Spletna revija za praktična vprašanja s področja telesnega in gibalnega razvoja 2023, letnik 7, številka 1 ISSN 2591-2410 Izdajatelj: Fakulteta za šport, Univerza v Ljubljani Uredniški odbor: prof. dr. Marjeta Kovač, prof. šp. vzg. (glavna urednica), prof. dr. Gregor Jurak, prof. šp. vzg. (odgovorni urednik), Kaja Meh, mag. psih. (tehnična urednica), dr. Jerneja Premelč, prof. šp. vzg. (namestnica tehnične urednice), izr. prof. dr. Gregor Starc, prof. šp. vzg., izr. prof. Maroje Sorić, dr. med., Urška Kereži, dipl. uni. filozof in novinar Uredništvo Fakulteta za šport, Gortanova 22, 1000 Ljubljana, telefon: 01/5207700 Internet https://www.slofit.org/slofit-nasvet Izdajo te publikacije je omogočilo sofinanciranje ARRS in Fundacije za šport. 1 Vsebina Klubska mizica ali plezalni poligon v dnevni sobi? Odgovor je preprost - plezala! .. 3 Plezalna igralnica za najmlajše v domači dnevni sobi ……………………………… 6 Plezalni poligon za Tarzane v domači dnevni sobi ………………………………… 9 Popestritev splošne kondicijske priprave ……………………………………………12 Izbruh ognjenika pomaga razvijati otrokovo moč rok in ramenskega obroča …….. 15 Izbruh ognjenika v dnevni sobi ……...............................…………………………....19 Labirint z žogo za razvijanje prostorske orientacije ………………………………. 22 Kako naj se lotim izboljšanja svoje mišične moči? ……………………………….. 25 Klopčič volne za labirint z laserji in razvijanje orientacije ter natančnosti ………. . 28 2 Klubska mizica ali plezalni poligon v dnevni sobi? Odgovor je preprost - plezala! Kaj pomenita dve luknji, zvrtani v strop, in dve vpeti zanki, ki omogočata pripenjanje različnih plezal? Otroku ogromno! Gotovo bistveno več kot klubska mizica, ki nam največkrat služi, da nanjo položimo noge. Kako se lotimo začasnega preoblikovanja sobe, bralcem Cicibana in SLOfit nasveta pojasnjuje Katarina Bizjak Slanič, profesorica športne vzgoje. Katarina Bizjak Slanič, OŠ Janka Glazerja, Ruše V jesenskem in zimskem času lahko kar v dnevni sobi naredimo prostor za različna plezala, kot so vrv, mornarska lestev, plezalni stolp, trapez, gugalnica ali širši svilen trak. Zakaj je plezanje tako pomembno za otrokov razvoj, podrobnejši prikaz visečih plezal in možnosti za otrokovo plezalno zabavo si lahko ogledate tudi v prispevkih Plezalna igralnica za najmlajše v domači dnevni sobi in Plezalni poligon za Tarzane v domači dnevni sobi. 3 4 5 Plezalna igralnica za najmlajše v domači dnevni sobi V razmaku 80 centimetrov zvrtajte v strop dve luknji in vanju namestite zanki, na kateri obesite različna igrala. Za najmlajše sta najprimernejša plezalni stolp in (mornarska) lestev. Kaj zanimivega lahko na plezalih v dnevni sobi počne že predšolski otrok, bralcem Cicidoja in SLOfit nasveta nazorno predstavlja Katarina Bizjak Slanič, profesorica športne vzgoje. Katarina Bizjak Slanič OŠ Janka Glazerja, Ruše Plezanje je nenadomestljivo v otrokovem razvoju, priložnosti zanj pa je vse manj. Zato lahko v zimskih mesecih naredimo plezalni vrtec kar v dnevni sobi ali drugem večjem prostoru. Zakaj je plezanje tako pomembno in kako preuredimo dnevno sobo v plezalno igralnico, si preberite v prispevku, objavljenem v reviji Pogled Klubska mizica ali plezalni poligon v dnevni sobi? Odgovor je preprost - plezala!, ki ga je pripravila profesorica športne vzgoje Katarina Bizjak Slanič za starše bralcev in bralk revij Cicido in Ciciban. 