20 Ventil 16 /2010/ 1 ZANIMIVOSTI Uporaba hidravlike pri odrski sceni skupine U2 Legendarna irska rock skupina U2 je lani v juliju v Barceloni pred veï kot 90 tisoï poslušalci zaïela svetovno turnejo, imeno- vano 360 o Tour. Ena od zanimi- vosti turneje je oder, ki zavzema polovico travnatega igrišïa. Nad njim se pne kovinska struktura, ki so jo oboževalci skupine že po- imenovali The Claw (Krempelj), navdih zanjo pa so našli na foto- grafijah nedokonïane Gaudijeve katedrale Sagrada Familia. Kon- strukcija je visoka 30 metrov, tež- ka 390 ton in omogoïa publiki, da ima z vseh strani prost pogled na dogajanje na odru. Sestavlja- nje in razstavljanje tega zahtev- nega in velikega odra pa poteka s pomoïjo hidravliïne pogonske tehnike. Za omenjeno turnejo koncertov sku- pine U2 360 o Tour je belgijsko pod- jetje Stageco zgradilo tri identiïne gigantske odre. Pri tem je posebno to, da je bila za sestavljanje in razsta- vljanje konstrukcije odra uporabljena visokotlaïna hidravliïna pogonska tehnika. Stageco je skupaj s podje- tjem Enerpac zasnoval izvirno rešitev za varno in hitro postavitev modular- ne odrske konstrukcije, ki temelji na uporabi sinhronega dvižnega sistema. Nastopi in turneje priznanih ume- tnikov in glasbenih skupin so znani po spektakularnih efektih. Pri tem igrata zasnova in izvedba odra zelo pomembno vlogo. To velja tudi za oder, ki se uporablja pri koncertih U2 360 o Tour. Za ta namen sta si scenski oblikovalec Willy Williams in arhi- tekt Mark Fischer zamislila odrsko konstrukcijo v obliki krempljev, 30 m visoko odrsko konstrukcijo na štirih nogah, ki omogoïa gledalcem, da z vseh strani dobro vidijo dogajanje na odru. „Leap-frogging“ Zasnova in izdelava odra sta bili za- upani strokovnjakom podjetja Stage- co iz belgijskega Tildonka. Ne prviï, saj je tudi za prejšnjo turnejo skupi- ne U2 (PopMart Tour – 1997) oder razvil in izdelal Stageco. Stageco je eno od vodilnih podjetij na tem seg- mentu trga, ki se odlikuje po rešitvah po meri. Tako so v zadnjih letih med drugim zgradili tudi odre za turneje drugih pomembnih skupin in izvajal- cev, npr. za nastope ansambla Rolling Stones, Bon Jovija, Tine Turner, Elto- na Johna in Johnnyja Hallydaya. Pri tem Stageco ponuja celovite rešitve, od tehniïne zasnove preko izdelave do logistike. V primeru turneje U2 je med posameznimi koncerti na voljo zelo malo ïasa (3 do 5 dni), name- stitev in odstranitev odra pa obiïajno trajata približno 7 do 8 dni, zato je bilo potrebno pripraviti tri v celoti opremljene odre. Ti so se uporabljali po principu „žabjih skokov” (leap- frogging – preskakovanje ïez hrbet): en oder se uporablja za koncert, ki se izvaja, drugi se medtem postavlja za naslednjega, tretji pa razstavlja. Hitrost Ena od glavnih zahtev glede kon- strukcije je bila ta, da se lahko oder v najkrajšem možnem ïasu sestavi in razstavi. Ta zahteva je za Stageco predstavljala izziv, saj je potrebno v kratkem ïasu vsakiï sestaviti in raz- „Krempelj“, 30 m visoka odrska konstrukcija, ki omogoÏa publiki, da ima z vseh strani prost pogled na izvajalce na odru 21 Ventil 16 /2010/ 1 ZANIMIVOSTI staviti 230 ton težko konstrukcijo. Ob tem je bilo potrebno poskrbeti za logistiko in poiskati še rešitev za montažo svetlobne in zvoïne tehnike ter za poseben 60 ton težak videoza- slon, ki ga je bilo potrebno