AndrejaPegan UniverzanaPrimorskem, Fakultetazamanagement andreja.pegan@fm-kp.si Soustvarjanjevjavnemsektorju Prispevekopredeljujepojemsoustvarjanjekotkonceptorganizacijejav- negasektorja(angl.co-creation)gledenasubjekte,aktivnosti,ciljeiniz- zive.Soustvarjanjejeumeščenovširšorazpravooreformahjavnegasek- torja. Z opredelitvijo in s povezovanjem teh pojmov članek prispeva k lažjemurazumevanjusoustvarjanjamedtistimiposameznikiterorgani- zacijami,kisespojmomsoustvarjanjesrečujejoprvič.Vprispevkuugo- tavljam,da–kotparadigmajavnegasektorja–hierarhijeintrgiševedno prednjačijopredsoustvarjanjem.Kljubštevilnimizzivomseorganizacije vednopogostejeodločajoza soustvarjanje,karpomeni,daseustvarjajo pogoji,kibilahkopripomoglikrazširitvisoustvarjanjakotnoveparadi- gmejavnegasektorja. Ključne besede: soustvarjanje, partnerstvo, javni sektor, javni manage- ment Co-CreationinthePublicSector Thearticleintroducesco-creationasanorganisingprincipleforthepub- licsector.Co-creationisgivenactors,activities,outcomesandchallenges. Co-creation is situated in the broader debate on public sector reforms. Bydefiningandconnectingtheseconcepts,thearticlecontributestoan easierunderstandingofco-creationamongthoseindividualsandorgani- zations whoencountertheconceptofco-creationforthefirsttime.The article suggests that hierarchies and markets are still the predominant organisingprinciplesforthepublicsector.Despitemanychallenges,or- ganizations are increasingly choosing to adopt co-creation, which indi- cates that moresupportiveconditionsforco-creation as the newpublic sectorparadigmareemerging. Keywords:co-creation,partnership,publicsector,publicmanagament https://doi.org/10.26493/1854-4231.17.65-70 Predmetprispevkajesoustvarjanjevjavnemsek- torju (angl. co-creation). Javni sektor je defini- ran kot skupek organizacij, ki opravljajo javno službo (na primer ministrstva, javna uprava, so- cialneustanove,zdravstveneustanove,izobraže- valneustanoveinkulturnizavodi).Soustvarjanje vjavnemsektorjujepartnersko sodelovanje jav- nega sektorja z družbenimi subjekti. Temelji na predpostavki, da so viri, znanja in kompetence v družbi različno razporejeni ter da je naloga jav- nega sektorja povezovanje segmentov družbe za kreativno reševanje izzivov in težav v javno do- bro. Soustvarjanje sproža zavedanje, da so druž- beni subjekti (posamezniki, javne organizacije, zasebneorganizacijeinorganizacijeneprofitnega sektorja)medsebojnoodvisni. V akademski in strokovni literaturi se poja- vljajoštevilnedefinicijeterrazlagesoustvarjanja, prispevekpagaopredeljujegledenaobjavljenoli- teraturo managementa javnega sektorja in javne uprave. V slednji se pojem soustvarjanje pogo- sto pojavlja skupaj s pojmi partnerstvo, (med- sektorsko) sodelovanje, javna vrednost in inova- cije. Članek je z opredelitvijo in s povezovanjem teh pojmovnamenjen tistim, ki se s pojmom so- ustvarjanjesrečujejoprvič. Razumevanjesoustvarjanjasstraniizvajalcev javnihstoritevinoblikovalcevjavnihpolitikjeiz- rednega pomena, saj ga številne organizacije in strokovnjaki razumejo kot čudežno zdravilo za sodobne družbene izzive, kot so staranje prebi- valstva, klimatske spremembe, prehod na nizko- ogljičnodružboinkrhanjedržavljanskegazaupa- njavdemokratičneinstitucije.Gledenakomplek- snost izzivov, s