18. avgusta 1938 Socialno vprašanje naroda, je vprašanje bodočnosti naroda. Počtataa plačana v gotovini. Leto II. Št. 32 vva avda SOCIALNO POLITIČNI, KULTURNI IN STROKOVNI LIST Izhaja štirikrat mesečno ob četrtkih. Naročnina: mesečno Din 4’—, četrtletno Din 10'—, polletno Din 20—, celoletno Din 40"—. Posamezna številka Din 1'—. Uredništvo in uprava Ljubljana, Dalmatinova ulica 8, telefon štev. 21-32. Rokopisi se ne vračajo. Požtnočekovni račun štev. 17.177. Poštni predal štev. 74. Narodna zavest Zdi se, da v današnjem času vedno bolj stopajo v ospredje stvari, ki se tičejo pojma narod, nacija in sploh vsega tega, s čimer se kakorkoli označuje skupnost, kulturno in politično organiziranje poedineev. Razni gospodarski in socialni razlogi silijo k teinu, da se v političnem življenju vse bolj zatekamo k oni elementarni skupnosti, ki jo v izvestnih kulturnih in političnih razmerah imenujemo narod. Da moremo govoriti o narodu, je treba izvestnega kulturnega nivoja, to se pravi, podana mora biti neka duševna tvornost, izražena v katerikoli obliki znanstvene in umetnostne dejavnosti. Poleg tega zunanjega, objektivnega momenta pojma naroda obstoja še drugi, notranji, subjektivni moment, ki more biti v posebnih okolno-stih celo večjega pomena in večje vrednosti ko prvi. Čustveno razmerje do stvari, ki so narodne, imenujemo narodna zavest. Znano je, da se govori o izvestnih karakterističnih znakih, po katerih moremo ločiti narode med selboj. Sem spadata predvsem jezik in značaj. Toda to so predvsem zunanji momenti, ki torej omogočajo razlikovanje narodov med seboj in kažejo na posebnosti, posebne lastnosti enega in drugega, medtem ko je narodna zavest nekaka predpostavka, ki mora biti podana pri enem kakor drugem narodu. Reči je, da je narodna zavest nekako oduševljenje naroda, to je tista čustvena 'razigranost, ki se pokaže ob vsaki priliki pri človeku, ki si je v svesti, ki gre v tem ali drugem primeru za stvar naroda, delo v njegovem interesu, za občo dobroibit ljudi iste krvi, istega srca. Ne moremo si misliti naroda v pravem pomenu besede, ki bi na zunaj tvoril sicer neko organizirano celoto, v duši posameznikov pa bi bila velika praznina, hladnokrvnost nasproti vsemu, čemur pravimo narodno. I o ne bi bil narod, predvsem nikakor ne takšen, kakršen naj ima mesto na zemlji v današnjih časih, pač pa bi bila to le mrtva vsota ljudi, izmed katerih si ni nihče v svesti ne kod ne kam, med katerimi ni nobene prave skupnostne vezi, pač pa zgolj individualistični interesi, ne skupnih ciljev ne idealov. To bi bil suh list v vetru. Ni se načuditi človeku, ki čuti v sebi narodno srce, ko vsak dan na vsakem koraku v mestu ali na deželi vidi in sliši vse kaj drufgega kakor to, kar bi mogel pričakovati od kulturnega naroda, za kakršnega se proglašamo Slovenci sami. Pozabili smo na narodno vzgojo, pozabili gojiti ljubezen in smisel za ndrodne ideale, in to v časn, ko se usmerjajo ■proti nam narodi močnih ramen in močne narodne zavesti. Brezskrbno čakamo, brezdelno životarimo, docela smo nepripravljeni, da, celo brez volje, da bi se pripravljali. Kakor vedno, čakamo tudi zdaj, da bo končno prepozno. Vsakdanje politično življenje nam vsiljuje misel, da je potreba po strnitvi vseh sil v službi narodne ideje danes mnogo nujnejša ko kdajkoli prej. Toda kje ima naš človek še sploh kako lepo besedo, prije^ ten občutek ob misli na narod? V tem oziru smo že mnogo izgubili. Položaj je morda celo slabši kakor pred vojno, saj tedaj se je čutila vsaj neposredna potreba, skrbeti in delati za narodno stvar na vseh področjih in z vsemi sredstvi. Po vojni pa se zdi. da smo se zazibali v zapeljivo brezskrbnost v zavesti, da je nevarnosti konec. Gotovo je zmotno, če mislimo, da se