Vil. ZVEZEK 30S. WESTER O NAŠI SREDNJI ŠOLI LJUDSKA • VISOKA ^OLA # VII • ZVEZEK Ln^] JOS • WESTER O • NAŠI • SREDNJI • ŠOLI 52002 Predavanje na ljudski univerzi v Ljubljani, dne 16. dec. 1923. t>3oo ? To75 ? 7 ZRLOŽBR ZRDRUŽNE KNJ1GRRNE R. Z. Z O. Z. V LJUBLJRNI TISKRLR ZVEZNR TISKRRNR V LJUBLJRN1 I. Spoštovana gospoda! Na vabilo prirediteljev ljublj. ljudske visoke šole sem se namenil predavati o našem srednjem šolstvu: o njega ustroju, njega vzgojnem namenu ter splošnem pomenu v kulturnem in socialnem pogledu s posebnim ozirom na sodobne prilike med učiteljstvom in dijaštvom. Že .vnaprej vas prosim, da ne zrite v meni uradne osebe, ki ji pritiče po poklicu nadzorstvo srednjih šol — nisem namreč poverjen niti nimam namena, vam z uradnega sta¬ lišča razpravljati o srednji šoli — temveč razvijati vam hočem misli, ki me kot slovenskega kultur¬ nega človeka navdajajo ob motrenju naših srednje¬ šolskih razmer, kakor se pojavljajo po velikem političnem prevratu, ki je, kakor vsemu javnemu življenju, tako tudi naši srednji šoli omogočil nov razmah v nacionalni in kulturni smeri. Nujna piosledica narodne osamosvojitve in po¬ litičnega ujedinjenja je bila nacionalizacija (pona¬ reditev) vseh naših srednjih šol. Do 1. 1918 nismo mogli govoriti o slove.nski srednji šoli. Pač so bili nižji razredi gimnazij že par desetletij vse- 3 i skoz slovenski, a v .višjih razredih gimnazij in na realkah v vseh razredih je bil pouk utrakvističen, če ne vseskoz nemški. Edino izjemo je do tedaj , delala škofijska gimnazija v Št. Vidu, ki je kot za- jsebni zavod bila že od svojega početka sem zgolj .slovenska. Danes pa imamo 14 srednjih šol v Sloveniji vseskoz slovenskih, z izjemo višjih razredov na III. real. gimnaziji v Ljubljani in nekaterih vzpo¬ rednic na drž. realki v Mariboru, ki se postopoma vsi poslovenjajo. V tem oziru moremo v bilanci našega šolstva beležiti pozitivne postavke. Tudi število (14) naših srednjih šol in njih ustroj — 4 humanistične, 8 realnih gimnazij, med temi 1 ženska real. gimnazija, in 2 realki — ustreza po¬ trebam prebivalstva, ki znaša po zadnjem ljudskem štetju okroglo 1,000.000, tako da pripade v Slove¬ niji 1 sred. šola na okr. 72.000 prebivalcev. Ne¬ davno smo čitali v časnikih, da odpade po 1 sred¬ nja šola v Bosni na 104.000, v Hrvatski na 68.000, v Dalmaciji na 62.000, v Srbiji na 60.000, v črni gori celo na 18.000 prebivalcev, v Sloveniji pa na 88.000 preb. (Vpoštevale so se le d r ž. srednje šole, a v Slov. imamo tudi 2 zasebni srednji šoli, ki jih moramo v statističnem pogledu prav tako uvaževati kakor državne zavode). Število naših srednjih šol za sedaj zadošča našim po¬ trebam, tembolj ker imamo od prevrata sem tudi visoko število (33) meščanskih šol, ki po svojem 4 ustroju služijo izobrazbi ljudskega podmladka tistih slojev, ki svojo mladino namenjajo praktičnim po¬ klicem, pri katerih se lahko pogreša srednješolska izobrazba, ali ki iz gmotnih razlogov ne morejo pošiljati svojih otrok v oddaljeno srednješolsko mesto. V začetku tek. šol. leta je bilo na naših gimna¬ zijah in real. gimnazijah 3351 dečkov in 850 deklic, skupaj 4201 gimnazijcev in 32 licejk, na realkah pa 1040 dečkov in 53 deklic, skupaj 1093 ralcev; vseh srednješolcev skupaj 5326, med temi 935 de¬ klic. Je to impozantna množica, ki predstavlja naš inteligenčni naraščaj, četudi vemo, da jih utegne le kakih 15 — 20 % izmed vseh doseči v normalnem času svoj srednješolski cilj: maturo. Predočite si to množico, postavljeno v 2 čelnih vrstah v 158 oddelkih — toliko namreč je vseh srednješolskih razredov — po Dunajski cesti: desno krilo bi stalo pri glavni pošti, levo pa pri severnem oglu artiljerijske vojašnice! Ali ni to armada, ob katere pogledu mora vsak zvesti državljan imeti svoje veselje in zadoščenje, videč v njej zastavo naše bodočnosti? Ta vzneseni čut pa moti le ena zavest: da tu ni strnjen ves inteligenčni podmla¬ dek našega naroda, da je zbrana le 'srednješolska mladina tistega dela našega naroda, ki je osvobojen tujih spon, le tistega svobodnega milijona. A kje je mladina drugega pol milijona Slovencev? Tem one¬ mogoča tuji gospodar ne samo izobrazbo na srednji 5 i* šoli, temveč ji odreka celo elementarno pravico, ki pritiče sicer vsakemu človeku po temeljnih na¬ čelih vsake pedagogike: da se more in sme iz- obražati v svojem materinem jeziku vsaj v osnov¬ ni šoli. Gospoda! Kakor nas navdaja prijetno za¬ dovoljstvo, da imamo v naši državi sedaj vseskoz narodno šolo, tako nas boli zavest, da skoraj ena tretjina našega naroda onkraj Karavank, na Krasu in ob Soči ni deležna teh osnovnih pogojev vsa¬ kega kulturnega uspevanja in napredka. Eksistenčni koeficient našega naroda utrpeva vsled te nesrečne razmejitve naše države baš ob slovenskem ozem¬ lju občuten upadek, ki ga je treba uravnovesiti s čim temeljitejšo in strumnejšo vzgojo naše mla¬ dine — šolske in izvenšolske. Da se vrnem k statistiki! Ornenjl sem, da imamo v Sloveniji 14 srednjih šol in da njih šte¬ vilo in ustroj ustreza sedanjim potrebam. Raz- merno najboljše sta ž njimi oskrbljena Ljubljana in Maribor: v Ljubljani imamo 1 humanistično, 2 realni gimnaziji, 1 realko in 1 žensko realno, odn. reformno realno gimnazijo (a tudi na moških za¬ vodih se uči ok. 200 deklic); v Mariboru pa je 1 humanistična gimnazija in 1 realka. V Ljubljani prihaja na 1000 prebivalcev 42 srednješolcev,, v Mariboru pa 32 srednješolcev. V ostalih mestih (Kranj, Novo mesto, Kočevje, Celje, Dtuj, Murska Sobota) so posamezni zavodi. Razmerje med gim¬ nazijci in realci je 100 : 31; razmerje med številom 6 dečkov in deklic na gimnazijah 100 : 25, na realkah 100 : 5. — Na 1 srednjo šolo v Sloveniji pride po¬ vprečno 380 učencev in učenk, v Srbiji 