LJUBLJANSKI ŠKOFIJSKI LIST Leto 1929. Ljubljana, 12. septembra 1929. Štev. 6. 39. Spremembe v upravi ljubljanske škofije. Škofijski ordinariat v Ljubljani, dne 10. septembra 1929. Štev. 3318. Gospodu prelatu Andreju Kalanu, stolnemu proštu itd. v Ljubljani. Ker ste se, upoštevajoč naše najnovejše razmere v škofiji, z dopisom z dne 8. septembra 1929 odpovedali časti generalnega vikarja ljubljanske škofije, se Vam ob tej priliki za Vaše desetletno nesebično poslovanje v upravi škofije prisrčno zahvaljujem in Vam kličem: Bog povrni! Pozdrav in blagoslov! Hvaležni t Anton Bonaventura, škof. Škofijski ordinariat v Ljubljani, dne 10. septembra 1929. Štev. 3319. Presvetlemu gospodu dr. Gregoriju Rožmanu, nasl. škofu semtskemu in koadjutorju1 ljubljanskemu v Ljubljani. Ker se je dosedanji generalni vikar, stolni prošt Andrej Kalan, tej časti odpovedal, imenujem s tem v smislu kan. 366 § 1, ker imate vse potrebne lastnosti, kakor jih našteva kan. 367 § 1, Vas za gen e ra 1 n e g a vikarja ljubljanske škofije. Prepustim Vam vso ono jurisdikcijo, ki jo generalnemu vikarju podeljuje kan. 368 §1,2. Izvzamem samo osebne zadeve duhovnikov, redovnikov in redovnic. Upam, da boste uvaževali naročilo kan. 369 § 1, 2. V vseh važnih zadevah boste odločevali edino v sporazumu z menoj, razen v slučajih, kadar ne bom doma. 1 Conf. Can. 350. Za upravna dela so določeni gospodje tajniki in poduradnik škofijske pisarne, ki je Vam podrejena. Vaša pisarniška soba bo soba dosedanjega ravnatelja pisarne, ki Vam bo vse svoje posle izročil jutri, dne 11. septembra 1929, ob 16 ih. Na vratih bo napis: Generalni vikariat. Sprejmite izraz mojega spoštovanja in mojega zaupanja L g f Anton Bonaventura, škof. Škofijski ordinariat v Ljubljani, dne 10. septembra 1929. Štev. 3320. Presvetlemu gospodu dr. Gregoriju Rožmanu, nasl. škofu semtskemu in koadjutorju ljubljanskemu v Ljubija ni. V smislu kan. 351 § 2, 3, 4 Vam za stalno poverim sledeča opravila: 1. Vse škofovske pontifikalne maše v stolnici, razen onih na obletnico papeževega kronanja, na veliki četrtek, na veliko noč, na Miklavževo nedeljo, na božič ob 10 ih in na kraljev rojstni dan. 2. Tri pridige v stolnici, in sicer: na veliko noč, na praznik Brezmadežne in na Silvestrov večer. 3. Delitev tonzure in nižjih redov. 4. Vsakovrstne blagoslove in posvetitve, razen posvetitve cerkva in oltarjev. Prašim, da bi ta opravila izvrševali, ako ne boste detentus iuslo impedimento; (kan. 351 § 4). Ako bi še kaj želel, Vas bom za tisto opravilo posebej prosil. Sprejmite izraz mojega spoštovanja in zaupanja j g f Anton Bonaventura, škof. Škofijski ordinariat v Ljubljani, dne 10. septembra 1929. Štev. 3321. Prečastitemu stolnemu kapitlju v L j u b 1 j a ni. Dne 12. septembra t. 1. nameravam preurediti upravo škofije. Zato sporočam p. t. naslovu sledeče: 1. Za generalnega vikarja sem danes imenoval svojega koadjutorja dr. Gregorija Rožmana. Imel bo vse pravice, kakor jih generalnemu vikarju podeljuje cerkveni zakonik v kan. 367, 368, 369. Prilagam prepis dekreta tega imenovanja, kakor tudi prepis dekreta glede drugih poverjenih mu opravil. Generalni vikarijat bo uradoval v sobi, v kateri je do sedaj uradoval ravnatelj škofijske ordinariatne pisarne. 2. Upošteval bom vse, kar cerkveni zakonik naroča škofom o razmerju do stolnega kapitlja (n. pr. v kan. 391, 1532). Uvaževal bom nalog Capitulum audiendum est ab Episcopo in rebus gravioris momenti et aliquando expetendus illius consensus«. 3. Kan. 412 nalaga kapitlju dolžnost: »Episcopo solemniter missam celebranti assistere et inservire.