lahko 'Mi smo MaJnolc Evropa je vznemirjena. Ogromni nemški manevri, in to v dobi splošne politične napetosti, so napravili celo Evropo zaskrbljeno. Splošen svetovni tisk pa se bavi v zvezi s temi manevri s položajem v Češkoslovaški in poudarjajo, da Češkoslovaška popolnoma hladnokrvno gleda na razvoj dogodkov. Angleški listi poročajo, da do sedaj ob meji ni nikjer prišlo do kakih incidentov in tudi nikjer v državi ni niti sledu kake panike. Češkoslovaška armada je že več mesecev v pripravljenosti in je dorasla vsakemu možnemu razvoju. Češkoslovaška zaradi manevrov ni izdala nikakih posebnih ukrepov. Popolnoma na tihem so bile ojačene obmejne posadke in se je to zgodilo brez vsakega vznemirjenja. nokrvni< V poslednjih dneh so se vršili v ČSR nešteti shodi, ki so jih prirejale posamezne stranke. Med govori vsi priznavajo, da se zavedajo resnih ur, vsi pa tudi presojajo položaj mirno in premišljeno. Krasne so besede železniškega ministra, ki jih je spregovoril v Brnu: «Vsakdo se sprašuje, ali bo mir ali vojna. To vprašanje se tiče vsega sveta, nanj pa nihče ne more (dati pravega odgovora. Na našo mejo butajo valovi revolucije velikega naroda, katerega smotri še niso jasni. Nihče naj češkoslovaškega miru ne presoja kot slabost. Če bodo zgodovinski momenti zahtevali, da se borimo za svojo svobodo in za svoje pravice, tedaj bo Ves naš narod postal ena sama vojska.* Narodna strokovna zveza y Ljubljani V dneh 3. in 4. septembra t. L se vrši v Ljubljani jubilejna proslava 30 letnice NSZ Spored proslave je naslednji: V soboto, dne 3. septembra ob 15. uri se bo vršil v dvorani Delavske zbornice slavnostni delegatski zbor NSZ. V soboto, dne 3. septembra ob 20. uri se bo vršila v dvorani Delavske zbornice akademija in družabni večer. V nedeljo, dne 4. septembra ob 10. uri dop. se bo vršilo v dvorani Delavske zbornice manifestacijsko zborovanje NSZ. V ponedeljek, dne 5. septembra izleti. Narodno delavstvo vabimo, da se teh proslav udeleži v velikem številu, da tako manifestira za pravice narodnega delavstva. 20 lel Jugosl d ugosiavue Pred dvajsetimi leti smo stopili v to državo z najplemenitejšimi željami in z upanjem, kako lepo bo življenje v njej. In kaj povedo končni rezultati? Samo par besedi. Če smo v enem in drugem razočarani, ni krivda ljudstva, pridnega delovnega naroda, temveč predvsem vidnih in nevidnih, domačih in tujih »krščanskih* in krivonosih pijavk, ki so mislili, da so oni država in da je njih poslanstvo v državi le v tem, da od ubogega naroda «zara-d ij 0». Ne smemo ob 20 letnici države pozabiti, da 'bodo te podgane državno ladjo prve zapustile, a da bo to dobro ljudstvo branilo in reševalo, obranilo in rešilo naš državni brod. Razumeti je vendar že enkrat treba, da je narod raznih hvalnic in bobnarskih navdušenj sit. . Ni naš namen, da bi le malo motili slavnostno razpoloženje ob 20 letnici, ■toda za božjo voljo opozoriti je pa vendar treba, da je jedro narodovo nezadovoljno. Poudarjati pa je, da so se vršile napake že takoj v začetku, katerih ni mogoče tako naglo popraviti. v varstvu juigoslovenskih meja predajamo strankarskim in drugim nepomembnim razprtijam, narodne stvari pa puščamo ob strani. Poleg tradicijonalnih zgodovinskih vplivov je razlolg! tej narodni brezčutnosti gotovo tudi naše življenje samo. V službi narod'nih idealov 'nas morajo videti uglajena medsebojna razmerja, toda pri nas se kažejo med poedinimi sloji le robata nasprotja: treba je zavzeti pravilno stališče nasproti kmetu, ugladiti odnošaj do delavca, ne pa gledati v njem internacijonalnega nasprotnika, uvaževati pomen vrednosti domače industrije in sploh vsega ostalega. skratka združiti vse v krog skupnih interesov, ne pa razdvajati in cepiti. Fo je prva zahteva našega priza- devanja v boju za oživljenje naroda. Gotovo pa je to tudi zahteva kulturnega naroda, ki mora vendar enkrat najti notranjo skladnost,.