NOTARSKI VESTNIK Priloga »Slovenskemu Pravniku". Štev. 1. Urejuje dr. Josip Krevl, notar v Litiji. 1927 Nekaj prispevkov za revizijo zakona o taksah in pristojbinah. Dr. Fran Stegenšek. O potrebi revizije zakona o tai% naj se zniža. Razlog. Taksa odločno previsoka, je tolika kakor razsodnina. Delo pa, ki ga ima sodnik s sodbo in delo, ki se opravlja v izvršilnem postopanju, to dvoje bo v pretežni večini primerov pač prav težko enako preceniti. Seveda je v prvem primeru podlaga za odlnero vrednost spornega predmeta, v drugem pa izkupiček, toda često ne bo velike razlike ali pa bo izkupiček celo presegal znesek ocenitve spornega predmeta. Tar. post. 97: Prijavno takso bi bilo plačati od vsakega komada strelnega orožja, kakor je plačati tudi letno. Tar. post. 99 a), pripomba 4, stavek prvi: Veselična taksa: Črtajo naj se besede »v šolskih prostorih«. Razlog. Vsaka šola nima na razpolago primernih šolskih prostorov za večjo prireditev. Tar. post. 99 b): Stave: Taksa naj se zviša od 10% zopet na 20 %. Razlog. Če se za navadne zabave mora plačati 20%, naj se tudi za stave, kjer je poleg zabave dana še možnost obogatbe. Tar. post. 99 c), odst. 3: Dobitki iz srečk: Uvesti bi bilo diferencijacijo! Od nižjih dobitkov se naj plača nižja, od višjih pa — po načelu progresivnosti — višja 15 taksa. Sedaj pa je predvidena le 25% taksa od izžrebanih dobitkov. Cemu ta enostavnost? Načelo progresivnosti bi naj veljalo tudi za dobitke iz državnih loterij in za izžrebane za-dolžnice s premijami. (Glej tudi § 4 zakona z dne 7. jan. 1920. sbiika zakonu a nafizeni statu československeho, čislo 31/1920.) Tar. post. 100, odst. 1: Vozila: Za besedami... »avtomobile«, naj se vstavi še »motocikle«, v odstavku 2 pa se naj za motocikle določi primerna letna taksa. Razlog. Kakor avtomobiU so, vsaj še sedaj, po pretežni večini tudi motocikli v naši državi luksuzna vozila, kvarijo tudi ceste, so v nadlego občinstvu, povzročajo nesreče, dvigajo prah, so v veliki meri v levar higijeni (bacili v prahu), njihovi lastniki so običajno premožnejši ljudje. Oprostiti bi bilo le take motocikle, ki jih lastniki dokazano neobhodno rabijo samo za izvrševanje svojega poklica. Tar. post. 112: Zasebne bolnice: Naj se črta. Razlog. Ta taksa je v nasprotju z bistvenim svojstvom vsake takse kot dajatve državi za drž. protidajatev ali sploh za ugodnost od strani države. Po tej tarifni postavki se pa taksa plača za odločbo, s katero se odvzema pravica za obrat zasebnih bolnic ali zavodov za zdravljenje. Tar. post. 114 a): Kopališča zgradbe: O znižanju taks za zgradbe sploh glej predloge pod tar. post. 24 in 24 a). Tar. post. 135: Proglasitev polnoletnosti: Naj se zniža na 50 Din. Razlog. Sedanji znesek za 500 Din je odločno previsok in ovira pravni promet. 16 Tar. post. 136: Proglasitev za pogrešanega, umrlega, umobolne ga ali zapravijivca: Naj se zniža na 1? in 20 Din. Razlog. Previsoka sedanja zneska po 50 in 100 Din ovirata pravni promet. Tur. post. 138, kukor tudi tar. post. 139: Zavarovanja: Te določbe je za Slovenijo neobhodno treba prilagoditi zakonu z dne 25. julija 1871 drž. zak. št. 96 (zemljiškoknjižnemu redu) in omiliti. Zemljiška knjiga je za promet z nepremičninami najvažnejša institucija in uživa pubHcam fidem. Nevzdržno je, da se s prestrogimi ali stvarno neprikladnimi taksnimi predpisi otež-koča pravni promet, ki se vrši potom zemljiške knjige. V posameznem: 1. Ustvariti bi bilo posebne predpise za pokrajine, kjer je že zemljiška knjiga in posebne za pokrajine, kjer je še ni. Te predpise pa bi bilo zenačiti šele takrat, ko bo zemljiška knjiga uvedena že povsod v državi. 