SVETA GORA pri (* o r i c i. Mij zgodovinskih črtic o tej kiji poti s podukom o romanji in razkazonp svetogorskih odpustkov. Sestavil A. Č. / dovolitvijo preč. kn.-nadškofijskega Ordinariata goriškega. V GORICI 1883 Natisnila tiskarna Ililarijanska; založilo vodstvo svetogorsko. Štirni začetek in zgodbe božje poti na, St- Sori, Pred več ko tristo leti so Luter in drugi krivoverci po Nemškem in sosed¬ njih deželah krive nauke učili in premno¬ go ljudi ob pravo vero pripravili. Ker so bili ljudje resnice sv. ..vere zavrgli, prepustil jih je pravični Bog njih stra- stim. Grozovite hudobije so so tedaj po Evropi počenjale. Ropanja, ubija¬ nja, požiganja ni bilo ne konca, ne kra¬ ja. Hudo vojske so po deželah razsa¬ jale, kuga jo ljudi morila in lakota pri¬ tiskala. Divji Turek je bil postal ljuta šiba božja vsemu krščanstvu. Tudi med nas Slovence so bili že krivi učeniki pridrli; tudi mi smo bili v nevarnosti, pravo vero izgubiti; nokteri so se bili že dali zapeljati. V teh hudih silah smo — 4 — se Materi Božji v srce zasmilili; saj je Slovenec vedno goreče častil nebeško Gospo. Pisalo se je 1. 1539., ko je ne¬ ko saboto priprosta, pa nedolžna paste- ričica iz Grgarja, Urša F e r 1 i g o j k a (ali Ferligojkica) imenovana, vrh hriba, ki so mu takrat S k a 1 n i c a pravili, svojo čedo pasla. Ta hrib se vzdiguje nad vasmi Solkanom in Gr¬ garjem ne daleč od Gorice. Goreče se je deklica Materi Božji priporočevala, tembolj, ker je bil ravno sabotni dan, že od nekedaj Devici Mariji posvečen. Kar naenkrat se zablišči nebeška svitlo- ba pred pasterico in Mati Božja se jej z Jezusom v naročji v rajski lepoti pri¬ kaže. Prcprijazno spregovori nebeška Mati in pokaže na hrib rekoč: „Reci ljudstvu, da naj mi tukaj hišo zida in me milosti prosi!" Po¬ korna Uršiča hiti izpolnit nebeško po¬ velje in je ozuanja po vsi okolici. Svetna oblast se je hotela prepričati, je - li prikazen bila resnična, ali pa le zmota ali sleparija. Zategadelj Uršico v Go¬ rici zaprejo, da bi jo natanko presliše- vali. Ko pa pridejo v ječo po-njo, naj¬ dejo duri zaprte, sobo pa prazno. Išče¬ jo deklice povsod, dokler je ne najdejo vrh Skalnico, kjer je goreče molila. Vtaknejo jo v drugo in v tretje v ječo, duri skrbno zapahnejo in stražo pred-nje postavijo; toda v drugo in tretje je Ma¬ ti Božja svojo varovanko čudežno iz ječe rešila in jo vrh Skalnice postavila. Vsi so bili sedaj prepričani, da seje bila Uršiči z a r e s D e- v i e a Marija prikazala. Duhov¬ ni, svetni oblastniki in ljudske množice hitijo na goro, častit mesto prikazanja, kjer v naglici malo kapelico postavijo. Od vseh strani je ljudstvo skupaj vrelo, obilni darovi in miloščine so prihajali tako, da so zamogli v petih letih velik tempelj iz rezanega kamnja Materi Božji v čast vrh Skalnice dozidati. Leta 1544. je novo cerkev namestnik oglejskega patrijarha slovesno posvetil. Nekaj čud- — 6 — nega se je bilo prigodilo, ko so za cer¬ kve temeljno podstavo kamnje lomili. Delavec je bil namreč zadel na rumen¬ kasto, lepo gladko marmorno ploščo, na kteri so bile skrivnostne podobe vrezane, okoli krajca pa „angeljsko če- ščenje“. Odkod jo ta kamen tj e gori prišel, nikdo ne ve; nikdo se ne spo¬ minja, da bi bilo kedaj na pusti Skal- nici stalo kako