554, Dal¬ maciji 326, Idrvatski 387, v Bosni 315, v Črnigori 412, v Vojvodini pa 603. Pripomnil bi. da se je lice našega dijaštva po njega socialni strukturi po vojni — vsaj na ljubljan¬ skih srednjih šolah — dokaj izpremenilo. Nekdaj je v slovenskih gimnazijskih razredih prevladoval kmetiški element; saj še pomnite, da so sedanjo realno gimnazijo kratkomalo nazivali »kmečko gimnazijo«. Pa poglejte sedaj to mladino, kadar vre iz šole: po večini mestni dečki, sinovi višjih in nižjih uradnikov, obrtnikov, trgovcev, tovarni¬ ških delavcev in javnih uslužbencev, sploh iz mestnih slojev; hlač dopetač je med njimi le' malo videti. Naš kmetski človek, kakor je že praktičen, si pridržuje svoje sinove rajši doma, kjer lahko izdatno izrablja delovno moč svojega naraščaja, kakor da bi ga pošiljal na srednjo šolo v mesto, kjer bi ga vzdrževanje stalo mesečno vsaj po 1000 dinarjev. Razen tega tisti poklici, ki so pomenili nekdaj v očeh preprostega seljaka višek življenske udobnosti, t. j. uradniški ali zlasti duhovski, dan¬ danes nimajo več nekdanje mikavnosti. Saj ve že 'vsak kmetič, s kakimi gmotnimi težavami se mora otepati uradnik, in tudi duhovščini ni več z roži¬ cami postlano. Čemu torej bi silil svojega fanta v drago mestno šolo, če pa se mu doma lahko bolje 7 godi in tudi kot delovna moč več zaleže! Trdni kmetje pa radi pošiljajo svoje sinove na šentviško gimnazijo, ker jih tam spravijo v dobro varstvo. II. Gospoda! Prehajam k drugemu poglavju svo¬ jega načrta, da vam sprožim nekaj misli o na¬ menu srednje šole. Pri nas imamo sedaj še tri vrste srednjih šol: humanistično in realno gimna¬ zijo ter realko. Namen vseh teh je, da nudijo učencu višjo splošno izobrazbo in ga s tem pripravljajo za študije na visokih šolah; na gimnazijah z bistveno uporabo starih klasičnih jezikov in njih slovstva, na realkah pa s posebnim ozirom na realne (ma- temat.-prirodoznanske) stroke; na.realni gimnaziji se obe smeri v glavnem nekako strinjata. Ustroj srednjih šol v naši državi pa ni povsod isti; zlasti se srbska srednja šola (gimnazija; realki sta le 2) v marsičem bistveno loči od naše gimnazije: grščina se tam sploh ne poučuje, la¬ tinščina v skrčenem obsegu šele od 5. razreda dalje; pač pa se v širšem obsegu goji narodni je¬ zik in narodna zgodovina. Načrt novega srednje¬ šolskega zakbna, ki pride menda kmalu pred na¬ rodno skupščino, predvideva enoten tip srednje šole za vso državo: v nižjih razredih (I. — IV.) se bo poleg običajnih predmetov poučeval še en tuji jezik, ne pa latinščina. Ta nižja srednja šola bo v nekaterem oziru slična naši sedanji nižji realki, odn. 8 meščanski šoli. Razčlemba učnega ustroja se bo pričenjala šele s V. razredom, če se bo za posa¬ mezne panoge (hum., realnogimn., odn. realno) priglašalo dovolj učencev. Na zavodih z manjšim številom učencev bodo tudi na popolni srednji šoli razredi le ene kategorije. Gospoda! Že o drugi priliki — kmalu mineta dve leti — sem na pristojnem mestu' zastopal sta¬ lišče, da je treba ohraniti vse, kar je dobrega na današnji srednji šoli, pridobiti pa še tisto dobro, kar sedaj na njej pogrešamo. Trojnost naše nižje srednje šole se mi zdi docela umestna, treba pa bi bilo v marsikaterem predmetu prememb in prilagoditve sedanjim časovnim potrebam. Jaz za¬ govarjam slej kakor prej umestnost pouka vsaj v enem klasičnem jeziku — latinščini — že v nižji srednjLšoli, pri čemer bi se naj pričetek tega pouka iz didaktičnih razlogov prenesel v II. razred. Nisem prvi, a tudi zadnji ne, ki poudarja važnost latin¬ skega pouka za formalno in intelektualno izobraz¬ bo. Povprašajte resne inteligente: univerzitetne profesorje, sodnike, odvetnike, zdravnike itd. za njih mnenje v tem pogledu, in čuli boste iste ali slične razloge, kakor jih navajam jaz za ohranitev latinščine. Pri nobenem drugem jezikovnem pouku se miselno delo učenca ne goji, vežba in uredi v taki meri, kakor baš s pomočjo latinščine. Mladi človek zadobi s tem discipliniran intelekt, kar ga imenitno usposablja za vse nadaljnje znanstvene študije; z 9 latinščino se mu vtisne v metodo njegovega mi¬ selnega dela neizbrisen pečat, ki mu ostane skoz vse življenje. V tem prepričanju zagovarjam nazor, da naj bi se srednje šolstvo v celokupni naši dr¬ žavi poenotilo v tem, da bi se latinščina ohranila, odn. uvedla vsaj od II. razreda dalje; s tem bi se vse naše šolstvo dvignilo na višjo stopnjo. Če nam že v ostalem služijo Francozi kot vzorniki, naj bi se tudi v naši državi uveljavilo isto načelo, ki je prišlo baš v Franciji po hudih načelnih bojih za reformo srednje šole do veljave: v francoski enot¬ ni srednji šoli se je uvedla latinščina že od I. raz¬ reda dalje. — Nam bi celo tako daleč ne bilo treba iti. Zakaj bi vsled favoriziranja gimnazije opuščali realko, ki po svojem sedanjem ustroju, zlasti če se razširi na 8 razredov, prav dobro ustreza svojemu namenu: pripravljati mladino za študije na stro¬ kovnih visokih šolah: tehniki, zemljedelski, šu- marski ali rudarski visoki šoli? - Vse kulturno obeležje naše inteligence bi se z zvišanjem znanstvenega stanja naše srednje šole in njih absolventov znatno dvignilo. Delo na uni¬ verzah bi bilo dokaj uspešnejše in v veselejšem razmahu, če bi nanje prihajali globlje in temeljiteje pripravljeni abiturijentje srednjih šol. In vpraša se, ali bodo na univerZah drugih kul¬ turnih držav v bodoče še priznavali veljavnost zrelostnih izpričeval tuzemskih srednjih šol, če po¬ stane njih učni načrt tesnejši in skromnejši. Go- 10 spoda, ne smemo si zastirati oči: naša mladina bo tudi poslej hotela posečati inozemske visoke šole, zlasti tisti, katerim bodo gmotna sredstva to do¬ puščala. Saj vemo, da precejšnje število ljubljan¬ skih sinov študira