Hatollik cerkven list. f ? Danica izhaja vsak petek ne celi poli, in velji po poSli aa celo leto 4 gld "" kr., ra p..l leta 2 *ld. 40 kr , letu 1 gld. 30 kr.. * V ti«karoi< i nprejemana la leto 4 gold., sa pol leta 2 gld.. sa fetert leta 1 gl; »k" aadene oa la dan prainik. uide Danica dan popre). Tečaj XXXI V Ljubljam 4. prosinca 1877._List 1. Za novo leto 1878. Iz 30. psalma. Obseg. Na svetu vidiš neko dozdevno srečo pri brezbožnih, ki pa kmali mine, in neko dozdevno nesrečo pri pravičnih, ki tudi kmali mine. Kar brezbožni počenjajo zoper pvavjčnfi^a£(u#^^4,pija IX), to je njih lastna nesreča. Lažnjiva sreča brezbožnih se konč4 z njiho7o nesrečo, in dozdevna nesreča praviSftijFfe konca z njih srečo. Z drugimi besedami: Skrivnostne neraamere, lozdevnc nasprotja, čudne kresanja v nravnem redu iu duhovni vladi veioljnega sveta se rešujejo, in pa pogosto tudi že na tem svetu. Pravični pri tem mirni v Roga zaupajo. 1. v. Nad brezbožnim se nikar ne serdi, Le pravico delaj in jo terdi; Zlobnim ne zavidaj begle sreče, Zoper njč ne vnemaj se goreče. 4-5. Le v Gospoda stavi up, veselje, On zvestč bo spolnil tvoje želje; Njemu zroči vse akerbi, težave: Našel zate bo pomočke prave. 6 — 7. V luč povzdignil tebi bo pravico, In ko poldan jasno ti resnico; Vdaj v molitvi se Gospodu včrno, In krivice vse prenašaj mirno. 11. Če-si so pravični terti, revni; Al poslednjič vender le pohlevni Bodo zemlje dedi v vsi polnosti, Mir imeli spet bodo v prostosti. 18—19. Dnevi so nedolžnih B6gu znani, Dčleži ne bodo njih končani; V lakoti ne bodo zapuseni, V hudem času ne osramoteni. 2—9. Ker ko trava bodo odkošeni, Ko seno v soparci posušeni; Vsi, ki v hudih delih niso vgnani, Bodo uaglo z zemlje pokončani. 10. Časa za brezbožnika je malo — Lastno hudo ga bo pokopalo; Iši kje za njim sledi saj ene: Našel več ne boš nikjer nobene. 12. Grešnik poštenjaka spodlezuje *), Skrivno njega pota ogleduje, Hudovoljno zoper njega vtriplje, In z zobmi togotno poka, škriplje. 13—]5. Bog pa s smehom zlobo mu zavrača, Ve, da pride grenki dan in plača; Meč in 16k, ki božce, mirne drega, Slednjič lastno serce mu dosega. 20. Pogrezujejo se vsi hudobni, In sovražniki Boga prezlobni; Kmal ko kviško spnč se in častijo, Padejo, ko dim se razkadijo. N. pr. Pija IX. 34. Derži v6rno se Bogd t terpljcnju, 35-36. Vidil um, mogočno na višavo Vamilil v tvojem ae te bo življenju; Grešnik stčgal je ošabno glavo; Dal posiednjič ti deželo večno, Drugič pelje spet ondod me cesta: Kjer sa vselej živel bodeš srečno. Ni b'lo več ga, ne stopnjč, ne mesta. K tema naslednji posnetek. V 36. psalmu je glavna misel ta-le: Na svetu se pogosto hudobnežu in lahkoiivnemu poavetnjaku dobro pravičnemu in bogoljubnemu pa hudo godi. Temu ae ne daj zmotiti in ne zapeljati k nejevolji, k godernjanju zoper Božje naredbe, in nikar ne zaviduj hudobneža v njegovi sreči. Zdajci in neprevidoma se bo vse obernilo: po kratki sreči bode bogoskrunskega in ošabnega brezbožoeža zadela nesreča; pravični pa bo prejel čezobilno bogato plačilo za stanovitno čednost, za svojo nepremakljivo saupnost v Boga, v njegovo previdnost, dobroto in pravico. ' Ta psslm je silo imeniten. Zarad njegovih zlatih pregovorov so ga učeni in sveti možje vsih časov visoko cenili, in prebil je « svojo nezmagljivo resnico marsiktero jekleno in ledeno serce. Novega leta dan je god sv. Fulgencija, kaj imenitnega in učenega moža. Bil je davkarski naj viši predstojnik v Bizanzenški okrajini. Ravno pa, da je svojo čast nastopil, je on, prijatel čednosti, zgubil veselje do posvetnih opravil. Bravši še razlago 36. psalma od sv. Avguština se je svetu čisto odpovedal in prosil škofa Favsta, naj ga sprejme v samostan, ki ga je bil vstanovil v ondotni okrajini. Škof ga hoče poskusiti in mu terdo reče: „Pojdi in poprej se uči med svetom njegove razveseljevala zaničevati. Je mar verjetno, da ti, izrejen v mehkužnosti in lahkoživnosti, se boš kar precej udal v naše revno življenje, v našo terdo obleko, v naše čuvanja in poste?