6 7 8 Plezalni poligon za Tarzane v domači dnevni sobi Domačo dnevno sobo lahko z dvema zankama in različnimi plezali spremenimo v pravi plezalni poligon. Kako ga oblikujemo in na kaj naj bodo otroci pozorni, da bo plezanje varno zanje in tudi za pohištvo ter morebitne dekoracije dnevne sobe, bralcem Cicidoja in SLOfit nasveta nazorno predstavlja Katarina Bizjak Slanič, profesorica športne vzgoje. Katarina Bizjak Slanič OŠ Janka Glazerja, Ruše Plezanje je lahko zelo zanimivo, če pripravimo otrokom plezalni poligon. Pri tem pa morajo spoštovani nekaj varnostnih napotil, da ne bo kakšnih zapletov pri guganju na plezalih. Trki z bratom, sestro ali prijateljem so lahko nevarni, prav tako pa tudi udarec v pohištvo, ki poleg bolečine povzroči še slabo voljo staršev. Zakaj je plezanje tako pomembno in kako v dnevni sobi občasno naredimo plezalno igralnico, si preberite v prispevku, objavljenem v reviji Pogled Klubska mizica ali plezalni poligon v dnevni sobi? Odgovor je preprost - plezala!, ki ga je pripravila profesorica športne vzgoje Katarina Bizjak Slanič za starše bralcev in bralk revij Cicido in Ciciban. 9 10 11 Popestritev splošne kondicijske priprave V prispevku sta predstavljena dva načina popestritve kondicijske priprave za otroke med 8. in 12. letom. Prva naloga, pri kateri gre za medpredmetno povezavo z matematiko, je primerna za popestritev učenja računanja, druga pa biatlon preoblikuje v povsem nov šport. Obe lahko izvajamo v šoli, šoli v naravi ali v prostem času. Najbolje kar zunaj. Matic Fatur1, Sašo Brec1 1 Fakulteta za šport, Univerza v Ljubljani Ta dejavnost združuje tek in računanje. Povezani skupaj ponujata izziv, ki poskrbi, da bo otrok 30 minut tekel in se ne bo niti ozrl na telesni in umski napor. Težavnost računov prilagodimo glede na starost otrok. V 2. razred se otroci učijo seštevanja in odštevanja v množici naravnih števil do 100, v 3. razredu pa pride na vrsto poštevanka. Prazne škatle, na primer za čevlje, razporedimo po parku. V najbolj sredinski so matematični računi. Ostale služijo kot mesta za odlaganje rešenih računov. Otrok vzame en račun iz škatle, izračuna rezultat in ga dostavi v ustrezno škatlo. Na primer račun 2x8 sodi v škatlo, na kateri piše pravilen rezultat (16) ali pa interval v katerega sodi točen rezultat (11 – 20). Nato steče po nov račun, ga odnese v pravo škatlo in tako naprej. Škatle lahko razdelimo na polovice ali tretjine in se na pokrov napiše, za katere rezultate so namenjene. Igro se lahko popestri tudi s tem, da so škatle skrite in jih mora otrok najprej poiskati. Lahko pa organiziramo tekmovanje, katera ekipa prenese več pravilnih izračunov v pripadajoče škatle. Pri tem račune zapišemo na različne barve, ki pripadajo določeni ekipi. VIDEO 12 Atletski biatlon Biatlon je zimski šport, ki združuje smučarski tek in streljanje z malokalibrsko puško. Sedaj pa spoznajmo atletski biatlon, ki je izpeljanka pravega zimskega biatlona, s tem da za premikanje ne potrebujemo smuči in snega, temveč tečemo. Za streljanje pa ne uporabljamo puške, ampak zadevamo improvizirane tarče, kot so kiji, stožci ali škatle za čevlje. Za ciljanje lahko uporabljamo različne žogice ali naravne premete, kot so storži in kamenčki. Kot prava biatlonska proga, je tudi proga atletskega biatlona sestavljena iz osnovnega kroga, strelišča in dodatnega kroga. Tekač najprej opravi osnovni krog, ki je speljan po zanimivem in razgibanem terenu v naravnem okolju in lahko vsebuje tudi različne ovire in koordinacijske izzive. Sledi »streljanje«, torej podiranje improviziranih tarč z metanjem predmetov. Število tarč je lahko poljubno, najbolje od 3 do 5, prav tako število poskusov zadevanja. Lahko je število metov enako številu tarč ali pa je število poskusov za enega ali dva večje od števila tarč. Če je naš atletski biatlonec podrl vse tarče, lahko nadaljuje in gre v novi krog. Če pa ni uspel zadeti vseh tarč, mora opraviti toliko dodatnih krogov, kot je število nepodrtih tarč. Tako kot 13 biatlonci lahko