MILOŠ MIKELN STALINOVI ZDRAVNIKI SLOVENSKO LJUDSKO GLEDALIŠČE CELJE MILOŠ MIKELN STALINOVI ZDRAVNIKI Drama v dveh dejanjih REŽIJA: MIRAN HERZOG SCENA: AVGUST LAVRENČIČ KOSTUMI: ANJA DOLENČEVA LEKTOR: MAJDA KRIŽAJEVA LEBEDEV, DIMITRIJ SEMJONOVIČ KULIGIN, ALEKSANDER VASILJIČ ASTROV, ILJA ILJIč ZINAIDA BORIS POLKOVNIK POROČNIK PROFESOR TROCKI, LEV DAVIDOVIČ KAMENEV, LEV BORISOVIČ ALILUJEVA, NADEŽDA SERGEJEVNA TUHAčEVSKI, MIHAIL NIKOLAJEVIČ DŽUGAŠVILI, JOSIP VISARIONOVIČ-STALIN ČLANA CENTRALNEGA KOMITEJA VOJAKA NKVD MARKO SIMČIČ l/ SANDI KROŠL //BORUT ALUJEVIČ /JADRANKA TOMAŽIČEVA S BRANKO GRUBAR /MIRO PODJED l IVO BAN MARJAN DOLINAR £/BOGOMIR VERAS /STANKO POTISK i/ NADA BOŽIČEVA / JOŽE PRISTOV £/ BRUNO VODOPIVEC 4- LJERKA BELAKOVA f/STEFAN VOLF VILI KOROŠEC MIRAN VITEZ Vodja predstave: Stanko Jošt — Sepetalka: Sonja Antloga — Tehnično vodstvo: Franjo Cesar — Razsvetljava: Bogo Les. Miloš Mikeln, avtor Stalinovih zdravnikov Slikovni pregled sezone 1971-72: Eliot: Umor v katedrali. Jovanovič: Norci. Žmavc: Domača naloga na potepu. Lawrence: Snaha. Horvath: Figaro se ločuje. Turgenjev: Mesec dni na kmetih. Calderon: Življenje je sen. Levstik: Tugomer. JEAN VILAR JE LETA 1952 ZAPISAL: CILJ GLEDALIŠČA JE V PRVI VRSTI BITI LJUDSKO GLEDALIŠČE. TA VILARJEVA MISEL JE VODILO — UMETNIŠKO, VSEBINSKO IN AKCIJSKO — NAŠEGA GLEDALIŠČA ŽE VEČ KOT DVAJSET LET. NAŠA GLEDALIŠKA VRATA SO ODPRTA CELJSKI PUBLIKI, KI ŽE DVE DESETLETJI S SVOJIM OBISKOM PODPIRA IN OMOGOČA USTVARJALNO DELO NAŠE GLEDALIŠKE DRUŽINE. POVABILI SMO V SVOJO SREDO ŠOLSKO MLADINO. NEKAJ GENERACIJ TE MLADINE JE DOBILO V CELJSKI GLEDALIŠKI DVORANI PRVI POUK O TEATRU IN VELIKO INFORMACIJO O ODRSKI ZMOGLJIVOSTI DRAMATIKOVE BESEDE. PRIŠLI SO V GLEDALIŠČE TUDI OKOLIČANI, PRIŠLI PA SO TUDI DELOVNI KOLEKTIVI, KI SO SVOJE PRAZNIKE POČASTILI Z GLEDALIŠKO PREDSTAVO. NEDAVNO SMO POVABILI K NAM TUDI GLEDALIŠKE AMATERJE. IN PRIŠLI SO. OB BLIŽNJI IN DALJNJI OKOLICI JE ŽIVELA Z NAŠIM GLEDALIŠČEM ŠE VRSTA SLOVENSKIH KRAJEV IN MEST OD MURSKE SOBOTE DO TRSTA IN OD CELOVCA DO KOČEVJA. DVORANA V CELJU SE JE ZDRUŽILA Z VELIKIM ŠTEVILOM SLOVENSKIH GLEDALIŠKIH DVORAN IN TAKO SMO POSTALI — NE ZARADI PRIDEVNIKA, MARVEČ ZARADI DELA — SLOVENSKO GLEDALIŠČE. V PREDDVERJE SMO POVABILI GOSPODARSTVO, DA BI S SVOJIMI RAZSTAVAMI SODELOVALO PRI KULTURNEM ŽIVLJENJU. IN USTVARILE SO SE NOVE DOSLEJ NEZNANE ZVEZE IN ODPRLE SO SE NOVE DOSLEJ NEZNANE MOŽNOSTI. ZDAJ SMO POVABILI V GLEDALIŠČE ŠE LJUDI S KOZJANSKEGA, POVABILI PA SMO TUDI DELAVCE CELJSKE INDUSTRIJE IN KMETE IZ SAVINJSKE DOLINE. PRED GLEDALCE PRIHAJAMO Z ANTIGONO, UTVO IN FAUSTOM, Z IVONO, PRINCESO BURGUNDSKO. PRIHAJAMO PA TUDI S SLOVENSKIMI DELI, PREDVSEM Z NJIMI: S CANKARJEVIMI ROMANTIČNIMI DUŠAMI, Z MIKELNOVIMI STALINOVIMI ZDRAVNIKI, Z ROZMANOVIMI ZVONOVI IN S KOMEDIJO LEOPOLDA SUHODOLČANA FIGOLE FAGOLE IN S KISLINGERJEVO FANTAZIJSKO OTROŠKO IGRO O ZMAJU. TO SO DRAMSKA DELA, KI SO NAŠE SKUPNO UPANJE IN NAŠE SKUPNO PRIZADEVANJE ZA UMETNIŠKO RAVEN. V TEH DELIH JE SKRITA OČARLJIVA MOŽNOST ZA IGRALCE, ZA GLEDALCE IN TUDI ZA KRITIKE. K NAM SO PRIŠLI IN ŠE BODO PRIŠLI PRIJATELJI IN KOLEGI