Psihološka obzorja /Horizons of Psychology, 20, 4, 129-154 (2011) © Društvo psihologov Slovenije 2011, ISSN 1318-187 Strokovni raziskovalnoempirični prispevek Mnenje slovenskih in evropskih psihologov o uporabi psiholoških testov danes in pred desetimi leti Dušica Boben* Center za psihodiagnostična sredstva sredstva, d. o. o., Ljubljana Povzetek: Komisija za teste in testiranje pri Evropskem združenju profesionalnih psiholoških društev, v kateri sodeluje tudi Komisija za psihodiagnostična sredstva Društva psihologov Slovenije, je pred desetimi leti sestavila vprašalnik za člane evropskih psiholoških društev, da bi zbrali mnenje o različnih vidikih uporabe psiholoških testov. Vprašalnik se je nanašal na znanje in kompetence psihologov, pravne standarde in nadzor, zlorabe testov in testiranja, postopke testiranja in njegove omejitve, pomen testov in testiranja ipd. Leta 2009 je komisija raziskavo ponovila na nekoliko spremenjenem vprašalniku. V njej smo sodelovali tudi slovenski psihologi. Prispevek tako predstavlja rezultate raziskave iz leta 2009, primerjavo z rezultati drugih evropskih držav ter razlike z rezultati izpred desetih let. Ključne besede: psihološko testiranje, psihološki testi, stališča, psihologi Slovenian and European Psychologists' Opinion on Test and Testing: Today and 10 Years Ago Dusica Boben* Center za psihodiagnosticna sredstva sredstva, d. o. o., Ljubljana Abstract: In 1999, the EFPA Standing Committee on Test and Testing created a questionnaire in order to know the opinions of professional psychologists on testing practices. The questionnaire involved items relating to: knowledge and competencies, regulations on test and testing, concern over incorrect test use and assessment, appreciation of tests and testing etc. In 2009 the survey was repeated with adapted questionnaire and Slovenian psychologists took an active part in it. The article presents Slovenian results from current survey, a comparison with results from other European countries and with Slovenian results in 1999. Key words: psychological assessment, psychological tests, attitudes, psychologists CC = 2220, 3430 * Naslov/Address: Dušica Boben, Center za psihodiagnostična sredstva, d.o.o. Litostrojska 44d, 1000 Ljubljana, e-mail: dusica.boben@center-pds.si Uvod Stalna komisija za teste in testiranje pri Evropskem združenju psiholoških društev (Standing Commitee on Test and Testing - SCTT; European Federation of Psychologists' Associations - EFPA) je leta 1999 izpeljala raziskavo o mnenju evropskih psihologov o različnih temah, povezanih s testi. V raziskavi je sodelovalo šest držav: Velika Britanija, Španija, Nizozemska, Belgija, Hrvaška in Slovenija (Boben in Pogačnik, 2000; Muniz idr., 2001). Čez deset let se je SCTT odločila raziskavo ponoviti, vprašalnik pa je priredila v skladu z novostmi računalniškega in internetnega testiranja. Tokrat je sodelovalo že 17 evropskih držav oziroma 12.606 psihologov. Cilj in naloga SCTT je izboljšanje uporabe testov in testiranja, pri načrtovanju dela pa ji pomagajo izsledki raziskave, kot je bila ta. Prizadevanja za kompetentno uporabo testov bi lahko razdelili na dve področji: a) kvaliteta psiholoških testov oz. merskih pripomočkov, ki imajo vse primerne psihometrične lastnosti, in b) pravilna uporaba testov od odločitve za njihovo uporabo, izvedbe, vrednotenja, interpretacije do razlaganja rezultatov udeležencem in/ali naročnikom testiranja. Akcije, ki jih pri tem izvajajo, bi lahko razdelili glede na dve glavni