2. Ako se že naštevajo v nadpisu tarifne postavke posamezne »vrste zavarovanja«, r;::j se za zemliiško knjigo naštc-jejo le stvari, ki utegnejo biti po zemljiškoknjižnem redu predmet vpisov. 3. Ni uvideti, zakaj sta (kakor sledi iz člena 123, točka 3 »Taksnega in prist. pravilnika« in iz pojasnila v- »Fin. službi'<. stran 106 (1924) v tar. postavkah 138 in 139 združeni 2 različni taksi, namreč za vlogo in pa za uradno dejanje (vkniižnina). Vsaka izmed teh taks ima svoj poseben značaj in svojo posebno pravno usodo. Zato bi se naj za zemljiškoknjižne vloge določile posebne, nizke dimenzionalne takse (primerjaj tar. post. 16, c) ces. nar. z dne 15. septembra 1915 drž. zak. št. 279), za vknjiž-nine, pa se naj določi eventuelno progresivna, nizka odstotna pristojbina, k večjemu 1V2%. Določilo naj bi se tudi, da se vpisnina povrne, ako se vpis ne dovoli. 17 Tar. post. 138: Predpis: »Če se izdado več nego tri odločbe (sklepi), se plača za vsako odločbo (sklep) še po 5 Din« — za naše razmere ni primeren in bi ga bilo črtati. Razlog. Sodnik izda na vsak zemljiškoknjižni predlog le e n sklep, udeleženci pa dobe odpravke. Zato ni utemeljeno zahtevati takso od več sklepov. Tar. post. 139: 1. Odstavek pod a) se naj črta. Razlog. Po § 95 zemljiškoknjižnega reda mora sodnik izdati sklep. Torej je ta določba za Slovenijo nepotrebna. 2. Odstavek b): »Odločbe se ne izdajajo, ampak, kakor že rečeno, sklepi. ,3. Takse za 50 Din za vse znesike brez razlike tudi ni mogoče braniti. V zemljiški kniigi so še vpisani nizki zneski kakor po 5, 10 K i. t. d. Za izbris takih postavk pa je treba plačati po 50 Din (200 kron). Določiti bi bilo, da ni pristojbine za vloge, izbrise, izbrisne izjave, overitve, eventualne zapisnike, odpravke in uradna dejanja, ki se tičejo izbrisa za zneske izpod določne meje, n. pr. do 2000 Din (glej zakon z dne .31. marca 1875 drž. zak. št. 52). Radi kredita imajo lastniki velik interes na tem, da se izbrišejo iz zemljiške knjige razne, že davno plačane terjatve. Pa tudi država je često pri dednih pristojbinah interesirana na tem, da se zemljiška knjiga vjema z resničnim stanjem, ker se dogaja, da navajajo ljudje n. pr. pri zapuščinah med zakonito dopustnimi odbitki tudi take terjatve, ki v resnici že davno ne obstojajo več, toda so v zemljiški knjigi še vpisane. Seveda oškodujejo državo s tem na dednih pristojbinah, ako dotični odmerjajoči uradnik resničnega stanja globlje ne preišče. 4. Predzadnji od.stavek ni jasen. 