249 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 56 • 2002 • 1–2 (125) Ko avtorica postavi pod lupo vklju~evanje tr‘a{kih Judov, ugotavlja so ga v Trstu pospremili protiju- dovski izgredi in skrunitve judovskih spomenikov. V drugi polovici 19. stoletja se je kotil politi~ni antisemitizem in stari predsodki so dobili novo preobleko. Tradicionalni stereotipi podlih in bogastva ‘eljnih Judov so na{li plodna tla med politi~nimi nasprotniki liberalno-nacionalne elite, zlasti med kr{~anskimi socialci in tudi med slovenskim politi~nim predstavni{tvom, ki je v mestnem svetu vodilo vztrajen boj za pridobivanje slovenskih nacionalnih pravic. Knjiga lepo prika‘e mnogobraznost tr‘a{ke judovske skupnosti v 19. stoletju in kompleksnost proce- sov, ki so jo zajeli. S pomo~jo bogate in raznolike arhivske dokumentacije avtorica obravnava tudi tiste judovske dru‘bene in politi~ne segmente, ki so se uveljavili zunaj nje. Najbolj tragi~no stran tr‘a{ke judovske zgodovine odgrinja knjiga Silve Bon. Po dolgem obdobju gospodarskega razcveta, plodne vklju~itve v zavarovalni{ke, finan~ne in podjetni{ke vrste ter politi~nega in kulturnega udejstvovanja, so najprej pripadniki tr‘a{ke judovske skupnosti, potem pa tudi tisti, ki so iz nje izstopili, celo taki, ki so vstopili v katoli{ke vrste, okusili ~edalje bolj odlo~ne oblike izklju~itve in preganjanja. Predsodki in odklonilna stali{~a do Judov so se za~ela {iriti ‘e pred odobritvijo rasnih zakonov leta 1938, ko je Mussolinijeva dr‘ava uzakonila diskriminacijo do judovskega prebivalstva na italijanskih tleh. V Trstu je v tridesetih letih ‘ivelo 4671 Judov, od teh jih je 1437 bilo brez italijanskega dr‘avljanstva. Mnogi med njimi so podprli fa{izem, nemalo pa je bilo takih, ki so z veliko nenaklonjenostjo gledali na Mussolinijev re‘im, {e posebej pa na njegovo zunanjo politiko. Razlika v ideolo{kem prepri~anju in naklonjenost do re‘ima nista bili odlo~ilni za usodo posameznikov. Gonja proti Judom in njihovem politi~nem udejstvovanju se je v Trstu za~ela ‘e leta 1937. Z njihovo izklju~itvijo iz fa{isti~ne stranke se je v Trstu zelo hitro obnovil nikoli usahnjeni antisemitizem. Slednji je najprej prizadel nepomembne osebnosti, s ~asom pa tudi uveljavljene podjetnike in zavarovalni{ko elito. Prestopi v katoli{ko vero, znanstva in ugled niso veliko pomagali in tudi podpora tistega dela tr‘a{ke dru‘be, ki je ostajal nasproten izklju~itvi Judov iz javnega ‘ivljenja, ni bila odre{ujo~a. Bonova ugotavlja, da je ve~ina prizadetih z vdanostjo sprejela nove diskriminacije, manj{i del pa se je takoj odlo~il za odhod, najve~krat za izselitev v Argentino in Palestino. Novice, ki so jih prina{ali Judje na begu pred nacisti, niso bile spodbudne in napovedovale so najhuje. Toda {e vedno je bila le manj{ina Judov pripravljena na odhod, tudi potem, ko so se fa{isti~ni krogi za~eli zavzemati za radikalno re{itev judovskega vpra{anja. Leta 1942 je tr‘a{ki list »La porta orientale« vabil k »nem{kemu« re{evanju judovskega vpra{anja, leto kasneje so »kon~no re{itev judovskega vpra{anja« ob pomo~i tr‘a{kih {kva- dristov in takrat vodilnih tr‘a{kih krogov za~ele uresni~evati nem{ke oblasti. Tr‘a{ka Ri‘arna je za tr‘a{ke Jude postala prva postaja na poti v nem{ka uni~evalna tabori{~a. Izognili so se ji najbolj osve{~eni in taki, ki so razpolagali z zadostnimi sredstvi za hiter in skriven odhod. Avtorica s kopico novih dokumentov, kar nekaj jih je tudi iz ljubljanskih arhivov, osvetli, ponekod sicer s premajhno nazornostjo, dogajanja, ki so pahnila v smrt glavnino tr‘a{ke judovske skupnosti. Opozori na proces prila{~anja judovskega premo‘enja in na dvoumno odzivanje tr‘a{kih vodilnih politi~nih in gospodarskih krogov, ki so najprej pasivno, potem pa celo aktivno podprli preganjanje Judov. Po stoletju in ve~ tvorne vklju~itve v tr‘a{ko dru‘bo so Judje do‘iveli konec nepotrebnega in odve~nega tujka. Marta Verginella Marina Cattaruzza, Socialismo adriatico. La socialdemocrazia di lingua italiana nei territori costieri della monarchia asburgica : 1888–1915. Manduria, Bari, Roma : Piero Lacaita, 2001. 