« Prosim, naj se ta dolžnost raztegne tudi na koadjutorja, kadar bo mesto mene kot ordinarija opravljal pontificalia. Prosim, da bi stolni kapitelj naštete uredbe vzel v vednost. f Anton Bonaventura, škof. 40. Anton Bonaventura, po božji in apostolske stolice milosti škof ljubljanski, vsem vernikom škofije mir in blagoslov. Po letošnjem, posebno težkem in dolgotrajnem duhovnem pastiro-vanju po škofiji sem, začutil nujno potrebo, da se za par tednov umaknem iz mesta v kak tih, miren, zdrav kraj. Izbral sem si božjepotni kraj pri Sv. Joštu nad Kranjem. Tukaj je čist, zdrav zrak, mir in samota. Pride sicer skoraj vsaki dan kak izletnik, ob nedeljah pa prispe več romarjev, ki bi radi na tem mirnem kraju za svojo dušo poskrbeli. Toda toi me nič ne moti. Akoravno pa sem na oddihu in visoko nad Vami, pa ste mi vendarle vedno živo v srcu. Premišljujem Vaše delovanje, Vaše bridkosti, Vaše krščansko življenje. V tem premišljevanju pa vidim tudi marsikaj slabega, strastnega, grešnega po Vaših hišah in vaseh. Pod tem bremenom zdihujete in bi se ga — vsaj tako. mislim — radi iznebili, ali si ga vsaj olajšali. Kako naj Vam pomagam? Čujem spodbudljiv glas sv. Očeta, ki nas poziva na katoliško akcijo. Da, nam škofom naravnost zapoveduje, naj jo začnemo, vodimo, razvijamo. Ker hočem sv. Očeta ubogati in ker vem, da Vam bo* katoliška akcija za Vaše dušne, za Vaše večne potrebe močno koristila, naj Vam jo obrazložim in Vas za njo navdušim. 1. Blizu cerkve sv. Jošta je visoka smreka in pod njo velik križ. Večkrat stojim pred tem križem in gledam na njem podobo razpetega božjega Sina. Tn kakor nikdar do sedaj, se mi tukaj odpira posebno dalekosežen, obsežen in izredno jasen pogled v neizmerno večnost, v katero pridemo vsi. Kaj je ta večnost? Sin božji, pomislimo, sam Sin božji visi na sramotnem križu, razbičan, s trnjem kronan, pribit s petero žeblji in v groznih dušnih in telesnih bolečinah umira zasramovan in zaničevan, umira zapuščen od ljudi in tudi od Boga. Zakaj pa? Samo zato, da nas obvaruje nesrečne večnosti in nam omogoči srečno večnost. Kaj je večnost, ako sam edini Sin božji za njo toliko trpi! Oh, Sin božji zaničevan, ponižan, strt, da zadosti pravici božji, da nas spravi z Bogom in nam omogoči srečno večnost! Ali se ti vsaj nekoliko dozdeva, kolikega pomena je torej večnost zate, za tvojo neumrjočo dušo? Pomisli: večni ogenj brez pristanka, ali pa večno veselje! Kaj si boš izbral? Z gore Sv. Jošta gledam po škofiji. Gledam župnije na eni strani do Kovorja in Jesenic, na drugi strani do Preske, do Ljubljane in do Smled- nika; na levo do Loke, na desnoi do Cerkelj in Preddvora. V duhu pa se mi razgled širi po vsej krasni naši škofiji. Fn kaj opazim? Mnogo vasi in cerkva. V duhu stopim v župne cerkve, pokleknem pred tabernakelj in molim Sina živega Boga, molim Jezusa križanega, skritega pod podobo kruha. Oh, sama čista neizmerna božja ljubezen ga drži zaklenjenega v toliko tabernakljih! Ko tako Križanega v duhu molim, pa se spomnim, da je tako skrivnostno pričujoč po vseh župnih, samostanskih in duhovnijskih cerkvah po vsej naši škofiji, po vsej Sloveniji, po vsej Evropi, po celem svetu in se povprašam, zakaj? Oh zakaj? Radi Vas, iz same ljubezni do Vas, da Vas z Vami živeč pripelje v srečno večnost. Zopet nova luč, ki mi razsvetli večnost. Kaj mora biti, ako Sin božji vsaki dan živi v toliko tisoč tabernakljih po celem svetu samo radi večnosti, samo zato, da nam omogoči srečno in nas obvaruje nesrečne večnosti. Ali se Vam dozdeva, kaj je večnost? Ali ne boste vsi pretreseni skrbeli za srečno večnost? 