PREDSTAVLJAMO VAM Balonarski klub Zmajček Med športi, ki jih od daleč še kar poznamo, le malokrat pa se z njimi pobliže srečamo je brez dvoma letenje. V viški občini od leta 89 deluje Balonarski klub Zmajček, ki ima petindvajset aktivnih in okrog tristo pod-pomih članov. O dejavnosti kluba smo se pogovarjali z izkušenima pilotoma Jane-zom Bemardom in Borutom Groeglom, ki je tudi predsednik kluba. Leteti pod nebom, kot ptica je želja, ki je od nekdaj navdihovala zanesenjake. Le-genda o Dedalu in Ikaru spominja na pone-srečen p6izkus. Leonardo da Vinci je po študiju leta ptic izdelal načrte za napravo, ki jo je poimenoval mahokrilec. Žal napra-va ni poletela, saj je bila takratna tehnolo-gija neustrezna in teža naprave prevelika v primerjavi s skromno močjo človekovih mišic. Letenje, toda z nemahajočimi, togi-mi krili je prvič uspelo Ottu Lilienthalu konec prejšnjega stoletja. Prva naprava, ki ' je zares dlje časa ostala v zraku je bil bila na topli zrak, ki sta ga izdelala brata Montgol-fier že leta 1783. Športniki, ki jim danes letenje ni le oblika zračnega transporta se še najraje vračajo k jadfalnim zmajem, pa-dalom in balonom pod katerimi lahko ob-čutijo sunke vetra in obvladujejo višino. V BK Zmajček ima športno letenje z ba-loni tri vidike; tekmovalnega, rekreativne-ga in tudi komercialnega. Cilj torej ni ved-no preletiti najdaljšo določeno razdaljo ali ostati čimdlje v zraku. Za letenje je potreb-no ustrezno znanje s področja meteorologi-je, navigacije ter teorije in prakse letenje. Sele z uspešno opravljenimi izpiti je možno pridobiti kvatifikacijo pilota za samostojno letenje. Ni torej dovolj vedeti, da se bo balon dvignil, ko se zrak v njej ogreje in postane lažji v primerjavi z zrakom v okoli-ci. Pilot lahko neposredno upravlja le z viši-no letenja, saj balon nima lastnega pogona. Vendar pa se smer vetra zaradi značilnosti zemljišča in pojavov v ozračju v različnih višinah spreminja. Tako se spretnemu pilo-tu nad ljubljansko kotlino v poletnem času na razpolago celotna roža vetrov. Za dvigo-vanje se zrak v presledkih ogreva z močni-mi plinskimi gorilniki, priključenimi na je-klenke s propanom. Plamen iz šob je usmerjen v notranjosti balona, ob pritisku pa topel zrak izpustimo z odzračevalnim padalom. V klubu imajo sedaj dva balona s prostornino preko 2000 kubičnih metrov zraka in še dva zasebna balona. Največkrat letijo nad ljubljansko kotlino, prostor za vzlet pa izberejo glede na smer vetra, tako da je možen čimdaljši polet. Z dovolj zna-nja in izkušnjami lahko z izbiro ustrezne višine posredno upravljamo s smerjo poto-vanja balona. Pilot si pri tem pomaga z zemljevidi in instrumenti; višinomerom, variometrom, kompasom, termometri, tla-komeri plina, bolje opremljeni pa že z elek-tronskimi napravami za takojšnjo satelitsko navigacijo. Običajno spremlja let balona še zemeljska posadka z vozilom in radijsko zvezo z balonom. Tudi za zemeljsko posad-ko je treba imeti ustrezen izpit. Zemeljski navigator obvešča posadko v košari balona o podatkih s tal; o jakosti vetra, gibanju balona, terenu in ovirah, ter možnostih za pristanek. Med tekmovanji pomaga tudi po več zemeljskih posadk. Na tekmovanjih je bistveno natančno le-tenje, kar pomeni, da je treba po določeni poti in času prispeti do cilja. Zmajček je bil doslej organizator vseh tekem državnega prvenstva v Sloveniji. Udeležujejo pa se tudi evropskih in svetovnih prvenstev ter pokalov različnih sponzorjev. V Sloveniji je šest registriranih balonarskih klubov, Zmajček pa zaseda 2. 3. in 4. mesto. Letos bodo od 9. do 18. septembra organiziraii evropsko prvenstvo, ki bo tokrat prvič v državi Sloveniji. Tekmovalni del bo v Murski Soboti, komercialni pa v Ptuju. Glede na propozicije se ga bo iz Slovenije udeležil env pilot, Janez Beraard, morda tudi dva. Žal vrhunski tekmovalci v tem športu nimajo urejenega*tatusa vrhunske-ga športnika. Vključeni so v Balonarsko zvezo, ta pa v Letalsko zvezo Slovenije, vendar jim to ne zagotavlja nikakršnega financiranja. Letenje je drag šport in prav zagotavlja-nje denarja zahteva več časa kot sarao lete-nje. Zato se ukvarjajo še s komercialnimi leti, katerih namen je reklama za določene sponzorje in z vožnjo potnikov proti plači-lu. Precej jim pomagata dva stalna sponzor-ja, Econocon in Petrol, ter še občasni spon-zorji na posameznih prireditvah, kot so smučarski poleti v Planici, Zlata lisica v Mariboru itd. V klubu organizirajo tudi letalsko šolo specializirano za letenje z baloni, saj sta za poučevanje usposobljena dva inštruktorja. Letošnji slušatelji so že obiskovali začetni tečaj, na katerem so pridobili osnovna zna-nja, čaka jih še izpit. V aprilu pa se prične še šola za pilote balonov, moške ali ženske, v kateri bo morda prosto še kakšno mesto. Tudi kdor bi rad postal podporni član, ali član zemeljske posadke bo dobil podrob-nejše informacije v Balonarskem klubu Zmajček, Ižanska 305, tel. 1272-534. F. V.