rajši v tujini (v Gradcu, na Du¬ naju, v Pragi, Berlinu, Frankfurtu, celo v Kel- morajnu). Ta ugotovitev ne vsebuje nikakega očitka nikomur. Nasprotno: prav je, da gre mlad človek v svet, da se drugje uči in pripravi za svoj poklic, zlasti če nima doma prilike, se izpopolniti v stroki, ki ga posebno zanima. Zato pa je važno, da ohranijo tudi naše srednje šole kolikor mogoče svoj- znanstveni značaj. Če pa obvelja zakonski načrt, o katerem pade odločitev morda že v prihodnjih mesecih, se bojim, da se z njegovo uvedbo prične doba upadanja naše srednje šole. Falsus vates sim! O da bi bil kriv prerok! III. Še nekega drugega srednješolskega vprašanja se hočem dotakniti: pouka v modernih je¬ zikih. Pri nas prihajata sedaj v poštev dva je¬ zika: nemščina in francoščina. Prvega se uče od I. razreda dalje na vseh srednjih šolah v dokaj skrčenem obsegu v primeri s prejšnjim, francoščina pa se poučuje na realni gimnaziji od III., na realki pa od I. razreda dalje. Učna uprava je bila tik po prevratu odredila nujno potrebno premembo učnega načrta v tem, da se je uvedla srbohrva- 11 2 šcina kot poseben učni predmet v višjih razredih, od 1. 1922 pa tudi v nižjih razredih, zato pa se je utesnila zlasti nemščina. Poleg te pa je postala francoščina kakor na realki tako tudi na vseh novo preosnovanih realnih gimnazijah obvezen učni predmet. Ta dvojnost modernih jezikov že v nižjih razredih je posebnost slovenskih srednjih šol; drugje v državi, posebno v Srbiji, se vsaj v niž¬ jih razredih uče le enega modernega tujega jezi¬ ka, sedaj francoščine; v predvojni dobi pa je imela nemščina tudi na srbskih gimnazijah prednost. V tem pogledu mora prinesti novi srednješolski zakon razbremenitev; če ne, se mora sedanji učni načrt po riaredbini poti revidirati. Naše srednje šole so vse preveč »jezikovne«, zlasti realki se malo prilega njena mnogojezičnost. V kratkem mora priti na dnevni red vprašanje: ali naj se na slovenski srednji šoli poučuje nemščina a 1 i fran¬ coščina že v početnem razredu, vprašanje, teme¬ lječe na neizbežni socialno-pedagoški zahtevi, da se mora vsak naš inteligent učiti in naučiti vsaj enega tujega modernega jezika, in sicer v takem obsegu, da se more z njim koristiti ne samo za vsakdanjo potrebo ustno in pismeno, temveč da bo sposoben, pri nadaljnjih vseučiliških študijah porabljati znanstvene spise, pisane v do- tičnem jeziku. Pri tem pa ne sme stopiti popol¬ noma v ozadje tudi praktični pomen dotičnega jezika v drugih kulturnih ali gospodarskih ozirih. 12 Mi Slovenci smo in ostanemo na severu mejaši Nemcev (Avstrijcev); trgovski stiki z Avstrijo so še vedno živi in bržčas tudi ostanejo in marsi¬ kateri naših akademikov bo hotel nadaljevati svoje študije na kaki nemški univerzi. A' tudi, če doma ostane, mu strokovne knjižnice v naših semi¬ narjih nudijo predvsem nemško strokovno litera¬ turo. Kako je nemška knjiga, leposlovna in znan¬ stvena, pri nas še vedno vpoštevana, se lahko prepričate, če pogledate v izložnice naših knjigarn. In koliko nemške znanstvene literature je shra¬ njene v zasebnih in javnih knjižnicah! Vse to' bi moralo postati mrtvo blago, jalov kapital, če bi ga spričo neznanja jezika ne mogli več uporabljati; domačega enakovrednega nadomestka pa tudi v dogledni bodočnosti ne bomo imeli. Zato je lahko umeti, da se mnenje naše široke javnosti nagiblje k temu, da se naj mladina temeljito uči nemščine. So pa tudi uvaževanja vredni razlogi, ki go¬ vore za učenje francoščine. Saj je franco¬ ščina kot svetovni jezik, kot mednarodno obče¬ valno sredstvo, gotovo večjega pomena kakor nemščina, tako da se čuti tisti, ki francoščino gladko obvladuje, v kulturnem pogledu za več vrednega kakor oni, ki zna le nemščino. Vendar dajem spričo'naših specialnih kulturnih in prak¬ tičnih odnošajev prednost nemščini. Po mojem razsodku, ki ga nočem nikomur vsiljevati, naj bi se pričela nemščina učiti že v I. razredu 13 2 * srednje šole in naj bi se v vseh IV. nižjih razredih gojila v prav izdatni meri; v višjih razredih naj bi se prej pridobljeno znanje utrdilo in poglobilo. Poleg nemščine pa naj bi se od V. razreda dalje učila tudi francoščina na realnih gimnazijah in realkah, odnosno na realnih gimnazijskih in na realnih odsekih bodoče višje srednje šole. Tako bi tisti, ki završe svoje srednjošolske študije z nižjim tečajnim izpitom (malo maturo), znali upo¬ rabljati vsaj najbližji nam kulturni jezik; abituri- entje pa bi poleg nemščine si pridobili tudi po¬ trebne spretnosti v francoskem jeziku. Gospoda! Zanimalo ne bo samo mene, ampak gotovo nas vse, če kdo v poznejšem razgovoru iznese še druge momente, ki govore za učenje tega ali onega živega jezika, pri čemer tudi italijan¬ ščine kot druge naše sosede ne smemo prezreti. IV. V šoli igrata dva činitelja glavni vlogi: uči¬ te 1 j in u č e n e c. Učitelju je dolžnost, mladino po pred¬ pisanih, ustaljenih učnih načrtih učiti in jo po preizkušenih pedagoških in etičnih načelih vzgajati. Vzvišen je ta poklic in ima po svoji idealni vrednosti globlji pomen od vsakega dru¬ gega stanu. Stritar pravi na nekem mestu v svojih »Kritičnih pismih« (III, 39): »Slovenski učitelji Ali ni to lep stan? Blagor mu, kdor je postavljen 14 na tako mesto! Več more tu koristiti svojemu na¬ rodu kakor kjer si bodi drugje.