KRALJEVINA JUGOSLAVIJA UPRAVA ZA ZAŠTITU Razred 20 (4) INDUSTRISKE SVOJINE Izdan 1 januara 1934 PATENTNI SPIS ŠT. 10514 Stefan Gotz & Sohne Kommandit-Gesellschaft, Wien, Avstrija. Priprava za prestavljanje kretnic za dejstvovanje na daljavo in bližino. Prijava z dne 8. septembra 1932. Velja od 1. maja 1933. Izum se nanaša na pripravo za prestavljanje kretnic, katera omogoča, da se more kretnica prestaviti na licu mesta s pomočjo nekega vzvoda kakor tudj s pomočjo pirestavilne naprave, katera je oddaljena od kretnice. Predmet izuma je taka priprava za prestavljanje kretic, pri kateri je med prestavilno napravo in kretnico vključeno diferencijalno ali planetno gonilo, pri čemer je eden izmed drug v drugega prijemajočih organov tega gonila zvezan s prestavilno napravo, drugi organ pa s prestavilnim vzvodom, nahajajočim se piri kretnici. Pri tem je predvidena taka raz-poredba, da se eden izmed imenovanih organov gonila ali nek tretji organ vsakokrat tako zapahne, da pri prestavitvi kretnice s pomočjo prestavilnega vzvoda o-stane pogon od prestavilne naprave v mirovanju. Nadalje omogoča prestavilna pri-pirava glasom izuma, da se pri prestavitvi kretnice iz daljave kretnica po eni strani zapahne v svojih obeh legah, po drugi strani pa se more izvršiti prestavitev kretnice na licu mesta potom prestavilnega vzvoda v srednjem položaju daljavnega pogona. r'S-b' Predočenih kot primer več izvedbenih primerov priprave za pretstav-Ijanje kretnic glasom izuma. Sl. 1 in 2 kazeta shematično najenostavnejšo obliko pogona kretnic glasom izuma. Sl. 3 do 6 Kažejo nadaljno izvedbeno obliko prestavilne priprave, katera omogoča zapahni-tev koncev kretnice. Sl. 7 kaže nadaljno izvedbeno obliko z diferencijalnim gonilom s stožčastimi koleki. Slike 7a in 8 ka- žeta detalje pogona kretnice glasom slike 7. V sl. 1 in 2 je predočena priprava za prestavljanje kretnic, ki obstoja iz treh dmg nad drugim im medseboj paralelno ležečih drsnikov S^ S2, S3, kateri so v risbi radi jasnosti narisani drug poleg drugega. Srednji drsnik S2 je s šiljastima! tračnicama zvezan po zveznem drogu V in nosi na prikovičeni osi zobato kolo Zj, katero prijemlje v oba drsnika S, in S3, opremljena z ozobljenjem. Drsnik Sj razven tega izkazuje drugo ozobljenje, v katero prijemlje zobato kolo Z2, katero je v zvezi z ročnim vzvodom H in je fiksno vležajeno. Drsnik S3 je z daljavnim prestavilnim vzvodom F v prestavilni napra-i v zvezi s pomočjo dvojne žice T. Med obema drsnikoma St in S3 je vležajen še drsnik S^, ki se more zapreti s pomočjo ključavnice v izvestnem položaju. S pomočjo drsnika S4 se moreta drsnika S! ali S3, katera sta opremljena s po enim utorom Nj oz. N3, izmenoma zapreti. V narisani legi (sl. 1) je drsnik Sj zaprt (ključ ključavnice je odstranjen in se nahaja na pr. v prestavilni napravi pri daljavnem prestavilnem vzvodu). Prestavitev na licu mesta s pomočjo ročnega vzvoda H ni mogoča, kar je brez nadaljnega razvidno, dočim se more kretnica prestaviti potom daljavnega prestavilnega vzvoda F. Ako naj se kretnica prestavi na licu mesta pjo-tom ročnega vzvoda H, tedaj je treba najprej odpreti ključavnico na kretnici, ročno premakniti drsnik S4, vsled česar se zapre drkniikov drog S3 in se osvobodi drsnikov drog Sj, kakor to kaže sl. 2. Din. 25. Kretnica