OBSEG, Stran Ob cesarjevi šestdesetletnici...................’...................•...............................................................241 Vzajemno delovanje učiteljstva na večrazrednicah....................................................................................243 Vtisi z letošnjega monakovskega pedagoškega tečaja ' . . . 245 Čuvaj nedolžnost mladine (A. Čadež.) (Dalje.'.......................................................................................248 Katehet in njegovo delovanje na slovenskih ljudskih šolah (Ign. Nadrah.) (Dalje.) . . 251 Katehetski vestnik. Katehetsko gibanje .................................................................................................................257 Drobtine......................................................................................................................... 258 t Štefan Primožič (Priobčil nadučitelj Iv. Štrukelj.)...............................................................................260 Šolske vesti........................................................................................................................262 t \ Slovenski Učitelj Glasilo slovenskih krščanskih učiteljskih ::: in katehetskih društev. ::: Last »Slomškove zveze" in »Društva slovenskih katehetov". Letnik IX. V Ljubljani 15. novembra 1908. Štev. 11. 1908 Ob cesarjevi šestdesetletnici. Viribus unitis. Dne 2. decembra 1.1. praznuje vsa Avstrija veliki cesarski in državni praznik. Minilo bode šestdeset let, odkar je zasedel slavni habsburški prestol najslavnejši Habsburžan — cesar Franc Jožef I. Odveč bi bilo na tem mestu opisovati dolgoletno in plodonosno delovanje priljubljenega vladarja, ki združuje v svoji vzvišeni osebi toli vrlin; opozoriti hočemo ob tem slovesnem trenutku le na eno, namreč na njegovo vele-pomenljivo geslo, ki ga je izbral ob vladarskem nastopu, na geslo: »V i r i -b u s u n i t i s.« Z geslom »Z združenimi močmi« je pred šestdesetimi leti — v onih burnih časih — prijel naš širom sveta občudovani monarh, kot osemnajstletni mladenič s 'krepko roko vladarsko krmilo; z neomajano vztrajnostjo ga drži še danes kot osiveli starček. Združena moč zvestobe njegovih vdanih državljanov ga je podpirala v tej dolgi dobi, da ni omagal, da ni podlegel, ko so butali vsakovrstni viharji ob državo in prestol. Združena moč ljubezni zvestih državljanov mu je bila trdna opora v hudih in burnih časih; dajala pa mu je tudi tolažbe o‘b bridkih urah, 'ko mu je neizprosna smrt s kruto roko trgala srce za srcem iz ožjega družinskega kroga. Osiveli starček na cesarskem prestolu je stal kakor trdna skala sredi razburkanega morja. * * * Zmagujoče geslo osivelega vladarja pa daje tudi nam, vzgojiteljem nežne mladine, dovolj poguma, da laglje klubujemo viharjem, ki 'butajo z besno silo ob idejo edinosti med onimi faktorji, 'ki jim je izročena vzgoja mladine. Zelo se trudijo gotove politične stranke, da bi razdvojile učiteljstvo in duhovščino. V mnogih slučajih se jim je posrečilo zanetiti razpor, ki gotovo ne pospešuje dobre vzgoje po naših slovenskih šolah. Dasi so žalostni taki pojavi, vendar pa moramo z veseljem priznati, da je še mnogo sloge med učiteljstvom in duhovščino; in prav katoliška učiteljska društva, ki so se že osnovala in se še snujejo po raznih kronovinah širne Avstrije, sc nam porok, da pridejo časi, ko bo učiteljstvo složno z duhovščino posvečalo povsod vse svoje moči mladinski vzgoji na edino pravem temelju vere Kristove. Drugi pogoj dobre vzgoje je trdna vez med šolo in domom. Jasno je, da šola ne sme nikdar ruvati dobrega semena, ki ga je zasejal dom. Dognano pa je žalostno dejstvo, da dom pogosto razdere, kar je šola z velikim trudom sezidala. Da bi se tudi temu odpomoglo, so se začeli prirejati večerni sestanki, ki imajo krasno in vzvišeno nalogo, dom približati šoli, da bo tudi med tema dvema faktorjema zavladala sloga, ki je tolikanj .potrebna za uspešno vzgojo mladine. Ob tem slovesnem dnevu, ko zremo nazaj v oni odločilni trenutek, ko je naš mili vladar, zaščitnik in odkritosrčni prijatelj šolstva prevzel težavno in odgovorno vladarsko breme z geslom: »Viribus unitis«, — ob tem trenutku tudi mi izražamo iskreno željo, naj bi se po širnem cesarstvu zlasti še tudi med Slovenci bolj in bolj zbližali oni trije faktorji, ki imajo vzgojo mladine v roki. Dal Bog, da bi se uvaževale besede cesarske pesmi: »Trdno dajmo se skleniti sloga pravo moč rodi: vse lahk6 nam bo storiti, ako združimo moči.