tudi mi streljalo iz položaja stoje in leže ali pa tudi sede. Strele lahko izvedemo tudi z ne-dominantno roko. Vadbo s skupino najlažje izvedemo kot štafeto, pri čemer s pravili pazimo uravnamo ustrezno intenzivnost vadečih. S tem zmanjšamo število potrebnih strelišč ter rešimo problem pobiranja tarč za naslednjega učenca na strelišču. Število štafet naj bo enako številu strelišč, tako da ima vsaka štafeta svoje strelišče. En učenec opravlja naloge na progi drug oz. ostali učenci pa postavijo tarče in žogice nazaj na svoje mesto. VIDEO 14 Izbruh ognjenika pomaga razvijati otrokovo moč rok in ramenskega obroča V reviji Ciciban, najstarejši reviji za otroke prvega vzgojno-izobraževalnega obdobja, je profesorica športne vzgoje Katarina Bizjak Slanič pripravila nekaj zanimivih nalog za razvoj moči rok in ramenskega obroča. Ker v marčevski številki (letnica 2023) spoznajo delovanje ognjenikov, se lahko odločite za zanimiv obisk v doživljajskem parku Vulkanija ali pa se z otroki povzpnite do Doma na Smrekovcu, kjer je še vedno opazno delovanje ognjenika na Slovenskem. Katarina Bizjak Slanič1 in prof. dr. Marjeta Kovač2 1 OŠ Janka Glazerja, Ruše 2 Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport Moč rok in ramenskega obroča je tista gibalna sposobnost, s katero imajo strokovnjaki največ težav, saj med našimi otroki najbolj upada.1 To sposobnost v šoli merimo vsako leto meseca aprila s podatkovno zbirko športno-vzgojni karton.2 Naloga, s katero ocenjujemo to gibalno sposobnost, je vesa v zgibi. Avtor slike: Drago Senica. V Kovač idr., (2011). Športnovzgojni karton. Diagnostika in ovrednotenje telesnega in gibalnega razvoja otrok in mladine v Sloveniji. 15 Leta 1990 je povprečen osemletnik držal veso v zgibi 36,2 sekundi, leta 2020 pa skoraj deset sekund manj, le 26,9 sekund. Osemletne deklice so leta 1990 držale veso v zgibi 28,9 sekunde, leta 2020 pa 23,2 sekundi. Vir: Laboratorij za telesni in gibalni razvoj, Fakulteta za šport, Univerza v Ljubljani. * Rezultate, izmerjene leta 2020, so posredovale tiste šole, ki so opravile meritve športnovzgojnega kartona po prvem valu epidemije bolezni COVID-19. Za strokovnjake je izboljšanje te sposobnosti poseben izziv. V šoli otroci sicer plezajo, se učijo akrobatskih prvin, nekateri spoznajo tudi borilne veščine, a učitelji tem vsebinam namenjajo premalo časa in strokovne pozornosti, vadba pa je premalo učinkovita. Zato je pomembno, da poskušamo tudi doma z vadbo, ki je zabavna, razvijati otrokovo moč zgornjega dela trupa, ramenskega obroča in rok. Katarina Bizjak Slanič je za bralce in bralke revije Ciciban pripravila zanimivo igro Po tleh je lava. Ob igri otroku razložimo, kaj je lava. To je vrsta raztaljene kamnine, ki jo med erupcijo izbruha vulkan oziroma ognjenik.3 Več o delovanju ognjenikov je pripravil za bralce revije Ciciban Milivoj Stankovič v prispevku Ognjeniki, dimniki Zemlje.4 Ognjenik je kraj, kjer iz Zemljine notranjosti bruhajo žareča lava in vroči, strupeni plini. Pri izhodu iz vulkanskega dimnika ima lava zelo visoko temperaturo - od 700 °C do 1200 °C.3 Zato je Katarina v igri 16 postavila dve pravili. V prvi različici so na temperaturo lave odporne le dlani otroka, s stopali pa se nikakor ne sme dotakniti tal, v drugi pa je postavila po tleh varne otočke. Pri tem se otrok pomika po stanovanju tako, da se s stopali ne sme dotakniti tal, z rokami pa se pomika od otočka do otočka. Takšna vadba je zabavna, obenem pa zelo učinkovita, zato se le lotite »preureditve« dnevne sobe, v kateri je izbruhnil vulkan. Zdaj pa le hitro preizkusite, kako močan je vaš otrok! Za nagrado lahko med počitnicami ali ob koncu tedna otroka odpeljete v doživljajski