katerimi se danes srečujemo, in glede na neuspehe ustaljenih načinov dela (mo- deli,kiponujanjerešitevodzgorajnavzgor(angl. top-down)innaosnovitržnihmehanizmov)jepo- management17(2022)številka2 65 AndrejaPegan |Soustvarjanjevjavnemsektorju membno, da se tisti, ki so del javnega sektorja, ozavestijo o nastajajočih trendih za naslavljanje sodobnihizzivov. Kdosoustvarja? Državljani Prva nejasnost v literaturi je, kdo so subjekti, s katerimi javni sektor soustvarja. Del raziskoval- cev meni, da je soustvarjanje proces, ki se odvija v povezavi med državljani in različnimi organi- zacijami javnega sektorja (Brandsen in Honingh 2018; Irvin in Stansbury 2004). Soustvarjanje je tako opredeljeno podobno kot koncepta vključe- vanja skupnosti (angl. community engagment)in sodelovanja državljanov (angl. citizen participa- tion). Primer soustvarjanja z državljani so parti- cipativni proračuni,kisevzadnjemdesetletjuna lokalniravni prakticirajotudivSloveniji(Fiedler idr. 2020). Pri mehanizmu participativnega pro- računa lokalna oblast nameni del proračuna za predloge, ki jih podajo lokalni prebivalci, največ- kratprekospletneaplikacije. Lokalna raven je tista, ki je ljudem najbližje inzatotudinajprimernejšazavključevanjedrža- vljanov.Soustvarjanjevednopotekatudinavišjih ravnehoblasti.VSlovenijiimamospletnoorodje predlagam.vladi.si, kjer lahko državljani poda- jajo svoje predloge za uveljavljanje sprememb narazličnihpodročjihslovenskezakonodaje(Vr- bek 2020). Na evropski ravni obstaja mehani- zem evropske državljanske pobude za sprejema- njenovegapredlogazakonodaje,kjerskupinadr- žavljanovformulirapredlogzaEvropskokomisijo (Evropska unija b.l.).Zadnji dveleti jena evrop- skiravnipotekaltudidržavljanskiforum,kjerso naključno izbrani državljani razpravljali o priho- dnosti Evrope in pripravili priporočila za evrop- skeinstitucije(Evropskakomisijab.l.). Medsektorskoinmedorganizacijsko sodelovanje V literaturi so subjekti soustvarjanja opredeljeni širšeinnisoomejenilenadržavljane.Soustvarja- njejeopisanokotprocessodelovanjabodisimed organizacijami javnega sektorja bodisi med or- ganizacijami javnega sektorja in organizacijami izzasebnegaterneprofitnegasektorja(Torfing, Sørensen in Røiseland 2019). Slednje se je raz- vilopredvsemvEvropiinjepodobnokonceptom, kot so večravensko vladanje (angl. multilevel go- vernance), mrežno vladanje (angl. network gover- nance)insodelovalnovladanje(angl.collaborative governance). Oblike soustvarjanja, ki vključujejo organiza- cije, so v literaturi poimenovane tudi kot soma- nagement in sovladanje (ang. co-management in co-governance) (Brandsen and Pestoff 2006). Ko- hezijska politika je primer take oblike soustvar- janja, saj narekuje, da se program regionalnega razvoja oblikuje in nadzoruje v sodelovanjumed institucijami na evropski, nacionalni, regionalni ter lokalni ravni oblasti (vertikalno sodelovanje) in tudi v sodelovanju s civilno družbo ter z dru- gimi interesnimi skupinami (horizontalno sode- lovanje).TanačindelovanjajevEvropskiunijipo- znan kot načelo partnerstva (Evropska komisija 2014). Kajjepredmetsoustvarjanja? Tako kot pri vprašanju subjektov tudi pri vpra- šanju predmeta soustvarjanja literatura ni čisto enoznačnagledetega,alisotostoritvealitudipo- litike, ali gre za izboljšave