192 strani. Branje preteklosti se od antike odvija v dialogu s sodobnostjo. Tema, ki je bila {e do v~eraj zanimiva, lahko zastari. Dogaja pa se tudi, da v preteklosti ovr‘ene tematike, zgodovinopisje na novo obudi in razi{~e. Skratka, tudi zgodovinopisje ima svoje modne muhe. Denimo, zgodovina delavskega gibanja, ki je v {estdesetih in sedemdesetih letih polnila knji‘ne police ne le v dr‘avah var{avskega pakta, temve~ tudi v Zahodni Evropi, je v osemdesetih in v prvih devetdesetih letih skorajda zamrla. Izginila je iz knjigarn, 250 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 56 • 2002 • 1–2 (125) knji‘nic, univerzitetnih predavalnic in akademskih omizij, ne zato, ker bi bilo o njej vse, kar se da povedati, tudi izre~eno in zapisano. Vstop novih politi~nih elit je spro‘il iskanje novih politi~nih tradicij in z njim tudi pobudo za nova raziskovalna polja in teme. Ne ozirajo~ se na prevladujo~e zgodovinopisne smeri je tr‘a{ka zgodovinarka, Marina Cattaruzza, trenutno redna profesorica na univerzi v Bernu, izdala leta 1998 {tudijo o italijanski socialdemokraciji na habsbur{kih tleh. Njen nedaven drugi ponatis potrjuje, da je zanimanje za tovrstne {tudije ve~je, in to ne samo med tr‘a{kimi, temve~ tudi med italijanskimi bralci zgodovinskih {tudij, kot je sam zalo‘nik pri~akoval. Tr‘a{ka zgodovinarka, ki je s svojimi dosedanjimi {tudijami osvetlila pomembne vidike selitvenih tokov in demografske strukture Trsta ter ‘ivljenjske pogoje tr‘a{kega proletariata, se je v tem zadnjem delu posvetila za~etkom tr‘a{ke socialdemokracije in delavskega gibanja v Trstu in v Istri. Med drugim se ukvarja tudi z epistemologijo sodobne nem{ke zgodovine. Primorska je bila v 19. stoletju ve~etni~na in periferi~na regija monarhije. Na njenih ve~etni~nih tleh se je pojavilo najbolj internacionalisti~no orientirano socialdemokratsko gibanje. Internacionalisti~na narav- nanost je bila vidna bodisi v vsakdanjem politi~nem ‘ivljenju bodisi v politi~nih izbirah vodstva in ~lanstva ter pri samem uveljavljanju politi~ne doktrine. Cattaruzza pod~rtuje, da so tr‘a{ki socialdemokrati ostali najdlje zavezani internacionalisti~nim principom, medtem ko so jih drugod v Avstriji razgla{ali, ne da bi jim hoteli ali pa mogli slediti. Pri raziskovanju tr‘a{ke socialdemokracije je avtorica ovrgla bodisi nacionalisti~no bodisi lokalisti~no paradigmo v prepri~anju, da primorska zgodovina ne prenese metodolo{kih poenostavljanj in ideolo{kih izkrivljanj. Odlo~ila se je za interpretativni klju~, ki omogo~a celovito osvetlitev kompleksne politi~ne in dru‘bene stvarnosti. V prvem poglavju avtorica predstavi zametke delavske organizacije, prve oblike organiziranega zdru‘evanja ni‘jih plasti prebivalstva, ki so sovpadale s prvimi oblikami socialnega skrbstva. Na lokalni sceni so odzvanjali vplivi nem{ke socialdemokracije, toda pomembno vlogo so odigrali tudi stiki z liberalnim taborom. Z nadrobnim opisom Cattaruzza sledi procesu politi~ne osamosvojitve tr‘a{kega delavstva, ki je leta 1888 porodil delavsko zdru‘enje Confederazione operaia, v katerem so bili ob italijan- sko in nem{ko govore~ih dejavni tudi slovensko govore~i delavci. Nov korak na poti k organiziranemu delavskemu gibanju je bila ustanovitev Socialdemokratske lige leta 1894, ko so se za~eli kazati tudi pravi obrisi spora med Ucekarjem in Zadnikom. Ucekar je bil