u m etn in e vendarle svojevrstno življenje. ( .. .) Pom em bne u m e tn i­ ne venom er znova kažejo nove plasti, se starajo, ohlajajo, u m ira ­ jo.« (Str. 97). Strukturalistično-se- m iološka dognanja se razlikujejo po um eščanju um etnosti m ed m i­ m etična in on to loška določila (Mu- karovsky, D ufrenne, Morawski). - Poleg om enjen ih so uvrščeni v to koristno knjigo še H ans M agnus Enzensberger, D ieter Jahnig, Max Bense, W alter Benjam in, H enri Le- febvre in S usan Sontag. R adikalnost pogleda n a m o­ derno u m e tn o st ni toliko odvisna od presenetljiv ih odkritij kot od avtentičnosti posam eznih stališč in zlasti od stilistične v rednosti for­ mulacij, ka r spe t kaže na vzajem­ nost estetske teorije in p rakse kot b istveno u sodo m odernega u m e t­ nostnega dogajanja. V sk ladu s filo­ zofskim h isto ria tom tega p rob le ­ m a (sklicujoč se n a Hegla in s te ­ matizacijo Schm id ta in D ufrenna) je zastavil svojo razpravo pod sicer sk rom nim naslovom Sprem na be­ seda tu d i Janez Vrečko. Komaj p re ­ gledno p rob lem atiko kategorizira v tr i tipe p re lom a s tradicijo in s tem tu d i v tri im anen tne razdelke m oderne um etnosti: avantgard i­ stični, antiklasicistični, antiestets- ki. V rečko sooča in razločuje gno- seološki in ontološki princip, pri čem er se sklicuje na razpravo Du­ šana Pirjevca Filozofija in umet­ nost, in tako po svoje sintetizira o b ­ sežno razpravljanje. K akor se lah ­ ko strin jam o z njegovim p osku ­ som, d a bi zavrnil Grassijevo tezo o estetizaciji sveta, ki se slej ali prej izkaže za razlog človekove od tu jit­ ve, se je vendarle tre b a vprašati, kaj p ravzaprav pom en i ustvarjanje »zunaj um etnosti« , torej »zunaju- m etnostni« način. Združevanje živ­ ljenja in um etnosti, an tiestetskost kot najvišjo aspiracijo M arxovega mišljenja o um etnosti najde Janez V rečko v p rocesualn i estetiki, o če­ m er govori tud i S. J. S c h m id t Toda ali ni tako, da sta d anes življenje in um etnost razd ružena bolj kot kdaj prej? Vsak poskus v tem smislu vedno znova strm oglavlja zgolj v teorijo ali p a - n a drugi s tran i - v netolažilno »estetizacijo« Grassije­ vega tipa. P eter Kolšek LOUIS ADAMIČ. - S im pozij. - Sym p osiu m . Glavni urednik Janez Stanonik Univerza Edvarda Kardelja v L jub­ ljani, Ljubljana, 1981 Zborn ik prispevkov, nap isa ­ n ih za m ed n aro d n o znanstveno srečanje, ki ga je jesen i 1981 ob tri­ desetletn ici sm rti Louisa Adamiča p rired ila ljubljanska univerza, je večjezičen in zato dostopen širše­ mu, ne sam o slovenščine veščem u krogu bralcev. Večjezičnost je uve­ ljavljena tud i s sm o trno rec ip roč ­ nostjo: prispevki, ki so nap isan i v jugoslovanskih jezikih (večinom a v slovenščini, nekaj v srbohrvaščini, eden v m akedonščini), imajo an ­ gleške povzetke, angleški prispev ­ ki pa slovenske povzetke. S tako ureditvijo je o h ran jen a form alna enotnost, k ije spričo velike vsebin ­ ske, d isc ip linarne in m etodološke razvejanosti zborn ika tem bolj do ­ brodošla. P otrebo po široko zastavlje­ nem proučevanju pom em bnega am eriškega ku ltu rnega in politič­ nega delavca slovenskega ro d u je narekovalo spoznanje, d a o njem ne vem o dovolj, čeprav je m arsikaj v njegovem delu iz večje časovne razdalje videti čedalje bolj tehtno. Janez S tanonik in B ranko Djukič sta v svojih refera tih pokazala, da se o Adam iču ni m ogoče povsem zadovoljivo poučiti niti iz kritičnih in znanstvenih del, k e r jih je bore malo, niti iz jugoslovanskih in d ru ­ gih enciklopedij, ki A dam iča ob ­ ravnavajo pomanjkljivo ali pa sp loh ne. T rdna podlaga za nadalj­ nji študij in raziskave pa so p re d ­ vsem bibliografija, biografske in tekstno kritične ozirom a genetske študije te r kritična izdaja pisem, ki jih je tu d i s pom očjo slovenskih vi­ rov in poznavalcev sestavil H enry A. Christian, am erišk i strokovnjak, ki se že d rugo desetletje ukvarja pre težno z Adamičem. Za ljubljan­ ski simpozij je C hristian prispeval h istoria t Adamičeve angleške p ri­ red b e in različnih objav K ardelje ­ vega spom