I*haja vsak četrtek • Posamezna Številka stane Din 1*50 Celoletna naročnina Din 35'— • Čekovni račun: ..Straža v viharju", Ljubljana, it. 16.790 Ljubljana, 24. novembra 1938 Vi&GhAU* Izdaja; Konzorcij ,Straže v viharju" (A. Tepež) • Urejuje: R. ČujeS Uredniitvo in uorava: Ljubljana, Miklošičeva 5 • Tisk Jugoslovanske tiikarne (K. Čeč Leto V — Številka 9 ^‘fcrre-llenri Simon; Cerkev in sedanli {as siva Dejstvo, ki obvladuje socialno zgodovino *®dnjih let, je gospodarska kriza, težka in °raj vsesplošna, ki je zamajala stari in novi 8Vet in se povrh še odpraviti ne da. Mnogo ®ubtilnosti, mogoče celo samovoljne, bi bilo reba, če bi hoteli določiti, ali so med vzroki e krize igrale odločilno vlogo posledice zad-ali grožnje nove vojne, ali če je bila na-sPfotno gospodarska razrvanost vzrok za nežnost svetovnega miru. Eno je gotovo: ti dv tali f dejstvi vplivata drugo na drugo. Kapi-llstični red, v katerem vlada konkurenca, je n®2možen porazdeliti dobrote kapitala in daniti mir med narodi. Z neko peklensko ^trtno rodi izobilje brezposelnost, brezposelnost revščino, ta pa vojno in revolucionarno J!s>hozo, ki pomnožuje gospodarski nered. troj ne teče več. Socialne posledice krize so številne; vze-^‘Dio le tri: razvoj socializma, razširjenje ko-^nizima, ipojav fašizma. V mnogih demokratičnih državah je spra-kriza kapitalističnega gospodarstva na k*do socialiste. Imeli so to prednost, da so ^‘tozirali in se s svojim socialnim naukom na-,^°nili na organizirane množice. Socializem se ’ kakor je le mogel, uvrstil v vrste kabalistične demokracije. Dobro je znal upo-evati obstoječe okoliščine — državo, narod-°stne interese, moč denarja in tisto nepre-a6ljivo vztrajnost, ki so jo imeli srednji sloji 4Pram njemu. Dobro se je znal pobotati, Pomeniti svoje metode, iti »onstran mark-*®a«, kar je bila često že odpoved marksi-^a. B0ij kot diktaturo proletariata je pri-r.^*vljal in ustvarjal pomeščanjenje proleta- , Socializem pa je bil tudi sicer najširša ^r'Prava komunizma med najbrihtnejšim in ^ibolj dinamičnim delom proletariata. Ko je .0nUmizem videl, oz. verjel, da je njegovo _ *vn0 tipanje v politični moči SSSR, je začel ^ vso moč podpirati moskovsko vlado. Ni po-vztrajnosti, ne odpornosti, ne časti, ® bi odpovedal službo nečastnim namenom je°fk°vske diktature. Bil je militarističen, če p *|° treba, laskal se je srednjim stanovom, ^"uial je roko katolikom, misleč, da bo ne-izvabil. Kolikor je mogel, je pobijal trAkcijo nepomirljivih trockistov. Sicer pa se Ob '• *i *n stalinisti razlikujejo le v metodah; 4ilt*! hoče>° *nt®Žralno marksistično vlado, jaturo proletariata. li{ ,eostane še reakcija fašizma, mnogo raziti ne,.ša’ zamotanejša, nepredirna. V krajih, V r Ie nastopila, je zavzela različne oblike. fak+ • Pa naidemo P” vseh tri skupne ka-teristične znake; 1. nacionalni nagib: fašizem je nastopil kot reakcija proti internacionalnemu marksizmu; ker potrebuje skupnostno ideologijo in masno mistiko išče oporo v nacionalni ideji, ki jo razlaga zdaj v logični obliki (državna religija) zdaj v biološki obliki (religija irase). 2. Socialni nagib: porojen v krizi gospodarskega liberalizma se je fašizem posvetil skrbi za revne sloje; zaradi sile razmer je organiziral gospodarstvo na avtoritativni način in stvoril bolj ali manj očitni državni socializem. 