zagovornik italijanske kulturne hegemonije in ni nikoli povsem pretrgal odnosov s tr‘a{ko liberalno sredino. [ele prihod V alentina Pittonija na ~elo stranke je radikalno spremenil dr‘o italijansko govore~ega vodstva tr‘a{ke socialdemokracije ter uspe{no zmanj{al razdaljo, ki je od samega za~etka prevladovala med italijansko govore~imi tr‘a{kimi delavskimi voditelji in dunajsko socialdemokratsko »centralo«. ^etrto poglavje avtorica v celoti posveti jugoslovanski socialdemokraciji v Trstu, ki je bila z Dunajem tesno povezana. Cattaruzza omenja trenja, ki so se pojavljala med tr‘a{kimi in ljubljanskimi socialdemo- krati, med slovenskim delavskim vodstvom v Trstu in v Ljubljani in ugotavlja, da so politi~ne razmere na Kranjskem in na [tajerskem bile nenaklonjene razvoju slovenske socialdemokracije. Slovenske socialde- mokrate v Trstu je po avtorici odlikovala ne samo sposobnost dejavnega politi~nega udejstvovanja, temve~ tudi idejna ‘ivahnost, ki so jo vse do prihoda Angela Vivanteja in izida njegove razprave Irreden- tismo adriatico pogre{ali v italijanskih socialdemokratskih vrstah. Zajeten del svoje {tudije posve~a Cattaruzza tudi istrskemu socializmu, v katerem je delovala intelek- tualno in politi~no markantna u~iteljica Giuseppina Martinuzzi, ki se je opredelila za avstromarksisti~ni koncept naroda kot kulturnojezikovne entitete in se je zavzemala za enakopravno sodelovanje italijanskega in slovanskega delavstva na istrskih tleh. Tretji in zadnji del knjige je posve~en delovanju socialisti~ne stranke v tr‘a{ki stvarnosti, »jadranskemu« socializmu in nacionalnemu vpra{anju. Oblikovanje tr‘a{kega proletariata v politi~ni subjekt in izoblikovanje bodisi delavske kulture bodisi delavske politi~ne zavesti sta po avtori~inem mnenju potekala s samovzgojnim procesom in s prila- gajanjem izdelanemu ‘ivljenjskemu stilu, h kateremu sta nedvomno sodila zvestoba monarhiji in protiita- lijansko ~ustvo. Nacionalno vpra{anje je bilo sicer vseskozi v ozadju politi~nega delovanja socialdemo- kratov v Trstu in v Istri, ni pa prepre~evalo sodelovanja med pripadniki razli~nih narodnosti, ki so tam ‘ivele. Prepri~anje, da sta lahko le ve~narodna dr‘avna tvorba in internacionalisti~na dr‘a proletariata porok za razvoj tr‘a{kega pristani{~a, je bilo raz{irjeno bodisi med italijanskimi kot med slovenskimi delavci. Dilema med razredno in nacionalno pripadnostjo se je v primeru italijanskega proletariata razre{ila v korist razreda, v primeru slovenskega delavstva pa v korist naroda, trdi Cattaruzza na strani 157. To 251 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 56 • 2002 • 1–2 (125) svojo tezo avtorica podkrepi z ugotovitvijo, da so italijanski voditelji v Trstu imeli z delavskim gibanjem in njegovim vodstvom v italijanski kraljevini le formalne stike, medtem ko so predstavniki slovenskega delavstva delovali vseskozi v sozvo~ju z vrhom slovenske socialdemokracije. Tr‘a{ko zgodovinopisje je s pri~ujo~im delom Marine Cattaruzze pridobilo izpopolnjen in iz~rpen pregled za~etkov in razvoja delavskega gibanja na Tr‘a{kem in v Istri, ki je sad pretresa doslej ‘e znane literature, a tudi obdelave {e neraziskanih arhivskih fondov. K temi je avtorica pristopila {iroko in brez kakr{negakoli etnocentrizma. Na novo je pojasnila marsikateri aspekt tr‘a{ke politi~ne preteklosti Trsta in pripomogla k celovitej{em poznavanju tr‘a{ke in istrske socialdemokracije. Nekatera vpra{anja so sicer ostala {e vedno nepojasnjena. Potrebno bi bilo, denimo, globlje zreti v odnose, ki so se spletali med Ljubljano, Trstom in Dunajem, ugotoviti v kolik{ni meri so biografije posameznih voditeljev pogojevale politi~no usmerjenost stranke, kolik{en je bil razkorak med vodstvom in bazo v nacionalni naravnanosti. Skratka, kot vsaka dobra {tudija tudi Cattaruzzina, ko odgovarja na mnogotera vpra{anja, odpira {e nova. Marta Verginella Pavle ^elik, Slovenski oro‘niki : 1918–1941. Ljubljana : Dru{tvo za preu~evanje zgodovine, literature in antropologije, 2001. 