Slovenska beseda Uredništvo In uprava: Beethovnova ulica štev. 6 - Čekovni račun štev. 17.152 - Izhala mesečno - Naročnina: Letno 24 din, polletno 12 din številka 2 V Liubliani, 6. februaria 1941 Miloš Trifunovič, bivši minister in poslevodeči podpredsednik Nsirodno radikalne stranke, Beograd: Današnje stanje nacionalnega mišljenja našega naroda Smisel za celokupnost mora nad-kriliti vsa ostala čustvovanja Ce hočemo proučiti stanje našega naroda, se ne moremo omejiti samo na materialno ali samo politično stran življenja, marveč tudi na psihološko. Ta študij je najtežji, ker se pri njem najlažje pogreši, a je zato najvažnejši. Politični, materielni, socialni in drugi dogodki uplivajo na vsakega od nas, usmerjajo tok naših misli, nad in bojazni. Iz vsega se rodi stanje našega duha, ki ga nazivamo nacionalni duh, ki je najvažnejši faktor v državneift in narodnem življenju. Kakšno je danes to naše duševno stanje? Predvsem mislimo, da se danes ne more govoriti o stanju enega nacionalnega duha, ker ga ni, kakor tudi ne enega nacionalnega čustvovanja. Najblažje rečeno, po-stoje tri komponente nacionalnega duha, če nočemo reči, da imamo tri nacionalne duše, tri nacionalne miselnosti. Delo na ustvarjanju ene nacionalne duše, ki je začelo 6. januarja 1929 in je trajalo celo desetletje, je doživelo leta 1939. zlom zato, ker se je uporabljala sila in se ni oziralo na čas, ki je v takih problemih glavni in najvažnejši činitelj. In čudna stvar: isti režim, ki je nasilno ustvarjal edinstveni nacionalni duh, je to delo podrl. Desetletno prizadevanje je bilo zaman. Od takrat imamo tri politično-duševne nutarki je, ki se gradijo vsaka zase, se med seboj omejujejo in razdvajajo. “■ake so te tri politične individualnosti: hrvatska, srbska in slovenska v odnosih med seboj? v. M*sl*m, da je stvar jasna: ne gledajo se lepo med seboj. Njihovo življenje ni lepa tekma za dosego cilja celokupnosti, marveč borba za nacionalno suverenost, kakor to jasno označujejo njihovi predstavniki. V tem P°gledu je Slovenija nekoliko v izjemnem položaju. Nacionalno mišljenje je tako rekoč izraz vsega slovenskega naroda. W,.?r Je nasprotovanja, to ni nacionalnega izvora, marveč je političnega, socialnega ali kakega drugega značaja, ki pa ni moglo uplivati na normalen razvoj slovenskega čustvovanja. Zato je stanje nacionalnega mišljenja pri Slovencih dokaj mirno in uravnovešeno, tako da je v njem mesta tudi za miselnost celine, edinstvene miselnosti ali kakor jo nazivljemo jugoslovenske. , Drugače je^ s hrvatskim nacionalnim duhom. On je dosti nemiren. Ko bi imeli seizmološke aparate, da bi merili te duševne potrese, bi videli, da bi merilne igle poskakale iz tečajev, ker se i epicentri potresov nahajajo na vsem hrvatskem ozemlju. Gibi so tako jaki, ker se naglo trgajo vezi, ki so hrvatsko nacionalno dušo vezale 20 let s srbsko. Kot se je grešilo deset let z naglim in nasilnim poskusom spajanja, namesto da bi se to delo prepustilo toku casa, tako se sedaj greši z naglim in nasilnim razdvajanjem. Ali bo ta proces trajal kot prvi eno ali dve desetletji, ali pa bo končal prej? Kdo ve? Da se v takih prilikah nacionalni duh srbski vznemirja, čuteč neko opasnost, ni nič posebnega. Homogenost njegova je najslabša, ker je razbit in razdvojen. Bolan je. Oviran je v svojem prirodnem razvoju. Nanj bolj vpliva zunanja atmosfera, zunanja temperatura m zato trpi^ z večjim stoicizmom, ker je v njem občutek celokupnosti najjacje razvit. Verjetno ga zaradi tega predstavljajo svetu kot zdravega, toda v resnici je v stanju latentne groznice. Toda on kljub psihološkemu kaosu neprestano veruje, da bo prešla faza psihološkega ^separatizma in da nastane faza medsebojnega k o m p r^o m i s a, tako da bo smisel za celokupnost nadkrilila vsa ostala čustvovanja. Dr. M. Kopša, elan Glavnega odbora NRS, Beograd: Nar. radikalna stranka in Hrvati Ko je leta 1921. ustavotvorna skupščina sprejela 28. junija Vidovdansko nstavo, sem bil prisoten tudi jaz. Po glasovanju sem hitel v stanovanje Stojana Protiča vedoč, da me nestrpno pričakuje. Proti svoji navadi je hodil očividno razburjen sem ter tja. Takoj me vpraša: «Kaj je bilo?» — «Dobro je, ustavo imamo,» odgovorim ter mu na kratko povem potek skupščinske seje in rezultat glasovanja. On se oddahne in reče: «Hvala Bogu, da smo prišli do ustave, bil je skrajni čas. V njej je res pomanjkljivosti, glede katerih sem želel, da bi jih ne bilo. Toda sčasoma se bodo dale odpraviti.