« Dal F3og, da bi-mogli kmalu vzklikniti: »Edinost in sloga vladata med šolo, cerkvijo in domom!« Ko pa izražamo to odkritosrčno željo, pa ne pozabimo njega, ki nam je pred šestdesetimi leti začrtal pot do tega cilja; povzdignimo srca k Vladarju vseh vladarjev ter v iskreni molitvi prosimo: Bog ohrani, Bog obvari nam cesarja, Avstrijo I Vzajemno delovanje učiteljstva na več-razrednicah. Naporno je delo učitelja-vzgojitelja. Boriti se mu je z raznimi nasprotniki, ki se skrivajo v gojencu samem, ali pa prihajajo od drugih strani. Otrokovo nagnjenje k slabemu je že tak skriti sovražnik, ki prizadeva obilo posla vzgojitelju; temu protivniku se pridružuje izprijena okolica, ki obdaja učenca in ga zlasti v današnji dobi vedno bolj napeljuje v zlobo, na napačni tir, v odpor proti predstojnikom. Kakor vzgoja, tako prizadeva učitelju posebej še pouk mnogo truda. Ce hoče doseči ugodnih uspehov, mora vse svoje moči zbrati ter jih posvetiti težki nalogi. Slabo materijalno stanje je vzrok, da se mora učitelj nehote poprijeti še postranskih poslov; zato ni čuda, če se tuintam ne kažejo isti sadovi pri pouku in vzgoji, kakor bi bilo želeti. Na večrazrednicah pa opazujemo pogosto še drug vzrok neuspehom, namreč neslogo med učiteljstvom istega zavoda. A ne mislim tu nesloge zaradi političnega naziranja posameznih članov učiteljskega zbora, temveč neslogo ozir uporabe pomočkov pri vzgoji in pouku. Enorazrednice imajo vsaj to prednost, da tam ne more drugi podreti tega, kar je prvi sezidal. Zato je pa nujno potrebno, da učiteljstvo na večrazrednicah deluje v najlepšem soglasju, poslužujoč se istih in enakih pripomočkov i pri vzgoji i pri pouku. In to pač ni težavno, treba je le nekaj dobre volje. Učitelj naj se pač trudi, da doseže v svojem razredu obilo lepih uspehov; toda s tem naj se še ne zadovolji. Ozira naj se tudi na splošno stanje celega zavoda. Učiteljstvo naj bo v vsem svojem prizadevanju složno ter naj sc medseboj podpira, oziroma odpravlja skupno vse nedo-statke. Voditelj šole pa mora biti tista vez, ki čuva, da učiteljstvo ne krene na različna pota, temveč hodi vedno za istimi cilji z istimi pripomočki. Naloga voditeljeva v tem oziru ni lahka, zlasti ako ne vživa brezpogojnega zaupanja podrejenih tovarišev in tovarišic. Zato pa je njegova prva in najvažnejša dolžnost, da si to zaupanje pridobi. Ze kot novoimenovani voditelj šole naj se prizadeva, da si osvoji srca vseh kolegov s prijaznim in kolegijalnim nastopom. Toda ne samo besede, temveč tudi dejanja naj kažejo, da je voditelju na srcu blagor njegovih tovarišev, in posredno tudi blagor mladine. Prilika za to se mu dostikrat nudi. Prepusti ali nakloni naj temu ali onemu tovarišu kake postranske dohodke, v krajnem šolskem svetu naj se zavzame za učiteljstvo, da se mu dovoli stanarina, brezplačno kurivo ali kaj sličnega. V slučaju, da je treba nadomestovati, kar se na večrazrednicah pogosto dogaja, naj tudi sam rad priskoči na pomoč. Skoraj neizogibno pa je, da bi med učiteljstvom, ki deluje na istem zavodu, ne prišlo nikdar do kakega nesporazumljenja, ali celo do nasprot- stva. Le se kaj takega pripeti, naj tega javnost ne izve, še manj pa šolska mladina. Vsaka izmed strank, ki so se sporekle, naj se potrudi, da se nesoglasje prejkoprej poravna. Voditelj pa naj bo mož na pravem mestu ter naj v takem slučaju nastopi kot angel miru. Jako slabo vpliva nesoglasje med učiteljstvom na vzgojo in pouk, zlasti ako se razpor zanese v javnost, kjer ne razpravljajo o njem samo odrasli ljudje, temveč tudi šolska mladina. Da potem učiteljstvo nima zadostnega ugleda pri ljudstvu in ne pravega spoštovanja pri šolski mladini, je samoobsebi umevno. Izkušnja uči, da je na večrazrednicah dober glas zavoda, pa tudi vsestranski uspeh mnogo odvisen od vod!telja, ki si mora zagotoviti zaupanje, pa tudi spoštovanje učiteljstva. Da si pridobi spoštovanje, naj bo svojemu učiteljstvu v vseh slučajih zanesljiv svetovalec. Zato pa mora biti zadostno izobražen; poznati mora pedagoško in metodiško literaturo, znana mu morajo biti stremljenja sedanjosti. Seveda ga stane to mnogo truda, časa in denarja; toda njegovo stališče to zahteva od njega. Voditelj, ki mu je mar složno in uspešno delovanje učiteljstva na njegovem zavodu, bo vedno skrbel, da bode sam najlepši zgled v izpolnjevanju šolskih dolžnosti, ker le potem more tudi od podrejenega učiteljstva zahtevati, da vestno izvršuje svoje