če ne drugje, S a vsaj na točki narodnih interesov, tajti moramo sami sebe, znajti se v svoji narodni državi, ki nami edina more nuditi garancijo, da ostanemo, kar smo. Treba je vzbuditi narodno čustvovanje, oživeti medsebojne stike in odpraviti neupravičene predsodke, ki nas čustveno ločijo od Hrvatov in Srbov. Slovenci, Hrvati in Srbi moramo postati v skupni državi narod ene misli, enelga srca v zavesti, da le kot močna in odločna skupnost pomenimo v mednarodnem življenju ono vrednost. ki vzbuja upoštevanje in spoštovanje. Naročniki! — Mnogo vas je, ki še sedaj dolgujete naročnino za leto 1937. Ker bomo primorani takim prekiniti pošiljanje lista, ponovno prosimo da nakažete zaostalo naročnino. Narodne manjšine —k Vse evropsko časopisje prinaša kolonske razprave o manjšinskih prilikah v Češkoslovaški na način, v kakršni službi se pač ti časopisi nahajajo. Eno je gotovo, da je manjšinsko vprašanje sudetskih Nemcev, ki sedaj stavljajo pretirane zahteve, največja ovira. To vprašanje bi doslej bilo rešeno tako, da sudetskemu Nemcu od otroškega vrtca pa do doktorata ni bilo treba izpregovoriti češke besede. Sudetski Nemci imajo svoje šole vseh vrst. V svojih rokah imajo malone vso steklarsko in tekstilno industrijo, odločilno pa so s kapitalom udeleženi v raznih drugih gospodarskih in industrijskih podjetjih. In vendar tak ropot in direndaj. Če pa se pregleda položaj nemških manjšin drugod in zanje nihče ničesar ne zine ali zapiše, se takoj vidi, da je nemški manjšinski problem v Češkoslovaški zgolj sredstvo za druge namene in cilje. Seveda sedaj ni čas ugoden, priti pa bo skoro moral, da bodo svetovni listi primorani pisati o narodnih pravicah drugih narodnih manjšin v Evropi, ki bi se čutili v nebesih, ako bi uživali take pravice kakor so jih uživali doslej sudetski Nemci. To smo hoteli povedati, ker sc čudimo, kako zna biti svet pristranski. Plaiani dopusti delavcev v Franciji Francoski delavci so dosegli 40urni delovni teden in plačani letni dopust. V tekočem letu gire na milijone francoskih delavcev na svoj plačani dopust. da bodo prvič v zgodovini uživali blagodat svoje večletne borbe. V teku dveh dni je okoli 200.000 pariških delavcev zapustilo francosko prestolico in odpotovalo na odmor. Vsem tem delavcem so podjetja plačala štirinajstdnevni dopust. Da pa ne bi prišlo na kolodvorih do neprijetne gneče, je vodstvo državne železnice poslalo na podjetja svoje uradnike, kateri so prodajali delavcem vozne karte in dajali potrebne informacije o potovanju. Tudi iz ostalih mest Francije potujejo delavci na plačani dopust, da se odpočijejo od težkelga dela in da bodo prvikrat v življenju skozi 14 dni neprestano v krogu svojih družin. Težka in velika borba francoskega delavca ie dobojevana. Francoski delavci niso več samo najeti delavci-sužnji, temveč važen faktor v političnem, gospodarskem in kulturnem življenju. Treba ie čestitati Franciji, da ima tako veliko razumevanje do tiste skupine prebivalstva, ki je steber vsake države. Tudi naše delavstvo bi bilo orikraišano za marsikatera skrb. ako bi se iim nudilo ugodnosti, ki so nrav za prav za niega neobhodno potrebne. Kar napravi človek plemenitega in velikega, ne napravi kot «koristen ud d>ružbe», temveč izven družbe in proti nji. Uči zgodovina in življenje. (Cankar.) Stran 2. socialno razliko med izžemalci in fizično pridnostjo in spretnostjo našega delavca. Tukaj pač velja v polni meri izrek o nenasitnosti kapitalizma, ki vidi samega sebe, svoje uigodje in razkošje. Kaj bi se borskim mogotcem poznalo, če bi onih 60 milijonov frankov, ki jih niso mogli