Glasilo Udruženja Jugosiov. Učiteljstva — Poverjeništvo Ljubljana. Vse spise, v oceno poslane knjige itd. Je pošiljati samo na naslov: Uredništvo Učiteljskega Tovariša T Ljubljani, Frančiškanska ul. 6. Rokopisov ne vračamo. Vse pošiljatve je pošiljati franko. Učiteljski Tovariš izhaja vsak četrtek pop. Ako je ta dan praznik, izide list dan pozneje. Za neorganizirane 30'-- Din, za naročnike v inozemstvu 40 — Din letno. Posamezna številka po 1" - Din. Za oznanila je plačati od enostolpne petit-vrste, če se tiska enkrat 75 para za nadaljnja uvrščenja primeren popust. Oznanila sprejema upravništvo lista. Naročnino, reklamacije, t. j. vse administrativne stvari, je pošiljati samo na naslov: Upravništvo Učiteljskega Tovariša v Ljubljani, Frančiškanska ulica 6./L Poštni čekovni urad št 11.197. Reklamacije so proste poštnine. Za reklamne notice, pojasnila, poslana, razpise služb je plačati po 75 para za vsako petit-vrsto. Priloge stanejo poleg poštnine še 25 Din. Telefon uredništva štev. 312. Članstvo ljubljanskega Poverjeništva UJU ima s članarino tudi že plačano naročnino, torej ni treba članstvu naročnine posebe plačevati. Ferijalni Savez in učiteljstvo. (Poroča Anton Š e m è.)* Ljubljansko Učiteljsko društvo je sklenilo že preteklo šolsko leto pristopiti k F. S., oziroma ustanoviti Učiteljsko podružnico F. S. V ta namen je stopilo v stik s pokrajinskim poverjenikom F. S. za Slovenijo in tega tudi poverilo kot svojega zastopnika na kongresu F. S., ki se je vršil v Zagrebu dne 12. 7. 1922. in ki je razpravljal tudi o učiteljskem pristopu, ter spremenil tozadevna svoja pravila. Pozneje bi se moralo o stvari sklepati še na blejskem zborovanju UJU poverjeništvo Ljubljana in so me vsled tega povabili tja kot tozadevnega poročevalca. Ker pa vsled preobilice drugega gradiva nisem prišefs svojim referatom na vrsto, hočem v kratkih potezah orisati v »Učiteljskem Tovarišu« ustroj te organizacije in dosedanji uspeh F. S. zlasti med dija-štvom. s tem pa tudi zainteresirati učiteljstvo za to ustanovo. F. S. ima svoje središče v Beogradu. Je kulturna in izvenpolitična ustanova, ki stoji na principu narodnega jedinstva. Kot smoter svojemu stremljenju si ie nadelo: 1. Agitacijo med srednjo in visokošolsko mladino kot tudi med učiteljstvom, da vsak pojedinec prepotuje in spozna celo našo kraljevino. 2. Pristopanje k sorodnim organizacijam drugih narodov, da se omogoči na ta način članom F. S. prepotovati in spoznati tudi dežele in narode izven naše domovine. 3. Pridobivanje raznih sredstev, kot so brezplačna prenočišča, cenejša ali brezplačna hrana pooust na železnicah, parobrodih in v planinskih kočah, s katerimi se omogoči članom F. S. in članom sorodnih organizacij drugih narodov potovanje v počitnicah po naši domovini in izven te. 4. Protekcija potujočih članov za brezplačen pristop v muzeje, rudnike, podzemske iame. soteske itd. 5. Čuvanje in pospeševanje zdravstvenih razmer med člani F. S. 6. Pridobivanje prijateljev omladine in prirode v Mesna Udruženja F. S. (po- * Glej članek »Učiteljstvo in Ferijalni Savez« v 15. št. Uč. tov. z dne 13. aprila 1922. — Uredništvo. kroviteljski odbori v mestih), ki itnaio nalogo propagirati in podpirati s svojim ugledom in razpoložljivimi sredstvi promet tujcev. 7. Napeljavanje posameznikov k šte-denju. da si tako omogočijo med počitnicami potovati, oziroma v slučaju obolelosti se lečiti v kakem kopališču F. S. Kot sredstva v dosego navedenih ciljev svojega delovanja si je izbral F. S. v svoi program : 1. Predavanja izdajanje knjig in brošur, geografskih zemljevidov, pokrajinskih slik in pozneje tudi po možnosti izdajanje svojega lastnega lista. (Doslej ima svoje stalne predale v listu »Naša Otažbina«.) 2. Dogovori s sličnimi organizacijami v inozemstvu. 3. Prenočišča dobrotvora F. S., svra-tišta in kolonije F. S., brezplačna in cenejša prehrana pri dobrotvorih F. S., XA vožnja po železnicah in parobrodih v času počitnic. 4. Obiskovanje kulturnih ustanov, industrijskih podjetij in prirodnih znamenitosti. 