« — Da bi se le vsi učitelji zavedali te pomembnosti 1 svojega 'zvanja! Zavedati pa bi se morala tega tudi vsa javnost: starši, družba in država! Žal, da se uči¬ teljsko delo često nete omalovažuje, temveč celo v nič devlje. Le malokdaj se čujejo priznavalne besede o tem ali onem profesorju, tem pogosteje pa odkrito ali prikrito zabavljajo zlasti tisti, ki mislijo, da je vse učiteljsko delo opravljeno v nekaterih tedenskih urah, in tisti, katerih otroci ne uspevajo v šoli tako gladko in lagodno, kakor si starši žele. Priznavam, da imajo tudi učitelji, kakor vsak človek, svoje slabosti, a zlo je, ves stan v nič devati radi nekaterih, ki jim morda res da prirekati v didaktičnem ali vzgojnem oziru. Današnji profesor ima dokaj težjo nalogo pri šolskem! delu in učnem poslu in živi v dokaj ne- povoljnejših življenjskih razmerah kakor prejšnji v predvojni dobi. O neprilikah v prvem pogledu boste sodili sami, ko boste v poznejših mojih iz¬ vajanjih čuli označbo današnjega srednješolca; so¬ cialnih in gmotnih razmer pa se hočem v nasled¬ njem dotakniti. Profesor, ki naj uspešno, neovirano in z ve¬ seljem vrši svoj -poklic, mora poleg prirojenega pedagoškega takta imeti temeljito strokovno znanje v svojih učnih predmetih, mora biti tudi mož širše splošne naobraženosti. Svoje znanje si mora redno 15 izpopolnjevati, da v znanstvenem pogledu ne 'za¬ ostane. Nabavljati bi si moral znanstvenih knjig, citati pedagoške in strokovne publikacije — toda stavijo se mu nepremagljive ovire na pot. Kdo si more danes iz svojih rednih dohodkov kupovati knjige, ki so nam tudi iz drugih razlogov težko dostopne? Učiteljske knjižnice na državnih za¬ vodih se spričo nedostatnih kreditov ne morejo popolnjevati; saj ne morejo naročati niti tekočih strokovnih revij, kaj še, da bi nabavljale večja književna dela. Res, da se je slovenski književni trg v letih po prevratu zelo poživil, skoraj’ vsak teden izide kaka nova slovenska knjiga, med njimi res dokaj prevodov, a človeku, ki ima znan¬ stvene ambicije, to zdaleka ne zadošča. Znan¬ stvene publikacije pri nas so le redke pojave. Saj se celo naša leposlovna lista, »Ljubljanski Zvon« in »Dom in svet«, borita s težkočami, da jedva moreta izhajati, in če ne bi bilo intelektualcev, ki si jih iz nekake moralne obveznosti naročajo, bi morala ta lista prenehati. Poizvedel sem, da je med naročniki »Ljubljanskega Zvona« 12% trgov¬ cev in industrialcev (obrtnikov), 15% odvetnikov, notarjev, zdravnikov, lekarnarjev in inženjerjev, 9% bančnih in zasebnih uradnikov, a 33% držav¬ nih nameščencev. Torej državni uradniki, ki težko utrpevajo naročnino letnih 120 dinarjev, tvorijo relativno večino vseh naročnikov. Kako šele bi poskočil odstotek, či bi imeli uradniki take do- 16 hodke, da bi jim ne bilo treba gledati na vsak dinarček! Bistveni pomoček za. širitev duševnega ob¬ zorja so tudi večja potovanja v inozemske kraje. Nekdaj si je marsikateri profesor med šolskim letom deval na stran prihranke, da si je privoščil večje počitniško potovanje: v Italijo, Švico, Nem¬ čijo in še dalje. Kdo pa more dandanes misliti na to! Živimo v kaj tesnem okolju in ni čuda, če opa¬ žamo sploh na naših inteligentih, da se jim njih duševno obzorje oži, namesto da bi si ga širili. In profesorji niso nič manj prizadeti kakor drugi uradniki. Prevzema jih skrb za vsakdanje žitje, tako da svojih stanovskih dolžnosti ne morejo vršiti s tisto vnemo in navdušenostjo, kakršna bi bila posebno pri vzgoji mladine potrebna. Tako težko pričakovana ureditev plač bi morala profe¬ sorjem, sploh vsemu uradništvu, omogočiti lagodno življenje, tako da se jim ne bi bilo več treba pehati za t. zv. nadurami ali celo za privatnim poukom, kjer se čredijo z visokošolci ali celo z inštruktorji srednješolci. Zdi se mi potrebno, da se dotaknem še neke zadeve: razmerja med profesorji in starši učencev. Gospoda! Med š o 1 o in domom zeva taka vrzel, da je težko govoriti o pravem sodelovanju obeh faktorjev. In vendar, kako potreben bi bil najožji stik med obema! Recimo: "fant ne uspeva v šoli; po konferenci dobi oče od ravnateljstva uradno 17 obvestilo, da je fant v teh in teh predmetih grajan, da je dobil ukor radi neprimernega vedenja itd. Razrednik pričakuje, da pride vsaj na to opozorilo kdo domačih o učencu povpraševat. Res, nekateri starši so vestni in so v skoraj rednem stiku z razrednikom in profesorji, a žal, da so ti primeri v prevesni manjšini. Večina njih pa ravna, kakor da je dolžnost edino šole, skrbeti za to, da bo fant gladko uspeval; zato nočejo, kakor pravijo, pro^ fesorjev »nadlegovati« s povpraševanjem. Taki starši ravnajo povsem oroti vzgojnim načelom. Marsikateri nedostatek domačega skrbstva bi se dal opraviti, če bi starši poizvedeli mnenje uči¬ telja; marsikateri neuspeh bi se dal razložiti z ozirom na domače razmere in marsikatera ovira bi se mogla odpraviti, če bi se starši z učiteljem odkrito porazgovorili. So pa tudi take stranke, katere iščejo stika s šolo šele proti koncu šolskega leta, ko že »teče voda v grlo« in ko se ne da več dosti rešiti. V zraku je mogoče ugovor tega ali onega, češ: Saj ne utegnem hoditi v šolo povpraševat, ali: Profesor je tako zadirčen, da se ga rajši izogib¬ ljem. Prvi razlog ne more držati, ker si, more vsak pri še tako mnogostranski zaposlenosti najti vendar nekaj minut, da poseti profesorja v njegovi za stranke določeni uri, če ne ta teden, pa na¬ slednji. Razumem pa tudi, da taka pot v šolo 1 ni vselej prijetna, zlasti, če si more stranka sama 18 kaj očitati glede domače vzgoje ali domačega nad¬ zorstva dotičnega učenca. (Neka gospa mi je o priliki dejala, da gre laglje k velikonočni izpovedi kakor k profesorju v šolo!) A profesorjeva dolž¬ nost je, s strankami vljudno občevati, in če bi se kateri res spozabil, da krši zahteve družabnega takta, naj stranka poskrbi, da se krivec opozori na svojo odurnost. Mislim pa, da so taki nerazvese¬ ljivi pojavi neuljudnosti naših profesorjev jako osamljeni. Se pa tudi dogaja, da stranke same nastopajo z neko nespoštljivostjo, da ne rečem, aroganco, ki naravno izzivlje neprijazen odziv. Razgovor med profesorjem in stranko naj bi imel značaj