skriti drugače, kakor da so razpisali za toliko novih delnic, ki niso bile nikdar vplačane, žrtvovali za prosvetno delo in kulturni dvig svojih podrejenih delavcev. Kaj še, saj jim še pridnosti ne plačajo tako, da bi bil njih fizičen obstanek zasi-griran. Blede in upadle, obraze ter fizično izčrpanost delavstva imdjo na vesti ti mogotci modernega kapitalističnega izkoriščevanja vzlic moderni naši socialni zakonodaji. Poraznega utiša, ki sem ga dobil, drugače opisati ne morem in ne znam. S tremi seljaki domačini, zaposlenimi v kamnolomu, sem se razgovarjal v gozdu. Med drugim sem jih vprašal, kako je z bolniškim zavarovan jem. Niso mi znali odgovoriti. Samo to vedo, da imajo zastonj «lečnika i lijek», o kaki hranarini, pravici do nje, trajanju te pravice, pravica. ki jo imajo žena in otroci do bolniške blagajne, te pravice so jim bile španska vas. dasi ravno že večkrat bolni in za službo nesposobni, niso o kaki izmed teh pravic nikdar čuli. Narod je zdrav, samo premalo hranjen. Ako je v jedi skromen in ni izbirčen. je to sicer lepa lastnost, le žal, da gre ta lastnost kot dobiček v malho borskih lastnikov. Ko bodo ostareli in omagali, iih bo podpirala država iz sredstev davkoplačevalcev, medtem ko bodo mogotci v Nici hazardirali za horendne vsote in kupovali svojim milostliivam dragocene kožuhe, katerih vsake dlake se bo držalo življenje od 7000 'izmozganih rudarjev. Temu kulturnemu škandalu se lahko napravi konec samo s kulturnim dvisr^m prizadetih in z zakonom o do-volieni višini čisteča dobička. Bnrski rudniki so drugi petrolejski vrelci — žalibog v tujih rokah. Ali so .,rde2i“ res rde2i? odobriti še posebno posojilo v znesku 300' milijonov RM pod pogojem, da Rusija 40 odstotkov tega posojila uporabi za nakup vojnega materijala v Nemčiji! Če pa naj bi naziv crdeči* izhajal iz tega, da kdo sklepa pakte z Rusijo, potem se je treba spomniti samo na francosko-sovjetski pakt, na pakt o prijateljstvu in nevtralnosti med Italijo in Rusijo, in na številne konvencije med Nemčijo in Rusijo, ki so bili vsi sklenjeni brez prigovarjanja in soudeležnosti Španije. Hranilo otrok — sladkor Nasprotniki republike v španski državljanski vojni so za one, ki se borijo na republikanski strani, iznašli oznako «rdeči», s katero so pridobili zase več pristašev, kot pa s tem, da sebe imenujejo protivnike republike. S to oznako je mogoče trditi troje: 1. da so branitelji republike komunisti, 2. da imajo zveze s Sovjetsko Rusijo in 3. da podpisujejo pakte s Sovjetsko Rusijo. Da prva možnost ni utemeljena, potrjuje dejstvo, da ni komunist niti predsednik španske republike niti predsednik Cortesa (parlament) niti sef katalonske generalitete niti predsednik vrhovnega sodišča. V sedanjem parlamentu, ki šteje 470 poslancev, je 200 pripadnikov desnice in pičlih 15 komunistov. Vsi ostali pripadajo so- cialistični in raznim republikanskim strankam. Tudi ni mogoče, da bi zveze Španije s Sovjetsko Rusijo opravičevale tak naziv, ker v juliju 1936 (ob izbruhu državljanske) vojne ni bilo v vladi niti enega ministra komunista in ker do konca 1936. (t. j. par mesecev po izbruhu drž. vojne) v Španiji še ni bilo ruskega poslanika. Medtem pa je Italija kot druga med vsemi državami na svetu priznala Sovjetsko Rusijo in je socialistična Nemčija 1933 izjavila, da namerava voditi s Sovjetsko Rusijo prijateljsko politiko ter ji istega leta odobrila posojilo v znesku 200 milijonov RM, 1935 500 milijonov RM za deset let, 1936 spet 200 milijonov RM in ista Nemčija je bila pripravljena Merilo za kulturno stopnjo kakega naroda je v uporabi sladkorja. Naša država ima vse pogoje za veliko proizvodnjo sladkorja. Saj je 011 za današnje življenje prevažno živilo otrok. Toda ali ni žalostno, da moramo v