B. Baebler: Tujka. 411 ljudi s svojim izvežbanim umom, ki so ga celo prijatelji včasi dolžili sofistike — „smejoč se ljudem in jokajoč zase". Kajti tudi temu tako discipliniranemu človeku ni prizanašala moderna skepsa. Takrat je grajal obrede in govoril za svobodo osebnosti: „Nikogar na zemlji si ne jemlji za sodnika razen sebe, tudi svetnika ne!" A skoro nato se je zopet pogrezal v ogromni živelj svojega naroda in skušal samo to čutiti, samo to želeti, verovati, upati in ljubiti kakor narod njegov. Sebe je daroval narodu . . . Slavjanofilstvo že dolgo ne živi več, pač pa je še vedno živ njegov klic po prebuji duha in misli. Živel je v šestdesetih letih v prosvetnih pozitivistih, v sedemdesetih v subjektivistnih narodnikih, v devetdesetih v marksistih in živi v sodobnih novoidealistih. Pred neukim narodom se nihče več ne klanja, pač pa se nadaljuje od slavjanofilov započeto proučevanje naroda, ne v znamenju nacionalnega hvalisanja, ampak v svrho najhitrejše in najudobnejše raz-prostranitve vseobče kulture. Nazaj v cerkev hite tudi dandanes plašni, upehani in trudni. A tudi mož, stoječ sam in v svobodi, se povzdiguje nad materijo, iščoč Boga, seveda danes ne več v skupinski vesti, ampak na sledovih svoje lastne misli, tam v višinah, kjer ta nebeška hčerka omaga in se tako blagodejno čuti bližina in dih božanstva . . . V Moskvi, dne 11. aprila 1904. Dr. Ivan Prijatelj. Tujka. j^ako si krasno, dekle tuje, Neznano vse ti je — seveda... vse mesto gleda za teboj; Dovoli, da te vodim jaz! kako oči so tvoje lepe, Kaj ? Ni ti všeč? Zakaj obračaš kako je lep obrazek tvoj! od mene krasni svoj obraz? A ulice so ti neznane, No, kdo zato bi ti zameril — neznane so ti hiše te, navade svoje pač imaš, neznano mesto ti je naše, in tujka ti si v našem mestu — neznani v njem so ti ljudje, šeg naših lepih ne poznaš . . . B. Baebler.