m m ZHUDAPOLNA HISTORIA mremnunsg »0 »a Sn So m Ho a? 02 112 oHRBNinii ♦c^o^o^o^o^.o^o ❖o ^ X? k ZHUDAPOLNA HISTORIA SAMAKNENE DIVIZE mio d2) KTERA SHIVI V’ KALTERN NA TIROLSKIM V’ VIDMI i85 7 NATISNIL L. VENDRAMI JASBITZ INO BlTTESNECK JEH NAPRODAJ BIAJO v’ GORIZI ~e ■pze(j(edane, m km dapovc)i o2 te e Mo ^opoiueuo. vam a J°> / č F* natif tih bukev fo gnadlivi Firflit Gofpod Gofpod Fr as z Ks aferi Gorifhki Fikfhi Shkof 24 projenza 1837 dovolili• tN*Q20bQy.Zž3 5 IBllMDTDIE <|gj|budapolni je Gofpod v’ fvojih Svet¬ nikih. Kakor je sire bog od sazhetka fvoje Isvolene doftkrat po zhudnih in nam ne- sapopadlivih potah k’ febi vodil, tako Jflie ravn tift bog dandanafhni pofebne gnade skasbe tiftim, kteri mu s 7 pofebno sveftobo flushijo. Lepi isgled od tega najdefh v’leti hiftoriji, ktero ti sdaj v’ krajnskim jesiku v 7 roke podam, sato de jo berefli, boshjo modroft in ljubesen zhaftifh, ktero bofb v’ leti pergodbi tako fvetlo rasvidil, in de tud fam febe in druge k 7 ljubesni boshji in brumnofti unemaflr. Leto liiftorijo je na pervo fpifal en Gofpod is lafhke desliele, kter je fam Samakneno dvizo vidil, in vfe is saneflivih prizh isprafbal, kar je tukej popifal v 7 bukvize, ktere fo ble potlej v’ Majlandu sire k 7 trekimu natifnene. - • - - ' ' ' 4 ' O'; >'■: 1 ' ' 1 ii -U ~ ■ ■ : . ■ " , Kar fino farni vidli iti fii fhali, vam osnanujemo. S. Jan. I. Lis. p. I. v- 3. snaminje, brumne naprave, prašnike in poboshne navade ljudi; tode nizh taziga fe ne najde v’ tiftili popifih, kateri fo dandanafhni od popotnikov in ogledvauzov fveta na fvel- lobo prifhli. O ko bi pazh kdo s 7 tim na- nienam deslielje prehodil, in vfe take re- zhi, ko bi jih vidil, na tanko popifal: Kako lepe bukve bi fe lohko sioshile!! Enaki namen je nekolko tud mene vnemal, k’ fun fe od doma podal, in she hodil po Tirolfki deslielji, polu shelja, o- gledat, kar bi blo bolj imenitniga sa Zerkev in nalho Vero. Rar fhlifhim veliko govo¬ riti od prezhudne duhovne pergodbe, ktera fe je v’ kraju Kaltern pokasala, in k. 7 hm flifhal in vidil, de tolk drugih ljudi v 7 leta kraj hiti, Hm hotel tud jeft fe kje podati, de bi 1'e tako fam preprizlral, in s’ laftnim ozhmi prefodil pergodbo, od ktere Hm fliflial od vfih krajov govorjenje. Kaltern, lepi kraj Tirolfke dushelje, kjer tri tavshent ljudji prebiva, leshi v 7 pri¬ jetni dolini, ktera je od blishniga potoka Etfh fvoje ime sadobila, v’ Trienlki Shko- fiji, enmalo ]>ovsdignen; sa torej fe na majh¬ no jeseru , kter v 7 blishni dolinzi jegra, vefel’ osira. Lepo je she torej leta kraj 9 farna natora ozirala, pa vender je flie sravn tud pridna delovnoft prebivavzov perpo- mogla; satorej fe leta kraj ptujimu popot¬ niku, kader blisu pride, velelo pofmeja s’ pridno obdelanim poljani, in s 7 lepim vino- gradam, kteri fo she po fvoji legi fonzu srozheni, in na sliiahtnih tertah bogati. Na verhu tega kraja je klofhter ifsidan, v 7 kterim Sinovi S. Franzhiflika prebivajo; she pred fonzhnim prihodam fe lepi glaf jutrene pefem, ktero ti Menihi na tefhe k 7 bogu pofhilajo, po vfiieiih fpodnih pre¬ bivavzov prijetno raslega. Farna Zerkev ima lepo opravo , in pervi vezher, k 7 fim v 7 Kaltern perfhil, fini fe kje podal, k 7 fo fe vezhernize k 7 prašni¬ ku Roslienkranza Marije per ispoftavlenim Piefliiiimu telefu obhajale. Prezej k 7 fim vanjo ftopil, fim fe savsel nad poboshno- ftjo ljudftva, inu lepim foglaljam duhovniga petja , k ter fe je is gerlov lepo vglihanih pevzov po zerkvi rasfhiralo. V idil fini tukej shenfki fpol s 7 odkritim glavami, pa njih poboshna poftava mi je prizhala sadofti, de per njih ni potreba glavniga ogernila, kterga je she Apoftel Pavl od shenfkiga Ipola tirjal. (*) Prebivauzi tega kraja fo (*) i. Cor. 11. io. ro omikani, in dobroferzlmi, kar fim jih kra¬ tit zhaf, k’ fim fe med njim snajdel, mogel fposnati. Vfi govore nemfhko, in tud kar lim s’ duhovnim govoril, fim fe mogel le latinfkiga jesika poflushiti. Imenitna pergodba tega kraja pak v’ temu obftoji, de fe tukej snajde ena dekle, ( ravno tega kraja Kal tern) ktera je she skusi tri leta v’ vednimu samaknenju; vfi fe zhudijo in savsamejo, kterikolj fo jo vidli. Vem fzer dobro, de kader fe od per- kasen in samaknenih govori, je treba ve¬ like rasumnofti in ojsti’e rasfojnofti po isgle- du in nav ku Svetih Ozhetov; pa vem tud dobro, de se take rezhi, potem, k’ fo dobro pregledane, in ojftro prefojene, (fzer s’per- pufhenjam JNaprej-poftavlenih ) tud fmejo osnanovati pred ljudftvam, k’njegovimu poduzhenju in lepimu isgledu; sakaj finem upat, de to je boshja volja, de jih ludje svejo, in boga hvalijo; kakor je blo ras- fojenu v’ poprejfhnih enakih pergodbah nar vezhih Svetnikov, de namrezh Gofpod Bog ne deli take gnade farno v’ tolashbo tiftih dufh, na kterih fe vidjo, ampak tud savolo ljudftvov. Satorej je rekal Angel Rafael k’ Tobiju: (*) Skrivnofti kralja je dobro na (*) Tob. 12. 7. 11 fkrivnimu dershati; dela boshje pak fpo- snati in osnanovati je zhaftiftlivo. Sato je angel tud njema rekel: (*) Vi pak hva¬ lite Boga , in osnanujte vfe njegove zhudeshe. Le poverlmili in nesavuplivih marn, kfe vezhkrat kje v’ en dan perpo- vedujejo, fe je treba varvati, sakaj le take fo fhkodlive ; en tanko prevdarjen in ref- nizi permirjen popif pak takfhne pergodbe ne inore fbkodvati, ampak bo vfim k’ do- brimu flushil, kjer refnizi prizbovanje daje. S’ takfhnim miflim navdan jeft sazhnem popifvati pergodbo nafhe Samaknene: ker fe prut fleherni napzhni moderjanofti oro- shim s’ beledami Apoftelna Pavla: (**) Mi nefpametni savolo Kriftufa. (*) Tob. 12. 20. (**) l. Cor. 4. 10. 13 ^f|amaknena dekle fe imenuje Maria od Mori, je bla rojena v’ Kakem 16 dan Kosoperfka 1812. INje ozhe fe imenuje Joshef shlahtni Mori od Muncheler in Si- chelburg; nje Mati pak je Maria Sclva od ene prav brumne rodovine Tirolfke de- sbelje. Do fhtirnajftiga leta je bla lepo isrejena v’ vfih deshevfkih fhegah, in po- duzbena pofebno v’ pravi in refnizhni brum- nofti, kakor fe je fpodoblo sa nje slilahtni ftan, od fvoje laftne matere, ktera je na lepih zhednoftih in modrofti bogata bla. Pa mlada dekle fe je tud previdnofti bo- sli j 1, ktera ji je tako modro mater perprav- la, livaleshna fkasala ; kmal fe je vidlo, de persadevanje in poduzhenje matere ni blo sabftojn! Maria je bla lepi isgled vfim mladim deklizam fvojiga zhafa, s’ fvojim lepim sadershanjam je vfih ljudi ozhi na fe potegnila, vfi fo jo ljubili, in fe savseli nad pohlevnoftjo mladiga otroka. Ljubesen boshja ji je prež v’ pervi mladofti naprut perflda, in je nje mlado ferze v’ pofeftvu vsela; od tod fo pognale mnogotere zvet- lize al rofhize, ktere fo nje dvifhko mla- i3 doft od vfih ftrani zirale. Sauefliv snam- ne shlahtniga ferza, in gotov tovarfh bo- shje ljubesni, to je ljubesen in vfmilenje do vbogih, fe je tud kmalo na mladi Marijzi s a gledalo, k’ fe je reslozhila med drugmi zhednofti, kakor fe lozhi vert- na roška v’ dufhezhim pufhelzu od vfih drugih zvetliz. Ona je dobro snala fi mar- fktero rezh pertargati, de je tako v ? ftanu bla vbogim pomagati, pofebno sapufhenem bolnikam, ktere je tud farna vezhkrat ob- jifkala. Kader je she defeto letu fpolnila, je pervikrat k’ S. Obhajilu perftopila , pa s’ tako shivo vero in s ? tako gorezho lju- besnijo, de je kmalu, k’ je S. hoftijo sav- shila, v’ omedlevzo padla. Pa med ncbellikini fladkoftim, s’ kte- rem jo je miloft boshja obdarila, fo jo kmal tud britkofti sadele, s ? ktereni vfelej tud boshja previdnoft tifte objifhe, ktere fi je sa