agrarni državi, kjer to važno živilo tako rekoč raste, ponehavati z uporabo sladkorja kot našega živila, ker je predrag. Sladkor, hranilo otrok, je dosegel pri nas spričo pomanjkanja denarja takšno nezaslišano in ogromno ceno. da si ga ne more Človek, ki živi iz rok v usta, privoščiti. Komaj celo v bolezni. Naši kmetje ne govorijo zaman besede: Kupovanja zdravil v lekarni in sladkorja nas Bog ob-vari! Res je, prvo in drugo je doseglo takšno ceno, da si revež zaman beli glavo, kako bi z enim in drugim v primeru bolezni pomagal, ko ni pri hiši niti denarja za sol. Ne samo kmetje, tudi delavci in revnejši meščanski sloji, kakor obrtniki in večina uradni-štva, so se omejili z uporabo, sladkorja na minimum. Kmetje uživajo zjutraj mleko in močnik, delavci in uradniki si pa pomagajo* s prežganko, štejejo pa kocke v prvi in drugi skupini, da ja ne bi preveč porabili. K-je ste tisti trdosrčneži, ki ste krivi vsega tega gorja. Ali res nimate vesti in sedaj ob 20 letnici obstoja Jugoslavije pustite, da prosi narod za svoje najnavadnejše pravice. Ljudstvo je sito raznih fraz in slavospevov. Dovolj je bilo besedi, dejanja naj govore. Časopis! poročajo Ves svet je preplavljen s tisoči in tisoči časnikov. Nekateri izhajajo celo po večkrat na dan, samo da obveste milijone radovednih bralcev o dogodkih, ki so se dogodili, ki se dogajajo itd. Še več kot časnikov pa je tistih ljudi, ki pišejo in iščejo v svetu «110-vic», da jih puste potem natisniti iri izroče ljudem kot naj novejše obvestilo. Tem ljudem pravimo časnikarji ali novinarji. Vselej ne črpajo iz resničnega življenja, tako kot novinske družbe ne, katerim tudi drugače pravimo agencije. To so velike movinske poslovnice ali opravništva, posredništva novic, resničnih in izmišljenih, tudi naročenih, ki jih pošiljajo po svetu s sodobnimi občili, po brzojavu, telefonu, radiu in po letalih. Mnogi l judje najrajši poslušajo reči. ki jim dražijo živce, te agencije pa jim seveda s takimi stvarmi najrajši postrežejo. Samo da vzbujajo zanimanje z njimi. Da dražijo živce. Čeprav in to na srečo samo za tisti trenutek, ko iih čitajo. Poklicni novinar, ki bi hotel poročati samo čisto resnico, je nemogoč. Poslušati mora svojega gospodarja in poročati največkrat to. kar mu daje agencija. Neredkokrat tudi proti svojemu prepričanju. * tli- *-ws —^ la sr i* ***?»< *■... -'V. * s* Obisk dr. Maika v Beogradu —k V nedeljo je v Beograd prispel dr. Maček z večjim spremstvom. Deležen je bil svečanega sprejema. Kako tudi ne, saj so Hrvati po 10 letni odsotnosti prvič stopili na beograjska tla, kar pomeni, da priznavajo presto-lico kot mesto, v katerem se reže kruh pravici in resnici. Pozdrav voditeljev in prvakov beograjske združene opozicije je bil nad vse prisrčen. Slovensko združeno opozicijo je zastopal g. dr. Dinko Puc. Razvila se je nato veličastna povorka v mesto, kjer je dr. Maček moral z balkona hiše, kjer se je nastanil, množico nagovoriti. Takoj na to so se pričela posvetovanja s prvaki združene opozicije, ki so se nadaljevala še včeraj ves dan. Zvečer so sprejeli zaključno resolucijo, katere vsebina nam ta trenutek še ni znana. Zanimivo je, da ves čas postanka v Beogradu ni nastal niti najmanjši incident, U-„ Xs*s . . ~ Karel Novy: 28 ŽIVETI HOČEMO (Roman.) Vsaj v tem trenutku, ko so bile v nevarnosti njene majhne nade in skrita upanja, da se bo vendarle nekako zasukalo, da se ji nasmeje sreča, šele zdaj je razumela grozo vseh, ki se spuščajo v boj za košček kruha. Toda to ni trajalo dolgo. Pomislila je, du se najhujše ne bo ^glodilo. Znižajo jim, deset od sto jim bodo vzeli, skromneje bosta živela in potem, ko bo imela kaj šivati... saj bi šla lahko tudi kam za postrežnico. Gre za to, da se prebijeta mesec ali dva. lin