-4 — Spodobno pa serčno odgovori Fulgencij: „Ou, ki mi je navdihnil Njemu služiti, je pač tudi kos mi dati moč, da svojo siabost premagam." Skof, premagan s tem odgovorom, ga je sprejel. Fulgencij je imel 23 let; bil je mož-oeseda popolnoma. ~ " Za sedauji čas zlasti je kar nalaš pripraven ta psalm, da naj bi ga posebno posvetni ljudje čitali in premišljevali. Sveta Cerkev s svojimi zvestimi verniki je tako rekoč v ognjeni peči mučenstva. Temni oblaki terpljenja so razpeti uad življenjem vernikov, kakor so viseli nad življenjem njih božjega Začetnika. Vedno so tarča jeze, zaničevanja in preganjanja od strani brezbožnih. Toda njih videzno onemaganje je njih zmaga. To so ti verstniki Jonovi, ki so verženi v valove in si s tim zagotavljajo svoje lastno otenje, pa tudi jezo Božjo tolažijo. „Goapod je njih bramba ob času britkosti. On jim pomaga, jih stori proste, rešuje pred grešniki in jih otmc, ker vanj zaupajo." Naj jih „obsojajo" krivični sodniki, Gospod jih „ue pogubi", in naj rabeljni „z zobmi zoper nje škripljejo, Gospod ae jim posmehuje"; zakaj ,,On naprej vidi njih dan", dan, ko bo hudobneže in krivičnike obsodil, Cerkev pa bo zmago obhajala. Hudobneži, brezbož-niki „izdirajo meč. napenjajo lok": toda smertno orožje zadeva le telesa spričevalcev, zadeva pa serca morivcev v njih večno smert. Vlačijo jih pred sodnije in tcfoežijo jih po ječah, toda verniki si s tem služijo le svitlejši kron>>. trinogi pa si ob enem služijo večno ječo. Pravični tedaj nimajo čisto nič vzroka zavidovati hudodelnikom njih čudne „sreče"; oni „imajo svoje veselje v Gospodu", v njem vse drugo srečo, kakor pa je „sreca-reija rviovečenja* Ze pred d< Igo častni se ie bilo pričelo obravna vanje, da bi se perva uršulin-ka prednica v Quebek-u v sev-mi Ameriki prištela med zveličane, ter se je 15. kimovca t. 1. vgodno doverš*io. kakor je bilo že orne-njeno. Quebek je bil zibel katoličanstva v severni Ame riki, ker od tam je ušlo, kakor s<» Pij IX izrekli, 60 škotij. Marija Jezusovega včlovečenia je bila rojena v Tours-u < Tur-onu, ra Francoskem. Dve leti je bila omo-žena, po moževi smerti je pa stopila 1. 1631 v uršulinski sam.stan. Bog ji ie dal spoznati, da jo hoče imeti v Kanad i, kjer naj bi se darovala odreji mladine in spre-obraoanju divjakov. Vstanovila je uršulinski samostan v Quebeku in je tam živela v pomanjkanji in vdanosti do svoje smerti, do 30. mal travna 1661. Zapustila je veliko spisov, polnih nebeškega razsvetljenja. Bossuet io je imenoval Terezijo novofrancosko, Fenelon pa luč 17. stoletja. Njeno življenje je bilo polno čudežev in junaških del ljubezni in usmiljenja, zato je bila tudi deležna toliko čeznaturnih darov in je občutila toliko razodenj in naklonjenosti nebeškega Ženina. Ta čudovita služabnica Božja je imela posebno pobožuost do Serca Jezusovega ob času, ko še ta pobožuost ni bila znana. Od ljudi se kaj tacega ni mogla naučiti; učila se je te pobožnosti le od Kristusa po nebeških razodetjih. Njene čednoati so se zasajtvale od roda do roda in cveto vedno naprej. Priča temu je prosivno pismo glavarjev in vojakov rodovine Huronske do sv. Očeta v zadevi te služabnice Božje, ki se tako-le glasi: „Sveti Oče! Največi Oče za tem, ki je v nebesih! Mi smo Tvoji najmanjši otroci, toda Ti si namestnik