vifoke in imenitne rezhi sbrala. Mno¬ gotere bolelinofti fo jo sadele vezhkrat po¬ tem, kje defeto letu doshivela, de ni mo¬ gla bres fkerbi in s’ vefeljam vshivati lepe in prijetne fpomladanfke dni njeniga shiv- lenja. Okolj fhternajftiga leta nje ftarofti je bla v’ Klef poflana, slalti is namena, de bi fe lafhki jesik nauzhila. In glej novo H fhibo, ktera jo je tukej sadela! Svedla je na enkrat, de ji je nje ljubesniva in zar- tana mati odmerla. Shaloft jo vsdigne in hitro fe poda od Klefa v’ fvoj rojni-kraj Kaltern, deb tukej v’ fred domazhe der- shine obilne folse tozhila po fvoji materi, ktero je is ferza ljubila; in de bi tud fvoje ljube feftrize v’ leti fplohni shalofti po vli mozhi potolashila. Ta shaloft, velika she farna na febi, je bla fhe bolj povikfhana, ker je mlada dekle sdej mogla veliko do- mazhih opravil fprevseti, katere fo ji vedno nje mater v’ fpomin kližale, ktero je per vfaki ftopini pogrelhala. Ona je imela vezh bratov in feftri, pa vezhdelj nilajfhi kot’ ona. Kek ter e njenih feftri fo sdaj she Nune, nektere pa Ihe v’ reji per Nunah; en brat je tud she fvetu floVo dal, in je Kapuzinar poftal, eden pa fhe ozhitne fhole objifkuje; ena feftra pak je per nje v’ domazhi hifhi, de hifhne dela opravla in nafho Samak- neno ofkerbuje. Y’ letih domazhih opravilah fo mlado Marizn tud vezhkrat telefne nadloge in bo- lesni ftifkale, in velik grenkih befedi je mo¬ gla od domazhih ljudi poshreti, ker nje fkrito in fpokorno shivlenje je marfkalirga sbodlo, in nevkretenga fturilo. Med takim ■ i5 revam in tesliavam je mlada frola doftikrat milo sdihvala, ino bala fe je, deb nje fta- novitnoft ne omagala. Miflim pazh jeft, kakor tud vuzheniki Ikrivne brumnofti go¬ vorijo ; de fo ble te sopernofti perva fkufh- na, de bi bla smiram bolj ozliifhena; sakaj boshja previdnoft perpufti, de tud brumne dufhe fkufhnave sadenejo; de fe mefo in fpazhena natura pruti duliu vsdiguje, de fkrivni fovrashnik na poti kerfhanfke po- polnamofti fpotike ftavi; sato de fe brum- na dufba navadi, fe ferzhno voj (kova ti, in tako s’ velikim teshavam perve fkufhnave premaga, inu po taki smagi k’ popolno- mafti in notrajnimu miru pride. Tako fe tud bere od S. Angele od Foligno: kar farna fposnarekozh: Mi pride vzhafih taka jesct, de fe kome j sdershim, deb fe ne ftergala, in vzhafih fe nemorem zlo sder- shati, deb fe ne tepla. Enako salesvanje dufhniga fovrashni- ka je tud nafha mlada dekle odvernila s’ oroshjam, k’ ji ga je vera podala; ker je namrezli ftanovitno vfe sopernofti prenefla, in fe svefto ogibala vfih vablivih fkufh- nav, ktere fzer veliko, al v’ refnizi vender golufno vefelje obetajo. K ? britkoftim, s’kte- rim je bla she do gerla obdana, je fhe i6 proftovolne dela pokore in leftniga sata- jenja perdjala ; ojftri pofti, perkrajfhano I p arije, podaljfbane zhuvanje v’ molitvi, oj- ftra polila vezlikrat na golili tlah, fo ble nje vfakdane opravila. Doltkrat je slie ob dveh zhes polnozbi vftala, de je v’ molitvi Tvoje ferze k’ Bogu povsdigvala. Vezlikrat, k’je The le dan sgonil, al tud poprej, je slie v’ zerkev letela, kot nekdej Magda¬ lena, jifkat tajiftiga, kterga je nje dufba ljubila ; in kje flie vezhkrat zerkvene vrata saperte nafhla, Te je prež tukej na kolena TpuTtila , in v’ferzhno molitev v topila, s’ tolkim vefeljam, de fe befedi Preroka po- flushim, kakor fe otrok k’ maternim per- fam pertifka. V premifhlovanje vezhnih refniz in nebefbkih darov je bla vfa sa- maknena, pofebno Ti je v’ ferze vtifnila in pogoftu premiflilovala kriftufov terplenje in fkrivnoft S. Reflmiga teleta, in bres deb fe bla v’ majnfhi rezili sgubila, je pot prut pravi in refnizlini brumnoft naftopila, in po nje ferzhno hodila. Nje dufha je bla gorezha od nebefbkih zhutili, zhe je kaj pilula, al fe kaj s’ fvojim perjatelzam po¬ govarjala, fo fe povfod kasale ^jifkre ho¬ stije Ijubesni, s’ ktero je blo nje ferze na- polneno. *7 Kader je S. Obhajilu prejela, je med- lela od ljubesni in andolit do fvojiga lju- biga, in to je bla she prepokufhna tifte nebefhke flaclkofti, ktero v’samaknenju sdaj vshiva. Pogoftejfh, k’ je mogla, je k’ angelfki miši perftopila, in dan obhajila je bil sa-njo en prasnizhni in vefeli dan. Kje she namrezh Jesufa v’ fvoje ferze fprejela, je vfe fvoje mifli in zhutila nanj obernila, in skns žele dve uri je v’ zerkvi obftala po fvetimu obhajilu, kakor mertva, bres deb fe bla gnila; tako de jo je blo treba pozu- kat in sbuditi, de fo jo tako drugi v’ doma- zho liifho perpravli; pa tud tukej je hitro kak polebni kraj poj ifkala, in fe je na fkriv- nim zeli dan s’ fvojini Jesufam pezhala, tako de je tud na jedino pijazho posabila, kakor nekdej Maria is Betanie per nogah fvojiga Mojftra, Naj mi nobeden tukej vgo- vara ne dela s’ befedam pofvetnakov, kteri pravijo: de fo take forte ljudje nedleshni domazhim dershmam; sakaj povem mu she naprej, kar je Jesus rekal Marti, k’ je bla. lilno in prevezh fkerbna sa pofvetno po- ftreshbo.—Polej le eno je potrebno!—Sa- torej more vfak pametni zhlovek prevdarti: de enaki isgledi fo snaminja pofebniga in nefplohniga pokliza boshjiga in tud sna- i8 minja tiftili is vol en ih dufh, k l ere fe zlies navadno sliivlenje ljudi povsdignejo; ktere gotov tud obiln shegen zhes take dersliine fprofijo, od kterih fo olkerblenc. Satorej naj nikar nobeden ne mifli, de bi ble take s’ pofebnim gnadam od boga obdarvane du- fhe drugim ljudem v 7 fhkodo, sato ki s 7 Tvo¬ jim rokami ne delajo; ampak fo jim The veliko vezli v 7 zhafno in vezhno frezho. O kolko loshej fe pazil ena bogabojezba hzlii v 7 hifhi prenefe, ktera je na tihem v’ Boga in premifhlovanje samaknena, koker pak druge, ktere v 7 pofvetnih rezheh, nezhimer- nih millih, prevsetnili djanjah in pregrefh- nih fkerbeh dragi zbaf shivlenja kratijo in sgublujejo! Mlada Diviza is Kaltern, od katere govorimo, je tud v 7 tih letih fvoje ftarofti, potem k 7 je fvoje duhovne paftirje sa fvet uprafhala, oblubo vedne zhiftofli napravi a, in fe je Iturila sapifati v 7 Bratovfhno Tre- ziga Ordna S. Franzhika , kteri imajo en Riofhter v’ Ral Len i; kjer tudi sabftojn vl- kerbe fhole mladih deklizh. Tukej je ona ime Teresja dobila, kor fi je S. Teresjo sa pofebno Pomozhnizo sbrala, ktere lepe zhednofti fi je tud pofnemati persadevala, pofebno skus molitev in premifhlovanje. *9 Po letemu potu kerlbanfke pravize in bruni- nofti je ona smiram dalej fhla, in je naglo v’ popolnamafti rafla, in fe je tako per- pravlala in vfakdan vrednifhi Jfturila tiftih pofebnih gnad, tiftiga nefplohniga ftanu, h’ kterim jo je Bog hotel povsdigniti. Pa kakor nam fplohna fkufhna pokashe, bog ne povsdigne take brumne dufhe na enkrat v’ tak nefplohni ftan in ji ne obdaruje pre- zej s’ tako pofebnim gnadam ; ampak jih liozhe po ternovi poti, skusi kriške in nad¬ loge kje perpelati: sakaj S. Augufhtin pravi: Kakor je Bog miloftev, kader tepe, tako bi ne bil, keb le persanafhal. Nar hujfhi fkufhna ve fo morde tud tiftim dufliam na- nienene, lctere Bog nar vezli ljubi, in od katerih tud vej, de fe bodo s’ njegovo gna- do tud ferzhno voj (kovale; sato tud njegova previdnoft perpufti, de jih ne le navadne britkofti in fkufhnave, ktere vfe Adamove otroke ftifkajo, sadenejo ; ampak dopufti nafhim dufhnim fovrashnikam, de jih bolj niozhno fkufhajo, vender le do zhafa_, kter Bogu dopade, in vfelej s’ perftavkam, kakor je tud Job fkufhan bil: JKcnder njegovo ( Dufho ) shivlenje mu pufti. Na tako vi~ sho je bla tud imenovana Maria fkufhana hi skus britke nadloge ozhifhena. V’ fvoji no mu ofemnajftimu letu namrezh, leta i83a, je bla s’ tefhko bolesnijo vdarjena, hudi kerzh jo je teril po vfih udih nje shivota, in nesnane bolezhine je zhutila skus dolgo zhafa; pa vender zeli zliaf nje bolesni ni blo drujga flifbati is nje uft, kakor befede Svete Teresje, ktere je vezhkrat ponaviala, rekozh: Al ter peli, o Gospod! al vmretil Vezh sdravnikov, kteri fo jo objifkali, med kterim je tud uzhen Gofpod Markesani, fo fposnali, de nje terplenje je blo grosno, veliko ; in de nifo mogli lposnati nje bo¬ lesni; de vfaka pomozh sdravnikov je bla sabftojn, ker ni le nizh pomagala, ampak je fhe le skorej bolesen s’ hujfhala. Leta i85i je blo rasfojenu, de nje bolesen ni sa ifsclraviti, in de fe she blisha konz nje shivlenja. Je bla she vezhkrat previdena, sadna popotniza v’ vezlmoft fi ji je she podala, in molitve, ktere fe per vmerjozhih opravlajo, fo fe she tud nad njo sgovar- jale. Molil je she nad njo Mafhnik sadne Molitve: Lozhi je kerfhanfka dufha i. t. d. in glej pomozh is Vifokofti! — Gofpod Bog jo je sbral sa zhudefh nafhiga ftoletja, in k' 1’e mu je she sadofti ozhifhena sdela, fe ji je ljubesnivo perblishal; jo je k’ febi po- klizai is pulliave, kakor INevefto v’ vifoki 21 pefmi, ktera fe na fvojiga Ljubiga naflanja; jo je k’ febi perpelal, fzer ne fhe v’ Nebe¬ la, deb ga ocl oblizhja do oblizlija gledala in vshivala, ampak jo je fbe puftil na temu (vetu, vender pak napolnil s’ obilnim ve- feljam fvoje ljubesni, s' vefeljam, kteri je mozlino ; enak tiftimu, kteri fe is videnja in vfhivanja Nebeli is-haja. Ji je blo namrezh resodetn, de more fturiti molitve v’ zerkvi, inu de more obljubo pokorfhne ftoriti fvo- jimu fpovedniku, de bi na to vislio popol- naraa fvetu odmerla, in naftopila novo sliivlenje, vezb angelfko kakor zblovefliko. Sdaj je nehalo nje terplenje, fe je vfa v’ premifblovanjc samiflila, ktero fe je kmal v’ Samaknenje konzhalo. Od konza je nje samaknenje le en kratik zbaf terpelo, in fzer po f. Obhajilu, kterga fo ji vfak teden domu pernefli; sakaj zhe jo je glih nje huda bolesen popuftila, de ni nobene bolezhine vezh obzhutila, tok je vender fhe neko oterpnenje V no¬ gah oftalo ; in satorej ni mogla farna v’ zer- kev j iti, ampak je v’ fvoji pofteli smiram obftala. Leti sazhetki samaknenja pa fe nifo od konza veliko porajtali ; ker fo jo v’ temu ftanu le farno domazhi vidli, kteri fo to le sa vifhi ftopno nje premifhlovanja 22 in poboshnofti dershali. Ali posnej, k’ je nje samaknenje ob dnevih S. obhajila zhes dalej vezh in dalfhi perhaj alo, fe je ta rezh zerkvenimu predniku nasnanila, de bi fe samerkliv ogledala in prefodila; in tako fo vfi fposnali, de je ob dnevih S. Obhajila vfa farna is febe, vfa samaknena, de no¬ bene rezhi ob takih dnevih ne potrebuje; satorej fo jo take dni puftili farno v’ fvoji kamri, bres deb bli miflili, ji kakifhno po- ftrelhbo prefkerbeti, kakor jo je druge dni potrebovala.—.Med tem fe je perblishal 2 dan Svezhana i 832 ( kader pade prašnik Ozhifhenja Marie ali Svezhniza ) kateri je bil zhudapolni dan sa zelo dershino; sakaj mlada Maria, kakor hitro je S. Obhajilu prejela, fe je na enkrat samaknila, in fzer to samaknenje je terpelo želih 26 ur, in fe je fhe le nehalo, kader jo je Spovednik per imenu poklizal, in ji j? pod pokorfhno « vkasal, de more odgovor dati.—-Po kon- zhanimu mefzu Roshniga zveta 1832 fe je samaknenje vfak dan pozhelo. Blishal fe je pak tud en dan, de bi le ta zhifta dufha skus eno fhe bolj pofebno gnado s’ fvojim Bogam fklenila, in skus samaknenje vedno fklenena obftala, tako d< 3 lg, de bi bla s’ njim popolnama fklenena v’ Paradishu, Leta zhaftitliv dan je bil prašnik S. Refli- niga Teleta i853, takrat fe je na enkrat vsdignila, in je klezhe dolgo zhafa na fvoji pobeli samaknena obftala. Posnej in slabi od mefza Velkiga Serpana ravn tiftiga leta, ji je blo samaknenje v’navado, vender zhes- dalej vezh in dalfhi, sakaj od konza je fhe vzhafih skns en kratik zliaf k’ Pelji perfbla, posnej pak je blo nje samaknenje ftano- vitno in bres prenehanja. Ona fe smiram na pobeli snajde, je smiram oblezhena, in snako leshi, bres deb fe premeknila; fvoje roke dersln flclenene na perbli; ozhi fo smiram odpertc, ktere prut nebu povsdignene dershi, bres deb’ kterikrat s’ obervim trenila; ker ona v’ duliu vedno nebefhke rezili ogleduje, v’ ktere je samaknena: Se sdi, kakor bi nizh na fvo- jih udih ne zhutila; sakaj muhe, ( fzcr maj¬ hna rezli, pa veliko pomeni ) vezhkrat po nje lasijo, al fe tud na nje odperto oko vftavijo, bres deb ona pokasala, de zhuti na febi take shvalze; kar vender vfak drugi zhlovek zhuti, ker fe mu nadleshen sdi . Ima jesik, pa ne govori, ozhi, pa ne vidi, 'ifhefa pa ne flilhi, sliivlenje bres deb zhu- tila; kader fe poklizhe, ne odgovori; kader jo zhefhejo in k’ je treba, preblezhejo, fe 24 ne save: ne fpi, fkor nizh ne je, ampak shivi le na duhovno visho, v’ vednimu pre- mifhluvanju in samaknenju, ktero fe is žele perflione in pofebno is nje oblizhja pof- name, v’ kterimu fe lohka bere lepi rek S. Pavla: Sakaj samaknen je v Paradish, ker je flifhal fkrivne befede, od kadrih fe ne fme zhloveku govoriti (*). Vezhkrat fe pak vsdigne is fvoje poftle pokonzu, in fzer vzhafih tako, de fe le s 7 perftmi fvojih nog na poftlo naflajna; vzha- fi pak klezhi in fvoje roke al fkupej dershi, kakor deb molila, al pak raspete. Grosno lepo jo je vidit, kader fe vsdigne, sakaj to fe sgodi na enkrat, in bres deb fi s’ fvojim rokami kaj pomagala: nje obraf she poka- she, de je nje ferze polno boslije ljubesni, na njenih shnablih fe eno majhno in flad- ko fmejanje rasodeva, kakor debi hotla fvojimu ljubimu Jesufu rezili. Pole j, glej jeft pridem .— Zhudna v’refnizi je nagloft, s’ katero fe neprevidama vsdigne , in na kolena poltavi in fpet potem nasaj vleshe, sakaj per vCm tem ima fvoje roke smeram raspete al pa na perfili fklenene. Zhudno je tud, kader tako klezlii, al tako povsdig- (*) 2. Korinz. la, 4. 25 nena ftoji, tok je vfa nepremaknena, in dve, tri, vzhaCh zlo fedem uri v’ temu fta- nu o liane, dokler fe pod pokorfhino ne poklizhe in farna k’ febi ne pride. To pak kader je ona vfa na kvifliko povsdignena, tako de fe komej s’ perftim fvoje poftle doteknuje, fe imenuje Velkosamaknenje, in Jfe ji le v 7 zhaCh permeri. Kader Cm jeft v’nje hifho ftopil, deb jo vidil, Cm jo narajmal klezhe na nje poftli, in je bla sbe skus pol ure v’ takimu samaknenju. Ah! nikolj fhe niGm vidil tako zliudne rezili, ktera bi me bla tako fpre- letela! Komej fo fe mi vrata odperle, fim fe savsel, ferze mi je tovklo, in pozhal' lim fe k’ nji perblishal, s’ ozhmi snieram na samakneno obernen, ktera je vfa bela, ka¬ kor podoba is volka pred mano klezhala, in bres deb bil miflil, fo mi na enkrat befede odpadle: O zhudefh! o blashena ( svelizkana frezhnci J dufha! O angel ■«’ zhlovefhki podobi! Ona je po navadi na fvoji pofteli klezhala , s’ belim oblazhilam ogerneaia, nje lalje fo romenkaft, in fe re- svesani dol j na rame refpenajo, fvoje roke je fklenene na perfih dershala, nje glava in ozhi fo bli prut Nebu oberneni, nje oblizhje belo, enmalo s’ rudezhim ozirano, aG in vfa samaknena in v’ nebefhke premifh- lovanje pogresnena. O Gofpod! fim fi miflil, kej more pazli ona sdaj biti s’ fvojim du¬ ham! Trije uzheni Malarji fo fe tud ta¬ krat per nji snajdli, kteri fo perlbli ne le deb jo vidli, ampak tud de bi nje podobo pofneli in jo tako smalali, v’ kakerfhnimu Jianu fo jo nafhli! Vender, fim fi miflil, more kaj lepiga