strategiji: »omejevalne« in »informativne«. Omejevalna strategija se osredotoča na dejavnosti, ki omejujejo uporabo testov le na usposobljene strokovnjake. Sistemi, ki so v uporabi, se razlikujejo od države do države (Bartram in Coyne, 1998), vendar je večina držav prevzela ali priredila kriterije za kategorije A, B in C ameriškega psihološkega združenja (American Psychological Association - APA). V Sloveniji je Komisija za psihodiagnostična sredstva že leta 1975 opredelila štiri temeljne kategorije testov: A - Vključuje psihodiagnostična sredstva, ki jih je mogoče na enostaven in enoznačen način izvesti ter enostavno in povsem objektivno vrednotiti. Interpretacija teh psihodiagnostičnih sredstev naj bi zahtevala univerzitetno psihološko izobrazbo; B - vključuje psihodiagnostična sredstva, zahtevnejša za interpretacijo in ki zahtevajo univerzitetno psihološko izobrazbo pri izvedbi, vrednotenju in interpretaciji; C - vključuje psihodiagnostična sredstva, katerih uporaba zahteva praktično usposabljanje pod vodstvom mentorja ali kakršno koli drugo obliko mentorskega uvajanja pri uporabi; D - vključuje psihodiagnostična sredstva, katerih uporaba zahteva specifično dodatno usposabljanje. Kasneje je tem kategorijam dodajala nove, vendar pa je osnovna ideja ostala nespremenjena: kategorije so določene na podlagi zahtevnosti izvedbe, vrednotenja in interpretacije testa ter vsebujejo tudi informacijo, kdo (glede na izobrazbo ali usposabljanje) je usposobljen za njihovo kompetentno uporabo. SCTT je pripravila postopek akreditacije za nacionalne certifikate uporabnikov testov. Delovna skupina je pripravila več standardov za uporabnike testov in opredelila tri ravni uporabe testov: prva raven se nanaša na uporabo testov pod neposredno super-vizijo (npr. izvajanje testov), pri drugi ravni gre za neodvisno uporabo testov, vendar za omejen obseg in omejeno število situacij, tretja raven pa se nanaša na specialiste za teste in je zamišljena za psihologe, ki so strokovnjaki za teste in testiranje. Trenutno poteka pilotni projekt implementacije za drugo raven in razvoj tretje ravni, ki bi naj bila osnova za evropski register, povezan z EuroPsy. Več o tem v Evers idr. (v tisku), informacije je mogoče dobiti na SCTT ali Komisiji za psihodiagnostična sredstva. Ker pa omejevanje uporabe testov ne zagotavlja ustrezne uporabe testov, je nujno potrebna tudi »informativna« strategija oz. posredovanje informacij vsem vpletenim v proces testiranja: strokovnjakom, uporabnikom, organizacijam in družbi. Bolj kot so ljudje, ki so kakor koli vključeni pri uporabi psiholoških testov, seznanjeni z različnimi informacijami o tem, manj je možnosti za neustrezno uporabo testov. S tem namenom so mednarodne in nacionalne organizacije razvile etične standarde in različne smernice o pravilni uporabi testov. Znan je evropski etični meta kodeks, ki ga je pripravila EFPA (2005) in je osnova vseh evropskih nacionalnih psiholoških kodeksov, tudi našega, ki ga je izdalo Društvo psihologov Slovenije leta 2002. S tega področja so pomembni viri tudi standardi, ki jih je razvila severno-ameriška združena komisija za testiranje (Joint Committe on Testing Practices, 2002) in Smernice za postopek testiranja oz. obravnave (angl. assessment), ki jih je izdalo Evropsko združenje za psihološko testiranje (Fernandez-Ballesteros idr., 2001). Poleg teh osnovnih standardov imamo tudi številne smernice, ki informirajo o vseh pomembnih korakih pri testiranju - od razvoja testa oz. njegovega