5. Potovanje, propaganda abstinence in vzdržnosti alkohola, nikotina prostitucije itd., ter paralelno s to propagando organiziranje in ustanavljanje svojih sana-torijev. 6. Organizovanie Mesnih Udruženj F. S. 7. Ustanavljanje hranilnic F. S. Za kritje teh navedenih sredstev si išče F. S. dohodke iz članarine, čistih dohodkov od razprodale svoie društvene imovine in njenih dohodkov, javnih prireditev. legatov, državne subvencije in raznih drugih zakonito dovoljenih dohodkov. Članarina za tekoče leto ie 10 Din. ki oa se pozneje pristopaiočim sorazmerno zvišuje. Člani F. S. se dele v 5 delov. t. j. v obične člane, potujoče člane, dobrofvore, utemeljače ali ustanovnike in častne člane. Obični član ie oni ki plača vpisnino za 1 leto. Tak član pa še nima pravice potovati. Potujoči član postane še le. če kupi »Popis« ali »Almanah«, in ki je pri-iavil F. S. enega dobrotvora. ali če ie kdo po njegovem posredovanju plačal F. S. 25 Din. Ce pa tem zahtevam obični član ni mogel zadostiti, spregleda mu vse te zahteve lahko F. S. na njegovo prošnjo. Ustanovnik lahko postane oni. ki plača F. S. 100 Din letno ali pa daruje oziroma da na razpolago temu kako premično ali nepremično premoženje. Potujoči člani imaio. kot sem že omenil, na železnicah in parobrodih četrtinj-sko vožnjo v skupinah po 5 oseb o Veliki noči. Božiču in v velikih počitnicah, skušalo pa se bo takoj tudi dobiti dovoljenje, da bo potoval vsak član tudi lahko posamezno in to je ena prvih bodočih nalog F. S. F. S. ima kljub svoji mladosti beležiti že lepe uspehe. Ima že precej svojih kolonii kot so: Vrelo Prače nad Sarajevom. Kocbekovo kočo v Kamniških planinah, jednako kočo za dame na Fruški gori. Na Bledu ima F. S. na razpolago od g. Kende prostor v Zaki in del obali, kjer bo gradil svoje kopališče in je že tozadevni načrt gotov. V Bohinju ima na razpolago od SI. plan. društva poleg Zlatoroga udobno kočo. V Topolščici na Štajerskem ima že svoj prostor, kjer namerava zgraditi svojo kolonijo v najkrajšem času. Jednako bo gradil tudi v Avali nad Beogradom. V Topoli je dobil na razpolago od občine stari konak Karadjordjevičev za dobo 30 let. Na Bledu je imel F. S. to leto Riklijeve lope z 20 posteljami itd. Iz vsega tega se vidi. da ima F. S. resen namen organizirati ugodno in ceno potovanje med dijaštvom kot tudi učiteljstvom, kar ie zlasti v teh dragih časih izredne važnosti. Važno pa ie to zlasti še za učiteljstvo iz drugih vidikov. Narodno učiteljstvo mora zlasti sedai spoznati svojo novo širšo domovino tako v geografič-nem kulturnem in historičnem oziru. če hoče uspešno poučevati in vzgojevati svojo „mladino v krepke in značajne državljane. Ne pretiravam, ako trdim, da 95% našega učiteljstva ne pozna svoje celotne domovine, a to vsled tega, ker ni imelo priložnosti ali pa ne gmotnih sredstev da bi prepotovalo zlasti Srbijo in Hrvaško. Vsled tega učiteljstvo ne more v šoli uspešno in dovolj živo poučevat^, a ob enem tudi ne more z zadostnim uspehom gojiti pri mladini čuta ljubezni do prostrane .in lepe naše domovine. Zaradi teea ie že iz teh razlogov nujno potrebno, LISTEK. Koncert „Zbora moravskih učiteljic". i. Z one strany vody v lese ve bučine zpiva pastyfečka jako krepelička. Hvala Vam tovarišice, da ste nas posetile, in hvala Vam za krasen večer. Poklonile ste nam svoje pesmi — najlepši dar, ki ste nam ga mogle prinesti — saj so vzklile v srcih naših bratov in cvetele na zemlji najbolj slovanskega naroda. Zvenele so mi v duši kakor pozdrav — kakor ljub, ljub pozdrav z one strani vode. Čutil sem, da so tudi naše in ponosen sem bil na svoje slo-vanstvo in na svoj stan ... Da, da... Vaš kralj Matjaž je vstal... II. Sivolas mož je prof. Vach, pri tem pa mla-denič-umetnik. Tako oblikuje pesmi le muzik, ki živi za umetnost in ki živi ž njo. Naj bo pesem klasična ali moderna, vsako pojmuje z istim raz- umevanjem in vsako poda temperamentno, plastično in vzorno. Doneči glasovi in jasna izgovarjava pričata, da pozna dobro tudi tehniko glasu, kar naši