ali tudi za oblikovanje novihpolitikinugotavljanjenovihpotreb. Soustvarjanje se v literaturi pogosto pojavlja skupaj s pojmom koprodukcija (angl. co-produc- tion).Včasihstapojmarazumljenakotsopomen- ki,včasihjuavtorjirazlikujejo(Voorberg,Bekkers in Tummers 2015; Brandsen in Honingh 2018). Koprodukcijajesodelovanje,kjerjeciljizboljšava obstoječe storitve ali obstoječega izdelka skupaj z uporabnikioz.stistimi,kiimajoneposredeninte- res za storitev ali produkt (na primer, obutveno podjetje omogoča prilagoditev obutve glede na željo kupca). Soustvarjanje je širši pojem, saj za- jema sodelovanje, ki presega oblikovanje že ob- stoječih storitev/izdelkov in vključuje tudi par- tnerje,kipritemnimajonujnoneposrednegain- teresaalikoristi. Zaradi raznolikosti aktivnosti in subjektov lahkosoustvarjanjerazumemokotprocesalikon- tinuum (Torfing, Sørensen in Røiseland 2019). Najosnovnejša oblika soustvarjanja je opolno- močenje posameznih uporabnikov za izboljšanje javnih storitev, ki jih sami že uporabljajo. Druga oblika vključuje primere, kjer državljani storitve soustvarjajo: tako tiste, ki jih uporabljajo,kot ti- ste, ki jih ne uporabljajo,in s tem pripomorejo k širši javni vrednosti za skupnost(na primer pro- stovoljstvo).Natretjiravnisoustvarjalcissvojim znanjemprispevajokoblikovanjunovihstoritev, programovinpolitikvsklopuomejenegadialoga, kotsofokusneskupinealijavne razprave. Na če- trtiravnisepartnerjisrečujejoinoblikujejonove storitve ter tudi načrtujejo njihovo implementa- cijo.Nanajvišjiravnijesodelovanjemedpartnerji institucionalizirano in redno, partnerji se sreču- 66 management17(2022)številka2 AndrejaPegan |Soustvarjanjevjavnemsektorju jejo, oblikujejo skupna pojmovanja izzivov in re- šitev, ugotavljajo nove družbene potrebe ter so vključenivimplementacijorešitev. Ciljsoustvarjanja Nedoločene opredelitve pojma soustvarjanje v javnemsektorjupovzročajotudinekajnejasnosti glede ciljev. V literaturi se cilji soustvarjanja na- našajonaustvarjanjejavnevrednosti(angl.public value creation) in družbenih inovacij (angl. social innovation). Ustvarjanje javne vrednosti je naloga javnega sektorjagledenavire,skaterimi le-tarazpolaga, in glede na cilje, ki si jih demokratična družba zastavi ponavadi v okviru institucij predstavni- ške demokracije (t.i. odobritveno okolje, angl. authorising environment) (Moore 1995). Ustvar- janje javne vrednosti je zapleten proces, ki zah- teva,dasojavniuslužbencipodkrepljenizustre- znimi viri (znanje, kompetence, finančna sred- stva, oprema ipd.) ter sposobni,da politično do- ločene cilje stvarno uresničijo. V demokratičnih sistemihsejavnavrednostnanašatudinaproces vrednotenja, ki ga državljani opravijo o vredno- sti, ki jo država ustvari z javnimi storitvami in politikami (Meynhardt 2009). Javna vrednost je torej predmetsubjektivnega doživljanja posame- znikov,družbenihskupinipd. V sklopu soustvarjanja javni sektor sodeluje z ljudmi in organizacijami pri ustvarjanju javne vrednosti. Številni cilj oz. javno vrednost sou- stvarjanja dojemajo že kot iniciacijo sodelova- nja javnega sektorja z državljani (Voorberg, Be- kkers in Tummers 2015). V tem primeru gre za spremembevnačinuparticipacije, insicerodpa- sivnejših oblik, kot jih predvideva predstavniški model demokracije (volitve