IZ MARIBORA, TRSTA, NOVE GORICE, IZ MLADINSKEGA GLEDALIŠČA IN IZ EKSPERIMENTALNEGA GLEDALIŠČA »GLEJ«. Z MESTNIM GLEDALIŠČEM LJUBLJANSKIM PA SMO PRAVKAR SKLENILI PROGRAMSKI IN DELOVNI SPORAZUM O IZMENJAVI PREDSTAV. ŽE LETOS JIH BOMO VIDELI V NAŠI DVORANI. TA SPORAZUM JE VELIKA INOVACIJA NAŠE GLEDALIŠKE KULTURE. ODPIRA MOŽNOSTI ZA IZMENJAVO IGRALCEV, SKUPNEGA PROGRAMIRANJA IN ZA URESNIČEVANJE SKUPNIH PREDSTAV. MOREBITI SE BO OBNOVILO TUDI SODELOVANJE Z LJUBLJANSKO DRAMO, ČE BODO NJENI LASTNIKI SPOZNALI, DA ZAPIRANJE VRAT KOLEGOM IZ DRUGIH GLEDALIŠČ NI PAMETNO DEJANJE. KO ZAČENJAMO SEZONO 72/73, VEMO: KULTURA NI RAZKOŠJE, KULTURA JE NAČIN ŽIVLJENJA POSAMEZNIKA IN MNOŽICE. S SVOJIM DELOM IN S SVOJIMI UPANJI ŽELIMO OSTATI ZVESTI POSLANSTVU LJUDSKEGA GLEDALIŠČA. ŽELIMO PA S SVOJIM DELOM TUDI OSMISLITI VELIKI IN EDINO MOŽNI NAČIN ŽIVLJENJA, KI SE IMENUJE KULTURA. KAJTI MOČ UMETNIŠKE BESEDE, MOČ ODRSKE LUČI IN IGRALČEV MIM NISO SAMO STVARITEV NA ODRU, MARVEČ SO ŽIVO DEJANJE, KI NAS ODREŠUJE, RAZSVETLJUJE IN RAZVESELJUJE. BOJAN ŠTIH Še dolga leta potem, ko bo izginila zadnja Stalinova senca, bo ostal Stalin za vsakega komunista kjerkoli na svetu kot preizkusni kamen. Kot odprt račun. Gorje tistemu komunistu in tistim gibanjem, ki tega računa ne bodo saldiraii, gorje jim prav tako kot tistim, ki ga bodo saldiraii napačno... Zato bodo zmerom znova obračunavali z njim, vsi skupaj, vsak zase.v. To je bila pač tvoja črta pod ta račun. Astrov v Zdravnikih Kakšen je človek, kako se obnaša, kadar pride v hudo Življenjsko stisko? Kako ravnajo zdravniki, ki so jih sredi noči poklicali v Kremelj in računajo na skoraj zanesljivo likvidacijo ... Mimo vse izmišljenosti, na katero nas avtor opozarja, in nazadnje mimo avtentičnega materiala, stvarnih podatkov, s katerimi so opremljene vse zgodovinske osebe v tem poskusu anatomije neke dobe, anatomije v tej dobi, kakor smo skušali delo definirati, mimo te odrske raziskave slutimo v usodah izmišljenih zdravnikov usode milijonov resnično živih ljudi. Ljudje, ki se znajdejo v skupni stiski, se zatekajo v molk, vase, v grozo pričakovanja, v potenciran strah, zatekajo se v medsebojne človeške odnose. Razkrivajo se, da bi se razbremenili. Odkrivajo, kar je bilo nemara njim samim še prikrito, nepriznano. Za Borisa je značilno, da se zateka v neprekinjeno govorjenje. Govori, govori in se rešuje. To ni mehansko reproduciranje glasov, da bi prevpil hrupno tišino, bližino smrti, ki ga vse bolj obdaja. Boris z nečloveško intenzivnostjo kliče priče svoje zapravljene mladosti, priče svoje nekdanje vere in neizpolnjenega angažmaja, obračun dela s svojo vestjo, s svojo pasivnostjo, z nenadnim občutkom neznanske soodgovornosti. Preteklost se mu oglaša kot neprekinjen dialog s sedanjostjo. Ali je to trauma, intelektualna obsesija, avtomatizem podzavesti ... Krivda drugih in njegova navzočnost v življenju, nesprejemljiva dediščina, umazana s krvjo, vse to ga tlači, zahteva dokončen odgovor. Ali ga čaka absurdna smrt? Čemu, za koga, za kaj? Komu bo koristila, koga bo odrešila? In če smrt, potem naj bo smrt vsaj zavest, da ni pustil za sabo