2. Od nerazumljivega dela božje ljubezni in božjega usmiljenja se obrnem na življenje ljudi po vsem svetu. Vprašam se, gledajo-li v luči križa in tabernaklja pomen večnosti, v katero gotovo pridejo? Ali spoznajo kot svojo prvo in glavno nalogo, živeti po naukih Jezusa*, ki je ravno zavoljo njihove večnosti umrl na sramotnem križu in živi skrit v tabernakljih? Saj je gotova resnica: kdor veruje v Jezusa in živi po njegovih naukih, bo zveličan; kdor ne veruje v Jezusa in po njegovih naukih ne živi, bo pogubljen. Grozno: večne muke v peklu, ali večno veselje v nebesih! Ali ljudje to uvažujejo in po tem žive? Pogled mi s Sv. Jošta plava čez meje naše domovine v daljni svet. Kaj opazim? Večina ljudi živi v temi poganstva, Jezusa ne pozna. Mnogo milijonov je zapustilo Jezusovo Cerkev in žive v krivoverstvu, mnogo jih je ločenih od edinosti Cerkve. In grozno, mnogo milijonov živi po Evropi in po Ameriki, ki so Jezusa popolnoma zavrgli, ki niso več krščeni in kjer se v državnih šolah nikdar več ne omeni ne Jezus, ne sploh Bog. Pa tudi mnogi verni katoličani imajo le mrtvo vero, žive v smrtnih grehih. Njihov vladar je lakomnost, le za bogastvom koprne in se z vsemi močmi prizadevajo zanj; njihov vladar je poželjivost mesa, iščejo predvsem telesnega vživanja v jedi, pijači, v meseni poželjivosti, v spolni razbrzdanosti; njihov vladar je napuh življenja, prizadevajo se v vsem delovanju za svojo čast. Oh, le manjšina je globoko vernih, je Jezusu zvestih in žive po naukih njegovih, kakor jih na njegovo povelje oznanja sveta katoliška Cerkev. Ko to v duhu gledam, me srce zaboli, objame ga globoka, pekoča žalost. Torej za vse nepregledne množice je zastonj Jezusova smrt na križu, zastonj njegovo življenje v tabernaklju, zastonj njegovo božje delo odrešenja: zanj ne marajo, zamotavajo ga! Oh kakšna bo njihova večnost! Začujem pa glas sv. Očeta, ki vse vernike, ne le škofe in duhovnike, kliče na katoliško akcijo. Vsi naj se dvignemo in skušamo vedno več teh nesrečnikov pridobiti za Jezusa, jih privesti na pot k srečni večnosti. Dela naj se poprimejo ne le škofje in duhovniki, ampak kar vsi verniki, vsak v svoji župniji, vsak po svoji sposobnosti. Sv. Oče nam v tem oziru dajejo ne le koristne nauke, ampak tudi požrtvovalen zgled. Sami namreč se tudi prizadevajo, kako bi se kraljestvo božje, kraljestvo Kristusovo, razširilo po vsem svetu, med vsemi narodi. Zavode zidajo, kjer naj bi se vzgojili misijonarji za poganske krajo. Zavode zidajo, v katerih naj se pripravljajo sposobni možje za delo zedinjenja pravoslavnih s katoliško Cerkvijo. Ves svet pa pozivajo, da vsem tem učiteljem pomagamo s prispevki in z vročimi molitvami. Torej vsi na delo! 3. Od vesoljnega sveta obrnem pogled na našo škofijo. Pazljivo pregledujem življenje vernikov v njej. Je-li to življenje po veri v Jezusa? Je-li to življenje vravnano po poti k srečni večnosti? Ali pa morda verniki na večnost dosti ne mislijo in vravnajo svoje življenje, ne po naukih Jezusa križanega, ampak po strasteh, ki so poželjenje mesa, poželjenje oči in napuh življenja. Kaj vidim? Hvala Bogu! Mnogo veselega vidim. Prav mnogi verniki zares ljubite vero, ljubite Jezusa v sv. Rešnjem Telesu, ljubite Jezusa križanega, resno skrbite za srečno večnost in trepetate, da je ne bi izgubili. In zares! Kako prazničen je dan celodnevnega češčenja, kolika udeležba pri procesijah s sv. Rešhjim Telesoon! In ako Vam duhovni pastirji poskrbe za misijone, ali duhovne vaje, vselej čujem, da se jih navdušeno udeležujete vsi, otroci, fantje, dekleta, možje in žene. Spovednice kar oblegate, svoje grehe objokujete in z Bogom spravljeni trumoma pristopate z ljubečim srcem k mizi Gospodovi. Kadar Vas duhovniki vabijo, da pristopite k Marijini družbi, da se vpišete v tretji red in razne bratovščine, da