izbora, izvedbe, vrednotenja, do razlage in uporabe rezultatov ter njihovega posredovanja, npr. Mednarodne smernice za uporabo testov (ITC, 2000; prevedene tudi v slovenščino: Društvo psihologov Slovenije, 2006; ITC, 2008; dosegljive tudi na spletni strani: www.intestcom.org), Standardi za pedagoško in psihološko testiranje, ki so jih razvile tri severno-ameriške organizacije (American Educational Research Association, American Psychological Association in National Council on Measurement in Education, 1999; pripravlja se nova verzija) in se uporabljajo po celem svetu, ITC smernice za prevajanje in priredbo testov iz ene kulture v drugo (Hambleton, Merenda in Spielberger, 2005; ITC, 2010; dosegljive tudi na spletni strani: www.intestcom.org), ITC smernice za računalniške teste in internetno testiranje (ITC, 2005; dosegljive tudi na spletni strani: www.intestcom.org), Evropski standardi za uporabo testov v organizacijah (angl. European Test User Standards for test use in Work and Organizational settings, EFPA, 2005; dosegljivi tudi na spletni strani: www.efpa.eu/professional-development/test-and-testing). Poleg zgoraj naštetega pa pozornost zaslužijo tudi ISO standardi in model za oceno kakovosti psiholoških testov. Evropski model za oceno kakovosti testov je SCTT-EFPA razvila na podlagi takrat znanih modelov ocene testov iz Velike Britanije in Španije. Zadnjo verzijo modela najdete na spletni strani EFPA (www.efpa.eu/professional-development/test-and-testing), za slovenski prevod pa lahko vprašate na Komisiji za psihodiagnostična sredstva pri Društvu psihologov Slovenije. Glavni cilj modela je sistematična in kvantitativna ocena psihometričnih lastnosti testa in posredovanje takih objektivnih in nezastarelih informacij uporabnikom. Cilj ISO 10667 (sprejet bo v letu 2011) je postavitev standarda za izvajanje storitev ocenjevanja (angl. assessment) ljudi na področju dela, kjer bo vključen celoten proces ocenjevanja - od pogodbe, preko metodologije ocenjevanja, do uporabe rezultatov. Standard je napisan za individualne postopke in metode (npr. selekcija, svetovanje, trening), skupinsko (npr. timsko delo, klima in povezanost v skupini) ali za organizacijsko raven (npr. delovna klima, kultura podjetja, zadovoljstvo). V njem so opisane kompetence, dolžnosti in odgovornosti stranke in izvajalca ocenjevanja pred, med in po procesu ocenjevanja. Vključuje tudi smernice za vsako posamezno stranko v procesu, ne pa tehničnih standardov za teste in natančno ne določa kompetenc uporabnika testa. Njegova implementacija bo primeren okvir za vse delo, ki ga opravlja SCTT-EFPA. Na primer, če ISO standard zahteva, da je uporabnik testov kompetenten pri svojem delu, bo organizacija kot dokaz kompetentnosti lahko uporabila EFPA postopek akreditacije za nacionalne certifikate uporabnikov testov, ali če ISO standard zahteva, da so uporabljeni testi kakovostni, bo lahko organizacija to dokazovala z oceno testov, dobljeno z EFPA modelom za oceno kakovosti testov. Namen raziskave Namen evropske raziskave je bil spoznati mnenja psihologov in na podlagi rezultatov načrtovati izboljšave na področjih psiholoških testov in testiranja tako v Evropi kot tudi v posameznih državah. Interes za urejanje tega področja se kaže že v številu držav, ki so sodelovale pri raziskavi. Šestim državam, ki so raziskavo izvedle pred desetimi leti, se je pridružilo 11 novih. Za Slovenijo je zanimivo pogledati spremembe v mnenju psihologov o testih in testiranjih, posebno še, ker so se v tem času v naši družbi