3. Popustljivost ka p i t a 1 i z m a. Mogočni denarniki so z nastopom fašizma brez dvoma mnogo zgubili na dobičku, dividendah in svobodnih inciativah. Toda vendar manj v primeri s komunizmom, ki njihove privilegije in celo pravice v celoti ogroža. Odgovor Cerkve Do brezvestnega kapitalizma Cerkev po-dvojuje strogost svojih sodb, vendar ne napada .njegovega ustroja v celoti. Orna ne obsoja niiti sistema plač, niti zasebne lastnine, kot da bi ibila po sebi nemoralna. Kar je na-paono, je načelo svobodne konkurence, izvedba zakona ponudbe in povpraševanje na trgu, nepoiznanje pravic delavske družine, popolna izločitev pravega namena lastnine, ki mora služiti, ne pa roditi dobiček, krivična razdelitev dobrin, osredotočenije velikanske gospodarske moči v rokah nekaterih neodgovornih ljudi, ki dajejo kredit, vodijo anonimni kapital in tajno vodijo politiko držav. Do oportunističnega, ali kot pravi Pij XI. »omiljenega« socializma je stališče Cerkve v kratkem naslednje: Cerkev obsoja načela socialističnega sistema, sistematično kolektivizacijo dobrin, materializacijo družbe po prvenstvu gospodarstva, kršitev osebnih pravic z odvzemom svobode in državnim vzgojnim monopolom, nepoznanje človekovega namena in božjih pravic, odkrito pa odobrava nekatere reforme, ki jih zahteva socializem, kot pravičnejšo razdelitev dobrin in obrambo delavskih pravic; Cerkev opravičuje posredovanje države v socialnih sporih, in končno potrjuje nacionalizacijo nekaterih javnih ustanov in kolektivizacijo gotovih dobrin, kadar predstavljajo »tako gospodarsko moč, ki je ni moči brez nevarnosti za javni blagor prepustiti v roke posameznikov«. Proti komunizmu S komunizmom ni možno nobeno sodelovanje, razume se, ne v znanstvenem oziru, niti. na političnem področju. Okrožnica Divini redemptoris je določna kot v enem tako v drugem pogledu. Nova taktika komunistov je spravila Cerkev v precej kočljiv položaj; odbiti ponujeno roko najbolj nevarne deiav-ske stranke bi moglo pomeniti dolgotrajno onemogočenje pomirjenja med Cerkvijo in zapeljanim proletariatom, to bi bilo za površnega opazovalca vsekakor isto kot napoved va;ne na mirovno ge.sto. Vsi se spominjamo, s kako bolestjo je sv. oče v svojem nagovoru o božiču * 1937 razložil tragično nujnost te odklonitve, s kakšno ljubeznijo je razlikoval med stranko in ljudmi, med zmotami komunističnega nauka in človeškimi nameni. Toda naloga, ohraniti resnico, braniti zapovedi in ustanove Kristusove je bila neobhodna in ni pustila prostora niti najmanjšemu kompromisu. FasEzem Pri obravnavanju tega vprašanja ne mislimo na nobeno državo, temveč hočemo le podati načelno stališče Cerkve do splošnega pojava, ki ga na kratko označujemo s pojmom fašizem, čeprav ta oznaka ni točna in povsem pravična. Stališče Cerkve do fašizma je bilo težavno in v zunanjem pogledu se Cerkev zanj skoraj da ni zanimala. Z domatičnega stališča je vprašanje lahko rešiti: ta ideologija ni nič manj različna od zamisli krščanske družbe kot komunistična. Če je totalitarni duh v službi razreda ali nacije, če povzroča ta duh socialno vojno ali vojno med narodi, če uči moralo diktature ali imperija, vedno postavlja na mesto Boga nekaj popolnoma zgrešenega, zanikuje zakon vsesplošne ljubezni v prid naturalistične morale borbe in gospostva, duši človekovo duhovno svobodo pod tiranskim pritiskom socialne koristi. Proti oboroževanju vsemogočne države ali rase, proti pretiranemu vzbujanju bojnega heroizma niso papeška pisma nič manj jasna kot proti podobnim marksističnim .zmotam. Ker pa hoče fašizem ohraniti in obnoviti narodne tracije,, zato išče pri krščanskih narodih krščanske, pri katoliških katoliške tradicije in ustanove in se postavlja za branilca teh tradicij in ustanov. Medtem ko je pri komunizmu jasno, da bi, če bi zmagal, zapiral cerkve in z vsemi sredstvi širil brezboštvo, obljublja fašizem svobodo bogočastja, često izgovarja ime Bog in predlaga Cerkvi ugodne konkordate. Cerkev, zvesta svojemu političnemu načelu, priznati obstoječi red pod edinim pogojem, da so njene pravice zaščitene, brez težav išče z njim modus vivendi prav tako kot v laični demokraciji. Med obema je možno torej neko politično sodelovanje, neko premirje. To premirje je seveda problematično, ker