predstavnikov, ki so odgovornizajavnepolitike),doaktivnejšihoblik v sklopu participativnega in deliberativnega mo- dela demokracije. Soustvarjanje se tako pove- zujezdemokratičnimiinovacijami.Zaenkratšeni- mamosistematičnegaznanjaotem,alisoustvarja- njeprivededovečjegazaupanja ljudiv demokra- tične institucijami, kar je eden izmed osrednjih družbenih problemov današnjega časa (Fledde- rus,BrandseninHoningh2014;Røiseland2022). Javno vrednost soustvarjanja lahko oprede- limo tudi širše od same participacije ali sodelo- vanja.Samkonceptjavnevrednostijesicertežko oprijemljiv in merljiv. Na osnovi pregleda litera- turestaFaulknerinKaufman(2017)identificirala nekaj širših elemente javne vrednosti. Organiza- cijejavnegasektorjaustvarjajojavnovrednost,ko uresničujejosvojeposlanstvozdoseganjemrezulta- tov. Na primer, zavodi za zaposlovanje uresniču- jejo svoje poslanstvo s posredovanjem delovnih mest iskalcem zaposlitve. Uresničevanje poslan- stva je toliko bolj javno vredno, kolikor so sto- ritve kvalitetne (zavodi za zaposlovanje zagota- vljajodolgoročnozaposlitev)inučinkovite(zavod svoje storitve ponudi čim večjemu številu iskal- cev zaposlitve). Ko organizacije javnega sektorja svoje poslanstvo uresničujejo kvalitetno in učin- kovito, krepijo tudi zaupanje državljanov ter utr- jujejosvojolegitimnostoziromarazlogzaobstoj. Kerjeciljsoustvarjanjajavnavrednost,lahkouči- nekciljasoustvarjanjaocenimogledenato,aliso- ustvarjanje organizacijam pri uresničevanju svo- jega poslanstva pomaga z implementacijo kvali- tetnejšihinučinkovitejšihstoritev.Soustvarjanje lahko privede do postopnih izboljšav storitev in programovaliparadikalnejespremenipogledna izziveternjihovoreševanje. Značilnostsoustvarjanja Bistvena predpostavka soustvarjana je aktivna udeležba subjektov pri oblikovanju javnih stori- tev in politik. Subjekti niso le deležniki, ki jih je treba informirati ali s katerimi se je treba posve- tovati, ampak partnerji, ki so aktivno vključeni v oblikovanje in implementacijo storitev ter poli- tik. Partnerski odnos pomeni vzpostavitev dvo- smerne komunikacije, kjer so predlogi in ideje tudiupoštevani(Fung2015).Partnerstvopomeni tudi vključevanje subjektov, ki niso nujno nepo- sredno povezani in niso uporabniki storitve ter politike, ki je predmetsoustvarjanja.Naloga jav- negasektorjajetorejtudimobilizacijapartnerjev, ki do nedavnega niso bili vključeniv oblikovanje javnihrešitev,vendarnjihovavključitevomogoča večjipotencialzareševanjedružbenihizzivov. Zaradi predpostavke, da imajo subjekti so- ustvarjanjavlogo,kipresegaposvetovanjeineno- smerno izmenjavo informacij, se soustvarjanje omenjakotnovoparadigmoorganizacijejavnega sektorjainalternativoklasičnemu(odzgodajnav- zdol, angl. top-down) ter tržnemu modelu (An- sell in Torfing 2021). Kot vsaka nova paradigma tudi soustvarjanje redefinira vlogo države in jav- negasektorjavdružbi.Javnisektornisamoiz- vajalec(poklasičnemmodelu)inponudnikstori- tev(potržnemumodelunovegajavnegamanage- menta),ampaktudiomogočevalec(angl.enabler), ki ustvarja pogoje za sodelovanje partnerjev pri izvajanju in oblikovanju javnih storitev ter poli- tik. Paradigme so večji družbeni premiki, sesta- vljeniizvečsistemskihreform,kizahtevajokore- management17(2022)številka2 67 AndrejaPegan |Soustvarjanjevjavnemsektorju