svetišče. Se sedaj je kos tega kamna na evangeljski strani sv. Jožefa alta rja videti. Ko je bila cerkev zvršena, opravljali so v njej nad dvajset lot duhovni solkanske fare božjo službo. Leta 1565. pa pokliče nadvojvoda Karol 00. Frančiškane s Hrvaškega in jim izroči slavno svetišče, ki so je brž s početka, zavoljo nešte- vilnih čudežev, ki so se tam godili, „8 v. Goro' imenovali. Y kratkem času so menihi z nabrano miloščino sezidali zraven cerkve samostan in prenočišče za romarje. Imeli so tudi v Solkanu manjši samostan za onemogle ali bole- — 7 — liave brate. Slava svetogorske božje po¬ ti je rasla vedno bolj; zato so sv. oče¬ tje papeži to imenitno svetišče z obil¬ nimi odpustki obdarovali. Tako velik je bil sloves tega Marijinega tempeljna, da so 1. 1717. v Rimu privolili, da se sme podoba Matere Božje na Sv. Gori slovesno kronati. Z veličastnimi slo¬ vesnostmi jo je kronal 6. junija 1. 1717., tretjo nedeljo po Binkoštih, na Travni¬ ku v Gorici, pičanski *) škof vpričo mnogoštevilne duhovščine..in nad tride¬ set tisoč pobožnega ljudstva. Se dan danes se vsako leto tretjo nedeljo po Binkoštih obhaja „spomin prikazanja in kronanja Matere Božje na Sv. Gori“ po vseh cerkvah goriške in videmske nad¬ škofije. Leta 1786. je po nerazumljivih sklepih božje Previdnosti to staroslavno božjo pot hud udarec zadel. Ysled vi- šega ukaza sta bila božja pot in samo- *) P i č a n (Pcdena) je bil star škofov¬ ski sedež v Istri. — 8 — stan 00. Frančiškanov zatrta. Podobo Matere Božje so prenesli v farno cer¬ kev solkansko; iz svetogorske cerkve so pa vse poprodali in celo cerkev raz¬ krili ; tudi samostanska poslopja in pre¬ nočišče za romarje skoraj vse posuli. Nad sedem let in pol so žalovale na starodavni Sv. Gori podrtine in okoli njih so poklekovali romarji in jih z brhkimi solzami močili. Leta 1793. je dovolil cesar Franc II., da se sme cer¬ kev na Sv. Gori popraviti in božja pot zopet odpreti. / denarjem, blagom in delom so prijatelji in častilci Marijini od vseh strani pripomagovali obnoviti starodavno svetišče. V god sv. Mihaela višega angela, 29. septembra 1793. so z velikanskimi slovesnostmi podobo Ma¬ tere Božje iz Solkana na staro, izvolje¬ no mesto prenesli in jo vpričo štiride¬ set tisoč romarjev na milostni altar po¬ stavili. Obnovljeno svetišče je bilo zdaj izročeno svetnim duhovnom pod nad¬ zorstvom voditelja, ki ga mil. nadškof — 9 — gorički postavljajo za duhovno in svetno oskrbovanje božje poti. Sv. Gora je kmalu zopet zaslovela in začeli so iz raznih dežel mnogoštevilni romarji pri¬ hajati in prihajajo še do današnjega dne, čeravno denarja vedno bolj po- manjkuje in vera čedalje bolj peša. Vsi se še spominjajo velikanskega shoda 2. septembra 1. 1872, ko je prišlo oko¬ li petdeset tisoč romarjev k Materi Bož¬ ji svetogorski pomoči prosit za slavnega jetnika sv. Očeta l J ija IX... Srčno lju¬ bezen do Matere Božje na Sv. Gori po¬ kazali so Marijini otroci tudi 1. 1874, ko so z obilnimi darovi veličastno zvo- nenje naši najimenitniši božji poti pri¬ pravili, kakoršnega nema nobena cer¬ kev cele nadškofije; veliki zvon tehta 63 centov. Da jo Sv. Gora zares mi¬ losten kraj, spričujejo tisoči romarjev, ki vsako leto priromajo z Goriškega, Kranjskega, iz Trsta, Istre, Dalmacije, Italije, deloma celo s Koroškega, Sta- jarskega i.t.d. Nad petdeset tisoč po- — 10 — božnih poklekuje vsako leto pred mi¬ lostljivo Materjo Božjo na Sv. Gori! Čudežne milosti. *) 2) Ko so 1. 