inskega pričevanja Boj (Struggle). - Z nas tankom in o d m e­ vi n eka te rih drugih Adamičevih del se ukvarja še nekaj referen tov (S. Orahovac, I. Dolenc, O. Hadži- selimovič, I. Čizmič), s icer p a je vr­ sta etnologov, sociologov, zgodovi­ narjev, li terarn ih zgodovinarjev in d rug ih strokovnjakov prispevala še čez 30 razprav in poročil. Zače­ njajo se s prikazom Adamičevega rodu , ki ga je zasnoval svobodnjak A dam v 16. stoletju (F. Adamič), p o ­ p isujejo ljudsko kulturo , nač in živ­ ljenja in še posebej ekonom ske vzroke za m nožično izseljevanje, ki je zajelo tud i A damičev ro jstn i kraj in njegovo okolico (M. Ravnik, B. K uhar, R. Genorio, V. Klemenčič), se pom udijo ob Adamičevih pis­ m en ih stikih z dom ačim i od njego­ ve izselitve v Am eriko do prvega obiska v 30. letih (T. K urent), p re ­ g ledno analizirajo njegov odnos do jugoslovanske slovstvene folklore, pravzaprav do zgodovinskih oseb, ki jih je ljudsko pesništvo povzdig­ nilo v n a ro d n e junake (M. S tano ­ nik), zlasti obsežno pa p re teh tava ­ jo njegova stališča do am eriškega delavskega razreda, delavskega gi­ banja, industrializacije, socialnega boja, p riseljencev in njihove am eri­ kanizacije, d ruge svetovne vojne, NOB, s ta re in nove Jugoslavije itd. (R. J. Vecoli, D. H oerder, A. M. Mar- tellone, M. Sylvers, G. B irnbaum , W. C. Beyer, J. L. Modic, M. Čuljak, T. Telišman, J. Tomšič, M. K lem en­ čič, S. Nešovič). Vse to dopoln ju je ­ jo m em oarsk i prispevki, ki so jih o svojih srečanjih z A dam ičem nap i­ sali Janko Lavrin, Mile Klopčič, Joža Vilfan in Andrej K urent. Z gle- dališkozgodov inskega vidika je za­ nim ivo K uren tovo pričevanje o tem , d a so Sm rt trgovskega potnika in še nekaj del A rthurja M illerja in d rug ih sodobn ih am erišk ih d ra ­ m atikov igrali p ri nas km alu po os­ voboditvi p rav po zaslugi A dam i­ čevega posredništva. V iden delež so prispevali zborn iku poleg uvodom a om enje ­ nih tud i d rug i literarn i zgodovinar­ ji, ki pa večinom a govorijo bolj ob literarn ih zadevah kako r o njih. Tako Denis Poniž razpravlja o raz­ m erju m ed Adam ičevim sloven­ stvom in am erikanstvom , torej o njegovem o sebnem pogledu na n a ­ c ionalno prob lem atiko , kako r se da razbra ti iz njegovih literarn ih del. Boris P a te rnu v enakih okvirih ugotavlja sistem vrednot, ki si jih je A damič ustvaril na po teh m ed sta­ ro in novo dom ovino in jih izpove­ doval v svojih knjigah. Paternujevo pozornost p rik lepa m ed tem i v red ­ no tam i zlasti sm eh s svojimi različ­ n im i odtenki, značilnost, ki jo je opazil in razčlenjeval v eseju Ada­ mič in slovenstvo že O ton Ž upan ­ čič. Zaradi tega je sm eh ko t poseb ­ no opazen Adamičev sim bol tud i p red m e t obravnave F ranca Za­ dravca, ki opisuje Zupančičeve po ­ glede n a A dam iča in se pri tem spet ustavlja ob izseljenstvu in z njim povezanem n aro d n o stn em čustvovanju. N arodnostne in izse­ ljenske p rob lem atike ni mogel ob ­ iti niti Dragi Štefanija, ki popisuje prikaze M akedonije v delih Louisa A dam iča in S tojana Hristova, am e ­ riškega pisatelja m akedonskega rodu. Drago D ruškovič išče stičiš­ ča in razlike m ed Adam ičem in Prežihovim V orancem te r ugotav­ lja, d a s ta im ela podobne poglede n a m arsika te ra d ružbena in poli­ tična vprašanja, povsem različne p a na p rob lem e izseljenstva in na pisateljevanje: »Tako se je Prežih poglabljal v slovensko n a ro d n o s t­ no vprašanje, ag ra rno refo rm o in km ečko vprašanje sploh, Adamič p a v am eriško vprašan je in delav­ sko gibanje« (str. 311), k a r se seve­ d a kaže v tem atik i in v celotni za­ snovi n jun ih knjig. - Rose Mary P rosen se ukvarja s prob lem om ro ­ m antičnega ju n a k a v Adamičevih rom an ih V nuki in Zibel življenja, a tud i p ri tem se izkaže, da gre bolj za p rob lem socioloških tez in idej kot za ustro j rom ana. Z lite rarno p rob lem atiko Ada­ mičevega pisateljskega o p u sa se n ep o s red n o ukvarjajo sam o trije avtorji. Je rne ja Petrič želi pokazati pro tislovnost Adamičevih pogle­ dov n a pisateljevanje in ugotavlja, d a se je v začetku svoje po ti s icer ukvarjal z raznim i literarn im i za­ devami, v endar njegov »interes za 'čisto' lite ra tu ro nikoli ni bil p oseb ­ no velik« (str. 121), od 1. 