2 18 5. Zadnji odstavcl^: Namesto besed ... »ki obremenja njih imovino«, bi moralo biti pisano pač: »ki obremenja imovino njihovih kurandov«. Sploh pa bi bilo ves ta odstavel<; črtati, ker je odveč. Tar. post. 143: Konkurz: Znesek za 200 Din bi bilo znižati, zvišati pa povprečnino za konkurzno postopanje po tar. post. 15 ces. nar. z dne 15. sept. 1913 drž. zak. št. 279 od 1% na 2%. Razlog. Razsodnina v civilnem postopanju je zvišana od 1% na 3%, konkurzno postopanje pa povzroča sodiščem enako mnogo posla. Naj torej država — dosledno — tudi za to delo zahteva zvišano pristojbino. Tar. post. 144: Pooblastitev pred sodiščem: Glej pri lar. post. 16! Tar. post. 147 : Za hranjenje oporoke pri sodišču. Taksa 100 Din je previsoka. Tar post. 149: Otvoritev oporoke: Bilo bi za Slovenijo črtati z ozirom na §§ 61 in 65 ces. patenta z dne 9. avgusta 1854 drž. zak. št. 208, po katerih mora sodišče uradoma brez vsake zahteve otvoriti in objaviti oporoko, in pa tudi z ozirom na bistvo pristojbine, ki vendar ni odplačilo za posle, izvršene brez strankine inicijative, torej po uradni dolžnosti. Tar. post. 153 in 154: Protokolacije : Delniške firme so favorizirane napram nedelniškim podjetjem. Med temi so zastavljalnice najbolj obremenjene, to je s SOOO I^in, dasi so zlasti te po večini občekoristnega značaja. Tar. post. 153, zadnji odstavek: »Za sodni razglas odobrenih izprememb.« Kaj je to? To ne more biti identično z razglasom v »Uradnem listu«. V Sloveniji se izpremembe v pravilih družb in zadrug vpisujejo v trgovski register. Ako je mišleno to, se naj primerno izrazi. Vsak vpis v trgovski register se pa potem v »Uradnem 19 listu ljubljanske in mariborske oblasti« razglasi. Za tiskanje tega razglasa je predvidena taksa že v tar. post. 332 v znesku 5 Din. Zgolj tega razglasa pa zakonodavec vendar ni hotel obremeniti s specijalno takso kar za 600 Din. Zato je ta določba za naše razmere nejasna, netočna, Tar. post. 154, zadnji odstavek: Za besedami... »ne potrjujejo« naj sledi »ali ne proto-kolirajo,« Tar. post. 154 in 155 govorita o sodnem protokoliranju »podjetij«, tar. post. 156 pa o sodnem protokoliranju »firme«. Nedoslednost v terminologiji! Tar. post. 156: Protokolacije : Takse so previsoke. ??? trgovci jih težko plačajo. Tur. post. 173—201: Takse v civilnopravnem in kazenskopravnem postopanju. Ni upoštevano staro klasično načelo, da mora biti pravica nele dobra in hitra, ampak tudi poceni. Visoke sodne takse podražujejo sodstvo in otežkočajo oziroma onemogočajo siro-mašnejšim slojem zaščito pri sodišču. Za man'še škode in krivice državljani sploh ne bodo več hodili iskat pravice, ker so takse prevelike v razmerju s škodo, ki jim je bila prizadeta. Visoke takse pa ubijajo tudi pravni .';ut ljudstva in njegovo vero v justico. Zakon o taksah računa samo z materialnimi in procesnimi zakoni bivše kraljevine Srbije, ne pa tudi z zakoni drugih pokrajin. Pravilno in popolno izenačenje sodnih taks bo mogoče šele, kadar bo za vso državo uvedeno enotno civilno-pravno in kazensko-pravno postopanje, ki je itak že na vidiku. Zaenkrat pa bi bilo v posameznem uvaževati: Tar. post. 173: 1. Izrazi... »ki se preiskujejo, obravnavajo in vodijo pri sodiščih«, so pleonastični. 