« Te besede so me prijetno izne-nadile in ganile, pa sem ga vprašal: «Kaj bi Vi napravili, če bi Vam sedaj po sprejetju ustave ponudili mandat za sestavo vla- de?» Brez pomisleka mi pokojni Protič odgovori: «Pozval bi Ra-dičevce in ostale abstinente, pa bi jim rekel: Večina svobodno izbranih narodnih poslancev je sprejela ustavo, priznajte jo, ter idite v skupščino in v vlado, da sporazumno in bratski upravljamo ter urejujemo to našo s tolikimi žrtvami pridobljeno lepo državo. Če bo treba popravimo zopet sčasoma sporazumno in bratski to, kar se pokaže, da ni dobro v ustavi, saj je ta možnost predvidena.* — «Toda če oni, kakor je verjetno, to ponudbo odklonijo?* rečem jaz. «V tem primeru bi upravljal brez njih, uporabljajoč ustavo in zakon najstrožje, dokler bi ne uvideli svoje pogreške, in se ne premislili ter opustili svojo nesmiselno in za državo, a v prvi vrsti za Hrvate škodljivo abstinenco.* Od tega je poteklo skoro 20 let. V tem času sem se čestokrat spomnil tega razgovora, videč skoro neverjetne, normalni logiki nasprotujoče izpremembe našega javnega življenja, ki so se vrstile kot v najbolj pisanem kalejdoskopu. Ne Protic, ne Pašič nista več med živimi, prvi od 1923, drugi od 1926. Kmalu za njima pa je pokopana tudi Vidovdanska ustava, edina od naroda priznana pravna osnova naše države, kakor tudi demokracija, kateri je bila ona edini ščit. Prepričani smo, da je prerana smrt Stojana Protiča bila nenadomestna izguba za naše politično življenje in za našo državo, in da bi verjetno ne prišlo do 6. januarja, če bi bil on živel in delal še kakih 10 let. Umrl je, ne da bi bil prišel še kdaj do oblasti in ne da bi se bil pomiril s svojim nekdanjim najboljšim prijateljem Pašičem. Po sprejetju Vidovdanske ustave sta se razdvojila še hujše: zakaj? Nekega dne se bo zvedelo i to. Da to ni bila posledica opozicijskega stališča Proticevega proti Vidovdanski ustavi, je jasno razvidno iz njegovih gori povedanih besed. Nihče ne more tajiti, da je on največ delal na ustavnem vprašanju in da je najzaslužnejši na tem, da je do ustave prišlo. Pašič, ki je živel v Parizu kot predsednik naše mirovne delegacije, in Protic kot njegov namestnik v Beogradu, sta bila v nepretrgani in zelo živi korespondenci, iz katere se bo videlo, da sta vse delala sporazumno in da jima je bila največja skrb, da dobi naša država definitivne meje in čimprej trden temelj — ustavo, katera bi ji zasigurala mednarodni položaj, notranji mir, red in napredek, ki bi nudila potrebno jamstvo, da bodo pravice in interesi Naroda in Krone trajno zavarovane po zdravih demokratskih parlamentarnih ustanovah. Tako Pašič kot Protic sta se zavedala, da vojne in njihove posledice krijejo v sebi mnoge nevarnosti za demokracijo, pa sta boječa se fantoma absolutizma v bodočnosti želela, da jo kar najbolje in čimprej osigurata. Dogodki so pokazali, da je bila njihova bojazen opravičena. Pašič ni nikdar hotel reagirati na Protičeve zahteve, da bi se spustil v diskusijo ustavnih odredb, temveč je vedno uporno molčal. On je namreč poznal ne- verjetno dobro politične osebe in stranke in naše dejanske sile, pa je vedel, da se za Protičev ustavni načrt ne bo mogla dobiti potrebna večina, obenem pa je čutil, da je nastopil poslednji čas, da se sprejme v skupščini ustava, pa bila kakršna koli. Zato je sprejel načrt Vidovdanske ustave in se trudil, da je bila čimprej sprejeta. Samo iz tega razloga se je Pašic odločil, da prekine sodelovanje s svojim najboljšim sodelavcem Protičem v veri, da se bo po sprejetju ustave vez zopet