GRADBENI VESTNIK GLASILO ZVEZE DRUŠTEV GRADBENIH INŽENIRJEV IN TEHNIKOV SLOVENIJE G lavni in odgovorni u redn ik : Navodila avtorjem za pripravo člankov in drugih prispevkov Prof dr Janez D U H O V N IK L e k to r ic a : Alenka RAIČ - B LA Ž IČ Tehnični uredn ik : Danijel T U D J IN A U red n išk i odbor: □oc.dr. Ivan JE C E LJ Andrej K O M E L, u.d.i.g. Mag. Gojmir Č E R N E Prof.dr. Franci S T E IN M A N Prof.dr. Miha T O M A Ž E V IČ Janja P E R O V IC -M A R O LT, u.d.i.g T is k : T IS K A R N A L JU B L J A N A d d Količina: 900 Izvodov Revijo izdaja ZVEZA DRUŠTEV GRAD­ BENIH INŽENIRJEV IN TEHNIKOV SLOVENIJE, Ljubljana, Karlovška 3, telefon/faks: 01 422-46-22, ob fi­ nančni pomoči Ministrstva RS za znanost in tehnologijo, Fakultete za gradbeništvo in geodezijo Univerze v Ljubljani ter Zavoda za grad­ beništvo Slovenije. h t t p : / / w w w . z v e z a - d g i t s . s i Letno izide 12 številk. Letna naročnina za individualne naročnike znaša 5000 SIT; za študente in upokojence 2000 SIT; za gospo­ darske naročnike (podjetja, družbe, ustanove, obrtnike) 40500 SIT za 1 izvod revije; za naročnike v tujini 100 USD. V ceni je vštet DDV. Žiro račun se nahaja pri Agenciji za plačilni promet, Enota Ljubljana, številka: 50101-678-47602. 1. Uredništvo sprejema v objavo znanstvene in strokovne članke s področja gradbeništva in druge prispevke, pomembne in zanimive za gradbeno stroko. 2. Znanstvene in strokovne članke pred objavo pregleda najmanj en anonimen recenzent, ki ga določi glavni in odgovorni urednik. 3. Besedilo prispevkov mora biti napisano v slovenščini. 4. Besedilo mora biti izpisano z dvojnim presledkom med vrsticami. 5. Prispevki morajo imeti naslov, imena in priimke avtorjev ter besedilo prispevka. 6. Besedilo člankov mora obvezno imeti: naslov članka (velike črke); imena in priimke avtorjev; naslov POVZETEK in povzetek v slovenš­ čini; naslov SUMMARY, naslov članka v angleščini (velike črke) in povzetek v angleščini; naslov UVOD in besedilo uvoda; naslov nasled­ njega poglavja (velike črke) in besedilo poglavja; naslov razdelka in besedilo razdelka (neobvezno); naslov SKLEP in besedilo sklepa; naslov ZAHVALA in besedilo zahvale (neobvezno); naslov LITERATURA in seznam literature; naslov DODATEK in besedilo dodatka (neobvezno). Če je dodatkov več, so dodatki označeni še z A, B, C, itn. 7. Poglavja in razdelki so lahko oštevilčeni. 8. Slike, preglednice in fotografije morajo biti oštevilčene in oprem­ ljene s podnapisi, ki pojasnjujejo njihovo vsebino. Slike in fotografije, ki niso v elektronski obliki, mo r a j o biti priložene prispevku v originalu in dveh kopijah. 9. Enačbe morajo biti na desnem robu označene z zaporedno številko v okroglem oklepaju. 10. Uporabljena in citirana dela morajo biti navedena med besedilom prispevka z oznako v obliki [priimek prvega avtorja, leto objave], V istem letu objavljena dela istega avtorja morajo biti označena še z oznakami a, b, c, itn. 11. V poglavju LITERATURA so dela opisana z naslednjimi podatki: priimek, ime avtorja, priimki in imena drugih avtorjev, naslov dela, način objave, leto objave. 12. Način objave je opisan s podatki: knjige: založba; revije: ime revije, založba, letnik, številka, strani od do; zborniki: naziv sestanka, organi­ zator, kraj in datum sestanka, strani od do; raziskovalna poročila: vrsta poročila, naročnik, oznaka pogodbe; za druge vrste virov: kratek opis, npr. v zasebnem pogovoru. 13. Pod črto na prvi strani, pri prispevkih, krajših od ene strani pa na koncu prispevka, morajo biti navedeni obsežnejši podatki o avtorjih: znanstveni naziv, ime in priimek, strokovni naziv, podjetje ali zavod, naslov. 14. Prispevke je treba poslati glavnemu in odgovornemu uredniku prof. dr. Janezu Duhovniku na naslov: FGG, Jamova 2, 1000 LJUBLJANA. V spremnem dopisu mora avtor članka napisati, kakšna je po njegovem mnenju vsebina članka (pretežno znanstvena, pretežno strokovna) oziroma za katero rubriko je po njegovem mnenju prispevek pri­ meren. Prispevke je treba poslati v treh izvodih in v elektronski obliki (WORD, EXCEL, AVTOCAD, DESIGNER). Uredniški odbor GRADBENI VESTNIK GLASILO ZVEZE DRUŠTEV GRADBENIH INŽENIRJEV IN TEHNIKOV SLOVENIJE UDK-UDC 05:625;ISSN 0017-2774 L J UB L J A NA , J U N I J 2 0 0 1 LETNIK L STR. 129 - 152 VSEBINfi - CONTENTS Članki, študije, razprave Articles, studies Stran 130 Marko Završki, Vukašin Ačanski____________ PROJEKTIRANJE IN IZVEDBA VIADUKTA LOČICA DESIGN AND CONSTRUCTION OF THE VIADUCT LOČICA Stran 140 J. Lapajne, B. Šket Motnikar, P. Zupančič NOVA KARTA POTRESNE NEVARNOSTI - PROJEKTNI POSPEŠEK TAL NAMESTO INTENZITETE \ NEW SEISMIC HAZARD MAP - INTEN­ SITY REPLACED BY DESIGN GROUND ACCELERATION ■ Mnenja in odmevi Stran 149 Svetko Lapajne____________________ K ČLANKU: TRŽNA RAZISKAVA SOVPREŽNIH KONSTRUKCIJ V SLOVENIJI M. ZAVRŠKI, V. AČANSKI: Projektiranje in izvedba viadukta Ločica PROJEKTIRANJE IN IZVEDBA VIADUKTA LOČICA DESIGN AND CONSTRUCTION OF THE VIADUCT LOČICA STROKOVNI ČLANEK UDK 624.21 : 625.745.1 MARKO ZAVRŠKI, VUKAŠIN AČANSKI P O V Z E T E K V prispevku sta opisana projektiranje in izvedba viadukta Ločica, ki se gradi na odseku avtoceste Vransko - Trojane in bo predan v uporabo do konca oktobra 2001. Viadukt, ki ga tvorita dve prednapeti kontinuirni gredni konstrukciji škatlastega prereza skupne dolžine 8B9 m in z glavnima razponoma 1 2 5 .