dolžnosti. Tak voditelj se bo skrbno in natančno pripravljal na pouk ter ob primernih prilikah tudi svojemu učiteljstvu pokazal, kako to dolžnost izvršuje. Novinec, ki pride na zavod, bode celo vesel in mu bode zelo hvaležen, ako mu bo voditelj s svojo izkušenostjo in s svojimi dobrimi sveti v pomoč pri težavnem poslu. Naloge svojih učencev mora tudi voditelj sproti in natančno pregledovati in popravljati, uradne spise točno in snažno spisovati, učne ure vestno držati. Ako bo voditelj tako deloval, da bo imelo učiteljstvo zaupanje vanj ter ga tudi spoštovalo kakor svojega voditelja, a obenem kot svojega prijatelja in svetovalca, potem smemo pričakovati lepih uspehov. Znano je, da v nobenem kraju ne manjka tudi takih ljudi, ki jim je največje veselje, če delajo zdražbe in razdore med učitelji. V takih slučajih je na mestu prava moška odkritosrčnost. Marsikak podpihovalec bode osramočen, ako si bo učiteljstvo med seboj odkritosrčno zaupalo ter zdraž-barje razkrinkalo. Ne trdim, da sem s temi kratkimi črticami že vse povedal, kar pospešuje složno delovanje učiteljstva na večrazrednicah. Prepričan sem pa, da bo mnogo manj nesoglasja med učiteljstvom, pa mnogo več lepega sadu pri pouku in vzgoji, če se bodo omenjeni nasveti vpoštevali. Miroljub. Vtisi z letošnjega monakovskega pedagoškega tečaja. (Predaval prof dr. ]. Demšar.) Moderna pedagogika se je po pravici zavzela tudi za otroke, ki so za pravilno razvitimi telesno in duševno zaostali. Tudi ti reveži naj dobe izobrazbo, kakršne so sposobni; razvijejo naj se njihove zdrave moči in naj se uporabijo proti zaostalemu ali bolnemu delu. Kar pa je začela zahtevati pedagogika šele v novejšem času, to je zahtevala krščanska vera že od nekdaj. Krščanstvo se je vedno zavzemalo za slabotne, za duševno in telesno bolne. Zato mora krščanski vzgojitelj z dvojnim zanimanjem zasledovati težnje, ki jih zaznamujemo pod skupnim imenom zdravilna pedagogika (Heilpiidagogik). Nastale so nove metode, kako vzgajati duševno bolne, in naj se kaže ta bolezen v nedostatnem mišljenju ali v navidezno pokvarjenem hotenju. Medicinci 111 pedagogi so prišli do novih sredstev, s katerimi je mogoče zdraviti napake v govoru, poučevati slepe in gluhoneme, pomagati tudi telesno pohabljenim. Po velikih mestih ustanavljajo takozvane pomožne šole samo za tiste otroke, ki so zaradi svojih duševnih ali telesnih nedostatkov zaostali in zato v navadnih šolah ne morejo napredovati. Monakovsko društvo za krščansko vzgojeslovje je v svesti si dolžnosti, ki jih ima kot krščansko in kot pedagoško društvo, priredilo letos sredi julija desetdnevni tečaj za zdravilno pedagogiko, za pomožne šole in za šolsko higijeno. Tečaj je bil predvsem namenjen tistim, katerim so izročeni v oskrbo izključno le duševno ali telesno zaostali otroci. Vendar je bil ta tečaj tudi splošno vzgojeslovnega pomena. Saj je gotovo, da bomo toliko pravilneje ravnali z zdravim, čim bolje umevamo bolezni. Pri duševno bolnih so razviti tisti nedostatki, ki jih pri zdravih večkrat nahajamo v k a 1 i in jih zato tem težje pravilno presodimo. Ni dvoma, da je tudi za vzgojo normalno razvitih otrok velikega pomena, kar je dognala moderna pedagogika glede vzgoje nenormalnih. Podal bom z monakovskega pedagoškega tečaja nekaj misli, ki so občne koristi za vzgojitelja, posebno za kateheta. Znano je, da hočejo nekateri vsakega človeka uvrstiti med duševno bolne; zlasti za vsako nravno slabo dejanje iščejo vzroka v bolni duševni dispoziciji dotičnega človeka. Taki nazori nasprotujejo zdravemu razumu in vsakdanji izkušnji ter izpodkopavajo odgovornost, ki jo ima človek za svoja dela. Nasprotno bi pa tudi ne ravnal modro, kdor bi kratkomalo odklanjal vse, kar je glede ovir svobodne volje dognala moderna psihopatologija. Sicer pa tudi krščanska morala že od nekdaj pozna pri svobodnih dejanjih ovire, ki zmanjšujejo našo odgovornost in jo včasih popolnoma uničujejo, in resno znanstveno raziskovanje glede duševnih bolezni-le pojasnjuje to, kar je vedno učila naša morala, česar pa ne moremo 12* vselej zanesljivo obrniti na posamezne slučaje, ker so nam še premalo jasni znaki in posledice raznih duševnih bolezni. Jezuit p. Bessmer, čigar ime se je tudi imenovalo na monakovskem pedagoškem tečaju, pazno zasleduje raziskovanje novejše psihiatrije in psihopatologije. Večkrat je že v listu »Stimmen aus Maria Laach« priobčil važne članke glede teh modernih znanosti. Velikega pomena za vzgojitelja, zlasti