gratati, zhe jo bodo v’ leti podobi, k’ fim jo sdaj pred fabo vidil, sma¬ lali! Jeft ne moreni popifati, kakifhne zhutila je leta samaknena v’ meni obudila ; nifim fe mogel sdershat, ampak premagan fim kje v’ en kot na kolena padel in sahvalil vezhniga Boga, ker fhe dandanafhni take zhudeshe dela! Kmalo fim fe vsdignil in fpet fvoj e ozhi na samakneno vergil, in vidil fim jo, kok’ fe je na enkrat na po¬ velje fpovednika na fvojo poftlo poloshila. Sdej fini k’ nje poftli ftopil, s’ dvema drug- ma mafhnikama, ktera fta tudi perfhla, deb jo vidla: in fposnal fim, de je bla fhe snieram v’ samaknenje pogresnena, in ni vedla, de fe mi per nji snajdemo. Sdaj ji je nje Ipovednik na tiliama, bres de bi bli mi vedli, vkasal; de naj prizhiozliim mafh- nikam Ipodobno zliaft fkashe: in glej ko bi trenil, fe je ona sbrihtala in vfakmu 2 7 pofebej mecl duhovnim, kteri fo na obed- veh ftraneh nje poftle ftali, glavo perpog- nila in milo s dihnila, kakor eden, kter i'e is fpanja sbudi; potem fe je enmalo vsdignila vfakimu roko kufhnila, in nekolko pofme- jala. Pa ko mej ftno fe prizhiozhe pargod- be savedli, fmo jo vidli de fe je slie fpet s’ fklenenim rokami na Tvojih perlih vlegla, in novizh samaknila. Med tem je perfhil zhaf, k’ je blo treba, fe is nje kamre podati, in jo sapuftiti, ktero fim tolkokrat s’ samerk- livoltjo pogledal; pa komej fo nektere ure pretekle, mi je blo fpet perpulheno, novizh v’ nje kamro j iti. K’ fmo jo sapuftili, je bla boshja Hushabniza fzer samaknena, pa je vender na nje poftli leshala, fdaj pak, ko fim novizh k’ nje perfhil, fim vidil, de fe je na enkrat s’ navadno lohkoto vsdignila in na fvoje kolena spuftila, in je bla tako samaknena, de je moglo vle prizhiozhe v’ ferze sbofti. K’ fim jo fpet sapuftil, je fhe tako napoftli klezhala in v’ samaknenje po- gresnena bla; in tako fe smiram sadershi, al namrezh tiho in mirno na fvoji poftli leshi, al pa na fvoji poftli klezhe premifhluje, al pa je povsdignena, tako de fe komej s’ perftmi fvojih nog polile dotekuje , in je vedno samaknena. 28 V temu prezlmdnimu ftanu ie olia pufti vishati in voditi le skus pokorfhno, ktero je ona Bogu oblubila kakor Je blo she sgorej rezheno. Satorej, zb e je ravno neobzhutna sa vfako svunajne utifnenje, vender dobro obzhuti in svefto vboga, kar ji Spovednik vkasbe: in zhe ravn Spovednik tako tibu to fturi, de ga noben od okoljfto- jezhih saftopit ne more; ga vender Samak- nena, naj bo kamerkoli obernena, prezej fliflii: ne fzer po svunajni befedi, kakor je ona farna fposnala, ampak po notrejnimu obzhutenju, po katerimu vfe fpolni, kar ji je sapovedano, al fe vleshe, al fe vsdigne, al govori al fturi, karkolj ji bo vkasa- no. Bog je namrezh, kter jo na pre- zliudno visho vodi in vlada, jo vsdigne, visba in k’ temu al unimu delju nakloni po fvoji volji; sraven pak vender hozhe, de je ta brumna dekle pokorfhni Ivojiga fpo- vednika podversliena, in fpolni na to visho red ponatorne resumnofti: in tolk bolj, ker je pokorfimoft Bogu mozhno dopadliva, in torej od obilniga saflusbenja sa nje dufho; ima vifoko urednoft tud sato , ker fe po nje zlo samaknenje rasfodi, in od golfije lobka raslozhi. Pokorfhna na to visho ni le gotova pot, po kateri fe bodi bres nevar- nofti, ampak je bla vielej tud nar gotovfhi sn amini e, po kterimu fe lohka fposnajo ti Iti, kateri po pravi in- dobri poti hodijo. Tako fo nek dej Shkofje rasfodili po- febni ( nefplobni) pokliz S. Simeona Stiiita imenovaniga; kter je fklenil, de hozhe smi- ram na enimu vifokimu ftebru prebivati, ker bi bil smiram le ftal, al le h' vezhmu naklo¬ nil, kader bi ga bi o fpanj e premagalo, sakaj fedet in leshat ni blo praftora na temu vifokimu ftebru, na ktermu je ponozb in podnev, polet in po simi ftal; So mu nam- rezh fhkofje pod pokorfhino sapovedali, de ima per te prizlii dol j iti, in k’je Simeon to na enkrat fpolnil, fo lposnali, de je nje¬ govo zbudapolno sbivlenje od Boga, in l'o mu perpuftili, de je fbe na dalej na ime- novanimu ftebru prebivati fmel. In tako lo le tudi drugi Svetniki, kjteri fo. nefplohno in zhudapolno sliivlenje pelali, vielej po pokorfbnoft prefodili, ak imajo duha bosh- jiga al ne? Ja zlo taki, kteri fo zbudeshe delali, fo fe le skus pokorlhnoft poterdili, in vzhafih fo fe naprej poftavlenl pokorih- nofti poflushili, de fo zhudeshe vftavli, kteri io fe dopernafhali zlo po fmerti takih per- fhon: tako fe bere od S. Franzhifhka Se- rahnfkiga, de fe je tega snaminja poflushii 00 per zhudeshih, k’ fo fe na grobu Petra od Katane perviga General Vikarja fvojiga Ordna godili v’ Klofhtru S. Marije od An¬ gelov (*); ravn to je fturil tud Gosvin Abat Zifterzienskiga Ordna per pokopalifhu S. Bernarda (**). Ra tako visho je bla sbe tud leta Sa- maknena vezhkrat fkus pokorfhnoft prefo- jena, in fzer od fvojiga fpovednika, nek- terkrat na sgol notrejno visbo , al is ene druge blishne kamre, al fhe tud od dalej ; ker to je sadno snaminje, po katerimu le nebeiliki pofebni darovi pofkufhajo, in fzer po redkim in deb fe fleherni dvom al zvi- blanje kakfhne golftje odgnal: sakaj fzer bi blo to Boga fkufhat, kter hozhe, de more¬ mo s’ludmi le po fplolmi navadi in pozblo- vefhko govoriti, ne pak po dubovfko al angelfko. Pa vender je imenovana Samak- nena, ok ravn ji je nje fpovednik na ta¬ ko fkrito visho in od delezh. sapovdi po- 'korfhne dajal, vfelej fe savedla in fposnala, kar ji je blo vkasano, in je vfelej s’ veli¬ kim veleljam pokorfhnjo fkasala. (*) V' shivlenju S. Franziliika v. IV. bukvah, 1 o poftavi. (**) V’ Shivlenju S. Bernarda v. VII. bukyah. 28 postayi, Njeno shivlenje je p op ol nam a fkrito v’ Jesufu Kriftufu, in nje dufha povsclignena in s’ bogam fklenena skus vedno premifhlo- vanje, kterga S. Janes od Krislia imenuje fkrivno, mirapolno in ljubesnivo nauclih- nenje boshje, kter k’ Ijubesni vnema, fe je v’ fkrivnoftnimu shivlenju slie do tifte ltopnje povsdignila, ktero S. Bernard in Sveta Teresia tako popifheta: De je ne¬ kako pofebno in zhes vfe povsdigneno in mozhno prijetno dotikanje Boga, po katerima fe dufha s’ vfim fvoj im mozhem povsdigne, in tako terdno s Bogam f kle¬ ne, de nekolko bpshjo podobo na fe vsa- me. Kateri ftan, ok ravno bo fhe le v’ ne¬ belih Ivojo popolnamoft dofegel^.ker v’ te¬ mu shivlenju The ni zhlovek smoshen sa tifto dokonzhano ljubesen in fklenitev, kte¬ ro bo enkrat v’ vezhnimu pokoju vshival; le vender pokashe kakor sazhetik in ne- kolka pokufhna tifte fladkofti, k’ nam je v’ nebefih perpravlena; sato govori imeno¬ vana Svetniza: De fe taki ftan le nebefh- kimu samore perglihati. Enaki ftan Ijubesni m fklenitve s’ Bogam rodi samaknenje; sakaj kolker bolj fe kerfhanfka dufha skus premifhlovanje k’ Bogu povsdigne , tolko bolj fe tud od pofvetniga odtegne; sakaj de 32 kdo vfe Iv oje milil na eno rezh oberne, je potreba, de na druge posabi: satorej po¬ polnoma in vefolno vtoplenje zlilovefhke dufhe v’ Boga, in njegove boshje fkrivnofti, ktere skus ljuzh vere fposna, in ljubi s’ og- njam ljubesni, rodi samaknenje, ktero le tako dolozhi. Je povsdignenje duha k’ Bo¬ gu, skleneno s’ odtegnenjam od svunaj- nih pozhutkov, ktero fe is preobilnofti povsdignenja k’ Bogu is-haja. In ker fe dufhne mozhi omejene, in ker jih vifoko. in mozhno povsdignenje sa fa-bo potegne, sdrushi in v’ Bogu v topi, tok nobena mozh vezli ne obftane sa svunajne zhutila ; in dufha, ktera fe na to visho v’ Boga vtopi, na fvojih svmianjih zhutkih oterpne, in ne zhuti, kaj fe okrog nje godi, tud ne, ok bi 1'e ji ravno kaj shaliga