medsebojnega zaupnega posvetovanja, ne pa, da bi si stala oba nasproti kot dve sovražni stranki, ki hoče druga drugi kaj očitati ali kako žaljivko prjsoliti. Čujejo se tudi tožbe glede učiteljev v drugih ozirih: da preveč enostransko goje svoj učni predmet in se izgubljajo pri tem v malenkostih in podrobnostih, smatrajoč svoj predmet za najvaž¬ nejši in ne uvažajoč, da se je učencu učiti še drugih predmetov. Kaj lahko se dogaja, da učitelj iz zgolj vneme za svoj učni predmet stavi učencem pre¬ cejšnje zahteve; a brez dvoma ga vodi pri tem prepričanje, da tako učencu vsaj nekaj ostane kot duševna last, dočim bi pri površni obravnavi ne doznal bistva dotične učne snovi. Seveda se učiteljeva metoda ne bi smela zmaličiti v su- 19 hoparno vtepavanje, ki ima pri učencu za po¬ sledico mehanično memoriranje. — To stoji, da je treba pri poučevanju več duha, več duševnosti, več smotrenosti za vzgojo dobrih .značajev. Ni zadosti, da se učenec svojih lekcij le nauči, treba je temveč paziti, da postane to, česar se je naučil, njegova duševna last, če ne v posamez¬ nostih, pa vsaj v bistvu vse z vidika višjih vzgojnih smotrov. Pomembno geslo si je vzel znani pe¬ dagog Foerster za svojo knjigo »Schule und Charakter«: »Učitelj, ki znanje le posreduje, je podajač, dninar, učitelj pa, ki tudi značaj vzgaja, je umetnik.« Če se učitelji po tem načelu ravnajo, se ni bati, da bi prihajali s srednjih šol za zrele pro¬ glašeni mladi ljudje, ki pa niso sposobni, v gladkih, pravilnih stavkih kak dožitek pripovedovati, ali ki ne znajo samostojno napisati sestavka z logično razporejenimi mislimi brez jezikovnih in pravo¬ pisnih napak. A tudi njih značaj jnora biti usmerjen na dobro plat, v korist njim samim in človeški družbi. V. In kako je naše d i j a š t v o ? Gospoda, vi jih poznate lahko bolje kakor jaz, ki žal že tri leta nisem več v neposrednem stiku ž njimi. Zato si ne morem lastiti dovolj utemeljene sodbe o živ¬ ljenju in mišljenju naših srednješolcev, prav ker 20 mi nedostaje potrebnega osebnega vpogleda v njih dejanje in nehanje. Pač pa bi mogel omeniti vtiske, ki jih dobivam v tem oziru v svojem uradnem poslovanju, a s tega vidika o zadevi ne maram razpravljati. V javnosti se čujejo cesto glasovi, da da¬ našnja mladina ni več taka, kakršna je bila v prejšnjih časih, da nima več pravega smisla za učenje, da lenari, pohajkuje, se vdaja zabavam, ki so kvarne njenemu zdravju, da zanemarja svojč šolske dolžnosti, a si lasti svoboščine, ki pritičejo odrastlim ljudem, sploh, da je šolska in učna di¬ sciplina zrahljana in da prihajajo iz srednje šole mladeniči, ki niso zadostno usposobljeni za na¬ daljnje študije bodisi na strokovnih, bodisi na vi¬ sokih šolah. Gospoda! V tem tesno odmerjenem času ni mogoče vse te očitke premotriti; poudariti hočem le nekatere momente, ki naj osvetljujejo sedanje prilike. Predvsem nam je ločiti dve kategoriji učencev, in sicer po njih starosti: dečke (do pubertetne dobe) in fante, ki se "že zavedajo svojega moštva. Omenjeni fizični preokret v življenju vsakega člo¬ veka kaže svoje posledice tudi v vsem duševnem ustroju: začenja se uveljavljati osebnost, indivi¬ dualno hotenje in mišljenje. -Dečki do 14. leta - nižji srednješolci — so še skupina z nekim enotnim obeležjem, dasi se sicer razlikujejo med seboj po 21 nadarjenosti, marljivosti, redoljubnosti in — po domači vzgoji. V višješolcih pa se pojavlja že stremljenje po uveljavljanju lastne samobitnosti, ki se od leta do leta izraziteje popolnjuje, da jih končno po maturi, po višjem tečajnem izpitu, državna komisija pošlje v svet kot »zrele« ljudi, sposobne, da se posvete fakultetskim študijam na univerzi. In prav mladini teli »nerodnih let« nudijo sedanje javne razmere obilico mikov in nevar¬ nosti, da lahko zapusti pravo smer svoje izobrazbe in krene na stranpotice, tako da ne doseže smotra, do katerega naj bi jih dovedla srednja šola. Pred nekaj meseci je prinesel slovenski dnev¬ nik zanimive avtentične podatke o naših srednje¬ šolcih in njih mentaliteti. Kakšen je v svojem duševnem ustroju naš sedanji srednješolec? Kaj je naredila vojna s svo¬ jimi strašnimi posledicami iz njega? Kakšne so mlade duše teh naših fantov, od katerih želi ves narod lepili učnih uspehov, ker so. v istini up in nada naše domovine in jamstvo njene lepše bo¬ dočnosti? Mož, ki se resno zanima za ta vprašanja, je dobil od učencev neke srednje šole več izjav, ki kažejo sliko, žal, ne razveseljivo sliko naših srednješolcev. Nimam povoda dvomiti o odkrito¬ srčnosti teh izpovedi, zato vam hočem nekatere dobesedno navesti. Eden izpoveduje: 22 »Med mojimi součenci prevladuje tip indi- f e r e n t i s t o v, ki se zanimajo za šolo, kolikor je potrebno, da dobe svoj red, izven šole pa ne po¬ znajo ničesar. Sploh ta tip vedno bolj prevladuje med srednješolskim dijaštvom. Nekdaj je bilo v tem oziru drugače, kar nam dokazujejo sijajni tipi, ki jih je narisal Debevec v svoji dijaški llijadi »Vzori in boji«. Sedaj se pa tip dijaka, ki stre¬ mi po izvenšolski izobrazbi, le poredkoma prikazuje v dijaških vrstah. Zato se mora tembolj ceniti oni, ki prodre iz tega mraka, v katerem tavajo so¬ šolci, do višjega naziranja. Pa tudi pri teh je treba ločiti celo vrsto individualnosti, katerih samo¬ bitnost temelji na tistem, s čimer se pečajo izven šole. Seveda se zanimajo dijaki izven šole za stvari, ki ne spadajo k izobrazbi. Takega dijaka, ki mu je za izobrazbo izven šole malo mar, dobiš najlaglje na plesu ali pa v kaki kavarni, kjer zabija svoj čas z opazovanjem ljudi. Najbolj go¬ tovo ga dobiš na oglu večje ulice, od koder pa kmalu izgine za kakim krilom. Sicer ga od vseh strani priganjajo k učenju, toda njemu ni za to nič mar. Malo je med nami športnikov, ki pa večinoma pripadajo obenem tudi ravnokar opisani vrsti. Na drugi strani pa stoji peščica ljudi, katerih glavno zanimanje je osredotočeno na izven- šolsko izobrazbo. Tudi tu je treba razlikovati med običajnim poetom, katerega ne manjka skoro v 23 nobenem razredu, in med poetom, ki se giblje v viš¬ jih sferah in počenja stvari, ki se zde sošolcem neumne. Je pa vedno nekaj ljudi, ki se bolj zanimajo za kulturna vprašanja, v katerih ne igra glavne vloge poezija, ampak znanost, to Je tudi za poli¬ tična in socialna vprašanja. Seveda je to po navadi le poedinec, druge- šele življenje pouči o < važnosti teh problemov. Predstavljam si večkrat tip študenta, kakršen bi po mojem naziranju moral biti: v šoli srednja mera, izven šole ne samo zabava, ampak tudi za¬ nimanje za kulturne probleme.