naš prevod RAMSES A. WESSEL' Novi izzivi mednarodni organizaciji: Implikacije pluralističnega razumevanja sveta na prevlado političnega nasilja« Uvod Kdaj se je končala hladna vojna? To je vprašanje, ki si ga zastavljajo različni avtorji in nanj tudi različno odgovarjajo. Nekateri trdijo, da je k spremembi sveta, kakršnega smo ga poznali vse od konca 2. svetovne vojne, največ prispeval prihod gospoda Gorbačova 1. 1985 na oblast v Sovjetski zvezi. Drugi menijo, da so preobrat povzročile nedavne revolucije v Vzhodni Evropi in rušenje berlinskega zidu. Nekateri celo pravijo, da hladne vojne še ni konec in da je sedanje obdobje le nekakšna »prekinitev ognja« v odnosih med velesilama. Dejstvo je, da se je v svetu nekaj vendarle spremenilo in da je prišlo do takega prestrukturiranja mednarodnih odnosov, kakršnega nihče ni mogel predvideti. Nekateri teoretiki za mednarodne odnose pri tem poudarjajo pomen medodvisnosti, ki so se razvile v preteklem stoletju. S pomirjanjem napetosti med Vzhodom in Zahodom bi po njihovem mnenju te medodvisnosti končno lahko pritegnile pozornost, kakršno v resnici zaslužijo. Ta članek temelji na tezi, da omenjena rastoča kompleksnost medodvisnosti vodi k zmanjševanju primerov oportunistične uporabe nasilja. Tega ne gre zamenjavati z zmanjšanjem števila konfliktov. Ravno nasprotno: rastoča kompleksnost bo verjetno vodila v naraščanje števila konfliktov. Vendar se ti konflikti ne bodo iztekali le v tradicionalne vojne med državami. Vedno pogosteje bodo vodili tudi k drugim oblikam političnega nasilja. Kot kaže, je meddržavnih vojn vse manj. Publikacija SIPRI za leto 1990 kaže. da lahko vojaške konflikte med državami v letu 1989 preštejemo na prste ene roke.' John Mueller je celo predvidel izumrtje vojn: »15. maj leta 1984 označuje dolgo obdobje miru med državami razvitega sveta, in sicer najdaljše, kar jih je bilo, vse od časa rimskega cesarstva.«4 V skladu s to tezo je tudi mnenje, da je zavračanje vojne postalo večinsko stališče že po 1. svetovni vojni. Do 2. svetovne 1 RaúkovalM na Potemological Institute. University of Groningen 2 Članek temelji na osnutku raziskave « okvtra Nizozemske organizacije za znanstveno raziskovanje NWO (april 1990). Ob te] pnlofoosti se zahvaljujem profesorju dr Hyfku Trompa in gospodu Jaapu de Wildu za njune ideje ta pomoč pri nastajanju osnutka- Povzetek članka sem predstavil na poletnem seminarju Political Violence IX - Al the End of the Cold War: The Restructuring of International Reflations* v Dubrovniku (18. í -23.6.1990) in na 2 . mednarodni konferen-d organizacije Student/Youth Pugwash v Leningradu (20. 9.-27. 9. 1990) ' SIPRI Yearbook 1990: World Armaments and Disarmament. Oxford University Prest. Ne« York 1990:10. poglav ie * John Mueller: Retreat from Doomsday: The Obsolence of Major War. Basic Books Inc., New York 1989: str. 3 1126 vojne nc bi prišlo, če bi ne bilo Hitleijeve norosti. Čeprav je trditev preveč poenostavljena, je vse bolj razširjeno stališče, da vojna med državami vsaj v Zahodni Evropi ni več mogoča.' Vendar konec vojne še ne pomeni konca vojaškega nasilja. Treba je najti nove poti razreševanja novih oblik in razsežnosti političnega nasilja, ki bi lahko izbruhnilo v prihodnjih desetletjih na tem območju. Mednarodne organizacije bi pri tem lahko odigrale zelo pomembno vlogo.* »Svet bo vse bolj nasilen in za mnoge ljudi vse manj varen. Vse večja je potreba po reviziji obstoječih globalnih institucij in mehanizmov za preprečevanje in preoblikovanje konfliktov.