vzpostavila. To svojo vero je tudi povedal Pro-tiču pri zadnjem sestanku. Žal pa do tega ni več prišlo iz drugih razlogov. Po sprejetju ustave je Pašič kot predsednik vlade deloval čisto v smislu besed in idej Stojana Protiča. Držal se je strogo ustave in zakona in izvel dvakrat zares svobodne volitve na- rodnih poslancev. Ko je pa začutil, da je Radič sit abstinence, ,je pozval spomladi leta 1925. k sebi znanega zagrebškega novinarja Toni šleglja in mu dal sledeče poročilo za Radiča, ki je bil takrat še v zaporu: «Pozdravite g. Radiča pa mu povejte, da želim resno sporazum. Naše osvobojenje ni popolno in naše ujedinjenje ni končano, dokler se ne sporazumejo Srbi in Hrvati. «Mi hočemo da se sporazumemo kad to može da bude a i treba da bude; i mi bismo bili za sporazum i onda kad bi radikali imali i sami večin u.» — Zato prosim recite g. Radiču, naj bo potrpežljiv, pa bo vse dobro. Hočemo, da bo mir med Srbi in Hrvati, sporazumeli se bomo in uredili vse, kar je med nami, da bo tako kakor je potreba, da bo med brati, in da bo najbolje za narod. Delo za narod je najtežje in tu je treba največ potrpljenja. — Ne, ne verujte, ni težko priznati možu, če je napravil v politiki pogre-ško, kajti politika je najtežji posel.* Kmalu po tem Pašičevem sporočilu, marca 1925, so prišli v Beograd odposlanci HSS, 27. marca pa je prečitalo vodstvo te stranke v Narodni skupščini izjavo, da stranka priznava Vidovdansko ustavo, dinastijo Ka-radjordjevičev in edinstvo države. 2. julija t. 1. pa so se sestali delegati Narodno radikalne stranke in Hrvatske seljačke Letnik V stranke, ki so sklenili sporazum o sodelovanju obeh strank. V uvodu tega sporazuma je med ostalim napisano: «N. R. S. in H. S. S. našli sta se druga poleg druge, kar je danes najsigurnejša pot, da se utrr di državno edinstvo, da se ves narod popolno in duhovno uje-dini in pripelje do napredka in blagostanja. Delovali bosta skupaj, ker uživata zaupanje največjega števila državljanov v državi in predstavljata veliko večino naroda. Sklenili sta, da želita sestavo skupne vlade pod predsedstvom Nikole Pašiča.* Dne 18. julija je Pašič sestavil svoj kabinet, v katerem so bili tudi radičevci, 17. septembra pa je vstopil v vlado tudi Radie kot minister prosvete. Iz tega sporazuma in sodelovanja Radikalov in Radičevcev bi se bila brezdvomno polagoma rodila zdrava in končna ureditev naših notranjih razmer ter bi bil zavarovan zdrav demokratski parlamentarni režim, verjetno potom delne revizije ustave. Na veliko žalost vseh rodoljubnih državljanov in na škodo naroda in države ni prišlo do tega. Pašič je v radikalnem klubu rekel: «Spornzum je največje delo po osvobojenju, on znači preporod in utrditev naše države.* Toda politični pigmeji, slabi značaji, nera-zumniki, ki jih je gnala ambicija, strast ali osebni interes, so se postavili zavestno ali nezavestno v službo mračnih sil in dosegli, da je Pašič moral 8. aprila 1926 odstopiti, nakar je sestavil vlado Uzunovič, iz katere pa je že 15. aprila izstopil tudi Radič. Po 1. februarju 192? ni bilo nobenega Radičevca več v vladi in tako je bil sporazum Srbov in Hrvatov, dosežen s tolikim naporom in potrpljenjem, pokopan. Njegov ustvaritelj Nikola Pašič je bil že 10. decembra 1926 zaprl svoje trudne oči, globoko užaljen in zaskrbljen, ker je videl začetek rušenja sporazuma in demokracije, pa tudi drobljenje Radikalne stranke, svojega deteta iz leta 1881. Polnih 14 let je poteklo od njegove smrti, toda sporazum Srbov, Hrvatov in Slovencev v pogledu definitivne ureditve države je še vedno odprto vprašanje. Mi Radikali pod modrim vodstvom najvernejšega tovariša in prijatelja Pašičevega in Pro-tičevega g. Ace Stanojeviča želimo bolj kot kdaj, da pride do takega sporazuma, toda do pravega narodnega sporazuma, ki bi ga sklenili svobodno izbrani narodni predstavniki, kajti samo tak sporazum bi narod sprejel in mu jamčil trajnost. Novi minister pravde Dne 4. februarja t 1. je bil s kraljevim ukazom razrešen dosedanji minister pravde