« Mislim, da je fant dobro označil svoje tova¬ riše. Prevladuje tip indiferentista, ki se uči, ko¬ likor je neobhodno potrebno, da v šoli izhaja, a vse drugo mu je — Hekuba! So pa vsaj posa¬ mezni — hvala Bogu —•' ki jih zanimajo tudi znan¬ stvena in kulturna vprašanja, da se 'z njimi pečajo izven šole. A taki fantje so dandanes prav redki. V tem pogledu je bilo v moji šolski dobi dokaj drugače: indiferentisti so bili v znatni manjšini. Zato pa smo imeli med sošolci poete, jezikoslovce, botanike, telovadce, pripovedne humoriste in na¬ vdušene pevce. Poznam četrtošolca svoje dobe, ki si je izpisoval iz Meyerjevega Konverzacij- skega leksika imena vseh večjih mest s številom prebivalcev itd., tako da si je' napravil svoj geo¬ grafski leksikon, in ni bilo mesta, da bi ne vedel, 24 kje stoji in kake zanimivosti ima. To je bil njegov izvenšolski šport. Sedaj pa se mladina vdaja vse drugačnim športom. Prav je, da so med njimi vneti telo¬ vadci, plavači in planinci — ne odobravam pa vrtoglavih izrodkov teh telesnih vaj — kakor tudi ne divje nogometne igre, kakršno morete opažati od rane pomladi do pozne jeseni po vseh tratah ljubljanske okolice, da ne rečem — po sredi mesta: glupa spaka prave športne igre. Tudi ples omenja oni dijak v svoji samo- izpovedi. Kakor vam je znano, šolski disciplinarni red natančno predpisuje pogoje, pod katerimi so plesne »vaje« učencem najvišjih razredov dovo¬ ljene; udeležba pri javnih plesih pa jim je kratko- malo prepovedana. Učna uprava se pač zaveda, da šolski mladini ne gre dovoljevati zabav, ,ki jim utegnejo škodovati v več ko enem oziru. Saj ima fant kakor dekle še polzneje, ko zapusti srednjo šolo, dovolj prilike, da raja in pleše po svojem okusu, če ga k temu miče srce, mu dopušča moš¬ njiček in ima nad tem svoje dopadanje gospod papa ali gospa mama. V naši šolski dobi nam ni prišlo na misel, udeleževati se plesov, kamor imajo pristop zreli, dorasli ljudje; zato srno si tako zabavo prihranili za vseučiliška leta. Sploh bi bilo treba t. zv. »plesne šole« pa¬ metno reformirati. Ne »plesne«,"temveč »družabne 25 šole« bi morale biti take prireditve, kjer naj bi se dozorevajoči fantje učili v vsakdanjem občevanju tako potrebnih družabnih oblik, gentelmanstva v najboljšem pomenu besede. Tako pa srečavamo kaj pogosto telebane in zagovedneže, ki nimajo pojma o osnovnih oblikah družabnega sožitja, in s tem nedostatkom zadevajo v poznejšem živ¬ ljenju ob razne neprilike, da se takorekoč v vsaki boljši družbi onemogočujejo. V tem oziru bi morala kakor šola tako zlasti dom skrbeti za boljšo oliko, združeno s srčno omiko, nego jo nu¬ dijo naše »plesne šole«, najsi uče najmodernejših plesov. Čujmo nekatere odstavke iz izpovedne iz¬ jave drugega študenta: »Kdor bi menil, da je študent oni, k i s e u č i. ki študira, bi se motil. Le redki so taki med njimi. Drugi se ne uče, ker vedo, da oni, ki se uči natančno vse od kraja, kar predpisuje srednja šola, le zapravlja energijo. Zato študirajo le tisto, za kar imajo zmožnosti in .veselje. Tretji sploh ne študirajo, a ne morda iz kakega višjega spoznanja, ampak zato, ker je njihov cilj raz¬ veseljevanje in zabava. Najmanj zaslužijo ime »študent« oni, ki so du¬ ševno najbolj razviti in ki so sebe in namen življenja doumeli najgloblje. Ti so pu- 26 stili študij, a šli niso za praktičnim opravilom, ne za zabavami in razveseljevanjem, ampak šli so za tem, da svoje sile uveljavijo tam, kjer bodo rodile najlepši sad, da se nauče življenja od njega sa¬ mega in ne iz knjig. Ti so najbolj redki. In življenje teh je najbolj mučno, ker jih ubija ravno šola, če z drugim ne, vsaj s tem. ker njihovemu svobodnemu raz¬ mahu omejuje polet. Čutijo se kot v ječi in svoje študentovstvo občutijo kot breme in muko. Pol dneva morajo presedeti čisto nezadovoljno na mestu, ki ga sovražijo bolj od vsega. Uteho naj¬ dejo le v tem, da njihovim sanjam ni zaprta pot in da v njihovo carstvo nima dostopa ne¬ poklican gost. Ubijajoči duh šole-mrtvašnice ne dospe na cvetoči, vonjivi vrt njihove duš e.« Za študente te vrste res ni v sredhji šoli mesta in le blagor njim samim kakor v prid šoli je, če pravočasno zapuste »šolske« klopi in se umak¬ nejo na tisti »vonjivi vrt«; samo ne vprašajmo, kak vonj tamkaj širijo. Gotovo tiči uvaževanja vredno jedro v tej izjavi: Komur učni predmeti, ki jili v učnem načrtu državna učna uprava pred¬ pisuje, ne prijajo, mu bodi svobodno, da ostavf srednjo šolo kar najhitreje. Čemu bi se mučil in kradel Bogu čas, če pa je toliko drugih poklicev, za katere ni treba tako mukotrpnega samozata- ievanja, kakor toži o njem ta nesrečnež. Taki mu- 27 čenčki naj bi se ravnali po zlatem Župančičevem nasvetu: »Brate moj, saj si še mlad in vse se lahko še popravi: filozofijo na klin, dreto in smolo v roke!