dvigati in spušïati. Pri odrski tehniki se v te na- mene obiïajno uporabljajo razni vitli in škripïevja, po potrebi dopolnjeni z lahkimi mobilnimi žerjavi. Pri tem projektu pa je bilo breme tako veliko, da je bilo potrebno poiskati drugaïno rešitev. Ena od možnih alternativnih rešitev bi bila uporaba izjemno tež- kih mobilnih žerjavov zmogljivosti najmanj 400 do 500 ton. Pri tem pa se je pojavilo vprašanje, ali takšno avtodvigalo sploh lahko zapelje na stadione in se tam tudi ustrezno stabilizira. Nenazadnje pa je uporaba teh žerjavov tudi zelo draga. Drugo možnost predstavljata zaïasna dvižna konstrukcija in upo- raba hidravliïne pogonske tehnike, na primer hidravliïnega vpenjalnega valja. Na podlagi tega se je podjetje Stageco povezalo z Enerpacom kot enako misleïim partnerjem in stro- kovnjakom za tovrstne rešitve. Reši- tev je morala biti izvedena v smislu prikljuïi in uporabljaj. Hidravliïna enota mora biti vedno pripravljena za uporabo, pri ïemer jo je potrebno samo priklopiti na elektriïno omrež- je in krmilni raïunalnik. Sodelovanje med podjetjema je pripeljala do iz- redno uïinkovite rešitve, pri ïemer se je za izvedbo scene uporabila hidravliïna pogonska tehnika v po- vezavi z Enerpacovim po meri zasno- vanim sinhronim dvižnim sistemom. Korakoma navzgor Jeklena konstrukcija odra je sesta- vljena iz osrednjega bloka, ki sloni na štirih nogah. Te so iz šestih delov. Osrednji sklepni segment je na svoj konïni položaj namešïen po 38 ko- rakih, pri ïemer se po 6. oz. 7. ko- raku na vsaki od skupno štirih nog doda naslednji segment. Pri sestavljanju nog odra se je za vsa- ko nogo uporabljal zaïasni dvižni stolp s preïnim nosilcem, na katerem se je po vodilnih tirnicah premikalo ogrodje z namešïeno hidravliïno ïrpalko, štirimi visokotlaïnimi dvi- žnimi valji (350 bar) z 20 tonami (200 kN) vleïne sile in s 600-mi- limetrskim gi- bom ter štirimi 0,5-tonskimi nizkotlaïnimi varovalnimi valji (60 bar) z gibom po 260 mm. Celoten dvižni sistem enega o- dra je tako se- stavljen iz 16 dvižnih valjev, 16 varovalnih valjev in šti- rih kompletnih hidravliïnih ag- regatov. Dvižni valji so opre- mljeni s tlaïnim senzorjem, in- tegriranim me- rilnikom poti in dvema ko- nïnima stikalo- m a .Sp od v e - ma konïnima stikaloma so o- premljeni tudi varovalni va- lji. Hidravliïna ïrpalna enota je med drugim se- stavljena iz dveh loïenih ïrpalk: ene za dvižne valje in ene za varovalne val- je. Krmiljenje ïrpalne enote je izvedeno po naïelu master- slave preko osre- dnjega krmil- nega raïunalni- ka, ki ga upora- blja operater na tleh. Ta poslu- ževalna enota je opremljena z zaslonom, ob- ïutljivim na do- tik, pri ïemer sta grafiïno prikazana natanïen po- ložaj vsakega posameznega valja v dvižnem stolpu in pozicija batnice. Razen tega so prikazane tudi sile po- sameznih dvižnih valjev, v vsakem dvižnem stolpu in v celotni konstruk- Po 6. oz. 7. korakih je bil vsaki od štirih nog dodan naslednji segment Postavljanje noge odra (zgoraj) in hidravliÏni pogonski sistem dvižnih in varovalnih valjev (spodaj) 22 Ventil 16 /2010/ 1 ciji. Na vsaki platformi pa je dodatno namešïen še lokalni programirljivi krmilnik, namenjen morebitnemu lo- kalnemu krmiljenju platforme. Gor in dol Pri postavljanju odra je najprej po- trebno ïrpalne enote z majhnim mo- bilnim agregatom namestiti na