fturilo.. Ok shelilh vediti ljubi braviz! kaj ta brumna dufha dela ob zhafu, kader je sa- maknena? glej kaj je ona farna enkrat re- sodela, ker je rekla: de ob zhafu samak- nenja je ona vfa v’ tem, deb Boga molila, ljubila in hvalila, pa kar ji Bog v’ taki ten¬ ki fklenitvi podelji, fe ne da isgovoriti. To le lzer fniej rezhi, de ker je ona po sa- maknenju vfa s’ Bogam fklenena, in tud .boshje opravila bolj tanko ras vidi, je nje sliivlenje vfe duliovno in boshje; in de ji sato tud Gofpod Bog obilnifhi snanje fa- miga febe podeli, in ji mozhnejfhi ogin fvoje ljubesni v’ ferze vtifne; sato fe tud ona s’tako ras-fvetlenimi mozhem fvoje du- fhe, vifokejfhi k’ Bogu povsdigne, in velik loshej fklene s’ tiftim, kter jo je s’ tak’ o- bilnim gnadam napolnil. Samaknenje, fploli govoriti, fe s’ tem sazbne, de fe zhlovefliki duh naglo in ne- previdama samifli, pa tud takrat, kje sa¬ maknenje she v’ navadi, in v’ nekaki fladki svunajni-nesavednofti obftoji, koker v’ na- flii pergodbi, le vname pogoftu v’ tiftimu shivimu plemenu, in v’prefelenju notrajnih zhutil, kter na eno nesnano visho povsdi¬ gne zhlovefbkiga duha, in v’ zliafih tud tru¬ plo sravn; is tega fe vidi, de samaknenje pofebno dufho sadene, truplo pak le pof- nema, kar fe s’ dufho godi. Samaknenje pak nafhe Marije od Kaltern vezhkrat tud nje truplo sadene, kader fe vezhkrat v’ em- mu hipu is poftle vsdigne, in na kolena poftavi, bres deb fi per tem le s’ kako roko kaj pomagala; fhe bolj gotov pa takrat, k’ fe, ko bi trenil, is poftle vsdigne, in po konzu poftavi, al s’raspetim rokami, al pa s’ fklenenim na perlih, in k’ fe komej s' 3 H pcrbini fvojih nog poftle do tik uje, kakor tleb v’ lufti vifla, in iz er dolgo zbafa. To bi sbe ncmogozhe Mo sa euiga sdravga zhloveka, koiko men j bi fe to ponatorno sgodilu per leti, kfe savoljo pretezbene bolesni in hudiga kerzba, ki ga je preftala, ne more po konzu dershati, in more smi- ram v’ pobeli oftali. Drugi zbudefb, k’ fe na nji vidi, je pak leta: de ona nikolj kaj drujga ne vshije, kakor nektere jagode gro- sdja, al kakfhni drugi fad, in nektere ka- pelze vode, in fhe to 3e po redkim in zbes vezli dni, in fzer pod pokorfbno fpoved- nika ; in zhe ravno nikolj nizh kubaniga ne vsbije, je fbe vender smiram per mozbi, in dob dobro svunanjo podobo obdershi. Satorej fe fmej is tih dveb rezili fkleniti, de kakor fe dufba skos samaknenje k’Bogu povsdigne in s’ tenko lklenitevjo sbe na¬ prej nebefbko vefelje okufi, tako tud sbe truplo samaknenga tiftib zbaftitlivih lebno- fti nekolko deleshno podane, ktere bo po zbabitlivmu vftajenju fprejel: al s’ drugim befedam, ravn kakor zbaft trupla v’ nebe- fib fe is zbafti dufhe is-haja ( kakor govori Angeliki Uzlienik ) tako lud per samak- nenih truplu obzhuti, in je deleshno tiftiga, kar fe s’ duflio godi. 35 No trenj o ogledovanje ( al premifhlo- vanje ) dufhe fe per nafhi Samakneni tud is nje trupla ras vidi, zhe ona kako shaloft- no al pa velelo refnizo premifhluje: satorej fe vzhafih vefeljapolna vsdigne, tako de fe eno majhinu in fladku fmejanje na njeni- mu obrasu vidi ; vzhafih pak fe perklone vfa refnobna ( refnizhna , modra), zhe je namrezh tud premifhlovanje refnobno; sdaj fvoje poglede shivo in vifoko pofhila; sdaj fvoje obervi saperte dershi, in nagneno fvojo glavo, sdaj leshi mirna na pofteli, sdaj fe vsdigne, poklekne ali fe po konzu poftavi. Tok poftavim, ob nedelih sjutrej, kader fploh Jesufovo zhaftitlivo vftajenje premifh- luje, je tud vlelej bolj vefela nje vnanja podoba , takrat fe vsdigne in s 7 raspetim rokami premifhluje, k’fe komej s’perflmi, poltle dotikne. Rezhi pak, ktere ona pred vfim in pofebno premifhluje, fo: pr e z ar ta ni Altar- Iki Sakrament, in britku terplenje Jesufa Kriftufa; ])a ni zhudo, ker v 7 tih fkrivno- ftih je nafhla nje dufha obilno pafho she od fvoje mladofti. Preferzhna ljubesen k’ Jesufu v 7 Svetimu Sakramentu je bla tud perva ftopna al sazhetik zhudapolniga ftanu samaknenja , in tud fhe sdaj je vfa bolj 36 siliva in gorezha tifte dni, kader svete Sa- kramente prejme; in fzer she od eniga zhafa jo po dovolenju Svoje Vilokofti in zhaftitlivga F ir fh La, Trienfkiga Shkofa, nje fpovednik po trikrat na teden sjutraj fhe pred fonzhnim prihodam obhaja. Take dni, deb fe ona k’ S. Obhajilu perpravla, fe poftavi pokonzu, in fe malo s’ nogam poft- le dotikuje, tako de vfa v’ lufti vili, kakor deb hotla fvojimu Ljubimu naprot hiteti. Sveto obhajilu pak prejme ldezhe, in oftane potem dalej zhafa v’ temu itanu, polna ogna boshje ljubesni in hvaleshno- fti sa prijeto dobroto. Peti dan pak Vel- kiga-ferpana leta i834, na kateri dan je njeni brat Kapuziner Novo-mafho pel, je zeli dan s’ raspetim rokam po konzh ftala. Per vfih Mafhah, ktere fe v’Kaltern berejo, naj bo ob kakerfhni uri hozhe, kader fe povsdigvanje, al pa obhajilu Mafhnika ob' haja, fe ona v’ duhu s naj de ; sakaj ona zhuti in vidi, kdaj fe te fhrivnofti obhajajo, in zhe ravno takrat leslii, tok fe hitro vsdigne, poklekne, nagne nifko fvojo glavo, in s’ sapertmi ozhmi in nifko perklonena fkashe zhaft in hvalo Svetimu Sakramentu, kakor ko bi fe pred Altarjam snefhla. Dva > Gofpoda fta navlafli leto hotla farna po- £ v P v z j' A c § 1 1 I s 1 ] 1 ] ] fkufiti, in fe ocl tega preprizhat; sato fta vfak Tvojo uro v’ roko vsela, in eden fe je podal v’ zerkev, drugi pa je per nje oftal v’ ]idili, in fta fe tako ne le farna prepri- zhala, ampak tud drugim ljudem prizhu- jeta. Ravn to fe sgodi tud, kader fe pred Altarjam s’fvetim Refhnim-Telefam shegen da. Enkrat, kje bla ravn vfa v’ luft povsdi- gnena, fe je kar kob’ trenil, na fvoje ko¬ lena vergla in glavo ponishala ; in k’ fo ravn okoftojezhi miflili, kaj bi to pomeni¬ lo, je kar na enkrat posgonfio k’ sbegnu s’ S. refhnim telefam v’ zerkvi Franzhilh- kanarjov, in fzer ob zhafu, k’ni bil ne ob dnevi, ne ob uri sagotovlen. Tako fe tud na nji lolrka posna, kdaj Kriftufov terplenje preinifluje • to fe pofeb- no sgodi ob zhetertkih svezher, in ob pet¬ kih. V’ zhetertik vezher namrezh poklekne na Tvoji pofteli, ali s’ raspetim rokami, al pa ima fklenene na perfih v’ podobi krisha, in fi tako shivo pred ozbi poftavi, kako je Kriftus v 7 verti Getfemani, kervavi put pu¬ lil in s’ fmertjo rinal, de fe sdi, kakor deb’ ona farna tud vmirala. V’ petik vezher pak na enako visho klezhi na poftli, in fe s’Tvoj im duham preftavi na tdti kraj, ker f° Judje Rriftufa krishali, in tako shivo vfe 58 njegove martre vidi, de ona farna medli, sdihuje, in bleda perhaja, nje shnabli fe nabuhnejo, njene ozhi fo tako s’ folsami obloshene, de ji po liži in po oblazhilu na poftilo tezhejo, ona fe trefe , pada v’ omedlivze in h’ konzu fe vidi, koker deb hotla s’ Kriftufam vmreti, in pade na poftlo in leshi snako, popolnama nepremaknena, kakor ena mertva perfhona; ker to ji pri¬ de od tod, ker fi v’ premifhlovanju Jesufove martre tok shivo pred ozhi poftavi, in tud s’ njim fozliuti in terpi na duhovno visho. O frezhna dufha v’ refnizi, ktere ljub e Se n do Jesufa tako delezh gre, de sli’ njim ter¬ pi in na eno yislio zlo vmerje! Ona samore rezhi s’ ISeveftb v’ Vifoki pefmi (*) Ljube- sen je mozhna kakor fmert. Ona je tud farna resodela, de ona takrat vidi vfo per- pravo krishanja, de posna prizhiozhnoft, premikvanje in zlo vfe opravila Judov, de flifhi njih vpitje, kakor de bi bla v’ refnizi na hribu Golgata, ker je Jesuf krishan bil. Velika rezh, je ona rekla, fhe ni dolgo, prut fvojimu Spovedniku, de jeft vfak ofmi dan vidim fmert mojiga