« Tako samohotna izločitev bi bila za vsakega negodeta častnejša kakor izključitev, ki ga mora prej ali slej doleteti. Na misel mi prihaja izjava mladega zagrebškega zločinca, o katerem ste pred kratkim vsi čitali v časopisih. Dejal je, da bi ne bil nikdar dozorel do hudodelca, če bi ga ne bil oče silil v gimnazijo, ki mu ni prav nič prijala: poslal naj bi ga bil v uk mehaniku, v roko naj bi mu bil dal »rašpo«; tam v mehanikovi de¬ lavnici bi bil našel svoj pravi poklic, tja ga je vleklo z vso silo, šola pa mu je bila zoprna do dna duše. — Kako napačno je naziranje nekaterih staršev - intelektualcev, ki smatrajo pod svojo častjo, da bi dali svojega otroka obrtniku v uk, je poudarjal v svojem dobro zamišljenem preda¬ vanju strokovnjak, ki je govoril nedavno s tega mesta. Čujrno še izpoved tretjega poznavalca- štu¬ denta: »Najbolj zastopan je danes tip dijaka, kate¬ remu je šola le sredstvo za to, da brez¬ skrbno živi. Uči se le toliko, da »zleze« in da ga starši ne vzamejo iz šole. Ves prosti čas 28 uporablja za pohajanje po cestah. A nič ni v stanu, da bi ga zanimalo; izvzeta so edino dekleta. Tako se rine ta velika čeda mladih blazirancev od raz¬ reda do razreda. Odlikuje se po prav po¬ sebnem pomanjkanju splošne izob¬ razbe. Ako hočeš s takim fantom govoriti o kakem znanstvenem problemu ali o umetnosti, moraš z začudenjem ugotoviti, da mu manj¬ kajo najelementarnejši pojmi. Ta tip lenega in i n d o I e n t n e g a di¬ jaka je danes med nami najbolj za¬ stopan. Zelo mnogo je tudi takih, ki vidijo v športu vse. Za šport bi dali življenje. Ta strast jih zgrabi tako silno, da jim je popolnoma vseeno, ali »pa¬ dejo« v šoli ali ne. Tak dijak govori vedno o športu; če kaj bere, je to gotovo kak športni list. Te manije pred vojno skoro ni bilo, danes pa igra med dijaki važno vlogo. Manj pogosto kot pred vojno srečamo danes med dijaki takozvane »krokarje«. Da je temu tako, ni vzrok le v pomanjkanju denarja, ampak oči- vidno je nastala sama po sebi reakcija napram popivanju. Seveda strašijo še vedno med dijaki taki, ki ne morejo pogrešati vsaj enega tedenskega »kroka«. če se oziramo na duševne smeri in struje, ki se pojavljajo danes med srednješolci, moramo reči, da ni več toliko ideali'zrna kot n e - 29 kdaj. Spominjamo se le na razne literarne krožke, ki so pred leti združevali dijake k skup¬ nemu delu. Danes jih ni več. Nekoliko jih nadome¬ stijo dijaška u d r u ž e n j a , ki pa jadrajo vedno bolj in bolj v politične vode. Tu se lahko ustavimo pri novem tipu dijaka, pri dijaku-organi- zatorju, ki ustanavlja društva, agitira med dijaki, se trudi in muči za svoje društvo. Predvsem je pa treba omeniti dijaka, ki hodi v vsaki stvari srednjo pot. To je soliden študent, ki ni niti lenuh niti gulež. Žal, da je takih prav malo. Manj simpatičen nam je odličnjak -r- »štreber«, či¬ gar edina želja je, da je v vsakem oziru prvi v razredu. A tudi teh n j-več mnog o.« S tako malodušno resignacijo se končava tretja izjava. Človek bi obupaval nad našo mladino, če bi to, kar navajajo ti mladiči v svojih izjavah, ve¬ ljalo splošno o vseh naših srednješolcih in če bi vsa krivda teh žalostnih pojavov tičala v njih samih. Toda prezreti ne smemo, da je dekadenca, ki se kaže v šolski mladini, le nujna posledica ali vsaj naraven odsev naših razdra¬ panih razmer, ki so se pričele pojavljati že med vojno in so se po vojni še bolj razpasle in raz¬ bohotile. Le pritrditi moramo člankarju, ki je po¬ spremil navedene izjave v svojem listu tako-le: 30 »Duh naše mladine, njena mentaliteta se oblikuje v splošnem duhu naše dobe. Refleksi, ki prihajajo iz široke javnosti preko šolskih pragov v notranjost šolskega doma • in vplivajo z elementarno silo na mlade duše naših dijakov, ne stoje pod oblastjo šolskih faktorjev, ki jim ne morejo zabraniti dostopa. Če so bili vzroki neuspehov že v predvojni dobi kompliko- vani, so postali med svetovno vojno in po nji tem pestrejši v svoji psihološkologični strukturi. Nagla sodba in obsodba je le prevečkrat eno¬ stransko utemeljena, bodisi da izhaja iz teh ali onih ust, iz šolskih krogov ali iz krogov roditeljev, katerih objektivnost je vrhu vsega naravno ve¬ zana po čustvenih elementih rodbinskega razmerja. Zdravljenje teh bolezni našega šolstva se bo vršilo le polagoma vzporedno z zdravlje¬ njem naših žalostnih socialnih raz¬ mer. Silno mnogo truda in napora, potrpežljivosti in uvidevnosti s strani odločujočih merodajnih činiteljev bo treba, da pridemo zopet v šoli do takozvanega normalnega tipa našega srednješolca.« Gospoda! Ko bo naša družba, naša javnost ozdravela, ko je ne bo več razjedal rak korup¬ cije, ko bo prišla poštenost in solidnost do svoje veljave, ko bo tudi delo intelektualca imelo svojo pravo ceno, ko bo duševno razvedrilo ob čitanju lepe knjige, ob uživanju umetnine, bolj mikalo kakor nesmiselno popivanje in glupo nočno vese- 31 ljačenje, ko bo znanstveni delavec za svoje delo trajne vrednosti dobival vsaj slično priznanje, kakor ga doživljajo enodnevni zmagovalci pri športnih tekmah, skratka: ko »človek ne bo več samo toliko veljal, kar bo p 1 a - č a 1«, tedaj smemo upravičeno pričakovati, da bo tudi naša mladina krenila na pravo pot, tako da bodo vzgojitelji imeli lažjo nalogo v izvrševanju svojega vzvišenega poklica kakor jo imajo v se¬ danjih časih. Sklenil bi to poglavje lahko z istimi be¬ sedami, kakor končava Stritar svoj osmi Po¬ govor: »Dva konca imam ■ — častiti poslušalec naj si izbere sam ohega, kateri mu bolj ugaja. Prvi je ta: Mladini naši priporočam nekoliko več ukaželja, pridnosti in skromnosti, a ravno toliko manj površnosti, domišljavosti in samosvestja. In drugi — ta je pač prijetnejši (jaz bi dejal: lagod- nejši) — post nubila Phoebus — slove tako: Morda je pa vendar vse prav tako, kakor je. Člo¬ veštva razvoj ima svoja pota, kratkovidnemu člo¬ veku večkrat nerazumna.