ü in 104.0 m, sodi projektantsko - tehnično in tehnološko - izvedbeno med najzahtevnejše mostove, ki se trenutno gradijo v Sloveniji. V opisu zasnove viadukta so poudarjene glavne značilnosti viadukta, ki so: temeljenje podpor z vodnjaki na pobočju, zasnova potresne izolacije te r gradnja prekladne konstrukcije po sistemu prostokonzolne gradnje. S U M M A R Y In the article, design and construction of the viaduct Ločica, are described. The viaduct is located on the highway section Vransko - Trojane, and it is under construction for the present. The completion of the works is expected by the end of October 2001. The viaduct superstructure consisting of two separated continuous box girders of a to ta l length of 869 metres, with main spans of 125 and 104 metres, is considered as one of the most exacting bridges being constructed in Slovenia at the moment, taking into account its design and construction method. Some typical features are emphasized: well foundations on the slope, seismic protection, and cast-in-situ free cantilever construction of the deck. Avtorja: Mag.Marko ZAVRŠKI, univ.dipl.inž.grad., GRADIS Biro za projektiranje MARIBOR, d.o.o., Lavričeva 3, 2000 MARIBOR Prof. Vukašin AČANSKI, univ.dipl.inž.grad., GRADIS Biro za projektiranje MARIBOR, d.o.o., Lavričeva 3, 2Ü0D MARIBOR Gradbeni vestnik • Ljubljana 50 M. ZAVRŠKI, V. AČANSKI: Projektiranje in izvedba viadukta Ločica 1 UVOD Viadukt 6-1 Ločica se gradi na avtoce­ stnem odseku Vransko-Trojane med km 73.6 + 45,641 in km 74.5 + 14,285. Sestavljata ga dva sam ostojna ločena objekta, ki potekata od stič išča avtoce­ stnega nasipa s severnim podaljškom Kozice prek Zaplaninskega potoka in lo ­ kalne ceste, nato v srednjem delu po str­ mem in razvlečenem severnem pobočju Vreskovega griča, prečkata dolino Bolske in m agistra lno cesto Celje - Ljubljana, na koncu pa se prislonita na strma predpo- bočja Jasovnika. Za v iadukt lahko poudarim o naslednje značilnosti: dolžino zavorne enote (869.26 m), o m e jite v obrem enitev v podporni konstrukciji s sistem om potresne izola­ cije, te m e lje n je z vodnjaki na pobočju in zelo zahtevno gradnjo prekladne kon­ strukcije po sistemu prostokonzolne gra­ dnje. Investito r viadukta je DARS d.d., Celje, Cesta XIV. d iv iz ije 4, projektant GIZ Gra­ dis, Biro za projektiranje M aribor, d.o.o., izvajalec del GIZ Gradis, GP Nizke gra­ dnje M a ribo r, d.d., gradnjo nadzoruje Družba za državne ceste, d.o.o., Tržaška cesta 19a. Viadukt se je priče l graditi jun ija 1999 (slika 1), zgrajen pa bo ok­ tobra 2001. 2 ZASNOVA VIADUKTA 2.1 SPLOŠNI PODATKI O OBJEKTU Viadukt levega pasu leži med km 73.7 + 01 ,588 in km 74.5 + 14,285. Viadukt desnega pasu leži med km 73.6 + 45,641 in km 74.4 + 95,669. Oba via­ dukta potekata prek enajstih polj. Dolžine polj levega viadukta so 7 0 ,0 0 + 104,00 + 70,00 + 70,00 + 70,06 + 70,06 + 70,06 + 90,08 + 125,00 + 80,00 + 50,00 = 869,26 m. Dolžine polj desne­ ga viadukta so 70,00 + 104,00 + 70,00 + 70,00 + 6 9 ,9 4 + 6 9 .9 4 + 69.94 + 69.94 + 125,00 + 80,00 + 50,00 = 848,76 m. Širini obeh viaduktov na delu s skupno osjo sta 13,34 m, na razce­ pljenem delu pa 12,93 m. 2.2 ELEMENTI CESTNE TRASE Os levega viadukta poteka tlorisno od km, 77.7 + 01,588 do 73.7 + 85,77 v radiju R = 900 m, od km, 73.7 + 85,77 do km, 73.9 + 05,77 v prehodnici A = 328,63, od km, 73.9 + 05,77 do km, 73.9 + 72,21 v premi, od km 73.9 + 72,21 do km, 74.2 + 61,63 v radiju R = 8000 m, od km 74.2 + 61,63 do km, 74.3 + 81.66 v prehodnici A = 565,75, ter od km, 74.3 + 81,66 do km, 74.5 + 14,285 v radiju R = 2000 m. Os desnega viadukta poteka tlo risno od km, 73.6 + 46,00 do 73.7 + 76,32 v radiju R = 900 m, od km, 73.7 + 76,32 do km, 73.9 + 16,88 v prehodnici A = 377,56, od km, 73.9 + 16,88 do km 74.2 + 61 ,63 v radiju R = 8000 m, od km 74.2 + 61 ,63 do km, 74.3 + 81,66 v prehodnici A = 565,75 in od km 74.3 + 81.66 do km, 74.4 + 95,669 v radiju R = 2000 m. V vertika ln i ravnini poteka os viadukta v konkavnem radiju R = 90000 in R = 80000 m. Prečni sklon se sprem inja od 2,5 % do 3,5 %, vzdolžni sklon na sre­ dnjem delu viadukta je iv = 2,541 %. 2.3 PREČNI PROFIL Prvi del levega in desnega viadukta v v obm očju razcepljene osi: hodnik = 1 .0 0 m BVO = 0.44 m robna črta + robni pas = 0.50 m odstavni pas = 2.50 m vozni pas = 3.50 m prehitevalni pas = 3.50 m robna črta + robni pas = 0.50 m odm ik BVO od robnega pasu = 0,50 m BVO = 0.49 m skupna širina_ _ _ _ _ _ _ _ _ = 12.93 m Drugi del levega in desnega viadukta v obm očju skupne osi: robni venec z odbojno ogra jo = 0.90 m odm ik od odbojne ograje = 0 . 5 0 m robna črta + robni pas = 0,50 m prehitevalni pas = 3.50 mSlika 1: G ra d n ja v ia d u k ta L o č ica ( fe b ru a r 2 G 0 1 ) PR "R EZ V O SI _E VE K ON ST RU KC IJE M . ZAVRŠKI, V. AČANSKI: Projektiranje in izvedba viadukta Ločica r Slika 2: T lo r is in v z d o lž n i p re r e z v ia d u k ta M. ZAVRŠKI, V. AČANSKI: Projektiranje in izvedba viadukta Ločica vozni pas = 3.50 m odstavni pas = 2.50 m robna črta + robni pas = 0.50 m BVO = 0.44 m hodnik = 1.00 m skupna širina_ _ _ _ _ _ _ _ _ = 13.34 m 2.4 ODMIKI OD OB­ STOJEČIH'OBJEKTOV Pod levim in desnim objektom potekajo lokalna cesta, Zaplaninski potok, potok Bolska, magistralna cesta in p linovod. Zagotovljena je svetla višina in predpisani odmik stebrov od m agistralne ceste oz. temeljev stebrov od visokotlačnega p lino­ voda. 2.5 GEOLOŠKO-GEO- MEHANSKE KARAKTE­ RISTIKE TEMELJNIH TAL V OBMOČJU VIADUKTA Prevladujočo hrib insko osnovo na ob­ močju viadukta predstavljajo srednje tria - sne kamnine, ki se ritm ično menjavajo v številnih različicah p litvo pod površjem grebena Kozice in Vreskovega griča. Za­ stopajo jih ploščati apnenci s polami ali gom o lji roženca, p isanim i laporovci in laporastim i apnenci ter n jihovi različki, peščenjaki, skrilavi do ploščati m eljevci, laporasti m eljevci, brečasti apnenci, do­ lom iti, g linovci in redkeje tufski pe­ ščenjaki. Glede na geološko sestavo tal in strmo pobočje je b ilo izbrano globoko tem eljenje z okroglim i vodnjaki na kom­ paktni skali (apnenci, laporovec) pri vseh podporah razen pri podporah 10D in 10L, kjer je izvedeno tem eljen je s p ilo ti zara­ di prisotnosti podtalnice. Dopustne kon­ taktne napetosti na stiku dno vodnjaka - tem eljna tla so: q dop = 1200 kN/m2. Dupustne kontaktne°napetosti na konici pilota so 8060 kN/m2. 