dr. Laziča Markovič. Z istim ukazom je bil imenovan za ministra pravde dr. Mihajlo Konstantinovih, dosedaj minister brez portfelja. Na skupno delo! Veliki dogodki v svetu postavljajo tudi naš narod in našo državo pred hude preizkušnje. Na prelomu med dvema dobama se pripravlja v svetu nov, pravičnejši red. Ta red novega življenja med narodi in posamezniki more biti osnovan le na več ni h nravnih zakonih enake pravice in svobode za vse ter na v z a j e mn ih dolžnostih in skupnih nalogah človeštva. Uveljaviti se more in sme samo po prostovoljnem pristanku vseh. Zato mora biti vsak narod poklican k oblikovanju bodočega mednarodnega in notranjega reda. K temu zgodovinskemu poslanstvu je poklican tudi naš narod. Vloga naše države in slovenskega naroda bo pri tem takšna, kakršno si bomo sami priborili. Zato moramo biti notranje trdno povezani in duhovno strnjeni ter pripravljeni na skrajne žrtve. Zbrati moramo vse narodne sile, da utrdimo splošno narodno tvornost in odpornost. Po nebrzdanem strankarskem življenju zavrženo demokratično načelo, da izvira vsa oblast od naroda, moramo obnoviti. Demokracija pa bo resnična le, ako jo bomo postavili na trdno socialno in gospodarsko podlago. Socialne odnose je treba pre-osnovati tako, da bo delo osnovna družbena vrednota. Na tem temelju mora biti zgrajen socialni red, v katerem bodo delovni sloji vzajemno upravljali družbo, nje organizacijo in gospodarstvo. Samo tako bodo našli kmet, delavec in izobraženec kot vsak deloven človek pravično mesto v družbi in možnost dostojnega življenja. Nujno potrebne socialne reforme morajo biti namenjene predvsem malemu človeku, tako ročnemu kakor umskemu delavcu. Po značaju našega naroda mora postati naša vas čini-t el j javnega življenja. Vse gmotne dobrine morajo sluziti le občim narodnim koristim in nikdar več oblasti človeka nad človekom. Gospodarstvo, katerega gibalo je bilo doslej le dobiček posameznika, se mora umakniti načrtnemu gospodarjenju za skupnost. Zadružna misel se bo mogla pri tem s pridom uporabiti kot tvorna osnova. Prepričani smo, da zorijo enaka spoznanja tudi med Hrvati in Srbi. Skupna neugnana želja po pravem napredku nas bo še tesneje združila v usodni povezanosti, ki je naravni temelj naše Jugoslavije kot narodne države. Samo ona nam jamči naš obstoj. Notranje trdna in duhovno strnjena bo ne-razrušljiva in nepremagljiva — varno zavetje enakopravnega obstoja in razvoja vseh Slovencev, Hrvatov in Srbov. Prav zato želimo, da bi bil sporazum z dne 26. avgusta 1939 srečen začetek končne ureditve naših notranjih razmer. Delo na vsem tem čaka zlasti mlajši rod. Naloga mladine je, da vnaša v splošni narodni razvoj nove poglede in novo delo za ureditev družbe. Na njej leži teža visokega poslanstva in zgodovinskih odločitev v očrtanih smereh, saj bo morala polagati račun o svojem delu tudi bodočim rodovom. V prepričanju, da je le v slogi moč, smo spoznali, da se moramo nemudoma lotiti skupnega dela v vseh vprašanjih, ki zadevajo našo narodno in državno skupnost. Za, to smo se odločili, da bomo v vsem, kar nas druži, v trajnem vzajemnem stiku, po skupnih razpravah in posvetovanjih iskali pravih rešitev, da jih enotno zastopamo in izvajamo ter tako gradimo našo delovno skupnost. To sodelovanje je pot k trdnejši strnjenosti in povezanosti vseh resnično naprednih sil. Zato pozivamo prav v s e, - ki so enakih misli, da nam pri tem skupnem delu pomagajo. Ljubljana, 25. januarja 1941. * Objavi tega proglasa sicer še manjkajo podpisi onih, ki so proglas sestavili in odobrili. Znano nam pa je, da pripadajo sestavljalci tega proglasa mlajši generaciji in da igrajo vidnejšo vlogo v raznih slovenskih političnih grupah napredne usmerjenosti, kakor v grupi radikalov — pristašev glavnega odbora NRS, S. D. S., JNS in mlado-kmečkega pokreta. Ta korak, o čigar pomenu bo šele bodočnost mogla odpreti oči našemu javnemu življenju bolj kakor njegove sedanje skromne okolnosti, vsebuje v sebi značil- ne poteze. Brezdvomno bi proglasu, ki