za kateheta je tudi to, kar piše p. Bessmer v septemberski številki letošnjega letnika. Pisatelj priporoča, naj bi vzgojitelj, posebno duhovnik vpošteval to, kar so trezni zdravniki in modroslovci dognali glede ovir svobodne volje; dokazuje pa tudi, da se mnenja teh učenjakov popolnoma skladajo s tem, kar uči katoliška morala. Spominske prevare, iz katerih izvira n. pr. patologična laž, halucinacije, sugestija, blodnje, vse to spada v predelek, v katerem govori moralka o nevednosti (ignorantia). Psihopatologija pozna dalje ideje in nagone, ki duševno bolnega človeka silijo, da dela tako in ne drugače, moralka pa govori o sili (violentia), ki je ravno tako lahko notranja kot zunanja. Kar je mcdicincem in modro-slovcem hipohondrija in melanholija, to se da v moralki uvrstiti med ovire, ki jih povzemamo pod skupnim imenom »strah« (metus); bolna čuvstva pa lahko prištevamo temu, kar je moralki strast, poželjivost (eon-cupisccntia). Če se torej katehet trudi, da bi pri vzgoji uporabljal, kar je kot gotovo dognala moderna psihopatologija in psihoterapija, izpopolnjuje le to, kar je že od nekdaj učilo krščansko vzgojeslovje glede ovir svobodne volje. Kako je vzgojiteljem ravnati glede duševno bolnih otrok, o tem je pri pedagoškem tečaju podal več važnih navodil monakovski psihiater dr. Specht. 1. V količkaj dvomljivih slučajih naj vzgojitelj sam ne sodi, ali je otrok duševno zdrav ali bolan. Večkrat je celo strokovnjaku nemogoče, z gotovostjo razsoditi, kdaj ima opraviti z zdravim, toda nravno pokvarjenim, kdaj pa le z navidezno pokvarjenim, v resnici pa z nedolžnim, toda duševno bolnim otrokom. Mejo med duševno normo in duševno boleznijo je tako težko začrtati kot mejo med dnevom in nočjo. 2. Vendar naj pa vzgojitelj misli na to, da ima mogoče opraviti tudi z duševno bolnimi učenci. Otrok laže, goljufa, vara vzgojitelje, krade, je surov, neubogljiv, trmast, neumen in neveden in vendar je lahko duševno popolnoma zdrav. Te pomanjkljivosti in napake imajo pa lahko svoj izvor tudi v duševnih boleznih. Pri marsikaterem učencu govore razni znaki za to, da je duševno bolan. Učenec se n. pr. za vprašanja nič ne zmeni, odgovarja na različna vprašanja vedno z istimi besedami, kaže pretirano nagnjenje do svojega učitelja ali do katerega svojih součencev, laže tudi takrat, ko nima od tega nobene osebne koristi, ima poleg tega še izredne telesne lastnosti in nenavadne poteze na obrazu. Iz vseh teh znakov vzgojitelj sicer še ne more sklepati z gotovostjo, da ima opraviti z duševno zaostalim ali bolnim otrokom, vendar mu je treba posebne pozornosti, ker verjetno je, da ima opraviti s takim učencem. Vzgojitelj naj v tem slučaju z otrokom posebno previdno ravna, izredno prizanesljiv naj bo glede kazni, ter naj izkuša dobre in zdrave moči otrokove izrabiti proti njegovim nerazvitim ali bolnim zmožnostim. 3. Nikakor pa se vzgojitelj ne sme izpozabiti tako daleč, da bi posnemal tiste odrasle ali mlade ljudi, katerim so duševno bolni v zasmeh. Do telesno bolnih otrok imajo starši mnogokrat pretirano sočutje, za duševno bolne pa največkrat nimajo drugega kot psovke. Ce vzgojitelj za duševno zaostalega ali bolnega ne more storiti drugega, naj vsaj starše in so-učence dotičnega otroka pouči, da sočutno in previdno ravnajo z njim. Izkušnja kaže, da se marsikatera duševna bolezen da izboljšati ali celo popolnoma ozdraviti, če ravnamo z duševno bolnim previdno; nasprotno pa takega reveža le še tlači v njegovo revščino, kdor mu očita to, česar sam nikakor ni zakrivil. Glede verskega pouka pri slaboumnih je posebno lepe misli povedal nadzornik lierberich, ki je hkrati ravnatelj nekega nemškega zavoda za slaboumne. Tudi duševno zaostalih naj katehet pri pouku v verskih resnicah ne prezira. Tudi te reveže je treba — če je le mogoče — pripraviti tako daleč, da s pridom prejemajo sv. zakramente in da so nravno utrjeni proti zapeljivcem. Slaboumni otrok še prav posebno potrebuje veronauka, ker na njegovo srce največkrat ne morejo vplivati drugi kot le verski nagibi. Katehet se naj glede teh otrok ne ozira preveč na njihove slabe uspehe v drugih predmetih. Ravnatelj lierberich pravi: »Triindvajsetletna izkušnja me uči, da so slaboumni otroci za verske resnice čudovito pre-jemljivi, če se le veroučitelj ne obrača preveč na razum, ampak tembolj na srce in voljo teh otrok. 'l aki otroci posebno radi iščejo pomoči pri Bogu, ker je pri ljudeh največkrat ne najdejo. Marsikateri izmed slaboumnih učencev je na sv. obhajilo bolje pripravljen kot njegovi tovariši na navadni ljudski šoli.