2. Umestno bi bilo uvesti diferencijacijo taks, namreč posebej za vloge, za priloge, za zapisnike. Pri zapisnikih bi se bilo ozirati na čas trajanja razprave in na instanco, pred katero 2* 20 se zapisnik sestavlja. Za višje instance — višje pristojbine. (Glej tar. post. 1, 2 in 3 ces. nar. z dne 15. septembra 1915 drž. zak. št. 279). Tar. post. 174: Taksa 3% je previsoka. Bilo bi jo primerno znižati. Predpis, da se mora razsodnina plačati naprej, je prestrog. Cestokrat traja po cela leta, predno pride do razsodbe. In ves ta čas leži razsodnina kot mrtev kapital zakopan v kolkih po raznih sodnih spisih. Stranke trpe škodo, ker izgube obresti Recipirati bi bilo izrecno določbe § 2, t. 4 ces. nar. z dne 15. septembra 1915 drž. zak. št. 279 o nastopu pristojbinske dolžnosti glede sodnih odločb (sodb, sklepov i. t. d.). Merodajen je moment razglasitve ali če ni razglasitve, trenutek, ko se sodba, sklep izroči sodni pisarni v izgotovitev odpravka ali ko se podpiše zaznamek o sodbi (§ 418, odst. 1 c. p. r.). Recipirati bi bilo zlasti tudi določbe § 6 legis cit. o pri-glaševalni dolžnosti rednih sodišč in razsodišč. Razsodnine^ odstotnine bi potem zopet odmerjala fin. uprava in pobirala od nje v gotovini ter bi bila sodišča v tem oziru razbremenjena. Faktično izvršeno vplačilo razsodnine kot pogoj za izdajo sodbe, sklepov bi v zvezi s tem seveda padlo (Modifikacija člena 44, odst. 2 zakona o taksah). Prihranjeno bi pa bilo na ta način tudi vse delo, ki ga sedaj povzroča povračevanje taks v primerih, v zakonu predvidenih. Razsodnino br bilo plačati za vsako sodbo posebej. Obresti bi bilo izločiti iz vrednosti spornega predmeta, ker je z njihovim preračunavanjem preveč posla, finančni efekt pa je po navadi majhen. Tar. post. 175 naj se znatno zniža, ker je previsoka. Tar. post. 176 bi bilo zvišati. Zneski te postavke so prenizki z ozirom na takse, ki se morajo plačati v 1. instanci. Posledica je, da se stranke le prerade poslužujejo pravnih sredstev in obremenjujejo 2. in 3. stop:ijo. I , ': 21 Tar. post. 193—198: Črtajo se naj vse določbe, ki se tičejo onih deliktov, ki se preiskujejo in sodijo uradoma (oficialnih deliktov). Kjer mora država uradoma zasledovati posamezne kršitve pravnega reda, taksa ni upravičena. Nasprotno postopanje dovede do težkih krivic (glej tar. post. 193, prip. 7, po kateri morajo takso plačati tudi osebe, ki so bile oproščene kazni ali ki jih je sodišče proglasilo s sodbo za nedolžne) in do očividnih kontradikcij : Po tar. post. 193 mora zločinec plačati takso za prisojeno mu kazen! Tar. post. 194 b: bilo diferencirati v smislu, predlaganem pod tar. post. 173. Tar. post. 212: Potrdilo o zdravstvenosti blaga: Je nepotrebna, ker je itak že v tar. post. 3 in 4 govor o potrdilih sploh. Tar. post. 229: Takse za preiskavo in obsodbo: Umestna bi bila večja diferencijacija. Kadar pa plača stranka kazen brez preiskave, naj bi bila ta taksa le polovica sedanjih zneskov. Tar. post. 230: Pritožbe: Določiti bi bilo. da se ta taksa pobira naknadno po odločbi o pritožbi in sicer samo takrat, ako je pritožba popolnoma zavrnjena. Tudi bi jo bilo znižati, da se vsem, ki mislijo, da se jim je krivica zgodila, olajša pravno sredstvo. Sedaj se pa za nižje kazenske zneske sploh ne izplača poslužiti se pravnega sredstva pritožbe. Tar. post. 231: Za vsako davčno ali taksno prijavo — 5 Din: Se naj ukine. Razlog. Vsaka pristojbina je dajatev za državno protidajatev ali protiuslugo. V tem primeru pa je pristojbina dajatev še zaradi lastne dajatve državi. Kar je kdo po zakonu dolžan vložiti — in to so baš davčne in taksne prijave — to se ne kolkuje že po členu 6, t. 1. taksnega zakona samega. 