je pred nekaj dnevi zagledal luč sveta v kulturni in socialni reviji «Misel in delo», mnogo bolj koristilo, če bi bil opremljen tudi z imeni podpisnikov. Služilo bi naši politični javnosti v boljšo orientacijo in ji olajšalo pravilno ocenitev. Proglas je prvenstveno važen zaradi tega, ker so pripadniki mlajše generacije iz raznih političnih grup spoznali, da se morejo vsesti za skupno mizo, ko gre «za delo o vprašnjih, ki zadevajo našo narodnost in državno skupnost*. Gojitev vzajemnih stikov, medsebojnega spoznavanja in medsebojnega zaupanja bo sčasoma ustvarila med njimi tako ugodno atmosfero, da bodo ti mladi delavci sposobni in pripravljeni razgovarjati se med seboj tudi o skupnih stran-karsko-političnih akcijah, ki jih bo bodoči razvoj nujno postavil na dnevni red. Dalekosežnost vsega tega moremo doumeti pravilno šele, ko spoznamo, da so tak korak sklenili tovariši iz iste mlajše generacije, ki pa prevzemajo delo v raznih slovenskih naprednih političnih grupah na svoje rame, predvsem pa ' oni poedinci, ki predstavljajo v svojih grupah že vidno in vplivno delovno silo. Proglas pomeni pričetek akcije od ožjega k širšemu. Najprej poedinci, potem šele grupe. Čim bolj bo miselnost tega proglasa osvojila poedince v poedinih političnih grupah, tem večji bo njegov vpliv v teh grupah. To je edino pravilna pot. Le po taki poti bo možno ustvariti zdravo in resnično fronto na- prednega elementa v Sloveniji. Tak organski razvoj ji bo mogel ustvariti trdno in trajno podlago. Programska načela proglasa mlade generacije pozdravljamo. cOblast izvira od naroda, delo je osnovna družbena vrednota, vzajemnost delovnih slojev, potreba načrtnega gospodarstva za skupnost, usodna povezanost Srbov, Hrvatov in Slovencev v Jugoslaviji kot narodni državi, sporazum z dne 26. VIII. 1939 naj bo srečen začetek končne ureditve naših notranjih razmer*: vsa ta načela smo v našem listu vedno zagovarjali in jih še danes zastopamo. V ostalem pripominjamo k programa-tičnemu delu proglasa, da spričo načela solidarnosti vseh delovnih slojev ni umestno posebno in izjemno podčrtavanje vasi i kot o bodočem činitelju javnega življenja, ker ne ustreza niti naši strukturi in ker diši preveč po razredni miselnosti,. Naša želja je, da bi mlajša j generacija s to’akcijo uspela in dokazala, da je sposobna prevzeti odgovornost političnega der la v teh usodnih časih na svoje rame. * Seveda pa je treba k temu še nekaj pripomniti. Sestavljalci proglasa niso vsi v enakem položaju. V nekaterih skupinah so že zavzeli vodilna mesta. Izjave teh vežejo tedaj vso politično skupino. V onih skupinah pa, kjer je vodstvo ostalo v rokah starih, je to drugače. Zato bodo morali tam mlajši paziti, da se bo tudi v njihovih skupinah celota ravnala po teh smernicah. Dr. Dinko Puc: Osvoboditelji Slovencev in ustanovitelji Jugoslavije t Slovenska politična preteklost in nova doba Če se poglobimo v našo slovensko politično preteklost, bomo takoj in vedno zasledili, da se je zlasti zadnjih 25 let izživljala v znamenju najširšega oportunizma in medsebojnega maščevanja. Sicer sta v tem oziru delovali v Sloveniji v glavnem označeni kot predstavnici in nositeljici dveh nasprotujočih si svetovnonazorskih idej samo dve politični stranki. Toda obe sta bili po svoji politični obliki, kakršni sta, privlečeni v življenje brez širše konzultacije naroda, kateri sta svoje organizato-rično-politične moči izoblikovali v znamenju strankarsko-politične dejavnosti mimo in brez osnovne misli na narodno skupnost. Ves čas obstoja sta obenem vcepljali narodu svoji politični ideologiji v pravcu pobijanja eden drugega. Vedno in ob vsaki, pa še tako neznatni priliki je bilo slednje začetek in konec vse doktrine, v kateri sta se izživljali in izvajali svoj politični program. Če je ena izmed njiju predlagala ali pa izvedla v svoji trenutni moči nekaj v življenje, je druga aamo zato zavračala in grajala ter omalovaževala tak morebitni ukrep, ker ga ni izvedla sama, pa četudi je bila vsebina istega