1717 čudežno podobo M. B. v slovesnem sprevodu h krona¬ nju v Gorico spremljali, stal je med gledalci tudi j ud Mojzes Montefio- r i; tisti hip, ko zagleda mili obraz Ma¬ tere milosti, prešine ga čudežna moč, ljubezen do nebeške Matere se v njem užge, milost božja se ga tako trdno oklene, da se jej ne more več vstavlja¬ ti; pri tej priči sklene pokristja¬ niti se, da se podučevati in 21. okto- *) Posnete so te čudežne dogodbe iz sta¬ rih zapisnikov svetogorskili. Dokler sveta Cer¬ kev takih dogodkov ne preišče in za pravo čudeže ne spozna, opira se njih verjetnost le na človeško veljavo, to je, na to, da so priče tacih zgodcb izvedene, poštene, resnico¬ ljubne in tedaj zanesljive. — li¬ bra 17x8 v glavni cerkvi v Gorici kr¬ stiti. 7) Matija Vertovec iz Vipa¬ ve je že dolgo let bolehal. L. 1733 se zaobljubi na božjo pot na Sv. Goro. Z veliko, neznansko težavo leze gori po hribu, ko prispe do kapelice Oznanje¬ nja M. B., začne mu tako slabo priha¬ jati, da ne more ne naprej, ne nazaj. Zaupljivo obrne oči k Materi Božji in pri tej priči začuti novo moč v sebi in dospe srečno na vrh; zdravje.se mu je potem povrnilo. Resnico tega je omenjeni Matija s prisego potrdil. 10) L. 1737 med binkoštno osmino je prišel Janez Puech iz Bavar¬ skega na Sv. Goro ter je pripoveda- val naslednje: « Služil sem kot vojak vjMjd generalom Klomenerjem; dobil sem bil; povelje stražiti vozove, ki so živež za vojake vozili. Pri Guastali padeta — 12 — princ Ludovik VVurtemberški in moj ge¬ neral; Francozi nas napadejo z vso si¬ lo in se zaženejo posebno na oddelek, ki je živež stražil. Ker se braniti nisem mogel in uteči tudi ni bilo več časa, zlezem pod velik voz in strahoma pri¬ čakujem smrti, ker Francozi neso no¬ benemu prizanašali. V strahu izvlečem iz žepa molitvene bukvice in v njih naj¬ dem podobico M. B. na Sv. Gori, ki mi jo je bil neki prijatelj podaril, ko smo skozi Gorico marširali. Prosil sem Devico Marijo, da bi vsaj mojej duši milost izprosila, ker smrti nesem upal več uteči. Francoska četa prihruje, vo¬ zove preobrača in pleni, mene pa no¬ beden ne stakue, čeravno sem se več ur v smrtnih silah pod vozom tiščal. Ko s plenom odidejo, izlezem spod vo¬ za, pobegnem in srečno dotečem naša krdela. Danes sem prišel sem-le stor¬ jeno obljubo izpolnit; prosim, da bi se ta dogodba v zapisnik tega svetišča vvrstila«. — 13 tl lnijili pni it romanji. Romarji smo na zemlji vsi; „vemo, da dokler smo v telesu, popotujemo (lo¬ čeni) od Gospoda.“ (IL. Kor. 5. 6.) Naše življenje je težavno popotovanje skozi deželo pregnanstva v nebeško domovino. Božje poti in romanje so lepa podoba tega popotovanja. „Božje poti moramo zelo ljubiti, ker nas spominjajo, da smo vsi romarji na zemlji" rekli so pri neki priložnosti pokojni sv. Oče Pij IX. Lju¬ bezen do romanja je krščanskemu srcu globoko vcepljena; zato je obiskovanje božjih poti tako staro, kakor cerkev sa¬ ma. Prvi so bili priromali sv. Trije Kralji iz daljne jutrove dežele k betlehemskim jasliccin. Prvi kristjani so obiskovali grobove mučenikov, posebno