park Vulkanija, kjer bo spoznal, da so tudi na Slovenskem delovali vulkani, ali pa se povzpnite z njim do Doma na Smrekovcu. Smrekovec je gora vulkanskega nastanka na vzhodnem robu Smrekovškega pogorja med Šaleško in Mežiško dolino. Vulkansko je bil dejaven v geoloških obdobjih terciarja, pred približno 24 milijoni let.4 Takrat je ležal pod morjem in je večkrat zapored izbruhal vulkanski prah, pepel in lavo.5 Njegovi ostanki so, kljub pestri geološki zgodovini, vidni še danes. Pri Domu na Smrekovcu je v majhni hišici predstavitev vulkana Smrekovca. Predstavitev je posebej prilagojena otrokom.5 17 Viri: 1 Starc, G., Strel, J., Kovač, M., Leskošek, B. in Jurak, G. (2016). SLOfit 2016 – analiza telesnega in gibalnega razvoja otrok in mladine slovenskih osnovnih in srednjih šol v šolskem letu 2015/2016. Ljubljana: Fakulteta za šport. 2 Kovač, M. idr. (2011). Športnovzgojni karton. Diagnostika in ovrednotenje telesnega in gibalnega razvoja otrok in mladine v Sloveniji. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, https://www.slofit.org/Portals/0/Vsebina/Knjiga-Sportnovzgojni-karton-2011.pdf 18 Fakulteta za šport. 3 Ognjenik. Ognjenik - Wikipedija, prosta enciklopedija (wikipedia.org) 4 Stankovič, M. (2023). Ognjeniki, dimniki Zemlje. Ciciban, 78(3), 50-55. 5 Odpravite se na Smrekovec. Odpravite se na Smrekovec | VisitSaleska Izbruh ognjenika v dnevni sobi Ponujamo nekaj zanimivih nalog za razvoj koordinacije gibanja in moči najmlajših. Pri tem spoznajo tudi, kaj so ognjeniki oziroma vulkani, zakaj izbruhnejo in kaj je lava, starši pa jim pripravijo otočke rešitve, ki jih izkoristijo za premikanje po dnevni sobi. Na koncu igre otroci tudi pomagajo pospraviti dnevno sobo. Katarina Bizjak Slanič1, prof. dr. Marjeta Kovač2 1 OŠ Janka Glazerja, Ruše 2 Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport Bi radi vključili otroke v pospravljanje dnevne sobe? To je lahko za marsikaterega starša kar trd oreh. Kaj pa, če otrokom ponudite igro Pazi, lava!, ki jo je za bralce revije Cicido pripravila Katarina Bizjak Slanič, profesorica športne vzgoje, nato pa skupaj z njimi še pospravite dnevno sobo po izbruhu strašnega ognjenika? Najprej otrokom razložite, kaj je ognjenik ali vulkan in kaj je lava. Pred davnimi časi so bili ljudje prepričani, da ob izbruhu ognjenika jezni bogovi ali druga strašna ognjena bitja bruhajo ogenj. Boga ognja so različna ljudstva različno poimenovala. V rimski mitologiji se je bog ognja imenoval Vulkan.1,2 Po njem se imenuje eden od Eolskih otokov na jugu Italije. Otok Vulcano je tako dal ime različnim geološkim površinskim oblikam, ki so najpogosteje podobna stožčasti gori.3 Nekateri vulkani so lahko nižje vzpetine ali pa so popolnoma ravni. Ognjeniki nastanejo zaradi akumulacije magmatskega materiala, izbruhanega iz notranjosti Zemlje zaradi tamkajšnjih pritiskov.3 Večina ognjenikov je nastala v preteklosti, nekateri pa so aktivni še danes. Tako lahko prebivalci italijanskega otoka Sicilija pogosto opazujejo izbruh Etne, še vedno delujočega ognjenika na jugu Italije. 19 Ognjeniki izbruhajo različen material: pline, lavo (tako pravimo magmi, žarečim, raztaljenim kamnom, ki pridejo na površje iz notranjosti Zemlje1) in trde delce.3 Ob izbruhu se v ozračje sprostijo velike količine vulkanskega pepela in prahu.3 Izbruh Vezuva, ognjenika v bližini Neaplja v Italiji, je v preteklosti (leta 79) prekril antično mesto Pompeji z več metri debelo plastjo pepela.4 Tudi v Sloveniji so v davni preteklosti delovali ognjeniki na Goričkem in Smrekovcu.1 Izbruh ognjenika lahko doživite v Doživljajskem parku Vulkanija, kjer je pred 3 milijoni let bruhal zadnji ognjenik na Slovenskem. Njegov krater