morda potrebna in koristna. Torej negacija brez stvarnih utemeljitev, katera je izviral iz golega antagonizma. Bila sta in sta še danes v svojem vodstvenem stališču pokreta brez hotenja in volje, da bi se naslonila na princip osnovne narodne skupnosti. Še danes živita in se oslanjata ter oklepata v svojem politično-organizatoričnem delovanju izključno na bojno geslo: «Kdor ni z nami, je proti nam!» V tem znamenju se v glavnem vor di vsa politika, zaradi katere največ hromi narodna skupnost. To slednje je tudi tista osnovna in morda celo usodna napaka, katera je postala zvezda vodnica gotovim političnim voditeljem in ki se vleče skozi vso slovensko politično preteklost kot rdeča nit, ki podčrtava in stalno opozarja na needinost, in ravno zaradi katere smo že tolikokrat bili prikrajšani v vseh mogočih pogledih. Oficielna slovenska politika v svoji preteklosti do danes ni še v nobenem primeru pokazala dostopnosti in sprejemljivosti za prave in osnovne narodne težnje po skupnem sožitju. Vedno in ob vsaki priliki se njena konkretna pozitivnost in politična dejavnost kaže le v tem, da deluje samo «za svoje ljudi*. To je pa veliko premalo in če gledamo na tako politično delovanje s strogo državnega stališča je celo opasno škodljivo. Ta slovenski strankarsko-politični egoizem je pa bil po svoji pomembnosti v primeri s potrebo slovenske narodne skupnosti, ki je edini pravi vir pozitivne tvornosti naroda v državi, tako razkrajalen, da je med narodom ustvarjal vse kaj drugega, kot pa prepotrebno razvojno vzmet skupnega narodnega pokreta za vitalne skupne slovenske in prav posebno državne koristi. Da se je zaril v našo slovensko politično življenje tako ogabni strankarsko-politični sistem, imata prav enake zasluge oba tabora. S simpatijami, katere sta uživala in jih bila deležna baje jo to leto sokolstvo, je dovolj in vsi, ki hočejo pri prireditvah sodelovati, naj to store s tem, da se odzovejo na delo v telovadnicah, saj bo le skladno delo telovadnice in ostalih sokolskih činiteljev porok za uspešno delo, ki tadi ne more privesti do nikakršnih razdorov več. S to željo spremlja tudi vsa napred-na javnost delo sokolstva, kateremu želimo posebno v tem letn na j več jih uspehov! Občni zbor Ljubljanskega Sokola Za starosto je bil soglasno izvoljen br. Janko Jazbec V ponedeljek dne 3. februarja letos se je vršil v telovadnici Narodnega doma 73. redni občni zbor Ljubljanskega, Sokola. Otvoril in vodil ga je starosta br. Janko Jazbec, ki se je najprej spomnil mladega kralja Petra II., kateremu so zaklicali zborovalci sokolski czdravo*. Potem so počastili spomin pokojnih bratov in sester. Iskreno je starosta pozdravil zastopnika župe in zastopnike bratskih sokolskih društev. br. dr. Kamilo Wildman, člani uprave: bratje dr. Ivo Murko, Tine Novak, Leo Rogi, Lojze Mahkovec, Anton Trebeč, Franjo Lesjiik. Ančka Verdirjeva, France Ahčin, Bogo Javornik, dr. Franta Mis, Lojze Kovač, France Štajer, Majda Slapničar-jeva, dr. Spiller-Muys, Tomaž Šaunik, Viktor Rus in Bernard Mikuletič. Nadzorni odbor: Miroslav Gregorka, Peter Klinar, dr. Albin Stele in Boris Germek. Razsodišče: dr. Fran Vončina, dr. Jakiča Pehanijeva-Ganglova, dr. Miha Kambič, dr. Fran Kan-dare, dr. Vlado Šuklje, Rasto Pustoslemšek in Janko Miiller. Gradbeni odbor: dr. Vladimir Ravnihar, dr. Drago Marušič, Peter Klinar, Janko Jazbec, Leo Čebular, Jože Simončič, dr. Fran Pavlin, Viktor Šenica in inž. Albert Poženel. Po izvolitvi se je zahvalil za zaupanje starosta br. Jazbec, potem pa omenil naloge, ki čakajo društvo v tekočem letu: akcija za zidavo sokolskega doma, župni zlet, vsesokolski zlet v Beogradu in zaključek sokolske Petrove petletnice. Pozval je navzočne brate in sestre na podvojeno delo, predvsem pri akciji za gradnjo doma. Z velikim odobravanjem je bil soglasno sprejet tudi predlog br. Vrhovca, naj se v letu 1941. koncentrirajo vse sile na to, da se organizira velikopotezna nabiralna akcija za zidavo sokolskega doma, ki se mora čimprej dvigniti na telovadišču