«' Življenje v legalni anarhiji Eden glavnih problemov, s katerimi se ukvarja teorija mednarodnih odnosov in raziskovanja miru, je pravzaprav posledica legalne anarhije v svetu. Westfalski mir (evropskega) sveta ni le razdelil na države, ampak je uveljavil tudi koncept suverenosti. Vse od takrat so teoretiki iskali možnosti, da bi se države tej suverenosti spet odpovedale. Zakaj? Zakaj državam ne bi moglo biti dovoljeno, da za ozemlje in prebivalstvo na tem ozemlju skrbijo same? Odgovor na to vprašanje iščejo teoretiki v medodvisnosti. Zaradi medodvisnosti se mnogi problemi ne ustavijo in končajo na mejah t. i. suverenih držav. Po 1. svetovni vojni se je oblikovala vrsta teorij: funkcionalizem (Mitrany), neofunkcionalizem (Haas), federalizem (Whare), regionalizem (Nye), supranaci-onalizem (Deutsch) in legalizem (Clarck in Sohn).1 Vse temelji na državno-centrič-nem pogledu. To pomeni, da so problemi varnosti problemi suverenih držav in da gre v glavnem za probleme na vojaškem in gospodarskem področju. Vsaka od treh znanih paradigem, realizem, pluralizem in strukturalizem, ponuja drugačno rešitev problemov varnosti, ki se pojavljajo med državami.* »Realizem« poudarja supranacionalne rešitve, pri čemer je federalna globalna struktura najboljša rešitev. Za »pluralizem« je končni cilj »globalna varnostna skupnost«. Namesto »od vrha navzdol« iščejo pluralisti rešitve s pomočjo strategije »od spodaj navzgor«. Nadnacionalne organizacije in gibanja (tudi cerkve, družbena gibanja, mediji, podjetja in posamezniki), ki delujejo čez državne meje, bodo 5 Glej Jcan-Baptistc Duroaelle: Western Europe and the Impossible War. Journal of International Affairs, vol. 41, 1M8, A. 2: 345-326 in ludi v zborniku James N. Rosenau. Hylke Tromp (ed): Interdependence and Conflict in World Politics. in «ker Hylke Tromp: Interdependence. Security and Peace Research. Aldetxhot Avebury Oower, 1989: str 3-12 * Namesto izraza «mednarodne organizacije« uporabljam izraz »mednarodna organizacija«, da bi poudaril proces namesto obstoječe organizacije kot institucije. Pri tem se opiram na terminologijo Inisa Clauda »Posebne organizacije niso n£ vei kot le igrate v rokah politike moti in pnrotni sredstva nacionalnih ambiqj Vendar mednarodna organizacija kot zgodovinski proces predstavlja sekulami trend k sistemskemu razvoju teženj za pofctjfnimi sredstvi, ki bi iz sveta naredila varnejle okolje za človekovo bivanje.« Ints L. Claude: Swoeds into Ploughshares The Problems and Pragma of International Organization (4. izdaja. I. izdaja 1956). Random Houac. New York 1971: str 447-448. ' Kumar Rupcnsinghe The Disappearing Boundaries between Internal and Ezteraal Conflicts, besedilo, predstavljeno na 25. jubilejni konferenci International Peace Research Association. Groningen. 3. 6.-7. 6. 1990. ' David Mitrany: A Working Peace System. Ouadnnglite Books. Chicago 1966 (prva izdaja 1943) ah The Functional Theory al Polita. Martin Robertson. London 1975: Ernst B Haas Beyond the Nation State. 1965; Kenneth Wheat* Federal Government. Oxford University Pre». Oxford 1965 (4. izdaja); Joseph S. Nye: Peace in Parts: Integration and Conflict in Regional Organizations, Boston 1971; Kail W. Deutsch, et al: Nationalism and Social Communications: Political Community and the North Atlantic Area. Princenton University Press. Pnncenton. N.J. 1957. Grenvtlk Clark, Louis B. Sohn World Peace through World Law, Harvard University Press. Cambridge 1966 * M. Light. A.J.R. Groom (ed): International Relations: A Handbook on Current Theory: Michael Banks: The Inter-Paradigm Debate. Francis Pinter. London 1985: str. 7-26. 