22 Ta taksa zadene predvsem one, ki morajo vlagati napovedi za več vrst davkov, pri davku na poslovni promet pa deloma celo štirikrat na leto (vsako četrtletje). Ce bi kdo ne hotel plačati te takse, bi se po členu 33, t. 4 »Taksnega in pristojbinskega pravilnika« njegova prijava (vloga) prav za prav sploh ne smela vzeti v razpravo. Taka kazen bi bila seveda za prizadetega naravnost idealna, imel bi brez dvoma kmalu mnogo vnetih posnemovalcev. Tar. post. 232: Davčni ali taksni list: Se naj tudi črta. Tar. post. 280 b): Sekanje lesa: Pojem gozd je premalo določen. So gozdovi, ki so zelo različne obsežnosti. Taksa pa je v obeh primerih enaka. Ali bi ne bilo pridržati pojma »parcela« iz tar. post. 280 a) seveda z nižjo taksno postavko, Tar. post. 306: Pregled in preizkus parnih kotlov: Te takse bi bilo znižati radi pospeševanja domače industrije. Tar. post. 307—318: Šole: Takse o šolski stroki niso v skladu s členom 16 ustave, ki pravi, da se državni pouk daje brez vpisnine, šolnine in drugih taks. Ako se že z ozirom na to ustavno določbo te takse sploh ne odpravijo, pa bi bilo umestno, jih vsaj znatno znižati. Marsikateremu zelo nadarjenemu in marljivemu učencu bo šolanje (zlasti na visokih šolah) zelo otež'kočeno, če ne celo onemogočeno, radi previsokih taks. To pač najbolj občuti že itak slabo situirani sloj državnih nameščencev, ki' pošilja relativno gotovo največji odstotek otrok na srednje in visoke šole. Tar. post. 311, t. 1: Takse za izpričevala na osnovnih šolah se naj ukinejo. Revnejši sloji z večjim številom otrok jih težko plačujejo. Tar. post. 313: Univerze: To postavka je prikrojena predvsem na razmere v Srbiji. Dokler še ni enotnega univerzitetnega zakona, bo tudi težko določiti enotne takse in bo pač neobhodno upoštevati 23 razne še sedaj veüavne pokrajinske predpise o univerzaii, to pa predvsem tudi z ozirom na avtonomijo univerz. Spremeniti bi bilo besedilo: K lit. d): Za sprevodni list. kaj naj ustreza v Sloveniji sprevodnemu listu? K lit. f): Za prijavo k izpitom: Za »coUoquium« ni treba vlagati pismene prošnje, zadostuje ustna priglasitev pri pro-lesorju, pri katerem želi dijak kolokvirati. K lit. f, 2.: Diplomskih izpitov v Sloveniji ni, imamo marveč državne izpite. K lit. f, 3.: Ne polagamo »doktorskih izpitov«, ampak za /losamezne doktorate rigoroze. V teh točkah bi pač bilo treba za Slovenijo upoštevati razmere, ki so pri nas v veljavi. //.; NETARIFNI DEL. a) Zakon o taksah. Člen 6 ima nadpis: Plačila takse se oproščajo tile spisi in tele listine: V točki 5. so pa naštete dediščine, volila, darila in pravice uživanja, kar vse gotovo ne spada pod zgoraj navedeni nadpis. Predmet teh pristojbin so prenosi vsled smrti in pravni posli, ne pa listine ali spisi. Člen 6, t. 15, odst. 2: 1. Gospod finančni minister naj odobri, da — nekvarno eventualnim drugačnim določbam novega zakona o direktnih davkih — zopet stopijo v veljavo oprostitve, ki so jih uživale pred veljavnostjo novega taksnega zakona sledeče vloge in sicer : a) Naznanila o poškodbi in prošnje za popust zemljarine radi elementarne nezgode v smislu § 19 naredbe finančnega ministrstva z dne 25. decembra 1917 drž. zak. št. 516. b) Prošnja za odpis hišne razredarine v smislu dekreta z dne 6. novembra 1843, št. 15.642. če je bilo poslopje poškodovano po elementarni nezgodi. 