je imel premer približno 1 kilometer in park se nahaja prav na delu tega kraterja.5 20 Zdaj pa na delo! Z igro Pazi, lava! bo otrok spoznal, kaj je ognjenik oziroma vulkan, z izmikanjem vroči lavi pa se bo premikal po varnih otočkih – sedežni garnituri, stolih, pručkah, blazinah … Pri tem bo razvijal koordinacijo gibanja, še posebej orientacijo v prostoru, moč rok in ramenskega obroča ter nog in natančnost. Igro lahko otežimo z dodatnimi pravili, navedenimi v slikopisu. Igra bo bolj zabavna, če se bo igralo več otrok, ki se morajo izmikati drug drugemu. Po končani igri sledi nova igra Pospravljanje dnevne sobe. Tako bo deževen dan postal zelo zabaven, pospravljanje bo del igre, otrok pa bo pridobil nekaj informacij o nastanku in delovanju Zemlje. Ob prvi priložnosti pa obiščite krtka Olija v Vulkaniji. 21 Viri: 1 Stankovič, M. (2023). Ognjeniki, dimniki Zemlje. Ciciban, 78(3), 50-55. 2 Vulkan. Fran (Slovenski etimološki slovar). Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU. 3 Ognjenik. Ognjenik - Wikipedija, prosta enciklopedija (wikipedia.org) 3 Vulkanski izbruhi in cunamiji (sio.si) 4 Vezuv - Wikipedija, prosta enciklopedija (wikipedia.org) 5 Doživljajski park Vulkanija. Doživljajski park Vulkanija - Vulkanija - Doživljajski park Labirint z žogo za razvijanje prostorske orientacije Labirint je blodnjak, ki ima enega ali več vhodov in le en izhod. Naredite ga lahko sami s širšim lepilnim trakom na tleh stanovanja ali zunaj s kredo na asfaltni površini. Ročaj metle je pripomoček, s katerim bo otrok kotalil žogo skozi zapletene poti labirinta. Pri tem bo 22 izboljševal spretnost rokovanja z dvema pripomočkoma in razvijal prostorsko orientacijo, natančnost, pozornost in vztrajnost. Katarina Bizjak Slanič1, prof. dr. Marjeta Kovač2 1 OŠ Janka Glazerja, Ruše 2 Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport Ste mogoče z otroki obiskali katerega od koruznih labirintov, ki so zadnja leta zelo priljubljeni v Sloveniji? Ste bili v Krtini, Mariboru, Kranju ali v Trnavi pri Braslovčah? Potem ste gotovo začutili skoraj skrivnostno moč labirinta. Labirint predstavlja blodnjak poti, ki imajo enega ali več vhodov in le en izhod, ki ga je težko najti. Poti se lahko med seboj križajo, imajo slepe ulice, od tistega, ki se znajde v labirintu, pa iskanje izhoda zahteva dobro prostorsko orientacijo, taktično razmišljanje in vztrajnost. Spletni jezikovni slovar Fran navaja, da je labirint zapletena mreža prehodov, v kateri je težko najti pot in kjer se rado zablodi. V prenesenem pomenu govorimo tudi o labirintu npr. človeške duše, kjer labirint ponazarja zapletenost človekove osebnosti. V zgodovini so predstavljali labirinti zamotan sistem hodnikov in prehodov v stavbah na Kreti ali v starem Egiptu. Najznamenitejši labirint zahodnega sveta je bil labirint kretskega kralja Minosa, v katerem je živel mitološki Minotaver – delno človek in delno bik. Za začetek lahko naredite precej preprost labirint tudi doma. Že njegova izdelava predstavlja zanimivo izkušnjo za otroka – s širšim lepilnim trakom mora oblikovati sistem poti, po katerih se bo premikal tako, da bo s palico (ročajem metle) vodil žogo. Če naredi labirint zunaj, potrebuje kredo in prazno asfaltno površino. Te je ob nedeljah dovolj v vsakem nakupovalnem središču. Profesorica športne vzgoje Katarina Bizjak Slanič je za bralce revije Ciciban pripravila tri izzive vodenja žoge skozi labirint, Matic pa je prikazal, kako je sam naredil labirint in se spopadel z gibalnimi izzivi v domači dnevni sobi. 23 Vodenje žoge s palico (ročajem metle) ponazarja gibanje pri dvoranskem hokeju, zimski različici hokeja na travi. Za otroka je bolj zapleteno, kot vodenje