zbori še premalo upoštevajo. Kaj pomaga temperamentno zapeta pesem, ako glasovno ni na višku? Ako cvilijo soprani in hrešči-jo basi? Mnogo je storil v tem oziru pri nas ravnateli Hubad, a koliko dirigentov mu je sledilo? III. Zbor je lahko ponosen na svojega voditelja, a tudi prof. Vach sme biti zadovoljen s svojimi pevkami. Glasovi so mehki, polni in pri tem gibčni, kakor da pojo same solistinje. Tako n. pr. tudi discipliniran zbor godal ne bi mogel lepše izvesti težkega orkestralnega efekta fp. Izgovorjava in povdarek sta bila vzorna, tako tudi in-tonacija, ki nima kmalu para. Male nesigurnostl v srednji kitici »Fialy« in v pesmi *V dobrym smo se sešli« sploh ne prihajajo pri celoti v po-štev. Mnogo tehničnega znanja sta pokazali tudi solistinja El. Janečkova in pianistka L. Tučkova. Prva ie premagala s svojim zvonkim glasom vse ovire, ki se nahajajo v dramatičnih Janačkovih skladbah, druga pa še večje v klavirskih partih DvoMkovih, Janačkovih in Sukovih pesmi. Želel pa sem si mestoma tišje spremljave, ker je klavir večkrat pokril solistinjo in zbor. IV. Program je bil pester in vzorno sestavljen. Stopnjeval se je od klasika Smetane do Suka, kjer je dosegel svoj višek in končal s slovaškimi narodnimi pesmimi. Tovarišice so ta brezbroj napevov, motivov, fraz in besed pele na pamet, kar treba še posebej podčrtati. Te navadlce nimamo še pri nas, s časom pa bodo mogoče tudi slovenski pevci itd. Ako hočemo to doseči, je treba namreč mnogo dobre volje, rednega obiskovanja vaj, ljubezni do petja in drugih sličnih lepih lastnosti. Ne bom se bavil s posameznimi točkami, ker je treba glasbo občutiti in ker se je ne da vpisati. Kaki>r ne razumem starih muzi-kov, ki se rogajo modernim, tako tudi ne razumem modernih, ki zaničujejo stare. Kakor plava nad Smetanovimi zbori duh velikana, tako kaže Foerster svoje mojsterstvo v obdelavi zborov. Kakor žubori iz Dvoraka muzika, tako žubore iz Janačka moderne harmonije iz Suka pestri ritmi itd. Kdo more trditi, kaj je bilo najbolje? A do Gg. da se ustanovi v vsakem okraju poleg okr. uč. društva tudi učiteljsko društvo F. S., ki bo učlanjeno v osrednjem F. S. in katerega član naj bi bil vsak po napredku željan učltelš-ica. Učiteljska društva so osnovana po vseh krajih Slovenije in niih člani žive tudi v najodaljenih krajih lahko bi se torei osnovale podružnice F. S. v vseh okrajih Slovenije, kar bi nudilo izredne ugodnosti srbskim in hrvaškim članom, ki bi hoteli temeljito proučiti slovenski del naše domovine tudi po deželi, in obratno. Zlasti za učiteljstvo hi bilo to tem lažje, ker ima o počitnicah vedno v šol. poslopju kako sobo na razpolago ki bi služila za eventuelno prenočišče, prav tako oa bi se tudi lahko dogovoril z domačim gostilničarjem za cenejšo prehra-nitev v slučaju potrebe. Na ta način b; se gojil tudi medsebojni stik državljanov in s tem tudi medsebojno spoznavanje in zaupanie, kar je glavni pogoi k srčni konsolidaciji države, katero ii želimo zlasti mi učitelji. Vsled tega naj gospodarski odsek U. J. U. P. Lj. takoj skliče svojo sejo. kateremu se ie tudi stvar poverila in naj za-oočne takoi z organizacijo takih Uč. društev F. S., da bo deležno učiteljstvo vseh dobrot F. S. že prihodnje počitnice in da si do tedaj tudi izvoiuie četrtinisko poto-vanie za posamezne člane._ Nabava živil za državne uradnike — učitelje. Izšel je tozadeven odlok, ki se glasi sledeče: Gospodu ministru za socijalno politiko se ie glasom razpisa predsedstva pokrajinske uprave v Ljubljani z dne 19. okt. 1922. št. 9897, posrečilo pridobiti ve-čio množino živil (moke. masti, sladkorja). ki nai se oo znižanih cenah razdeli med drž. nameščence v Sloveniji. Akciia naj se načelno razteza na vse kraje, kjer so nastanieni državni organi, razume se pa. da se bo moralo razpošiljanje iz tehniških razlogov omejiti na nekatera večja centra, ki se še določijo, ker bi sicer prevozni in manipulacijski stroški preveč narasli in ogrožali praktični uspeh. Uslužbenci, ki so boli oddaljeni od onih center, bodo