24 c) Prošnja za odpis hišne najniarine v smislu § 4 zakona z dne 24. oktobra 1896, drž. zak. št. 223, če je najemnina poslala neizterljiva. č) Prošnja za začasno davčno prostost novozidanih hiš po § 7 zakona z dne 28. decembra 1911, drž. zak. št. 242 in pa po uredbi z dne 19. juUja 1920, »Službene Novine« br. 159 z dne 23. julija 1920 (Uradni list« 291/1920). d) Prošnja za priznanje uporabe tarife B povodom obdavčenja malih stanovanj po § 14 zakona z dne 28. decembra 1911, drž. zak. št. 242. e) Prijava radi odpisa hišne razredarine po členu III, § 2 zakona z dne 1. junija 1890, drž. zak. št. 97. če je poslopje prazno. d) Prijava radi nove uvrstitve hiše v hišnorazrednem katastru odnosno radi izbrisa hiše v hišnorazrednem katastru po § 11, točka 1—5 dekreta dvorne pisarne z dne 25. maia 1841, št. 14.077. h) Prijava radi odpisa hišne najmarine po § 12 hišno-davčnega patenta z dne 23. februarja 1820, dekret dvorne pisarne z dne 29. februarja 1820, št. 351, če je stanovanje prazno. 2. Taiksna prostost naj se prizna vsem vlogam, katere je davčni zavezanec ali druga oseba zavezana vložiti v odmernem ali prizivnem postopanju, da je ne zadenejo razne slabe pravne posledice, tako n. pr. naznanila po 64, 71, 72, 116. 145, 227, 228. 133, 234 in 235 zakona o osebnih davkih z dne 25. oktobra 1896 drž. zak. št. 220 in naznanila ter izkazi službodajalcev v svrho pobiranja 2% davka od zaslužka ročnih delavcev. Člen 33: Zastaranje: Ta snov je obravnavana prekratko in nepopolno. (Glej zakon z dne 18. marca 1878 drž. zak. št. 31.) Tar. post. 33: predzadnji in zadnji odstavek. Nagrade naj se odpravijo, ker ponižujejo finančne uslužbence v ugledu napram prebivalstvu. Posebno nagrajanJe je 25 nevredno uradištva, ki se zaveda svojih dolžnosti. Plačano pa naj bo sicer — kakor tudi drugo državno uslužbenstvo — dobro. (Glej tudi zakon z dne 25. junija 1924 sbirka zakonu a nafizeni statu československeho, č. 157/1924.) Tar. post 43: Vsakoletne revizije glede pravilnega izvrševanja taksnih predpisov so zelo potrebne pri sodiščih, notarjih in sploh pri javnih oblastvih, pa tudi pri delniških družbah, zadrugah i. t. d. in to nele iz kontrolnih, ampak tudi iz instruktivnih razlogov. Člen 46, odstavek 1 se naj spremeni in glasi: Kazensko postopanje spada v izključen delokrog finančnih oblas'tev. »Zniževanje in milostno odpuščanje kazni je pridržano onemu finančnemu oblastvu, ki je stvarno neposredno nadrejeno oblastvu, ki je izreklo kazen.« Razlog. Nemožnost znižanja ali odpuščanja kazni, to je na trajno nevzdržljiva strogost. Razne olajševalne okolnosti se morajo gotovo tudi v taksnem kazenskem pravu upoštevati. Na dokazano vis maior bi se bilo pa še posebej ozirati. Dosledno in brezobzirno izvajanje sedanje določbe pa utegne v konkretnem primeru prizadetega uničiti za vse življenje. In to vendar ne sme biti namen zakona. Tudi v pristojbinskokazenskih stvareh je treba upoštevati subjektivne momente, sicer se utegne zgoditi, da postane sum-mum ius. summa iniuria. Načelo »Veritatem sequi et tueri iustitiam« (resnico