se more sedaj prestavljati z ročnim vzvodom H, dočim je daljavni pre-stavilni vzvod F fiksiran. Pri kretnicah s prožnimi jeziki se more v svrho, da se napetost peres šiljastih tračnic izenači in se žice T za daljavno prestavitev v končnih položajih kretnice razbremenijo, predvideti razbremenilna priprava, vsled katere učinkovanja se tre-notno prilegajoči se jezik kretnice pritisne ob dotično čeljustno tračnico. Sl. 1 kaže tako razbremenilno pripravo, katero tvori vzvod E z utežjo, ki je vrtljiv okrog osi zobatega kolesa Z,. Na slikah 3—6 je predočena nadaljna izvedbena oblika priprave za prestavljanje kretnic glasom izuma. Trije drsniki Sj, S2, S3, so, kakor v sl. 1 in 2, razporejeni drug nad drugim. Srednji drsnik S3 zopet nosi okrog prikovičene osi vrtljivo zobato kolo Z1, katero prijemlje v ozob-Ijenja dksnikov Sj in S3. V tem slučaju pa je drsnik S2 potom dvojne žice zvezani z daljavnim prestavilnim vzvodom F, ki se v predmetnem slučaju more postaviti v tri lege. Drsnik S3 je zvezan po eni strani z ročnim vzvodom H, ki služi za lokalno prestavljanje kretnice, po drugi strani pa potom kotnega vzvoda W in zveznega droga V s kretnico. Na žiljastih tračnicah je nadalje pritrjen po en drsnik Sr> oz. Sc, ki sledi gibanju teh šiljastih tračnic. Ta dva drsnika SR in S6 sta opremljena s po enim nastavkom R2 oz. Rlt dočim je drsnik S, opremljen s čeljustima Bj in B2 z nastavkom A1 oz. A2. Način delovanja priprave za pretstav-Ijanje kretnic je naslednji: Sl. 3 kaže dele pogona kretnice v legi pri končnem položaju kretnice. Daljavni prestavilni vzvod se nahaja v svojem srednjem položaju, iz katerega se more gibati v smislu puščice 1 ali 2 in se dovesti v eden ali drugi končni položaj. Ako se sedaj na pr. daljavni prestavilni vzvod F giblje v smislu puščice 1, tedaj se srednji drsnik S2 z zobatim kolesom ZT premakne na levo in se to kolo vsled fiksnega drsnika S3 vrti v smislu, nasprotnem kazalcu na uri, vsled česar se tudi drsnik S, giblje na levo in dospe njegova čeljust B2 pod nastavek R, drsnika Sn (sl. 5). Kakor je razvidPo, je sedaj kretnica s svojim priloženim jezikom zaprta po drsniku Sj napram ročni prestavitvi. Ako pa se daljavni prestavilni vzvod F pri položaju kretnice, predočenem v sl. 3, prestavi v smislu puščice 2, tedaj se drsnik S1 po drsniku Sr„ ležečem v njegovi poti, tako dolgo podpira, dokler ni drsnik §3 prestavil kretnice, nakar šele se more drsnik S1 gibati na desno, vsled če- sar dospe čeljust B} nad nastavek R2 drsnika S3 in se kretnica s svojim priležečim jezikom zapahne. Ta končni položaj kretnice kaže sl. 6. Iz sl. 3 je razvidno, da je v srednjem položaju dal javnega prestavilnega vzvoda F omogočeno prestavljanje kretnice potom ročnega prestavilnega vzvoda H. Ako se namreč ročni vzvod H giblje v smislu puščice, ostane drsnik S2, ki je potom dvojne žice zvezan z daljavnim prestavilnim vzvodom, v mirovanju in zobato kolo Zj prenese gibanje drsnika S3 na drsnik Sj in ta dospe v položaj glasom sl. 4. Kakor je razvidno, tu ne nastane zapahnitev kretnice in ona se more potom daljavne-ga prestavilnega vzvoda zopet prestavljati. Sl. 7 kaže nadaljno izvedbeno obliko priprave za prestavljanje kretnic, pri kateri je za pogon kretnice namesto dife,ren-cijalnega gonila z zobatimi drogovi razporejeno