nite spremembe, kot je sprejemanje novih iden- titet organizacij in ljudi, ki delujejo znotraj njih (Pollitt in Bouckaert 2017). Ker so potrebne glo- boke transformacije, je vsaka nova paradigma najprej motnja, ki ustvari negotovost in odpor. Zaraditegajeuveljavitevnovihparadigemdolgo- trajenprocesreform,kiterjaprilagajanjedružbe- nimrazmeram. Paradigme se nikoli ne uveljavijo v popolni obliki,ampaksespojijovžeobstoječenačinedela, karustvarjatudikonfliktnezahteve medtistimi, kisozaoblikovanjeinizvajanjejavnihstoritevter politikprimarnozadolženi(VanGestel,Kuiperin Hendrikx 2021). Na primer, v sklopu demokrati- zacije je Slovenijavzpostavila sistem profesiona- liziranega javnega sektorja, kjer je za odločitve o organizaciji in implementaciji javnih storitev zadolžena stroka (na primer učitelji, vzgojitelji, socialnidelavci,zdravnikiipd.).Soustvarjanjepa nadrugistranipomeni,datudiuporabnikijavnih storitev in upravičenci javnih politik v teku svo- jega dela pridobijo znanje, s katerim lahko pri- pomorejo k njihovi izboljšavi ali transformaciji. Aktivnejšovlogouporabnikalahkostrokadojema kotizpodkopavanjeprofesionalnegaznanjainne- potrebno vmešavanje. Soustvarjanje stroki od- vzamepravicodopopolneavtoriteteinodločanja oizvajanjustoritve,slednjopaspremenivpodro- čjeskupnegaodločanja,kjerjeavtoritetadeljena. Vpeljevanje soustvarjanja od javnih uslužbencev takozahteva,dasprejemajonovevlogeinidenti- teteterjihusklajujejosstarimivzorcidela.Daso pritemuspešni,jihmorajoorganizacijeustrezno podpreti z izobraževanjem o veščinah in znanjih zaizvajajesoustvarjanjatersprilagoditvijodela, kotsonačininagrajevanja,dodeljevanjevirovipd. (glej Jukić idr. 2022). Da soustvarjanje uspe, je treba tudi spremeniti institucionalno strukturo inprocese,ustvaritinovenačinesprejemanjaod- govornostiinvodenjaterustvaritiplatforme,kjer soustvarjalci pridejo v stik (Torfing, Sørensen in Røiseland2019). S poudarkom na aktivni vlogi soustvarjanje dopolnjuje reforme glede odprtosti in transpa- rentnosti javnega sektorja, ki jih promovira pa- radigmanovegajavnegamanagementa.Takokot soustvarjanje je novi javni management dovze- tnejši za implementacijo novosti in inovacij kot klasičnimodeljavnegasektorja.Soustvarjanjepa ni le dodatek tržnim mehanizmom, kot jih pro- movira novijavni management; lahko je namreč neskladno z novim javnim managementom. Z uvajanjemkonkurenceindrugihtržnihmehaniz- movnovijavnimanagementzaviraprocessodelo- vanja med ponudniki javnih storitev, saj morajo ti med seboj konkurirati za pridobivanje javnih sredstev in koncesij (Eppel in O’Leary 2021). So- delovanjemedponudnikivtržnemmodelujavnih storitev torej izpodbija konkurenčno prednost posameznih ponudnikov, kar zmanjšuje motiva- cijozaizmenjavoinformacijinsodelovanje. V praksi se torej reforme, ki so rezultat raz- ličnih paradigem, včasih dopolnjujejo, včasih pa sovkonfliktu.Uspehsoustvarjanjajeodvisenod fleksibilnostiinznanjljudivjavnemsektorju,da krmarijo med različnimi zahtevami. Zaradi ne- demokratične preteklosti in želje po demokrati- zaciji in integraciji z zahodnoevropskim prosto- rom smov Slovenijisprejeli reforme, ki so hkrati uvajale tako klasičen model organizacije javnega sektorja(naprimernačelaodgovornosti,strokov- nosti, nevtralnosti, zakonitosti) kot