Njega, ki je rekel: „Pustite malim k meni priti." Pri- demo z zaupanjem in Ti pademo k nogam. Sveti Oče! Mi glavarji in vojšaki ia rodu Huronakega Ti prinesemo in iaročimo na kolenih dragocenega kadila, kadila čednosti častite matere Marije včlovečenja. To kadilo se je nabiralo v naših sercih in je sostavljeno is naših ob čutkov spoštovanja in priposnavanja do nje. Daj ji milostno iti v nebesa, da bo od Tebe priporočena Bogu toliko ljubši. Ona nas je klicala iz gnšave naših gozdov, da je naa u<'i!a pravega Boga spoanati in moliti prav« ga Gospoda živi enja. Ona je naše sercu v roke jemala ter serce za aerc >m pokladaia pred Večnega, kakor v sadno košarico, po njeni skerbi »mo se učili biti krotki. Volkovi in medvedje so ji lizali roke. Tisti, ki so le od jeze tulili, so se od nje učili peti mirne in hvalne pesmi, riaše matere so poljubovale sledi njenih atoj io j in so po tem delale na naše čelo blažilno znamnje, ki je rodovitno za večnost. Ona je zapihala vero v nase serca in ta je ostala v njih zakopana. Ona nas je učila brati, in mi ne moremo pozabiti del njene ijubesni in njenih dobrot. Ona naa je ljubila najpred sama zd-ae in potem ravno tako za Boga, zato je dvojna naša mati. Po nji smo sežgali svoje gozde na altarju Jezusa Kristusa in po nji smo smeli priti, da živimo mej belimi. Od zdaj zacaprej b .do medved, vcJk, jelen, pes in ropotača (tako se imenujejo petere »elike družine oneg* rodu) ostali priklenjeni pri altarnem kamnu svetiša, da z ljubeznji-vimi glasovi prepevajo hvalo velikemu Gospodu življenja. Veliko mescev ie minulo od te perve jutranje zarije prave luči. Na kolenih pred Tvojimi nogami, sveti Oče, prosimo Tvojega blagoslova." (>ledijo podpisi osmerih glavarjev in os*ra vojakov.) M9osretno raz rese tje ran Je. Ne ljubite ne sveta, ne tega, bar jo na svetu. Svet prejde in nje govo poželenje. (1. Jan. 2., 15. iu 17.^ So nekteri ljudje, kterim je nekako prirojeno, da brez posebnega vojskovanja ostanejo čisti, nedolžni, pošteni; ali to je malokdaj, aploh pa velid pravilo: Brez obilnega vojskovanja ne boš oatal čist, naj manj pa v mladosti. Omadeževal se boš, ako se ne varuješ z vso skerbljivostjo, in to ti bo skaiilo ves pokoj tvojega življenja. Splošni zunanji sovražnik čistosti je svet, posvetni ljudje; čistost je svetu tem v očeh, ker čistost obsojuje njegovo nečistost. Zraven tega je svet še v službi satanovi; satan pa nas zarad nobene čednosti bolj ne zavida in ne čerti, kakor zarad tiste, ki nas njegovemu presrečnemu stanu pred padcem naj bolj podobne dola in nam prav za prav zagotovlja tiste mesta v nebesih, s kterih je bil on s 3vojimi priverženci vred pahnjen v večno zaverženje in terpljenje. Poln jeze in nevošljivosti in kot zvest služabnik smertnega sovražnika uedolžnoati si tedaj svet na vso moč prizadeva tej čednesti staviti skrivne in očitne zanjke, jo kmalo, in sicer kolikor moč, prav prav kmalo in prav gotovo pripraviti do padca. Ktere ao pa te zanjke, naatave in nevarnosti ? Odgovor: Znane posvetne razveseljevanja. — Zato je treba poznati nevarnosti, ob enem^pa tudi pripomočke za ohraujenje čistosti. Ce govorimo o posvetnem veselji in pravimo, da je nevarno čistosti, pridemo akor malo v zadrego; zakaj po eni strani uči skušnja in razum, tudi celč razodenje, da je človeku dovoljeno, večkrat koristno, včasih celč potrebno se odahniti, razvedriti in duha spreči; po drugi plati ee pa ne dd tajiti, da so take razveseljevanja, s kterimi se takim naturnim potrebam zadostuje, čistosti aJj .mh?j nevarne. Ne smč ae prizadevati, da bi ae zamašili vai viri veaelja; ali če ae posvetujemo a skušnjo, da bi presodili, kaj