pa ss. a- posteljnov Petra in Pavla. Z vsega ker- ščanskega sveta so hodili na božjo pot v sveto deželo, častit kraje, posvečene — 14 — po skrivnostih rojstva, življenja in smrti našega Zveličarja in njegove presvete Matere. Posebno so pa že od starodav¬ nih časov kristjani kaj radi romali k milostnim podobam in cerkvam Matere Božje. Njene podobe so misijonarji v Galiji v votla hrastova debla postavljali in verni so jih hodili častit. V vseh stoletjih, po vsem krščanstvu je Marija Devica na posebnih krajih, pri izvolje¬ nih podobah čudežne milosti delila; ne- številno božjih poti je postalo, nešteviluo romarjev jih je obiskovalo. Dan danes je skoraj ni deželice, ki ne bi se po¬ našala s svojim izbranim Marijinim sve¬ tiščem. Božja Previdnost obrača in vreduje vse k najmodrejšemu cilju; tudi božjih poti ni zastonj človeštvu odprla. Bog je sicer povsodi pričujoč, Mati božja pov- sodi sliši naše vzdihe, toda On je neo¬ mejeni Gospodar, odbrati si zamore po¬ sebne kraje, kjer hoče po svoji Materi posebne milosti deliti. Za navadne po- — 15 — trebe nam je stvaril navadno vodo, za razne bolezni nam je pripravil zdravilne studence. Obiskovalci takih izbranih sve¬ tih krajev opravljajo izredna pobožna dela ter si tako srca pripravljajo, da zamorejo izredne milosti sprejeti. Ro¬ mar se poda na daljno, težavno pot; pretrpi v spokornem duhu veliko žeje in lakote, vročine in mraza. l'o poti ro¬ marji skupno molijo, sveto pesmi pojejo, si med seboj in ljudem ob poti spodbud- Ijive zglede dajajo ; očitno ..prod vsem svetom svojo vero spričujejo in vsa za¬ sramovanja od strani nevernikov poniž¬ no prenašajo. Na svetem kraji prav živo čutijo, da so udje velike občine svetni¬ kov; v družbi toliko pobožnih so jim vera vname, upanje obudi, ljubezen raz¬ greje. Prišli so ven iz navadnega do¬ mačega tira, vse jim jo novo: sveti tempelj, milostna podoba, svetinje, ob- Ijubne tablice po stenah, spovednik, pri¬ digar i. t. d.; vse to na-nje blago upljiva, čvrst duh jih ovčja, čutijo se bliže ne- — 16 — bes, bliže milostnemu studencu. Srce j e zrahljano, skrušeno, pripravno sprejeti obilniših milosti. Grešnik že leta in leta gnjije v smrtnem grehu, sram ga je bilo smrdljivo rano pred domačim dušnim pastirjem odvezati; v svetišči ga močna milost zgrabi, pred nepoznanega spo- vednika žene, Kristusov namestnik dol¬ goletno skrumbo zaceli, pribežališče vseh grešnikov je pomagalo, Bolnik — deni¬ mo— je že vse zdravnike obletel, vse lekarnice obral, vseh zdravil že pokušal : vse nič mu ni pomagalo. Po stenah svo- tišča vidi viseti berglje, ki so jih o- zdravljeni kruljevci tam pustili, šteje množino srebernih src, rok, nog; prebira po obljubuih tablicah srčne zahvale nad- ložnih ki so tu v najrazličnejših revah pomoč zadobili; upanja žarek mu zasije v srce: tem je bilo pomagano — si mi¬ sli — tudi meni bo, če je sveta božja volja! Od posvetnih zdravnikov se za¬ upno zateče k Zdravju vseh bolnikov, in, če je božja volja, v svetišči je od- — 17 — slej ena tablica več. — Večkrat se ver¬ ni v nenadnih nevarnostih iz daljave v duhu zateče jo k milostnemu kraju; nevarnosti srečno uidejo; napravijo se na božjo pot, da se pomočnici vseh kri¬ stjanov za rešenje zahvalijo.