morali torei prevdariti, ali se jim bo udeležba sploh še izplačala. Ob pametni in racijonalni organizaciji, ki V. Ljubljansko poverjeništvo UJU je poklonilo zboru tovarišic lavorov venec z narodnimi trakovi. »Društvo slovenskih učiteljic« jim je priredilo čajanko. V nedeljo dopoldne so si češke tovarišice ogledale Učiteljsko tiskarno in urade naše organizacije. Iz Ljubljane je odšel zbor na jug, kjer priredi koncert v Zagrebu in Beogradu. Zal le, da koncertna dvorana ni bila tako polna, kakor je zbor to zaslužil. Vam pa, ki ste bili pri koncertu, gotovo ni bilo žal, ker vemo, da ste odhajali s polnimi srci. F R. SUHER : O pomenu risanja, Še enkrat o tem predmetu in sicer zadnje k r a t! Vsaj baje ne izda mnogo — in — oprostite, ki se Vas ne tiče: Čim bolj resnica se naglaša, tem bolj se glupost nanjo znaša! A resnica je resnica in ostane resnica. Po-| vem jo v naslednjem spisu tem lažje, ker mi nihče ne more očitati osebnih interesov. Kajti spis, ki ga priobču.iem je bil objavljen pred mnogimi se mora seveda prepustiti lokalni incijati-vi pa utegnejo po veliki večini vendar tudi ti s koristjo participirati. Za enkrat ie predvsem potrebno, da se dobi točen pregled o številu udeležencev. V to svrho poživljam naslov, da mi z obratno pošto pošlje izkaz po sledečem vzorcu: 1. Ime in značaj uslužbenca. — Število v skunnem gospodinjstvu živečih rodbinskih članov: 2. žena. 3. otroci, 4. in drugi sorodniki. — 5. Število poslov. — 6. Opomba. V rubriki 6. nai se navedeio imenoma in po stopnji sorodniki izkazani v koloni 4. Samci (vdovci) ki ne vodijo lastnega gospodinjstva so od udeležbe izključeni. Izkaz podpiše predstojnik in jamči pod osebno disciplinarno odgovornostjo za istinitost navedb. * Prinašamo ta odlok, da šolska vodstva osnovnih, meščanskih i. dr. šol ukrenejo vse potrebno glede podatkov, ker se ie odlok že itak sam po sebi zakasnil, kar moramo na tem mestu odločno — v imenu vsega prizadetega učiteljstva — grajati. Zaradi razdelitve bi priporočali ok-rainim učiteljskim društvom, da bi ista skušala razdelitev združ'ti z društvenim zborovanjem in na ta način prihraniti članom tudi enkratne stroške hkrati naj pa ista tudi vzameio akcijo v svoie roke in io naiorikladneiše organizuiejo. Načelno stališče. (Konec.) In danes? Danes vam govore: »Ne, glej me, ampak poslušai me!« Kristus nas uči, da smo vsi ljudje bratje, ctioci nebeškega očeta, klerikalec vam trdi, da mu je ljubši nemški protestant, kakor liberalni Slovenec. To smo čutili tudi mi učitelji. Kristusu so bili bratje vsi verniki in ne-verske dolžnosti, samo, da ste v naši stranki« združeni ljubili narod in mu služili tisti, katerih nazori o Bogu, človeku, katerih verska načela si nasprotujejo ali celo izključujejo. Nemogoče je, da bi verni katoličani sveto služili sveti domovini. »Ce tudi niste z nami, da le niste proti nam, — ne zahtevamo da na zunaj spolnjujete verske dolžnosti, smo, da ste v naši stranki« smo čuli iz ust katoliškega duhovnika na politi-škem shodu v Trstu. Kam je ljudstvo pritiralo napačno izvajanje Kristusovih naukov protislovja v govoru in dejanjih? »Brat mi mio, koje vere bio«, smo si začrtali v 1. § šol. načrta. Gojiti hočemo versko strpliivost, ker se zavedamo, da vera ni os, okoli katere se sučejo narodne potrebe, kakor pravi dr. Bučar za časa razvitka boja med narodnostjo in cerkvijo. Če bi samo katoličani za-mogli biti srečni, kaj naj bi torej drugoverci, blagoslovljeni v gospodarskem in narodnem oziru. Cerkev naj se drži gesla evangelija, ki prepoveduje vsako nasilno in nečiste nagibe vpo-rabljajoče poseganje v verski razvoj človeštva. Država naj ureja naše medsebojno življenje, skrbi naj za dobrobit celokupnega državljanstva, ogibajoč se verskih sporov. Šola vzgajaj mladino na podlagi moralnega pouka — naslanjaje se na verske predpise in državnopravne zakone. Verskih zadev niso opravičeni razsojati ka-tehetje, pač pa cerkvena oblast na eni in" ministrstvo za vere na drugi strani. Ostala ministrstva so odgovorna vsemu jugoslovenskemu