tržna načela javnegasektorja(učinkovitost,uspešnost,nagra- jevanjezauspeheipd.).Integracijav eu vsklopu medravenskegavladanjapajedodalašezahtevo po partnerskem načinu reševanja. Kaj omenjene okoliščinepomenijozasprejemanjesoustvarjanja v Sloveniji kot državi s postkomunistično tradi- cijojavnegasektorja,jezaenkratslaboraziskano. Družbene razmere, kjer se različne reforme ne utrdijo, niso nujno dobra popotnica za uvajanje novihmehanizmov,kotjesoustvarjanje,sajmed javneuslužbencevnašajozmedo. Izzivi Številnestrokovneinakademskedebatesoustvar- janje promovirajo kot rešitev za najbolj pereče družbene izzive. Trenutne raziskave ne omogo- čajo celovite ocene o realnem potencialu sou- stvarjanja za izboljšanje učinkovitosti in kako- vosti javnih storitev ter njegovem inovacijskem potencialu. Obstajajo številni zapisi o pozitivnih učinkih, vendar so ti povzeti glede na specifike individualnihprimerov,karkaženapomanjkanje primerjalnihštudij. Promocijo pozitivnih učinkov soustvarjanja v javnem sektorju lahko razumemo kot strategijo za povečanje zanimanja med samimi deležniki javnega sektorja, da v svoje organizacije vpeljejo ta relativno nov način dela. Javni sektor deluje v nenehnem pomanjkanju virov za uresničeva- nje/izpolnitev vedno večjih in novonastajajočih potreb v družb. Hkrati je v primerih neuspeha hitro podvržen kritikam. Vse to ne ustvarja po- gojev, ki biprej kot slejspodbujalieksperimenti- ranjeznoviminačinidela,kotjesoustvarjanje. Soustvarjanjesepromoviraza reševanjepere- čih družbenih problemov, kot so klimatske spre- 68 management17(2022)številka2 AndrejaPegan |Soustvarjanjevjavnemsektorju membe, zaupanje v institucije in staranje prebi- valstva. Kergreza težkoobvladljiveprobleme,je skorajdasamoumevno,dasoustvarjanjenikonč- na rešitev, ampak le ena izmed sestavin, ki pri- spevajokobvladovanjuizzivov.Vednovečjetudi strokovnih in akademskih razprav, ki opozar- jajo na temno plat soustvarjanja, ko slednje ne ustvari želenih ciljev, privede do nezadovoljstva alicelouničenjajavnevrednosti(Williams, Kang in Johnson 2016; Brandsen, Steen in Verschuere 2018). Eden izmed največjih očitkov je, da soustvar- janje ne vključuje ustreznih mehanizmov za do- ločanje in sprejemanje odgovornosti. Soustvar- janje temelji na sodelovanju,kjer se ločnice med sodelujočimipartnerjiizrazličnihdružbenihsek- torjevlahkokarhitrozameglijoaliceloizničijo.V takihprimerihsetežkougotavljaodgovornostiin sprejemaukrepezaodpravljanjenapak.Nejasno- stije manjvprimerih klasičnegamodelajavnega sektorja, kjer organizacije odločajo ter izvajajo storitve same in kjer so odgovornosti jasno raz- mejene s hierarhijami. Soustvarjanje pa temeljni na deljenem in distribuiranem vodenju, kar ote- žujeugotavljajeodgovornosti(Torfing, Sørensen in Røiseland 2019). Od razpršene odgovornosti ločen problem je pojav prelaganja odgovornosti na partnerje. Javne organizacije so podvržene vednovečjimpritiskom za zagotavljanje kakovo- stnih javnih storitev za vedno večje število upo- rabnikov. V času varčevanja, ko se sredstva (ne pa tudi pristojnosti) manjšajo, organizacije sou- stvarjajo,daprekrijejolastneodgovornostizaiz- vajanjestoritev.Vobehprimerihjeosrednjipro- blem soustvarjanja oslabitev demokratičnih na- čel, kot sta preglednost in odgovornost. Z