— Božje poti so tedaj velike važnosti v gospodarstvu božje Previdnosti; one so javna izpoved sv. vere, hladilo duš¬ nim in telesnim ranam; one vero oživ¬ ljajo, upanje krepijo, ljubezen vnemajo, nad ljudstva in dežele nebeški blago¬ slov lijejo. Zato je pa tudi sv. cerkev božje poti vedno skrbno gojila, pobožno romanje priporočevala in hvalila. (Prim. Trid. zbor s. 25). Z obilnimi odpustki je svetišča obdarovala, romarjem modra vodila podaja, s posebnim blagoslovom krepča odhajajoče in sprejemlje vrača¬ joče se z božje poti; večkrat je že ro¬ manje tudi za pokoro nakladala, po¬ sebno v nekdanjih časih. Svetniki so bili goreči romarji; naj omenim samo sv. Brigito, sv. Janeza Kancija, sv. An- 2 — 18 — gelo Merici, sv. Aleksija, sv. Benedikta Labre-a i. dr. Sveti očetje papeži so se pogostoma na božje poti podajali n. pr. v Loret; so dali posebno sloveče podobe Matere božjo slovesno kronati, so vernim romanje gorečo priporočali. Posebno v današnjih stiskah sv. cerkve pričakujejo namestniki Kristusovi zdat- ne pomoči od združene molitve bogo- Ijubnih romarjev. „Romanje je preime- nitno katoliško delo, moramo je ne le nadaljevati, temveč podvojiti,“ odgovo¬ rili so sv. Oče Pij IX. nagovoru fran¬ coskih romarjev 5. maja 1. 1874. Ko so sedanji sv. Oče Leon XIII. zadnje sv. leto 1881. oklicali, ukazali so duhovnim olastnikom, da naj vernemu ljudstvu ro¬ manje k domačim svetiščem prav živo priporočajo. Klic višili pastirjev je na¬ šel odmev v krščanskih srcih. Svet je strmel nad velikanskimi procesijami, ki so zadnja leta v Rim romale; omenim naj le slovansko, francosko, španjsko, italijansko, angleško procesijo, ki so — 19 — štele po mnogo tisoč romarjev. Kdo bi preštel neštevilne procesije, ki so jili sprejeli: Loret, Lurdi, Montserat, Ma¬ rija Einsiedeln, Marija Celj iti druga svetišča! Zdi se, da bodo še le tedaj boljši časi nastopali, ko se bodo ljud¬ stva s ponovljeno gorečnostjo k svojim starodavnim svetiščem zatekala. V naj- hujših silah človeštva so božje poti po večem postale, v rešenje iz največih stisk jih je Previdnost božja posebno namenila. Sovražnik peklertski ve dobro ceniti vrednost češčenja Matere Božje in pobožnega romanja k njenim sveti¬ ščem; zato se današnji neverski svet tako zaletuje v nebeško Mater, zato ta¬ ko ljuto preganja, sramoti in overa ro¬ manje in romarje. Ne dajte se ostrašiti in motiti, predragi kristjani! Pogumno segnite po tem pripomočku v splošnih revah; romajte v številnih procesijah k našim svetiščem. Pobožni duh naših go¬ rečih preddedov naj se v naših prsih obnovi; oni so dobro poznali pot k To- — 20 — lažnici vseh revnih, so radi romali. Sta¬ rodavno svetišče svetogorsko imate sredi vas; vaši dedje in preddedje so se v vseh silah k Materi Božji na Sv. Gori obračali, tudi vas vabi Marija k sebi po pobožni Uršiči: „Reci ljudstvu, da naj me tukaj milosti prosi 14 ! — „Nemam časa“! Vzemi si ga! Toliko nepotrebnih poti si že v mesto storil, ki ti neso nič pri¬ nesle, a mnogo odnesle; pobožna božja pot ti pa vsakrat za dušo in telo kaj prinese. „Nimam denarja 11 . Spokoren ro¬ mar malo potrebuje. Devaj med letom le od nepotrebnih stroškov po en kraj¬ car na stran, jeseni pojdeš lahko romat. „Pot je daljna, težavna 44 . V nebesa je še daljša, še težavniša. Z vsako dobro