diferencijalno gonilo s stožčastimi kolesi. V sl. 7 označujeta Dj, D, dVa zunanja organa in D, notranji organ diferenci-jalnega gonila. Gonilovo kolo D, sedi z zobatim kolesom Z3 na eni osi, pri čemer je to kolo v vprijemu z zobatim drogom St, zvezanim s konci kretnice. Na osi go-ndovega kolesa Dj sedi zopet vzvod FI za ročno prestavljanje kretnice. Vmesno kolo D,s gonila je vrtljivo vležajeno v ohišju G gonila. Ohišje G je vrtljivo vležajeno na vrtilni osi koles Dx in D2 ter je z dvojno žico T zvezano z daljavnim prestavilnim vzvodom F, dočim je drugo zunanje gonilovo kolo D2 potom zobatih koles 7.+, ZB v pogonski zvezi s kolutom J, kateri je vrtljivo zvezan z zobatim kolesom Z5. Kolut J ima na enem delu svojega oboda prirobnico P, katera na obeh straneh sega iz koluta in odgovarja čeljustima Bj in B2 drsnika Sa glasom sl. 3—6 in katere čelni ploskvi tvorita nastavke A, in A,,. Kolut J je razporejen med dvema drsnikoma SB in Sfi, katera sta a-nalogno z izvedbeno obliko glasom sl. 3—6 zvezana s po enim jezikom kretnice. Vsaki izmed obeh drsnikov je na svoji ploskvi, katera leži nasproti kolutu J, o-premljen z izrezo, pri čemer odgovarjajoče razporedbi glasom sl. 3—6 spodnja mejna ploskev izreze drsnika S6 tvori nastavek Ra in zgornja mejna ploskev izreze drsnika SB nastavek R„. Način delovanja zgoraj opisanega pogona kretnice je analogen, kakor oni pri izvedbi glasom sl. 3—6. Sl. 7 kaže kretnico v položaju naravnost. Daljavni prestavilni vzvod se nahaja v enem odgovarjajočem končnem položaju in kretnica je s pomočjo priloženega jezika potom na- stavka R, drsnika S(. zapahnjena, ker pri-robnica P koluta J leži pred nastavkom R1. Prestavitev kretnice s pomočjo vzvoda H ni mogoča. Ako se sedaj premakne daljavni prestavilni vzvod v smislu puščice, tedaj se ohišje G v smislu puščice 3 (sl. 8, gledano v smeri puščic a—a) premakne, pri čemer se vmesno kolo D3 u-pdra ob stožčasto kolo Dj, tako da se kolut J giblje v smislu puščice 4. S tem se premakne prirobnica P iz poti drsnika S6. Gibanje koluta traja toliko časa, dokler se desni del prirobnice P koluta ne zadene ob čelno ploskev drsnika S5, s čimer se stožčasto kolo D3 fiksira in ono sedaj podpira vmesno kolo D3. To kolo se sedaj vrti v obratni smeri in giblje zobati drog St v smislu puščice, tako da dospe kretnica v odklonilni položaj. Drsnika S5 in SB zavzemata sedaj z ozirom na kolut J v sl. 7a predočeno lego, t. j. nastavek R2 drsnika S5 leži izven poti roba koluta. Pri nadaljnem gibanju daljavnega pre-stavilnega vzvoda F v drugi končni položaj, ki je črtkano označen, se vmesno kolo D., zopet podpira od stožčastega kolesa D,, tako da se kolut J giblje naprej v smislu puščice 4 (sl. 8), vsled česar se prirobnica P koluta giblje v izrezo drsnika Sg in se torej kretnica v svojem odklonilnem položaju s priloženim jezikom zapahne potom nastavka R2. Povratna prestavitev kretnice v glavni položaj se analogno izvrši na isti način, p|ri čemer se ohišje giblje potom daljavnega prestavil-nega vzvoda v obratni smeri. Patentni zahtevi' 1. Priprava za prestavljanje kretnic za dejstvovanje na daljavo in bližino, označena s tem, da je med prestavilno napravo in kretnico vključeno diferencijalno ali planetno gonilo, pri čemer je eden izmed drug v drugega prijemajočih organov tega gonila zvezan s prestavilno napravo, drugi organ pa s prestavilnim vzvodom, nahajajočim se pri kretnici, in da se eden izmed teh organov ali nek tretji organ vsakokrat tako zapahne, da pri prestavitvi kretnice s pomočjo pfestavil-nega vzvoda ostane v mirovanju gonilov del, ki je zvezan s prestavilno napravo. 