narodu in njegovim zastopnikom, nikakor pa ne internacionalnim, ne nacionalnim cerkvam. Četrta resolucija govori o Sokolu, — kako — to si lahko mislite. Vstanovitev Sokola sega v one čase, ko se je začel slovenski narod zavedati svoji pravic. V razburkanem valovju av- leti, ko ni šlo za nikakoršne gmotne zahteve. Bil je odobren v javnosti s tem, da so prirejali na njegovi podlagi podavanja na Češkem pred 11 leti in da ga je odobril dež. šolski svet za Kranjsko z odlokom z dne 23. septembra 1911, št. 6026. Ovreči pa je tudi morda ž njim mogoče marsikatero nesporazumljenje, iz katerega so nastala namigavanja in sumnje o pretiranih zahtevah, o prevelikem vpoštevanju predmeta itd. — Zato bodi povedano: Nič več in nič manj se ne zahteva kakor enakopravnost z drugimi predmeti, isto mesto, ki gre risanju po njegovem bistvu tako v uradnih spisih kakor na urniku vsakega razreda, vsake šole. Nikakor naj se učenci ne preobremenjujejo enostransko, ampak naj se ne vtika nihče v naše zadeve, ki nima zmisla za stvar in ne zanjo poklica. Nobeden predmet naj se ne omalovažuje zaradi risanja, ne goji naj se na nobene tuje stroške. Naj pa se tudi tako ne dela njemu. Ce se bode tako godilo kakemu drugemu predmetu kakor risanju, zavzemal se bodem za njega, če bom za to poklican po svoji skromni moči, kakor sem se že pred več nego 30 leti. Da pa se omalovažuje prav še danes bolj kakor pred 10 leti, je gola resnica. Nihče naj je ne taji. Vse strijskih nemirov je slov. narod plaval kakor ladja brez krmila zaostal v kulturi in gospodarstvu, dok niso pričeli rodoljubi ustanavljati kulturnih društev zlasti čitalnic. Sokol je postal prava narodna vojska v borbah z Nemci in Nemškutarji. V oni dobi pa so se začeli križati tudi različni nazori o cerkveno-političnih vprašanjih, kar je povzročilo, da se je slovensko ljudstvo razpolovilo. Na eni strani svobodomiselna inteligenca z mlajšo duhovščino, na drugi strani konzervativna duhovščina z nerazsodnim kmetom. Levstik piše 1869. 1. »V glavnih stvareh, v ljubezni do naroda in domovine, v poštenosti, v resnicoljubju, v boju zoper svoje nasprotnike smo in moremo biti vsi složni, a v drugih rečeh smo in hočemo biti svobodni!« Glasna izjava je rodila glasen odgovor. Začela so se ustanavljati katoliško politična društva, ki so imela namen varovati in pospeševati katoliško konzervativne koristi v cerkvenih, državnih in občinskih zadevah. (Dr. Lončar). Za-rnanj je duhovnik Božidar Raiš trdil v SI. Narodu, da je treba Slovencem le gospodarske povzdige in da same nebeške resnice nikogar ne rede. Pota so se cepila bolj in bolj in poleg narodnih bojev se je započel Mahničev rimski katolicizem, ki je proglasil, da je »katoličan« naše ime, »Slovenec« pa samo priimek. Mah-nič je mahal na levo in desno po vsem, kar je bilo narodno in ne samo internacionalno rimsko. Čitalnice so mu bile brezverske, ker so molčale o veri in družile člane le v ljubezni do d'imovine. O jeziku se je izražal, da je posoda, ki z njimi zajemamo čisto studenčico, pa tudi smrdljivo lužnico. Nuodnost, ki se ne pokorava veri, prehaja v brezverstvo. O sokolstvu piše, da ga proslavljajo, kakor da bi bilo naše zveličanje v rdečih srajcah. Prosim vas, to so one srajce, ki jih je katoliška ideja nekatoliško ponaredila za svojega Orla in proste duhove v njih okrilju zasužnjila brezdo-movinski internacionalizem. Mahničevi, rimsko katoliški nazori so prehajali iz roda v rod, njegova hujskanja so padla na rodovita tla in evo vam sadu v škofovski okrožnici in katehetskih resolucijah. Vsesokolski z'et v Ljubljani je bil glasen odgovor obema. Braniti sokolstvo kot tako se mi zdi neprimerno. Kar se pa tiče sokolske vzgoje naj navedem tudi jaz en sam slučaj, ki kaže, da duhovna gospoda prehaja v protiversko delovanje. Letošnji majnik je šla moja žena z mojim lSletnim sinom k spovedi v jezuitski cerkvi v Ljubljani. Prvi pride na vrsto sin. Častiti duhovni oče popusti vse grehe — če jih sploh ima — in ga prične nagovarjati, naj opusti brezver-skega