božjo potjo pa prehodiš lep kos ozke in tr¬ njeve steze, ki drži v nebesa, nebeške¬ mu raju se toliko približaš, kolikor sto¬ pinj preroinaš. „Romanje ni več v nava¬ di, se mi bodo smejali 14 . „Kdor mene zataji pred ljudmi, zatajil ga bom tudi jaz pred svojim Očetom 41 , je rekel naš — 21 — Zveličar. Česa te je bolj strah: posme¬ ha nevernikovega, ali nevolje Kristuso¬ ve? -Ysi ti izgovori so tedaj piš¬ kavi; kdor ima dobro voljo romati, najde prej ali poslej tudi ugodno priložnost. Bogoljubno delo je romanje, pa le tedaj, če se v krščanskem duhu oprav¬ lja. Napačna raba najčastitljivše usta¬ novitve le dušne rane soka. Ce te je volja enkrat pred nebeški prag priro¬ mati, romar krščanski, drži so vestno naslednjih vodil: 1. ) Na božjo pot napravi se iz či¬ stega namena: k časti božji in njegove svete Matere, v svoj dušni prid in tudi v telesni, če je duši v zveličanje. Kdor po božjih poteh le kratkočasnic in greš¬ nih priložnosti išče, roma naravnost v peklenski brezen. 2. ) Na poti ne pozabi nikoli, da je romanje pot pokore; potrpežljivo pre¬ našaj vse obtežnosti, varuj se nezmer¬ nosti, praznega ali celo grešnega kvan- tanja; ogibaj se lahkomiseljne in ne- — 22 — varne tovaršije. Starejši naj pazijo na mladino. Premišljevanje, molitev in sve¬ te pesmi naj se vrstijo. Na prenočiščih naj vlada najnatančniši red, pošteno ob¬ našanje naj sc vestno čuva. Pobožen, skušen voditelj naj romarje vodi; slu- šati ga morajo zvesto vsi. 3. ) Ko vprvo svetišče zagledaš, po¬ klekni in pozdravi milostni kraj. Vsto¬ pi vši v posvečeni tempelj začni, kolikor moreš, goreče svojo pobožnost opravljati. Pred vsem pa pripravljaj sc skrbno, da po vrednem sakramente sv. pokore in sv. obhajila prejmeš. Izprašuj vest že doma ali pa po poti, posebno če previ- diš, da bo gnječa velika. Ne potiskaj se okoli spovednic, potrpežljivo čakaj pri eni, dokler na-te vrsta pride; spo¬ kornemu romarju tudi dolgo čakanje ni pretežko, obrne je v pokoro za grehe. 4. ) Poslušaj pazljivo božjo besedo, znabiti na tem svetem mestu tvoje srce seme božje sprejme, ki se dosedaj ni hotelo prijeti. Vdeležuj se goreče dari- — 23 — tov sv. maš, ž njimi podpiraj svoje proš¬ njo. Ne pozabi opraviti zapovedanih molitev, da zadobiš sv. odpustke. 5.) Izročuj goreče, zaupljive proš¬ nje milostnemu Srcu Marijinemu. Prosi posebno dušnih darov: resničnega ob¬ žalovanja storjenih grehov, stanovitnosti do konca, srečne zadnje ure. Prosi pa tudi telesnih dobrot, gotovo jih izprošiš, če so le duši tvoji v zveličanje; to pa Devica modra bolje ve, ko ti. Priporo- čuj jej tudi svojo družino,, žlahto, svoje dobrotnike, prijatelje i. t. d. Nikar no pozabi splošnih potreb sv. cerkve: mo¬ li za sv. Očeta papeža in vse duhov¬ ne oblastnike, za spreobrnenjo grešni¬ kov, nevernih in krivovercev, za krščan¬ ske vladarje i. t. d. Spomni sc slednjič tudi vernih duš v vicah, posebno tistih, za ktere imaš dolžnost moliti. (.) Podeli cerkvi kaj miloščine, ko¬ likor utrpiš, saj veš, da se božje poti po večem le z milimi darovi vzdržujejo. Ne boj se, pri Materi Božji ničesa ne — 24 — zgubiš. Stoterno ti tvoj dar na tem in na unem svetu povrne. 