je dovoljeno pred Bogom in pred veatjo, našli bomo, da so tudi asmi po aebi naj čistejši atudenci veaelja po apridenoati časa ali po hudobnoati poaameznih ljudi akaljeni, če ne celči oatrupljeni. Kaj je tedaj storiti ? Ali naj čiato molčimo o poavetnih veselicah V Ali kako more, komur je nedolžnoat mladoati pri sercu, vnemarno gledati, kako ae jih je veliko v svoji brezskerbnoat! poveznilo v nevarnosti, predenj ao jih spoznali? — Ali naj vsako razveseljevati je a. tnoi iz zlata in srebra. Celč nesi ažne živali (mačke, kače, voli itd.) so po božje častili, drugi so molili celo solnce in zvezde. Mnogi so mislili, da ti bogovi — maliki — ki jih po božje častijo, niso drugačni, kakor mi ljudje, le da so veči in mogočniši, in v vaen rečeh — celo v hudobijah spretniši memo nas. Sploh so takrat (ljudje) menili, da je veliko bogov, in mnogi neverniki našteli *) Pod tem nupisoin, iz posebno spretne rok«-, se prične dolga versta preraznih in naj iničiiiiili spisov, /.lasti za ljubo mladino , pa tudi za vsaeega človeka. Torej, prijatli našega naroda! glejte, da pride list mladini obilno v roko. Vr. * •o si jih • časoma do več tisoč. — Edino pravega Boga pa niso poznali in za dobrega Očeta v nebesih niso vedeli. In ker niso imeli prave vere, tudi njihovo življenje ni bilo lepo, temuč hudobno, razuzdano, rekel bi živinsko. Bili so tako rekoč le dvojnati ljudje: prevzetni bogatini, obupani reveži. Bogatini so nezmčrno vživali in zapravljali, kar so imeli; reveži pa in podložni bili so zatirani hlapci in sužnji. Na tergih so jih kupovali in prodajali, kakor pri nas žival, in delati so jim morali, kakor čema živina. Maraikak bogatin je imel po več sto, na tisoče tacih nakupljenih sužnjev. Kar je hotel, delal je ž njimi. Neusmiljeno jih je dajal pretepati ali pa za vsaki nič umoriti, ako se mu je zljubilo. Če je takov ubog suženj kako posodo ubil, ali kaj druzega poškodoval, bil je zato brez usmiljenja pretepan, večkrat celo zato, ako je na glas zakašljal, ali se mu je glasno kihnilo. Bogat Rimljan ukazal jc svojega kuharja živega speči, le zato, ker mu kosec mesa ni bii po všeči skuhal. Drugi je redil v velikem ribnjaku ribe z mesom zaklanih sužnjev. Kadar so hoteli imeti iraenitneži kako veselico in kratek čas, napodili so sužnje, da so sc metali iu tepli med seboj ali pa se borili z divjimi zvermi, da jih je po več sto naenkrat žalostno smert storilo; in neverski gospodje, tudi gospe in gospodičine, bili so tega veseli, so se smejali, radovali po več dni nad kervjo umirajočih sužnjev! Veliko, veliko žalostnih reči bi vam še lahko po vedal iz ouih tužnih časov, vender prežalostno bi bilo; le to vam hočem še omeniti, kako nesrečni so bili v neverskih časih — otroci! (Dalje nasl.) Ogled po Slovenskem in dopisi. Il Ljubljane. {Rokodelska h,jz tč niča.) Rokodelski gg. pomočniki so bili novega leta večer napravili kaj prijetno veselico, ki je prav obilno pričujoče občinstvo posebno razveselila, pa tudi sploh ljubljanskemu rokodelskemu stanu čast delala. Pričeli so milostni gospod knez in škof s primerno iu podučno iaslično besedo. Nasleuvalo jc veselo petje z govori vmes, potem vedrilna igra: ..Vernost, delavnost in veselost". Vse je bilo prav dobre volje. Nazadnje pa so imeli še tombolo za druž-binc namene. Tako je prav, verli rokodelci: verno, delavno, v ese i o — vselej pošteno. Bog Vas živi! Il Ljnbljane. (Katolišk Časnik.) V Rimu bo v kratkem f asu pričel izhajati ob četertkih in nedeljah (prav za prav, ob sobotah) „Lo Stendardo cattolico" (katoliška zastava;. Ze ime zadosti naznanja njegov nara°n; vod nik. učeni-v mu ima biti nezmotljivi narednik