Jesufa. Pa tako shiva in gorezha ljubesen je fhe le obilniflii dar od Jesufa sadobila, kakor en (*) Vifoka Pefem 8, 6. sna m ni e, de je ludi od njega ljublena, in glej ta obftoji v’ temu: de je ona prejela snaminja pet k er va v ih ran, katere fo o 7 , lis¬ ten fprizhovanje nje tenke fklenitve s’ Je- sufam. Snaminja ran fo fe fhe le pokasale v’ sazhetku mefza Sliufliiza 1834. In od tega je sbe vezli fto ljudi prizha, kteri fo jih s’ laftim ozhmi vidili na rokah, in nekteri tud na nogah, in skus neklere pa¬ metne shenfke fmo she tud preprizhani od enake rane na njeni ftrani. Pa vender fe ne morjo vfelej lohko viditi lete snaminja ran, sakaj fe vidi, de Samaknena farna jih jifhe, kar je mogozhe, sakriti; in fe torej le po redkim samorejo viditi, ker ima vezh- del fvoje roke fklenene, in tud od svunej jih fhiroki rokavi sakrivajo, kter noter do perftov dofesbejo: in le takrat fe morejo samerkati, k’fe kaka perloshnoft urajma, poftavim kader s’ raspetim rokami moli. Jeft nifim narajmal tako lepe perloshnofti, de bi nje rane vidil na odlanu; ampak fim jih vidil od svunanje ftrani. Po mojih ozheh foditi, fe je vidlo, kakor de bi ble novizh vtifnene in rudezhe, ni pak blo nobeniga snamnja, deb hotlo okolj njih mefo gniti, zhe ravn mi je blo rezheno, de vzhalih kri fpufhajo. 4 ° Kakor zerkovni Vuzheniki govorijo, je to snamnje pofebna gnada, ktero bog do¬ deli dufham, kfo v’ brumnofti she popolna- moft dofegle, in fo pofebno vdane premifh- lovanju Kriftufoviga terplenja. Pervi Svet¬ nik, kter je to gnado sadobil, kakor nam zerkovne sgodovine Iprizhujejo, je bil S. Franzhifhk Serafinfki od Afisa; potem se bere tud od S. Katarine Sienfke, in od vezh drugih fiushabnikov, in flushabniz boshjih, de fo jim ble enake snamnja od boga vtif- nene. Bog je namrezh she od sazhetka, kader je zhloveka vltvaril, njemu gotovo snamnje fvoje podobe v’ dufho vtifnil, ker ga je v’ ftanu nedolshnofti in isvirne fveto- fti vftvaril; ker je pa leta pofebna gnada fkus greh sapravlena bi a; je Jesus Sin bo- shji v’ fvoji breskonzhni ljubesni novo snamnje najdel, de bi ga kakor snamnje fvoje podobe ljudem utifnil, potem ki fe je fam zhloveku enakiga fturil, snaminje namrizli fvojiga terplenja, in rane tvoje fmerti, po katerih je fvet odrefhil. Tako je tud nebefliki shenen, potem kje njegova nevefta v’premifhlovanju njegoviga terplen¬ ja in fmerti na duhovno visho vmerla, nji ( namrizh nafhi Samakneni ) hotel vtilniti neko snaminje, kter pokashe podobo fvojiga 4 1 krislianigaBoga, in po katerim fe je ona tud farna kristala. Jesus Kriftus te je sasna- moval ( o Dufha!J, govori S. Ambrofh (*) ker' ti je bil vtifnen snaminje S. k risba, de bi mu ti v terplenju enaka poftala. Zhe fe glih tako zhudno vtifnen j e ran pofvetnim nemogozhe sdi; fe vender takim, kteri boshje dela s’ pasnim ozhmi pregle¬ dujejo, kakor lepo in fpodobno delo po- kashe, pervizb she po fvetimu namenu, ker fe skus leto snaminje fklenitev in fpreo- bernenje v’ Jesufovo podobo pokashe, fzer na zhudno visho, vender pak ob zhafu, kter je opravilam nafhih dufhnih mozbi permirjen. Kaj bi fe moglo pametnefhiga rezhi, kakor kar je S. Franzifhk Salesius govoril, kader je od premifblovanja in vtif- nenib ran S. Franzifbka Serafinfkiga pifal, in to fe nekolk tud fmej oberniti na ter- plenje, premifhlovanje in zbaftenje prut Kriftufovim terplenju, kterga imenovana Maria od Mori ima. Leta Dufha, pifhe S. Salesius od Se¬ rafinfkiga Franzifbka, vfa samifhlena, sa- maknena v’ terplenje Jesufa, in vfa rasdja- na od ljubesni do njega, je na to visho perpravna poftala, de fo ji ble vtifnene (*) IV. Bukv. 1 poftv. od Sakramentov. snaminja ljubesni in britkofti od nebefli- kiga Shenina. Njegov fpomin namrizh je bil vef vtoplen v’ premifhlovanju boshje ljubesni: njegova domifhlija je bla ufa v’ to obernena, deb fi mogel prov sbivo pred ozhi poftaviti bolezhine in rane, ktere je s’ ozhmi fvojiga duha vgledal na pervipo- dobi, ktero je pred fabo imel, satorej je' tud njegov um imel prav shive sapopadke od Rriftufoviga terplenja; inu ljubesen je sadnizb perganjala vfe mozhi njegove vo¬ lje, deb enaki poftal fvojim s’ bolezhinam obioshenimu Mojftru, in tako fe je njego¬ va dufha popolnama fpreobernila v’ terpeo- zhiga Jesula. Dufha pak, kakor podoba in Gofpodar telefa je njemu vtifnila britkofti liftih ran, ktere je farna obzhutila, in fzer na tiftih udih, kakor jih je vidla na fvo- jimu ljubimu Jesufu. Ljubesen je grosno mozhna sa vshivlat zhlovefhko domifhlijo, tako de zlo na svunanje ftrani trupla pre¬ dere. Vtifnenje torej rani fe na zhudno vislio in skos zhes-natorno mozh sgodi, vender pak po poti, ktero ponatorne mozhi zhlovefhke duflie odprejo in polajfliajo. Se perpoveduje tud fhe od drugih po- febnih gnad, ktere je bog leti brumni du- fhi dodelil, de namrizh ona duhove raslo- 45 zhi, de prihodne rezhi previdi, in de po- lebne darove isprofi: kar je lohka mogozhe, zhe ravn fe fhe sdaj ozhitno ne kashejo, in torej fe tud v’ djanju preprizhat ne mormo, ker fe fploh take rezhi isdaj fhe na fkrivnim dershe, bodo pak posnejfhi in ob fvojimu zhafu na dan perfhle, in med ljud- ftvu dane. De pak ona take pofebne gnade vshiva, fe lohko mifii, ker ona je ob zhafu samaknenja vfa v’Boga samifhlena, in mno¬ gotere rezhi vidi in flifhi, in torej tud loh¬ ka svej in od Jesusa sadobi, sa kar ga profi. Vender bi fe kaj taziga le po njenih du- Ihnih olkerbnikih ali Spovednikih svejdit samoglo, kteri jo pa tud od tazih rezhi radi ne fprafhujejo, ker jim paftirfka ra- sumnoft to odlvetje. Vender je she nek- terkrat farna povedala, al fo profhnje tiftih, k’ fo fe ji perporozhvali, bogu dopadlive al ne! Vzhafih, kader fo jo ptuji objifkali, je tud nektere take befede govorila, de fe je sdelo, kakor de bi jim bla v’ ferzu brala. En brumni in bogabojozhen zhlovek, ktei-i fe ji je tud v’ molitev perporozhval, je bil na lepo in nesnano visho od nje po- fvarjen in opomnen na neko poman- kanje', kterga noben ni vedil: bres de bi bla Samaknena kaj rekla, ker fo le nam- ^4'i rizh tud druge perfhone per nji snefhle, je ona il-pod sglavja potegnila bukvepfal- mov • k’ jih je odperla, mu je s’ perftam pokasala en rek S. Pifma, v’ katerimu je blo zelo poduzhenje sa njegovo pomanka- nje in pregrefhik sapopadeno; imenovani zhlovek fe preltrafhi, folse ga polijejo, in ona fpet bukve vsame, in jih pod sglavje nasaj pološhi, in fe na enkrat v’ samak- nenje samifli. Pretezheni mefiz Roshnigazveta je ona skos vezh dni terpela na merselzi, tako de fo she sdravniki obupali jo oteti; pa ona je v’ prizho vfih rekla, de sdaj fhe ne bo vmerla, ampak de bo ob enimu odlozhenimu dnevu osdravla bres vfih dru¬ gih pomozhkov, kakor en malo mersle vode, kakor fe je ob napovedanimu zhafu tud sgodilo. Tako je she tud marfkej po¬ vedala, kar ima nje feftre s a de ti, in v’marf- katerih, tako dufhnih, kakor telefnih potre¬ bah je she pomozh od Boga ljudem fpro- iiia. Jmenitnoft njeniga ftanu , pa veliko- vezh nje zhudapolno shivlenje, jo je tud mozhno perporozhilonikim Oblaftniku,kter je vfelej sa vero in brumnoft vnet bil. Bank Zefar namrezh Franz I., k’ mu je 45 Mo od nje povedano, jo je mozhno zha- ftil, in v’ mefzu roshniga zveta x834 med shlahtne Gofpe Hallenjkiga Shirala pov- sdignil. Kakor ud lete drushbe ima ona 4oo goldinarjov pensiona, ktere potegne is ene fhtiftinge, katera fe v’ meftu Ins- pruk snajde sa odrafhene dekelze imenit- niga ftanu od pofebniga safluslienj a. Glaf pak od nje fvetofti in zbudeshov Te je na vfe