« — Jaz bi sklenil le s prvo ugotovitvijo. K drugi pa pripominjam, da razvoja, iz katerega bi mogel nastati raz¬ kroj, ne smemo prepuščati samemu sebi, temveč da moramo skrbeti za ozdravljenje. 32 VI. To ozdravljenje pa ne pride samo po sebi. Dr¬ žava, družba, rodbina, šola-morajo za¬ staviti — vsak v svojem območju — vse svoje moči, da pripomorejo k zboljšanju. Kaj bi se dalo v šoli storiti v tem pogledu? Predvsem treba mladino izdatno*, pametno in smo- treno zaposliti, a tako, da ji preostane dovolj časa za zdravo razvedrilo, ne pa, da se ji daje prilika za postopanje in brezdelje. Zdi se mi, da je prejšnja delitev šolskega časa, pouk do poldne (do 12. ure) in dvakrat do trikrat tedensko tudi popoldne, bolj ustrezala enakomerni zaposlitvi šolske mla¬ dine kakor današnji nedeljeni pouk (od 8, do 13. ure). Zlasti zadnje ure tega pouka so često ne¬ plodne i za učitelja i za učence. Ni lahko delo 4 do 5 ur poučevati, pomeni pa tudi precejšnjo obre¬ menitev učenca, ki mora po pet ur v šoli sedevati, in to s potrebno pazljivostjo in sodelavnostjo. Žal, da se stavi taki delitvi učnega časa težka ovira v današnjih stanovanjskih neprilikah. Zakaj precejšen odstotek srednješolcev ne biva v šol¬ skem mestu, temveč se sleherni dan vozi iz svo¬ jega bivališča po železnici v šolo in zopet domov. V Ljubljano n. pr. se dovažajo učenci z jutranjimi vlaki po vseh progah od Zidanega mosta, Stične, Logatca, Škofje Loke in Kamnika. Koliko izgubo delovnega časa pomeni tako vsakdanje potovanje! 33 Kdaj pride tak popotni učenec sploh do miru, do potrebne zbranosti, do fizičnega in duševnega od- počitka? Marsikdo' želi tudi več strumnosti v iz¬ vajanju šolske discipline. Mladega človeka je treba zarana navajati na točnost v izvrševanju dolžnosti, na red in ličnost v pismenih izdelkih, na vljudno in skromno ponašanje napram starejšim ljudem, na prijazno, strpljivo vedenje v občevanju s tova¬ riši, predvsem pa zaupljivost in odkritosrčnost napram učiteljem. Tu se odpira Podmladku Rdečega križa, ki se je nedavno zasnoval tudi na naših šolah, prav hvaležno torišče za njega delovanje in udejstvovanje. — Tudi bi ugodno vplivale šolske občine (po amerikanskem vzorcu — self governement), ki dajejo mladini priliko, da si po etičnih in socialnih načelih sama uravnava svo¬ je ponašanje, ki ji ga sicer predpisujejo paragrafi di¬ sciplinarnega reda. Tudi družine »skavtov« uteg¬ nejo v tem oziru uspešno vršiti svoj hvale vredni smoter. — V razredih pa, kjer je 1 nemogoče disci¬ plino vzdrževati ne zlepa ne s svarili in ukori, naj bi se postopalo s strogostjo, četudi po zgledu vojaške discipline, ki pa naj bi jo pre¬ vevala resna dobrohotnost, tako da bi se učenci kakor tudi javnost, ki bi utegnila izprva tako rigoroznost obsojati, zavedeli, da je končni namen takega ravnanja, vzgojiti ljudi, ki se znajo pokora- •vati. Zakaj večno veljavno ostane načelo, ki so ga že starodavniki uveljavili, da bo le tisti znal kdaj 34 ukazovati, ki se je v mladosti naučil pokoravati. To načelo mora biti vodilno kakor pri domači vzgoji v rodbini, tako tudi v šoli. Svoj prosti čas pa naj bi mladina porabljala v pametno razvedritev, sem dejal. Nekdaj so srednješolci veliko več čitali kakor dandanes. Di¬ jaške knjižnice so se letos z denarnimi prispevki dokaj opomogle: naj bi čitali poljudno-znanstvene spise, potopise, zgodovinske sestavke, sploh dela. s katerimi si mlad človek v soglasju s svojim in¬ dividualnim zanimanjem širi svoje duševno ob¬ zorje. Odvračati pa jih je treba od čitanja plaže, od talmi-leposlovja, ki fantazijo le razburja in pu¬ šča sled kvare in praznote duha. Mladina, obdarjena |z muzikalnim posluhom, naj bi se vadila v glasbi. Kako blagodejno je tako udejstvovanje, vedo tisti, ki so bili sami nekdaj deležni glasbenega pouka in si znajo sedaj ure oddiha ali samote kratiti s sviranjem na tem ali onem glasbilu. — Prav tako pa je treba v mladini netiti ljubezen do narave, ker jo s tem odvračamo od puhle vsakdanjosti in gluipih 'pustolovščin, h katerim jih zavaja tesnoba mestnega ozračja. Mladina naj se nauči, pravilno ceniti vrednost dela in časa. K temu jo itak navaja šola, a domača vzgoja naj jo v tem podpira. Sta to dve vrednoti, ki jih današnja doba vobče pod¬ cenjuje, češ, saj vidimo, kako udobno in brez¬ skrbno žive nekateri brezdelci, ki znajo le kon¬ junkturo časa sebi v prid izrabljati, dočim se 35 marsikdo drugi peha in trudi v potu svojega obraza, ne da bi dosegel blagostanje in zado¬ voljstvo. Te današnje pojave moramo smatrati za abnormalne, ker po svojem bistvu ne morejo imeti trajne veljave: neskladnost med pravo vrednostjo dela in sedaj mu priznavano ceno mora prej ali slej izginiti. Ta zavest se mora vsaj v mla¬ dini ukoreniniti, če se obstoječa potvara vrednot že ne da več v sedanji starini iz¬ trebiti. Gospoda! Že stari grški modrijan Platon je smatral za najvažnejši posel v državi v z g o j o z božanskim smotrom: iz človeka narediti človeka, sposobnega za vredno sožitje s svojimi sodržavljani. Česa neki bi si mogla vsaka, zlasti pa naša mlada država bolj želeti, kakor da se vrednost mož in žena kar najbolj dvigne! Saj je človek najdragocenejša dobrina države. Tudi naše srednje šole morajo po svojem učnem načrtu in vzgojnem namenu prispevati, da se država po dobro vzgojenih državljanih učvrsti in dvigne. Zato pa mora obveljati kot aksiom naše srednješolske vzgoje: pripraviti mladino ne samo v naučnem po¬ gledu sposobno za vseučiliške ali strokovne študije, temveč ji je treba privzgojiti tudi smisel za vrednost dela, in s tem veselje do dela, smisel za red in točnost v izvrševanju dolžnosti. Najvišji smoter pa bodi vzgoja na poštenosti temelječih — značajev. 36