sv. Petra. -*ti :ma navadno vaa.k list: en verski členek, en poiitiški rlen-k. m drupo o sedanjih okolišinah; vse djanja in piama sv. Stosa; govore av Očeta; pravno-s i o v a t \ o cerkveno: posnetek dianj aenatovske zbornice; spio.M pregled: taijiaoske in zunanje dogodbe in kro niko m vat a Rima: borzne in tergovinske naznanila: knjigop! -ne pregi»-ce itd. Obeta se tudi premija naroč nik< :n prelepa oljnata podoba. Kdor zbi-re 8 naročni ko'. . U>biva čanink zastonj za eno leto itd. Naročnina za hvro. zunai Italije zi.aša 14 lir na leto. 71«tc na pol ta. Napis je: Alla Direzione dello „Steudardo C\t-o»ic »• . a Roma. — Ako želi kdo ta časnik, smo prip svileni pa mu o*kerbeti: poprej na bodemo poprava,, zanesljivega čioveku v Rimu, če je vse to resnica, kar se obeta. Ce dobimo saj 8 naročnikov, ima vredništvo „Dan." časnik brezplačno, kar je tudi prav. Z dežele. (Dušni pastir, kakoršnega si liberalci zele.) Po naključbi pride mi danes v roko „Slovenska Pratika", ki jo izdaja Kleinmayer-Bambergova tiskarna v Ljubljani. Ta pratika alovi od svojega pričetka pri nas na deželi za liberalno ali prostomišljaško in brezversko. Da se prepričam, če je to istina, pregledam to pratiko za leto 1878. Tu zadenem na spis: „Mirni dol. Čertice iz življenja dušnega pastirja na kmetih." Ta „Mirni dol" in Djcg°v »župnik Blagota" pa ata le samo v glavi liberalnega pisavca, drugje ga ni! Prebravši te čertice sem popolnoma prepričan, da je ta pratika zares brezvčrska. Prestopivsi posebej psovke na slovensko časnikarstvo, slovenstvo, na slovenske domoljube, povzamem samo kak o je pisatelj načertal dušnega pastirja na kmetih, ki je po njegovih mislih osrečil Mirodolce. Poslušajmo torej, kakšen bi imel biti dušni pastir, da bi vstrezal liberalcem. Pridige duhovnega pastirja naj bodo tako osnovane, kakor je liberalcem všeč. Dušni pastir na kmetih naj zabavlja čez slovenske časnike in slovenske domoljube, češ, da oni spravljajo kmete v škodo in zap ir, da jih uče prazno bahaštvo in surovo zabavljivost, ter se ljudem iz sebičnosti prilizujejo. On naj odpravi božje pota, češ, da na božje pota hoditi se pravi: „po svetu klatiti se. Rajši naj hodijo na cestno tlako!" (Kako, da tudi „turnarjem", „kazi-narjero" itd. ne svetuje rajši iti na „cestno tlako", kakor na svoje „ausfluge", plese itd.?!) Enako naj se župnik vpre jezuitovskim misijonom, ki pisavca hudo teže v želodcu. Denar, ki bi se imel obermti n. pr. za kako novo podobo Matere Božje za Šmarnice, naj se na prigovarjanje dušnega pastirja porabi za »šolski penez". (Čudno, če ne raji za podporo ljubljanskega ,,Tagblatta"!) On naj se ne vtikuje kar nič v politiko, ter naj svari ljudi, da naj ne volijo narodnega „kaplančka" za deželnega poslanca. Župnik na kmetih naj bo zadovoljen s stanovanjem, ki ga je treba vsako leto popravljati, da se ne podere; na šoli je več ležeče. Tudi rajši brizgalnico kot nove zvonove! Župniku, kakoršnega nam opisuje imenovana pratika, je prav, če se judje na katoliškem pokopališu po-kopujejo; njemu, kakor kvasi neka Franklinu pripisovana pravljica, je cel6 vsaka vera dobra, bodi si lute-ranska ali kaka druga, češ, da vsaka v nebesa pripelja! Tak je torej župnik, ki si ga liberalci žele. Pisatelj celo še pripoveduje v svojem neslanem spisu, da je župnik po teh načelih tako osrečil Mirodolce, da jo ta kraj naj srečnejši na Slovenskem. V Mirodolu in v okolici ni bilo ne potepuha, ne pijanca, ne domačega berača. — Le škoda res, da pisatelj ni še povedal, kje je ta preblaženi „Mirodol", s kterega mislijo liberalci brez vere in brez Boga v nebesa smukniti? V obče je namen onega članka, da bi gerdil slovenske