ftrani fveta rasfhiril, in od vfih krajov fo sazheli ljudje fkup dreti, de bi jo vidli. Ni sa verjeti, kolkifbna mno- sbiza je Ikup perfhla pofebno perve leta, k’ fe je nje samaknenje sazhelo. H’ konzu leta i853 je Gofpod Debant tiftiga kraja rajtengo napravil in naj del, de sbe do ta¬ krat je blo nar manj tridefet taushent perfbon, kteri fo perfhli, samakneno gledati, in vender, zbe je lib tako velika mnoshiza fe fkup dofbla, fe ni nikolj nobena nefre- zha pei’godila. Nektere dni fe je po pedelet kozbiji Hitelo, v’ kterib fe j« gofpoda per- pelala ravn is tiftiga namena, namrezh deb farni vidli in fe preprizhali, od zbefar fo flifhali od vfih ftrani govoriti. Kje fo tud perfhli Vifok-zahftitliv Gofpod Firflit in Sbkot Trienfke shkofije, kter fo tud, ker lo vidli veliko mnoshizo, ktera fe je tam snefbla^ 46 eno novo sapovd leta i 835 naredili, nam- rizli, de sa naprej more v fak, kter is ptu- jiga kraja pride, fpifano dovolenje od fhko- fije profiti, ok hozhe imenovano samakne- no viditi, ktera le bo po rasnofti perfiion in okolni dodelila, al ne. Opomina vreden je tud vtif, kterga fo vfi tifti zliutili, kteri fo nafho samak- neno vidli. 55 Pazh malo jili je blo, pifhe 55 eden, kter fe fam per te rezki snajde, 55 kter bi ne bli, k’ fo od nje fhli, folsa 55 tozliili. Sleherni je bil ganen , s’ bruni- 55 nim zbutilam navdan, in k’ pobolflianju 55 podbuden, k’fe je prozli podal «. Veliko fe jili vidi, kteri is hifhe, ker samaknena leski, fe naravnoft v’ Zerkev podajo, in tam Sakrament lvete Pokore prejmejo; med tim le tud fliteje vezli svitih moderjanov, kteri lzer nifo is dobriga namena 1‘ern perfkli, kteri pak, k’ fo leto prezhudno dekelzo vidli in premifhlovali, fo bli, na enkrat fpremeneni, fo farni v’ fe fhli, in pot refni- ze naftopili. Pofebiio pak fe obilni fad vidi na prebivavzih tega kraja, ker fe samak¬ nena snajde, namrezh Kaltern. Tresno sadershanje, hrumnoft, ftrah hosliji in po- febno goftejfhi objifkanje fvelih Sakramen- tov, kter fe na prebivavzih tega kraja, od \ 4 7 eniga zliafa sagleda, fprizhuje sadoft, de jim je isgled samaknene v’ bolfhanje. Bog hotel, deb fe enaki fad tud na vezh dru¬ gih krajih sagledal! ! In per vfim temu fe je la zhudefu fhe le premalo rasglafil, sakaj leta rezh, kar je mogozhe fe na fkrivnim dershi. In od ene ftrani je to fzer prav, ker fe v elik liudobnih, slaft med krivoverci snajde, kteri take fkrivnoftne in zhudapolne rezin flabo islagajo. Jeft pak vender lud sraven miflim, de Bog, kter dandanafhni tako zliudo ispolnuje, tnd sheli, de fe med ljud- ftvu rasnefe, in de tako vfi ljudje bosbjo vligamogozhnoft hvalijo, in njegovimu ime¬ nu zhaft dajejo. In ravno knvovenzam sna leta pergodba koriftna biti, ker namrizh oni, ki po temi tapajo, lohka Iposnajo, de njih krivi navuki ne sadoftijo potrebam zhlovefhke dufhe, tako bi fe mogli po pa¬ meti persadevati, deb relnizo in s’ njo pot, ktera v’ Nebesa pele, nafhli. In glejte, ravn Ikus leto pergodbo gofpod Bog vlim lepo perloshnoft da, de pravo vero fposnajo, in jo objamejo. V’ krivoverftvu in napzlmih navukih fe fhe nifo nikolj pravi zhudeslii godili, in le kerfhanfka katolfhka zerkev je, ktero zliudeshi zirajo, in od zhafa do zliafa 4-3 fe zhudne pergodbe perkashejo , ktere le v kakor fvetla ljuzh fvetijo, tako de fe vfi lolika $ od refnize kerfhanfke katolfhke vere pre- z prizhajo. Tako tud sdaj Bog ozhitno po- p kashe, kej de je refniza, ne fzer fkusi k ftrafhne zhudeshe, ktere je nekdaj po prero- k kih Mojsesu in Eliju delal, ampak fkos v zhudefh ene mlade dekelze, ktera je v ? lju- besen boshjo vtoplena, in she tukej na p fvetu nebefhku vefelje vsiliva, h ? katermu k fe skus samaknenje povsdigne. Leta mlada d diviza v’ Kaltern je le sato tako od Boga v s’ gnadam obdarvana, de bi nam bla kakor k fvezhnik, kter vlim fveti, kteri v’ liifhi n prebivajo. Ona je fzer na fvetu, pa vender f( s’ fvojim duham bolj v’ Nebefih prebiva, h kakor na semlji. Bog bi jo she bil gotov p k’ febi vsel, tode dopade mu, de ona kri- k ftjanam kakor fvetla luzh fveti, in njim v’ g bolfhanje flushi. Sakaj bi mi torej leto o fvetlo ljuzh pod pofodo pokrivali, to je ft sakaj bi mi leta zhudefh pred ljudem fkri- p vali; fej le fhe druge rezili pifhejo, in med S; ljudi rasglalijo, ktere fo jim manj k’ do- ir bizhku, in manj k’ poduzhenju! In ravn ir sato, ker fhe nobeden ni do sdej te lepe n hiftor^je popifal, fim jeft nar bolj fklenil H popifati, in ljudem osnaniti, kar fim fanr al 49 fe viclil, al od sanellivili prizh flifhal Jeft fi ka fiie k’ saflushenju rajtam zhe osnanujem ’e- zhndeshe zliafti fvetiga krisha, in zhe fe io- per temu nasnanenju refnize dershim; sa- jsi kaj bi fe pazh bal pred 1 ohkovernoii j o , -o- ktera je vfelej manj fhkodliva , kakor ne- os vernoft. ju- Moj namen ni tukej, fe velik befedi na poflushiti deb reskasal refnizo zbudesha kter nu fe na leti samakneni deklizi vidi; tud ne da deb hotel kterga sanizhovati al pogublo- iga vati savolo njegove nevernofli; ampak jeft ;or le popifhem to pergodbo, kakor je farna, tlii na febi, kakor fim jo fam v idil, in kakor ler fo jo vil drugi nafbli, de torej lohka vfak ra, fam fodi in fklene, de je ta pergodba kaj ;ov pofebniga , in zhesnatorniga. In v’ refnizi, ri- kakor hitro mi vejmo de Bog po Ivoji vfi- v’ gamogozhnofti take zhudeshe ftriti samore, 3 to od zliefar naf tolk isgledov pretezhenih je ftoletov sadofti preprizhajo; nam drusga ni :ri- potreba, kakor de ftan in shivlenje lete led Samaknene dekelze, nje zelo gadershanje lo- m vfe nje okolftave na tanko pregledamo, tvn m po pravizi pi’esodmo, tako fe bomo fa- :pe mi sadoft preprizhali, zhe je ftan Samak- nil Hene kaj zhesnatorniga al ne, zhe je zhudo, a m al ne?? 5o In glejte, mlada diviza, od ktere go¬ vorim je od vfih fploli fposnana kakor pa¬ metna nedolshna zhifta in brumna (lekelza, ktera je she od fvoje mladofti velik zhafa v’molitvi dopernefla: ona je »meram v’pre- mifhlovanjo vezhnih refniz, prejema po- goftu in s’ veliko andohtjo S. Obhajilu; Ki fo fe perve snaminja nje tenke 1'kle- nitve s’ Bogam sagledale, ni nobeden na to porajtal, ker je vfak miflil, de je leto le nji navadni andoliti perpifati; s’ žirafa¬ ma je nje samaknenje bolj ozhitno poftalo, in vender fo domazhi ludje fhe le malo porajtali, ker je pa le nje ftan vfakdan bolj zlru dni prihajal, tok fo jo dom azili le na tihim fkufhali in na tanko prefodili, in fo ho tli to fkrivnoft pred drugim fkrito dershati. Al refniz a je posnej na dan perfh- la, in zhudebr fe je povfod rasglafd, in od vlili ftrani fo sazheli ljudje skupej dreti, in vfak, kter jo je vidil, je to sa kaj po- febniga dershal, in sa zhudefh fposnal. Ta¬ ko tud vuzheni in rasumni Gofpod Deh- ant v’ Kaltern. Ef. Peter Eberle, (kter je posnejfh na drugo imenitnifhi fluslrbo pre- ftavlen bil; ni hotel od konza nizh verjeti, potem jo je svefto ogledaval; in skos tri- najft nrefzov dobro prefodil, in 24 dan Liftovgnoja 1 855 je na fvojiga Shkofa pi- fal: Preprizhanfim, de tukej je perft boshjL En pametni in brurnni Prednik, kter je slie sdaj Shkof poftal; je tud njeni ftan dobro prefodil, jo sdaj savetje in varje pred nekterim ojftroumnin safmejavz.am in ie perporozbi v’ nje molitve. Tako tud gnadlivi vifok zbastitliv Gofpod firfht Tri- enfki Shkof in njegov General-Nameftnik imajo smeram samerkliv pogled na-njo o- bernen, satorej fo njima vfe pofebne pergod- be njeniga shivlenja snane, in jo tud v’ zhafti imata. Gofpod Dehant tega kraja Jo- shef Rainalder, in njena dva