2.6 OBTEŽBA IN PREDPISI Objekt je d im enzioniran na prometno obtežbo po DIN 1072 - razred vozila SLW 60/30 ter na potresno obtežbo v skladu z evropskim predpisom EC-8/2. V skladu S seizmološko karto za povratno periodo 500 let je objekt v V lil. potresni coni MCS lestvice, tako da znaša projektni pospe­ šek tal 0,2 g (2,0 m /s2). Objekt je d im en­ zioniran v skladu s Pravilnikom o tehn ič­ nih norm ativih za beton in arm irani beton ter DIN 4227, l-VI del (Predpisi za pred­ napeti beton). Upoštevani so norm ativi SODOC iz jun ija 1997. Potresna varnost objekta je zagotovljena v skladu z evrop­ skim predpisom EC-8/2. Obtežba zaradi vetra na konstrukcijo je določena v skla­ du z DIN 1072. Upoštevane so sm ernice za betonske mostove z zunanjimi predna­ petim i kabli (kabli zunaj prereza brez po­ vezave), ki jih je izdalo Nemško zvezno m in istrs tvo za promet, Oddelek za gra­ dnjo cest ZRN, 1998. 3 KONSTRUKCIJSKA ZASNOVA 3.1 SPLOŠNO Sedanja varianta zasnove viadukta (slika 2) je nastala na podlagi več variantnih štud ij v predhodnih fazah projektiranja. Viadukt je imel po prvotni zasnovi (faza PED) na srednjem delu levega pasu na dolžini 400 m zasek z opornim zidom v i­ šine 8 - 1 2 m ter podporno pilotno ste- -+------- ;----- 13.34 -------- ffl-------- 13.34 '1 -------------+- i 144 * 1100 , 90 I 90 , 1100 , 144 t1 t 650 450 : $ 1 +50 650 1 r Slika 3: Š ka t la s t i prečni p re re z prekladne konstrukc ije I (H I M. ZAVRŠKI, V. AČANSKI: Projektiranje in izvedba viadukta Ločica Slika 4a: Spodnji deviatorji za zunanje kable Slika 4b: Bradavica za sidranje spodnjih sovprežnih kablov no, desni pas pa je bil na viaduktu. Pre­ mik trase avtoceste za 15-20 m proti dnu doline je om ogočil rešitev z viaduktoma za obe smeri in lažjo izvedbo pristopnih poti za izvedbo podpor. Z zasnovo viaduk­ ta so upoštevane topografske in geološke značilnosti terena in prostora. Večji del konstrukcije tvori prekladna konstrukcija na manjših razponih (70.0 m), ki poteka po pobočju vzporedno z dolino. Na m e­ stih, kjer ob jekt prečka stransko do lino (Zaplaninski potok, lokalna cesta), na začetku in glavno do lino (potok Bolska, magistralna cesta) na koncu objekta, sta uporabljena večja razpona 104.0 in 125.0 m. 3.2 PREKLADNA KONSTRUKCIJA Viadukt sestavljata dve ločeni prednapeti kontinuirni gredni konstrukciji škatlaste­ ga prereza, ki potekata čez 11 polj in pre­ dstavlja eno zavorno enoto. Razponi polj so od 50.0 do 125.0 m. Škatlasti prerez prekladne konstrukcije (slika 3) je v poljih od opornika št.4 do stebra št.8 in od ste­ bra št. 11 do krajnega opornika št.12 kon­ stantne višine 3,50 m. V po ljih med opor­ nikom št. 1 in stebrom št.2 ter med ste­ bri št. 2 do 3 in 3 do 4 pa se spreminja od 3,50 do 5,54 m, med stebri št. 8 do 9 ,9 do 10 ter 10 do 11 pa od 3.50 do 6,50 m. Prednapenjanje glavne nosilne kon­ strukcije v vzdolžni sm eri se izvede s kabli LH 19*0 .6 , in s icer s tremi skupi­ nami kablov. V fazi prostokonzolne gra­ dnje se prenapnejo zgornji kabli, in sicer 44 kablov nad podporama 9 in 10 ,3 8 ka­ blov nad podporama 2 in 3 ter 22 kablov nad osta lim i vm esnim i podporam i. Po izvedbi vm esnih povezovalnih lamel se prednapnejo spodnji kabli v polju, in si­ cer 16 kablov v polju razpona 125 m, 14 kablov v polju razpona 104 m in 8 kablov v po ljih razponov 70 m. Tretja skupina kablov so 4 kontinu irn i poligonalnim i kabli brez povezave z betonskim prerezom za prevzem koristne obtežbe s prometom. Za vodenje zunaj izven prereza v notranjo­ sti škatle, vzdolž nosilne konstrukcije, so predvideni AB deviatorji - preusmerniki v poljih in nad podporami (sliki 4a in 4b). V po ljih dolžine 104.0 in 125.0 m sta predvidena dva deviatorja, v ostalih poljih pa po en deviator v sredini razpona. Tudi prečniki nad podporami rabijo kot devia­ to rji. V deviatorjih sta predvideni dve re­ zervni "s e d li” za morebitno dodatno na­ penjanje konstrukcije zaradi obtežb pri izrednih prevozih. Prekladna škatlasta konstrukcija je izve­ dena v betonu MB 40. Zaradi tehnologije M. ZAVRŠKI, V. AČANSKI: Projektiranje in izvedba viadukta Ločica gradnje je b ila zahtevana m inim alna tla č ­ na trdnost 30 M N/m 2 po 3 dneh. Za ar­ m iranje je b ila uporabljena rebrasta ar­ matura RA 40 0 /5 0 0 -2 in za predna- penjanje visokovredno jeklo kakovosti 1570/1770 MN/m 2. 3.3 PODPORNA KONSTRUKCIJA S TEMELJI Podporno konstrukcijo sestavljata dve krajni podpori in deset vm esnih podpor. Krajni oporn ik desnega viadukta v osi 1D je zaradi visokega nasipa zasnovana iz prečnega nosilca- masivne ležiščne gre­ de dim . 445,0 X 300,0 cm z zaledno ste­ no, ki je podprta z dvema stenastim a ste­ broma sprem in ja jočega se prereza (4 4 5 .0 -6 3 6 .0 /1 6 0 ,0 cm) in višine 14.71 m. Ostali krajni oporniki so zasnovani kot klasični stenasti oporn ik i. Za obema opornikom a sta v v iš in i glave opornika predvideni horizontalni p lošč i debeline 60 cm, ki s trenjem prenašata horizontal­ ne potresne sile iz am ortizerjev v teren za opornikom , istočasno pa delu je ta kot pasivni s id ri, ki prevzemata horizontalne sile od zem eljsk ih pritiskov. V zaledju opornikov so zgrajene kontrolne komore, ki rabijo za napenjanje, zamenjavo kablov izven prereza, za pregled ležišč, d ila tacij, za dostop v glavno nosilno konstrukcijo in za p rik lju č e k cestne kanalizacije ter drugih vodov. Temeljenje krajnih podpor je izvedeno s polnim vodnjaki premera 9.10 m pri po­ dpori 1D in vodnjaki premera D = 7 .1 0 m pri podporah 1L in 12D, 12L na kompak­ tno nosilno skalo. Stebri vmesnih podpor (slika 5 ) imajo votli po ligonalno oblikovani prerez, d im enzij 4,0 X 4,0 m pri podporah v oseh 4D-8D, 11 D, 4L-8L, 11L in 5,0 X 4,0 m pri podpo­ rah 2L, 2D, 3L, 3D, 9L, 9D , 10L, 10D. Višine stebrov znašajo od 7,5 do 38,0 m. Debelina sten pri vseh stebrih je 30 cm. Na spodnji strani se debelina stene z vu- tastim prehodom na notranji strani izve­ de iz 30 cm na 130 cm na mestu vpetja v tem eljno p loščo vodnjaka. Navzgor se stebri razširijo v kapo stebra tlorisne dim. 4.0 X 5.65 m pri manjših stebrih dim. 4.0 X 4.0 m ter na 5.0 x 4.0 (5.20) pri po­ dporah 2 in 3 ter 5.0 x 4.0 (4.60) pri podporah 9 in 10. Razširitev kape pri podporah 2 ,3 ter 9 ,1 0 se izvede s stran­ skim i rebri širine 2.0 m. Debelina polnega dela kape stebra znaša 2.0 m. V sredini kape je predvidena od­ prtina za dostop v steber in