7.) Vračajo se domu obnašaj se spodobno; hvali Boga in Marijo za ve¬ like milosti, ki si jih na božji poti za- dobil. Doma obesi blagoslovljene spo¬ minke, ki si jih z božje poti prinesel na očitnem mestu, da te bodo spomi¬ njali Marijine ljubezni in trdnih sklepov, ki si jih na božji poti napravil. Polju- buj jih pogostoma in poklekaj v duhu pred milostnim altarjem svetišča, po¬ sebno, kedar v kaki zadevi dovetdnev- nico k Materi Božji opravljaš. Ce boš po teli vodilili po solzni dolini romal, gotovo v nebeško domovi¬ no priromaš. — 25 — Odpustki slavni božji poti na Sv. Sori podeljeni- Brž od začetka so bili sv. 00. pa¬ peži to svetišče z obilnimi odpustki in prednostmi obdarili. Tudi obnovljene božje poti najviši cerkveni glavarji neso pozabili. Ua bi se verni k Materi Božji na Sv. Goro čedalje obilniše zatekali, podelila sta papeža Pij VI-. in Pij VII. razne odpustke, med njima prvi s pis¬ mom (breve) od 13. septembra 1796 naslednje: L). Popolnoma odpustek enkrat v le¬ tu vsem vernim, kcdarkoli to božjo pot obiščejo, sakramente sv. pokore in sv. obhajila vredno prejmejo in zapo¬ vedane molitve opravijo. Kake molitve in koliko se jih mo¬ ra moliti, da se zadobi popol. odpustek, ni določeno. Navadno se moli pet «Oče- našev» in pet «Češčena si Marij« in — 26 — «Vera» v namen sv. Očeta papeža, to je, za povišanje sv. katoliške cerkve, za spreobrnjenje nevernikov, krivover¬ cev, in za mir in edinost med krščan¬ skimi vladarji in ljudstvi; ali pa ob kratkem: v namen sv. Očeta papeža in za sv. katoliško cerkev. Zapovedana molitev je v zadobitev odpustka neob- hodno potrebna, ko bi tudi iz nevedno¬ sti ali pozabljivosti molitve kdo ne opra¬ vil, ne bi se nikakor vdeležil odpustka, ker glavni pogoji zadobljenju odpustkov postavljeni morajo se natanko izpolniti. II. ) Odpustek 200 dni, ki se da tu¬ di dušam v vicah v prid obrniti, kedar- koli kdo le cerkev M. B. na Sv. Gori obišče, tudi če sv. sakramentov ne prejme. III. ) Odpustek sedmih let ob vseh malih godovih Matere Božje. Mali go¬ dovi M. B. so pa ti-le: 1. ) 23. januvarja: Zaroka M. B.; 2. ) petek pred cvetno ned.: Sedem žalosti M. B.; — 27 — 3. ) 24. maja: M. D. Pomoč kristja¬ nov ; 4. ) III. ned. po Vinkoštih: Prikaz in kronanje M. B. na Sv. Gori; 5. ) 2. julija: Obiskovanje M. B.; 6. ) 16. julija: Spomin D. M. s kar- melske gore; 7. ) III. ned. septembra: Sedem ža¬ losti M. B.; 8. ) 24. septembra : M. B. rešenja sužnjih; 9. ) prvo ned. oktob:: M. B. sv. rožnega venca; 10. ) III. ned. novembra: Varstvo M. B.; 11. ) 18. decembra: Pričakovanje poroda M. B. Ravno tak odpustek je podeljen tu¬ di za naslednje dneve: Drugo nedeljo po Sv. Treh Kraljih, velikonočni pone¬ deljek, binkoštni ponedeljek; v prazni¬ ke : sv. Jožefa, sv. Ane, sv. Joahima, sv. Petra in Pavla, rojstva sv. Janeza K. ; sv. Jerneja in sv. Mihaela. — 28 — Sv. O. PP. Pij VII. so dodali še te-le odpustke: IV.) Popolnoma odpustek: v nede¬ ljo med osmino Rojstva M. D. (ime Ma¬ rije), tretjo nedeljo novembra, Belo ne¬ deljo, v praznik Obiskovanja M. D. in na obletnico cerkvenega posvečenja. Zraven teh odpustkov je tudi glav¬ ni altar privilegiran, to je, vse sv. maše, ki se na njem za ranjke oprav- ljajo, so združene s popolnim odpust¬ kom za dotične umrle. Zadobi se lah¬ ko tudi imenitni odpustek «Porcijun- kule» od prvih do drugih večernic (ve- sper) 2. avgusta.