zgodile večje spremembe. Tako v prispevku predstavljamo najprej slovensko mnenje iz leta 2009, ga primerjamo s tistim izpred desetih let in ugotavljamo razlike med različnimi evropskimi državami. Metoda Vzorec Vprašalnik smo s kratkim spremnim dopisom spomladi 2009 poslali na 515 elektronskih naslovov psihologov, članov Društva psihologov Slovenije in Zbornice kliničnih psihologov. Vprašalnik je izpolnilo 128 (25 %) vabljenih. Povprečna starost psihologov, ki so odgovorili, je bila 40,5 let (SD = 10,7 let). Najmlajši je ima 23, najstarejši pa 70 let. Porazdelitev kaže slika 1. Večino vzorca (77 %) so sestavljale ženske. Kar zadeva poklicno usmeritev, je prevladovalo klinično/zdravstveno področje (42 %), pedagoško področje (23 %), sledi področje psihologije dela (19 %). Dvajset psihologov je navedlo druga poklicna področja. 21-30 31-40 41-50 51-60 61-70 Starost Slika 1. Frekvenčna porazdelitev glede na starost. Starostna in spolna struktura psihologov v našem vzorcu po poklicnih področjih je bila približno enaka (tabela 1). V povprečju so bili najstarejši udeleženci na področju psihologije dela, vendar pa so bili v tej skupini tako najmlajši kot najstarejši udeleženci. V vseh treh glavnih usmeritvah je bilo približno četrtina moških. Tabela 1. Struktura vzorca po poklicnih področjih glede na starost in spol. Poklicna usmeritev Starost - M Starost - SD % moških Klinična/zdravstvena psihologija 39,81 10,14 22 Pedagoška psihologija 40,87 10,05 27 Psihologija dela 43,08 13,46 25 Drugo 38,40 9,34 15 Enako raziskavo so izvedli kolegi iz 16 drugih evropskih držav (tabela 2), skupaj je odgovore prispevalo 12.606 psihologov. Ker se število udeležencev iz posameznih držav razteza od 86 (Grčija) do 3077 (Španija) in bi v združenem vzorcu lahko domi-nirale države z večjimi vzorci, smo se odločili, da za nekatere obdelave rezultatov upoštevamo po največ 400 naključno izbranih udeležencev na državo (tabela 2) (Evers idr., v tisku). V evropskem vzorcu (tabela 3) so prevladovale ženske, največ jih je bilo iz Grčije in Poljske, najmanj pa iz Nemčije in Norveške. Povprečna starost udeležencev je bila v večini držav okrog 40 let (najstarejši so bili v povprečju na Švedskem, najmlajši pa v Turčiji). V skupnem je skoraj polovica udeležencev delala na kliničnem/zdravstvenem področju (največ udeležencev iz tega področja je bilo iz Grčije in Norveške, najmanj pa iz Hrvaške in Romunije). V poljskem in litvanskem vzorcu je bilo več kot polovica udeležencev pedagoških psihologov. Samo v Romuniji je bilo najmočnejše področje dela psihologija dela oz. organizacijska psihologija. Tabela 2. Struktura vzorca po državah. Država N N izbrano Avstrija 529 400 Belgija (Flamski del) 423 400 Češka 271 271 Grčija 86 86 Hrvaška 327 327 Litva 107 107 Nemčija 222 222 Nizozemska 1984 400 Norveška 942 400 Poljska 527 400 Romunija 1795 400 Slovaška 253 253 Slovenija 128 128 Španija 3077 400 Švedska 848 400 Turčija 293 293 Velika Britanija 794 400 Skupaj 12606 5287 Tabela 3. Struktura evropskega vzorca glede na spol, starost in področje dela. Država Spol (%) Starost (leta) Področje dela (%) Moški Ženske M SD Klinična Pedagoška Delo Drugo Avstrija 16,2 83,8 37,50a- -a -- a 52,0 19,0 18,0 13,0 Belgija 23,8 76,2 37,20 11,44 42,5 40,2 5,8 11,5 Češka 28,4 71,6 41,25 12,12 40,3 26,2 16,0 17,5 Grčija 2,4 97,6 35,47 10,51 82,9 17,1 0,0 0,0 Hrvaška 11,9 88,1 37,76 10,00 26,0 35,2 14,7 24,2 Litva 8,4 91,6 36,85 9,85 29,9 55,1 2,8 12,1 Nemčija 46,6 53,4 42,47 11,98 45,5 11,4 28,2 15,0 Nizozemska 