podest za pregled ležišč. V vsakem stebru so pre­ dvidena dostopna vrata v steber. Dostop v notranjost stebrov je mogoč po kovin­ skih lestvah in vm esnih podestih. Temeljenje vm esnih podpor je izvedeno z vodnjaki premera D = 7.10 m pri po­ dporah v oseh 4 -8 ,1 1 in D = 9.10 m pri stebrih v oseh 2,3 ,9 in 10. Vodnjak sestavlja (slike 5a, 5b in 5 c ) : - tem eljna plošča, deb. d = 1.50 m pri podporah v oseh 4 -8 ,1 1 ter d = 2.0 m pri podporah v oseh 2,3 in 9, 10 , - zun a n ji p la šč vodn jaka - o b ro č i, deb. 30 -20 cm, - notranji del stene vodnjaka deb. d = 20-30 cm in - zgorn ja p lošča vodnjaka deb. d = 30 cm. M. ZAVRŠKI, V. AČANSKI: Projektiranje in izvedba viadukta Ločica Slika 5b: V m e s n a p o d p o ra Dno temeljne plošče je vkopano najmanj 2,0 m v kom paktno skalo, merjeno od nižje kote pobočnega terena. Vodnjak je prek plašča vpet v zem ljino , ki vodnjak obdaja. Podpore v osi 10D in 10L so temeljene na pilotih . V spodnjem delu j steber vpet v tem eljno blazino dim . 8. 0 x 8.30 x 2.50 m, ki je podprta z devetimi piloti Ć 150 cm. Piloti so vpeti v nor Ina tem elj­ na tla v dolžin i 2 D p ilo ta v Kompaktno skalo (apnenec), na zgornji strani so vpeti v p ilo tno blazino; bočno s< elastično opirajo na okoliški teren.. 3.4 ZASNOVA POTRESNE IZOLACIJE Za zagotovitev potresne varnosti je bil pri zasnovi konstrukcije upoštevan princip potresne izolacije. Z izo lacijo med prek- ladno in podporno konstrukcijo zmanjša­ mo prenos potresne energije v preklad- no konstrukcijo. Sistem ležišč in protipo­ tresnih naprav-dušilcev (slika 6) je za­ snovan tako, da je celotna konstrukcija za prevzem vertika ln ih in horizontalnih sil zasnovana kot kontinuirana “ p lavajoča” konstrukcija, ki s loni na teflon:. Kih drsnih ležiščih (osi 2, 3, 9 ,1 0 ) odri. vodenih drsnih gumenih ležiščih (osi 1 4,5,7,8 in 12), ki so vzdolžno pom ična in prečno nepomična in fiksnih gum enih iežiščih na podporah 6 in 7. Ležišča v kom binaciji s h idravličn im i dušilc i (slika 7) na krajnih opornikih (dušenje v vzdolžni sm eri) in dušilc ih na vmesnih stebrih v oseh 2,3 ter 9,10 (dušenje v prečni sm eri) zagota­ v lja jo t.i. potresno izo lac ijo v prim eru močnega potresa. 4 TEHNOLOGIJA GRADNJE 4.1 IZVEDBA TEMEL­ JENJA IN PODPOR Izkop za vodnjake se izvaja s pom očjo prstanov (deb.stene 2 0 -3 0 cm ), ki so namenjeni zaščiti gradbene jame (sliki 8a Gradbeni vestnik • Ljubljana 50 M. ZAVRŠKI, V. AČANSKI: Projektiranje in izvedba viadukta Ločica © © ® ® ® ® ® @ @ @ h» - p u *. < >------ -— i k o n s t r u k c i ja < > ---------- “*J jarednastavitev predna; taviteL i k o n s t r u k c i ja r -----------1 L J © ' © © © @> © © © © © © @ LEGENDA: = dušilec drsno teflonsko ležišče drsno gumijasto ležišče fiksno gumijasto ležišče Slika 6: Razporeditev ležišč in dušilcev Slika 7: Dušilec, ki se namesti na vmesnih podporah v oseh 2,3 , 9 in 10, in 8b). Zaradi nagiba terena so prvi obroči izvedeni kot loki, ki so z začasnim i pa­ sivnim i s idri sidrani v zaledno hrib ino. Izkop se izvaja z bagrom z grabežno žlico. Globina posamezne etape izkopa znaša okoli 1.0 m. Po izvršenem izkopu posamezne etape sledi čiščenje gradbene jame, ravnanje priključne armature na spodnjem delu AB M. ZAVRŠKI, V. AČANSKI: Projektiranje in izvedba viadukta Ločica Slika 8a: Izvajanje izkopa za vodnjak Temeljenje podpore v osi 10 je bilo izve­ deno na p ilo tih premera 0 150 cm. 4.2 PROSTOKONZOLNA GRADNJA PREKLADNE KONSTRUKCIJE Gradnja prekladne konstrukcije se skoraj v celoti izvaja s postopkom prostokonzol- ne gradnje s tremi do štirim i pari opažnih vozičkov. Za vsak viadukt je potrebno izvesti po 11 miz z dolžinami konzol 60.0 m na podporah 9 in 10, 49.50 m na po­ dporah 2 in 3 ter do 32.50 m na ostalih podporah. Odseki ob krajnih podporah se v dolžini 15.0 m izvedejo na odru. Dolžina baznih delov znaša 6.25 m. Delovni ciklus za sim etrično izvedbo lamel znaša 7 dni. Gradnja miz v oseh 4, 8 in 11 je nesimetrična, kar pomeni, da se gradnja lamel na eni strani nadaljuje po izvedbi veznih lamel na nasprotni strani. Vezne lamele se izvajajo sproti po do­ končanju posameznih miz, in sicer v na­ slednjem zaporedju: VL23 (vezna lame­ la v 2 .polju med podporam a 2 in 3), VL56, VL34, VL12, VL45, VL89, VL910, VL1011, VL1112, VL67. Po zabetoniranju veznega dela in doseženi zadostni trdnosti betona veznih delov izvršim o napenjanje spodnjih sovprežnih kablov v poljih . V času gradnje posameznih miz s sim e­ trično prostokonzolno gradnjo je potreb­ no zagotoviti n jihovo stab ilnost. Vpetje prekladne konstrukcije v kapo stebra na t.i. malih mizah se izvede s prednapeti­ mi palicam i iz visokovrednega jekla (Dywidag) F 36 mm in podpiranjem z začasnimi ležišči - h idravličn im i preša­ mi (slika 9). Na velikih mizah M2, M3 ter M9, M10 se izvede dodatno sidranje s prednapetimi „zem eljskim i s id r i“ na vsaki strani stebra na odm iku 1 2 .0 -1 7 .0 m od osi stebra (slika 10). 5. SKLEP Prostokonzolna gradnja zahteva stalne in Slika 8b: Izvajanje izkopa za vodnjak prstana predhodne etape, čiščenje stene vodnjaka z zrakom pod pritiskom , posta­ v ljan je mrežne armature ter betoniranje zaščitnega plašča z enostranskim opažem. AB zaščitni plašč se izvede v delu preperinskega sloja. Ta postopek se izvaja do ustrezne g lobine tem eljen ja . Sledi zapolnitev vodnjaka z betonom pri krajnih opornikih. Pri vmesnih podporah sledi izvedba tem eljne plošče, stebra, notranjega dela obodnega plašča in zgor­ nje pokrovne p lo š č e . M. ZAVRŠKI, V. AČANSKI: Projektiranje in izvedba viadukta Ločica PREREZ A -A r j L _ i _ r r*I Idpptn-hlSlaitbhktiff 2 Sl OsAdl Vanzooe 7opuä(3 •„» » n s Ziai ; Vinica(irilltCMt5CÜ»IWM?‘HCCOa'Musi [Muzo VARAŽD1IG LadanjeVH»-. trleniea Gemona .