še dve sto kron ima in Jože tri sto1, to je pet sto, to je pri največji skromnosti poldrug mesec s stanovanjem vred. Zakaj bi torej povešala glavo! Tomševa vas je bila kolektiv, koča je živela družno s kočo, delali so z enimi pljuči in prebavljali kakor z enim želodcem. Naselje «Na skrivanech* pa je štelo pet in dvajset hišic in pet in dvajset organizmov, kleta je bila ločena od kletke s sovražnim plotom, vsakdo je živel sam zase, za svoje bridkosti in radosti; tu je prebival komunist in zraven socijalni demokrat, ki sta nekoč složno delala v eni delavnici, se kriče razšla in se nikoli več ne pogledala. Tamle stanuje organizirani klerikalec in tik pod njim češkoslovaški narodni socijalist, ki leto za letom z velikimi transparenti praznuje obletnico sežiga Jana Husa. Oh, klerikalka hodi ves šesti julij** s priprtimi očmi in takoj zjutraj zagrinja line svoje klejtke. Toda večina je bila tu politično neorganizirana in se v kantinski kolibi ob cesti rogala vsemu svetu. ** 6. julija 1415. je bil sežgan Jan Hus. (Op. prev.) V nji se je ustavil Jože proti večeru, ko je bilo zborovanja konec. Glodal je kruh in ga poplakoval s steklenico piva. Ni se mu mudilo domov z novico, da v resnici stavkajo, da jih bodo pognali. Bil je ves divji in je hotel priti na druge misli. Vrag naj vzame vse to! «Kaj ste vi?» je vprašal mož i.n se sklonil k njemu čez majavo mizo. «Kako, kaj sem? Tu na stavbi delam.» «Eh, ne! Kaj me briga, kaj delate. Ste komunist ali kak beli? Ali takšen, kamor veter, tja plašč?» «Daj mu mir!» se je zadrl njegov tovariš. «He, dandanes kaj verjemi! Vse je sleparija in lum- parija :In zato sem komunist!» je bruhnil prvi. «;Vse je kapitalistična hinavščina in mi moramo to prena-rediti!» «Prav! Samo kako?» «Kako! To je tisto!* je rekel drugi. «Kakor na Ruskem, fantje. Razbiti. Iti lepo na cesto in se ne bati. Kaj morem izgubiti? Revščino? Tale svoj zasvinjeni golt? Glej, hodil sem v fa-briko, na teden sem dobival sto osemdeset in tudi dve sto. Pa zdaj? Kako bom živel z dvajsetimi kronami družino? Z osemdesetimi ves mesec? In koliko nas je takih!» «To je tisti ameriški krah», so menili. «Hudiča! Velekapital, banke so požrle ves denar, zdaj pa zmesta ne moremo.* «Stroji delajo za ljudi, to je», je rekel kantinski. «Fabrike pa le stoje, steklarne, tekstilne tovarne», je rekel Jože. «Pri nas gori je kakor v mrtvašnici.» «Ali ste s severa?» «S severovzhoda.)) «In vse beži v Prago, mi pa tukaj stojimo križem-rok!» je rekel prvi in drugi mu je tjavendan prikimaval. «Doma imate gospodarstvo, kaj? Kos polja?» «Ko bi ga imel*, je rekel Jože. Poglejte jih, človek, te dve roke!» Ne da bi se bil ozrl na Jožeta, je prvi gonil svojo: «Vsak sili v Prago in tu gara pol zastonj, kar mu kdo da. Niti ne vpraša ne, koliko mu bodo dali, samo da ima delo. Potem pa zahtevaj, da ti povišajo mezde! Pa naj kdo poskusi stavkati.* «Jaz stavkam!» je rekel s poudarkom. «Stavkate, ste zidar*, je dejal drugi. «Bodite brez skrbi, da vas pritisnejo. Brcnejo vas in si najamejo drugih. Stavka v tem času je norčavost. Ob vse lahko pridete. Danes ni kakor je bilo po prevratu, danes, ko pravi delodajalec ,odbil bom‘ in odbije.» «Da, vemo», pravi Jože. «Ali naj si mar damo pljuvati v obraz? Češ, da je vse bolj poceni, živež, stanovanje, perilo.* «Mi ne vidimo tega*, pravi gostilničar. «Od mene hočejo vsah dan večjih davkov. In povejte, kakšen obrtnik sem jaz? Rajši vse vkup pustim, naj ekse-kutor sam toči, da bo videl, koliko prislužim. Ko bi dobil nazaj vsaj nekaj dolga! Kako morem vzdrževati pol kolonije? Kje naj pa jemljem?» Bila je že noč. Mesec je svetil, medla senca je drsela pred Jožetom, ko je stopil čez prag kantine, vse je bilo tako majhno, kolonija, skupina vil na nasprotni strani, samo osvetljeni prostor noči je bil nepregleden. Človek je tako neznaten pod praznini in neskončnim nebom! Pred hišico Ditrichovke je sedel Venoušek. «Kaj delaš tukaj?