« Lepo je bilo slišati, ko je predavatelj, ki že toliko časa kot lajik poučuje veronauk, izjavil, da si dobrega napredka v vero-nauku pri slaboumnih ne ve drugače razlagati, kot da Bog s svojo milostjo nadomesti to, kar je otroku odrekla narava in da se pri teh preprostih dušah na poseben način uresničujejo besede Gospodove: »Pustite male k meni, ker njihovo je nebeško kraljestvo.« Tudi pri slaboumnih učencih dobi katehet lahko hvaležno polje za svoje vzgojno delovanje. Pedagoški tečaj, ki je bil namenjen blagru duševno in telesno zaostale mladine, se je seveda bavil tudi z vprašanjem, kako bi bilo mogoče z a -braniti kar največ bolezni, zlasti duševnih. Otroci so prisiljeni, da hodijo v šolo, torej je šola dolžna, skrbeti tudi za zdravje otrok. Zlasti se mora šola varovati vsega, kar bi otrokom zdravje kvarilo. Vsak vzgojitelj lahko veliko stori za zdravje svojih učencev, če jih prilično opozarja na primerna zdravstvena navodila, če otrok ne preobklada z napornim delom, če pazi na to, kako otroci sede, če varuje njihove oči, če skrbi za to, da imajo otroci primeren odmor in jim omogoči potrebno bivanje na prostem. Pretiravanja se je seveda tudi v tein oziru treba ogibati, da se otroci vsled premalenkostnih zdravstvenih navodil ne pomehkužijo in da se nezmerno ne udajajo športom, kot se godi po nekaterih angleških in ameriških šolah, ki tako negujejo razne športe, da se zdi, kot bi učenci ne hodili več v šolo zato, da se uče, marveč zato, da se vadijo vsak v svojem športu. Predvsem pa je vzgojitelj dolžan, da z vsemi močmi odvrača od mladine to, kar je navadno vzrok živčnim in torej tudi duševnim boleznim. Zdravniki in pedagogi so v Monakovem povdarjali, da največ duševnih bolezni zakrivi alkoholizem, nečistost, sploh neredno uživanje. Tako je rekel bivši vseučiliški profesor pedagogike, dvorni svetnik Willrnanm: »Ce bi mogli pri vseh duševno bolnih učencih zasledovati vzroke njihove bolezni, bi prav mnogokrat prišli do krajev, ki služijo grehu, in do umazanega slovstva, ki tira ljudi na take kraje.« Psihiater dr. Specht in šolski zdravnik dr. Weigl sta izjavila, da najuspešneje dela proti fizičnim boleznim, kdor dela proti nravni podivjanosti mladine in kdor mladino uči premagovati samega sebe. (Dalje) Čuvaj nedolžnost mladine! (DaljeO Po mestih, pri gospodi, pa tudi drugod, je prišlo že kar v navado, da bašejo in krmijo nežne otroke z mesnino dan na dan. Razkošna hrana in sploh jedila, ki imajo mnogo beljakovine, pač ni za mladino, ter je brez dvojbe škodljiva v seksualno-higijeničnem oziru. Marsikaj bi bilo treba povedati staršem tudi glede obleke, ki mladino dostikrat mehkuži in draži. Nespametna je navada, da puščajo roditelji otroke dolgo časa pokoncu in jih ne spravijo zgodaj k počitku, še slabše je, če jim dovolijo dolgo časa p o 1 e ž k a v a t i v postelji. Ni malo otrok, ki prav vsled tega zaidejo v najgrše napake in razvade, se popolnoma pomehkužijo in polože na ta način podlago za seksualne nerednosti. Nimamo namena, da bi na tem mestu opozarjali na vse nevarnosti, ki pospešujejo razbrzdanost mladine v seksualnem oziru. Omenjamo pri ti priliki le še na nevarnost gledišč po mestih. Vsak treznomisleč pedagog bo priznal, da je pogostni obisk gledaliških predstav mladini skrajno nevaren in škodljiv. Tu vidijo otroci marsikaj, kar jim razdraži fantazijo, kar jih zavede v misli in predstave, ki naj bi jim bile dolgo časa še tuje. Med pomočki, ki naj se svetujejo mladini v boju za najlepšo krepost in čednost, naj st poleg m o 1 i t v e , preje m a n j a sv. zakramentov imenuje tudi delo, redno, vztrajno in stanovitno delo. Mladina naj ne bo nikdar brez dela, naj ima vedno kaj opravila, da se utrdi in okrepi, pa da nima časa misliti na nevarne reči, ki človeka venomer begajo in motijo. Priložnost in primerno priliko pa ima d u h o v n i k - s p o v e d n i k v spovednici, da pouči nevedne, ako spozna in vidi, da je potrebno. Tu naj stori svojo dolžnost ter pove, kaj se sme in kaj ne, da otrok spregleda in čuti hudobijo pa nevarnost greha, ter da se tudi za prihodnjost oboroži. Prav pri otroških spovedih pa nastane velika nevarnost, da se vse vrši površno, v naglici, da je absolviranje bolj mehanično posebno v krajih, kjer prihajajo otroci v obilnem številu k spovedi in se jih primerno ne razdeli. Na ta način se mnogo zanemari, kajti