\Gumtn Varaždinske Topilce'/Tarcertčo r^nä ' Jel R in i PcxkuleÖFaedis Ifojda : q Pregrada v \ **Cj>.lafa»ifa«>iaošk» PO VRATNA D O B A 4 7 5 LEThiriaAete ■ V illa O pic jna ^ Ugnano Sabbiadoro VER JE TN O S T PREKOR AČ ITVE VR EON OSTI N A KARTI: 10 % V 50 LETIH Pivka . KazariNu mLignanoPlneta VR STA T A L TR D N A T LA (A PO ECB) KRAJE N A M E JA H O B M O Č IJ J E TR E B A UVRSTITI V O B M O Č JA Z VE Č JO VR ED N O S TJO PR O JEKTN EG A PO SPEŠKA T A L 'Or«**»**'Muggia Goreči A vto rji: Janez Lapajne, B a rba ra Š k e t M otm kar, P o lona Z upanč ič Osno-na karta Piegfadna Karta R e p u te Stovemje I 500 000. © G e o d e ta upra a RepufciKe Slo^niie. 19Sn GaiAK lugerje a protekc-tja Oo ol«n,-e sa -jpotabo podolte>/ Geodetske upr a.e P flÄ Ä k e Stotn ije i t 90JM ^3.200t-2rdr«28-2-2e3l /* tema’*,« MOR. Upra a Republike Sto-emje za geofekc Ankaran/Anearon KOPER CAPODISTRIA IZO LA 1SOLA KARLOVAC Gw- Tehnična odelava karte in tick: Geodetski rnžM ut S fovertje Izdata in zatožila: MOP, Uprava RS za geofiziko, za dr Janez Lapajne, 2001 Ofwuf rj7* CaOMtV.Risnpk iw* Omli CCMpCKA' ' j SlCCHL-O A D R A N S K O M O R JE RETURN PERIOD: 475 YEARS lir.jatČJ P».* a. Opatija O Ministry of the Environment and Spatial Planning, Geophysical Survey o f Slovenia RIJEKA J. LAPAJNE, B. ŠKET MOTNIKAR, P. ZUPANČIČ: Nova karta potresne nevarnosti - projektni pospešek tal namesto intenzitete saj na tem obm očju potresna žarišča na naši strani meje niso bila prav po­ gosta pred potresom leta 1998 in nje­ govimi številnim i popotresi. Leta 1511 je na tem obm očju nastal tudi doslej največji potres z žariščem na slovens­ kih tleh. - O bm očje L ju b lja n e in njene b ližn je okolice, kjer so šibke jši potresi raz­ meroma pogosti, pa tudi nekoliko moč­ nejši potresi (najm očnejši znani pot­ res se je tu zgodil leta 1895) niso red­ kost. Zato prispevajo oboji k razme­ roma veliki potresni nevarnosti. Tudi k izračunu potresne nevarnosti na tem obm očju precej prispeva potres iz leta 1511, posebej na n jegovem zahod­ nem delu. - Tretje potresno nevarnejše obm očje je obm očje Brežic. K dokaj veliki vred­ nosti projektnega pospeška tal prispe­ vajo tu predvsem številn i razmeroma šibki potresi in redki močnejši potre­ si (najm očnejši znani potres je bil tu leta 1917, ki je po ve likostn i stopnji p rim erljiv s potresom leta 1998 v Po­ sočju). Nekoliko manjši vp liv na pot­ resno nevarnost tega obm očja imajo potresi na hrvaški strani meje in moč­ nejši potresi severno od Zagreba. PRIMERJAVA Z URADNO SEIZMOLOŠKO KARTO Karta projektnega pospeška tal (slika 1) kaže večje in manjše razlike glede na ura­ dno veljavno karto potresne intenzitete (slika 2), ki je skupaj s tolm ačem (Tumač seizm ološke karte SFR Jugoslavije , 1987) priloga Pravilniku o tehničnih nor­ mativih za graditev objektov visoke gra­ dnje na seizm ičnih obm očjih (UL SFRJ 3 1 /1 9 8 1 ,4 9 /1 9 8 2 , 52 /1990). Te razlike lahko razložimo z nekoliko različnim i vho­ dnim i podatki, različno računsko metodo­ log ijo , različnim i subjektivn im i ocenami in predvsem z različn im a veličinam a, ki ju kažeta karti. Veličina na uradno veljavni seizm ološki karti oziroma karti potresne nevarnosti je potresna intenziteta, ki kaže stopnje po­ tresnih učinkov. Karta je izdelana za “ sre­ dnja t la ” (kot so opredeljena v pravilniku iz leta 1981) in za povratno dobo 500 let. Izračun tem e lji na podatkih o preteklih potresih ob subjektivnem upoštevanju seizm otektonskih značilnosti ozem lja in avtorjevih strokovnih izkušenj. Na karti izstopa vp liv velikih zgodovinskih in m oč­ nih nedavnih potresov, kar se kaže npr. v „o to čk ih ” 8. in 9. stopnje na nadžariščnem obm očju največjega zna­ nega slovenskega potresa (Idrijsko 1511) in na obm očjih večjih potresov v b ližn ji preteklosti (npr. Kozjansko 1974 in Fur­ lanija 1976). Nova karta potresne nevarnosti kaže vre­ dnosti projektnega pospeška tal. Karta je izdelana za trdna tla in za povratno dobo 475 let. Pri njeni izdelavi je uporabljen dopoln jen postopek prostorskega glajenja potresne dejavnosti. Poleg potre­ snega kataloga (v katerega so vk ljučeni tudi potresi, ki jih avtor karte intenzitete še ni imel na vo ljo ) je vhodni podatek še količinski seizmotektonski model. Izračun je narejen z lastn im računalniškim pro­ gram om . Najpom em bnejša razlika med kartama je potresna veličina, s katero je opredeljena potresna nevarnost. Za razliko od inten­ zitete je projektni pospešek tal fizikalna veličina, ki omogoča neposreden izračun potresnih sil oziroma obremenitev. Upo­ raba karte intenzitete za določanje projek­ tnega pospeška je bil le zasilni izhod, ker leta 1995 karte projektnega pospeška še ni b ilo . Prirejanje vrednosti projektnega oziroma vršnega pospeška tal vrednostim intenzitete in obratno namreč ni eno lič ­ no. Stopnjam intenzitete ustrezajo veliki razponi vrednosti pospeška, ki se prekri­ vajo preko več intenzitetnih stopenj. SKLEP Vrednosti na nedavno objavljen i svetov­ ni karti potresne nevarnosti [ur. Giardini, 1999 ], pri izdelavi katere je prvi avtor tega prispevka in nove slovenske karte sodeloval kot koordinator za S lovenijo , potrju je, da spada Slovenija med države s srednjo potresno nevarnostjo. Ozemlje Slovenije je tudi del evropsko-azijskega potresnega pasu, ki je za obtihoocenskim pasom drugo najpomembnejše potresno območje na svetu. Čeprav potresi pri nas ne dosegajo prav velikih vrednosti magni­ tude, pa so zaradi razmeroma plitvih žarišč njihovi učinki lahko dokaj hudi. V prim erjavi s potresno nevarnostjo v državah Evropske unije in državah, ki naj bi se ji v nekaj letih pridružile, je Slove­ nija po potresni nevarnosti takoj za Grčijo in Italijo. V srednji Evropi pa je potresna nevarnost daleč največja prav na ozem­ lju Slovenije. To je tudi glavni strokovni argument pri s icer neupravičenem av­ strijskem poudarjanju potresne ogroženosti jedrske elektrarne Krško. Karta projektnega pospeška tal je upora­ bna na raznih področ jih , z novim pred- standardom pa se bo uporabljala tudi za projektiranje “ navadnih stavb” . Za projek­ tiranje gradbenih objektov, ki zahtevajo večjo potresno varnost, bomo po potrebi izdelali karte za večje povratne dobe in karte spektralnega pospeška. Za projek­ tiran je pom em bnejših objektov bodo dajale karte le orientacijske vrednosti, za določitev projektnih