* ga je vprašal Jože. Napravil mu je mesto in odgovoril: «Nič. Kaj bi delal. Požvižgam se na vse.» Magdalena je vsa nestrpna pričakovala ljubčka. «Jože, ti si pil. kajne?» «Malo», je osramočen priznal. «Zakaj delaš to? Ali bo zaradi tega kaj bolje?* (Dalje prihodnjič.) Štev. 32. «• «■ — da je dr. Maček že nesel v Beograd poleg svojih zahtev tudi zaboj hrvatske paprike za popoprati, — da je čudodelec pater Hlinka v agoniji, — da je Bliicher prenehal z vojnimi operacijami zato, ker je »Evropa svetovala* Japonski, naj bo zmerna. — da je vsled odpovedi Mariborskega tabora ostalo nepopitega več tisoč litrov cvička, — da piše repek Slovenca »Sloven-ski dom», da se je dr. Maček sprehajal po Beogradu, — da je interesantno to, da so vendar enkrat evropski voditelji solidarni, in sicer, da kaj radi izgovarjajo besedo zmernost, — da je tudi Mussolini za zmernost, — da je vprašanje, kdo bo ob teh splošnih mobiliziranjih prvi prelomil zmerni pas, - da imata Italija in Nemčija kontrolo ena nad drugo v tem, da svetujeta ena drugi, naj bosta zmerni, — da je S. K. Ljubljana v nedeljo 14. avg. prvikrat odvzela v njenem življenju S. K. Hajduku obe točki, — da je največji škandal današnje kulturne dobe spomenik v Ljubljani* ki se mu pravi: bolnica, — da že dolgo ni bilo čitati o kakem napadu na tvrdko Ta-Ta, — da so Hrvati bolj za to držhvo, kakor pa oni. ki jih obrekujejo, — da se bo ljubljanska Kopitarjeva ulica prekrstila v »Ulico pisatelja Pristranskega*, — da je na ljubljanskem magistratu dovoljeno južinati enkrat od 8.—12. ure. — da bo brezposelnost prenehala, čim bodo vsi zaposleni, — da je v današnjih časih interesantno le-to. da je Slovencev 1 milijon "00 tisoč, med 'njimi pa jih je zelo malo. ki bi vedeli, da je 1.7 milijona Slovencev izven naših mej, — da je vse. kar je pisano pod naslovom ali pa ne! Za smeh in kratek čas Kaj bi napravil? — Kaj bi napravil, če bi 100 metrov pred seboj zagledal leva? — Padel bi na kolena in zahvalil Boigia. — Ne razumem zakaj? — Zato prijatelj, ker sem strašno kratkoviden in jedva na dva metra spoznam obraze in predmete. Res je. Sodnik: Gospod Kvas. Toženec vam je rekel, da ste slon in osel. Ali je to resnica? Kvas: Res, gospod sodnik! Sodnik: ja zakaj ga pa potem tožite, če je res. ^Verjamete ali ne?», verjeti R. K. Izletniki Nedelja je bila. Slonel sem na oknu in opazoval temne oblake dima, ki so se počasi valili iz tovarniških dimnikov in mračno plavali nad jeseniško kotlino. Jesenice, kraj delavcev, v zadnjem, času kraj z nevarno naraščajočo brezposelnostjo. Zapadni del doline se je nenadoma stemnil, padle so prve kaplje in skoraj je tiad mestom zadivjala nevihta. Toda kljub nalivu je bila cesta polna ljudi, kot bi se pravkar vsuli iz cerkve. Po nahrbtnikih in aktovkah sem takoj spoznal »izletnike*. Podjetje je zopet priredilo ekskurzijo v znak »solidarnosti in sodelovanja* med vodstvom podjetja in delavci. Dolga je bila vrsta »izletnikov* in hudo glasna. Prav v p redil ji vrsti je vsa sključena stopala stara ženica. Daleč je bil izlet, a kaj bi tisto. Tam je vendar jedi in pijače v izobilju. In kar je glavno — vse je brezplačno. Podjetje je vendar radodarno. Zato se je mamica odpravila na dolgo pot In sedaj sem videl, kako je pod pazduho skrbno tiščala dobršen košček pojedine. To bo za jutri in morda še celo za pojutrišnjem. Težki so časi in vsaka stvar se mora izkoristiti. In tudi njena hčerka, ki je v naročju držala zlatolasega sinka, je imela polno aktovko. Njen mož pa, ki je ž nesi-gurnimi koraki stopical poletg nje, se je