otrok, ki je zašel, bi se zlahka pripeljal nazaj, ako dobi modrega spovednika, ki ni le sodnik, ampak tudi zdravnik; v nasprotnem slučaju pa otrok ostane brezčuten, ne napravi nikakega pravega sklepa, ampak tava v zmedi in temi, dokler popolnoma ne otrpne. Podobne in enake misli je razvijal tudi »Voditelj« v svojih člankih. Zdelo se nam je potrebno nanje opozoriti, ker je prav to vprašanje eminentne važnosti in ker se množe nevarnosti za mladino. Če otroci zajdejo na opolzko pot nenravnosti, potem je navadno izgubljen ves trud pri njih. Nepokorni so, nepošteni, prepirljivi, lažnivi, kruti, neusmiljeni, nimajo veselja do molitve itd. Zato čuvajmo nedolžnost mladine! Ker je težko dobiti pravi modus, kako govoriti v ljudski šoli o tej kočljivi tvarini, podamo v sledečem za uporabo točno, ne predolgo razlago po zgledu izvrstnega kateheta Dionizija Wurryja,*) ki ima bolj obliko cerkvene k a t e h c z e , vendar pa bodo v njej našli verouči-telji navod in migljej, kako treba govoriti otrokom o šesti, oziroma o deveti božji zapovedi. * * * Šesto in deveto zapoved nam je Bog dal, da bi nas opomnil na dve reči, prvič: Ohrani čistost, ker je najlepša čednost; drugič: Varuj se nečistosti, ker je najgrša pregreha. Obe zapovedi smo postavili skupaj, ker obedve zapovedujeta, da naj bo človek čist in sra -mežljiv, in ker obedve prepovedujeta to, kar je nečisto in nesramno. Šesta zapoved prepoveduje gledati, govoriti, storiti kaj takega, kar je nečisto, deveta pa prepoveduje nečisto misliti ali poželeti. Šesto in deveto zapoved je Bog dal za vse ljudi, najbolj še za odrasle, pa tudi za mladino. Zapišimo torej najprej na tablo, kaj ti dve zapovedi zapovedujeta, oziroma prepovedujeta. Šesta in deveta zapoved zapovedujeta čistost, prepovedujeta nečistost. Kdo zna ponoviti? Zdaj pa vprašanje: Kaj pa je čistost, kdo pa je čist? . . Ze v raju je Bog sam dal razumeti, kaj je čistost in kaj se ne spodobi (kaj je nečistost). V zgodbah sv. pisma smo se učili: Potem ko sta Adam in Eva jedla sad drevesa, ki ga je bil Bog prepovedal, sta spoznala dobro in hudo; spoznala sta tudi, da nimata obleke. (Poprej je nista potrebovala, ker sta bila nedolžna kot dva otročiča in nista nič vedela o hudem.) Bog jima je naredil obleko iz živalskih kož. Hotel jima je reči: Od zdaj za-raprej morata biti oblečena, da ne bodeta nič nagega gledala, kar bi vama vzbujalo hudo poželenje in nečiste strasti. * Chr. padag. Blatter Nr. 7 8. 1908. Otroci! Ako torei brez potrebe nič takega, kar mora biti zakrito, ne gledate, se ne dotikate, o tem ne govorite, — potem imate čednost čistosti. Prašali bodete: »Zakaj moramo biti čisti, ali je čistost taka dobrota in lepota?!« Čujte, kaj govori Bog v sv. pismu: »O kako lep je čist rod« . . . (Modrost 4, I.) To se pravi: Čistega človeka ljubi in spoštuje Bog, pa je tudi v veljavi pri ljudeh. Čist človek je podoben angelom, je torej angel v človeški podobi, tako uče cerkveni očetje O sv. Alojziju pravimo, da je bil angelski mladenič. Zakaj? Ker je tako skrbno čuval sveto nedolžnost, pazil na svoje oči, da ni nikdar videl nič takega, kar mora biti zakrito, ker je bil popolnoma nedolžen, kakor angel. Primerja se čistost tudi beli liliji, ki je torej znak čisto in nedolžno živečili ljudi. Tudi o sv. Alojziju pravi pesem tako lepo: To je lepo, kajneda, ljubi otroci, če se sme reči o kakem človeku, da je čist kot angel. To bi se moralo reči zlasti o vas. Kar pa ni lepo, kar se ne spodobi, česar se človek sramuje vpričo poštenih ljudi, to je nečistost, nespodobnost, nesramnost. Nekateri otroci potem seveda tudi mislijo, da je prav vse, česar se človek sramuje vpričo poštenih ljudi, nečistost in greh. To pa ni tako. Nečistost ni, kar se imenuje potreba, ali pa kar se mora storiti. N. pr.: Včasih je kdo bolan, pa ga zdravnik mora preiskati; treba je tudi skrbeti za telesno snažnost. Če sc človek umije po telesu dostojno in sramežljivo ter hitro — tukaj ne moremo govoriti o nečistosti. Kdo je torej nečist, kaj je nečistost? Odgovoi najdemo zopet v sv. pismu. Bog je napravil Adamu in Evi obleko, kakor bi hotel reči: Brez potrebe ne smeta nagote ne gledati in ne dovoliti, da bi kdo drugi gledal. Ako to storita, sta nečista, imata greh nečistosti. K a j j e š e n e č i s t o s t? Nečistost je še, kdor bi se z nečisto željo dotikal tega, kar dostojni ljudje pokrivajo z obleko, kdor bi o takih rečeh govoril, kdor bi take pesmi pel, ki vabijo v nečistost. (To prepoveduje