Sokola in pristopi k Orlu. Ker ni uspel, mu je podelil odvezo. — Takoj za njim pride na vrsto žena. Gospod spovednik jo takoj povpraša: »Gospa, ali je to vaš sin? Ah, kako je nepokvarjen, skrbite, da ga ohranite takega! Prosim Vas, otroka sem vzgojil jaz kot Sokol za Sokola. Več let že telovadi pri Sokolu in edina mu gre zahvala, da ga je ravno Sokol ohranil takega, kakršnega hvali rimskokatoliški jezuit. Glede nadaljnega verskega zadržanja pa je na meni, da ukrenem potrebno. Sokol je naša narodna vojska, last edinstvene države, osnovan na verski strpljivosti in nima nobena cerkvena oblast pravice, da omejuje njegovo plodonosno delovanje. Mi kot starši pa odrekamo duhovščini pravico, da bi tiščali naše otroke iz cerkve, ki jo niso osnovali oni in ki je danes vse kaj drugega kakor je bila v njenem početku. Peta točka zahteva, da se odpravi državno nadzorstvo nad Marijinimi kongregacijami in navaja, da sokolski naraščaj ne spada v področje ravnateljskega naraščaja. Resolucija zamolči Orla. Čemu? Kdo ga nadzoruje? Glede delovanja raznih klerikalnih društev med šolsko mladino zastopamo mnenje, da život ne more drugače delovati kakor mu ukaže glava. O roditeljih in niih političnem prepričanju sem govoril že preje. Dokler veje v novotari in vsak misli, da bo kuhal svojo juho pri žrjavici, ki jo je zanetila moč nove države. Koliko zanemarja marsikateri učitelj risanje. Učenec pa se čudi, da mora ponavljati razred, če ne uspe v risanju. Gojenka, ki je bol-j na, pravi: »Risanje sedaj še ne obiskujem; hodim le k glavnim predmetom«. Predstojnik j vzgojnega zavoda, ugleden mož, se izjavi, da ri-i sanja v ljudski šoli ni treba. — Zastopnik šolske oblasti pravi, da je risanje le spretnost in pomožna stroka. Med predmeti stoji v spričevalu risanje za lepopisjem. Med vojno so šolske oblasti (vsaj na Kranjskem) risanje izdatno skrčile ali pa celo popolnoma ustavile na mnogih šolah, kjer bi bilo prav takrat najbolj potrebno. — Ke-dar je treba posebnega časa za kako prireditev, tedaj se nihče ne sramuje, prav risanju vzeti časa. — V Srbiji ga baje štejejo med veščine. — Drugi mislijo pri nas, da se odpravlja njegova važnost in ocenjuje njegovo bistvo z banalnimi dovtipi itd. Tako gre to dalje na stroške risanja. So tudi izjeme, da se risanje pravilno ceni, tudi na merodajnem mestu. Ponekod pa ni iste odločnosti. ki je je treba, da bi se odpravile krivice predmetu, še manj pa risarskim učiteljem. V Srbiji je tako, pa naj še bode pri nas — in tako | gremo rakovo pot v prejšnja stoletja. Naj osta- stianki SLS protidržavni duh, je treba paziti, da se ne okužuje mladinski naraščaj in ne vzgaja otrok v protislovje s sokolskim poukom. Isto bi trdili glede 6 rcsolucije, ki zahteva svobodo v snovanju privatnih šol. Zadnji odstavek omenjenih resolucij dodaja še dve točki, katerih prva zahteva obligatnost verouka tudi za otroke nekonfesionalnih staršev, druga pa prisilno izpolnjevanje cerkvenih dolžnosti. Živimo v svobodni državi kot svobodni državljani in se nikakor ne moremo ogrevati za kakršnokoli nasilje. Koliko pa naj pridobi otrok, ki mu je bila dvolična vzgoja v nežnih letih v protislovju? Kakšno naj bode zaupanje do staršev, ki mu govore nasprotno moralo od one, ki mu je v šoli razklada veroučitelj? V majhnem narodu mora biti vsak posameznik velik značaj, dvolična vzgoja pa zamore vzgojiti le nemoralne hinavce, dvorezne nože, dobičkaželjno in brezznačaj-no maso. Tudi 2. zahteva prehaja v nasilje, ki ne more roditi pravih značajev, Gospodje veroučitelji naj bi s svojim zgledom, brezmadežnim življenjem in vplivno besedo sejali v srca mladine ljubezen do pravih evangeljskih naukov, verskih obredov in prepričan sem, da bodo v mladini več pridobili kakor s prisilnimi odredbami, pobiranjem spovednih listkov, čitanje imen pri šolskih mašah i. dr. Učiteljstvo samo pa si itak želi, da so mu nedelje in prazniki na svobodno razpolago. — Nisem vam govoril iz sovraštva do duhovščine, ne iz protiverskega prepričanja, pač pa iz gole ljubezni do svojega troimenega naroda, njegovega najmlajšega naraščaja, in v srčni želji, da bi se v naši ljubi svobodni domovini razširila kultura do tolikšne stopinje, da bi se za-mogli vzporedno razvijati z najkulturneišimi narodi. Končam s Stritarjem: »Temo sovražim — kamen pobirajte! Za mir gorim in spravo med narodi; Slovenec liberalen sem,---metajte!