nikakršnega dvoma, nobene nerešene dileme — zato njegovo strastno evociranje, izzivanje profesorja, da bi mu še in še postavljal diagnoze, da bi lahko napravil saldo pod svoj obračun ... in na koncu, po diktatorjevi smrti njegova pošastna nevera, nezaupanje v prihodnost, v ljudi. In če je ta Borisov dvom iztočnica za Astrovov apel človeštvu, potem se zastavlja vprašanje, ali ta saldo, ta obračun obvezuje ali samo informira. Ne glede na izid naše raziskave v smeri gledališke igre. Molčeče odhajanje zdravnikov iz strogo zaprtega in nadzorovanega prostora je dovolj zgovorno. J. 2. S sprejema v gledališču ob koncu lanske sezone. Govor upravnika Bojana Štiha PREGLED PREDSTAV IN OBISKA v sezonah 1970/71 in 1971/72 1970/71 1971/72 SKUPAJ PREDSTAV 224 225 V CELJU 170 160 GOSTOVANJA 54 65 SKUPAJ OBISK 66.376 69.257 V CELJU 47.971 48.620 NA GOSTOVANJIH 18.405 20.637 Število predstav in obisk posameznih predstav v sezoni 71/72 je bil naslednji: PREDSTAVA — DELO V Celju Gostovanja Skupaj predst. T. S. Eliot: UMOR V KATEDRALI 15 D. Jovanovič: NORCI 14 Lavvrence: SNAHA 18 J. Žmavc: DOMAČA NALOGA NA POTEPU 43 Horvath: FIGARO SE LOČUJE 19 Turgenjev: MESEC DNI NA KMETIH 18 Calderon: ŽIVLJENJE JE SEN 17 Fran Levstik: TUGOMER 16 Ponovitve: O. Župančič: VERONIKA DESENISKA H. Pinter: HIŠNIK SKUPAJ 160 obisk predst. obisk predst. obisk 4.240 21 7.373 36 11.613 3.651 2 535 16 4.186 4.104 16 5.087 34 9.191 19.100 43 19.100 5.040 7 2.314 26 7.354 4.492 6 1.496 24 5.988 4.007 2 645 19 4.652 3.986 7 2.115 23 6.101 2 650 2 650 2 422 2 422 48.620 65 20.637 225 69.257 Televizijska snemanja: 29. maja 1972: Calderon: ŽIVLJENJE JE SEN 30. maja 1972: Lavvrence: SNAHA V sezoni 1971/72 smo imeli skupaj 3.840 abonentov, 57 več kot v sezoni 1970/71. V sezoni 1971/72 so gostovala v našem gledališču naslednja gledališča: 25. 10. - 71 — Bertolt Brecht: BOBNI V NOČI — Slovensko gledališče Trst 12. 11. - 71 — BALETNI KONCERT SOLISTOV OPERE — SNG Opera—Balet, Ljubljana 20. 11. - 71 — A. T. Linhart: MATIČEK SE ŽENI — SNG — Drama Maribor 12. 2. - 72 — Bojan Stih: SPOMENIK G — Gledališče GLEJ iz Ljubljane 22. 5.- 72 — Franček Rudolf: TRNJULCIGA PREVEC IN TRIJE PALČKI — Mladinsko gledališče iz Ljubljane 8. 6.-72 —• Žarko Petan: RAJ NI RAZPRODAN —■ Mestno gledališče, Ljubljana Ivo Ban, absolvent AGRFTV, Vojko Iz naše lanske postavitve »Norcev«, debltira v Zdravnikih v vlogi poročnika Gledališki Ust Slovenskega ljudskega gledališča Celje, sezona 1972—73, št. 1 — Miloš Mikeln: Stalinovi zdravniki. Krstna uprizoritev. Premiera 22. septembra 1972 — Predstavnik: upravnik In umetniški vodja Bojan Stih — Urednik: Janez Žmavc — Grallčna oprema: Tomaž Kržišnik — Fotografije celjskih predstav: Viktor Berk — Naklada 1500 Izvodov — Cena 2 dinarja — Tisk AERO, kemična in grafična industrija Celje. Trgovsko podjetje JELŠA Šmarje pri Jelšah s svojimi številnimi poslovalnicami na šmarskem in Kozjanskem prodaja: živila, manufakturo, tehnične izdelke, železnino in razno drugo blago Veleblagovnice Ljubljana Kočevje Škofja Loka Velenje v ■£ n m ■ m n CELJE PRAVI NASLOV ZA DENARNE ZADEVE ljubljanska banka PODRUŽNICA CELJE