smehljal, neprestano samo smeh- ljal. Kaj se tudi ne bi? Saj je podjetje poskrbelo tudi za židano voljo. Zlata kapljica je prijetno razgibala težke vsakdanje skrbi, jih popolnoma zabrisala, tako da so po dolgem času vsi zopet gledali na svet z zdravim (beri: vinskim) optimizmom. Pa naj kdo reče, da je podjetje hudobno in da ne skrbi za delavce. Pa je mimo po cesti pridrvel avtomobil. V blazni brzini je piusknil v obraz in na obleke težko umazano blato. Ali »izletniki* niso zato rohneli in preklinjali. Še obrisali so se na skrivaj in napol celo upognili že itak od dela sključene hrbte, kot bi se hoteli opravičiti, da so na cesti v času, ko se peljejo mimo v luksuznem avtomobilu organizatorji izleta. Saj so vendar tako dobri... In dolga vrsta izletnikov se je vlekla mimo mojega okna kot velikonočna procesija. In vsi so bili dobro razpoloženi. Kdo bi še skrbel za bodočnost, kdo bi si jemal k srcu odpuste, kdo bi se mienil za stotine brezposelnih, kdo bi se razburjal za kršenje kolektivne pogodbe, ali zmanjšanje mezd. Saj je vendar podjetje dobro in priredi vsako leto za vsak obrat po en izlet, kjer se človek naje in napije — brezplačno. Debele kaplje so padale. Na razrito cesto, na strehe in na obraze izletnikov, ki so se smehljali, samo smehljali. Pozornost sta mi vzbudila mlado dekle in postaven mladenič, ki sta se tesno objeta stiskala pod enim dežnikom. Že na prvi pogled se je videlo, da sta srečna. Skupen izlet jima je razkril srce in sedaj se bosta vzela. In sedaj naj še kdo reče, da podjetje ne skrbi za vse. Ali...! Mladenič, ali veš, da si na listi reduciranih in da te bodo oni, ki so te danes gostili z izbrano družico vred pahnili v nesrečo? »Krščen duš», sem slišal od' daleč. »Meni, da bi kdo zapovedoval? Kar izgubi se!* Velik, koščen in nekoliko upognjen možak je nerodno motovilil z rokami in se otepal suhljate ženice, ki se je trudila, da bi ga ujela za komolec in pomirila. Vino ga je očivid-no ohrabrilo, pa je svojo moč in oblast na vsak način hotel pokazati nad ubogo ženico. Tako so gruče izletnikov hitele mimo mojega okna. Nekateri nasmejani, drugi razdraženi, tretji skregani vsak na svoji strani, nekateri so pa zopet v razigranosti pozabili na zakonske meje in so prešerno objemali tuje že- ne in obratno. Vsi pa so bili zadovoljni s podjetjem, ki tako očetovsko skrbi za delavce. Dolgo v noč sem še slonel ob oknu. Nisem več opazoval »izletnikov*, kajti njih procesija se je končala. Pač pa sem prisluškoval poskočnim zvokom harmonike, ki je v bližnji gostilni podžigala izletnike k plesu. Nekaterim vztrajnejšim skupna zabava še ni zadostovala, zato so jo še malo potegnili v gostilni. In veselo se je zavrtelo mlado in staro. Kdo bi mislil na redukcije? Kdo bi se repenčil zaradi tisočakov, ki se zapijejo po »dobro uspelih* izletih? Kdo bi mislil na revščino, glad? Zavrtimo se in ne mislimo! Za nas misli in skrbi podjetje ... Ljudje, veselite se, sanje o deveti deželi se uresničujejo. Samo škoda, da je izlet »v znak solidarnosti med podjetjem in delavstvom* samo enkrat na leto... OD 1. DO 12. SEPTEMBRA LJUBLJANSKI VELESEJEM POLOVlCin^OZNIN^IS^ELEZNia^AROBRODm Na odhodni ielezniiki postaji kupite rumeno legitimacijo za din 2*— Mednarodna razstava fotografije in filma. Umetnostna razstava. Razstava malih Hvali, kot, ovac. — Plemenski psi 1. in 2. IX. — Goveja živina 10. in 11. IX. Gospodinjska razstava — Obrt. industrija itd. — Tekma harmonikarjev 11. IX. Krasno zabavišče, velikomesten variete NAGRADNO ŽREBANJE — DARILA ZA OBISKOVALCE VELESEJMA MOTORNO KOLO, 30 KOLES, ŠIVALNI STROJ, RADIO-APARAT Za konzorcij «Nova Pravda* izdaja dr. J. Bohinjec, odgovorni urednik F ran jo Rupnik. Za Delniško tiskarno, d. d. v Ljubljani Ivan Ovsenik. Vsi v Ljubljani.