r ar< dnjake pred kmečkim ljudstvom, ter mu spodkopaval njegovo pravo srečo — sv. veio. Kmetje, varite se liberalne pratike in njenih nebes! Založnik pa, ki -si tako težko odgovornost pred Bogom n« vest naklada, naj ne misli, da si bo s tem kaj pomogel. Kdorkoli. Iz Sent-Vida nad Ljubijauo. (O cerkvenem petjv.) Preteklo jc leto, odkar so začeli na k'iru naše duhov-nijske cerkve pri velikih ali petih mašah peti po ceci-lijansko. Ve3 čas ni bila nobena velika maša brez litur-gičnega ali cecilijanskega petja. Za „Ordinarium Missae" peli so razne, od nemškega cecilijanskega društva pri- poročane maše, ravno tako je bil „Proprium Missae" vselej dotičnemu prazniku primeren. Zornice so se prav slovesno obhajale, cerkev je bila vsako jutro z vsemi lustri razsvitljena, in kar je ie več, je to, da so jih ljudje prav obilno obiskovali. Vsako jutro je bila velika sveta mala z liturgičnim petjem; ravno tako je bilo tudi v osmini praznika Matere Božje čistega Spočetja. Na Sveti večer so pevci pred veliko mašo zapeli božično: „Kar je že dolgo želel svet", po starem na-pevu od leta 1658, mašo pa: „Tota pulchra es Maria", od Molitor-ja Op. XI izjemši ,,Čredo", ker to so peli koralno, ravno tako tudi „Offertcrium", in sicer pri polnočni masi: „Laetentur coeli", ob desetih pa: ,,Tui sunt coeli". In pred veliko mašo ob desetih pa božično: „0 Jezusčck moi, za vselej sem Tvoj", po starem na-pevu od leta 1630. Mora se poterditi, da ljudstvo ima še malo kusa za ceciljansko cerkveno petje; mnogim so bolj všeč okrogle. Iz Dobrepolja, 26. grudna 1877. (Zalivala. Pozido-vanje. Cerkev. Dva juda.) V imenu Kompoljcev naznanjam serčno zahvalo za poslanih po ,,Danici" nabranih 46 gl. 89 kr., ki sem jih 24 t. m. prejel po pošti. Pogorelci so dobili res veliko pomoči; njih 10 je dozdaj samo robo za nove stavbe si pripravilo, druzih 47 pa že prebiva pod novo streho. Le cerkev ]e še vsa v razvalinah. Kar je kteri dobrotnik cerkvi namenil, je cerkev dobila, verh tega še peti del darov, ki so od gg. fajmoštrov meni dohajali. — Tako je zdaj do 400 g!, pri meni za cerkev. Posestnik grajšine Zolsperške (Zobelsberg) je v letih 1858—1861 tukaj v Ponikvah napravil veliko fa-briko za železo. Po doveršenem delu so pa vidili, da bo le zguba; opustili so torej vse. Pred dvema letoma sta to grajšino in fabriko v last dobila dva biata juda na Dunaji, iz Bukarešta — Abraham in Henrik Elias. Ta dva zdaj po svojem oskerbniku prodajata vsa fa-briška poslopja, da se poderejo in odpeljejo. Kupila je tudi Kompoljska pogorela cerkev eno fabriško poslopje, ktero ji bo dalo opeke in lčs za streho, za 350 gold. Zima brani zdaj podiranje in vožnja, po odmeki zime se bo to berž pričelo. Misijonske »poročila r. P. Valjavca. LI. Križe pri Teržiči od 3. do 10. listopada 1872. (Konec tega oddelka. I 9. in lu. listopada so bile spovednice tako obložene od moških in ženskih, da se ie težko do spovednice priti dalo. Vse i - zeljno čakalo sv. spovedi, pa marsikteri je ni dočakal, ker ie bil predaleč zaoej med spo-vedenci. Storili emo, kar smo mogli. V nedeljo on desetih je bil skiep. Toliko ljudstva še nikdar ni vidila kriška cerkev. Celo ž*g»-ad je bil tako natlačen, da še blizo n>si mogel ko mašnik. Ko smo bili pri biagoslavljanji niisijon*k«'ga križa, je des lil spod neba, in tudi potlej celi dan. Ljudstvo je stalo v lepem redu, tiho po moči. Skieniii smo živo misijon kriški, hvaležni Bogu za tolik i milost, ki so bi e očitne nad Križani in Kovorjani. Velik vtis je storilo kriško poslanje. Najprej sta bila ("ez vee zadovoljna in hvaležna župnika oba, kriški In kovorski. Poslednji je bil ves vesel.... Sklenil