Spovednika, P. Kapiftran Sojer, nekdaj Guardian, sdaj Vikari Franzifhkanarfkiga Klostra v’ Ral- tern in defete Shole Vuzhenik, in Gofpod Miklavfh Profliner Kaplan per fari, imajo vfi lepo perloshnoft fe od nje dufhniga (tana prepizhali, ker fe po goftim per nji snajdejo; in vfi s’ enim glafam govorijo, de jim samaknenje imenovane deklize zhesna- torno in kakor zhudefh naprej pride. Tre¬ ba je tud samerkati, de fe te perfhone, ktere 1'e okrog Samaknene snajdejo sme¬ ram prov rasvmno sadershijo, in puftijo ptujini vfe pregledati in ie po leftni fkufh- rb od refnize preprizbati, bres deb’jim 5a s’ velikim befedam in sirnimi popifim pri- zhiozhen ftan Samaknene povsdigvali. Zhe jih kdo poprafha, tok mu ob kratkim od¬ govore , pa vender tako, de The velik sa- molzhe, in vezh imenitnih okoln njeniga dulhniga ftanu zlo nobenimu resodeti nozhjo. Tolk drugih mafhnikov, Vuzhenikov, tolk modrih in prebrifanih ljudi, tolk sdrav- nikov, vezh perfhon duhovne in deshellke gofpofke in tolk tavshent ljudi vfake forte ftanu, kteri fo jo farni vidli in prefodili, in njeni ftan sa eno zhesnatorno pergodbo in zhudefh fposnali; naf sadoft od refnize in gotovofti prepizhajo (*). K’ temu pridejo fhe drugi mozhni rasumi: namrezh tro- fhtapolni zhulili, s’ katermi fo vli k’ jo vi- djo, navdani ; nje smeram ftanovitno sa- makneuje , ktero she skos vezh let terpi; nagloft, F ktero fe na enkrat vsdigne, bres deb fe kaj s’ rokami pomagala, in ktera le ne da pofnemati ; pokorfhnoft, ktera jo v’ vfih rezheh visha in vlada; vedni polt, savolj katerga ona po redkim in tako malu vshije, de fe sdi, de le od tifte jedi shivi, ktera is boshjih uft pride; sravn tega fhe (*) Tud v’Gorizi fe snajde vezh perfhon, ktere fo to aekelzo vidile, in yfe poterdijo, kal' je tukaj ©d nje pifano. j 55 tud vfe druge okolne, ktere fe per nji sa- gledajo, fdijo al faj puftijo po pamet fkle- niti, de tukej je kaj pofebniga zhesnatorniga in zhudniga. In zldovefhki pameti bi fe vezk kerviza fturila; keb kdo tukej kako golfijo al sapelvanje, al kakfhni navadni is-hod nje bolesni najti hotel; kakor pa, zhe rezliemo, de fe to na eno zlies nator- no visbo po bosbji vfigamogozbnofti sgodi. Pa nekterim to vero manjfha, koker me slie fkufhna uzbi, ker flifhijo, de fe na vezh kraj ib enake pergodbe godijo in od enakih zhudeshov perpovednje—Tako je bla v’ sadnih pretezhenih letih tud ena Sameknena v’ nemfbkih desbelah, ktere brumno sbivlenje je Gospod Clemen Bren- tano ( kter je ob kratkim s’krivaverftva v’ katolfhko zerkev perftopil ) popifal: tako je tud ob danafhnimu zhafu ena dekelza v’ meftu Kapriano Trienfke Sbkofije (*), (*) Maria Domenica Lazzari, lizlii neki revniga mlinarja v’ Trienfki fhkotiji y’ naajhnimu meftu Kapriano, 20 let ftara. Kakor njeni ozhe prizhuje, je pred trem letim kudo bolesen imela, savolo ka¬ tere more s meram v’ poftli obftati she skos vezk lot, v’ vedni molitvi in prezhudni poterpeshlivofti. Hude bolezkine je prenefla na nogah, rokah, in glavi Pofebne sadne 8 dni pred defetim Profenzam i855. 54 - ktera je enake gnade od Boga sadobila In ktere slnvlenje je fhe fkorej bolj zhudno, kakor nafhe Sa mako ene, od katere jeft ,sdaj pifhem. Pa savolo tega, zhe fe vezli takih zhudnih rezili godi, nobena od re- fnize nizh ne sgubi! Kdo bo vfigamogozh- nirau Bogu, in njegovi gnadi meje ftavil? A.1 mu ni vleglih, zhe kak zhudefh en-al vezhkrat Buri?? Tifti, klor je fturil, de je bil S. Pavl v’ Nebo samaknen je tud Buril, de je bil samaknen tud Peter v’ meftu Joppe Filip v’'Agati, in Janes v’otoku Patmos. In to tud ni sdaj pervikrat, de take zhudeshe sa- maknenih perfhon vidmo, Bog je she na enako visho vezhkrat fvojo mogozhnoB po- kasal, in vezh enakih pergodeb fe bere skos vfe ftoletja v’ zerkovnih sgodovinah. Yfa fe je vila v’ velikimu terplenju in je milo sdihvala in isrekvala te le besede. O moj Bog, moj Bog! Sjutrej pak, defetiga dneva melza Pro- fenza i835, fo fe rane pokasale na njenih nogah, rokak in ftrani in kar je po letino, na njeni glavi fo okrog in okrog majhne jamize, kakor de bi bla s’ ternjam prebodena, in kakor fe flifhi de od tod vfak petik nekolko keryi tezhe. V temu ftanu fhe dandanifhni shivi. Vezh pak ne pifhem od nje, ker jo nifim fam vidil, in le povem, kar mi je blo od drugih, fzer verjetnih ludi povedana. 55 Stan nafhe samaknene je fhe smiram tak, kakor je bil, bo she kmal fbtir leta, vender s’ tem reslozlikam, de je zlies dalej obilnifh perhajal; sato pak vender ne fmej obeden miflit, deb mogel od sdaj. sa na- prej smiram obilnifb prihajat, al vedno terpeti. Sakaj tak zhesnatorni in prezhud- ni ftan je pofebna gnada bosbja, ktero Bog dodeli temu, kterimu hozhe, in dok¬ ler hozhe, in szer bres nafhiga sallushenja. Zhe bi torej fpet Bogu dopadlu, ji to po- febno gnado odvseti, bi tud nje samak- nenje na enkrat nehalo, to kar fe je she tud vezhkrat sgodilo. Tako nam pifhe she S. Filip Nerf (*) od fvojiga zhafa rekozh: 55 Sim posnal eno sheno, od pofebne fve- 55 tofti, ktera je skus dolgo zhafa v’ ved- 55 nimu samaknenju shivela, kteriga ji je 55 pak posnejflii Bog odvsel «. Nad takim zhesnatornim in- zhuda- polnim rezhmi bi fe mi imeli menj Šav¬ se ti in pretrefti, k’ fmo isrejeni od rojftva v’ pravi in svelizhanfki veri, ktera je pol¬ na zhudeshov ; pa vender, kader kolj fe nam kaj pofebniga pokaslie, fe vfi savsa- niemo. Tako tud jeft ne morem popifati., (,*) Shivlejije III. buky. 2. pofft. 56 s’ kakifhnim zhutilam fim bil navdan, ka¬ der fini fe per Samakneni v’ Kaltern snaj- del! Jeft komej k’ fim jo vgledal, lini bil tud v’ duhu s’ njo povsdignen in v’ vifoke in refnobne premifhlovanja vtoplen in po lili fo hotle te la befede mojim uftam od- pafti: O zhloveki, o ljudftva, o modrijani! vi posabite na Boga, ker fe v prasne, ne- zhimerne in pofvetne vuzhenofti v topite, le pofvetne slielja redite, in le po nefta- novitnim vefelju hrepenite: glejte to mlado divizo, kok vifoko fe mem vaf povsdigne, kolko je modrejfh, kolk imenitnifhi fo nje¬ ne zhutila in sliele , koker vafhe, ker vi le po semlji lasite , ona pak v’ narozhju nar Vikfhiga pozlhva. Vi! zhe vafh pogled na kvifhko povsdignite, tok h’ vezhim sves- de premifhlujete, al ona fe vifokejfhi po- vsdigne, noter do ftvarnika nebef. Ona vaf uzhi, de zlilovefhka duflia je sa Boga vftvarjena, de zhlovek ni vftan praviga miru in sadovoljnofti najditi, svunej v’ Bogu ; in de premifhlovanje in resgladvau- je boshjili popolnomofli je tok vifoko in tako mozlnao, de zlilovefhiga duha od po- fvetniga popolnama odtegne in ga v’nebe- fhke lepote in ljubesen boslijo vtopi. Ona vam pove, de velike in fvete skrivnofli naflie 5 7 Vere, zhe ie per ljuzh Belede boshje fpre gledajo, nifo flabofti in nefpamet, sa kar jih pofvetnaki dershijo, ampak nar flad- kejfhi in nar ljubenivfhi rezi, in zh.uda- polne globozhine breskonzhne mogozhno- fti in modrofti boshje. Ona sadnizh tud rezhe, de ona tud sa naf moli, in fofebno, kader ofer, ki ga je Kriftus na Kalvarju dopernefel, in kterga na nekervavo visho flie sdaj vfaki dan per f. Malhi dopernafha, premifhluje, fe ona do Boga povdigne, in ga proli, deb Kriftufov terplenje ne blo nad nam sgubleno, ampak deb obilni fad pernello! Sahvalimo torej Gofpod Boga, kter fe v’ fvojih svetnikih zhudniga kashe, in s’ ponishanim ferzam k’njemu sdihujmo, deb on hotel miloftliv vfelej pogledati na profhnje fvojih flushabnikov, deb mi tako po njih plofhnjah od prizhiozhih slegov in od vezhne fmerti odrefheni biti samogli. K O N Z. [ i: ' , ' 1 ' -