vklju- čevanjem vedno več deležnikov v same procese odločanja o javnih storitvah soustvarjanje tudi pritiska na model predstavniške demokracije in na vlogo demokratično voljenih predstavnikov ljudstva. Soustvarjanje predvideva vključevanje dele- žnikov v reševanje problemov, vendar partner- ske organizacije niso nujno enakovredno uspo- sobljene za sodelovanje pri soustvarjanju. V ko- likor javni sektor ne podpre manj usposobljenih in profesionaliziranih organizacij pri pridobiva- nju znanj ter kapacitet za soustvarjanje, se med partnerskimi organizacijami ustvarja neenakost sodelovanja. Namesto izenačitev razmerja moči za enakovredno partnerstvo soustvarjanje tako privilegirapartnerje, kisoboljprofesionalizirani in imajo več kapacitet. Močnejši partnerji lahko prevladajonadtistimi,kiimajomanjveščinzaso- delovanje. Slednji so tako lahko marginalizirani, saj pri soustvarjanju zasedajo manj pomembno vlogo.Podobnoveljatudivprimerusoustvarjanja zdržavljani,kjerimajoformalnoizobraženiposa- meznikiveč samozavesti in občutkapomembno- sti, dalahko prispevajo,kotposameznikiiz mar- ginaliziranihdružbenihskupin. Zaključek Današnjo družbo zaznamujejo številni komplek- sniinmedsebojpovezaniizzivi.Nitiklasičniniti tržnimodelurejanjajavnegasektorjanistazado- stno učinkovita pri soočanju s sodobnimi izzivi. Oba modela imata težave pri vzpostavljanju so- delovanjameddružbenimisubjekti.Klasičnimo- delseosredotočanahierarhično vodenjeodzgo- raj navzdol, kjer ima javni sektor popolno avto- riteto pri oblikovanju in izvajanju storitev. Tržni model inovacije sicer spodbuja v večji meri kot klasični,vendarzuvajanjemkonkurencemedraz- ličnimiizvajalcistoritvenespodbujasodelovanja medrazličnimideležniki. Soustvarjanje ponuja nov koncept dela, ki te- melji na partnerstvu, sodelovanju in ustvarjanju javnevrednosti.Zdanašnjegazornegakotasezdi, dasoustvarjanjeniinstitucionaliziranaoblikade- lovanja javnega sektorja, ki bi bila sprejeta kot vsakdanji način dela. Hierarhija in trg še vedno prednjačita pred njim. Obstajajo pa številni pri- meri,tudivSloveniji,kjerseorganizacijeodločajo zasoustvarjanje,karpomeni,daseustvarjajopo- goji, ki bi lahko pripomogli k razširitvi soustvar- janjakotnoveparadigmejavnegasektorja. Literatura Ansell,C.,inJ.Torfing,.2021. PublicGovernanceasCo- Creation: A Strategy for Revitalizing the Public Sec- tor and Rejuvenating Democracy. Cambridge: Cam- bridgeUniversityPress. Brandsen,H.,inM.Honingh.2018.»DefinitionsofCo- Production and Co-Creation.« V Co-Productionand Co-Creation:EngagingCitizensinPublicServices,ure- dili T. Brandsen, T. Steen in B. Verschuere, 9–17. London:Routledge. Brandsen, T., in V. Pestoff. 2006. »Co-Production, the Third Sector and the Delivery of Public Services: AnIntroduction.« PublicManagementReview8(4): 493–501. Brandsen, T., T. Steen in B. Verschuere. 2018. »The Dark Side of Co-Creation and Co-Production.« V Co-ProductionandCo-Creation:EngagingCitizensin Public Services, uredili T. Brandsen, T. Steen in B. Verschuere,284–294.London:Routledge. Eppel,E.,inR.O’Leary.2021. RetrofittingCollaboration intotheNewPublicManagement:EvidencefromNew management17(2022)številka2 69 AndrejaPegan |Soustvarjanjevjavnemsektorju Zealand; Elements in Public and Nonprofit Admini- stration.Cambridge:CambridgeUniversityPress. Evropska komisija. 