je vredni mož roke in je rekel svoje prepričanje nad tim, kar je vidil in slišal in čutil v misijonu: ako misijon ljudi ne poboljša, pa ni več sredstva, s kterim bi se jim še pomagalo. Ljudstvo pa obeh duhovnij je bilo na moč razve-seljeno s sv. poslanjem. Da so se sv. ča3a vsi dobri prej veselili, je tako očitno, pa veseli so bili zlatega časa tudi taki, ki so bolj s svetom kot z Bogom deržali poprej... Marsikaka mati ie biia Bogu hvaležna zavoljo svojega srna in hčerke, marsiktera žena zarad svojega moža, ki se je zopet podal k Bogu. O kako lepo, koli-kanj prijetno je! mi je rekla ena njih zdaj v naši hiši, kar je mož svojo dolžnost v misijonu opravil. Kakor v nebesih je zdaj — da bi le ostalo tako! Le en glas zadovoljstva, veselja priserčnega je za misijon v naši fari, je rekel eden veljakov. S početka so bili nekteri zoper misijon, vzdaj pa ni nobenega več, VBe je veselo, zadovoljno. Župnik kovorski je ravno tako rekel od svojih duhovnjauov. So pa tudi hodili pridno k misijonu: pot čez Bistrico je uglajena, kakor prej nikoli, je rekel Kovorjau. Ko bi Vi sedaj v kratkem čas imeli, bi hotel koj v Kovorji imeti misijon popolnoma, da bi tudi moji dobili misijonski križ. Pa v dveh letih bo z Božj o pomočjo ta pobožnost pri nas ravno tako, kakor je bila v Križah: vsa, popolnoma mora biti. Kaj pa bo bližnji teržani po Teržiči govorili? So se li tudi iz Teržiča kaj vdeleževali misijona? — Godilo se nam je o tem misijonu, kakor se je Jezusu pri judih. (Jan. 7, 12): „Med ljudmi je bilo veliko govorjenja zavoljo njega. Zakaj nekteri so rekli: Dober je; nekteri pa so rekli: Ni tako, temuč ljudi zapeljuje." Nekteri lažiavobodnjaki le so slabo od nas govorili, večina pa je bila za nas, za misijon. Kako človeče se je ustiio, kteremu je 6. Božja zapoved na poti, kteremu se resnica od pekla prileči noče... Drugiv Teržičani so bili za nas, pobožni ženski spol posebno. Ženski spol je bil močno zastopan iz Teriča in je močno vnet za misijon. Tudi okrajni sodnik iz Teržiča je bil zadovoljen z misijonom in je rekel, ko je slišal po Teržiči zopergovore: le v Križe pojdite, poslušajte jih in sami se prepričajte, pa ne bodete tolikanj zabavljali zoper jezuite... Iz tega je razviditi, koliko moč imajo besede sv. Ignacija med našim ukim in neukim rodom, to je, med njimi, ki znajo pisati in orati, in med njimi, ki ne znajo. Obe verski ^te nas docela razumele in hvaležno poslušale ter nas branile napadateljev. .. Ž « a n j <\ XIII. Pijanec, kaj tebi kaz<- kazavec! Ceterti perst se immuje ,,kazavec" — in-le.r — ab indica ido, to ie, per*t, s fccrim f* kai kaž*" in dopoveduje. Kavno ta perst !;az>: in pripove iu,e žzar.jepivcu tobi, kaj si zaslužil — »/#»/'/ merinstif Kaj druzega si zadozr« pijanci, razun da mnogi v tem živinskem stanu zade^ujejo svo;»» premoženje, če ga še kaj imajo, si sm rt telesno z dušno vred pospešujejo in nak pojejo. (>b kratkem, oni dušo svojo brez vsake spovedi in r»- k« re ! «-klerskemu sovražuiku izročujejo, ker j:h rada na^ia ->mert pograbi, kakor se je pripetilo svoje dni Il loterno, Baltazaru, A^onu, Atilu, Zenonu in mnog«m drugim visokega in nižega stanu v pi anosti. Uuid meruistif Hočeš vediti, nesrečni pijanec, kaj si s pijanstvom služiš — ne samo pred smertjo, ampak tudi po smerti? Ob, nesrečno zasluženje! Kajti ni drugo, kakor sramota, zaničevanje, bolehnosti, nesreče vsaktere, in večne muke peklenske. Zato piše Origen: Kdor koli sa pijančevanje svoje ne bode pokore delal, temuč bo do smerti pijančeval, bo pogubljen na vekomaj. „Qui-cunque ebriosus poenitentiam de ebrietate sua non egerit, sed usque ad mortem in nla permanebit, in