totalitarni režim ne mara nad seboj tuje metafizike in etike, še manj pa se more odpovedati svojemu večnemu poslanstvu Cerkev, ki ne more služiti propagandi neke filozofije, kjer so porušeni predpisi njene morale in hudo ponarejena načela njene vere. Na vzgojnem področju se je to že praktičho videlo. Elementi pozitivnega programa Če hočemo dognati, kakšno bi bilo zadržanje Cerkve, če bi morala izbirati med komuni- Današrva številka vsebuje: Framasoni Rasizem in Cerkev univerza Pcdoba slovenskega dijaka zrnom in fašizmom, moramo pošteno reči, da bi izbrala drugega kot manjše zlo; toda ona se ne boji ničesar bolj, kot biti postavljena pred to izbiro in vsa njena sedanja politika jo odklanja. Cerkev se hoče temu izogniti na ta način, da svoje vernike stalno usmerja za borbeno duhovno delo: to je katoliška akcija, ki skuša pridobiti človeka na vseh poljih in v vseh okoljih naiprej za katolicizem v vsej njegovi polnosti, nato za socialne in moralne zahteve, ki jih vera nalaga. Cerkev poziva katoličane, naj kot člani politične in gospodarske družbe zgradijo iz elementov cerkvenega socialnega nauka konstruktivni program za preosnovo družbe. Temeljni kamen tega programa je ideja stanovske organizacije. S poklicno organizacijo upa Cerkev odpraviti zlorabe konkurence, omiliti ostrino razrednega boja, osvoboditi industrijo in podjetje brezimnega in klateškega kapitalizma ter najti srednjo pot med liberalno anarhijo in etatistično birokracijo. V vršah poklicne stanovske organizacije delavec ne bo več odpravljen s priprosto plačo, temveč bo postal družbenik, bo dal v podjetje svoj denar in bo kot upnik podjetja neposredno udeležen na dobrem ali slabem uspevanju podjetja. Z organizacijo stanov bo ustanovljen nov družbeni red, ne v duhu diktature enega razreda, temveč za skupno blaginjo družbe. Da bi preprečila komunistično nasilje, hoče zakonito in svobodno spremeniti socialne in gospodarske osnove družbenega reda. Proti krivični revoluciji svetuje pravično evolucijo. Val protižidovskega gibanja je zajel v močnih demonstracijah vso Nemčijo. Italija je svoj protižidovski kurz močno poostrila. Zadnji teden se tudi vedno pogosteje sliši o proti-židovskem gibanju, ki je zajelo Češko-Slova-ško. Francija je začela zaskrbljeno gledati na židovski problem. Včeraj so Madžari v Budimpešti obračunavali na zelo bučen način z Židi/ Poljsko časopisje zahteva radikalno rešitev židovskega vprašanja, ki bo pa zelo težavno, saj je na Poljskem 42.5% vseh evropskih Židov. Način postopanja v Nemčiji proti Židom moramo iz krščanskega stališča obsojati. V Palestino se že noben Žid več ne upaf Anglija An USA, ki sicer preganjanje Zidov v Nemčiji zelo ostro obsojata, se vendar branita pred židovskim importom. . »STRAŽA V-VIHARJU« 34 24. novembra 1938_____ Še enkrat: naša univerza Podoba slovenskega dijaka Izbirajte med kritem in snopom! V »Jutru« z dne 13. nov. t. 1. je izšla izdava nekaterih akademskih (društev, v kateri ta društva protestirajo proti članku »Naša univerza, naša Alma mater«. Pred vsem smo v resnici veseli zagotovitve »niti nimajo podpisana društva namena, da dajo duška svojim protestom s štrajki«. Tej jasni izjavi ibi se moglo zaupati, če ne bi bili med sopodpisniki zastopniki struje, katere predstavniki so dali že veliko takih in podobnih obljub in izjav, ki so dajali celo častno akademsko besedo, pa je niso držali niti štiriindvajset ur. Pri prvem zborovanju meddruštvenega odbora se pa ne glede na to nikakor nismo mogli otresti utiša, da bo (protestna akcija proti rektorju končala s štrajkom, kajti izrečno se je poudarilo, da se bo v primeru, ako g. rektor ne bo ugodil zahtevi kulturnih društev, da smejo zborovati na univerzi, ikar spontano uprizorilo protestno zborovanje v avli in da bo (šlo do skrajnosti. Beseda »štrajk« ni padla. Boj do skrajnosti pa pomeni v šargonu akademikov v zadnjih letih »štrajk«. V izjavi sicer beremo »Zavedajo se (delegati), da nimajo niti pravne niti formalne podlage, da bi sklepali v imenu vseh študentov« (namreč o štrajiku). Prav: toda tista velika demagoška skupna zborovanja, ki smo jih doživljali od 1. 