24,8 75,2 44,88 12,01 63,2 9,8 17,2 9,8 Norveška 43,2 56,8 41,43 11,28 84,8 3,8 5,2 6,2 Poljska 9,5 90,5 39,91 10,55 34,8 51,0 9,8 4,5 Romunija 20,0 80,0 38,74 7,96 26,8 26,5 46,8 0,0 Slovaška 19,8 80,2 42,13 13,33 38,2 40,6 14,9 6,4 Slovenija 22,7 77,3 40,45 10,68 41,4 22,7 18,8 17,2 Španija 31,0 69,0 41,65 10,42 59,8 10,5 3,8 26,0 Švedska 30,8 69,2 49,64 11,21 71,5 10,0 12,5 6,0 Turčija 27,3 72,7 34,32 10,55 56,0 17,7 6,1 20,1 Velika Britanija 35,2 64,8 46,89 12,17 43,8 22,8 22,5 11,0 Skupaj 25,1 74,9 41,34 11,77 49,5 23,9 15,0 11,7 N 1323 3944 4841 4841 2411 1162 728 568 Leta 1999 (Boben in Pogačnik, 2000) je v raziskavi v Sloveniji sodelovalo 321 psihologov, kar je predstavljalo 40,1 % od 800 vabljenih. Povprečna starost je bila 41,8 leta (SD = 9,6 leta). Tudi pred desetimi leti so prevladovale ženske (bilo jih je 73 %). Najbolj so bili zastopani psihologi s pedagoškega področja (32,7 %), sledili so klinični psihologi (27,4 %) ter psihologi dela in organizacijske psihologije (25,5 %) (ostali so bili z drugih področij ali se niso opredelili). Vprašalnik Vprašalnik iz prve raziskave so člani SCTT Evens, Muniz in Bartram dopolnili oz. posodobili glede na spremembe, ki so se v tem času zgodile. Dodali so šest postavk o stališčih do računalniških testov in internetnega testiranja. Dve postavki so razdelili na po dve novi. Prva se nanaša na izobraževanje, ki so ga zaradi uvedbe bolonjskega študija razdelili na dodiplomsko in magistrsko izobraževanje. Drugo postavko »pomanjkljivo sledenje novostim v poklicu in slabo preverjanje lastnih zaključkov z drugimi« pa so razdelili na »sledenje novostim« in »preverjanje lastnih zaključkov«. Dodali so tudi trditev »V zadnjih desetih letih se je uporaba psiholoških testov in testiranja v /ime države/ izboljšalo.« Ker je s tem postal vprašalnik predolg, so se odločili, da štiri postavke izločijo, saj so v raziskavi pred desetimi leti kazale manjšo veljavnost (Muniz idr., 2001). V skupnem je ostalo 23 od 30 postavk iz starega vprašalnika, ki jih lahko primerjamo med seboj. Vprašalnik je nato v angleščini in španščini prispel v vsa evropska psihološka društva, kjer so ga člani priredili v svoje jezike oz. se odločili, kakšen vprašalnik in v kakšni obliki ga bodo uporabili. Tako so se npr. na Nizozemskem in Belgiji odločili uporabiti vprašalnik iz leta 1999, na Norveškem in Švedskem pa v angleškem jeziku. Člani slovenske Komisije za psihodiagnostična sredstva smo si pomagali z vprašalnikom iz leta 1999, nova vprašanja pa smo neodvisno prevedli in prevode uskladili. Vprašalnik ima 24 postavk o uporabi testov; nanje so udeleženci odgovarjali na petstopenjski lestvici (od sploh se ne strinjam preko sem neodločen do popolnoma se strinjam). Petindvajseta postavka je bila sestavljena iz osem trditev o različnih tipih zlorab; odgovor-ocena pa je bila možna na petstopenjski lestvici (zelo redko, redko, srednje, pogosto in zelo pogosto). Zadnja postavka je spraševala, katere tri teste najpogosteje uporablja izpolnjevalec vprašalnika. Na koncu smo izpolnjevalce prosili za komentarje, ki bi jih morda radi posredovali komisiji. Splošni podatki, ki smo jih ob odgovorih še zbirali, so bili: starost v letih, spol in poklicno področje dela, ki je bilo razdeljeno na klinično/zdravstveno, pedagoško psihologijo, psihologijo dela in drugo. Vprašalnik je v prilogi. Ko so bili zbrani vsi podatki, so s pomočjo glavnih komponent (ortogonalna rotacija varimaks) preverili tudi dimenzijsko strukturo vprašalnika in notranjo zanesljivost