potresnih veličin pa bodo podobno kot doslej potrebne po­ drobne raziskave lokacije bodočega objekta. Raziskave in razširitev m etodologije, p ri­ prava lastnih vhodnih podatkov in izbor podatkov iz literature, izdelava računal­ niškega programa, predhodni izračuni in izdelava predhodnih kart, preverjanja izračunov ter izdelava končne različice karte je potekalo več let na Upravi Repu­ blike Slovenije za geofiz iko na M in is tr­ stvu za okolje in prostor v sodelovanju z Inštitu tom za konstrukcije , potresno inženirstvo in računalništvo na Fakulteti za gradbeništvo in geodezijo Univerze v Ljubljani (Lapajne et al., 1997a, b; Lapaj­ ne, 2000; Šket M otn ikar et al., 2000; Fajfar et al., 1995 - 2000). Pri nas in tudi s icer v svetu obstaja zara­ di pom anjk ljiv ih in nezanesljivih vhodnih J. LAPAJNE, B, ŠKET MOTNIKAR, P ZUPANČIČ: Nova karta potresne nevarnosti - projektni pospešek ta l namesto intenzitete % . X „ * w _ - < Slika 2: Uradna seizmološka karta: potresna in tenzite ta za povratno (avtor za ozemlje Slovenije: V. Ribarič). podatkov ter glede m etodolog ije ocenjevanja potresne nevarnosti še pre­ cej odprtih vprašanj, ki jih bomo tudi v prihodnje reševali v okviru evropskih in svetovnih sm ernic ob upoštevanju s lo ­ venskih seizm oloških, seizm otektonskih in geoloških značilnosti. Trenutno na­ daljujemo raziskovalno delo na posp lo- šitvi postopka in izdelavi uporabniku prijaznega računalniškega programa. Morebitni novi m očnejši potresi in na­ tančnejše določitve potresnih ve lič in bodo zahtevale novo m odeliranje pričakovane prostorske porazdelitve po­ tresov, poleg tega bodo zapisi takih po­ tresov na več opazovalnicah om ogočili izdelavo za naše ozemlje značilnega m o­ dela pojemanja, natančnejša opredelitev in morebitno odkritje danes še nepozna­ nih seizm ogenih struktur pa prevredno­ tenje seizmotektonskega modela. Novi in natančnejši podatki bodo poleg bo ljš ih verjetnostnih ocen om ogočili tudi zane­ sljivejše fizikalno modeliranje in determ i­ n istično določanje projektnih potresnih ve lič in . Zato se ocenjevanje potresne nevarnosti stalno izpopolnjuje in posoda­ blja, karte projektnih potresnih ve lič in pa naj bi se praviloma preverjale vsakih pet let in po potrebi zamenjale. Ocenjevanje potresne nevarnosti in izdelava p ripa­ dajočih kart je poleg obveščanja o potre­ sih najpom em bnejša uporaba podatkov opazovanja potresov, saj je ena od te­ m e ljn ih podlag vseh ob lik zaščite pred potresi. L ITE R A TU R A Bajc J., Aoudia A., Sarao A., Suhadolc R, The 1998 B ovec-K rn m ounta in (S loven ia ) earthquake sequence. G eophysical Research Letters, Vol. 28, št. 9 ,1 8 3 9 -1 8 4 2 , maj 2001. CEN - European C om m ittee fo r S tandard ization, Eurocode 8 - Design provisions for earthquake resistance ofstructu- res-Part 1-1: General rules-Seism ic actions and general requirements for structures, European Prestandard, E N V 1998- 1-1, 25 str, 1994. Cornell, C. A., Eng ineering se ism ic risk ana lysis, Bull. Seism. Soc. Am. 5 8 ,1 5 8 3 - 1 6 0 6 ,1 9 6 8 . J. LAPAJNE, B. ŠKET MOTNIKAR, P. ZUPANČIČ: Nova karta potresne nevarnosti - projektni pospešek ta l namesto intenzitete Fajfar, P, Lapajne J., Perus I,, Šket M o tn ikar B., Z upančič P, F isch inger M., V id ic I , Izdelava strokovn ih podlag za do­ loč itev potresn ih param etrov za slovensko ve rz ijo standardov Eurocode 8, Raziskovalna naloga, Univerza v L jubljan i - Fakulteta za arh itekturo , g radbeniš tvo in geodez ijo - In š titu t za potresno inženirstvo in računa ln iš tvo , M in is trs tvo za oko lje in p rostor - Uprava Republike S love n ije za geo fiz iko , 1995, Fajfar, P, Lapajne J., Peruš L, Šket M otn ikar B., Zabukovec B., Zupančič P, F isch inger M., Izdelava strokovnih podlag za tehn ične predpise in standarde Eurocode, Raziskovalna naloga, Univerza v L jub ljan i - Fakulteta za arh itekturo , gradbe­ ništvo in geodez ijo - Inš titu t za potresno inžen irs tvo in računa ln iš tvo , M in is trs tvo za oko lje in p rostor - Uprava Repu­ b like S loven ije za geofiz iko , 1996. Fajfar, P, Lapajne, J., Peruš, L, Zabukovec, B., B., Zupančič, O cenjevanje potresne nevarnosti, I. Faza. Raziskovalna naloga. L ju b lja n a , Univerza v L ju b lja n i - Faku lte ta za a rh itektu ro , g radben iš tvo in geodez ijo - In š titu t za potresno inženirstvo in računaln iš tvo & M in is trs tvo za oko lje in prostor - Uprava Republike S loven ije za geo fiz iko , Ljubljana, 1997. Fajfar, P, Lapajne J., F isch inger M., Peruš L, Šket M o tn ika r B., Zabukovec B., Zupančič P, Strokovne podlage za do­ ločanje potresne obtežbe za s lovenski predstandard EC8 - II. faza, R aziskovalno-razvojna naloga, Univerza v Ljubljani - Fakulteta za arh itekturo , g radbeniš tvo in geodez ijo - In š titu t za potresno inženirstvo in računa ln iš tvo , M in is trs tvo za oko lje in p ros to r - Uprava Republike S lo ve n ije za geofiz iko , 1998. Fajfar, P, Lapajne J., F isch inger M., Peruš L, Šket M o tn ikar B., Zabukovec B., Zupančič P, Strokovne podlage za do­ ločanje potresne obtežbe za s lovenski predstandard EC8 - III. faza, Raziskovalno-razvojna naloga, Univerza v Ljubljani - Fakulteta za arh itekturo , g radbeniš tvo in geodez ijo - In š titu t za potresno inženirstvo in računa ln iš tvo , M in is trs tvo za oko lje in p rostor - Uprava Republike S lo ve n ije za geofiz iko , 1999. Fajfar, P, Lapajne J., Peruš L, Šket M otn ikar B., Zupančič P, Šoštarič M ., Projektni parametri za potresno odporno projek­ tiran je gradbenih ob jektov po Eurocode 8, R aziskovalno-razvojna naloga, Univerza v L jub ljan i - Fakulteta za gradbeni­ štvo in geodez ijo - in š titu t za potresno inžen irs tvo in računaln ištvo, M in is trs tvo za oko lje in prostor - Uprava Republike S loven ije za geo fiz iko , 2000. Frankel, A,, M app ing se ism ic hazard in the Central and Eastern United States, SeismologicalResearch Letters, Vol. 66, No. 4, 8 -2 1 , 1995. G iardini, D. (U r.), 1999, The g loba l se ism ic hazard assessm ent program (GSFIAP), Annali di G eofis ica, vo l. 42, št. 6, 1 0 8 5 -1 1 0 7 (p rilo g a : karta G lobal se ism ic hazard map) Lapajne, J. K., Šket M otn ikar B., Ja lov išče B o rš t-v e r je tn o s tn a ocena vršnega pospeška tal, Gradbeni vestnik 4 9 ,171- 184, avg. 2000. Lapajne, J. K., Šket M o tn ikar B., Z upančič P, P re lim ina ry se ism ic hazard maps of S lovenia, Natural Hazards 1 4 ,1 5 5 - 164, 1997a. Lapajne, J. K., Šket M otn ikar B., Zabukovec B., Z upančič P, S p a tia lly -sm oo thed s e ism ic ity m o d e llin g of se ism ic ha­ zard in S lovenia Jo u rn a l o f Seismology, Vol. 1, št. 1, 7 3 - 8 5 ,1997b. Lapajne, J. K,, Som e features of the sp a tia lly sm oothed se ism ic ity approach, Proceedings of W orkshop S e ism ic ity m o­ de ling in se ism ic hazard m apping, Po ljče, 2 7 -3 3 , 2000. Poljak M,, Zupančič P, Lapajne, J. K., Šket M o tn ika r B., 2000, S e ism ote c ton ic input fo r spa tia lly sm oothed se ism ic ity approach, P roceedings of W orkshop S e is m ic ity m o d e llin g in se ism ic hazard m apping, Poljče, 1 1 7 -1 2 4 , 2000. P raviln ik o teh n ičn ih norm ativ ih za g rad itev ob jektov visoke gradnje na se izm ičn ih obm o č jih , Uradni lis t SFRJ, 844- 855, št. 3 1 /1 9 8 1 . Praviln ik o sprem em bi p rav iln ika o te h n ič n ih no rm ativ ih za grad itev o b jektov visoke gradnje na se izm ičn ih obm očjih , Uradni lis t SFRJ, 1 2 4 9 -1 2 5 1 , št. 4 9 /1 9 8 2 . Praviln ik o sprem em bah in dopo ln itva h p rav iln ika o teh n ičn ih norm ativ ih za grad itev ob jektov visoke gradn je na seiz­ m ičn ih o b m o č jih , Uradni lis t SFRJ, 1729, št. 4 9 /1 9 8 2 . R ibarič, V., Seizmičnost Slovenije - Katalog potresov, Seizm ološki zavod SR S lovenije , L jub ljana , 649 str., 1982. R ibarič, V., Seizmičnost Slovenije - Katalog potresov, Dodatek 1, S eizm ološki zavod SR S love n ije , L jub ljana , 145 str., 1992. R ibarič, V., Seizmičnost Slovenije - Katalog potresov, Dodatek 2, S eizm ološki zavod SR S loven ije , L jub ljana , 91 str., 1994. Mnenja in odmevi: K članku: tržna raziskava sovprežnih konstrukcij v Sloveniji Sabetta, F., Pugliese A., Estim ation of response spectra and s im u la tion of nonsta tionary earthquake ground m o tions, Bull. Seism. Soc. Am. 86, št. 2, 3 3 7 -3 5 2 ,1 9 9 6 . Šket Motnikar, B., Lapajne, J. K., Zupančič, P, Zabukovec, B., A p p lica tio n of the sp a tia lly sm oothed s e ism ic ity approach for Slovenia, P roceedings of W orkshop S e ism ic ity m o de ling in se ism ic hazard m app ing , Po ljče, 1 2 5 -1 3 3 , 2000. Seizmološka karta SFRJ za povratn i period od 500 godina. Zajednica za se izm o lo g iju SFRJ, Beograd, 1987. Tumač seizm ološke karte SFR Jugo s la v ije . Za jedn ica za se izm o lo g iju SFRJ, Beograd, 1987. Wells, D. L., C oppersm ith , K. J., New em p irica l re la tionsh ips am ong m agnitude, rupture length, rupture w id th , rupture area, and surface d isp lacem ent, Bull. Seism. Soc. Am. 84, št. 4, 9 7 4 -1 0 0 2 ,1 9 9 4 . Zabukovec B., OFHAZ - A co m pute r program fo r s p a tia lly sm oothed s e ism ic ity approach, P roceedings of W orkshop S e i­ sm icity m odeling in s e ism ic hazard m apping, Po ljče, 1 3 5 -1 4 0 , 2000. Živčić, M., Katalog potresov, Projekt NEK-PSFIA92, Univerza v L ju b lja n i, FAGG - IKPIR, L jub ljana , 1992. Živčič, M. (uredn ik), Q uantita tive S e ism ic Zoning of the C ircum Pannonian Region, QZEZ-CIPAR, S c ie n tific report on Task A: Se ism ic ity and G eodynam ics. Com m . Eur, C om m ., P ro ject CIPA CT 9 4 -0 2 8 3 , M in is trs tvo za oko lje in prostor - Uprava RS za geofiziko, L jub ljana , 1996. M M c m t r a r a ( Q ) E ) in [ M l d W □ V rubriki so objavljena mnenja, ki spodbujajo razm išljanja o aktualnih problem ih gradbene stroke in odmeve na že obja­ vljene prispevke v Gradbenem vestniku ali drugod. Prispevki izražajo osebna stališča njihovih avtorjev. K ČLANKU: TRŽNA RAZISKAVA SOVPREŽNIH KONSTRUKCIJ V SLOVENIJI Avtorji: Simon Šilih, Boris Snoj, Stojan Kravanja Gradbeni vestnik, letnik 51., april 2001 Članek navaja zaporedje razlogov, zakaj se sovprežne konstrukcije pri nas soraz­ merno malo uporabljajo. Pri tem pa niso navedeni bistveni tehniško-gospodarski razlogi. Ti pa so: Prednost vseh jeklenih konstrukcij je v majhni lastni teži v prim erjavi z veliko no­ silno odpornostjo. To prednost obdrže tudi vse sovprežne konstrukcije , če so kombinirane z lahkim i sam onosnim i po l­ n iln im i ploščam i, naj gre za strehe ali za stropove. Majhna lastna teža konstrukcije pa je gospodarnostno utem eljena le pri večjih razponih in pri sorazmerno m ajh­ nih koristnih obtežbah, kot je na prim er sneg. Sovprežne konstrukcije bi b ilo to ­ rej sm iselno uporab iti pri konstrukcijah srednjih in več jih razponov dvoranskih objektov, bodisi za zbornične bodisi za industrijske komplekse. Za mostne objek­ te, ki so namenjeni zelo velik im koristnim težam in za bivalne objekte pri manjših razponih pa večja lastna teža betona ne vpliva bistveno na gospodarnost kon­ strukcije . Tako v takih prim erih uporaba jekla ali sovprege ni gospodarna. Prof. Svetko Lapajne, univ.d ip l.inž.grad. Mnenja in odmevi: K članku: tržna raziskava sovprežnih konstrukcij v Sloveniji ODGOVOR Namen tržne raziskave je bil ugotoviti obseg uporabe in vzroke za trenutno re­ dko uporabo sovprežnih konstrukcij v S loven iji. Pri tem sva želela ugotoviti izključno mnenje predstavnikov gradbe­ nih pod je tij, ne pa sama postavljati do­ ločenih hipotez. Anketiranci so lahko po lastni presoji navedli vzroke, zakaj teh konstrukcij ne uporab lja jo pogosteje. Eden izmed vzrokov bi lahko bil tudi, da sovprežne konstrukcije niso gospodarne iz razlogov, ki jih navaja prof. Svetko La­ pajne. Vendar pa so predn jačili drugi razlogi, kot npr.: niso dovo lj poznane, nim ajo tra d ic ije ... Strinjava se z mnenjem prof. Svetka La­ pajneta glede področja gospodarne upo­ rabe sovprežnih konstrukcij v visokogra- dn ji. Se pa prednosti sovprežnih kon­ strukcij kažejo tudi v m ostogradnji. Teža sovprežnih