iskati, toda tudi pravice ne pustiti izpred oči) bo moralo veljati pač tudi za pristojbinskokazensko pravo, vsaj glede večjih zneskov in važnejših stvari sploh, ako naj pripade tudi taksam častno mesto v moderni zakonodaji. Le glede pristojbinskih bagatel ni pomislekov, da bi se ne postopalo zgolj z objektivega stališča (n. pr. kaznovanje radi nekolekovanih računov brez možnosti znižanja). Posebno kvalificirane pristojbinske prestopke (n. pr. zatajbe kupnin) pa bi bilo podvreči jurisdikciji posebnih finančnih 26 kazenskih sodišč (člen 109 ustave). Pri teh pridejo v poštev po navadi razne oblike sokrivde. Nasnovatelji, pomagalci, soudeleženci so, kakor n. pr. razni mešetarji pri kupčijah, cestokrat bolj kaznivi, kakor pa neposredno storilci sami. Taksni zakon pa pozna. v členu 51 kazen le za lastnika listine in v drugi vrsti za izdatelja. S tem je ta predmet zelo nepopolno urejen, ker ni upoštevan taksni dolus. Člen 51, odstavek 1 : Za listine, ki vsebujejo pravne posle, bi bilo odrediti dolžnost prijavljanja davčnemu uradu in plačevanja pristojbine v gotovini, ako znaša pristojbina več kot 50 Din. S tem bi se preprečile razne zlorabe, kr se vrše s kolki, država pa bi si prihranila poleg stroškov za izdelavo kolkov še 2%, ki jih mora sedaj plačevati po členu 42 zakona o taksah pooblaščenim prodajalcem taksnih vrednostnic. Torej trojna ugodnost. Člen 51, odst. 4: se naj črta z ozirom na predlog ad člen 46. Razlog. Pogoj za pravilno kazensJko postopanje so v pristojbinskih stvareh dobro izvežbani uradniki, ki pa morejo biti le pri takih oblastvih, ki se pečajo izključno s taksnimi zadevami. Previsoka je torej zahteva zakonodavca, da naj ima vsako oblastvo take uradnike. Člen 60, odst. 2: Evidenca kazenskih primerov bi se lahko prepustila v Sloveniji finančnima okr. ravnateljstvima. Razbremenila bi se tako generahia direkcija davkov v Beogradu. b) Zakon o državni trošarini, taksah in pristojbinah z dne 27. iuniJa 1921. Člen 18: Qlej izvajanja pri členu 43 in 46 zakona o taksah. 27 Oživotvorijo se naj zopet pristojbinski oddelki pri obeh finančnih okr. ravnateljstvih pod vodstvom j u r i s t o v. Pravilno in popolno upravljanje pristojbinskega dohodarstva neobhodno zahteva poznanie privatnega in javnega prava. Zadevni odmerjajoči uradniki morajo biti usposobljeni, da zlasti posamezne pravne posle pravilno kvalificirajo (obligacijsko pravo), da zadenejo jedro stvari, da razberejo iz često zelo zamotanega besedila listin resnično voljo pogodnikov brez ozira na slučajni napis listine. Poznanje dednega prava je pogoj za odmerjanje dednih pristojbin. Vprašanje pritiklin pri odmeri prenosnine od nepremičnin tvori važno poglavje zase. Člen 22 in 23: Ločiti bi bilo strogo dvoje: 1. Primere, v katerih se pristojbina ni od oblastva odmerila, ampak jo je stranka sama po pomoti plačala, n. pr. za razne vloge ali listine, ki se ne prijavljajo, ali pa se je zmotila pri izračunavanju in odvajanju neposredno plačljivih pristojbin. 