žoge samo z nogo. Tako pridobiva nove gibalne informacije in izboljšuje svoje spretnosti, obenem pa razvija tudi gibalne sposobnosti, predvsem koordinacijo gibanja, še posebej prostorsko orientacijo, in natančnost. Pri vodenju v labirintu mora otrok iskati najbolj optimalno pot v labirintu, žoga pa mu mora čim manjkrat pobegniti čez črte. Pri tem razvija natančnost vodenja žoge z ročajem, ki je »podaljšek« njegovih rok, in pozornost, saj mora uskladiti gibanje vseh delov telesa in kar dveh pripomočkov, ročaja (palice) in žoge. Ker ga v začetku žoga ne bo ravno ubogala, bo z večjim številom ponovitev razvijal tudi vztrajnost, ki jo današnjim otrokom primanjkuje. Z vsakim poskusom bo njegovo gibanje bolj tekoče in učinkovito. Tako bo spoznal, da še vedno 24 velja star sokolski rek: Vaja dela mojstra! To zavedanje mu bo koristilo tudi pri učenju drugih predmetov. Viri: 25 1 Haywood, K. M. in Getchell, N. (2009). Life span motor development (5th edition). Human Kinetics. Kako se lotimo izboljšanja mišične moči? V okviru evropskega projekta FitBack smo med drugim razvili gradivi za spodbujanje gibalne pismenosti otrok in mladostnikov. Predstavljamo infografiko, ki mladostniku predstavlja, kako pristopiti k razvoju mišične moči. Informacije so seveda koristne tudi za odrasle. Tjaša Ocvirk, 2Gregor Jurak 1 Fakulteta za šport, Univerza v Ljubljani 26 27 28 29 Klopčič volne za labirint z laserji in razvijanje orientacije ter natančnosti Imate klopčič volne, ki ga ne potrebujete? Odlično! Prepredite z volneno nitjo dnevno sobo in ustvarite laserski labirint. Tako, zabava za otroke se lahko začne! Razvijanje orientacije v prostoru, natančnosti, pa tudi iskanje novih rešitev gibalnih problemov laserskega labirinta bodo zanimivi izzivi za najmlajše otroke. 1 Katarina Bizjak Slanič, prof. dr. 2Marjeta Kovač 1 OŠ Janka Glazerja, Ruše 2 Fakulteta za šport, Univerza v Ljubljani Vsem, ki pletete in kvačkate, včasih ostane klopčič volne. Če je nimate, jo ima mogoče babica. Potrebujete še lepilni trak in kar na delo. Sobo prepredite z volneno nitjo, ki jo zavežete na različne predmete ali ovijete okoli nog stolov, postelje, sedežne garniture ali mize. Pogled od zgoraj – pajkova mreža! Če porabite celoten klopčič, lahko ustvarite zapleten »laserski« labirint. Labirint lahko otežite še s črtami na tleh – »laserskimi« žarki, ki jih nalepite s širšim lepilnim trakom. Bolj bo labirint zapleten, bolj bo zabavno. Zvečer lahko v temi otrok išče najustreznejšo pot po labirintu s svetilko. Spodaj poglejte, kako si je to zamislila Katarina in svoje ideje delila z bralci revije Cicido! S premikanjem po labirintu bo otrok razvijal koordinacijo gibanja, še posebej orientacijo v prostoru, in natančnost. Igro lahko otežite z dodatnimi pravili, npr.: a) otrok se naj poskuša premikati po prostoru brez dotika niti; če je otrok več, točkujete dotike, zmagovalec pa je tisti, ki zbere v določenem času čim manj točk; če je otrok sam, naj poskuša v v vsakem naslednjem poskusu izboljšati svoj rezultat; b) med pomikanjem po prostoru naj ima otrok v rokah kozarec z vodo, ki je ne sme politi; merite čas, v katerem otrok uspešno prenaša vodo v kozarcu, ne da bi jo polil; c) otrok naj premaga razdaljo od ene točke v sobi do druge čim hitreje in s čim manj dotiki niti; 30 č) če ste na tla nalepili »laserske žarke«, se lahko otrok pomika le po njih; d) če se igra več otrok, ki imajo enako nalogo (npr. prenašanje kozarca z vodo), se morajo izmikati drug drugemu. Gotovo imate še kakšno idejo za zanimivo premikanje po labirintu ali pa naj načine premikanja določijo kar otroci. Seveda se jim lahko pridružite in ugotovite, kako spretni in natančne ste! 31 32 33