1127 Teorija in praksa, let. 28, ti. 8-9, Ljubljana 1991 sčasoma načele sistem držav. In končno, »strukturalizem« vidi rešitev le v ustvarjanju »enakosti« v svetu in v uveljavljanju solidarnosti. Teorija medodvisnosti sodi v okvir »pluralistične« paradigme. Poudarja pomen raznovrstnih povezav med mednarodnimi dejavniki. Pri tem posveča največ pozornosti učinkovanju te strukture na uporabo nasilja. To je izhodišče, od koder bi lahko medodvisnost vodila k varnejšemu svetu. Vendar bi hkrati povzročala tudi več konfliktov. »Globalna medodvisnost je razširila spekter globalnih vprašanj in hkrati otežila njihovo reševanje.«10 Oblike mednarodnega organiziranja naj bi pri tem ponujale rešitev problema. Tako kot »realizem« in »strukturalizem« je tudi teorija medodvisnosti ponudila v glavnem rešitve problema vojne med državami. Tudi v tem primeru je odgovornost za politično nasilje, do katerega prihaja v današnjem svetu, pripisana suverenim državam. Redefinicija varnosti V letu 1986 je vlada Združenih držav Amerike za obrambo pred »tujo vojaško grožnjo« porabila 273 milijard dolarjev. Le borih 18 milijard dolarjev je porabila za obrambo pred ekološkimi grožnjami." Za marsikoga je misel, da bi vlade resno opozorili na spreminjajoče se prioritete pri zagotavljanju varnosti, zelo mikavna. To bi prav gotovo morali storiti. Toda dokler ni oblikovan nujen teoretični okvir (za posredovanje na znanstvenih temeljih, namesto z zgolj čustvenimi reakcijami), se moramo dajanju dolgoročnih nasvetov varnostni politiki izogibati. Zato si oglejmo teoretične implikacije spreminjajočih se prioritet pri zagotavljanju varnosti. Vse od nastanka sistema suverenih držav je prihajalo do številnih teoretičnih razprav o vprašanju, kako preseči beligerentno naravo tega sistema držav. Mnogo manj razprav je bilo o konceptu varnosti. Glavni vzrok je, da je koncept varnosti tesno povezan z načelom državne suverenosti, a ravno ta naj bi bila krivec za pomanjkanje varnosti. Redefinicija varnosti, ki bi bila v skladu s sedanjimi razmerami v svetovni politiki, bi pomenila prekinitev tesne povezanosti med konceptoma suverenosti in varnosti.'1 Kar zadeva vojaško varnost, za nestabilnost in pomanjkanje varnosti ne moremo v celoti kriviti le sistema držav. Sistem suverenih držav je bil odgovor na nasilno naravo prejšnje hierarhične strukture. To je bila oblika mednarodnega organiziranja, ki je poskušala urejati problem naraščajoče medodvisnosti. Vendar so različni mednarodni predpisi, sporazumi in institucije v tem smislu navadno nujni pogoji mednarodne ureditve (reda), ki državno suverenost sploh omogočajo, in ne temeljni izziv državni suverenosti.11 Glede na zahteve po »kolektivni« ali »skupni« varnosti je treba koncept zasnovati z mislijo na drugačno razumevanje sveta (view of the world). Literatura iz 10 Charles W ICeglev. |t . Eugene R Wutkopf World Politics: Trend and Transformation. Si Muira'i Press, London 1989 <3. izdaia): ». 513. 11 Glej v Michael Renner. National Security The Economic and Enviromental Dimensions. WorldWatch Paper 89. Worldwalch Instilulc 1989 u Glej tudi v R B J Walker Security. Sovereignly and the Challenge at World Polit«. Alternatives vol XV. tt 1. 1990: nr 3-28. u R B.J Walker. Saul H Mcndlowiiz (cd): Contending Sovereignties: Redefining Political Community: R J B Walker. Saul >1 Mendloviiz Interrogating State Sovereignly, Lynne Riener, Boulder and l.on