umirimo. Joga ne pomeni le to, da telo zapletamo v vozle, temveč da raztezamo poleg telesa tudi misli, odkrivamo, kdo pravzaprav smo, in razvijamo lastne zmogljivosti - ob tem pa se tudi zabavamo. 60 Didakta 197 PRAKTIČNI DEL: IZVAJANJE PRAVLJIČNE JOGE V VRTCU IN OPAZOVANJE NJENIH UČINKOV NA OTROKE Čas, v katerem živimo, je drveč in velikokrat stresen. Nenavadno, vendar tudi otroci občutijo ta stres, predvsem preko odraslih. Vse več učiteljev, vzgojiteljev in staršev tarna, da so otroci agresivni, živčni, prenapeti, nezbrani, nemirni, slabo spijo ...; eden od razlogov je zagotovo ta, da jim primanjkuje umirjenosti in tišine. Pri izvajanju pravljične joge smo se osredotočili na učinke joge za otroke, ki jih le-ta - ob rednem izvajanju - prinaša posamezniku ter skupini. Preverili smo odzive otrok ob izvajanju joge, povezovanje joge z ostalimi področji kurikuluma ter razliko v pristopu in izvajanju joge pri otrocih, starih 2-3 leta, ter otrocih, starih 5-6 let. Čas, v katerem živimo, je drveč in velikokrat stresen. Nenavadno, vendar tudi otroci občutijo ta stres, predvsem preko odraslih. • raziskati razliko v izvajanju joge pri starejših in mlajših otrocih. RAZISKOVALNA VPRAŠANJA RV 1: Kakšne učinke je prineslo izvajanje joge v skupini? RV 2: Na kakšen način se joga lahko povezuje z ostalimi področji kurikulu-ma? RV 3: Kakšna je razlika v pristopu in izvajanju joge pri starejših in mlajših otrocih? IZVEDBA V šolskem letu 2015/2016 smo v Vrtcih občine Žalec - enota Griže, izvajali pravljično jogo v homogenih oddelkih 2-3 let (13 otrok) in 5-6 let (24 otrok). V prejšnjih letih, torej od 2013 do 2015, pa smo izvajali jogo v dveh kombiniranih oddelkih (3-6 let, 19 in 21 otrok). Občasno smo izvajali tudi jogo smeha, ki ima prav tako zdravilni učinek. POSTOPEK ZBIRANJA IN OBDELAVA PODATKOV V vseh oddelkih smo jogo izvajali približno 6 mesecev. Za spremljanje otrok in učinkov joge smo uporabili deskriptivno metodo pedagoškega raziskovanja. Izvajanje joge smo načrtovali vnaprej in ob rednem izvajanju beležili izvedeno in opaženo. Sredstva, ki smo jih uporabili za zbiranje in obdelavo podatkov, so fotografski posnetki, video posnetki in sprotni zapiski opaženega v zvezek. Tako smo si zastavili cilje in raziskovalna vprašanja, ki jih predstavljam v nadaljevanju. CILJI • Z rednim izvajanjem joge v vrtcu dati otrokom možnost, da izkusijo jogo in njene učinke, • preveriti, ali ima joga pozitivne učinke na skupino otrok, • preveriti, ali se joga povezuje z ostalimi področji kurikuluma in kako, Jogo smo izvajali redno od meseca novembra do meseca maja: v kombiniranih oddelkih dvakrat tedensko in v homogenih oddelkih enkrat tedensko (zaradi drugih dejavnosti). Upoštevane so bile razlike v pristopu in izvajanju. Z izvajanjem pravljične joge nadaljujemo tudi v tem šolskem letu. RAZLIČEN PRISTOP V 1. IN 2. STAROSTNEM OBDOBJU Skupno izvajanju pravljične joge za otroke v 1. in 2. starostnem obdobju je, da ne pristopamo z velikimi pričakovanji, saj se moramo zavedati, da do rezultatov pridemo z izvajanjem joge v daljšem obdobju. Pa vendar so med obema starostnima obdobjema tudi pomembne razlike. Npr.: Pri starejših otrocih (2. starostno obdobje) lahko naredimo uvod v jogo skozi pogovor, kaj sploh joga je, zakaj jo izvajamo ipd. Pri mlajših otrocih uvod naredimo kar z joga pravljico, kjer jih motiviramo s pravljičnimi liki. Zgodba predstavlja rdečo nit celotne vadbe. Uvod, jedro in zaključek niso opazno ločeni. Tudi starejšim otrokom predstavljajo pravljični liki poglavitno motivacijo, vendar njim lahko pustimo, da sami ustvarjajo zgodbe. INTERPRETACIJA IN UGOTOVITVE K1: Kakšne učinke je prineslo izvajanje joge v skupini? Opaziti je bilo pozitivne spremembe, kot so dobro počutje, sproščenost, povezanost skupine, povečanje oz. izboljšanje gibljivosti, ravnotežja in koordinacije, povečano koncentracijo pri ostalih dejavnostih in veliko manj prepirov. Te ugotovitve ne temeljijo zgolj na opažanju, temveč so tudi otroci sami govorili, kako se počutijo po jogi, kakšna se jim zdi, ... Občasno smo izvajali tudi jogo smeha, ki ima prav