« Vestnik meščanskih šol. —c Na podlagi odloka viš. šol. sveta z dne 28. sept. t. 1. ki zahteva, da mora imeti vsak učiteli po 25 tedenskih u r , brez ozira na to iz katerega predmeta je izprašan, ie strokovni pouk na ljubljanskih mešč. šolah sledeč: Slovenščino in nemščino poučujeta učiteljici matematike in fizike, učiteljica III. skupine poučuje prirodopis in nemščino učitelj slovenščine geometrijo in geom. risanje, učiteljica ročnih del nemščino, učiteljica petja zemljepis in zgodovino, učiteli telovadbe prostoročno in geom. risanje in matematiko. — Ali se g. viš. šol. nadzornik dr. Poljane še kaj čudi, zakaj se k jesenskim izpitom za mešč. šole ni prijavil nobeden kandidat? —c Predpisi za usposoblšenostni z-pit za meščanske šole. U Ministarstvu Prosvete izradeni su programi i odrede-na ie komisija za ispite. koje če polagati oni kadidati i kandidatkinje. koji žele da steku osposobljenje za nastavnike gra-danskih škola. Ispiti ovi otpočeče 12. ja-nuara 1923. Dokumentovane molbe radi ovog ispita treba kandidati da podnesu najdalie do 15. decembra 1922. Ministarstvu Prosvete. Ispitivači na ovom ispitu biče profesori Univerziteta i Više Pedagoške Škole, medu kojima su večinom oni. kor su na tečaju od 1919 do 1921. u No-vome Sadu kandidatima predavali pojedine predmete. Grupe iz kojih če se moči ispiti polagati ovo su: Prva grupa: Narodni iezik sa kniiževnošču. Nacionalna istorija i geografija. Osnovi opšte istorije i geografije. — Druga grupa: Matematika (aritmetika algebra, geometrija, geometrijsko črtanje, deskriptivna geometrija). Fizika i kemija sa osnovima mineralogije. ne tudi pri nas le veščina — spretnost rokodelskega značaja. Proti vsemu temu ta-le razmo-trivanja: I. Risanje je jezik. 1. Zgled: Znamenit pisatelj, vešč več jezikov, sloveč slovenski pesnik, hoče nekoč razložiti iznajdbo svojega očeta, ki je bil kmet. Jasno je, da bi tako naobraženemu možu ne bilo težko, izražati svoje predstave z jezikom. Pa ko ustno razlaga, vzame v roko papir in svinčnik — ni se učil posebno risati — pa nariše, kar hoče povedati v preprostih potezah. Vprašati moramo tu: Čemu se poslužuje risanja, kdor je spreten prav odlično v jeziku, da bi izražal svoje misli? 2. Zgled: Profesor izpituje učenca o zračni sesalki. Učenec popisuje natančno, pa profesor s tem ni zadovoljen, ampak zahteva od učenca, naj mu sesalko nariše. Čemu to? 3. Zgled: Potnik pride v tujo deželo, kjer ni vešč njenega jezika. Stopi v prodajalno, da bi si česa kupil, recimo ovratnikov. S kretnjami se nekoliko sporazume; a nudeno mu blago ne ugaja. Rjid bi imel drugo obliko, pa se ne more ustno izraziti. Zato nariše. Sporazum je dosežen. NI drugače, kedar naročamo pri krojaču, mizarju, ključavničarju itd. Ako moremo svoja naročila z — Treča gruna: Jestastvenica (Biologija). Mineralogija fizika i hemija. Geografija. — Četvrta grupa: Tud jezik. Narodni i Jezik sa književnošču. Osnovi nacionalne i istorije i nacionalne geografije. Kandidati j iz svih ovih četiri grupa polagače i Opči i ispit iz sledečih predmeta: Narodni jezik sa osnovima književnosti i glavnim mo-mentima nacionalne istorije i geografije domovine. Tud jezik u obimu maturant-skog znan a. Pedagoška grupa predmeta. Osnovi školske administracije. Ispit če se sastoiati iz pismenog. lismenog dela i oraktičnoe predavanja. Programi iz poje-dinih predmeta izradeni su na mašini. i svaki kandidat, koji se radi toga obrati Ministarstvu. dobiče program iz predmeta njegove grupe. U molbi treba tačno označiti grupu predmeta i adresu. — N. P. —c Uradni spisi, jezik in telovadba na meščanskih školah. U interesu uspeš-nog rada g. Min. Prosvete odlučio je: 1. da se nastava