435 strani. Knjiga Pavla ^elika, nekdanjega policista in magistra sociologije, obravnava tematiko, ki doslej {e ni bila raziskana. Njegova zgodovina slovenskega oro‘ni{tva v prvi Jugoslaviji je dragocena ‘e zaradi tega. ^eprav avtor v uvodu skromno trdi, da ni napisal znanstvene zgodovine, temve~ le poljudnostrokovni pregled, lahko zatrdimo, da gre za temeljito raziskano in dobro napisano delo, ki bo nedvomno {e dolgo uporabno in bo koristno izhodi{~e za prihodnje raziskave. Knjiga, ki ima ve~ kot 400 strani, je razdeljena na dvajset poglavij in {tevilna podpoglavja. Poleg tega je avtor napisal {e predgovor in uvod, Stane Granda pa spremno besedo. Delo je opremljeno z bogatim slikovnim gradivom in ve~ kakor 1000 opombami, ‘al pa ima le vsebinsko kazalo, ne pa tudi imenskega, stvarnega ali krajevnega. Prav tako manjka seznam uporabljenih virov in literature, ki ga nekoliko nadome{~a vestno citiranje. Poleg tega ne bi bilo napak, ~e bi bila teritorialna organizacija oro‘ni{tva (polki, postaje ...) prikazana na kak{nem zemljevidu. V knjigi ^elik najprej predstavi upravno in samoupravno ureditev Slovenije, potem opi{e prehod iz avstrijske v novo dr‘avo, predstavi razmerje med slovenstvom in jugoslovanstvom v oro‘ni{ki slu‘bi, ori{e pravne temelje oro‘ni{tva in njegovo organiziranost. Pi{e {e o na~inih {olanja, ureditvi oro‘ni{kega ‘ivljenja, socialnem polo‘aju oro‘nikov, o razli~nih nalogah, ki so jih ti opravljali, in o nevarnostih, s katerimi so se pri tem sre~evali. Na koncu ori{e {e slu‘bovanje v drugih delih Jugoslavije, polo‘aj po kapitulaciji dr‘ave in usodo oro‘nikov po letu 1945. Zanimiva podrobnost so izleti v policijsko zgodovino druge Jugoslavije in samostojne Slovenije. V glavnem so omejeni na opombe in so mestoma zelo koristni, ~eprav ne vedno potrebni. Vsekakor bodo tak{ni, z osebno izku{njo obogateni, ekskurzi zanimivo branje za raziskovalce novej{e zgodovine. [e najmanj nujni in uporabni se mi zdijo avtorjevi razmisleki o aktualni politi~ni situaciji, ki so tu ali tam (gl. npr. tekst op. 52) za{li med opombe. Pri raziskovanju je avtor uporabljal arhivsko gradivo iz Arhiva Republike Slovenije in arhiva Ministr- stva za notranje zadeve, tedanje ~asnike in ~asopise, razli~ne uradne liste in gradivo nekdanjih oro‘nikov ali njihovih potomcev. Nekoliko preredko pa je posegel po zgodovinopisni literaturi, ki bi jo lahko {e ve~krat uporabil pri prikazu prehoda v novo dr‘avo, njene notranje ureditve in sorodnih ‘e raziskanih tem. @al je prav tu mnogokrat posegel po publicisti~nih ~lankih (iz Dela, Mladine, hrva{kega Globusa …), ki ne morejo nadomestiti strokovne literature. Glede na to, kdaj je bila knjiga napisana, ^eliku seveda ne moremo zameriti, da ni pregledal gradiva iz beograjskih arhivov. Te bo moral – ko bodo la‘e dostopni – obiskati prihodnji raziskovalec. V celoti je ^elik s pomo~jo uporabljenih virov in literature napisal zelo uporabno monografijo. Kratka poglavja in podpoglavja ter priljuden jezik omogo~ajo lahkotno branje. Tu in tam bi sicer snov lahko razvrstil druga~e in bil tako morda nekoliko bolj sistemati~en, prav tako bi lahko izpustil ali skraj{al nekatere – sicer zanimive – zgodbe, ki se oro‘ni{tva komajda dotikajo. Zdi se, da so ga na teh mestih zanimivi viri, ki jih je na{el v arhivskih fondih, zapeljali stran od problematike. Toda v glavnem je iz arhivov izbrskal {e kako va‘ne podatke o delu oro‘ni{tva in s tem o celotni slovenski dru‘bi v obdobju