aeternum peribit. Razgled po »vetu. RintkO. Sv. Oče so v kardinalskem zboru hvaležno omenili pomoči, ki jo ob času britkosti imajo od kar dinalov in sploh vernikov, goiko so spominjali, naj škofje in duh* vni za nje molijo, da v tem ko je telo bolno, duh ostane močan, ter se bodo mogli pogumno vojsko vati v hudi bitvi, pa nadloge in krivice, ki se gode Cerkvi, vdati gledati, in tisti mir imeti, ki so ga angeli oznanovali o rojstvu Zveličarjevem. Potem so izvolili nekaj kardinalov, nadškofov i. p. in škofov. Prosijssko. Odkar je vražji liberalizem pričel vero preganjati is sol, duhovski vpliv do ljudstva zatirati, s* slišijo silno žalostne reči. Rokodehki učenci so zavezani v ,,kulturni deželi" hoditi v tako imenovane nadaljevalne šolne. V mestu Vorms u je eden zidarskih učencev navadno prihajal v š lo s pipo v ustih. Učitelj ga je opominjal, in ker se mu je odgovarjal, ga jc resno posvaril. Nat» pa se je divjak s tako silo zagnal v učitelja, da je le ta padel; drugi pa so se temu na glas krohotali. Po šoii se je uni krastovec ustavil k vratom in je rekel učitelj u: „Mojo suknjico mi pa vender moraš plačati, ti 1—! Jaz imam vsaj kruha in obleko doma; kdo ve, če ti to imaš V*' — Podobne reči. piše „Blaho-v«'st". se godijo dan na dan po obrenski Falci, ter je b lo v nekem kraju lo tacih šoleev obsojenih na nekoliko dni v ječo, k r so rame predtrznosti počenjali do svojih učiteljev. (Tedaj v čemur se človek pregreši, • tem ie tepen. Od kod ie bva je pobrala mostove in skor nič se ne more čez reko v Bulgarijo spraviti. Vojaki od mraza zmerzujejo. V eni sami noči je zmerznilo 1200 vojakov, ki so bili na potu. — Visoka Porta je Rusiji boje naznanila, da privoli v primirje pod naslednjimi pogoji: Meja med Turčijo in Rusijo v Aziji bi se predrugačila, se ve, Rusiji v prid; Dardanelska morska ožina bi se odperla tujim barkam; Rumunija doseže samostojnost; za Bulgarijo se snidejo deržavniki v Carigradu; černo-gorsko in serbsko vprašanje bi se prideržalo za nadaljne pogajanja. Od druge strani se oporeka, da bi bili že kaki pogoji stavljeni. — Anglija bi skoro imela z vojsko toliko opraviti, kakor Rus ali pa Turk. Zdaj se vedno govori in piše o nekakem posredovanji angleškem za mir, pa ne Nemčija in ne Avstrija noče pričeti posredovanja. Pravi pa se, da je mogoče le tako posredovanje, ktero bi bilo sprejeto od obeh vojskujočih vlad. Rusija je vedno pripravljena naravnost s Turčijo se pogajati. Ob koncu unega mesca sta bila v Londonu dva taborja, po 6000 ljudi, eden za Turka, drugi zoper njega. Tudi ima boje Anglija v Indiji že pripravljeno kardelo, ki bi ga spravila v Evropo. Mšobrotni darovi. Za sv. Očeta: Gorjani s svojim preč. gosp. duhovnim pastirjem so darovali sv. Očetu za novo leto 21 gl. in prosijo sv. blagoslova. — Iz Selc po preč. g. fajm. 10 gl. star. den. v sr. — lz Lesec 50 kr. Za afrikanski misijon: Iz Lesec 50 kr. Za bulgarski misijon: Iz Zapog 1 gl. Za misijone na Turškem: Iz Zapčg 1 gl. (za Ba-njalokoV) Za sv. Detinstvo: Iz Zapčg 1 gld _ M Biziak 50 kr. - M. Glavič 12 kr. ' J Za Božji grob v Jeruzalemu: Iz Lesec 50 kr. Za bratovšino sv. Bonifacija: Iz Lesec 2 gl. Za bratovšino N. lj. G.: Iz Lesec 90 kr. Za stradajoče Bulgare: Iz Zapčg 1 gl. Za stradajoče Bošnjake: Iz Zapčg 1 gl. Kjer je bolj potreba: Neimenovan 5 gl. Pogovori z gg. dopisovalci. O g.: J. K. na D. in P. P. pri sv. L.: Opravljeno. — Gg.: A. P. na Z., J. P. v Ks., Š. na P. in Se nekterim: Odpravniike zadeve smo oddali založništvu. -- Č. g. Prim. KI. na G.: Prejeli in založništvu oddali. Odgovorni vrednik: Luka Jeran. — Tiskarji in založniki: Jožef BlazDikovi dediči v Ljubljani.