šesta zapoved.) Oreh je tudi, če bi kdo take reči z veseljem premišljeval, če bi imel želje, take reči videti, slišati, storiti. (To prepoveduje deveta zapoved.) Bogu je zoperu vsak greh, zlasti pa greh nečistosti, ki je tako grd, da se po besedah sv. pisma med kristjani naj še niti ne imenuje ne. Prelepa lilija cvete iz svetega nam raja, Alojzij, ti deviški cvet, nedolžnost si ohranil, in duh čistosti angelske, milostno jo obdaja. Kdo ne pozna cvetlice te, Alojzija mladeniča, ki vse kreposti ga krase, in Bog ga v raju venča. skrbnč se v nas oziraj, otmi nas iz nevarnosti, in dal na zemlji zgled si svet, ki nas bo greha branil? Nestalni smo in slabi vsi, s priprošnjo nas podpiraj I (Dalje.) Katehet in njegovo delovanje na slovenskih ljudskih šolah. Predaval katehet in spiritual Ign. Nadrah o priliki hrvatsko-slovenskega pedagoško-kate- hetskega tečaja v Spljetu. - (Dalje) Učna tvarina. Zelo važno vprašanje za kateheta je vprašanje: »Kaj pa naj učim svoje učence?« Splošen odgovor na to vprašanje je dal Jezus Kristus, ko je apostolom ukazal: »Praedicate E v a n g e I i u m . . . docentes eos servare o m n i a , quaecumque mandavi vobis.« Sveti evangelij, t. j. krščanski nauk, naj uči katehet, ne pa slovnice ali naravoslovja in drugih posvetnih reči. Uči naj o m n i a ex Evangelio. Kako je razumeti ta »omnia«, je pojasnil naš Odrešenik, 'ko je rekel apostolom: »Adhuc multa habeo vobis dicere, sed n o n p o t e s t i s portare modo.« (Jan. 16, 12.) Katehet naj torej uči ex omnibus ea, quae possunt portare. Mora se torej ozirati na starost in nadarjenost svojih učencev, na kraj, kjer uči, pa tudi na čas, ki mu je določen za poučevanje in še na druge okolnosti. Z ozirom na besede sv. Pavla (Hebr. 11, 6.): »Crcdcre enim oportet acce-dentem ad Deum, quia est, et inquirentibus se rernunerator sit,« mora predvsem gledati, da se seznanijo njegovi učenci s temeljnimi resnicami krščanske vere. Z ozirom na ta splošna pravila določuje cerkvena oblast katehetom, kaj naj uče svoje učence. Toda učenci vseh šol nimajo istih zmožnosti in v vsaki šoli so drugačne razmere. Zato more določiti cerkvena oblast za eno leto le toliko tvarine, in take tvarine, ki jo katehet lahko predela v normalnih razmerah z učenci, ki so srednje nadarjeni. Katehetova naloga pa je, da glede na zmožnosti svojih učencev in glede na razmere, v katerih žive, to tvarino pomnoži ali pa okrajša. Izdelujejo se tudi podrobni učni načrti, v katerih je tvarina enega leta razdeljena tudi na posamezne ure. Ti podrobni načrti so posebno koristni za začetnike, ki še nimajo nobene skušnje. Ne sinejo pa biti obvezni, ampak naj služijo katehetu za pripomoček, da lažje napravi za svoje učence podrobni načrt, po katerem jih bo poučeval. Katehet bi pa moral biti zavezan, napraviti tak načrt za svo:o šolo. Če ne napravi načrta, bo podoben onemu evangelijskemu možu qui coepit turrim aedificare et non potuit consummare. Za slovenske šole ni skupnega učnega načrta, ampak vsa škofija ima svoj posebni učni načrt. Za ljubljansko škofijo je stari učni načrt za osern-razredno ljudsko šolo, oziroma z:: petrazredno ljudsko šolo natisnjen v Zupančičevem pastirstvu, velja pa menda samo še za razrede od incl. petega naprej. Za štirirazrednico jc nov načrt zapovedan v knjigi »Syno-dus dioecesana Labacensis« (Labaci, 1903.), ki ga je že poprej objavil »Ljubljanski škofijski list« (1901, št. VI.). O -5* >(/) J* c/) C OJ > jo c/) C 'TD OJ i— N 03 CD O Q> C • vmm 5— OS O) c >CJ > OJ rt-> • 'g; -o N 03 CČ ca OS -* >(/J Z o W3 ca ca c ca 3 O J* >c/5 ca C u 03 > H uapo* cu -»n. ca #c H ca > H napa* > rt _T_C o tuo^E *c O- .oj 73 . . ca o> x/i js •— c > oj o -Jg c O >0 d) £ •=• p. c j; iM g « « ~ - :=, 15 N sz C c JZ OJ > rt c C 73 N OJ OJ bi) O E on CQ OJ E rt O »- O. bi) — 0 N ca > H uapa) «UJil > H uapa) «H_jL0L ca C *u ca > H uapa* ■H-irL T5 OJ N ca a —• oj oj O S > S^.3 s o (V C ■§ .3,-c — o »--o 0 o -* B CT3 = 1 / rt ►X. c/i C N u o II C rt o> -* 2 oj .si > ji tuC >'= S « O- C N o3 u. oj QJ J-> ■— ca rt C .2 O ^ n rt J7 co <. > £9 O 3 u N c N *r S >U OJ rt rt *43 C u ^ o «-sfB rt m —>•—. C 03 xj ^ •r*. c >N OJ 5? E n y 0 4)-^ o c S C O £ d o.:§ bx -w - b£ £ '.3 .E N co c 2^ ai > «°.< C3 C .EfiS- a.i.s.s. o M 7"| M > * o ? .Sl, cj O S > bi)J3 .ti a, to -z• ■— o o c as >N . 52 *= s xL ca j* — c OJ QJ b£ c c o « — -n ^6 jsd ca 2C c .5 ca ai > rr xo o 3 •S'SP ObX > N (/) CM ca c «a T3 bi) n OJ OJ > .