mostnih konstrukcij je 40-50 AVTORJEV % manjša od arm iranobetonskih in pre­ dnapetih konstrukcij, kar ima pri večjih razponih ve lik vp liv na prekladno kon­ s tru kc ijo , predvsem pa pomeni manjše stroške stebrov in tem eljenja. Pri zelo ve lik ih razponih mostov (večjih od 500 m) je lastna teža odločujoča, zato je jek lo v teh prim erih edini primeren m aterial, (npr. zadnji večji most, Akashi - Kajiko na Japonskem). Tržna raziskava je bila izvedena kot uvod v obširnejšo prim erjalno analizo, s kate­ ro sva želela na podlagi primerjave med sovprežnim i in arm iranobetonskim i m edetažnim i konstrukcijam i do loč iti razpone, pri katerih je uporaba sovprežnih konstrukcij ekonom ično ugodna. Torej d ob iti rezultate na podlagi konkretnih izračunov, na pa teoretičnih predvidevanj in hipotez. Ugotovila sva, da so pri prostoležečih sistem ih, obrem enjenih z lastno težo in koristno obtežbo 5 kN/m2, sovprežni no­ s ilc i cenejši pri razponih, večjih od 30 m. Ko upoštevamo tudi težo konstrukcije, ki v veliki meri vpliva na stroške zidov, ste­ brov in temeljev, se prednosti sovprežnih konstrukcij kažejo pri razponih od 25 m naprej. Pri koristni obtežbi 10 kN/m2 pa so to razponi, večji od 24 m (oziroma 22 - 24 m ob upoštevanju teže kon­ strukcije ). Z raziskavo sva torej dokazala, da se pre­ dnosti sovprežnih pred betonskimi medetažnimi konstrukcijam i kažejo izra­ ziteje pri večjih koristnih obtežbah in ne obratno. Simon Š ilih in Stojan Kravanja Spoštovani! Slovenski gradbeniki se ponašamo s svojo strokovno- znanstveno revijo “Gradbeni vestnik”, ki izhaja že 50. leto! Kljub vmesnim kriznim obdobjem v slovenskem gradbeništvu, je revija ohranila svojo kvaliteto in naročnike tudi po zaslugi sodelovanja gradbenih podjetij in posameznih strokovnih inštitucij, ki so omogočila izdajanje revije s svojimi vsebinskimi in reklamnimi prispevki. “Gradbeni ves tn ik” je revija, s ka tero predstavljamo slovenski in tuji strokovni javnosti naše znanstvene in strokovne dosežke z vseh področij gradbeništva, obe­ nem z njo izobražujemo in stanovsko povezujemo kolege, saj je revija tudi člansko glasilo Zveze društev gradbenih inženirjev in tehnikov Slovenije [od maja 1 9 9 8 s ta lne članice Evropske zveze gradbenih inženirjev - ECCE]. K sodelovanju vabimo vsa za in te res i ran a gradbena podjetja, da revijo podprejo, obogatijo in počasti jo s svojimi predstavitvami in reklamnimi oglasi. Temeljna moč Vašega podjetja so strokovnjaki, njihova moč pa je znanje in dobra informacija! Za reklamne oglase se priporočamo po naslednjem ceniku: 1/1 barvni oglas na naslovnici 20 0 .0 00 ,0 0 SIT 1/1 črno - beli 1/2 barvni 1/2 črno - beli 1/4 črno - beli 1 0 0 .0 0 0 . 00 SIT 1 0 0 .0 0 0 . 00 SIT 5 0 .0 0 0 . 00 SIT 2 5 .0 0 0 . 00 SIT V ceno je v š t e t DDV. Rabat ponavljanja oglasa znaša 1 0 % . ZDGITS NAROČILNICA ZA “ GRADBENI VESTNIK» Do preklica n a ro č a m (o )... izvod(ov) rev ije GRADBENI VESTNIK in se obvezujem (o), da bom (o) naročnino poravnal(i) v zakonitem roku po prejem u računa ali položnice. Naročnik: Ime in p r i im e k : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Podjetje , u s ta n o v a :. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Naselje, u lica, hišna š t . : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Poštna š te v ilk a : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ime p o š te : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Davčna številka n a ro č n ik a :. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Status (ve lja samo za ind iv idualne naročnike), obkroži: -za p o s le n -u p o k o je n e c -š tu d e n t Kraj in datum Podpis Naročilnico izrežite in pošljite v kuverti na naslov: GRADBENI VESTNIK, Karlovška 3 1000 Ljubljana I I 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Kak s trat lOVOSt ličijo i i i i i i i ^ i i i i i i i i i i i i i i « i i IS 9( 0 m tiskarna ljubljana, d.d. 1000 Ljubljana, Tržaška 42, SLOVENIJA telefon: ++386 1 4231515 telefax: ++386 1 257 14 61, 423 41 23 e-mail: tiskarna.Ijubljana@mrak.si PRIPRAVLJALNI SEMINARJI TER IZPITNI ROKI ZA STROKOVNE IZPITE V GRADBENIŠTVU, ARHITEKTURI IN KRAJINSKI ARHITEKTURI V LETU 2001 MESEC SEMINAR IZPITI GRADBENIKI ARHITEKTI KRAJINARJI Junij ustni: 4. - 7.6. Septem ber 17. - 21. O ktober B. - 12. pisni: 27.10. November 1 2 . - 1 6 . ustni: 5. - B. 11. pisni: 7.11. pisni: 24.11. ustn i: 19. - 21.11. December 17. - 21. ustni: 3. - 7.12. A. PRIPRAVLJALNE SEMINARJE organizira Zveza društev gradbenih inženirjev in tehnikov Slovenije (ZDGITS), Karlovška 3, 1000 Ljubljana (telefon/fax: 01 /422-46-22), E-mail: gradb.zveza@siol.net Seminar za GRADBENIKE poteka 5 dni (46 ur) in pripravlja kandidate za splošni in posebni del strokovnega izpita, Cena seminarja znaša 65.000,00 SIT z DDV. Seminar za ARHITEKTE IN KRAJINSKE ARHITEKTE poteka (prve) 3 dni in jih pripravlja za splošni del strokovnega izpita. Cena seminarja je 33.000,00 SIT z DDV. K seminarju vabimo tudi kandidate, ki so že opravili strokovni izpit po določeni stopnji izobrazbe, pa so si pridobili višjo in morajo opravljati dopolnilni strokovni izpit. Ponujamo jim predavanje iz področja “Investicijski procesi in vodenje projektov”. Cena predavanja in literature je 10.000,00 SIT z DDV. Seminar ni obvezen! Izvedba seminarja je odvisna od števila prijav (najmanj 20 kandidatov). Udeležca prijavi k seminarju plačnik (podjetje, družba, ustanova, sam udeleženec ...). Prijavo v obliki dopisa je potrebno poslati organizatorju najkasneje 20 dni pred pričetkom določenega seminarja. Prijava mora vsebovati: priimek, ime, poklic (zadnja pridobljena izobrazba), in naslov prijavljenega kandidata ter naslov in davčno številko plačnika. Samoplačnik mora k prijavi priložiti kopijo dokazila o plačilu. Žiro račun ZDGITS je 50101-678-47602; davčna številka 79748767. B, STROKOVNI IZPITI potekajo pri Inženirski zbornici Slovenije (IZS), Dunajska 104, 1000 Ljubljana. Informacije je mogoče dobiti pri Ge. Terezi Rebernik od 10.00 do 12.00 ure, po telefonu 01 / 568-52-76.