v Tivoliju. Iz poročil funkcijonarjev je bilo razvidno, da je delo v društvu v preteklem letu bilo vsestransko plodonosno in da se vsi sokolski delavci v polni meri zavedajo vseh velikih nalog, katere jih še čakajo. Dom jugoslovanskih obrtnikov Po poročilih društvenih funkcijonarjev je bila soglasno izvoljena naslednja lista: V upravi so: starosta br. Janko Jazbec, I. podstarosta br. inž. Gojmir Pehani, II. podstarosta br. Slave Simončič, načelnik br. dr. Ivko Pustišek, nam. načelnika bratje Polde Šega, Janez Malnarič in Lojze Vrhovec, načelnica s. Pavla Vrhovčeva, nam. načelnici sestre Zora Ličenova, Jerica Ah-činova, Alenka Ferlinčeva, pro-svetar br. inž. Pehani, tajnik Samozavestni ljubljanski obrtniki so v letu 1935. ustanovili z namenom, preskrbeti si za odmor razvedrilo in počitek, zadrugo cDom jugoslovanskih obrtnikov*, ki je uspela kmalu kupiti zapuščeno kmetsko posestvo na Govejku pri Medvodah. Kmetski dom je preuredila v primerni počitniški dom, ki je danes zelo obiskovana izletniška točka ne samo obrtnikov, temveč tudi mnogih drugih izletnikov in turistov. V socialnem oziru pa služi dom uspešno za razvedrilo in odpočitek obrtnikov, članov in njih svojcev. Vsako leto pa zadruga tudi brezplačno sprejme na svoj dom določeno število bivših onemoglih obrtnikov za gotov čas, kjer jim nudi v miru odpočitek in popolno oskrbo. Kot edinstvena obrtniška ustanova v državi je zadruga prejela tudi priznanje kraljevskega fonda za svoje delo in prireja vsako leto za vzdrževanje doma in odplačilo dolgov plesno prireditev v Ljubljani. Letos bo ta prireditev v soboto dne 8. februarja v Kazini ter je posvečena spominu velikega Jugoslovana škofa Jurija J. Strossmajerja. Priporočamo našim čitateljem in naročnikom, da nudijo pomoč tej ustanovi s priznanjem udeležbe na prireditvi in se tudi prepričajo o potrebi doma z izletom v Dom na Govejku. Dom je dostopen z železniške postaje Medvode in drugih točk ter leži v višini 715 metrov s krasnimi razgledi in prijetnimi izleti v okolico. Oskrbovan je dom trajno, saj vzdržuje zadruga po oskrbniku značaj kmetskega posestva in so na razpolago tudi sobe s posteljami in skupno ležišče. Vse informacije daje pisarna «Doma jugoslovanskih obrtnikov*^ Ljubljana^ Wolfova ulica 12. Telefon št. 38-49. Vse B oj za Juez s Borba, ki se vodi danes okrog Sueškega prekopa, tega ključa angleškega imperija, ki predstavlja za Italijo v današnji vojni loteriji najprivlačnejši dobitek, obeta postati najodločilnej-ši trenutek v drugi svetovni vojni. Velikega pomena te borbe nikakor ne smemo podcenjevati. Sueški prekop je angleška trdnjava, ki brani istočasno Indijo, petrolejska polja Arabije in Mezopotamije ter Peraijski zaliv, obenem pa varuje dohod k vzhodnemu delu Sredozemskega morja in k mnogim kolonijalnim posestim v vzhodni Afriki. Sueški prekop, po katerem tečejo najvažnejše pomorsko-trgovske poti sveta, je in je vedno bil usodna točka, okrog katere so se borile največje svetovne sile. Da bi zagospodaril nad Suezom, ki je bil takrat še celina, se je Cezar Avgust voje-val proti Antoniju in Kleopatri. Zaradi Sueza se je zapletel v vojni spor z nadmočnimi angleškimi pomorskimi silami tudi veliki Napoleon in bi takrat skoro izgubil svoje cesarstvo, ko je slavni Nelson potolkel francosko brodovje pri Abu-kirju. Za gospodarja sodobnega Rima pomefiita Sredozemsko morje in Sueški prekop, kakor je sam že ponovno javno naglasil, pravcato «suho življenje* Če bi se Mussoliniju z nemško zavezniško pomočjo posrečilo osvojiti Egipt in Sueški prekop, bi imel prosto pot za udarce proti jugu in vzhodu, s čimer bi mu tudi bila dana možnost za uresničenje njegovih velikih imperialnih ambicij. Če bi se zgodilo, da bi postale kdaj Ale- OTlCf ki so v zadnji številki prejeli položnice, prosimo, da takoj nakažejo naročnino. ksandrija baza za italijansko zrakoplovstvo in mornarico, bi bila Velika Britanija docela zaprta v vzhodnem delu Sredozemskega morja. Če bi bili dani ti pogoji, bi bila Italja v stanju, da