8 kom je sola v zvezi. Ljudska šola je v sredi med družino in srenjo , nied cptkvijo in deržavo; tedaj je v zvezi 1) z družinskim življpnjfm, iz ktprpga izliaja. \aj perva otroska izrpja, se ve da, je v dotnačem družinskpm življenji. Vsak družinski oče je poglavar in učitelj pri svoji družini, in vsaka niati je varuška in odgojiteljica svojih otročičev. Ko pridejo otroci v šolo, prevzame velik del te doinače izrpje šola, klera mora z družinsko izrejo vedno sklenjena biti. Šola si mora prizadevati, da pozna posamesne in vkupne družinske razmere. Potem pa je njena dolžnost, da se, kolikor je mogoče in primerno , vjema z domačo izrejo in da dopolnuje , dostavlja in popravlja tam , kjer vidi, da je pomanjkljiva ali celd slaba. Ena naj poglavitniših dolžnosti, ki jih ima šola do družine , je ta, da se dobrim otrokom s šolsko odgojo ne pokvari ali da se jim cpld ne umon' pravi živelj ali značaj družinskega življenja. 2) Šola je v zvezi s srenjo, to je: ona mora imeti vedno pred očmi podobo dobrih, srečnih srenjčanov. Kakoršnih srenjčanov si šola želi za se in sploh za vse koristno in pravo v sedanjem času, takih naj si izreja ix spdanjih otrok za prihodnje čase. Vsak kraj pa ima še svoje posebne razmere, torej mora tudi te šola dobro poznati in se po njih ravnati. 3) Šola naj se združuje v vsem in povsod s pravim cerkvenim duhom. Ona naj se s cerkvijo vred trudi, da izreja dobre kristijane. Sverho ali namembo , ktero si izveršnje cerkev pri svojih udih, da jih napeljuje k pobožnpmu in edino srečnemu časnemu in večnemu življenju , naj si stavi tudi šola na čelo svoje nalogp. Zalibog pa jih je tudi med učenjaki sedanji čas mnogo , ki menijo, da je človek le sam sebi namenjen, ter otroke tudi po tpm vodilu vzrejajo. To pa je zeld napačno. Po taki izreji se živi častilakomnost, neizmerno vživanje sedanjega življenja, prevroči pohlep po blagu i. t. d., kar vse je človeku prej ali slej v pogubo. Prava, kerščanska izrpja je vsa drugačna; ona približuje človeka k Bogu, kteri je pcrva ali izvirna podoba, resnica in Ijubezen. Namen kerščanske izreje je : otrokom naj se daje podlaga za vse, kar morajo biti v poznpjpm domačem, srenjskem, cerkvenem in deržavnem življenji. Kerščanska izreja se nikakor ne more ločiti ne od domače, ne od aolske izreje, kajti ona pospešuje obojo. To resnico poterjnje zgodovina in jo pripoznavajo vsi naj boljši modrijani vseh časov. 4) Tudi deržava ima pravico do šole, ker hoče , da bi ji šola izrejala dobre deržavljane. Za tega voljo je šola zvezana tudi z deržavo. Prav prazen se pametnemu človeku zdi prepir , čegava je šola , cerkvena, ali deržavna. Cerkev in deržava jo imate po svoje v Iastini. Oerkev mora doverševati prave deržavine namene, deržava pa tudi cerkvi ne sme bra- niti, da bi po svoji dolžnosti in nalogi ne mogla skerbeti za pravo kerščansko izrejo. Sola se mora tedaj združevati z družinskim življenjem, s srenjo , s cerkvijo in z deržavo. Kjer se le eden teh delov zanpmarja, šola ne niore izverševati svoje zverhe in ne more biti to, kar bi morala biti. P.