iz srpskog jezika: srpske istorije i geografije naših zemalja predaje na državnom jeziku u odeljenjima sa nedržavnim jezikom gradanskil škola; 2. da se nastava telesnog vežbanja postupno zamenjuje sa sokolskim vežbama: 3. da se sve školske knjige vode na državnom jeziku. — N. P. Iz Jugoslavije. — Naša zastopnika sta v Beogradu izročila sledečo spomenico v zadevi črtama prosvetnega proračuna za Slovenijo: Udruženje jugoslovanskega učiteljstva po-verieništvo Ljubljana ki ima v svoji organizaciji 2500 članov učiteljstva v Sloveniji, podaja v zadevi črtanja" raznih postavk kredita v budžetu prosvete za Slovenijo sledeči Memorandum. V budžetu za Slovenijo so bile poleg i raznih drugih Dostavk črtane sledeče: 1. Funkcijske doklade za upravo šole šol. voditeljem. 2. Nagrade za ekskurendne šole (is— ! hrana). 3. Okrajne učit. konference. 4. Nagrade učiteljicam za ženska ročna dela. 5. Jedna svota v oddelku »višji škol-ski nadzornici«. 6. Jedna svota v oddelku »srezki škol$tai nadzornici«. * To črtanje je tem občutneje ker so vse navedene postavke zakonito zajamčene in se na ta način uvajajo popolnoma brezpravne razmere v šolsko upravo in izgubi učiteljstvo v dekretih priznane in dosedai varovane pravice. Razlogi: Ad 1. Funkcijske doklade za upravo šol: upravitelji osnovnih šol imajo pravico na funkcijske doklade po § 2. naredbe deželne vlade za Slovenijo od 14. febr. 1919. Ti dodatki niso ukinjeni z zakonom od 23. iul. 1919. god. (Službene Novine br. 86 iz god. 1921) »O izmenama i dopunama u zakonu o narodnim školama od 19. aprila 1904.« Pripomniti moramo, da upravitelji šol in učitelji v Sloveniji ne prejemajo stanarine in ne kuriva kakor učiteljstvo v ostalih pokrajinah države. Ad 2. Ekskurendne šole (u budžetu: šolske stanice) so v Sloveniji stalne šole v oddaljenih in hribovitih krajih, kjer se po-učuie do dva dni na teden. Pripomniti moramo, da se mora z ukinjenjem te postavke ukiniti poučevanje dece v nad 200 takih šolah. Nagrade za te učitelje so zajam- risbami tolmačiti, so izključene vse neprilike po nesporazumljenju. 4. Zgled: Kmet, ki ni znal ne citati, ne pisati, ampak samo tarok igrati, si je zabeleževal cele račune o svojih dolgovih in tirjatvah, ki so važno ulogo igrale pri sodnijski obravnavi. (Glej dr. H. Grom Handbuch für Untersuchungsrichter, II. str. 543!) Kaj skepamo iz teh zgledov? Pisatelj čuti, da mu ne zadostuje jezik, da bi izražal vse svoje predstave. Izpitujoči profesor se ne more prepričati po učenčevih ustnih izjavah, ali zračno sesalko dobro pozna. Naročevalec riše, da bi svoje misli kar najjasnejše izrazil. Isto-tako kmet! Zato sklepamo: Risanje je je-z i k. (To je najvišje načelo vsega modernega naziranja o risanju.) Ta jezik se rabi povsod, ker je ustni izraz nedostaten, da bi podal s potrebno natančnostjo katerokoli misel.* * Risanje je mednarodni jezik v tem zmislu približno kakor godba. Ni se ga pa učiti tako ko volapiika, ampak zanj je treba vzgajati. Kanibal ga menda ne razume. Izdajajo se res slike brez teksta, kakor je lahko godba brez njega. In kaj je pantomina, kaj kinematograf? Za vse je treba stopnjo omike! Glej nižje Foersterjev citat: Michelangelov kip ostane barbar ju kameni (Dalje prihodnjič.) čene na temelju naredbe ministerstva pro-svete od 14. junija 1921 god. O. N. br. .25.536. Ad 3. Okrajne učiteljske konference (zborovi), ki se prirejajo enkrat v letu so tako eminentne važnosti za dviganje šolstva in bi bila ogromna škoda, ako bi bila ta postavka ki ni visoka črtana iz bud-žeta. Ad 4. Učiteljice za ženska ročna dela imajo pravo na nagrade po naredbi Ministra Prosvete od 14. jun. 1921 god.. O. N. br. 25.536. Ad 5. V postavki »visi školski nadzornici« je razlika 6500 Din, vsled česar položai istega ni siguren. Ad 6. V postavki »honorari« so prizadeti okrajni šolski nadzorniki, z razliko 11.840 Din, ki jim pripada po kralj, uredbi od 11. febr. 1921. god. Službene Novine br. 40. Izpuščeni so popolnoma krediti za službene inšpekcije (putnine i dnevnice) po naredbi br. 63