- co > o j=S E o s> Ji y c ca z*. Jr> ^ 1^ tu —. >c/> n ca n 0.15 c >° rt 'II 73 2 o. o bx— bu N ca « d) N i—i o> ca >-to ^ I" n ni m a> (/> • n r • OJ ^ -c ca ca oj b£ _ N.5 ca Qj N T3 > O ca M O n K>a o ca m . O.N-P D N J C -h/*—* 1/5 N .2f O -iC OJ -r-—■ j_ u, u. C OJ O ^ > UnO I 3 : E oj r3 .g ^ u rt oj > > jd .ti *"g| > biO^l Ji N *c ^ « ■ N o ca a> S.T3 > ~ oj ca o *— N o. N n ca > O) o °s^ ca o> bf‘^T ca N J3 OJ O— rt oi £ br^ b£ u -2 n £ c > o. rti (/) N ‘_u*— OJ 1J . ^ ^ rt T3 O N J o c ^ E bfo £ n NO. rt -Z^JŽ S »nič . .S ~i „ OJ JD S^l13 > o> -n > . OJ QJ N OJ A S > u ca c o o u a- S ' > •- * OJ ca • H/l 73 OJ 0 c (X >N ca rt rt > b£ C bx n - > bu.ti Sj b/D OJ OJ .2 .CJ ^ ca > d «5* o .ti E ^ a.— oj O N .51 ca r c c ca */) _< ca 2 n H^) — r n a, ca S-aS rt Ji! P.w ^ rt N {J N “ I « 1 JX CM co c - I OJ OJ OJ o -*-'*-« > o.^^H.ti (/) ^ OJ E -*-* 'O .= C CJ N • oj -O ca n -a >- - « S, j_ b/) o S^N-o OJ N .2 - >5-r S « X bX O. N ca *-■ ca ^ ^ > .2, o Iž) ^ to OJ ^3 o fM oj o) r > —«co 2 > -C ca 3 ra c bx N G o — c ^ O) £ ca o >_■ E bi ^ N oj . •— X5 OJ 73 NOJ O " -«* N N ^ b^ ca* o t£ O. v 2 =3 « o J= M O >Š a; j: J" ca n j5 . > bjc— Z ^ a> tuo rS n ‘?r ca • b/i - — — — ca oj T3TD C 3 > oj oj o S 5 -£ *£L ‘r o.-- -= OJ ^ _ O. c :=? >N > ca ca ca • 2,' bi S ' ta o n X 0. 5 ca -i-bx OJ CJ t/) OJ .S, c '° s O-S N Kg, at 'c ■° "-i.j2.ss: j; e tf o g E to y . * OJ N oj U OJ •- > ca > N ~ > o « oj is g.g 2 S.O-S. >N S c £?E B ° ■s.y -i*: -a N ca oj b/} > OJ N JaS c M/l C ca n 0.15 >2 ca n c/i i ii •- o w .n zi • N -2i So « Si > I ™ N o ■“. S^-fc bx c« C N OJ N N S ^ OJ OJ -c TJ ^ +J n u (N • • L o ca rt aN_h . OJ in »h oj n “ =* .5 .ti • oj oj ^t-D-a .. 73 N e O ca E bu *- JC OJ OJ----- ca ca . OJ ^ bJ) > & X I > O I 2 to • b o o ... OxJ rt w . C .S. S ^ o 5-°ž .£, o -3 n OJ C ° XJto • • rt rt OJ — > N N -rt OJ ^— to > > «a o n — CM SS| § N OJ o ti o ^ rt »-■ JaC .Sl c ; — o> ca .^, (n ’>* b£ v) >2 ca o o *= °>in s rt rn .!S S..SJ si o k ® -o .* ~ > s , o a --5 & >.H.S ■ • « > . £ 3 J5 *j c c M2 n) OJ y g E a-| ca ca . JE rt rt r\j 73 OJ ca rt rr N N •- g oj br O O rt O. 73 O 5 waE rt (/) LD rt c a ’> rt > rt e ^ bc.N jo o ^ 73 O-_0J o _ ca bX in N _c ca .— oj b/) br c/i oj ca Ji M 'c — ca D.Z O ^ rt •S E > ^ OJ g-s. £ .s "o .H bit a> > N S3S oi "> 2. -x S rt e ^ 3.2 S = a > ca N oj oj O C -O c . s " NJ CO T3t3 rt OJ o — Sf5 rt N ^ rt I S O ^ C . s •- 0 XO r- ^•S-a « 0 Si V (/1 OJ oj •jzr.D VI o o > J3 73 ‘5|D|OppO ‘| CM rt w -2 .S > 73 rt £ »_, CO ~ -rt N O — — I 2.21>^ O > rt « - §7.^ a.-5 02 " • rt OJ N ca S t3 ca ^ — c *--*-• ca -* ca oj -rt •=2 «1 :~i c O a- 3 'S g :d k- c S--'3 2 ^ b« •§g >•«.5 Sli j*: rt j i f -s g -°n * p rtt — ' •— ^ C° "oj rt c ^ o ^ o. bjo—. n ca rt rQ gO •srž ca -m ^ I ^ ^ & -B-s >«2-g *« .S *- > O. to , rt > O OJ >_ C ^ S-Sls n ca-C^ °-“ s o c/i Z~_ •— ^_i o .2f ca ^ Q-'gU «-» oT^ c o buo »j 3 NU rt . ca _ .t; xn *“ M — rt . • 73 N g ^> _r • 1 c 0 0 E o. buo N . N S>.2d, c« “ c E rt .E rt S ■a^ g > c ^ J3 c o «J2 O. c bi jgaiu Tf .5 •E „ „• E . ■~*15 rt ^ ta c*-* -X rt OJ rt E S 5? bi 5 o O o. -5 ^ rt >* |5> OJ N . > — rt O pj 5 gl a g* OJ 3 (/1 rt ol5” o. a c ca o n n E oj > .2 ^ JX OJ OJ ti ^ 5 *a o bx co N OJ c «■ C >CO r- o w >i E o-E a° c •-^ ~0J - o S-O rt.o< ^ N.>S 3 U s >1/1 W 3 — O- 73 O OJ 73 rt X) OJ oKJ ca •ag"0 OJ O/ c I ~--.Š c o S c rt >c/i -m n n “ ni n rt ca '~y " rt rt ^ C > O-Ji; bjo rt rt ZZL, N . C rt OJ sv rt E : i ,> o . -* :3. O ’J2 rt bjt O oj O O1* ^ C/l D- . IS- "'■l rt ►—• rt C rt -3 ca ^ Jer OJ > ." o E “ c c 5 o ■iS-Sž S 5 N 1 a 0 S D-. D..S ^ •pgaui J3 cc TD^f O bx b£ rt N 3 to E ta Sj2 'o. o o w g: JO. „ OJ •' -2 *> _ ' ’5c 2— ^ 5 bz bx ^.00 < 0.73 CM —*< c/i n J2 N a.E CM* rt bX ca* .5 ’> - 5 er 73 > to •“I rt> o b£ O) N CL? «* .EH c i*2 i o : o. U P HO s 0 C > .J; G -C o OJ Vf c/) **■ > OJ rt OJ —> B <->> c . 'C rt rt •— > O. N N rt O > s-gS S .•“ 2 -a - o c :=..o « \M O .3 ca ..E oj* >- > _ ° bx S 73 O > © O O. bx rt N o >N CL *E rt Ja: '~ rt rt > OJ ■* .. ^ ^irt I «is -- C —• rt S", o B 5 • U - 0 a-1 fi U OJ OJ O ‘rt t5 —TrS •— 0 ^ rt- 73 N n o o w O) o *M c •b SN “£. 'oT *> £ oj 'Sc rt 5 O > /-T C g 3-^0 P O • O) CL o.i> O •5§3UI r c ca j* > E *5b b/ ^ ■Sos. oj n — .Sl I C >! •— . i2 rt ~ C rt rt -r; O «1 E «73 ^ -Q O ca ~ b/ -* CQ n rt rt OJ >" rt . — rt b£ 2 S.I “ rt OJ b£ r oj c j- X) — rt *g 15 " Sž- > N cd.„- : . « "3 - > « Z bjo | c • C •* q »is Ort 0 x/i c > ( -*j=-a t OJ E rt c •5 « o S : ->