tako dobljenih lestvic (Evers idr., v tisku). Analiza je pokazala pet komponent (lestvic) z zanesljivostjo (Cronbachov a) od ,51 do ,88: 1. Zaskrbljenost za nepravilno uporabo testov (postavka 25) 2. Predpisi o testih in testiranju (postavke +3, +8, +11, +12, -14, -16, -18, +19) 3. Internetno testiranje (postavke (5), +7, -10, -13, +15, -17, -20) 4. Spoštovanje testov/testiranja (postavke +21, +22, +23, +24) 5. Znanje in usposabljanje (postavke +1, +2, (4), +6, (9)) (Z znakom minus so označene postavke, ki s komponento korelirajo negativno, s plusom postavke, ki korelirajo pozitivno, v oklepaju pa so postavke, katerih korelacija je zelo nizka in se pri izračunu zanesljivosti niso upoštevale). Komponente nam bodo služile pri interpretaciji rezultatov. Postopek Postopek zbiranja podatkov je bil od države do države drugačen. V Sloveniji smo pripravili elektronsko obliko vprašalnika in ga razposlali vsem članom društva preko elektronske pošte. Pred desetimi leti smo vprašalnik na papirju pošiljali po pošti, skupaj s kuverto za vračilo. To obliko so tudi sedaj uporabili na Hrvaškem in v Španiji. V Grčiji so vprašalnik v papirni obliki razdelili na konferenci. Na Poljskem in Slovaškem so uporabili obe metodi, vabilo za elektronsko obliko vprašalnika pa so objavili na spletni strani društva in v časopisu. Tako kot v Sloveniji so elektronsko obliko vprašalnika pošiljali po e-pošti še na Nizozemskem, Norveškem, Romuniji in Veliki Britaniji. Ostale države (Avstrija, Belgija, Nemčija, Turčija) so vabilo za elektronsko izpolnjevanje vprašalnika objavile v obvestilih, na spletni strani ali v drugih medijih. Ker smo uporabili zelo različne metode zbiranja podatkov, točnih ocen, koliko odstotkov povabljenih je sodelovalo v raziskavi, nimamo. Ocene se gibljejo od 7 % (Španija) do 30-40 % (Slovaška). V Sloveniji je bil delež okrog 25 %, v letu 1999 pa 40,1 %. Rezultati V prvem razdelku bomo opisali stališča slovenskih psihologov v letu 2009. Pri tem bomo rezultate predstavili po sklopih, dobljenih v analizi glavnih komponent, in glede na različna področja dela. V drugem razdelku bomo primerjali mnenja psihologov iz 17 evropskih držav, v zadnjem pa analizirali razlike med rezultati slovenskih raziskav v letih 1999 in 2009. Rezultati slovenske raziskave v letu 2009 Tabela 4 kaže za vsako vprašanje posebej najprej odstotke odgovorov (1 = sploh se ne strinjam, 5 = popolnoma se strinjam oz. za 25. postavko 1 = zelo redko, 5 = zelo pogosto) nato pa aritmetične sredine in standardne odklone odgovorov za celoten vzorec in za vsako poklicno skupino posebej. Tabela 4. Odstotek posameznih odgovorov, aritmetična sredina (M) in standardni odklon (SD) za vsako postavko za celoten vzorec in po področjih dela. Postavka % VSI KLI PED DEL DRU 1 2 3 4 5 M SD M SD M SD M SD M SD P1 10 41 5 38 5 2,87 1,19 2,17 0,91 3,27 1,11 3,33 1,13 3,60 1,10 P2 16 28 38 14 4 2,63 1,03 2,17 0,91 2,93 0,78 2,83 1,05 3,15 1,23 P3 2 8 24 45 21 3,75 0,96 3,91 0,85 3,43 1,01 4,08 0,88 3,40 1,05 P4 11 34 19 31 5 2,84 1,13 2,43 1,07 3,57 0,97 2,71 1,12 3,05 0,94 P5 30 43 11 16 0 2,12 1,02 1,80 0,92 1,87 0,78 2,79 1,06 2,55 1,05 P6 34 45 5 13 4 2,07 1,12 1,56 0,86 2,40 1,19 2,46 1,14 2,50 1,10 P7 14 34 37 13 3 2,57 0,99 2,24 0,85 2,47 0,86 3,04 1,16 3,05 0,94 P8 0 4 4 39 53 4,41 0,75 4,50 0,80 4,37 0,56 4,46 0,78 4,20 0,83 P9 1 13 8 32 47 4,12 1,05 4,15 1,07 3,93 1,11 4,58 0,58 3,75 1,21 P10 3 39 39 16 3 2,77 0,86 2,76 0,82 2,67 0,76 2,75 1,07 2,95 0,89 P11 0 1 11 52 37 4,24 0,67 4,44 0,60 3,90 