1932 sem najmanj 10-krat, se takole vrše: Besedo dobijo že prej določeni govorniki (na tehniki se je dogajalo, da je predsednik dajal besedo samo že prej domenjenim hujskačem, dočim drugim sploh ni pustil 'do besede), ki delajo hujše in hujše razpoloženje. Ko je masa po raznih šla-gerjih dosti vzhičena, se začuje vzklik »štrajk« in levičarji besno zarjovejo »štrajk«. Vse to je prej dogovorjeno točno po receptu, kakor so ga nekoč dajali »Rdeči signali«. Pa to se je dogajalo še lani in predlanskim. Velikega poguma je treba, da se kdo takim metodam upre in da se vrne univerzi spet ono ozračje, ki je potrebno za mirno znanstveno delo. Od 1. 1933 se je ona skupina katol. akademikov, ki se je potem organizirala v Straži, odločila za to borbo in je zato pretrpela besne napade od strani levičarjev, a žalibog tudi od članov kat. društev. V teh društvih so bile tri kategorije ljudi: 1. dobri, odločni člani z jasnim katoliškim programom, ki so stali na naši strani; 2. nepoboljšljivi naivneži in kompromisarji; 3. pravi, izraziti komunisti, ki so se pa z neprimerno perverznostjo skrivali pod plaščem katoliškega imena, a istočasno aktivno posegali v komunistično propagando na univerzi. Tega nam niso hoteli verjeti in krogi, ki o notranjem društvenem delu niso mogli biti poučeni, so nasedli zakulisni gonji komunistov, ki s o sedeli v naših društvih :in so Stražo napadali, češ, da uporablja silo mesto ljubezni. Tistim, ki še danes dvomijo o naši analizi naših društev, damo lahko take dokaze, da jih bo strela zadela. Toda še eno bridko dejstvo moramo ugotoviti. Danes sedi cela vrsta naših mladih inteligentov v Parizu in obupano vije roke. Komunisti so, a zmanjkuje jim tal. Francija jih šikanira, v Jugoslavijo ne smejo! Kam zdaj? Zgubljene eksistence so, ki jih imate Vi, Rdeči signali, levičarski klubi itd. na vesti. Svet hočete rešiti, rešite zdaj nje! — Edino pravilna pot je jasnost in odkritosrčnost in samo s tem is:mo in bomo nakane nasprotnikov razblinili. Najbolj nas je pa vznevoljilo, da se je prav neko nameravano zborovanje akademskega odseka jugoslovansko-češke lige vzelo za povod protestne akcije. Že izjava, ki so jo podpisala akademska društva na pobudo iste lige in jo poslali bivšemu predsedniku Benešu, je bila popolnoma deplasirana, a klub »Straža« so smešili in s posebnim plakatom žigosali, ker je bil tako pogumen, da je podpis odrekel. Danes zahtevajo Čehi in Slovaki proti istemu Benešu jbvno pre- iskavo, češ da je izdajal prave interese obeh narodov! Tako torej! Naši »ligaiši« pa so hoteli imeti v najbolj akutnem stadiju češke krize zborovanje na univerzi, bržkone za njegovo nemogočo framasonsko politiko preteklih dni. Gledamo prečrno? Žal ne! Doživeli smo vendar letos razna predavanja, kjer so na vse pretege zagovarjali Beneševo politiko in Hlinko grdo napadali. Danes je eno gotovo: Beneš je delal framasonsko, sovjetsko, protislovansko politiko. Niti s Poljaki, niti s Slovaki, niti z Ukrajinci se ni mogel sporazumeti; posegal pa je tudi v našo državo z nam neprijazno tendenco. Pametnih nasvetov naših politikov ni poslušal, hotel je z glavo skozi zid, in milijone kron je porabil, da bi ustvaril pri nas javno mnenje, ki bi gnalo Jugoslavijo na isto pot in v isto propast. Še enkrat: g. rektor je storil absolutno in edino prav, da je zborovanje prepovedal in naš meddruštveni odbor ni imel n i -kake kvalifikacije, ne iz moralnih, ne iz narodnih, ne iz akademskih, ne i