dvižne stolpe. Pri dviganju ko- nstrukcije se s pomoïjo hidrav- like najprej za eno stopnjo pre- maknejo zgornji nosilci, nakar se v konïnem polo- žaju s pomoïjo hidravliïnih va- rovalnih valjev z varovalnimi ïepi mehansko zava- rujejo. Zatem se spodnji varovalni ïepi konstrukcije odstranijo, dvižni valji pa postavijo segment odra za stopnjo višje. Na ta naïin se štiri hidravliïne enote skupaj z breme- nom – segmenti ogrodja, premi- kajo po dvižnem stolpu s hitrostjo 10 m/uro. Da po- teka dviganje po- polnoma sinhro- no, je še posebej pomembno zaradi torzijskih napetosti – toleranca 5 do 10 mm. Toleranca je na prvi pogled velika, vendar zado- stuje, kajti razdalja med posameznimi dvižnimi stolpi znaša 35 m. Na zaslo- nu krmilnega raïunalnika je možno spremljati obremenitev v vseh štirih stolpih – ta mora biti popolnoma ena- ka. Na zaslonu je prav tako možno vi- deti, katere stopnje postopka dviganja ogrodja so bile že izvedene, naslednji korak dviganja pa mora opera- ter ob nadzoro- vanju dogajanja vedno odrediti. Ko je konstrukci- ja postavljena, se ïrpalne enote s pomoïjo dvigala z dvižnih stolpov odstranijo, stolpi pa demontirajo. Pri razstavljanju celotne kons- trukcije deluje opisani sistem po enakem po- stopku, vendar v obratnem vrstnem redu. îrpalne enote so na koncu ponovno na tleh in se lah- ko pripravijo za transport na naslednji stadion. Varnost vedno v ospredju Na nobeni toïki celotnega postopka postavljanja odra Stageco ne popušïa glede vprašanja varnosti. Tako tudi mehansko zaklepanje dvižnega plato- ja predstavlja poseben pomen. Po za- slugi raïunalniško krmiljenega sistema sinhronega dviganja je bilo tudi takšno zahtevo mogoïe v celoti izpolniti. V procesu postavljanja odra se je preveril vsak korak. Naslednji korak se lahko izvede samo takrat, ko so izpolnjene vse zahteve. Razen tega krmilno-nadzorni sistem podaja tudi informacije o tem, na kateri poziciji je breme in kako so razporejene sile med dviganjem. Zato tudi merjenje sil po- teka kontinuirano in v realnem ïasu. îeprav je v ospredju predvsem hitrost opravljanja dela, ima velik pomen vsekakor izvajanje varnosti. Z upora- bljenim krmilnim sistemom Enerpac je obe zahtevi možno enostavno in v celoti izpolniti. Ob upoštevanju dej- stva, da bodo vsi trije odri v dveh letih potovali po celem svetu, je potrebno poudariti tudi zanesljivost in trajnost komponent. Nadaljnja dodatna pred- nost je tudi v tem, da je Enerpac zasto- pan in aktiven po vsem svetu. Dejstvo je, da postaja stalno pove- ïevanje mer zabavišïne scenske teh- nike svetovni trend. Ker Stageco že sedaj uporablja najnovejšo tehnologi- jo, lahko naïrtovalcem dogodkov že v tem trenutku ponuja oz. omogoïa izvedbo dodatnih možnosti. Nenaza- dnje je ena od možnosti tudi ta, da bodo lahko nastala tudi številna nova prizorišïa za spektakularne dogodke, ki bodo lahko dostopna. Na kratko: zasnova in izvedba odra Krempelj predstavlja tehnološki korak, ki bo sprožil nov trend na podroïju scen- ske in zabavišïne tehnike. Vir: Enerpac BV P .O. Box 8097 6710 AB Ede, Nizozemska, tel: +31 318 535 803, Irene.kremer@enerpac.com, gospa Irene Kremer Prevod in priredba: doc. dr. Darko Lovrec FS Maribor Za vsako nogo odra je postavljen zaÏasni portal (dvižni stolp) s preÏnim nosilcem Nadzor sil poteka kontinuirano in v realnem Ïasu ZANIMIVOSTI