se pridružite apostolstvu mož, se navadno mnogoštevilno odzovete. Pa tudi v izvencerkevene organizacije se še precej oglašate, kakor k Orlom ali v prosvetna društva. Ob nedeljah in praznikih so, razen popoldne, cerkve polne; k sv. zakramentom pristopate tedensko, mesečno, na kvatre, ob večjih praznikih, meseca majnika, ali vsaj v adventu in za veliko noč. Po družinah opravljate jutranjo in večerno molitev, molite skupno sv. rožni venec. Oče in mati živita v zakonski zvestobi in ljubezni; otroke imata rada in sicer toliko, kolikor jih jima da božja Previdnost; med otroci je mir in prava ljubezen, med seboj se imajo radi in starše ubogajo. V takih družinah ni posebnega prepira, ni preklinjevanja, ni sovraštva. Kaj ne, ta pogled na tako bogato krščansko življenje nas vse razveseljuje! Saj, moji dragi Slovenci, uvažujete Kristusovo smrt na križu, njegovo ljubezen v tabernaklju, pred očmi imate večnost, pa se prizadevate izogniti se nesrečni večnosti v peklu, po smrti pa vzeti biti v sveta nebesa. Toda naše veselje ni prav čisto, ako se ozremo okoli sebe in opazimo mnogo, mnogo grešnega življenja, ki Jezusa znova križa, žali Boga Stvarnika, vodi k strašni božji sodbi in po njej kar naravnost v večni peklenski ogenj. Poslušaj v družinah grd prepir in surove kletve, večkrat celo bogokletstva! Poglej v nedeljo mnogo fantov zunaj cerkve, kar je smrten greh. Spremljaj fante in može v gostilne! Kako nesramno govore, kako surovo preklinjajo! Pojdi za njimi in glej nesramna ponočevanja in sramotna dela z lahkoumnimi dekleti. Ali no čuješ strastnega plesanja ne le po gostilnah, ampak tudi po zasebnih hišah? In kako plešejo, kaj med plesom delajo? Oh pokrijem si oči, da teh razuzdanosti ne vidim. Kaj pa v tovarišijah fantov in deklet, ko so sami med seboj? Proč bežim, proč bežim, ker tam vlada neoviran satan, kralj nečistosti. In zgodnja, grešna znanja, ki se skoraj gotovo razvijajo v spolno občevanje! Res, ko duhovnik v svoji očetovski skrbi priredi sv. misijon, se ga navadno udeleže tudi našteti grešniki in grešnice. Večne resnice jih pretresejo, pred peklenskim ognjem zatrepetajo in se z odkritosrčno spovedjo z Bogom spravijo. Toda kako dolgo drže sklepe, storjene v tem svetem času' v luči pcsebne božje milosti? Kako dolgo? Morda par mesecev, ali pa le par tedncv, ali morda komaj kak dan. Fant in dekle grešnih zvez ne strgata, nesramnih plesov in tovarišij ne opustita, ponočevanje nadaljujeta. Fant zopet zahaja v gostilne, se opijani, pa preklinja. Vedno še zunaj cerkve ostaja. Pride čas spovedi, mesečno, na dva ali tri mesece, vsaj v adventu in o veliki noči. Toda, strah in groza, poboljšanja ni: plesi, ponočevanje, grde tovarišije, grešna znanja nič ne prestanejo, nemoteno se dalje vrše. Ali so bile spovedi veljavne? Ali je bilo kesanje resnično? Ali sc bili sklepi trdni? Oh, ne, ne! Groza in trepet: skoraj gotovo prav veliko božjih ropov! Moj Jezus! Koliko jih kljub Tvoji smrti na križu in kljub Tvoji ljubezni v tabernaklju hodi daleč od Tebe proč po navdihu hudobnega duha po široki poti, ki pelje v pogubljenje! Poglejmo še v naša mesta! Vidim, da jih krščanske dolžnosti opravlja komaj polovica, ali še ne. V smrtnih grehih žive leta in leta. Nasprotno se kar gnetejo v nespodobne kinop red stave, se udeležujejo nad vse nesramnih plesov, sklepajo grešna znanja, zmanjšujejo po kroju obleke sramežljivost, posebno pri malih deklicah, ter žive edino za časno navidezno srečoi. Premnogi teh vere še niso izgubili. Imajo še vero, le mrtva je, srca in uma ne prevzame. Še bolj nesrečni so pa vsi, ki so celo vero zavrgli. Morebiti imajo še kako svojo vero, nimajo pa one, l