tako zdravilni učinek. Ko se smejemo, se začnejo sproščati hormoni sreče in zniževati stresni hormoni. Smeh spodbuja imunski sistem, predihamo se (celica dobi dovolj kisika - protiukrep za ohranjanje zdravja), skratka, počutimo se bolje - z jogo smeha se naučimo počutiti bolje. Pri nas je to zelo dobro delovalo. Vaje so otroci hitro usvojili, saj so jim bile všeč, pa tudi »blizu«, kajti zagotovo drži, da so otroci tisti, ki se najbolje smejejo brez razloga. Tudi starši so bili nad izvajanjem joge v vrtcu izredno navdušeni in izrekli so veliko podporo takšni obliki skrbi za dobro počutje otrok. Joga torej pozitivno vpliva na posameznika in skupino. Hkrati pa se je izkazala kot izredno zabavna in zato dobra in uspešna motivacija za otroke. K 2: Na kakšen način se joga lahko povezuje z ostalimi področji kurikuluma? Uvodni del vsebuje različne dihalne tehnike in vaje za artikulacijo (področje jezika), otrok skozi jogijske vaje spoznava sebe, delovanje svojega telesa, Didakta 197 59 dihanja (področje narave), izvaja skupinske vaje s pravili, vaje sodelovanja in druženja (področje družbe), pri vajah in zgodbi uporablja matematične izraze, šteje in se orientira v prostoru. Ob glasbi se umiri, sprosti ali giba po njej, se vživlja v zgodbo in jo doživlja ... (področje umetnosti). Da se joga povezuje z gibanjem, pa seveda ni dvoma. Položaje, ki smo jih izvajali, smo razdelili v skupine glede na njihove učin- ke/vplive. Nekateri položaji bolj krepijo in učinkujejo na roke, drugi na hrbet, spet tretji na noge, hkrati pa jih lahko razvrstimo v skupine za gibljivost, moč, ravnotežje in koordinacijo. Po tem si lahko zastavimo cilje, ki jih želimo doseči na področju gibanja. Zagotovo lahko rečemo, da pravljična joga zajema vaje, ki povezujejo vsa področja kurikuluma ali drugače rečeno - v eni sami vadbeni uri joge se dotaknemo vseh področij kuriku-luma in izpolnjujemo različne cilje teh področij. Sicer pa se v vadbeni uri joge običajno osredotočimo na enega do štiri ciljev oz. si sproti zastavljamo kratkoročne cilje, da dosežemo dolgoročne. K 3: Kakšna je razlika v pristopu in izvajanju joge pri starejših in mlajših otrocih? Razlike Prvo starostno obdobje Drugo starostno obdobje Čas 10-15 minut 20-40 minut Pristop * Motivacija = pravljični liki, povezani v zgodbo (rdeča nit celotne vadbe). * Ne pristopamo z velikimi pričakovanji. * Uvod v jogo - pogovor. * Motivacija = pravljični liki, povezani v zgodbo, ki jo otroci sami pripovedujejo. Izražanje * Ne predstavljamo jim posebej pravljične joge (manj razlage). * Preprosti izrazi in enostavne kratke zgodbe. * Otrok poimenuje asane, odrasli jih povezuje v zgodbo (več pomoči). * Nadzorujemo svoj glas, s svojo razigranostjo in mirom vplivamo na otroke (velja tudi pri starejših otrocih). * Uporabljamo izraze, ki se uporabljajo pri jogi (asana, meditacija, vizualizacija ...), saj je prav, da se otroci srečajo s temi izrazi. * Otroci sami pripovedujejo in si izmišljajo zgodbe. * Odrasli otrokom razlaga in jih usmerja na način, ki si ga bodo otroci zapomnili - potreba po vadbi bo postala življenjska navada. Težavnost * Imena asan prilagodimo starosti, naredimo jih zanimiva, da otrokom zvenijo domače in pritegnejo pozornost. * Položaj ustreza otrokovemu telesu - v položaju se ugodno. * Izbor vaj - manj skupinskih vaj (ne znajo razvrstiti po navodilih in imajo krajšo koncentracijo). * Večji/starejši otroci lahko dlje zdržijo v položaju (tudi presledki so večji). * Uporabljamo več položajev, tudi težjih. * Vaje prilagajamo počutju v skupini. * Otroci zmorejo izvajati tudi skupinske vaje. Izvedba * Čim mlajši so otroci, tem hitreje gremo od vaje do vaje, saj se ne zmorejo toliko zbrati, da bi lahko dlje časa vztrajali v mirnem položaju. * V zgodbo povežemo uvod in zaključek, da je vse skupaj ena zgodba. * Več prilagajanja. * Jasna demonstracija, saj otroci hitro posnemajo. * Ne prizadevajmo si za odlično izvedbo, opozorimo pa na največje napake. * Otroci potrebujejo več pomoči, nismo vsiljivi. * Otroci ločijo uvod, jedro in zaključek vadbe in katere vaje sodijo h kateremu delu. * Več