2014.Evropski kodeks dobre prakse zapartnerstvovokviruevropskihstrukturnihskladov. Luksemburg:UradzapublikacijeEvropskeunije. ———.B.l.»KonferencaoprihodnostiEvrope.« https://commission.europa.eu/strategy-and-policy /priorities-2019-2024/new-push-european -democracy/conference-future-europe_sl. Evropska unija. B.l. Evropska državljanska pobuda. https://europa.eu/citizens-initiative/_sl. Faulkner, N., in S. Kaufman. 2017. »Avoiding Theo- retical Stagnation: A Systematic Review and Fra- mework for Measuring Public Value.« Australian JournalofPublicAdministration77(1):69–86. Fiedler,K.,D.Ložar,M.PrimcinK.Babič.2020.Partici- pativni proracčun: stanje v Sloveniji; poročilo in smer- nicezarazvoj.UredilaK.Babič.Maribor:Združenje Centeralternativneinavtonomneprodukcije,soci- alno podjetje, Društvo Gibanje za dostojno delo in socialnodružbo,DruštvoOrganizacijazaparticipa- torno družbo in Zavod za podporo civilnodružbe- nihiniciativinmultikulturnosodelovanjePekarna Magdalenskemreže. Fledderus,J.,T.BrandseninM.Honingh.2014.»Re- storingTrustThroughtheCo-ProductionofPublic Services: A Theoretical Elaboration.«Public Mana- gementReview16(3):424–443. Fung, A. 2015. »Putting the Public back into Gover- nance:The Challengesof Citizen Participation and Its Future.« Public Administration Review 75 (4): 513–522. Irvin, R. A., in J. Stansbury. 2004. »Citizen Participa- tion in Decision Making: Is It Worth the Effort?« PublicAdministrationReview64(1):55–65. Jukić,T.,I.Pluchinotta,R.HržicainS.Vrbek.2022. »OrganizationalMaturityforCo-Creation:Towards a Multi-Attribute Decision Support Model for Pu- blicOrganizations.«GovernmentInformationQuar- terly39(1):101623. Meynhardt, T. 2009. »Public Value inside: What Is Pu- blicValueCreation?«InternationalJournalofPublic Administration32(3–4):192–219. Moore, M. H. 1995. CreatingPublicValue:StrategicMa- nagementinGovernment. Cambridge, ma: Harvard UniversityPress. Pollitt,C.,inG.Bouckaert.2017.PublicManagementRe- form:AComparativeAnalysis–IntotheAgeofAuste- rity.Oxford:OxfordUniversityPress. Røiseland, A. 2022. »Co-Creating Democratic Legiti- macy:PotentialsandPitfalls.«Administration&So- ciety54(8):1493–1515. Torfing, J., E. Sørensen in A. Røiseland. 2019. »Trans- forming the Public Sector into an Arena for Co- Creation:Barriers,Drivers,Benefits,andWaysfor- ward.«Administration&Society51(5):795–825. VanGestel,N.,M.KuiperinW.Hendrikx.2019.»Chan- ged Roles and Strategies of Professionals in the (Co)Production of Public Services.« Administrative Sciences9(3):59. Voorberg,W.H.,V .J.BekkersinL.G.Tummers.2015. »A Systematic Review of Co-Creation and Co-Pro- duction:EmbarkingontheSocialInnovationJour- ney.«PublicManagementReview17(9):1333–1357. Vrbek,S.2020.»ReportontheDigitalInnovationPrac- tice Mysuggestion.gov.si (Predlagam.vladi.si).« V Co-Production and Co-Governance: Strategic Mana- gement,PublicValue,andCo-CreationintheRenewal of Public Agencies across Europe, uredila B. Regal in E.Ferlie,276–311.http://cogov.eu/wp-content /uploads/2020/10/D2-3.pdf. Williams,B.N.,S.C.KanginJ.Johnson.2016.»(Co)- Contamination astheDarkSideofCo-Production: Public Value Failures in Co-Production Processes.« PublicManagementReview18(5):692-717. 70 management17(2022)številka2