1930 » je bilo že bolj ali m anj jasno, da ne kani posta ti p isatelj - fabulist« (str. 120), v poznih tr idese tih letih pa so bila njegova zanim anja že »močno zožena na področje dokum entar- no-inform ativnega ak tualnega p i­ sanja« (str. 121), tako da se je tak ra t »pri p isanju svojih del vedel kot časnikar, ki m o ra b ra lcem v k a r v najkra jšem času posredovati kar se d a popolno informacijo« (str. 123). Tako se avtorici obetajoča iz­ hod iščna ugotovitev, da »pri p re ­ listavanju Adam ičevih del često opazimo, kako sred i pisanja o po ­ vsem konkre tn ih stvareh / . . . / nepričakovano preskoči n a čisto teo re tično področje« (str. 119), iz­ teče v sim plificirano in zato n eu s t­ rezno oznako: »Njegova dela, tista, ki jih je sam najbolj cenil, so v b is t­ vu zb irka časn ikarsk ih vesti.« (Str. 123). - M irko Ju rak povzem a iz svoje raziskave razm erja m ed le­ poslovnim i in neleposlovnim i ele­ m en ti v Adamičevih avtobiograf­ skih rom anih drugačne sklepe. Po­ tem ko se op re na tezo, da je avto­ biografski rom an po svoji osnovni usm erjenosti um etn iško delo z es­ tetsko vrednostjo, analizira p isa­ teljsko tehniko v izbranih od lom ­ kih neka te rih Adamičevih besedil in presodi, da so njegovi avtobio ­ grafski rom an i Sm eh v džungli, R o ­ jakova vrnitev in Zibelka življenja pom em ben prispevek k razvoju te literarne zvrsti. - Najbolj kom plek ­ sno in tem u p rim e rn o prepričljivo analizira vprašan je Adamičeve lite­ ra rn e kvalitete v svojem »poskusu razum evanja« Ivo Vidan. Ta ugo­ tavlja, d a je gonilo Adamičevega p i­ sanja spoznavanje A merike in svo­ jega razm erja do nje, povezanega z osebno in splošno p roblem atiko priseljencev. Pri tem je imel Ada­ mič večje li te ra rne ambicije, kakor bi se dalo soditi sam o po njegovih izjavah. Ni m u šlo n am reč le za na ­ tančno poročanje o s tvarnem do ­ gajanju, saj je rea lna dejstva in o se ­ be v svojih delih večkrat p reob li­ koval in prenarejal, dodajal pa jim je tu d i povsem izmišljene. V idan im a že Sm eh v džungli kljub navi­ dezni oh lapnosti in o d p r tem u kon ­ cu za zelo sk rbno zgrajen rom an (str. 146). A dam ičeva p roza se m u nasp loh zdi jasno zasnovana, sp re tn o in živahno napisana, fabu ­ lativno zanimiva, pač p a so osebe v njej p reveč sta tične in nerazvite, da bi lahko dobile sim bolično raz­ sežnost, ki jim jo je av to r hotel dati. A damič se je torej tipaje približeval velikim tem am , ni p a jih znal lite­ ra rn o u strezno obdelati, u p o ra b ­ ljal je nekonvencionalne , m oderne postopke, ni p a jih tako razvil, d a b i se njegova dela lahko uvrstila v veliko literaturo. Na novo zbrano gradivo in analize ljubljanskega sim pozija to ­ rej p ri Adam iču kot literarnem av­ to rju n iso pokazale doslej p rezrtih ali nerazum ljen ih odlik, p a tud i ne neutem eljenega precenjevanja, za­ rad i česar b i ga bilo p o treb n o b ist­ veno p revrednotiti. P revredno te ­ nja, n am reč večjega priznanja, pa so spričo novih dognanj in osvetli­ tev bile p o treb n e in deležne Ada­ mičeve sociološke ideje in spozna­ nja, p a tud i njegovo politično in ku ltu rnoposredn iško delo. M ajda Stanovnik R o m a n Ja k o b so n : SELE CT ED W RITINGS III POETRY OF GRAMMAR AND GRAMMAR OF POETRY Edited by Stephen Rudy M outon, The Hague, Pariš, N ew York, 1981 Komaj desetina obsežnega Ja- kobsonovega opusa (54 naslovov) je zajeta v tretji knjigi njegovih iz­ b ran ih spisov, pa vendar m oram o ugotoviti, d a je prav s tem i načelni­ mi in m anifestativnim i spisi od lo ­ čilno prispeval k fo rm iran ju no- m otetične vede o literaturi. Jakob ­ son je sam večkrat uporab il te rm in li te ra rna znanost (science o f verbal art), pod čem er je razum eti tud i njegove pričujoče raziskave iz teo ­ retične in p rak tične poetike, ka te ­ ro je 1958 definiral kot disciplino.