2. Primere, kjer je oblastvo pristojbino protizakonito zahtevalo (aH ustno ali pismeno) in pobralo, ali kjer je oblastvo izdalo v taksnih stvareh odločbo ali sploh rešitev. V prvem primeru je umestna prošnja za povračilo, toda rok 90 dni je prekratek. Podaljšati bi ga bilo vsaj na dve leti. (Olej § 77 prist. zak. iz leta 1850 — 3 leta!) V drugem primeru pa prošnja ni na mestu, ampak samo pritožba. Če je organ oblastva vsled nepoznanja ?? napačnega tolmačenja zakonitih predpisov pobral večjo takso nego je treba ali celo takso, ki bi je ne bil smel, kako pride stranka v pravni državi do tega. da naj prosi za povračilo. Ore ji pač pravica pritožbe. Toda rok 90 dni je v tem primeru predolg. Določiti bi ga bilo na 30 dni od dne, ko je bila pristojbina plačana (brez plačilnega naloga) ali ko je bil plačilni nalog, sodba, odločba rešitev vročena. (Člen 23 zakona o drž. trošarini taksah in pristojbinah.) Vprašanje instančnega postopanja tvori poglavje zase, ki pa že presega okvir te razprave. 28 Člen 26: zadnji stavek pravi: »Za vso kraljevino pa je uporabljati kazni po srbskem zakonu o taksah.« Zadevne kazenske določbe bi bilo treba vse razglasi t i v prečanskih krajih in sicer z zakonom, ne pa po »Taksnem in prist. pravilniku«. Vse člene zakona, navedenega v odd. II. pod b), bi bilo združiti s členi zakona o taksah v eno sistematično celoto ter posamezne materije opremiti z nadpisi (tudi v tarifi). ni. Pristojbinski zakon z dne 9. februarja 1850 drž. zak. št. 59. Izenačiti bi bilo še zlasti: Tar. post. 8: Alimentacijške pogodbe. Tar. post. 39: Služnostne pogodbe. Tar. post. 40: Službene pogodbe: (V češkoslov. državi so uvedli letni Y2% pavšal.) Tar. post. 42: Ženitne pogodbe: Tar. post. 45: A. b): (N. pr. vpis rudarskega polja v rudarsko knjigo.) Tar. post. 105: Izvensodne poravnave. Tar. post. 110: Odreke. Revidirati in na vso državo bi bilo razširiti zakon o prometu z efekti z dne 9. marca 1897 drž. zak. št. 195. Določiti bi bilo, da se v prečanskih krajih vse postavke, ki so po raznih zakonih navedene še v kronah, s taksnega stališča berejo v dinarjih. Stremeti bi bilo nadalje za tem, da se lestvične pristojbine izpremené v odstotne ali pa v dimenzionalne. Srbski taksni zakon ne pozna lestvičnih pristojbin. V tem pravcu se je izenačevanje ipak že do sedaj tudi vršilo (n. pr. za rabokupne pogodbe, listine o jamstvu, cesije, posojilne pogodbe, družabne pogodbe). IV. Splošne pripombe k reviziji. Želeti bi bilo več sistematičnosti, jasnosti, preglednosti, doslednosti v terminologiji (izogibanje pleonazmov). Vse dero- 29 gacijske klavzule se naj postavijo edino le v zakon glede za~ konov. ne pa v »Taksni in pristojbinski pravilnik«, stvari, ki ne spadajo k taksam, naj se ne urejajo s taksnim zakonom, poskrbi se naj za umestne prehodne določbe, perhorescira se naj retroaktivnost zakona, začetek veljavnosti se naj ne postavi preblizu razglasitvi zakona, da se tako oblastva kakor prebivalstvo nekoliko pripravi na nove določbe. Tarifa naj se podvrže enotnemu razmejitvenemu vidiku (sedaj se loči: Obče takse: Tar. post. 1—50, nadalje pa gre po strokah), vsa kazenska snov naj bo enotno urejena, zlasti pa ni določati kazni s pravilnikom (čl. 8 in 46 ustave). Osnutek se naj da pred končno redakcijo v izjavo razen ministrstvom tudi oblast-vom, ki so jim neposredno podrejena, ter vsem prizadetim stanovskim korporacijam, zlasti zbornicam: Notarskim, odvetniškim, za obrt, trgovino in industrijo, zdravniškim, inženerskim.