2. Priprava za prestavljanje kretnic po zahtevu 1, označena s tem, da je srednji organ planetnega oz. diferencijalnega gonila zvezan z jezikom kretnice in da so zunanji organi zvezani s prestavilnim vzvodom oz. s prestavilno napiravo, pri čemer se pri dejstvovanju kretnice s pomočjo prestavilnega vzvoda s prestavilno napravo zvezani organ zapahne in obratno (sl. 1). 3. Priprava za prestavljanje kretnic po zahtevu 1, označena s tem, da je srednji gonilov del zvezan s prestavilno napravo, da je eden zunanji gonilov del zvezan s( kretnico in s prestavilnim vzvodom in da drugi zunanji gonilov del izkazuje dva v po eni smeri delujoča nastavka (Aj, A2), katera izmenoma tako sodelujeta z dvema, z jezikoma tračnic zvezanima drsnikoma (SB, S6), da pri prestavitvi kretnice iz prestavilne naprave iz ene končne lege v drugo zadene nastavek (At oz. A2) ob eden drsnik (S5 oz. S6), vsled česaj se gonilov del zapahne, kretnica prestavi in s tem drsnik (SB oz. S6) premakne iz poti nastavka (A, oz. A2), tako da se more gonilov del zopet dalje gibati. 4. Priprava za prestavljanje kretnic po zahtevu 3, označena s tem, da imata drsnika (S5, S0) po eden v nasprotni smeri delujoč nastavek (R2 oz. R1), kateri se potom gonilovega organa, izkazujočega nastavka (A,, A2), ali potom od tega organa poganjanega organa izmenoma zapahne. 5. Priprava za prestavljanje kretnic po zahtevih 3 in 4, označena s tem, da sta drsnika (S5, S6) zvezana s po enim jezikom kretnice, pri čemer se zapahne samo oni jezik tračnice, ki se trenotno prilega k dotični čeljustni tračnici. 6. Priprava za prestavljanje kretnic po zahtevu 2 ali 3, označena s tem. da je diferencijalno oz. planetno gonilo tvorje-no po dveh medseboj paralelno premakljivih zobatih drogovih, s katerima je v vprijemu vmes ležeče in paralelno k zobatima drogovoma premakljivo zobato kolo. 7. Priprava za prestavljanje kretnic po zahtevih 2 in 6, označena z zaporno pripravo, katera se dejstvuje ročno in s katero se more izmenoma zapahniti eden izmed obeh zobatih drogov. 8. Priprava za prestavljanje kretnic po zahtevih 2 in 6, označena s tem, da je z zobatim kolesom, katero je v vprijemu z zobatima drogovoma, zvezan vzvod z u-težjo, ki povzroči, da se trenotno priloženi jezik kretnice pritisne ob dotično čeljustno tračnico. 9. Prestavilna naprava po zahtevih 1 in 3, označena z diferencijalnim gonilom s stožčastimi kolesi, katerega vmesno kolo je vležajeno v vrtljivem ohišju, katero se dovede v vrtenje iz prestavilne naprave. 10. Prestavilna naprava po zahtevih 3 in 4, označena s tem, da se od enega zunanjega gonilovega dela poganja kolut, pri katerem sta tvorjena nastavka (Ax in A2) po prirobnici, ki se razteza preko enega dela kolutovega oboda in na obeh straneh sega iz koluta, pri čemer sta drs- nika (Ss, 30), katera sta opremljena z odgovarjajočimi izdolbinami za prirobnico koluta, razporejena ob obeh straneh koluta. Adpatent brojlOSIH . . J ■ ■ •’ ■ * • . /. ■ Ad patent broj 105J 9 F'g.7 M. >