brez ovire pošilja svoje čete in vojni material preko Sueškega prekopa v Abesinijo, s čimer bi bili tudi dani vsi pogoji za; njeno uspešno ofenzivo v največjem slogu proti angleški posesti v vzhodni Afriki. Mimo tega, da bi osvojila bogate plantaže bombaža v Nilovi delti, bi se Italija lahko obrnila proti bogatim petrolejskim poljem v Saudovi Arabiji, proti Perziji in proti neizčrpnim bogastvom Indije. Najvažnejše vprašanje tiči v tem, ali bo Italija s svojo zaveznico Nemčijo zmožna, da prežene Angleže iz Egipta in da jim za vedno odvzame kontrolo nad Sueškim prekopom. Zadnji vojni dogodki v Libiji te možnosti absoltutno ne potrjujejo. Osnovni strateški činitelji v vsej današnji situaciji so zelo enostavni. Anglija ima v Egiptu armado krog 350.000 mož, ki jo je v zadnjem času pomnožila z indijsko in avstralsko vojsko za nadaljnjih 600.000 mož. Mimo razpolaga Farukov Egipt sam z dobro izvežbano in sijajno organizirano armado nad 100.000 vojakov. Angleška in egiptovska vojska v severni Afriki razpolagata z okrog 3000 težkimi in lahkimi tanki ter skoro s 3500 letali vseh vrst. Bitka za Sueški prekop nikakor ne bo lahka. Vse kaže, da je Turčija trdno odločena, da se z vsemi svojimi in zavezniškimi silami upre slehernemu poskusu invazije s strani nemško-itali-janskega orožja. Arabska plemena niso niti najmanj prijateljsko ali vsaj naklonjeno razpoložena proti Italiji, zlasti ne po bivši okupaciji Albanije, ki jo smatra muslimanski svet za svojo sveto zemljo. Angleška sredozemska mornarica se bo borila ob pomoči svojih zračnih sil do konca. Na suhem pa bo puščava še vedno najzvestejši zaveznik braniteljem Sueškega prekopa, zlasti še na podlagi zadnjih velikih uspehov angleške vojske v Libiji. Če bi bila Anglija vržena iz Sredozemlja in če bi severna Afrika z Arabijo vred prišla pod kontrolo držav osi, bi pretrpelo angleško cesarstvo smrtni udarec. Če bi pa na drugi strani eventualni pohod držav osi proti Sueškemu prekopu doživel neuspeh, bi njuna vojska in vojna mornarica doživeli iste usodo, kakor jo je doživel svoj čas Napoleon, Anglija bi pa še nadalje ostala gospodar najvažnejših pomorskih poti sveta. Beseda o filmu, zlasti o ruskem ... Nekaterniki zavzemajo silno ozkosrčno stališče o umetniškem pomenu zvočnega filma, češ, da je vzgojno kvaren, estetično in umetniško pa brezpomemben. Ta ugotovitev bi bila povsem upravičena za marsikatere pro- | izvode filmske industrije na za- padli ... Toda, če prodremo v bistvo in življenjsko silo- ruskega filma, pridemo do zaključka, da se baš temu zvočnemu filmu nudijo široke možnosti razvoja — v umetniško smer. Velike množice so se vdale njegovi omami; sugestivna moč je neskončna in osvaja ljudske množice in izobražence. Lepota mehke, opajajoče, nam sorodne govorice prija naši duši in srcu. Baš ruskemu filmu so dane velike možnosti prikazovanja jasnih slik s posnetki pokrajin, sijajne opreme, neomejen prostor in nastop velike množice sodelujočih, dočim je gledališko ustvarjanje v splošnem vezano na omejen prostor. Zato skušajo tudi filmska podjetja -r- na zapadu, da» osvoje množice — nuditi umetnostno pomembne stvaritve, da bi pridobili dušo gledalca. Živa slika je posebno izrazno sredstvo in sugestivna moč igralcev in pevcev je neskončna. V preteklem letu in letos v januarju 1941 smo imeli priliko videti nekaj ruskih filmov, n. pr. «Peter Veliki*, «Minjin in Požarski*, cVolga, Volga* ter cPeter Veliki in Katarina*, o katerih smo že spregovorili. Filni Peter Vebki in Katarina obravnava zgodovinsko snov iz leta 1709. Tedaj se je Rusom zopet posrečilo premagati odlično švedsko armado na kopnem in v kratkem razdobju še njihovo brodovje na Baltiškem morju. Igralci tega filma Demidov, Simonov in Tarasova so podali sijajne kreacije ter smatramo brez pretiravanja, da je ta poslednji film (ki ga bomo v kratkem vnovič videli v kinu «Slo-ga») novo doživetje bogate ruske umetnosti, ki zmagovito prodira v svet. Prav tako bomo ponovno videli «Peter Veliki*. J. P. Za konr*fcij