pripovedujemo, na katere mišice vplivamo, kje naj občutijo učinek vaje, kaj vse bodo z vajo dosegli. * Včasih prepustimo otrokom, da izbirajo vaje. * Uporabljamo aktivnejše vaje in/ali bolj pomirjujoče. * Do boljše izvedbe otroke vodimo daljše obdobje (to je zanje merilo napredka). * Otrokom pomagamo z navodili, svetujemo, kako je boljše, nismo vsiljivi. Umirjanje * V začetku je dovolj 1 minuta umirjanja, ki jo postopoma podaljšujemo. * Starejši otroci lahko postopoma dosežejo 5 minut umirjanja brez težav. Preglednica: Razlike v jogi med prvim in drugim starostnim obdobjem 60 Didakta 197 Utrinki iz 1. starostnega obdobja (Vir: Nataša Kramer) Kokoš Otrok izbere sličico z asano Dihalna vaja Triangel Metulj Telefon Umirjanje Pospravljanje Glavne razlike v izvajanju joge, med prvim in drugim starostnim obdobjem, so torej v sami dolžini oz. času izvajanja - pri starejših otrocih lahko traja dlje, saj so sposobni daljše koncentracije; mlajše otroke motiviramo predvsem z zgodbo, ki jo vlečemo skozi celotno vadbo, medtem ko starejši otroci razumejo »sestavo« vadbe. Pri mlajših otrocih uporabljamo preprostejši jezik in se izogibamo razlagam (kaj pomeni določena asana), prav tako vadbo in zgodbo vodimo mi, medtem ko pri starejših otrocih prepustimo potek zgodbe njim (tudi sestavo vadbe). Mlajši otroci izvajajo lažje asane, ki se ponavljajo, starejši lahko tudi težje in hitreje osvajajo nove. Pri sami izvedbi nismo zahtevni, vendar od starejših že pričakujemo, da v položaju vztrajajo 3-5 sekund (odvisno od težavnosti). Tudi pri umirjanju imamo precej nižja pričakovanja od mlajših otrok (1 minuta je dovolj), saj tudi to zahteva precej koncentracije. SKLEPNE UGOTOVITVE Otroci veljajo za naravne jogije, v jogi uživajo, pri tem pa vzdržujejo/ razvijajo gibljivost telesa, koordina- okrepimo tiste mišice, ki so pri vsakodnevnem gibanju zapostavljene. Joga pozitivno vpliva na počutje otrok (posledično zdravje), povezanost skupine in povezuje vsa področja kurikuluma. V pravljični jogi je glavna motivacija igra sama, saj so položaji/asane pravljični liki, večino- cijo, ravnotežje in moč. Vaje so fizično dokaj naporne, a skozi zgodbo zabavne. Težavnostno stopnjo lahko vedno in sproti prilagajamo z izbiro asan (lažje/težje), prav tako se z njimi osredotočimo na poljubne dele telesa. S kisikom napolnimo in razgibamo telo ter dodatno V pravljični jogi je glavna motivacija igra sama, saj so položaji/ asane pravljični liki, večinoma živali, ki otroke tako ali tako privlačijo in se vanje z lahkoto in veseljem vživljajo. Poleg vsega tega pa gre pri pravljični jogi za popolnoma ne-tekmovalno aktivnost. ma živali, ki otroke tako ali tako privlačijo in se vanje z lahkoto in veseljem vživljajo. Poleg vsega tega pa gre pri pravljični jogi za popolnoma ne-tek-movalno aktivnost. Rezultati bi bili zagotovo jasnejši, če bi lahko jogo izvajali večkrat tedensko in ne le enkrat. Žal zaradi organi- Didakta 197 59 Utrinki iz 2. starostnega obdobja (Vir: Nataša Kramer) Speča kača Kokoš Velikan Plug Speči metulj Kamela Pihanje balonov Energetski krog zacije dela v vrtcu to ni bilo mogoče. Boljši rezultati so se prav tako izkazali v "mojih lastnih" oddelkih, tj. v oddelkih, kjer sem sicer vzgojiteljica, saj sta zaupanje in s tem sproščenost tedaj otrok večja. Prav tako pa so boljši rezultati tudi v manjših skupinah. Večja je preglednost, tesnejši stik in manj motečih faktorjev. Pravljična joga se je v naši praksi izkazala kot odličen spremljevalec predšolskih otrok, je primer obogati-tvene dejavnosti in dodana vrednost kurikulumu. LITERATURA Arula, P. (2012) Joga za otroke. Pogled, 42, str. 20-21. Bahovec, Eva, in drugi (1999) Kuriku-lum za vrtce. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod Republike za šolstvo. Baptiste, B. (2007) Moj očka je presta: joga za starše in otroke. Kranj: Damo-dar. Božič, U. (2012) Pravljična joga. Ljubljana: Mladinska knjiga. Trplan, S. (2015) Joga za predšolske otroke, Joga v vsakdanjem življenju. Dostopno na http://www.joga--maribor.org/Vrste-vadbe/Joga-za--pred%C5%A1olske-otroke.aspx, 18. 8. 2015.