0,66 4,25 0,53 4,20 0,83 P12 2 3 12 37 47 4,24 0,89 4,30 0,88 4,10 0,84 4,25 0,79 4,30 1,13 P13 1 5 20 55 19 3,85 0,81 3,94 0,76 3,97 0,72 3,75 0,85 3,55 1,00 P14 26 48 11 13 2 2,16 1,01 2,19 1,10 1,83 0,75 2,33 1,01 2,40 1,05 P15 5 21 37 34 4 3,11 0,94 2,83 0,99 3,00 0,79 3,54 0,83 3,50 0,89 P16 34 48 15 3 0 1,88 0,77 1,81 0,73 1,93 0,69 1,96 0,91 1,85 0,88 P17 5 20 44 27 4 3,03 0,92 3,07 0,84 3,23 0,77 2,71 0,95 3,00 1,21 P18 27 41 16 14 2 2,24 1,07 2,35 1,07 2,00 0,95 2,04 1,08 2,55 1,19 P19 2 3 11 51 34 4,12 0,84 4,15 0,86 3,90 0,92 4,38 0,65 4,05 0,83 P20 0 9 35 45 11 3,59 0,80 3,54 0,79 3,73 0,64 3,46 0,88 3,65 0,93 P21 3 9 2 31 55 4,25 1,08 4,74 0,65 4,13 0,90 4,21 1,02 3,15 1,46 P22 0 1 0 23 76 4,75 0,49 4,76 0,55 4,80 0,41 4,83 0,38 4,55 0,51 P23 1 0 1 30 68 4,65 0,58 4,67 0,70 4,67 0,48 4,71 0,46 4,50 0,51 P24 2 11 41 38 7 3,37 0,86 3,31 0,91 3,43 0,63 3,33 0,96 3,45 0,94 P25-1 30 25 13 21 11 2,57 1,40 3,11 1,40 1,77 1,10 2,42 1,38 2,50 1,24 P25-2 30 34 22 10 5 2,27 1,13 2,59 1,19 1,67 0,92 2,33 1,13 2,20 0,95 P25-3 10 20 32 28 10 3,09 1,14 3,30 1,13 2,93 1,08 3,00 1,22 2,85 1,14 P25-4 12 21 32 28 7 2,98 1,12 3,02 1,09 3,00 1,26 3,08 1,14 2,70 0,98 P25-5 13 32 30 21 3 2,69 1,05 2,81 1,01 2,57 1,07 2,71 1,12 2,50 1,05 P25-6 37 27 20 12 5 2,23 1,22 2,30 1,34 2,13 1,04 2,21 1,22 2,20 1,20 P25-7 16 43 24 13 5 2,48 1,05 2,52 1,09 2,33 1,03 2,46 1,10 2,60 0,94 P25-8 17 35 27 15 5 2,56 1,11 2,65 1,12 2,17 0,99 2,75 1,26 2,70 0,98 Opombe: KLI = klinična/zdravstvena psihologija (n = 54), PED = pedagoška psihologija (n = 30), DEL = psihologija dela (n = 24), DRU = drugo (n = 20). Zaskrbljenost za nepravilno uporabo testov (postavka 25) Postavka 25 se nanaša na mnenje psihologov o pogostosti problemov, povezanih s testi (npr. fotokopiranja, neustreznost testov in neustreznost uporabe testov) v različnih poklicnih okoljih (glej tabelo 4 in sliko 2). Sodelujoči psihologi so kot najpogostejšo kršitev navedli pomanjkljivo sledenje novostim v poklicu (kar 38 % jih meni, da se to pojavlja pogosto ali zelo pogosto) in slabo preverjanje lastnih zaključkov z drugimi (35 % jih meni, da se to pogosto ali zelo pogosto dogaja). Povprečje ocen je med 2 in 3; najnižja povprečna ocena 2,23 pa se nanaša na neupoštevanje okoliščin, ki vplivajo na veljavnost psihološkega testa v konkretni situaciji (oz. kar 64 % psihologov meni, da se ta težava pojavlja zelo redko ali redko). Mnenja psihologov iz različnih poklicnih področij so si podobna. Med bolj izstopajočima razlikama (statistično značilna na stopnji p < ,01) je kopiranje avtorsko zaščitenih gradiv (testov) in vrednotenje psiholoških lastnosti z neustreznimi testi. Kršitev fotokopiranja veliko pogosteje opažajo psihologi v klinični/zdravstveni praksi (povprečna ocena 3,11) kot pedagoški psihologi (povprečna ocena 1,77). Tudi zaskrbljenost kliničnih/zdravstvenih psihologov za uporabo neustreznih testov, neupoštevanje napak merjenja in nekompetentnost uporabnikov je večja kot med preostalimi psihologi. Psihologi na področju psihologije dela pa vidijo v primerjavi z drugimi psihologi največje težave pri pomanjkljivem sledenju novostim in interpretaciji, ki presega zmogljivosti testa. Psihologi iz četrte poklicne skupine nekoliko izstopajo od drugih psihologov v oceni težav, povezanih z neupoštevanjem okoliščin, ki vplivajo na veljavnost psihološkega testa v konkretni situaciji. Zaskrbljenost za nepravilno uporabo testov □ Klinična/zdravstvena psihologija ■ Pedagoška psihologija □ Psihologija dela □ Drugo .1 4,5